Talvi unet
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Talvi unet
Uus Italialainen veli saapui perheseen
Alfa on nyt Talvi unissa, koska en halua sen ruostumaan suolapaskassa, varsinkin kun sen on ihan ruosteeton ja jopa korkin ympäryskin on ihan ehjä. Uuden veljen nimi on Tipo media 1.3, ei oo misään nimessä raketti, mutta kulkee talven rajoitusten mukaan ja sekin on täysin ruosteeton kaveri
Minä ja Alfa moikataan taas jossain maalis-huhtikuussa
Joo ja kiitos hyvistä ohjeista miten päästään talvea lapi auto talissa
Alfa on nyt Talvi unissa, koska en halua sen ruostumaan suolapaskassa, varsinkin kun sen on ihan ruosteeton ja jopa korkin ympäryskin on ihan ehjä. Uuden veljen nimi on Tipo media 1.3, ei oo misään nimessä raketti, mutta kulkee talven rajoitusten mukaan ja sekin on täysin ruosteeton kaveri
Minä ja Alfa moikataan taas jossain maalis-huhtikuussa
Joo ja kiitos hyvistä ohjeista miten päästään talvea lapi auto talissa
Nothing beats cubic inch
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
esko jos alla olisi hieman harvinaisempi alfa kuten esim bertone coupe tai vaikkapa vanha alfetta GT niin ajelisitkos itse moisella talvisin..
kyllähän uusia tusinamalleja voi huoletta käyttää talvisin kun eivät aivan heti lopu edes suomesta mutta vanhemmat pistäisin huoletta naftaliiniin talveksi.
kyllähän uusia tusinamalleja voi huoletta käyttää talvisin kun eivät aivan heti lopu edes suomesta mutta vanhemmat pistäisin huoletta naftaliiniin talveksi.
Viimeksi muokannut 90, 26 Loka 2006, 09:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Hyvähän se on että joku säilöö ja vaalii tuollaista 33 malliakin.
Kuten Esko jo totesi, autot on luotu menemään. Itsellä on käyttöautona T-bird joita tehtiin 5 vuoden aikana n. 19500 kpl eli ei ihan tusina kampe. Itse olen kuitenkin päästellyt surutta myös talvisin. Mutta esim Giuliettallani en todennäköisesti tule ajelemaan huonolla kelillä edes kesällä. Vai ajelisiko Esko tuollaisella '57 Giuliettalla myös talvella.
Itse en ole nostellut säilytyksessä autoa pukkien päälle. Syksyllä auto puhtaaksi ja talliin hupun alle odottamaan kevättä. Keväällä öljyjen vaihto ja polttoainetta tankki täyteen. Nämä on makuasioita. Kokemusten kautta olen alkanut pitämään tankkia lähes tyhjänä, kun talvi säilytys on lämpimässä tallissa. Nämä nyky bensat menee pilalle talven säilytyksen aikana ja talven säilötty polttoaine aiheuttaa paljon käynti ongelmia. Helpommalla pääsee kun tankissa on vain vähän polttoainetta ja keväällä tankkaa tuoretta tavaraa tankin täyteen. Sitten kannattaa pitää ikkunoita hieman raolla, että ilma vaihtuu myös auton sisällä.
Kuten Esko jo totesi, autot on luotu menemään. Itsellä on käyttöautona T-bird joita tehtiin 5 vuoden aikana n. 19500 kpl eli ei ihan tusina kampe. Itse olen kuitenkin päästellyt surutta myös talvisin. Mutta esim Giuliettallani en todennäköisesti tule ajelemaan huonolla kelillä edes kesällä. Vai ajelisiko Esko tuollaisella '57 Giuliettalla myös talvella.
Itse en ole nostellut säilytyksessä autoa pukkien päälle. Syksyllä auto puhtaaksi ja talliin hupun alle odottamaan kevättä. Keväällä öljyjen vaihto ja polttoainetta tankki täyteen. Nämä on makuasioita. Kokemusten kautta olen alkanut pitämään tankkia lähes tyhjänä, kun talvi säilytys on lämpimässä tallissa. Nämä nyky bensat menee pilalle talven säilytyksen aikana ja talven säilötty polttoaine aiheuttaa paljon käynti ongelmia. Helpommalla pääsee kun tankissa on vain vähän polttoainetta ja keväällä tankkaa tuoretta tavaraa tankin täyteen. Sitten kannattaa pitää ikkunoita hieman raolla, että ilma vaihtuu myös auton sisällä.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Ei pitäisi mennä talvessa jumiin, jos säilytys on lämpimässä tallissa. Omassa Giuliettassa oli reilun 30 vuoden säilytyksen seurauksena kaikki männät juminut kiinni ja laakerit mennyt pilalle. Kone on nyt työn alla ja toivottavasti saan auton ensi kesänä kilpiin.
Konetta kannattaisi varmaan pyöräyttää hieman eri asentoon talven aikana, ettei samat venttiilinjouset ole koko talvea jännityksissä. Tuon pyörityksen voi tehdä kampiakselin päästä manuaalisesti eikä konetta ole pakko panna käyntiin. Jos laitat koneen käyntiin, niin käytä lämpimäksi. Ehkä kerran viikossa on turhan tiheästi, korkeintaan kerran kuussa mielummin kerran pari talvessa. Itse en lähtisi ajelemaan. Varsinkin jos alla on kesärenkaat. Lisäksi jos säilytys on lämpimässä tallissa, niin tuo kylmään vienti ja takaisin lämpimään tuonti on huono juttu. Kosteus kun tiivistyy kylmiin pelteihin ja sitä myötä mahdollinesti ruoste pääsee raiskamaan.
Konetta kannattaisi varmaan pyöräyttää hieman eri asentoon talven aikana, ettei samat venttiilinjouset ole koko talvea jännityksissä. Tuon pyörityksen voi tehdä kampiakselin päästä manuaalisesti eikä konetta ole pakko panna käyntiin. Jos laitat koneen käyntiin, niin käytä lämpimäksi. Ehkä kerran viikossa on turhan tiheästi, korkeintaan kerran kuussa mielummin kerran pari talvessa. Itse en lähtisi ajelemaan. Varsinkin jos alla on kesärenkaat. Lisäksi jos säilytys on lämpimässä tallissa, niin tuo kylmään vienti ja takaisin lämpimään tuonti on huono juttu. Kosteus kun tiivistyy kylmiin pelteihin ja sitä myötä mahdollinesti ruoste pääsee raiskamaan.
Minulla on yksi lämmin autotalli mitä en missään nimessä uhraisi talvisäilytyspaikaksi. Sanotaan nyt näin että minä en ikinä ostaisi autoa millä en voisi (haluaisi) ajaa talvellakintsav kirjoitti:Mutta esim Giuliettallani en todennäköisesti tule ajelemaan huonolla kelillä edes kesällä. Vai ajelisiko Esko tuollaisella '57 Giuliettalla myös talvella.
En ole oikein innostunut entisöinnistä, parantelusta kyllä. Jos minulla olisi tuollainen hieno Giulietta kuin sinulla niin olisin jo ruiskinut pohjan täyteen dinitrolia ja porhaltaisin kehätiellä niin että rapa lentää.
Kun ajattelee että maksoin 40T€ tästä nykyisestä niin tämähän se pitäisi talveksi suojaan laittaa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kukin taplaa tyylillään ja minun on kyllä hieman vaikea ymmärtää eskon menettelytapoja.
ja se on fakta että kyllä se uudempi sitä vesisadetta, kosteaa, jäätä ja suolanpaskaa kestää huomattavasti paremmin kuin vanha, oli dinitrolit toiskittu pohjaan tai ei..
ja uuden nihkeä:n alfan arvo tippuu koko ajan kuin ketunhäntä mutta kun on tarpeeksi vanha alfa niin hinta on noususuhdanteinen tulevaisuudessa mutta ehkäpä vanhojen harrastajat ajattelevat asioita hieman erillailla sillä nimim eskolle auto on selvästikkin pelkkä käyttöesine...
ja se on fakta että kyllä se uudempi sitä vesisadetta, kosteaa, jäätä ja suolanpaskaa kestää huomattavasti paremmin kuin vanha, oli dinitrolit toiskittu pohjaan tai ei..
ja uuden nihkeä:n alfan arvo tippuu koko ajan kuin ketunhäntä mutta kun on tarpeeksi vanha alfa niin hinta on noususuhdanteinen tulevaisuudessa mutta ehkäpä vanhojen harrastajat ajattelevat asioita hieman erillailla sillä nimim eskolle auto on selvästikkin pelkkä käyttöesine...
No mutta noitahan saa rahalla lisää vielä vuosienkin kuluttua, vanhempia ei välttämättä silloin enään saakaan vaikka koittais rahallakin.Esko kirjoitti:Kun ajattelee että maksoin 40T€ tästä nykyisestä niin tämähän se pitäisi talveksi suojaan laittaa.
Sitä paitsi olen joskus pöristellyt spiderillä läpi talven, eikä se nyt niin hääviä ollut. Mielummin vaikka sitten muutaman satasen katiskalla ilman leimaa.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Minulle auto on selvästi KÄYTTÖESINE ei kiiltokuva. Voin laittaa kuvan siitä Giuliettasta autotallin seinälle että tämä käyttöesine saa siinä sen vieressä kuivatella suolaisia helmojaan. Käyttöesine on minun arvoasteikolla korkealla, museoauto on sen alapuolella.90 kirjoitti:...ja uuden nihkeä:n alfan arvo tippuu koko ajan kuin ketunhäntä mutta kun on tarpeeksi vanha alfa niin hinta on noususuhdanteinen tulevaisuudessa mutta ehkäpä vanhojen harrastajat ajattelevat asioita hieman erillailla sillä nimim eskolle auto on selvästikkin pelkkä käyttöesine...
Mutta jos meinaat rahoiksi alfallasi lyödä niin taitaisi olla parempi siirtyä osakekauppoihin :
Mutta en halua väheksyä tai halveerata niitä jotka hyvin huolehtivat vanhoista autoistaan. Minä vain tykkään että auto elää niin kauan kun se liikkuu. Minun unelmani on vanha GTV jonka laittaisin "uutta parempaan" kuntoon (uutta teknologiaa, parempi lämmityslaite jne.) Olenkin kateudensekaisella ihailulla seurannut Alfapower.nu:n hienoja projekteja.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no ei nyt rahoiksi ole tarkoitus millään pistää, varsinkaan osakekaupoilla, tulee persnettoa liikaa
siis jos sinulla olisi kaksi alfaa kuten esim 156:n ja mainitsemasi unelma GTV niin pitäisitkö tosiaan sen GTV.n pihalla lumihangessa ja räntäsateessa ja 156:n sisällä lämpimässä.
kyllä allekirjoittaneen GTV6:n säilyy omassa tallissa hamaan tulevaisuuteen kun sellaista vuosikaudet kuolasin ja nyt se tuolla tallissa on, ei tulisi mieleenkään tuhota sitä talviajolla sillä ympärivuotiseen käyttöön allekirjoittaneella on ihan toinen ja hieman tuoreempi alfa.
mutta kukin tehköön kuten haluaa, ei siinä mitään, itse kun otan alfat enemmänkin harrastuksen kannalta.
siis jos sinulla olisi kaksi alfaa kuten esim 156:n ja mainitsemasi unelma GTV niin pitäisitkö tosiaan sen GTV.n pihalla lumihangessa ja räntäsateessa ja 156:n sisällä lämpimässä.
kyllä allekirjoittaneen GTV6:n säilyy omassa tallissa hamaan tulevaisuuteen kun sellaista vuosikaudet kuolasin ja nyt se tuolla tallissa on, ei tulisi mieleenkään tuhota sitä talviajolla sillä ympärivuotiseen käyttöön allekirjoittaneella on ihan toinen ja hieman tuoreempi alfa.
mutta kukin tehköön kuten haluaa, ei siinä mitään, itse kun otan alfat enemmänkin harrastuksen kannalta.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Tuolla FAQissa olikin aika hyvä linkki talvisäilytysohjeisiin. Mutta. Toiset sanovat että tankki täyteen ennen säilytystä ja toiset taas että mahd. tyhjäksi. Mikä on totuus? Täynnä oleva ei ruostu kun taas tyhjässä menee vähemmän bensaa huonoksi. Pitäisikö laittaa pari tippaa stabilointiainetta bensan sekaan nyt heti? Keväällä saa Masinol-kuurin se on jo varmaa.
Ei lämmitystä tallissa mutta katto sentään on sekä hyvä ilmankierto. Ilmeisesti kannattaisi kuitenkin välillä käyttää auto lämpimäksi ja ajaakin hieman. M+S on renkaat joten ei pitäisi heti jumiin jäädä. Jarruja lienee hankala saada kunnon testiin talvella jollei voi yleisen liikenteen sekaan mennä. Meinasin myös että jos jouluna olisi hyvin lunta niin voisi pari kuvaa räpsiä pun. autosta [hangessa]. Saisi hienon joulukuvan Tulipas epäselvää tekstiä.
Ei lämmitystä tallissa mutta katto sentään on sekä hyvä ilmankierto. Ilmeisesti kannattaisi kuitenkin välillä käyttää auto lämpimäksi ja ajaakin hieman. M+S on renkaat joten ei pitäisi heti jumiin jäädä. Jarruja lienee hankala saada kunnon testiin talvella jollei voi yleisen liikenteen sekaan mennä. Meinasin myös että jos jouluna olisi hyvin lunta niin voisi pari kuvaa räpsiä pun. autosta [hangessa]. Saisi hienon joulukuvan Tulipas epäselvää tekstiä.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Kuten 90 totesi, kukin taaplaa tyylillään. Itsellä käyttöauto siis tuo T-bird seisoo yöt katoksessa ja tallin lämmöstä nautiskelee kumpikin avoauto. Talliin jää vielä sopivasti työskentelytila, joten Alfan entisöinti etenee koko talven ajan. Molemmat autot on hupun alla suojassa pölyltä.
Itse en laittaisi ikimaailmassa 40k€ käyttöautoon, mutta ehkä johonkin mobilisti kiesiin. Tosin noita vanhojakaan en halua ostaa valmiina, vaan minulle niiden entistäminen on mukavaa ajanvietettä.
Jos auto säilytetään kylmässä, silloin on riski tuolle kondensiovedelle tankissa, kun lämpötila vaihtelee pakkasen ja plusasteiden välillä. Mutta jos auto on lämpimässä tallissa, jossa lämpötila ei vaihtele ei tuota kondensiovesi ongelmaa todennäköisesti tule ja tankki voi olla tyhjäkin. Tällöin ei kuitenkaan kannata käyttää autoa tallista ulkona koko talven aikana.
Itse en laittaisi ikimaailmassa 40k€ käyttöautoon, mutta ehkä johonkin mobilisti kiesiin. Tosin noita vanhojakaan en halua ostaa valmiina, vaan minulle niiden entistäminen on mukavaa ajanvietettä.
Jos auto säilytetään kylmässä, silloin on riski tuolle kondensiovedelle tankissa, kun lämpötila vaihtelee pakkasen ja plusasteiden välillä. Mutta jos auto on lämpimässä tallissa, jossa lämpötila ei vaihtele ei tuota kondensiovesi ongelmaa todennäköisesti tule ja tankki voi olla tyhjäkin. Tällöin ei kuitenkaan kannata käyttää autoa tallista ulkona koko talven aikana.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Mullekin Auto on käyttöesine, mutta 33:ni on aivan eri juttu, en vielä löytynyt lääkettä tähän sairaukseen ja haluan sen talveksi taliin, koska haluan käytää sen vielä monta monta vuotta. Ja Suomessa kun sahataan vanhalla autolla suolapaskassa, niin ei mikään TECTYL enää autaa. Senvuoksi Alfa taliin ja keväällä taas bahanaalle käyttöautona
P.S valitettavasti talli on kylmä
P.S valitettavasti talli on kylmä
Nothing beats cubic inch
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Miksi saa nostaa veneen syksyllä ja laittaa prätkän talliin mutta autolla pitäisi ajaa niin paljon kuin sielu sietää?
Vaikka mun mielestä autot on tehty ajettaviksi niin loppupeleistä kyse on siitä, onko kyseessä harrastus vai käyttövehje.
Nim. Auto ajossa talvella, vene vajaassa, prätkä unelmissa (liian nuori kuolla) ja rahat ei riitä harrasteautoon.
Mulla seisoi yksi auto about vuoden. Mitään en tehnyt (ok vaihdoin öljyt), auto meni ekalla katsastuksesta läpi. Elämä on.
33:sta meni takajarru jumiin kun jätin suutuspäissäni teininä kässärin päälle 3kk, vähän ceeärseetä ja kovaa ajoa niin johan aukesi
Vaikka mun mielestä autot on tehty ajettaviksi niin loppupeleistä kyse on siitä, onko kyseessä harrastus vai käyttövehje.
Nim. Auto ajossa talvella, vene vajaassa, prätkä unelmissa (liian nuori kuolla) ja rahat ei riitä harrasteautoon.
Mulla seisoi yksi auto about vuoden. Mitään en tehnyt (ok vaihdoin öljyt), auto meni ekalla katsastuksesta läpi. Elämä on.
33:sta meni takajarru jumiin kun jätin suutuspäissäni teininä kässärin päälle 3kk, vähän ceeärseetä ja kovaa ajoa niin johan aukesi
Meinasin itekkin just kysellä että mitä ottaa huomioon talviseisotuksessa mutta ei kai siinä vissiin ihmeempiä oo.. Talli pääosin kylmä,sillon kun tekee jotain niin lämmitys päällä, n. 10 astetta. Akkua pitää latailla sillon tällön kun kuuntelee stereoita niin eiköhän sekin siinä mee..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Siis silloin minulla ei olisi kahta alfaa. Minulle riittää yksi ja sen on hoidettava autolle asetetut tehtävät. Tämä yksi auto on minulla kotona lämpimässä tallissa jotta se olisi hyvässä iskussa kun sillä lähden. Talven pakkasilla ei ole hienompaa kuin ajaa notkea alfa ulos.90 kirjoitti:siis jos sinulla olisi kaksi alfaa kuten esim 156:n ja mainitsemasi unelma GTV niin pitäisitkö tosiaan sen GTV.n pihalla lumihangessa ja räntäsateessa ja 156:n sisällä lämpimässä.
Jep. Minä heitin juuri tänään kitkat alle tähän minun alfaani ja pian harrastetaan talviajoa90 kirjoitti:mutta kukin tehköön kuten haluaa, ei siinä mitään, itse kun otan alfat enemmänkin harrastuksen kannalta.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
OK, asia selvä olet yhden auton mies, oli se sitten vanha montreal tai uusi 159 niin samalla kinnerillä pitää mennä kesät talvet.
ja sen verran on pakko lisätä että kyllä se ehta autoharrastus sisältää jotain ihan muuta kuin talviajoa.
mutta onhan se ihan luonnollista että sinä et ymmärrä sellaista hulluutta kuin autoharrastus jos auto on sinulle pelkkä käyttöesine.
ja sen verran on pakko lisätä että kyllä se ehta autoharrastus sisältää jotain ihan muuta kuin talviajoa.
mutta onhan se ihan luonnollista että sinä et ymmärrä sellaista hulluutta kuin autoharrastus jos auto on sinulle pelkkä käyttöesine.
- TeeHoo
- Viestit: 157
- Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
- Car(s): 156 V6 -99 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
- Paikkakunta: Muurame
Minä pidän itseäni harrastajana, vaikka ajan tuoreella Alfalla kesät talvet. Voihan juoksun harrastajallakin olla uudet lenkkarit.90 kirjoitti:OK, asia selvä olet yhden auton mies, oli se sitten vanha montreal tai uusi 159 niin samalla kinnerillä pitää mennä kesät talvet.
ja sen verran on pakko lisätä että kyllä se ehta autoharrastus sisältää jotain ihan muuta kuin talviajoa.
mutta onhan se ihan luonnollista että sinä et ymmärrä sellaista hulluutta kuin autoharrastus jos auto on sinulle pelkkä käyttöesine.
Tämän voisi kiteyttää hyvin kolmeen sanaan: Jokainen harrastaa tavallaan. Meitähän on moneen junaan ja hyvä niin. Tuunaaminenkin tuntuu tietyissä piireissä aiheuttavan hieman närkästystä. Jännä huomata että talviautoilukin tekee sitä. Kyllähän talvellakin pitää päästä paikasta A paikkaan B, miksi sitä ei sitten voisi tehdä Alfalla? Tietysti silloin kannattaa olla siihen soveltuva Alfa (lue: mahdollisimman uusi, eli abs, hyvä lämmitys jne). Harrastepelinä sitten erikseen (jos/kun haluaa harrastaa) joku vanhempi peli. Kaivan kyllä verta nenästäni kun osallistun tähän keskusteluun, mutta olkoon..
Tein itse - säästin
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps oikeassa olette, tokihan uuttakin voi harrastaa enkä ole tietääkseni vastaan väittänytkään mutta jos auto on omistajalleen pelkkä käyttöesine niin silloin ei voi mielestäni oikein mistään varsinaisesta autoharrastuksesta puhua..
ja mitähän närää talviautoilu on aiheuttanut jos saan kysyä..
jos tuo oli minulle suunnattu niin viittasin lähinnä siihen että kyllä se autoharrastus on muutakin kuin talviajoa eli talvet rassataan/huolletaan kesäajokkia tai rakennellaan projektikuntoista ajokuntoon, se on sitä tosiharrastamista..
kesät talvet tulee ajeltua alfalla, kesät vanhemmalla ja talvet uudemmalla, toki ymmärrän sen jos ei useampaa autoa halua pitää tai ei siihen ole yksinkertaisesti varaa silloinhan on luonnollisesti pakko ajaa ympärivuoden samalla yksilöllä.
ja mitähän närää talviautoilu on aiheuttanut jos saan kysyä..
jos tuo oli minulle suunnattu niin viittasin lähinnä siihen että kyllä se autoharrastus on muutakin kuin talviajoa eli talvet rassataan/huolletaan kesäajokkia tai rakennellaan projektikuntoista ajokuntoon, se on sitä tosiharrastamista..
kesät talvet tulee ajeltua alfalla, kesät vanhemmalla ja talvet uudemmalla, toki ymmärrän sen jos ei useampaa autoa halua pitää tai ei siihen ole yksinkertaisesti varaa silloinhan on luonnollisesti pakko ajaa ympärivuoden samalla yksilöllä.
^Samalla linjalla minäkin olen. Tuota talvialfailun monipuolisuutta juuri ajoin takaa tuolla kommentilla. Sitäkin on olemassa monessa eri muodossa. Tuo tuunaus oli vaan aika huono vertaus. Minun olisi taas pitänyt änkeä pari hymiötä enemmän tekstiin niin ei näyttäisi vakavammalta kuin miksi se oli tarkoitettu.
Tein itse - säästin
Eli jos harrastaa metsästämistä niin pitää olla tuvan seinä täynnä vanhoja aseita?90 kirjoitti:jeps oikeassa olette, tokihan uuttakin voi harrastaa enkä ole tietääkseni vastaan väittänytkään mutta jos auto on omistajalleen pelkkä käyttöesine niin silloin ei voi mielestäni oikein mistään varsinaisesta autoharrastuksesta puhua..
Minulla on alfa koska se on hieno auto ajaa ja muutenkin merkkinä vetoaa. Ajan sillä vuoden läpi ja pidän sitä tallissa jossa voin sitä talvellakin puunata ja rustata. Lisäksi minulla on hyvä auto alla eikä tarvitse "talviautolla" kituuttaa. Jos pelkkää käyttöautoa haluaisin niin silloin minulla olisi joku pieni pakettiauto
Ja kun auto on tallissa niin ei tarvitse ikkunoita aamuisin raaputella eikä lumia lapioida. Auto on siis myös käyttöauto eikä pelkkä harrasteauto.
Tietenkin jos on tilaa useammalle autolle tallissa niin sittenhän se on hieno juttu.
Ymmärrän kyllä että jos vanha alfa on entisöity alkuperäiseksi niin ei se varmaan paras talviauto ole. Lisäksi jos se on museorekkareissa niin ei kai sillä saa ajaakaan koko vuotta :o
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Tämähän oli mennyt kiivaaksi viikonlopunaikana. Lisätään hieman soppaan omakin kanta. Mielestäni uuden auton kanssa ei oikein voi puhua harrastamisesta. Mitä harrastamista on ostaa kaupasta, käyttää se merkkihuollossa ja vain ajella. Tuolla logiikallahan kaikki autoilijat olisi harrastajia. Vertauksena tuo metsästys on ihan hyvä. Siis metsästäjillä on se uusi ase seinällä ja sitten asekeräilijällä/harrastajalla on niitä vanhoja aseita seinät täynnä, tai nykysäännöksillä siis kaapit täynnä.
Itselle tuo autojen entisöinti on ajanvietettä/harrastus ja tallissa tulee varmaan vietettyä enemmän aikaa kuin kotona sisällä. Itselle tuo rakentaminen on jopa mielekkäämpää, kuin valmiilla autolla ajaminen. Tokihan ajamaankin olisi kiva päästä jossain vaiheessa, mutta hiplataan nyt vielä tämä talvi, josko Alfan saisi kevääksi museotarkastukseen ja sitä myöten suomikilpiin. Pääsisi itsekin kokeilemaan miten ylivertainen Alfa on ajaa muihin nähden , minä kun en vielä ole koskaan ajanut Alfalla.
Sen verran museorekisteristä, että museoauto on kokovuoden rekisterissä ja sillä saa ajaa vaikka talvella. Käyttörajoituksena on, että sitä saa käyttää vain 30 päivänä vuodessa. Sikäli erikoista on, että muserekisteröidulle ajoneuvolle ei ole esim talvirengaspakkoa.
Itselle tuo autojen entisöinti on ajanvietettä/harrastus ja tallissa tulee varmaan vietettyä enemmän aikaa kuin kotona sisällä. Itselle tuo rakentaminen on jopa mielekkäämpää, kuin valmiilla autolla ajaminen. Tokihan ajamaankin olisi kiva päästä jossain vaiheessa, mutta hiplataan nyt vielä tämä talvi, josko Alfan saisi kevääksi museotarkastukseen ja sitä myöten suomikilpiin. Pääsisi itsekin kokeilemaan miten ylivertainen Alfa on ajaa muihin nähden , minä kun en vielä ole koskaan ajanut Alfalla.
Sen verran museorekisteristä, että museoauto on kokovuoden rekisterissä ja sillä saa ajaa vaikka talvella. Käyttörajoituksena on, että sitä saa käyttää vain 30 päivänä vuodessa. Sikäli erikoista on, että muserekisteröidulle ajoneuvolle ei ole esim talvirengaspakkoa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
tuskinpa yhdelläkään tosi metsästäjällä yhtä asetta on, allekirjoittaneen suvussakin melko yleinen harrastus ja kaikilla aseita on vähintään muutama, isäukollakin kuusi, no eihän niillä nyt kuitenkaan ihan yhtä seinää peitetä toki..Esko kirjoitti:Eli jos harrastaa metsästämistä niin pitää olla tuvan seinä täynnä vanhoja aseita?
mutta pointti on tullut selväksi..harrastajia on moneen lähtöön.
Viimeksi muokannut 90, 01 Marras 2006, 10:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Oho, melkoinen keskustelu tuli, näyttää silta, että se on aika herkkä aihe Alfisteille
Auton on oltava käyttöesine, siihen se on tarkoitettu alunperin ja mun Alfanikin on ollut koko elämänsä ympärivutinen käyttö auto, pelkkä minä olen ajanut sillä yhdessä vuodessa 40tkm 20tkm kesällä ja samat kilometrit talvella, mutta jostain syystä se ei ole ruostunut olenkaan enkä halua sen ruostumaan jatkossakin. Nyt alla on tipo jo viikko ja hyvin se pärjää. Odotetaan kevääseen asti ja taas lähdetään Alfan kanssa polttamaan asfalttia
Auton on oltava käyttöesine, siihen se on tarkoitettu alunperin ja mun Alfanikin on ollut koko elämänsä ympärivutinen käyttö auto, pelkkä minä olen ajanut sillä yhdessä vuodessa 40tkm 20tkm kesällä ja samat kilometrit talvella, mutta jostain syystä se ei ole ruostunut olenkaan enkä halua sen ruostumaan jatkossakin. Nyt alla on tipo jo viikko ja hyvin se pärjää. Odotetaan kevääseen asti ja taas lähdetään Alfan kanssa polttamaan asfalttia
Nothing beats cubic inch
Varsinkin jos uudempia autoja joissa on ilmastointi niin säilöö talven yli olisi niitä hyvä käyttää ettei freonit pääsisi karkaamaan. En tiedä onko sitten kylmällä ja lämpöisellä tallilla siinä mitään eroja.. Itse kyllä ajelen läpi talven ei oo viel näin nuorena varaa maksaa kahdesta autosta vaikka toinen olisikin seisonnassa..
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
nimim TSAV tuossa ylempänä ilmensikin aika hyvin sen MITÄ varsinainen autoharrastaja ajattelee harrastuksestaan, itsellä ajatukset saman suuntaiset melko pitkälti, minunkaan mielestäni uudessa autossa ei ole oikein mitään harrastamista, parantelu eli styling/tuning ehkä kuitenkin lasketaan sellaiseksi jossain muodossa oli tuunauksen kohde sitten uuden nihkeä käyttis tai ei..
tietenkin italilaisen muotoilun/tietyn automerkkin ihailu/kiinnostus sen teknisiin ratkaisuihin ja ehkä myös italilalaiseen kulttuuriin on jonkinmoinen harrastuksen muoto ja ainakin toinen merkkikerho on keskittynyt kokonaisuutena tällaiseen, toisen kerhon ratapäivillä liikkuu sitten enemmänkin näitä rasvanäppejä jotkam ruuvailevat autojansa itse mutta on tietenkin sitten jokaisen oma asia miten tuota harrastusta toteuttaa, itse tykkään siis välillä sotkea sormeni ja viettää tallilla aikaa, joskus taas motivaatio niin nollassa että harrastuksesta ei voida todellakaan puhua..
tietenkin italilaisen muotoilun/tietyn automerkkin ihailu/kiinnostus sen teknisiin ratkaisuihin ja ehkä myös italilalaiseen kulttuuriin on jonkinmoinen harrastuksen muoto ja ainakin toinen merkkikerho on keskittynyt kokonaisuutena tällaiseen, toisen kerhon ratapäivillä liikkuu sitten enemmänkin näitä rasvanäppejä jotkam ruuvailevat autojansa itse mutta on tietenkin sitten jokaisen oma asia miten tuota harrastusta toteuttaa, itse tykkään siis välillä sotkea sormeni ja viettää tallilla aikaa, joskus taas motivaatio niin nollassa että harrastuksesta ei voida todellakaan puhua..
Esimerkiksi 75:seen ei enää saa kaikkia osia. Siinä yksi syy laittaa ainakin harvinainen yksilö talliin talveksi.
Mun autobudjetti on noin 15 te. Sillä saisin 156 V6:sen, joka on hyvä auto. Nostalgiasyistä tulee jaettua se summa kolmen auton kesken ja koen, että saan enemmänkuin yhden auton omistamalla. Autoa tarvitsen hyvin vähän (kävellen töihin), joka tietysti mahdollistaa vanhemmat autot.
Mun autobudjetti on noin 15 te. Sillä saisin 156 V6:sen, joka on hyvä auto. Nostalgiasyistä tulee jaettua se summa kolmen auton kesken ja koen, että saan enemmänkuin yhden auton omistamalla. Autoa tarvitsen hyvin vähän (kävellen töihin), joka tietysti mahdollistaa vanhemmat autot.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Tuli myös viikonloppuna laitettua Alfa talviunille.
Koska Alfa on "isin harrastus", ja kuljetuskapasitteetti 75:ssa on mitä on. Niin toisena kulkineena toimii tuo Fiude. Mieluummin sitä suolassa uittaa. Otetaan Alfa taas keväällä esille. Onhan sitten jotain mitä odottaa talvella.
Oli kyllä pakko käydä vielä viime lauantaina vähän lunta pöllyttämässä, kun autoa valmistelin talviunille.
Koska Alfa on "isin harrastus", ja kuljetuskapasitteetti 75:ssa on mitä on. Niin toisena kulkineena toimii tuo Fiude. Mieluummin sitä suolassa uittaa. Otetaan Alfa taas keväällä esille. Onhan sitten jotain mitä odottaa talvella.
Oli kyllä pakko käydä vielä viime lauantaina vähän lunta pöllyttämässä, kun autoa valmistelin talviunille.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Meillä on tarkoitus ajaa kummallakin merkillä tasapuolisesti, mutta kilo-
metrejä ei varmasti tule paljon. Silloin aikoinaan,kun Fiatilla tuli ajettua
14000 kilometriä vuodessa oli siitä suurin osa kesälomamatkaa emännän
kotimaahan, mutta nykyisin kun ei enää jakseta ajaa yhtäsoittoa laivalta
toiselle, niin tulee lennettyä. Näin ollen kilometrit jäävät jopa 5000 vuo-
dessa, mutta eivät sitten lillu suolassakaan niin pahasti. Pyrin kyllä siihen,
että ajon jälkeen pesen aina, jopa talvella,jos keli on lähelläkään nollassa.
Tämä tapa jäi armeijasta, koska siellä auto piti pestä aina käytön jälkeen.
Terveisin
CARF0663
metrejä ei varmasti tule paljon. Silloin aikoinaan,kun Fiatilla tuli ajettua
14000 kilometriä vuodessa oli siitä suurin osa kesälomamatkaa emännän
kotimaahan, mutta nykyisin kun ei enää jakseta ajaa yhtäsoittoa laivalta
toiselle, niin tulee lennettyä. Näin ollen kilometrit jäävät jopa 5000 vuo-
dessa, mutta eivät sitten lillu suolassakaan niin pahasti. Pyrin kyllä siihen,
että ajon jälkeen pesen aina, jopa talvella,jos keli on lähelläkään nollassa.
Tämä tapa jäi armeijasta, koska siellä auto piti pestä aina käytön jälkeen.
Terveisin
CARF0663
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
No nyt Talvi unet päätyivät jo nyt(johtuuko sitä että ei oo talvea ulkona? ) mutta se on ihan vitsi.
Eilen menin taliin käynistämään 33:ni(varmaan tiedätte mitä Fiudelle tapahtui) ja lähti heti käyntiin. Kun nähtiin että kyllä toimii ei muuta kuin talvi kummit alle ja asfaltiin(hyvä kun on kuiva, oli mahdollisuus antaa sille kunnon kyydit
Kyllä aika sääli sahata sillä lumella ja suolassa, mutta onneks kesällä tein kunnon TECTYL suojaus.
Harmi ettei löytyi toista Alfaa talveksi ja miksei myös kesäksi Mutta 90 Alfaa saa tarjotta, kun se on edelleen haussa.
Eilen menin taliin käynistämään 33:ni(varmaan tiedätte mitä Fiudelle tapahtui) ja lähti heti käyntiin. Kun nähtiin että kyllä toimii ei muuta kuin talvi kummit alle ja asfaltiin(hyvä kun on kuiva, oli mahdollisuus antaa sille kunnon kyydit
Kyllä aika sääli sahata sillä lumella ja suolassa, mutta onneks kesällä tein kunnon TECTYL suojaus.
Harmi ettei löytyi toista Alfaa talveksi ja miksei myös kesäksi Mutta 90 Alfaa saa tarjotta, kun se on edelleen haussa.
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Ulkona +30c ja alfa talviunille!??!TestarosaFinland kirjoitti:Lehdet keltaistuu ja viikkon päästä alkavat 33:sen talvi uni. Nyt pitäis vielä hommatta alle 2 pukea, jotta tytölle olis mukavaa Meneekö muillakin foorumilaisilla vanhat alfat seisontaan talveksi?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.