viimasuoja

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

viimasuoja

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Moi.

Autoni ei lämpene ajon alettua talvella kovin kuumaksi tai kovin nopeasti. Ehkä 10 min kuluessa lämpötila saavuttaa 50 asteen rajapyykin ja puhallin käynnistyy automaattiasennossa. Tämän saa toki kierrettyä kytkemällä puhaltimen manuaalisesti lämpötilan mittarin vielä kieltäytymästä värähtämään. Tosin vajaalämpöinen ilma ei ole kovin mieltä ylentävää ja pakkastakaan ei vielä ole kuin enimmillään muutama aste.

Onko viimasuoja tarjonnut mitään hyötyä em. käyttäytymisen estämiseksi? Saako niitä ns. valmiita malleja vai joutuuko itse leikkaamaan pahvia/kumia/muovia?

Tietysti hommasta luultavimmin selviää myös termostaatin vaihdolla? Kuinka nopeasti taajamassa moottori (tolpasta) lämpeää esim. 70 asteeseen ehjällä termarilla? (mulla siis menee n. 10 min 50 asteeseen).

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Ite oon käyttäny joko pahvia tai ihan jeesus teipiä niin sitten on alkanu lämmöt nousta tarpeeksi ylös.

Varmaan voipi löytyä ihan valmiitakin settejä 156 mutta noilla konsteilla on selvitty.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

GiuliaSuper kirjoitti:Ite oon käyttäny joko pahvia tai ihan jeesus teipiä niin sitten on alkanu lämmöt nousta tarpeeksi ylös.

Varmaan voipi löytyä ihan valmiitakin settejä 156 mutta noilla konsteilla on selvitty.
Tulee vaan niin karskin näköistä moisilla materiaaleilla, ellei ritilän sisäpuolelle jaksa virittää..

Auto kuitenkin nostaa lämmöt paikoillaan ihan kivalle tasolle, liike ja viima vain laskevat liikaa. Voisi kokeilla ensin jollain tuon henkisillä virityksillä, esim. juuri jeesus teipillä. Jos toimii hyvin, niin voisi harkita ostavansa esim. Bilteman tuningverkkoa ja jotenkin säätää siihen siististi tuulenpitävän päällysteen ja kiinnittää.

Nyt kun tarkemmin mietin, niin testitarkoitukseen se jeesus teippi alkaa kuulostaa erittäin hyvälle. Halpa, helppo kiinnittää.. :mrgreen: :mrgreen:

Se selvitetään tänään josko moinen auttaa! Pitäisi ymmärtää kysymättäkin, että ratkaisu kaikkeen on jeesusteippi.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

sijoita ne rahat siihen termariin, ei siihen mitään viimasuojia tarvita
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Samaa mieltä veekuutosen kanssa, mulla autto termarin vaihto ja jo nousee sinne liki yheksäänkymppiin pakkasillakin.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ja samat sävelet myös tessun kanssa.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Se on kun leikkii näiden vanhempien kanssa niin tyytyy ti-ratkaisuihin :-D

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Keisari kirjoitti:Samaa mieltä veekuutosen kanssa, mulla autto termarin vaihto ja jo nousee sinne liki yheksäänkymppiin pakkasillakin.
Neuvona sinänsä hyvä toi termarin osto. Ehkä sen voisi Alfalle ostaa joululahjaksi.

Viimasuojasta (jos se jotain kiinnostaa):

Laitoin sen viimasuojan kokeeksi paikalleen kuten uhkasin. Eli peitin AR-logo kilven säleikön takaapäin, tätä suojusta ei käytännössä näe ollenkaan. Lisäksi laitoin toisen suojuksen ala-ilmanottoaukon päälle. Tämän jo näkee :wink: AR-logolla varustetun kilven vieressä olevat vaakasuorat ilmanottoaukot jätin rauhaan ulkonäkösyistä.

(Ei se nyt IHAN karmean näköinen ole se ala-ilmaottoaukon peittävä suoja, yllättävän siedettävä. Jos olisi oikein viimeisen päälle tehnyt, ois tullut varmaan suorastaan hieno :mrgreen: )

Noh, mikä oli vaikutus? Päivällä ajelin taajamassa sään ollessa pari astetta plussalla, keskinopeus oli varmaan n. 40 ja moottorin lämmöt olivat n. 52 (hikisesti yli 50). Nyt testasin muutaman asteen pakkaskelissä ja kovassa tuulessa ajaa maantiellä kutosella pienillä kierroksilla ja moottorin lämmöt pysyivät 75 ja 80 asteen välissä.

Ei varmaan tosta voi olosuhteet pahentua enää muuten, kuin sään kylmentymisen osalta, koska vauhti on kova ja kierrokset alhaiset.

Miltei heti taajamanopeuteen pudottamisen jälkeen lämmöt nousivat n. 90 ja pysyivät siinä. Eli vaikutus oli melkoinen.

- V

Avatar
Knight
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 20:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Knight »

Keisari kirjoitti:Samaa mieltä veekuutosen kanssa, mulla autto termarin vaihto ja jo nousee sinne liki yheksäänkymppiin pakkasillakin.
Puhutaanko nyt pakkasista vai Pakkasista? Joka tapauksessa ei ole oikein lämmöt nousseet näilläkään keleillä ja pistin termarin tilaukseen. Onko muuten minkälainen homma vaihtaa itse, kun ei kokemusta ole? Asennuspaikkana tulisi toimimaan autokatos.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Knight kirjoitti: Puhutaanko nyt pakkasista vai Pakkasista? Joka tapauksessa ei ole oikein lämmöt nousseet näilläkään keleillä ja pistin termarin tilaukseen. Onko muuten minkälainen homma vaihtaa itse, kun ei kokemusta ole? Asennuspaikkana tulisi toimimaan autokatos.
Knightillä taisi olla vajaamoottorinen, kuten minullakin?

Muistaakseni irroitin imuputken (sen ilmipätkän) jonka jälkeen pääsee irroittelemaan termarin kiinnityksiä ja klemmareita. Hommaan taisi mennä reilu tunti. Hommana ei mikään erityisen työläs, on vaan paljon klemmareita minkä kanssa puljata. Suosittelisin, että hankit klemmareita varalle, jos ei ehjänä saa auki.
VMP

Avatar
Knight
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 20:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Knight »

mattijus kirjoitti:Knightillä taisi olla vajaamoottorinen, kuten minullakin?

Muistaakseni irroitin imuputken (sen ilmipätkän) jonka jälkeen pääsee irroittelemaan termarin kiinnityksiä ja klemmareita. Hommaan taisi mennä reilu tunti. Hommana ei mikään erityisen työläs, on vaan paljon klemmareita minkä kanssa puljata. Suosittelisin, että hankit klemmareita varalle, jos ei ehjänä saa auki.
Että ei mitään ihmeellisiä kommervenkkejä, kuin vanha pois ja uus tilalle?

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Viimasuojasta ei tosiaan ole paljoo hyötyä jos on termari kaput. Ajoin muistaakseni Juhannukseen asti kun muistin koko härpäkeen. KolmioLogon päältä muovisuoja pois ja pari pleksin palasta sieltä syylärin eteen. ei kyllä mun silmällä huomaa päälleppäin.
Ton termarin vaihdossa 95% ajasta kului ton ylimääräisen purkuun.
V6 koneessa oli kyllä parit ruuvit melko hankalassa paikassa...

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Knight kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Knightillä taisi olla vajaamoottorinen, kuten minullakin?

Muistaakseni irroitin imuputken (sen ilmipätkän) jonka jälkeen pääsee irroittelemaan termarin kiinnityksiä ja klemmareita. Hommaan taisi mennä reilu tunti. Hommana ei mikään erityisen työläs, on vaan paljon klemmareita minkä kanssa puljata. Suosittelisin, että hankit klemmareita varalle, jos ei ehjänä saa auki.
Että ei mitään ihmeellisiä kommervenkkejä, kuin vanha pois ja uus tilalle?
Nestettä tulee tietty hiukan pihalle. Määrä riippuu tietysti missä termari ko. mallissa sijaitsee. Kannattaapi vaihtaa kun kone on kylmä. Sitten käyttelet auton lämpimäksi.

Kannattaa muuten seurata lämpöjä kun käyttelee ekan kerran, että ei ole jumissa uusi termari. Itellä meinaan oli uudesta jousi pompannut paikaltaan, eikä aukaissut ollenkaan. Onneksi huomasin tilanteen eikä ehtinyt vahinkoja sattua. Vian sai kyllä korjattua kun laittoi jousikuormitteisen tapin paikalleen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mulla joku saksan termari paikoillaan ja lämmöt oli noin 30 asteessa lämmettyään. peitin syylärin kokonaan kahdella pahvilla ja nyt ollut n.75 astetta. 30 kilsan matkan loppupuolella. :) mitään en oo kerenny ostella kun duuni loppunut 17-17:30. Paljonkohan bensankulutus nousee kun päästelee vesi 30 asteisena??
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Knight
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 20:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Knight »

Uutta termaria odotellessa askartelin-paskartelin viimasuojan. Rautakaupasta kumimattoa riittävä määrä, hintaa n.5€, mattoveitsellä sopivan kokoiseksi ja muotoiseksi, pari reikää mattoon ja nippusiteillä paikalleen. Aikaa meni noin puoli tuntia. Mustaa mattoa kun laitoin niin ei hirveästi paista keulasta. Peitin alaritilän ja kolmion.

Vielä kun uus termari paikalleen niin olen valmis tosipakkasille.

P.S. Vois kesemmällä askarrella vähän tyylikkäämmän. Nyt ei pystyny ku sormet jääty ja oli pimeää. :wink:

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Minkäänlaista viimasuojaa ei tarvitse asentaa, jos termari kunnossa
mun kokemus/mielipide
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minäkin mietin jonkinlaista viimasuojaa, lähinnä sen takia että lämpenisi nopeammin. Jos saisi sellaisen viritelmän aikaiseksi että kuitenkin lämmöt pysyisi kurissa.

Termari on uusi mutta väkisinkin ajoviima jäädyttää konetta koko ajan.. -
<- Tuo kutonen kun on aika hidas lämpiämään, lyhyellä kokemuksella.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Myykös kukaan FL 156.seen ihan tehdasvalmisteista viimasuojaa...? Termari lienee kunnossa mutta JTS lämpeää aika hitaasti (ilmeisesti laihan seoksen ominaisuus)

Avatar
Knight
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 20:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Knight »

NikEe1927 kirjoitti:Minkäänlaista viimasuojaa ei tarvitse asentaa, jos termari kunnossa
mun kokemus/mielipide
Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälaisilla pakkasilla olet ajellut Espoossa? Ei sitä viimauosjaa täälläkään välttämättä tarvi, mutta eiphän ole niin raakaa autolle ja lämpiää sisältäkin nopeammin.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mä tukin ainostaan sen keulakolmion aukon, joka ei näy ulospäin lainkaan. Auto lämpeni huomattavasti nopeammin.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Omasta kokemuksesta "normaali talviautoissa" lämmöt pysyy aina samassa oliko -25 vai +25. Jos neste viilenee viimassa,termari painuu sen verran tiukemmin kiinni,ja näinhän se pitäis toimia... Romeo ei vaan näytä kuuluvan niihin autoihin :lol: .
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

normaaliautoissa ei lämmöt ole mitään vakioita, niissä vaan mittari näyttää samaa. Laittakaa ne termarit kuntoon niin mitään viimasuojia ei tarvita.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No ei kai se mittari nyt hyvänen aika ole liimattu siihen yhteen asentoon! Jos termarin niistä otat pois,niin EI nouse viisari samaan asentoon... Ja huomaahan sen nyt sisälämmöistä!
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Monissa autoissa mittari näyttää tyyliin 90 astetta mikäli lämmöt on jossain välillä 70-110. Mikäli mun Alfassa olisi samanlainen mittari, niin siinäkin olisi lämmöt aina justiinsa kohdallaan. :wink:

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No ihan rautalankalinjalle jos lähdetään niin tässä kun ollaan ajeltu sekä alfalla että chrysmoletillä (mitsubishi) niin ero on aika... no, ehkäpä sitä ei enempää viitti saarnata. Honda,Mazda sekä mitsu on OMIA kokemuksia ja noita japseja useita monien vuosien ajalta ja onhan ne nyt pikkasen eri lämpimiä kun nämä..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Silvio kirjoitti:No ei kai se mittari nyt hyvänen aika ole liimattu siihen yhteen asentoon! Jos termarin niistä otat pois,niin EI nouse viisari samaan asentoon... Ja huomaahan sen nyt sisälämmöistä!
oikeasti lämmöt ei millään pysy tasan samassa aina siinä on pientä muutosta, toisissa se vaan näkyy mittarissa ja toisissa ei. Meinaatko että jos ajelee vaikka radalla lämä tiskissä 10 kierrosta lämmöt ei nouse, tai istut kello neljän ruuhkassa 2 tuntia putkeen ? ei ne termarit ja flektit sitä missään vakiolämmössä pidä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No ei se sisälämpömittari jumalauta valehtele! Jos dodge nostaa lämmöt 2 kilometrin matkalla jopa tukalankuumaan, ja 156 ei pääse samoihin lämpöihin koko työmatkalla (18 km) niin ei kai tästä kinata tarvi kun niitä testaa vuoropäivinä??? Kai mulla sitten valehtelee sekä hikirauhaset että lämpömittarit....
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Silvio kirjoitti:. Honda,Mazda sekä mitsu on OMIA kokemuksia ja noita japseja useita monien vuosien ajalta ja onhan ne nyt pikkasen eri lämpimiä kun nämä..
Alfa kylmä??
-27 asteen pakkasesta +20 asteeseen 156nen pesee esim seuraavat autot
Audi A6 1.8T,
BMW520i,
Saab 9-5 2.0
Volvo S70 2.5

japseista en tiedä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No ehkä mulla tossa omassa mättää joku, ei nimittäin yllä lähimaillekkaan... Dodgesta sen verran että velipoika sano että vw passat -02 mikä sillä itellä on,niin kuulemma kylmempi sekin kun japsikoneet.. Jenkkien sisustalla tietenkin mutta koneesta pääosin lämpö lähtee... Relataan nyt kummiski ettei mee ihan överiks :wink: Kyllähän selittämällä mustakin muuttuis valkoseks.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jep tuohon lämpenemiseen vaikuttaa juuri esim koneen koko, materiaali jne.
Alumiinikoneen pitäisi lämmetä nopeammin mutta se myös jäähtyy nopeiten. Eikai tuo mikään kaikista lämpöisin ole mutta jos kaikki on kunnossa ei siellä kylmä pitäisi olla :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Ja sallittakoon se romeolle, on se sitten sen verran kivempi ajella maaliskuusta marraskuuhun! 8)
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuo 30 astetta lienee alakanttiin omassa MITSUSSA kun ei ole mitään taulukkoa mittarissa :shock: mutta tosiaan 30 kilsan duunimatkallani nousi nollakelissä arvioituna mittarista noin 40 asteeseen lämpö eikä vielä syyläri täysin peitettynäkään nouse normaaliin :) suomesta taisi yksi sopiva termari löytyä hintaan 33 egee mutta aattelin eka irrottaa ja sitten sompailla liikkeessä josko löytys mätsäävää.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse tein kanssa ti-viimasuojan. Tökin lumimyräkässä muutama kertaa lumipenkkaan ja nyt on ilmanotta aukoissa kunnon jääkököt :silly:

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Kyllähän se viimasuojan asentaminen talvella kannattaa. Ei tietenkään näkyville, vaan säleikön taakse. Ainakin edellisessä kolmos-masassa oli iso aukko syylärille rekkarin alla (sekä päällä vähän pienempi) Talveksi laitoin pahvin maskin taakse pääasiassa siitä syystä, ettei ilmastoinnin lauhdutin- ja moottorin jäähdytyskenno sotkeutuis/tukkeutuis suolap*skasta.

Ja toisekseen ei se kylmä viima tee ainakaan hyvää siellä moottoritilassa esim. huohotinletkuille ym. Myös moottorin lämmönnousu paranee vaikka termari toimii täydellisesti.

Tessu oli ainakin lämmin auto sen aikaa, kun se minulla ehti olemaan... lämmökin nousi kohtuullisessa ajassa. Nykyisestä HDI-patongista ei voi sanoa samaa :roll:

Tuo alfan termari on aika tyyris, kun se on leivottu muovikuoriin (ainakin tessussa). Itse hommasin motonetistä tarvikemallin ja se ainakin toimi hyvin.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Siihenhän tuota viimasuojaa tarvitaan, että lämpöä ei haihtuisi niin paljoa suoraan moottorin kyljen läpi. Siihen kun ei termaritkaan mitään vaikuta, ellei ne ohjaa sitten jotain UAZ-tyylistä kaihdinta... Kunnossa olevalla termarilla pitäisi kaikkien bensakoneisten kyllä jossain vaiheessa lämmetä normaalilämpöihin, mutta viimasuoja nopeuttaa lämpenemistä. Moottorin kylkeen vaikuttava viima ei ole ihan mitätön tekijä, umpeen jäätyneellä jäähdyttäjälläkin lankomies pääsi monta kymmentä kilometriä, ennenkuin moottoritienopeudella lämmöntuotto ylitti ajoviiman vaikutuksen, ja nesteet tuli pihalle. Mitään ei ihme kyllä hajonnut, pakkasta tuolloin -35...-40C.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Rolle kirjoitti:Minäkin mietin jonkinlaista viimasuojaa, lähinnä sen takia että lämpenisi nopeammin. Jos saisi sellaisen viritelmän aikaiseksi että kuitenkin lämmöt pysyisi kurissa.

Termari on uusi mutta väkisinkin ajoviima jäädyttää konetta koko ajan.. -
<- Tuo kutonen kun on aika hidas lämpiämään, lyhyellä kokemuksella.
Mitä tarkoittaa hidas lämpenemään? Jotain osviittaa?

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Knight:lle

Kai sä tiedät Espoon pakkaset,varmaankin erilaiset kun oulussa siis astemääräsesti mut esim:-20täällä ja -20siellä suht samantapaista
mut siitäkin huolimatta termari pitää huolen lämpötilan tasaisuudesta jos se on kunnossa, mulla ainakin on toiminut näissä lämpötiloissa.
Huom:käytän aina myös letkulämppäriä ja sisätilalämmitintä,ei ole ollut valittamista lämpötilan nousun eikä pysyvyyden suhteen,eikä tarvii minkäänlaista viimasuojaa,matka ajossa pysyy+ 80:ssä,mulle ainakin riittää lämpö mikä tuosta irtoaa sisätiloihin,mun mielestä 156:nen on
suorastaan lämmin auto.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

V-tyyli kirjoitti:Mitä tarkoittaa hidas lämpenemään? Jotain osviittaa?
Saa ajaa kymmeniä kilometrejä ennenkuin on täydet lämmöt.

Meillähän on ihan eri koneet, siitä tuo nuoli osoittamaan että kyseessä 12V 3.0

CARF0663
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:55
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja CARF0663 »

Minulla ei ole vielä kokemusta Alfalla tosi pakkasissa, meinaan yli 30 as-

teen. Fiat Cromalla on ajeltu noissa lukemissa paljon ja ilman minkään-

laista suojaa ja välillä lujaakin ja lämmöt on pysynyt siinä 90 asteen lä-

hellä ja sisällä on lämpöä riittänyt eikä lämmityslaitteesta ole tarvinnut

ottaa tehoja irti kuin puolet siitä mitä siitä saisi. Sen verran voi näitä kah-

ta verrata, että Fiat lämpiää nopeammin, mutta muutaman asteen pakka-

sella ei ainakaan sisätila lämmöissä ole eroa eli hyvin tarkenee ja ikkunat

pysyvät huurteettomina, meinaan se tuulilasi. Aikoinaan TM:N talviver-

tailussa Alfallakin pärjäsi talvella kohtalaisesti, minä itse en perusta näistä

testeistä, koska se on itsestä niin paljon johtuvaa, että pärjääkö näillä

talvella vai ei. Autot pitää olla kaikin puolin kunnossa ja itsellä oltava ai-

mo annos hurtti huumoria talvella ja sitähän meillä jokaisella Alfa kuskilla

on :lol:




Terveisin

CARF0663

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Viime talvena sain neuvon, jolla lämpenemistä voi termostaatin vaihdon ja viimasuojan väsäämisen lisäksi (ainakin yrittää) parantaa.
Nämä 156:n karvalakkimallit, joissa ei ole raittiinilman otossa minkään maailman suodatinta, imaisevat lämppärin kennoon helposti melkoisen määrän lehtiä, koivunsiemeniä ja muuta roinaa. Ongelman fixaaminen on tietysti simppeliä. Virittää jonkinmoisen suodattimen ilmanottoon, ja sen lisäksi irroittaa puhaltimen moottorin ja joko käsikopelolla tai imurilla yrittää tavoittaa kennon ja poistaa sieltä nämä roinat.
En tietenkään kesällä vaivautunut tätä hommaa tekemään, olihan autossa muutenkin lämmin :roll: , joten omakohtaisia kokemuksia en voi vielä projektin tuloksista kertoa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Aikoinaan TM:N talviver-

tailussa Alfallakin pärjäsi talvella kohtalaisesti,
164 2.0:en talvitesti vuodelta 1988, suurin saavutettu sisälämpö +36 astetta varmaankin vakiotermostaatilla saavutettu, vertailun vuoksi Fiat Croma IE noin +40 ja Saab 9000 2.0 +43 astetta...samoissa olosuhteissa.

Just eilen askarreltiin 155 Superiin maskisuoja vanhasta sisätila matosta, nokkamaski vain irti niin suojat hyvin kiinni keskikolmioon ja sivuritilöihin ylös...vaikka termari on kunnossa niin maskisuoja suojaa myös huohotinvärkkejä jäätymiseltä.. :wink:

164:ssa on samanlainen, siihen vain näppärämpi laittaa kun ei tarvi maskia purkaa.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Keisari kirjoitti:Samaa mieltä veekuutosen kanssa, mulla autto termarin vaihto ja jo nousee sinne liki yheksäänkymppiin pakkasillakin.
155:ssa ei termari vaihto vaikuttanut mitenkään. Aina talvella pakko laittaa pahvia keulalle...

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Voe olla ettei mitsut kiinnosta mut setin lopetus on ettei tänään termaria vaihtaessa löytynyt sisästä termaria lainkaan : ) joku sake oli napsinut termin pois jättänyt vaan kehikon. motonetistä ostamani termari oli liian pieni mutta iskin sen jotenkin sen vanhan kehikon kylkeen :lol: sanotaan vielä samaan hengenvetoon että katteltiin parhaten sopivia ulompia raidetangon päitä motonetissä myyjän kanssa vertaillen ja vulvahan notkahti ja ojensi auttavan kätensä. huomenna näkee kuinka tarkkaan istuu volvo S80:n raidetangon päät mitsun perään. (4ws) jos sisäkierre vaan sopii niin ne on purkissa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

:-D

No joo, eipä tuosta enää muuta voi näin "mannermaisessa" talvikelissä
sanoa kuin, että kyllä termo riittää - jos pelaa! Mutta taannoin tuota
mukavaa pakkaskeliä pelätessäni tulin kaverille asiaa puhelleeksi ja
maninneeksi viimasuojasta, jolloin tämä katseli ajamaani moottoriastaloa hetkisen ja tuumasi pian:

- Voiskos tohon kolmioon tossa maskissa ajatella jotain pitkähköä ja
aikas tuuheeta karvaa... :mrgreen: :mrgreen:

Että aika hyvä idea, vaikka vähän menikin silloin ohi aiheen.. :silly:

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Olenkin miettinyt mikä näissä vetää puoleensa! :-D
Selvisipähän sekin Freudilainen merkitys.. Tosi tuunaajat pistäkööt sitä karvaa oikeisiin kohtiin!
Senza cuore saremmo solo macchine

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

:mrgreen: :mrgreen:

No nii.. tuohan se lienee :shock: , vai?

Vaan ku ei tämän ikäisissä pitäisi sellaista olla? :mrgreen:

Ehkä sitten jossain vaiheessa, jokusen vuoden perästä..

Eh, saako tästä sakot jos alkaa teippailemaan sitä karvaa? :mrgreen:

No joo, vähän OT taaskin.. :silly:

Joulu tulee ja pitänee rauhoittaa tilanne ensin.. eli :drinking: ??

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Automaasta löytyi viimasuojan kiinnittämiseen soveltuvia jousikoukkuja, 1e/kpl, kolme eri pituutta. Tammer-suojan tekeleitä ilmeisesti. Kauheus on katsojan silmässä oleva tikku :)

Ainakin 156:n puskurin alla olevaan ritilään on hankala kiinnitellä mitään, nämä painetaan kiinni ja käännetään ruuvimeisselillä, ritilän taakse ei siis tarvitse ylettyä.
Liitteet
27022010903.jpg
(25.67 KiB) Tiedosto ladattu 5425 kertaa
27022010902.jpg
Jousikoukku
(29.13 KiB) Tiedosto ladattu 5425 kertaa

Vastaa Viestiin