155 vetonivel
Valvoja: Moderators
155 vetonivel
Auto on siis 155 2.0 16v vuosimallia 1995. Alkoi kuulua satunnaisesti ajaessa kolkotusta polkimien suunnalta, ja kun ryömin auton alle niin oli sisemmästä vetonivelestä kumi irti laatikon puoleisesta päästä. Myös peltinen "huuli" jonka päälle kumi tulee kiristimellä oli saanut iskua jostain ja oli muuttanut muotoaan vähemmän pyöreäksi.
En tiedä kuinka kauan kumi on ollut irti, katsastus oli kesällä ja siellä siitä ei huomautettu.
Miten onnistuu vaihto? Otin jo nivelen irti laatikon laipasta, mutta muut pultit olivat sen verran ruosteessa että joudun ehkä rikkomaan ne.
Soitin Deltaan ja kysyin vetonivelen hintaa, siellä tarjottiin kokonaista vetoakselia kuskin puolelle, hinta vain 596e. Kuitenkin Motonetissä (~55e) ja AutoAzzurrossa (100e) myydään pelkkää sisempää niveltä. Kai tähän pystyy vaihtamaan pelkän sisemmän nivelen? Eilisen tarkastelun perusteella en löytänyt vetoakselista kohtaa josta nivelen saisi irti. Järjellä ajateltuna pakkohan se nivel on saada irti kun akselissa on kuitenkin 2kpl suojakumeja...?
-Otso
En tiedä kuinka kauan kumi on ollut irti, katsastus oli kesällä ja siellä siitä ei huomautettu.
Miten onnistuu vaihto? Otin jo nivelen irti laatikon laipasta, mutta muut pultit olivat sen verran ruosteessa että joudun ehkä rikkomaan ne.
Soitin Deltaan ja kysyin vetonivelen hintaa, siellä tarjottiin kokonaista vetoakselia kuskin puolelle, hinta vain 596e. Kuitenkin Motonetissä (~55e) ja AutoAzzurrossa (100e) myydään pelkkää sisempää niveltä. Kai tähän pystyy vaihtamaan pelkän sisemmän nivelen? Eilisen tarkastelun perusteella en löytänyt vetoakselista kohtaa josta nivelen saisi irti. Järjellä ajateltuna pakkohan se nivel on saada irti kun akselissa on kuitenkin 2kpl suojakumeja...?
-Otso
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mahtaakohan 156:n vetari olla samanlainen? Siitä en ainakaan keksinyt miten sisemmän nivelen saisi irti, joten kumien vaihtoa varten irrotin ulomman. Pystyyhän ne molemmat kumit vaihtamaan yhden nivelen irrotuksella. Ulommassa nivelessä oli tuollainen Rollen mainitsema lukkorengas, jonka päitä piti vääntää ulospäin samalla kun niveltä hakkasi irti. Tosi kiva että olivat jättäneet renkulan päistä ne reiät pois, ettei siihen voisi tarttua lukkorengaspihdeillä.
(ja ilmeisesti kumit voi vaihtaa jopa irrottamatta niveltä, mutta ei nyt puhuta siitä...)
(ja ilmeisesti kumit voi vaihtaa jopa irrottamatta niveltä, mutta ei nyt puhuta siitä...)
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Taisi olla niin että vain ulompi lähti irti, mutta en muista tarkkaan. 156:sen vetonivel ei taida olla sama, mulle kun tuli sellainen ensin ja akseli on paksumpi.
Se sokka, tai lukkorengas mikä lie oikealta nimeltään, pitelee niveltä paikallaan akselissa, eli ulkopään sisäpäässä
Ei muuten ollut rengasta ollenkaan uudessa nivelessä, minkä takia luulin senkin olevan väärä mutta pysyyhän se siinä ilmankin.
(Ja minä haluan nähdä sen jannun joka survoo sen kumin sinne vetarin yli, mahtaa olla veemäinen temppu, hauskempaa oli purkaa hela hoito kun ei ole ennen tehnyt)
Se sokka, tai lukkorengas mikä lie oikealta nimeltään, pitelee niveltä paikallaan akselissa, eli ulkopään sisäpäässä

(Ja minä haluan nähdä sen jannun joka survoo sen kumin sinne vetarin yli, mahtaa olla veemäinen temppu, hauskempaa oli purkaa hela hoito kun ei ole ennen tehnyt)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hyvä kysymys. Minen ainakaan keksinyt miten sen saa veks.
Ja siitä kumista; Varaosakauppias väitti että kumi venyy nivelen yli. Purin koko roskan ja ajattelin että kauppamies tarkoitti varmaan jotain toisentyyppistä niveltä, eihän peukalonpaksuinen reikä voi venyä parin nyrkin paksuisen nivelen yli. Tuota sitten maanantaina työkaverille kuvaillessani jannu väitti että oli venyttänyt kartion kanssa kumin samankokoisen nivelen päältä, vaikka oli ensin uskomattomalta tuntunutkin että se siitä menisi.
Emmäsittevaantiedä. Mutta se ulompikin nivel oli tajuttoman kovaa kiinni ja paljon ei olisi tarvinnut lyödä ohi niin koko nivel olisi ollut sökö.
Ja siitä kumista; Varaosakauppias väitti että kumi venyy nivelen yli. Purin koko roskan ja ajattelin että kauppamies tarkoitti varmaan jotain toisentyyppistä niveltä, eihän peukalonpaksuinen reikä voi venyä parin nyrkin paksuisen nivelen yli. Tuota sitten maanantaina työkaverille kuvaillessani jannu väitti että oli venyttänyt kartion kanssa kumin samankokoisen nivelen päältä, vaikka oli ensin uskomattomalta tuntunutkin että se siitä menisi.
Emmäsittevaantiedä. Mutta se ulompikin nivel oli tajuttoman kovaa kiinni ja paljon ei olisi tarvinnut lyödä ohi niin koko nivel olisi ollut sökö.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jeps, nimenomaan tuo tarvikekumi ja kartio. Noh, ei silloin riittänyt hermot.
Paha sanoa miten lujaa vetari oli kiinni kun ei tajuttu avata sitä sokkaa vaan painettiin se tiukemmin kiinni ja lopputulos oli rumaa ja kallista katsottavaa
Jos ei muisti petä niin jäi minullekin sellainen kuva ettei tuota sisempää saa irti, vannomaan en mene.
Paha sanoa miten lujaa vetari oli kiinni kun ei tajuttu avata sitä sokkaa vaan painettiin se tiukemmin kiinni ja lopputulos oli rumaa ja kallista katsottavaa

Noita erikoisvenyviä on kahta tai kolmea eri kokoa...niistä ylimääräset leikkaamalla saa sopivan lähes jokaseen autoon, kannattaa ottaa vähän mallia ja mittaa vanhasta...kartio on pakollinen apuri ja siihenkin tarvitaan reilusti sopivaa liukastetta...Varaosakauppias väitti että kumi venyy nivelen yli.

On ihan hyvä systeemi jos tiukkoja lukkosokkia, esim Toyotissa yleensä vanha nivel melkein hajoaa ennenkuin ylikireä sokka antaa periksi joten niihin ainakin hvyä vaihtoehto. Alfan sokat yleensä kohtuukireällä tai sit niissä tosiaan on joku hankala reiätön lukkosokka, johon tosin löytyy omat pihtinsä avaamiseen...
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Just vaihtelin gtv:hen sisä kumin, ja olen antanut itseni ymmärtää että 155 on suunnilleen samaa tekniikkaa.
Kumin vaihtoon meni joku 30 min eli iskarin alapultit irti, vetarin mutteri irti (uusi tilalle) sitten laatikosta laipan pultit irti ( tai jos oikea puoli niin siitä lisälaipasta). No nyt on vetari kädessä ja eikun ruuvipenkkiin keskeltä kiinni ja sisempi kumi leikkaamalla pois, ja lukkosokasta pihdeillä kiinni, sen jälkeen nivel lähtee pikkuisen vasaralla lyömällä pois. uusi kumi paikoilleen ja kasaus peilikuvana.....
kumista sen verran että kyselin muukkoselta ja tilasin makso jotian 20 mutta eipä käynyt. Sitten vaihtoehto b eli Delta. Siellä kumin hinta 95 eskoo, mutta kappas löytyi joku vaihtoehtoinen numero fiatin puolelta, niitä oli jopa hyllyssä ja taisin maksaa 10 per kummi
joten iisi juttu ja halpaa on
Kumin vaihtoon meni joku 30 min eli iskarin alapultit irti, vetarin mutteri irti (uusi tilalle) sitten laatikosta laipan pultit irti ( tai jos oikea puoli niin siitä lisälaipasta). No nyt on vetari kädessä ja eikun ruuvipenkkiin keskeltä kiinni ja sisempi kumi leikkaamalla pois, ja lukkosokasta pihdeillä kiinni, sen jälkeen nivel lähtee pikkuisen vasaralla lyömällä pois. uusi kumi paikoilleen ja kasaus peilikuvana.....
kumista sen verran että kyselin muukkoselta ja tilasin makso jotian 20 mutta eipä käynyt. Sitten vaihtoehto b eli Delta. Siellä kumin hinta 95 eskoo, mutta kappas löytyi joku vaihtoehtoinen numero fiatin puolelta, niitä oli jopa hyllyssä ja taisin maksaa 10 per kummi

joten iisi juttu ja halpaa on
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Jees, sain vaihdettua sisemmän nivelen. Homma kävi seuraavasti:
1. Rengas irti
2. Alapallo irti ja tukivarsi pois tieltä
3. Nivelen 6 pulttia irti vaihdelaatikon laipasta
4. Lukkorengas irti
5. Nivel vasaralla irti vetarista
6. Uusi kumi, nivel ja lukkorengas paikalleen, pultit kiinni ja rengas takas.
Ei tarvinnut ottaa iskarin alapään pultteja irti, olivatkin niin ruosteessa ja mutterit huonoja että ei niitä olisi irti saanutkaan ihan helposti. En irrottanut napamutteriakaan.
Nivel oli muuten yleismallinen, sama nivel käy vaikka kuinka moneen Fiatiin ja Alfaan ja moneen muuhun autoon. Kumi oli parempi kuin alkuperäinen, koska se oli prässätty metallirenkaaseen kiinni joka tuli nivelen pulttien alle. Ei siis irtoa enää.
Homma oli v*ttumainen koska pihalla oli kylmä, pimeä ja lumen takia autoa ei saanut kovin korkealle tunkattua. Vähän silti helpottaa tuo säästö joka syntyi kun en ostanut Teltta-autosta melkein 600euron osaa vaan selvisin 60 eurolla.
Kiitokset kaikille neuvoista ja toivottavasti tästä on apua jollekkin toiselle joka miettii sisemmän vetonivelen vaihtoa.
1. Rengas irti
2. Alapallo irti ja tukivarsi pois tieltä
3. Nivelen 6 pulttia irti vaihdelaatikon laipasta
4. Lukkorengas irti
5. Nivel vasaralla irti vetarista
6. Uusi kumi, nivel ja lukkorengas paikalleen, pultit kiinni ja rengas takas.
Ei tarvinnut ottaa iskarin alapään pultteja irti, olivatkin niin ruosteessa ja mutterit huonoja että ei niitä olisi irti saanutkaan ihan helposti. En irrottanut napamutteriakaan.
Nivel oli muuten yleismallinen, sama nivel käy vaikka kuinka moneen Fiatiin ja Alfaan ja moneen muuhun autoon. Kumi oli parempi kuin alkuperäinen, koska se oli prässätty metallirenkaaseen kiinni joka tuli nivelen pulttien alle. Ei siis irtoa enää.
Homma oli v*ttumainen koska pihalla oli kylmä, pimeä ja lumen takia autoa ei saanut kovin korkealle tunkattua. Vähän silti helpottaa tuo säästö joka syntyi kun en ostanut Teltta-autosta melkein 600euron osaa vaan selvisin 60 eurolla.
Kiitokset kaikille neuvoista ja toivottavasti tästä on apua jollekkin toiselle joka miettii sisemmän vetonivelen vaihtoa.
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
Otsikko kävi niin hyvin, että laitanpa tänne ongelmani.
Eli Alfa Romeo 155 16V.
Ja oikealle käännettäessä napsutusta kuuluu, kun on veto päällä.
Eli onko ulompi vetonivel ja kummalta puolelta?
Ongelma alkoi ilmeisesti kun auto sai pohjakosktuksen säröisen jäätyneen hiekkatien kanssa.
Mistäs rikkinäistä osaa uutta kannattaisi kysellä, ja taidan käydä korjaajan luona vaihtamassa?
Eli Alfa Romeo 155 16V.
Ja oikealle käännettäessä napsutusta kuuluu, kun on veto päällä.
Eli onko ulompi vetonivel ja kummalta puolelta?
Ongelma alkoi ilmeisesti kun auto sai pohjakosktuksen säröisen jäätyneen hiekkatien kanssa.
Mistäs rikkinäistä osaa uutta kannattaisi kysellä, ja taidan käydä korjaajan luona vaihtamassa?
Kiitos näistä ohjeista. 155:en tuntumalta ja kuulolta tarkasteltuna selkeästi sisempi vetonivel alkoi paukkumaan kuin viimeistä päivää, tänään tarkoitus tuo vaihtaa.ozone kirjoitti:1. Rengas irti
2. Alapallo irti ja tukivarsi pois tieltä
3. Nivelen 6 pulttia irti vaihdelaatikon laipasta
4. Lukkorengas irti
5. Nivel vasaralla irti vetarista
6. Uusi kumi, nivel ja lukkorengas paikalleen, pultit kiinni ja rengas takas.
Motonet tosiaan myy myös tuota yleismallista sisempää niveltä listan mukaan, toivottavasti sopii.