Iskareiden vaihto 156:een

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Iskareiden vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kertokaapa nyt selvät ohjeet noille iskareiden vaihdolle. Vaihdoin oikealle puolelle eilen ja hommaan meni niin monta tuntia että toivoisin saavani kunnon ohjeet ennen kuin vaihdan vasemman puolen.

Kannattaako ylhäältä avata iskarin mutteri vai ne jousipakkaa pitävät kaksi mutteria? Tarviiko alahaarukka irroittaa alatukivarresta? Eli kannattaako laakeri ja iskari viedä yhdessä vai erikseen?

Itse irroitin iskarin mutterin ja takaisinlaitto oli todella vaikeaa että sain iskarin yläpään menemään reiästä sisään. Mielestäni tilaa oli todella vähän.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tai onko jollain tiedossa jotain hyvää nettilinkkiä, jossa olisi ohjeet?

Viimeinen vaihtoehto on funtsata itse ongelma....
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuolla on ohjeet iskareiden vaihtoon.

Konetilan puolelta avataan kolme mutteria, ei iskarin jalassa olevaa keskimutteria. Alahaarukkaa ei tarvii irroittaa, vaan jousi-iskaripaketti mahtuu tulemaan pois paikaltaan, vaikka haarukka olisi alatukivarressa kiinni. Jousipuristimet tarvitset, kun avaat jousi-iskaripaketin ja 156:n etujousiin ei mitkä tahansa sovi, koska jouset on niin pienet.

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Itse olen tehnyt sen seuraavanlaisesti:

Kallistuksen vakaajan yhdystanko irti siitä alumiinisestä haarukasta. Kannataa olla varalla uusi tanko, koska jos se tanko on vanha niin se tuskin lähtee suosiolla irti. Sitten haarukka irti alatukivarresta. Seuraavaksi otetaan pultti pois haarukan yläpäästä, joka pitää iskariputken haarukassa kiinni. Sitten naputellaan haarukkaa alaspäin, jotta se saadaa irti iskarinputkesta. Haarukan kokonaan pois saaminen on hieman hankalaa, mutta aikansa kun niitä vääntelee ja kääntelee, niin sen saa pois. Irroittamista saa helpoitettua sillä että ottaa olka-akselin irti ylätukivarresta. Silloin saa enemmän työskeltely tilaa. Sitten kun olet saanut haarukan irti, niin irroitat ne kaksi mutteria iskarin yläpäästä konehuoneen puolelta. Sitten lasket iskaritopan alaspäin ja taitat ulos pyöränaukosta. Jousen irroituksessa on yleensä ongelma jousipuristimen sopivuus, koska jousi on hyvin kapea, tiheä kierteinen ja lisäksi pitkä. Joten jousta irroitaessa olen laittanut jousipuristimien toiset haarukat iskarissa olevan lautasen alle, jotta jousen saisi puristettua riittävän kasaan. MUTTA tämän kanssa saa olla todella varovainen jottei ne lipeä irti. Ne kannataa laittaa vaikka nippusiteellä löysästi jouseen kiinni, jotta eivät lennä ainankaan kauaksi. Sitten vain kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kiitos todella paljon vastauksista, tällaista lisää!

Hieman eriävät mielipiteet tuli, mutta täytyykö haarukka irroittaa alatukivarresta, mielestäni kyllä?

Niin miten tuo kasaus, eli jousi/iskari ensin ylös kiinni ja sitten vasta haarukkaa paikalleen, niinkö????
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse en ole haarukkaa irroittanut alatukivarresta. Jousi-iskaripaketin saa irti muutenkin.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Miten? Vaikka tiputin haarukan niin alas kuin meni eli vetoniveleen asti oli vaikeaa saada iskari pois, koska se on siellä haarukassa varmaan viisi senttiä sisällä. Kiristimet eivät kunnolla mahdu jolloin kiristyskään ei ole kaikkein parhainta.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tietämätön olen edelleen siitä että pitääkö iskari/jousi olla kiinni laakeripaketissa kun ne ottaa pois/ laittaa takaisin eli avaanko iskarin mutterin vasta kun paketti on alhaalta täysin auki?

Tuli meinaan tapeltua oikean puolen kanssa todella kauan kun aloitin iskarin mutterin irroittamisella ja vasen puoli odottaa viikonloppuna.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eli sitten vasta kun sulla on koko jousi-iskari paketti irti, niin sitten jousipuristimet paikalleen ja iskarin ylämutteri auki. Ja taas päinvastoin koko paketti valmiiksi ja vasta sitten paikalleen.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mutta jos irroitan iskarin alhaalta niin enhän saa sitä yläpulttia auki kun iskarin tanko pyörii tyhjää? Eli onko teillä ollu joku erityinen työkalu tuohon tarkoitukseen?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Jarama kirjoitti:Mutta jos irroitan iskarin alhaalta niin enhän saa sitä yläpulttia auki kun iskarin tanko pyörii tyhjää? Eli onko teillä ollu joku erityinen työkalu tuohon tarkoitukseen?
Hei lue tuosta: http://www.aref.fi/aref-malli.pdf linkistä sivu 7, niin teet sen mukaan ni ei jää mitään epäselväksi ja kaikki vastaukset löytyvät siitä!
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Hyvät neuvot kalliit, otin jousen ja iskarin ohjeiden mukaan pois tänään kun jousen kumi oli viime kerrasta jäänyt vähän vinoon ja natisi. Työ oli nyt todella helppoa mutta en saa iskarin mutteria kiinni on auto ylhäällä tai ei? Mistä johtuu, iskarin tappi vaan pyörii tyhjää????????
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko joku käyttänyt tuota bilteman iskarityökalua, käykö 156:een?

tuotekuva


ISKUNVAIMENNINTYÖKALU

Iskunvaimentimen irrotukseen / asennukseen. Toimitukseen kuuluu kaksi kuusiokolomutterihylsy 17 ja 19 mm sekä kaksi erilaista iskunvaimenninhylsyä, jotka sopivat
useimpiin iskunvaimentimiin.

Ihmetyttää miksi iskari ei viimeksi pyörinyt tyhjää kun renkaan nosti ilmaan....
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Pidä iskarin päästä sopivankokoisella lenkkiavaimella, siinä päässä pitäs olla sille tehdyt paikat.

Toinen helpompi vaihtoehto on pyöräyttää mutteripyssyllä iskarin yläpään mutterit kiinni ni ei kerkiä iskari pyörimään pulttipyssyn mukana mukana.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Joo eli olen pitänyt sitä 6mm lenkillä kiinni mutta tällä millä kiristäisin itse mutteria 17mm ei enää mahdu syvemmälle. Eli vielä pitäis kiristää pari senttiä, on vasta mutterin verran jengoilla ja avain ei mahdu enää.

Onko ymmärrystä miksi pyörii koko ajan on auto ylhäällä tai ei, muilla kerroilla kun rengas oli ylhäällä niin ei tappi pyörinyt.

Kiitoksia Dimmu todella paljon ohjeista, jätkässä on asennetta.

Oliko tietoa käykö tuo biltema-työkalu?

Kyselin autokorjaamosta jo, eikö he saa sen pyssyllä vedettyä kiinni vaikka pyöriikin?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Laske auto renkaille, tai tunkkaa alatukivarresta jousitusta ylemmäs, jolloin iskarin yläpään kuppi pitäisi nousta korkeammalle jolloin saat lisää tilaa ja kiristysvaraa lenkkiavaimelle.

Onko mutteri kuinka tiukka vääntää?
Onhan sulla varmasti oikea mutteri (oikealla kierrenousulla)?

Tässä vielä nopeammat ja helpommat kuvalliset ohjeet kuin ylempänä olevan linkin ohjeet.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Homma on kunnossa, oli kierteet hieman huonot tuossa iskarintapissa. Vissiin joutui hieman koville kun laitin tuon yläkumin jousen päälle niin tuli liian vähän kierrettyä sitä jengoille. Ja tyhmyydestä johtuen irroitin yhden kiristimen kokonaan jolloin jousi meni vinoon ja varmaan siinä vaiheessa painoi tuota mutteria niin kovin että jengat meni huonoksi. Mene ja tiedä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin