75:n alusta- ja voimansiirtoremonttia
Valvoja: Moderators
75:n alusta- ja voimansiirtoremonttia
Olen jo pidemmän aikaa miettinyt mistä tämä johtuu:
Rullailen hiljakseen vaihde päällä (1 tai 2) ja jalka on pois kaasulta. Kun lopulta painan kaasua, tuntuu selvä nykäys. Ihan kuin jossain olisi jotain väljää ja nykäisy ottaisi löysät pois. Samalla lailla saattaa nykäistä kun nostan jalan kaasulta hiljaisessa vauhdissa.
Mahtaako olla vika vai ominaisuus?
Rullailen hiljakseen vaihde päällä (1 tai 2) ja jalka on pois kaasulta. Kun lopulta painan kaasua, tuntuu selvä nykäys. Ihan kuin jossain olisi jotain väljää ja nykäisy ottaisi löysät pois. Samalla lailla saattaa nykäistä kun nostan jalan kaasulta hiljaisessa vauhdissa.
Mahtaako olla vika vai ominaisuus?
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Kuuluuko semmoinen kolahdus?
Vaihdelaatikon tukikumit saattaa olla finaalissa. Kokeileppa pitää kiinni vaihdekepistä kiihdyttäessä esim 3. vaihteella. Jos keppi tuntuu painuvan vasemmalle, niin oire on melko selvä.
Tietty voi olla muitakin kumiosia vaihtokunnossa esin moottorin takakannake tai kardaanin nivelet...
Tai jotakin ihan muuta...
Vaihdelaatikon tukikumit saattaa olla finaalissa. Kokeileppa pitää kiinni vaihdekepistä kiihdyttäessä esim 3. vaihteella. Jos keppi tuntuu painuvan vasemmalle, niin oire on melko selvä.
Tietty voi olla muitakin kumiosia vaihtokunnossa esin moottorin takakannake tai kardaanin nivelet...
Tai jotakin ihan muuta...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Ei muuta kuin pukeille/nosturille auto ja koita kahtella ne kardaanin kuminivelet ja vaihdelaatikon kannakkeet läpitte. Omassa ekan kerran kun rupesi nykimään, niin asettui kun vaihtoi pari risaa kardaanin niveltä, nyt alkanut taas oireilemaan. Täytyy itsekin tutkailla onko kyseessä nyt se yksi mitä ei silloin vaihdettu (oli vielä ehjä), vai sitten esimerkiksi juuri nuo vaihdelaatikon tukikumit.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Täälläkin tosiaan vastaavat oireet ollu, eli samoilla linjoilla muiden kanssa. Mulla johtu ekan kerran vaihdelaatikon sivukannatinkumien repeämisestä. Nyttemmin tullu samanlainen ongelma uudestaan, joka johtunee nyt kardaanista. On kannatinlaakeria myöten väljää vähän jokapuolella 

[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
Jep, mutkun tarjolla on vain kadun varsi. Pitää siirtää tämäkin asia sinne hamaan tulevaisuuteen, jossa toivon mukaan siintää talli. Silloin kun sain neronleimauksen Alfan hankkimisesta, minulla oli talli, jossa tosin varastoin fillareita. Nyt on auto kadulla ja filot ahtaassa kellarikomerossa. Niin ajat muuttuvat...OL kirjoitti:Ei muuta kuin pukeille/nosturille
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Ite vaihdatin nuo pajalla. Osat löytyi muukkoselta. Tosin ne saattaisi voida myös korjata läpipultilla, niinkuin joku täällä -en vaan muista kuka oli tehnyt. Vikahan johtuu siitä, että kahden peltiosan välisen kumin vulkanointi irtoaa ja päästää laatikon liikkumaan.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Nyt on homma menossa eteenpäin, kumit hankittu ja alustaa alustavasti tutkailtu. Kysymys kuuluu kuitenkin, että voiko dedionin etupäätä tosiaan laskea riittävästi ottamatta kardaania irti? Takarätti on vielä ihan hyvännäköinen, eikä sitä viitsisi vaihtaa vaan siksi, että olen vängännyt sen sököksi kiinnikkeitä vaihtaessani.
Nostetaanpas hieman kun taas tarvitsen apuja. Eli kumit on vaihdettu, mutta onko kellään kikkakolmosta siihen miten saa dedionin poikittaispalkin kuusi pulttia sopimaan paikoilleen? Nyt joku (kardaanikumiko) kinnaa niin että koko hässäkkä on pari milliä liian takana. Yhdellä miehellä kun on vain kaksi kättä. Ajattelin jollain köysiviritelmällä vetää ja kohdistella. Ideoita?
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Sorkkaraudalla kampeamalla. Perkule ku olis helpompi näyttää ku selittää...
Hmm.. Se palkkihan on takaa avonainen. Sorkkaraudalle löytyy sopiva paikka molemmista palkin päädyistä... hitto kun en muista ennen kun nään.. niissä päissä oli joku sopiva väli sorkkaraudalle, josta pääsi mukavasti kampeamaan.
Ei varmaan taas ollu hirveesti hyötyä näistä neuvoista
Nii ja laita eka toiselta puolelta vaikka pari pulttia huulille ja laita sitten toinen puoli.

Ei varmaan taas ollu hirveesti hyötyä näistä neuvoista

Nii ja laita eka toiselta puolelta vaikka pari pulttia huulille ja laita sitten toinen puoli.
Väännät ruuvarilla, varmaankin jostain pultin reijästä menee ruuvari rungossa olevaan pultin reikään ja siitä kampeaa. Sitten varmaankin menee joku pultti jo paikalleen. Toinen vaihtoehto on kokeilla laskea auto renkaiden varaan jolloin itselläni ainakin palkki meni melko helposti paikalleen, rungosta nostettuna ei mennyt.
En ole ikuna joutunut kampeamaan noiden pulttien takia
. Itsellä useimmiten ollut takapää kevennyttnä kun olen ne irroittanut ja takaisin ovat menneet kun on laskenut tunkin alas ja jos ei vielä silloin (harvoin) niin viimeistään kun on nytkäyttänyt autoa hieman taakse tai eteenpäin ja käsijarru tai vaihdepäällä niin on pultit löytäneet paikkansa. Olisko sulle Marcello tehny hieman huonommat kohdistukset
.


Jaa no tiedä Marcellosta tai sen pojasta. Joka tapauksessa nyt pultit ovat kiinni. Vähän väänsin tunkin kahvalla, sitten meni, joten Abarthin vinkki oli oikeaan osuva.
Muiden asioiden muassa en tullut ajatelleeksi sitä, että voisi olla hyvä laskea kaara alas. Oli siis pukit dedionin alla. Jaa, mutta tarkoittaako se samaa kuin että vehje on renkaillaan? Teknoäly ei riitä...
Gammalle sen verran, että tuo "en ole ikuna" kuulostaa siltä, että "aina kun mä otan sen irti". Omalta osaltani toivon kainosti, ettei kumeja tarvitse ainakaan ensi vuonna vaihtaa uudelleen, oli se sen verran ryönäistä puuhaa, eikä mennyt kuin kuukausi. Onneksi duunimatkat menevät julkisilla.
Pohjolan Liikenteen huoltohallista olen sentään päässyt talliin, mutta monttu odottaa vielä kaivajaansa.
Seuraavaksi pitäisi keplotella vääntösauvat irti, jotta joku voisi vaihtaa alatukivarsien puslat. Onko sauvoille oma ulosvetäjänsä vai voiko improvisoida pulteilla ja jollain holkilla (nyt alkaa alkuperäinen otsikko olla jo aika kaukana siitä mistä oikeasti on kyse)?
Muiden asioiden muassa en tullut ajatelleeksi sitä, että voisi olla hyvä laskea kaara alas. Oli siis pukit dedionin alla. Jaa, mutta tarkoittaako se samaa kuin että vehje on renkaillaan? Teknoäly ei riitä...
Gammalle sen verran, että tuo "en ole ikuna" kuulostaa siltä, että "aina kun mä otan sen irti". Omalta osaltani toivon kainosti, ettei kumeja tarvitse ainakaan ensi vuonna vaihtaa uudelleen, oli se sen verran ryönäistä puuhaa, eikä mennyt kuin kuukausi. Onneksi duunimatkat menevät julkisilla.
Pohjolan Liikenteen huoltohallista olen sentään päässyt talliin, mutta monttu odottaa vielä kaivajaansa.
Seuraavaksi pitäisi keplotella vääntösauvat irti, jotta joku voisi vaihtaa alatukivarsien puslat. Onko sauvoille oma ulosvetäjänsä vai voiko improvisoida pulteilla ja jollain holkilla (nyt alkaa alkuperäinen otsikko olla jo aika kaukana siitä mistä oikeasti on kyse)?
Siltä se kuulostaa ja pitikin kuulostaaRoadkill kirjoitti:
Gammalle sen verran, että tuo "en ole ikuna" kuulostaa siltä, että "aina kun mä otan sen irti". Omalta osaltani toivon kainosti, ettei kumeja tarvitse ainakaan ensi vuonna vaihtaa uudelleen, oli se sen verran ryönäistä puuhaa ja kourat kurassa. Pohjolan Liikenteen huoltohallista olen sentään päässy talliin, mutta monttu odottaa vielä kaivajaansa.



Mutta hyvä että menivät paikalleen, tyylillä ei kai tässä ole väliä. Itse olen nostanut takanostopisteistä, eli dedion päässyt olemaan vapaana.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
No hyvä jos tosta mun sekavasta sepustuksesta oli jotain hyötyäRoadkill kirjoitti:Joka tapauksessa nyt pultit ovat kiinni. Vähän väänsin tunkin kahvalla, sitten meni, joten Abarthin vinkki oli oikeaan osuva.

Tein töissä suht koht järeän ulostyöntäjän juuri tohon tarkotukseen, mutta en ole sitä vielä testannut. Sitähän vois kyllä testata!Roadkill kirjoitti:Seuraavaksi pitäisi keplotella vääntösauvat irti, jotta joku voisi vaihtaa alatukivarsien puslat. Onko sauvoille oma ulosvetäjänsä vai voiko improvisoida pulteilla ja jollain holkilla (nyt alkaa alkuperäinen otsikko olla jo aika kaukana siitä mistä oikeasti on kyse)?
Koskas oli tarkoitus rykästä?
On muuten herkkä ruostumaan se vääntösauvan korin puoleinen kiinnitys, joten pidähän migi valmiudessa

Hauska kuulla, että tuohonkin löytyy apu. Tosin migistä ei ole tietoakaan, eikös se ole jotain lentävää? Eturipustuksen puolelle pääsen, kunhan saan ensin veivattua takajarrut kuntoon ja auton pyörilleen. Se pitää nimittäin kääntää tallissa toisinpäin, jotta saan konepellin auki (hieman matala tila kattopalkkeineen). Ja pelti taas pitää saada vissiin pystyyn siksi, että saisi ylätukivarret samalla pois. Taitaa mennä joulun jälkeiseen aikaan, kun on tässä kiirusta, mutta palaillaan.Abarth kirjoitti:Tein töissä suht koht järeän ulostyöntäjän juuri tohon tarkotukseen, mutta en ole sitä vielä testannut. Sitähän vois kyllä testata!
Koskas oli tarkoitus rykästä?
On muuten herkkä ruostumaan se vääntösauvan korin puoleinen kiinnitys, joten pidähän migi valmiudessa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Höyläsin vähän otsikkoa niin voipi jutustella ilman huonoa omaatuntoa.
Niinonnii. Ex-talvikulkimen vääntösauvat irrotin ihan vaan hakkaamalla sauvojen päähän, mutta olivat sen verran jökkelissä että puolimätä runkopalkki ilmeisesti sai viimeisen niitin ja toisen puolen sauva repesi muutaman kuukauden päästä korista irti.Abarth kirjoitti:On muuten herkkä ruostumaan se vääntösauvan korin puoleinen kiinnitys
- Epäkelpokeräilijä -
Höö. Ennen etupään avaamista päätin vaihtaa takajarrupalat. Aloitin kuskin puolelta. Ulompi pala lähti sovinnolla, mutta sisempi teki tenän. Säätöruuvi pyörii ja olen sitä kai oikeaan(kin) suuntaan veivannut. Lopulta koitin sorkkia ruuvari/vasara-yhdistelmällä altapäin, mutta huonon asennon, valaistuksen, työkalujen tai tekijän kämmäyksen takia jäi vieläkin puoliväliin. Nyt siis ihmettelen, että trenkääkö sinne tunkea jotain sopivampaa mitä hakata vai pitäisikö koko satula ottaa irti. Ja jos pitää, onko mitään hyviä kikkoja jarrulevyjen pulttien suhteen?
Taas voisi nimetä uudelleen säiettä...
Taas voisi nimetä uudelleen säiettä...
Pultinkolot ehdottoman puhtaiksi, parasta laatua oleva kuusiokolohylsy avain ja lyöden se tiukalle pohjaan asti ja jos on käytössä pulttipyssy+ melko pitkä jatko niin helpottaa ja nopeuttaa vielä, pääsee sivulta päin avaamaan kun takapyörä on irti.Ja jos pitää, onko mitään hyviä kikkoja jarrulevyjen pulttien suhteen?
Juuri eilen hommaa harjottelin taas takajarrurempan ja takapyörän laakerirempan yhteydessä, kaikki pultit aukes ongelmitta...ja kun kasasin kiinni lukitteen kanssa, itellä on ammattimallin pulttipyssy ja myös kiristin pultit sillä.
Monelta on pultit löystyneet ja irronneet ajossa...

75:n voimansiirto ja alusta remonttia
moi itse en irrottanut vääntösauvaa korista, se tuntui liian vaikealta, vaan vedin alatukivarren irti pulteista ja vähän löin sitä irtos helposti, ylätukivarren pultin takaisinlaitto on mielestäni 75:mma kaste on se senverran hankalaa viimesetkin kaverit poistu tallilta klo 2 yöllä ja sano laske vaan alas nosturilta että korjaamo pääsee aamulla jatkaan hommia ja vie se automilanoon sain sen kumminkin kiinni 6:lta aamulla muista merkata vääntös. kohta
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 75:n voimansiirto ja alusta remonttia
Joo, ite laskin ihan suosiolla rälläkällä sopivan luukun sinne lokarin sisäpuolelle, pultti paikalleen ja luukku Kempin(Esabin, jos tarkkoja ollaanberliina kirjoitti:ylätukivarren pultin takaisinlaitto on mielestäni 75:mma kaste on se senverran hankalaa

En edes lähtenyt yrittämään muuta, sen verran herkulliselta paikalta näytti

Haa! Kerrankin minä tiedän jotain: http://www.alfaromeo-performanceparts.com/shop/
Kynnenaluset senkun pysyvät likaisena.
Takajarrulevy ja jarrunesteet ovat nyt onnistuneesti tallin lattialla ja jarrusatula rengaspinon päällä. Ulompi mäntä säätyy hienosti sisään ja ulos, mutta sisempi on jumissa. Miten tästä pitäisi jatkaa? Avata "satulankiinnipitopultit" ja repäistä hela hoito kahtia?
Korjaussarja on siis hankittuna, joten tiivisteissä löytyy. Vanhat olivatkin ihan risat. Ja oikeallehan en ole vielä koskenut, koska en ole saanut takapönttöä irti. Hyvä, että Suomessa on pitkä talvi.
Toinen juttu. Onko olemassa murtohaarukkaa hienostuneempaa työkalua pallonivelten irrottamiseen? Ylätukivarsi pitäisi saada irti, mutta en hennoisi runnoa nivelen kumia puhki.
Takajarrulevy ja jarrunesteet ovat nyt onnistuneesti tallin lattialla ja jarrusatula rengaspinon päällä. Ulompi mäntä säätyy hienosti sisään ja ulos, mutta sisempi on jumissa. Miten tästä pitäisi jatkaa? Avata "satulankiinnipitopultit" ja repäistä hela hoito kahtia?
Korjaussarja on siis hankittuna, joten tiivisteissä löytyy. Vanhat olivatkin ihan risat. Ja oikeallehan en ole vielä koskenut, koska en ole saanut takapönttöä irti. Hyvä, että Suomessa on pitkä talvi.
Toinen juttu. Onko olemassa murtohaarukkaa hienostuneempaa työkalua pallonivelten irrottamiseen? Ylätukivarsi pitäisi saada irti, mutta en hennoisi runnoa nivelen kumia puhki.
Jatkan keskustelua itseni kanssa ja totean, että osoitteesta http://www.alfagtv6.com/ löytyi ohjeet takajarrusatulan kunnostukseen.
Puolittainen menestys. Vasen satula hoidettu, eli sain viimein männät ulos ja tiivisteet sekä pölysuojat vaihdettua. Uskoin jo homman olevan voiton puolella, mutta ihminen on erehtyväinen.
Oikealla olikin sitten pölysuojat riekaleina ja ruostekökköä sen mukaisesti. Ulompi mäntä oli lujasti jumissa, mutta sitkeän yrittämisen jälkeen lähti liikkumaan. Ainoa vaan, että ei tule ulos. Lisäksi se säätöhässäkkä ei jaksa vetää mäntää takaisin sisään, vaan se pitää työntää sisemmällä männällä takaisin. Jarrusprayta on kulunut kohta purkkitolkulla.
Apua. Mitäs nyt? Ilmeisesti jatkan veivaamista iltojeni ratoksi ja toivon, että jonain päiväni kökkändeerokset ovat tulleet/kuluneet pois.
Oikealla olikin sitten pölysuojat riekaleina ja ruostekökköä sen mukaisesti. Ulompi mäntä oli lujasti jumissa, mutta sitkeän yrittämisen jälkeen lähti liikkumaan. Ainoa vaan, että ei tule ulos. Lisäksi se säätöhässäkkä ei jaksa vetää mäntää takaisin sisään, vaan se pitää työntää sisemmällä männällä takaisin. Jarrusprayta on kulunut kohta purkkitolkulla.
Apua. Mitäs nyt? Ilmeisesti jatkan veivaamista iltojeni ratoksi ja toivon, että jonain päiväni kökkändeerokset ovat tulleet/kuluneet pois.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Ihan normaali puupuristin on kova sana noitten mäntien kans kikkaillessa, koita herkistellä lisää tai paina vaikka paineilmalla sitä mäntää ulos tms. jos on vehkeitä käytettävissä..
Toivottavasti saat pelittämään, mulla vuoti aikanaan takajarrusatula siitä käsijarruvivuston "kaulalla" olevasta o-renkaasta nesteet ulos.
Toivottavasti saat pelittämään, mulla vuoti aikanaan takajarrusatula siitä käsijarruvivuston "kaulalla" olevasta o-renkaasta nesteet ulos.
Kiitokset rohkaisusta.
Loppujen lopuksi viimeinen kanittava mäntä luovutti ja ymmärsi putkahtaa ulos kun tajusin vääntää käsijarruvivusta. Nyt on tiivisteet vaihdettu ja molemmat satulat sekä uudet levyt kiinni.
Yksi juttu jäi tosin vaivaamaan. Apukuskin puoleisen satulan ulompi mäntä ei säädy sisään muuten kuin lukkomutterista vääntämällä. Siis sitä oikeaa kuusiokolosäätöä veivaamalla ei tapahdu muuta kuin se, että lukkomutteri pyörii irti ja itse säätöpultti plomsahtaa satulan sisään. Ulospäin mäntä sen sijaan tulee sievästi kuten pitääkin. Järkeilin, että kunhan saan välykset säädettyä, ei asialla ole sen suurempaa merkitystä. Vai?
Edittiä: tietääkö joku minne se arc-johto jarrupalojen kulumisesta tulee kiinni? En suin surminkaan ole löytänyt sille sopivaa töpseliä. Vanhoissa paloissa ei kyllä ollut piuhaa lainkaan, joten ehkä vain nipsaisen johdon irti.
Loppujen lopuksi viimeinen kanittava mäntä luovutti ja ymmärsi putkahtaa ulos kun tajusin vääntää käsijarruvivusta. Nyt on tiivisteet vaihdettu ja molemmat satulat sekä uudet levyt kiinni.
Yksi juttu jäi tosin vaivaamaan. Apukuskin puoleisen satulan ulompi mäntä ei säädy sisään muuten kuin lukkomutterista vääntämällä. Siis sitä oikeaa kuusiokolosäätöä veivaamalla ei tapahdu muuta kuin se, että lukkomutteri pyörii irti ja itse säätöpultti plomsahtaa satulan sisään. Ulospäin mäntä sen sijaan tulee sievästi kuten pitääkin. Järkeilin, että kunhan saan välykset säädettyä, ei asialla ole sen suurempaa merkitystä. Vai?
Edittiä: tietääkö joku minne se arc-johto jarrupalojen kulumisesta tulee kiinni? En suin surminkaan ole löytänyt sille sopivaa töpseliä. Vanhoissa paloissa ei kyllä ollut piuhaa lainkaan, joten ehkä vain nipsaisen johdon irti.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
En nyt muista miten se mulla oli, pyörikö vai ei, mutta kuhan se mutteri ei estä sen säädön toimimista loppuun asti(kun palat kuluu), niin ei pitäs olla ongelmaa.. Enemmän näitten kanssa touhunneet korjatkoot.
Ne tunnistinjohdot tulee muistaakseni sieltä jousien luota läpiviennistä, mutta jossei paneli oo aikasemmin vilkuttanu niitä jarruja, niin ne johdot on luultavasti vedetty yhteen.
Ne tunnistinjohdot tulee muistaakseni sieltä jousien luota läpiviennistä, mutta jossei paneli oo aikasemmin vilkuttanu niitä jarruja, niin ne johdot on luultavasti vedetty yhteen.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Vaikka tullut noita purettua ja muka sen toimintaperiaate "selvitettyä" niin muisti hieman pätkii kun en ole muutamaan vuoteen kädessä tuollaista pitänyt. Kirjoitin tuosta takajarrun räpellyksestä AREF 1/99, tosin tarina on yhtä epäselvä kuin nämäkin jutustelut tänne. En tiedä mitä Nakkis tarkoitti " mutta kuhan se mutteri ei estä sen säädön toimimista loppuun asti(kun palat kuluu), niin ei pitäs olla ongelmaa", mutta kun palat kuluu tapahtuu se säätö männän sisällä. Eli ne lukitusmutterit täytyy olla lukittuna.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Sama vika. En oo tosin kun kerran purkanu pari vuotta sitten.
Tarkoitin lähinnä sitä että jos se lukitus on jämähtäny vaikka ihan "lyhimpään" asentoon jolloin se säätö ei enään riitä niin pitkälle kun palat kuluu loppuun, kun ei siitä mutterista voi antaa lisää "varaa". Minähän en sitten mitään varmaks tiedä, täytyy vaan koittaa ees jotakin sepustaa kun itelläkin moisia laitteita on, ja apua kaipaillaan jatkossa varmasti täälläkin.

[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kuvasiitä Aref jutusta. Joku viisas voi siirtää johonkin pysyvämpään paikkaan jos katsoo tarpeelliseksi.
Varoitus juttu on tosiaan häiriintynyt mutta niin on myös jarrujen rakenne.
Kuvan selitys:
1. Jarrusatulanrunko
2. Mäntä
3. Pultinpää josta säädetään ja lukitaan
4. O-rengas tiivistää nestetilan ja kaulus joka estää pulttia tulemasta ulos
5. Kierreosa joka määrää männän ja satulan välisen etäisyyden
6. Lukkorengas joka estää jousta (12) painamasta osia 8 ja 9 paikoiltaan
7. Kierrejousi (heilurijousi) pitää osata 8 ja 10 optimiasennossa toisiinsa nähden
8. Ulkokehä jossa vinohahlo
9. Lukituskehä (ylhäältäpäin hammasrattaan näköinen)
10. Sisäkehä
11. Tappi
12. Levyjousi 2 kpl. Pyrkii estämään osia 8,9 pyörähtämästä toisiinsa nähden.
12. Lukkokehä joka estää sisäosia nousemasta pois männästä.
Kun pyörittää 3:sta, pyörivät osat 2,4 ja 5 joilloin 5 kierre vetää osaa 10 (jossa sisällä kierre) ja voima välittyy osien 8,9 ja 13 ja mäntä tulee sisään tai ulospäin. Entä jos säätö ei toimi? Jos mäntä on jumissa tai tullut liikeratansa päähän, jousi 12:n paine ei riitä pitämään osia 8 ja 9 paikoillaan toisiinsa nähden vaan osat 10 ja 8 pyörivät mukana kun pyörität säätöä ja koska 5 ja 10 kierteissä ei ole pyörimiseroa ei kierrekkään voi työntää tai vetää (aivan jos pyörität pulttia ja mutteri pyörii mukana). Miksi sitten kyseinen liitos 8 ja 9 ei ole tehty jäykäksi? Koska jarrupalojen kuluessa männän tulee pystyä liikkumaan huomattavasti ulospäin ja koska 3 lukitaan lukitusmutterilla ei myöskään 5 voi pyöriä (ovat samaa "puuta"). Kun jarrua painetaan ja palojen kulumisen takia männän tulisi päästä ulospäin, mäntä vetää koko sesteemiä mukanaan, tappi 11 hahlossaan pyöräyttää osaa 8 joka välittää välittää jousen 7 kautta käskyn osalle 10. 10 pyörähtää kun jousi 12 ei enää jaksa pidättää pyörähdystä, niin 10 ja 5 on eri pyörimisnopeus ja kierreosa toimii ja näin mäntä pääsee ulospäin. Siksi luovakaan väkivalta painaa mäntä suoraan sisään ei saa mäntää menemään sisäänpäin koska sisäosat estävät sen.
Varoitus juttu on tosiaan häiriintynyt mutta niin on myös jarrujen rakenne.

Kuvan selitys:
1. Jarrusatulanrunko
2. Mäntä
3. Pultinpää josta säädetään ja lukitaan
4. O-rengas tiivistää nestetilan ja kaulus joka estää pulttia tulemasta ulos
5. Kierreosa joka määrää männän ja satulan välisen etäisyyden
6. Lukkorengas joka estää jousta (12) painamasta osia 8 ja 9 paikoiltaan
7. Kierrejousi (heilurijousi) pitää osata 8 ja 10 optimiasennossa toisiinsa nähden
8. Ulkokehä jossa vinohahlo
9. Lukituskehä (ylhäältäpäin hammasrattaan näköinen)
10. Sisäkehä
11. Tappi
12. Levyjousi 2 kpl. Pyrkii estämään osia 8,9 pyörähtämästä toisiinsa nähden.
12. Lukkokehä joka estää sisäosia nousemasta pois männästä.
Kun pyörittää 3:sta, pyörivät osat 2,4 ja 5 joilloin 5 kierre vetää osaa 10 (jossa sisällä kierre) ja voima välittyy osien 8,9 ja 13 ja mäntä tulee sisään tai ulospäin. Entä jos säätö ei toimi? Jos mäntä on jumissa tai tullut liikeratansa päähän, jousi 12:n paine ei riitä pitämään osia 8 ja 9 paikoillaan toisiinsa nähden vaan osat 10 ja 8 pyörivät mukana kun pyörität säätöä ja koska 5 ja 10 kierteissä ei ole pyörimiseroa ei kierrekkään voi työntää tai vetää (aivan jos pyörität pulttia ja mutteri pyörii mukana). Miksi sitten kyseinen liitos 8 ja 9 ei ole tehty jäykäksi? Koska jarrupalojen kuluessa männän tulee pystyä liikkumaan huomattavasti ulospäin ja koska 3 lukitaan lukitusmutterilla ei myöskään 5 voi pyöriä (ovat samaa "puuta"). Kun jarrua painetaan ja palojen kulumisen takia männän tulisi päästä ulospäin, mäntä vetää koko sesteemiä mukanaan, tappi 11 hahlossaan pyöräyttää osaa 8 joka välittää välittää jousen 7 kautta käskyn osalle 10. 10 pyörähtää kun jousi 12 ei enää jaksa pidättää pyörähdystä, niin 10 ja 5 on eri pyörimisnopeus ja kierreosa toimii ja näin mäntä pääsee ulospäin. Siksi luovakaan väkivalta painaa mäntä suoraan sisään ei saa mäntää menemään sisäänpäin koska sisäosat estävät sen.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 02 Heinä 2008, 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuossa on nyt ulompi mäntä, sisemmät samalla idealla mutta lisäksi se säätö käännetään 90 astetta ja siihen tulee käsijarru. Yhdessä jarrujen korjaussarjassa oli muuten hyvä läpileikkauskuva ko.jarruista ja sen pitäisi olla tallessa.....jossain. 
ps. tuo kuva on sitten tosiaan vain osien hahmottamiseen. Eli mitään ei ole piirretty mihinkään suhteeseen.

ps. tuo kuva on sitten tosiaan vain osien hahmottamiseen. Eli mitään ei ole piirretty mihinkään suhteeseen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Ohhoh, sieltäpä tuli tietopaketti, ja tietohan tunnetusti lisää tuskaa. En muista nähneeni säätöpultin ympärillä mitään o-rengasta. Tietääkseni en sellaista myöskään poistanut. Ja nythän kaikki vetarin/levynpultit on vedetty momenttiin, joten innostus asian tarkastamiseen on varsin pieni... Saas nähdä pitääkö nuo satulat nesteet sisällään vai tarvitaanko vaippoja.
Kun ei ole autojen ropaamisesta aiempaa kokemusta, niin en osaa ottaa kantaa siihen ovatko nuo jarrut monimutkaiset vai ei. Päänsärkyä niistä kuitenkin tulee, kuten koko peltilehmästä yleisesti ottaen.
Kun ei ole autojen ropaamisesta aiempaa kokemusta, niin en osaa ottaa kantaa siihen ovatko nuo jarrut monimutkaiset vai ei. Päänsärkyä niistä kuitenkin tulee, kuten koko peltilehmästä yleisesti ottaen.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti: