Tietoja 75:sta kaivataan
Valvoja: Moderators
Tietoja 75:sta kaivataan
Tervehdys teille Alfa tietäjät
Kävin lauantaina Tuusulassa koeajamassa vm -88 75 2.0 twin sparkin. Autolla on ajettu 290 000 km.
Hintaa autolle oli kertynyt 2000 euroa. Auto on katsastettu 12/02.
Auto ei ollut priima tavaraa kuten noin paljon ajetulta saattaa odottaa. Lyhyellä koeajolla
huomioni kiinnittyi:
Vaihteisto ei toiminut odotetulla tavalla, 3 vaihteen päälle saaminen oli vaikeaa.
Lämmitin piti turhan kovaa meteliä
Öljyvalo vilkkui
Mittaristossa jokin rele naksui?
Päältä päin katsottuna ruostetta ei pahasti näkynyt. Jotkin yksityiskohdat kuten kuskin puoleinen peili vaativat fiksaamista.
Myyjän mukaan autoon oli vaihdettu kardaanin kumit, kytkin asetelma ja lämmitin. Kuitit olivat yllättäen muualla.
Teiltä kysyisin kyseisen mallin tyyppivikoja, mihin tulisi kiinnittä huomiota koeajaessa näitä? Voiko näin paljon ajetusta 75:sta saada enää käyttöautoa? En omaa automekaanikon taitoja ja lompakkoni ei ole pohjaton. Mitkä ovat pahimmat ruostekohdat? Onko kukaan teistä käynyt potkimassa kyseisen auton renkaita sillä on ollut pitkään
myynnissä?
Kaikki tiedon jyväset ovat tervetulleita.
ps. Ilman tinkaamista auton hinta tippui 1500 euroon.
Kävin lauantaina Tuusulassa koeajamassa vm -88 75 2.0 twin sparkin. Autolla on ajettu 290 000 km.
Hintaa autolle oli kertynyt 2000 euroa. Auto on katsastettu 12/02.
Auto ei ollut priima tavaraa kuten noin paljon ajetulta saattaa odottaa. Lyhyellä koeajolla
huomioni kiinnittyi:
Vaihteisto ei toiminut odotetulla tavalla, 3 vaihteen päälle saaminen oli vaikeaa.
Lämmitin piti turhan kovaa meteliä
Öljyvalo vilkkui
Mittaristossa jokin rele naksui?
Päältä päin katsottuna ruostetta ei pahasti näkynyt. Jotkin yksityiskohdat kuten kuskin puoleinen peili vaativat fiksaamista.
Myyjän mukaan autoon oli vaihdettu kardaanin kumit, kytkin asetelma ja lämmitin. Kuitit olivat yllättäen muualla.
Teiltä kysyisin kyseisen mallin tyyppivikoja, mihin tulisi kiinnittä huomiota koeajaessa näitä? Voiko näin paljon ajetusta 75:sta saada enää käyttöautoa? En omaa automekaanikon taitoja ja lompakkoni ei ole pohjaton. Mitkä ovat pahimmat ruostekohdat? Onko kukaan teistä käynyt potkimassa kyseisen auton renkaita sillä on ollut pitkään
myynnissä?
Kaikki tiedon jyväset ovat tervetulleita.
ps. Ilman tinkaamista auton hinta tippui 1500 euroon.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
koneremppaa saattaa olla tiedossa lähiaikoina noilla kilometreillä, riippuu tietenkin minkälaisella pidolla auto on ollut, ja laatiko voi aiheuttaa harm hiuksia jos ei vaihteet mene päällec kunnolla.
mutta kannattaa tarkistaa ainakin.
-vaihdelaatikon kumityynyt, kolisee/lonksahtaa kiihdyttäessä.
-dionin pusla, vaikea vaihtaa, kolahtaa kiihdyttäessä/jaruttaessa.
-bensatankin kunto, saattaa vuotaa jos ruostunut puhki.
-kard nivelet, vaikka sanookin liikkeessä että vaihdettu, uudet on kalliit.
-moottorin öljyvuodot, kampiakselin takastefa lähinnä.
ruosteviat:
-takavalojen alasivuissa yleensä vähintäänkin alkavaa ruostetta.
-jo aikaisemmin mainitsemani bensatankki.
-tunkinkorvakot ja niiden ympäristö.
-takakaaret levikkeiden alta.
-helmat levikkeiden alta.
-peräkontti bensatankin päältä ja yleensäkkin esim varapyörän kotelo.
-etupalkit.
toivotaan että tästä on apuja...
mutta kannattaa tarkistaa ainakin.
-vaihdelaatikon kumityynyt, kolisee/lonksahtaa kiihdyttäessä.
-dionin pusla, vaikea vaihtaa, kolahtaa kiihdyttäessä/jaruttaessa.
-bensatankin kunto, saattaa vuotaa jos ruostunut puhki.
-kard nivelet, vaikka sanookin liikkeessä että vaihdettu, uudet on kalliit.
-moottorin öljyvuodot, kampiakselin takastefa lähinnä.
ruosteviat:
-takavalojen alasivuissa yleensä vähintäänkin alkavaa ruostetta.
-jo aikaisemmin mainitsemani bensatankki.
-tunkinkorvakot ja niiden ympäristö.
-takakaaret levikkeiden alta.
-helmat levikkeiden alta.
-peräkontti bensatankin päältä ja yleensäkkin esim varapyörän kotelo.
-etupalkit.
toivotaan että tästä on apuja...
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
mielenkiintoista....monivikatori...Niko Tuomola kirjoitti:Kyllä 90 aika tyhjentävästi vastasit. Toi lista kyllä kattoi kokolailla kaikki
" ominaisuudet ". Lisäsin kuitenkin kojelaudan valoshown siinä monivika-
torin ympäristössä.
Käyttöautona voi tulla kalliiksi, jos kaikki rempat joutuu teettämään
ulkopuolisella.
omassa siskafemassa onneksi alfacontrol ohitettu joten diskovalot ovat poissa...
melkoinen etu on jos osaa itse tehdä ainakin perusremontit, muuten voi syödä lompakkoa vähän kohtuuttomasti...
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... .php?t=849
löytyy aikaisempia kommennteja asiasta.
Itse ajan noin 10 tkm vuodessa 75 TS:sälläni (mittarissa 210 tkm) ja huollatan sen pääosin Auto Milanossa. Tänä syksynä on mennyt noin 500 € kunnostukseen. Hieman arvokashan tämä on pitää, mutta minkäs teet kun takavetoinen miellyttää.
Nyt kun olis rahaa ostaisin 75 3.0 V6 http://www.aref.fi/ OSTO&MYYNTI.
Taitaisi tosin tulla vielä kalliimmaksi sen ylläpitäminen.
Valitettavasti ensivuonna pitää osallistua taloyhtiön putkiremonttiin. Rahaa siihen menee minulta ainankin uuden GTA:n verran. Vaikka sitä ei kerralla tarvitse maksaakkaan, ei nyt uskalla investoida autoon.
löytyy aikaisempia kommennteja asiasta.
Itse ajan noin 10 tkm vuodessa 75 TS:sälläni (mittarissa 210 tkm) ja huollatan sen pääosin Auto Milanossa. Tänä syksynä on mennyt noin 500 € kunnostukseen. Hieman arvokashan tämä on pitää, mutta minkäs teet kun takavetoinen miellyttää.
Nyt kun olis rahaa ostaisin 75 3.0 V6 http://www.aref.fi/ OSTO&MYYNTI.
Taitaisi tosin tulla vielä kalliimmaksi sen ylläpitäminen.
Valitettavasti ensivuonna pitää osallistua taloyhtiön putkiremonttiin. Rahaa siihen menee minulta ainankin uuden GTA:n verran. Vaikka sitä ei kerralla tarvitse maksaakkaan, ei nyt uskalla investoida autoon.
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Tietoja 75:sta kaivataan
Jos myyjä sanoo, että juuri noi hankalimmat tapaukset on vaihdettu ja lämmityslaite pitää silti kiljuvaa meteliä tarkistaisin kyllä nuo "kardaanin" nivelet ja kytkimen pitävyyden.Antti kirjoitti:Tervehdys teille Alfa tietäjät
Lämmitin piti turhan kovaa meteliä
Öljyvalo vilkkui
Myyjän mukaan autoon oli vaihdettu kardaanin kumit, kytkin asetelma ja lämmitin. Kuitit olivat yllättäen muualla.
Öljyvalon vilkkuminen johtuu olemattomasta kontaktista tai siitä, ettei moottorissa ole öljyä tai öljynpainetta. Noilla kilometreillä voi olla jo se pahempikin. Mitä mittaristossa oleva painemittari näyttää? Jos ei mitään niin ei se välttämättä mitään, sillä noissa on usein vikaa. Jos kone ei kilise, tikussa on öljyä ja se näyttää hyvältä, niin sitten kannattaa katsoa onko öljytikun rei'än yläpuolella / 1. pytyn pakosarjan alla olevaan öljynpaine(valon)anturiin johto paikoillaan.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
TM risti vikamonitorin monivikatoriksi 33 i.e.:n käyttötestin yhteydessä. Värkillä kun oli aina jotain asiaa, vaikka mitään varsinaista syytä ei ollutkaanNiko Tuomola kirjoitti:Joo , muistaakseni TM lehti lanseerasi ton "monivikatori" jutun. Tais olla
jossain Croman käyttötestissä aikoinaan.
- Epäkelpokeräilijä -
75:en releen naksuminen voi tulla myös valoreleistä kojelaudan sisällä...vika saattaa aiheutua (en oo ihan varma) polttimopistokkeista ajovaloissa..jos ovat huonon/sulaneen näköset vaihda uusiin..sivareilla vanhat poikki ja kutistesukan kans tinaten uudet, tarvilkeliikkeistä löytyy ja on n15 cm johtoo,helppo tinata..
kannattaa ne pistokkeet joka tapaukses yleensä ton ikäseen vaihtaa,tulee pari voltin kymmenystä lampuille enemmän kirkkautta.
kannattaa ne pistokkeet joka tapaukses yleensä ton ikäseen vaihtaa,tulee pari voltin kymmenystä lampuille enemmän kirkkautta.
Veikkaan, että vähintää 1000-2000 € menee auton kunnostukseen, jos joudut teettämään vieraalla.
Tuon ikäiseen Alfaan pitää suhtautua myös osin harrasteautona, eli siihen joutuu uhraamaan hieman enemmän aikaa ja rahaa kun ihan "tavalliseen". Toisaalta kun pääsee seiskavitosella ajamaa pientä kovaa moottoriradalla, kyllä pikku murheet unhohtuu.
Älä silti osta huonoa. Itse koeajoibn kahta väsynyttä TS:ää ja kolmas tuntui selvästi parhaalta. Kaupathan siitä tuli.
Jos edelleen olet innostunut, kannattaa ehkä kokeilla vaikka tämän palstan Ostetaan osaa. Voisi joltain harrastajalta löytyä ehkä parempi yksilö, kun mitä koeajoit.
Tuon ikäiseen Alfaan pitää suhtautua myös osin harrasteautona, eli siihen joutuu uhraamaan hieman enemmän aikaa ja rahaa kun ihan "tavalliseen". Toisaalta kun pääsee seiskavitosella ajamaa pientä kovaa moottoriradalla, kyllä pikku murheet unhohtuu.
Älä silti osta huonoa. Itse koeajoibn kahta väsynyttä TS:ää ja kolmas tuntui selvästi parhaalta. Kaupathan siitä tuli.
Jos edelleen olet innostunut, kannattaa ehkä kokeilla vaikka tämän palstan Ostetaan osaa. Voisi joltain harrastajalta löytyä ehkä parempi yksilö, kun mitä koeajoit.
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Sinun kannattaa myös muistaa, että kyseessä on 80-luvun henkilöauto, eli 2000 eurolla voit löytää jo todella asiallisen yksilön. Ritsaa ei kannata ostaa kuin osiksi (lähinnä kone lisälaitteineen arvokas), on todella synkkää huomata sijoittaneensa pari tuhatta euroa saadakseen auton, jollaisia sitten näkee jatkuvasti myytävänä Keltaisessa pörssissä 1000-1500 eurolla. Kokemuksesta voin kertoa, että 75 ja nimen omaan TS on todella kiva auto ollessaan jossain kunnossa, mutta sikapoljetut, entiset työsuhdeautot voivat olla todellisia painajaisia. (Heh, en koskaan päässyt perille seiskavitosellani, onneksi pääsin siitä eroon!) Moni on myös tyytynyt hyvin hoidettuun 1.6 -malliin tiukan budjetin takia, niitä kun saa pilkkahinnoilla.
Onnea autokauppoihin!
Onnea autokauppoihin!
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.