polyuretaani puslat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

polyuretaani puslat

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tarttisin vähän tietoja.
Tarkoitus olisi teettää uudet puslat kuusnepan takapäähän. Ongelma on vaan siinä että tarvikkeena ei löydy kaikkia puslia.
Polyuretaani aineksena sen takia että uskoisin sen työstämisen olevan helpointa--->edullisinta.

En ole koskaan polyuretaanipuslia nypistellyt käsissäni joten haluaisin tietää: Normaali puslassahan on metallikehä niin ulko kuin sisäkehällä, ja sitten kumi välissä. Onko polyuretaanipusla samantyyppinen, vai onko siinä noita metallikehiä ollenkaan? Eli survotaanko palikka runkoon ja sen sisältä vedetään vaan pultti?

Toisena kiinnostaa että mistä tuollaista pötköä saisi? Uskoisin (varmistan toki) että ammattikoulussa pystyvät sitä sorvaamaan haluttuihin mittoihin.

Tarkoituksena olisi teettää kaksi sarjaa, eli 24kpl, siihen menee kuitenkin jonkinmoinen kökkö materiaa.

edit. Niin ja jos joku osaa sanoa heti että onko ajautkseni ihan pöhköjä niin muitakin ehdotuksia saa tietenkin esittää.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pistin aikanaan 164:ään Powerflexin uretaanipuslat, niissä oli pultin ympärille jäävä metalliholkki mutta ei erillistä holkkia ulkopinnassa. Lisäksi möltit oli halkaistu keskeltä niin, että ne oli helppo koota paikalleen suoraan tukivarteen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HANU
Viestit: 769
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Polyuretaania myy esimerkiksi MINÄ.
Ilmoitan hinnan kun varmistat minkä kokoista sen pitää olla.
Autokaupan ammattilainen

Siankarlo
Viestit: 82
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Onkos noita puslia muitakin kuin mallia paukkukova, kestävyys kiinnostaa mutta mukavan alustan menettäminen ei niinkään. Kokemuksia 164:n puslien vaihdosta kovempiin?
164 3.0 V6 QV -90

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Joo ei ole Powerflexissä ulkona mitään, sisällä holkki ja lisäksi ohje käyttää kuparipastaa liukasteena. Ne on niin joustavia, että ne hieman joustavat sormen alla. Etolassa on varmaan myös muita tankoja, jos raakamateriaalia tarvii. Jossain siellä tietokonepelien ja muun asiaan kuulumattoman paskan takana.
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 05 Syys 2006, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Omien kovuudesta on vaikea sanoa kun alusta oli jo muutenkin "pilattu" Koneilla, tiukemmilla vietereillä ja seitsemäntoistatuumaisilla. Ainakin kiihdytysvetely tasaisella pinnalla hävisi melkein kokonaan, urissa kiihdyttäessä tempoili kyllä mutta sille tuskin olisi voinut tuolla rengastuksella ja moottorilla/voimansiirrolla mitään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Okei, eli täytyy siis laittaa sinne sispuolelle metalliholkki.

Samaten kiinnostaa edellisen kysyjän asia, eli siis tuo kovuus.

Semmonen juttu kanssa että minkäkokoinen pusla minkäkin kokiseen reikään, ilmeisesti hieman isompi, mutta kuinka monta prosenttia pitäisi olla eroa halkaisijassa?

HANU: pistän PM.

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

Siankarlo kirjoitti:Onkos noita puslia muitakin kuin mallia paukkukova, kestävyys kiinnostaa mutta mukavan alustan menettäminen ei niinkään. Kokemuksia 164:n puslien vaihdosta kovempiin?
Itselläni powerflexin sarjat niin edessä kuin takanakin. Samalla tosin tuli konit ja H&R:n jouset etten pelkästään osaa sanoa mikä johtuu puslista. Alusta on nyt jämäkkä ei vetele, kallistele eikä kolise. Enkä sitä epämukavana pidä, suosittelen.
Ainoastaan puslien sisällä on tosiaan holkki, muttei ulko pinnassa kuten täällä jo muut totesivat.

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Koska suunnitelmissa on aivan sama operaatio, eli home made polyuretaanipuslat, muutama huomio siitä mitä on tullut vastaan. PUR ei ole helpoimpia sorvattavia, koska se on "pehmeää", vaatii hyvät/terävät terät. Jäähdyttämällä aine jäykistyy, eli sorvaus helpottuu.

PUR:a saa ainakin 70 ja 90 Shoren kovuudella, mutta mikä mahtaa olla "oikeiden" polyuretaanipuslien kovuus? Mulla on sellainen muistikuva että se olisi 30-40 luokkaa.

Minkä kokoiset puslat 164:n menee, ja kuinka paljon tavaraa tarvisit? Hinta pomppaa hieman kun halk. kasvaa 30>40 mm tai enemmän. Omat on vielä mittaamatta, mutta tarvittaessa kimppakiva kiinnostaisi :roll: Ainakin metrin tankoja löytyy. Minkälaisella aikataululla projekti etenee?

Vaihtoehto PUR:lle voisi olla POM. Se olisi yli puolet halvempaa sekä helpompaa sorvata, mutta toisaalta myös vielä kovempaa kuin PUR. Sitä on kuitenkin kuulemma käytetty puslien valmistukseen.

Avatar
HANU
Viestit: 769
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Älkää POM:ia laittako, se on niin kovaa.
Viimeksi muokannut HANU, 06 Syys 2006, 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pistin PM:ää, mutta kirjoitetaan nyt tähänkin jos jotain kiinnostaa.
Pitkittäiset tukivarret vaativat että materiaali on tuota 40mm halkaisjaltaan.
Tavaraa menee kaikkiin kuuteen tukivarteen vajaa 0,5 metriä

Laskin että metrin tangosta saisi 16kpl:tta puslia poikittaisiin varsiin ja 11 kpl:tta pitkittäsiin.
Eli sopivasti minun tarpeisiini.
Aikataulu ei ole kiireinen, mutta takaraja koko projektille on vuodenvaihde.
Käytännössä duunailen yhdenpäivän viikossa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sorvaamoissa olivat vähän epävarmoja koska eivät olleet ennen polyuretaania sorvanneet.

Löytyiskö joltain nurkista vaikka jotain vanhaa puslaa koekaniiniks, jotta ei tarttisi ostaa metrin päktää ja todeta että ei onnistu?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Homma rullaa eteenpäin.
Semmonen juttu kanssa että minkäkokoinen pusla minkäkin kokiseen reikään, ilmeisesti hieman isompi, mutta kuinka monta prosenttia pitäisi olla eroa halkaisijassa?
Tähän vielä pitäisi saada selkoa.

Samoin pitäisi tietää että onko kuusnepan pitkittäisen tukivarren pulsat täsmälleen samanlaisia? En pystykkään mittaamaan kun se toine pusla on siellä pyörännavassa.
Laitoin Muukkoselle pyynnön että jos viitsivät mitata, mutta ei ole vastausta kuulunut.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Jokos sulla oli sorvari tiedossa?

PUR:in työstöstä sen verran.. Kuin kumia sorvaisi :mrgreen:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä on, Tekrin kautta.
Edelleen jos joltain löytyy koepala niin kiitollisesti otetaan vastaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Samoin pitäisi tietää että onko kuusnepan pitkittäisen tukivarren pulsat täsmälleen samanlaisia?
Silmämääräisesti katsoin ja ei ole. Muukkoselta ei ole vastattu. Olisiko kellään irtonaisena pyrännapaa ja viitsisi mitata reiän halkaisijan ja syvyyden?

edit: Ymmärsin että tuo powerflexin pusla on keskeltä katkaistu (siis se joka tulee varren päähän), ilmeisesti silloin on tuo varren sisällä oleva metalliholkki pidetty paikallaan? Katselin vaan että jos holkin irroittaa niin silloinhan pusla olisi kannatuksella vaan parin millin alueelta (varren reunat).

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tukivarret on vihdoin valmiina odottelemaan uusia puslia.

Tuon pyörännavassa olevan puslan koko ei ole vieläkään tiedossa. Muukkoselta ei olla vastattu muutaman hätyyttelynkään jälkeen. Eikö keltään löydy pyörännapaa?

Edelliseen kysymykseeni. Pidin kaikissa ne holkit paikallaan.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Toisesta ketjusta.
Carlos kirjoitti:Uudet takanavat ja Powerflexiä takapäähän :mrgreen:
Joten löytyy mitat pitkittäis tukivarsien pusliin, tosin mitat on ilman sitä holkkia ja mitat ei ole käsillä juuri nyt.

klate
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Syys 2005, 16:21
Paikkakunta: vähäkyrö

Viesti Kirjoittaja klate »

mä tein POM:mista kilpuriin puslat.. on muuten tosikovat :lol:
ja polyuretaani ei varmasti oo helppoa sorvata.. en oo ikinä kylläkään kokeellu mutta näin uskon.. :roll:
POM:mi taas oli erittäin hellppoa koneistaa
Viimeksi muokannut klate, 21 Syys 2006, 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Carlos kirjoitti:mitat pitkittäis tukivarsien pusliin
Hienoa, eli tarvitsisin sen navan päässä olevan mitat.
tosin mitat on ilman sitä holkkia
Eli siis sulla on pelkkä kumi vai? Sen kokohan ei kerro reiän kokoo :roll:
mitat ei ole käsillä juuri nyt
On tässä nyt vielä muutama päivä aikaa...

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Epezi kirjoitti:[Eli siis sulla on pelkkä kumi vai? Sen kokohan ei kerro reiän kokoo :roll:
mitat ei ole käsillä juuri nyt
On tässä nyt vielä muutama päivä aikaa...
Juu pelkän puslan mitat on vaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ääh, nyt on kokeilut Muukkosen ja Heikan avut, mutta täyttä selkoa ei ole vieläkään asiaan saatu. Alkaa keinot loppumaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Homma selkis. Kiitos vielä Conrad:lle avusta.

Tuli mieleeni yleensä puslista: powerflexin puslissa oleva sisätappi oli ulkoreunoilta uritettu, Conrad epäili syyksi sen että niihin uriin jäisi vähän liukastetta. Kuuluisiko puslan sisällä olevan putken hieman pyöriä? Jos ei niin mistä liike annetaan periksi. Pulttihan kiristyy tuohon putkeen kiinni (eli kun varsi liikkuu niin myös sisäholkki liikkuu) , joten tuo sisäholkin ja puslan väli olisi ihan looginen kohta pyörimisliikkeelle.

Jos näin niin ilmeisesti 12mm:nen putki laitetaan 12mm:seen reikään?

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Pakko se siitä välistä on liikua . Sillain se liikkuu 75:n alatukivarressakin , kun vuosi sitten niitä vaihtelin .

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kaikki mitat ynnämuut ovat valmiina, mutta sorvaus ei onnistunut :(

Nyt sitten täytyy keksiä erilaisia jäähdytystapoja ym. jotka voisi auttaa sorvaamista, vihjeitä?

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Epezi kirjoitti:Kaikki mitat ynnämuut ovat valmiina, mutta sorvaus ei onnistunut :(

Nyt sitten täytyy keksiä erilaisia jäähdytystapoja ym. jotka voisi auttaa sorvaamista, vihjeitä?
Sorvissa hiomalla?
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

jaa-a, enpä ole tuollaisesta ikinä kuullutkaan.

Millähän tuommoista kimmoisaa muovia pystyisi hiomaan :roll:

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Epezi kirjoitti:jaa-a, enpä ole tuollaisesta ikinä kuullutkaan.

Millähän tuommoista kimmoisaa muovia pystyisi hiomaan :roll:
Hiontapaperilla. Kirjoituskoneen teloista ainakin tulee liki uudenveroisia sorvissa ja hiontapaperia käyttämällä.
Tosin ne on kumia eikä polyuretaania mutten usko tuon kauheasti haittaavan.
Matsku vaan pyörimään sorviin ja hiontapaperilla silittelee niin pitkään että mitat on kohdallaan. :)
Karkealla sinnepäin ja "kiillottamalla" loput.
Viimeksi muokannut Viikari, 15 Marras 2006, 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Hiekkapaperilla

klate
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Syys 2005, 16:21
Paikkakunta: vähäkyrö

Viesti Kirjoittaja klate »

miksei sorvaamine onnistunu?
minkä tyyppisillä terillä sitä yritettiin sorvata?

uskon että sorvaaminen on mahdollista.. mutta helppoa se ei varmaan oo.. :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt täytyy sanoa että en tiedä tarkasti että mitä olivat tehneet. Täytyy odotella tarkempia tietoja.

Täytyy viedä palasia testattavaksi eri sorvaajille.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Erinäisten ongelmien jälkeen ole vihdoinkin saanut puslat koneistettua.

Kuva

Siinä ne nyt on 230€:n muovimötikät :crazyeyes:

Voin sanoa että jos ei ole materiaali halpaa niin ei ole sorvaaminenkaan.
Kysyin ensiksi sorvausta Tampereen kurssikeskuksesta Nirvasta, jossa sanoivat että homma onnistuu, mutta lähtevät lomalle, joten vasta ensivuoden puolella (liian myöhäistä minulle).
Homman teki sitten loppujenlopuksi sarankulmassa oleva muovikoneistus kivelä oy.

Ja nyt ollaan sitten sormet ristissä että ne on oikean kokoisia :?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tulee vähän myöhässä, mutta Sporttiautosta saa Superflexin eri kovuisia polyuretaanitankoja, joista voi sitten sorvailla tai jyrsiä mitä haluaa ja Powerflexillä on ainakin yleismallisia puslia, joista voi myös sorvata haluamansa kikkareet.
Raaka-aineen kovuus valitaan tapauskohtaisesti.

Mulla ei ole kokemusta pu:n sorvaamisesta, mutta lähtisin siitä, että jäähdyttäisin palikat huolella pakastimessa ja itse sorvausvaiheessa vois käyttää "leikkuunesteenä" kylmäspraytä jos siltä tuntuu.

Nylon-puslat kannattaa unohtaa. Nehän ei jousta yhtään.

Ja mitä niihin puslien valmiisiin mittoihin tulee, niin puslan halkaisija vois olla vaikka pari satkua pienempi, kuin reikä, johon se asennetaan. Voi kyl olla hankalaa pelata sadasosamillien kanssa kun aine on elastista. Voihan siitä sitten ottaa viimesen "lastun" hiomalla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Uretaaninhan sain loppujenlopuksi hyvinkin halvalla. Mutta tuo sorvaus kustansi viisinkertaisesti.

Äsken kävin vääntämässä puslat irtonaisiin tukivarsiin.. Kaikki meni juuri sopivasti, olivat melko tiukkoja mutta menivät kuitenkin ruuvipenkin avulla paikoilleen... vielä täytyy pätkiä metalliholkit sisään.

huh... putosi kivi sydämmeltä.

nyt pitäisi saada takapalkki vielä kuntoon niin sais asennettua alle.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pistithän sinne kuparitahnaa tms. mujua liukasteeksi? Muuten alkaa aika pian narista.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Njaa... en tullut laittaneeksi, aattelin että ei sitten lähtisi sieltä pyörimään vaan että pyöriminen tapahtuisi tuossa sisäholkissa, siihen tulen kyllä laittamaan kuparitahnaa.

Onkohan natinat nyt sitten aivan väistämättömiä? jos on niin kyllähän noi voi vielä irti pyöräyttää...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En nyt muista millainen rakenne tuolla on, mutta jos tukivarren kiristää pultilla korvakkeeseen niin, että pultti on kunnolla kiinni, se korvake on rensseleistä riippuen painautunut kovaa kiinni sen puslan holkin ulkolaitoihin. Joustoliikkeessä tukivarsi haluaa kiertyä korvakkeeseen nähden, ja jos holkin ja puslan välissä on pienempi kitka kuin holkin ja korvakkeen niin siitähän se antaa periksi. Ja noilla materiaaleilla rasvaamattomana todennäköisesti myös narisee.

Alun perin siellä on varmaan sen sortin pusla, että kiertoliikkeen pitäisi tapahtua sen kumiosan joustona? Vaiko eikö vaiko jooko häh?
- Epäkelpokeräilijä -

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Ensimmäiseksi onnittelut että homma onnistui viimmeinkin, harmi että hinta nousi tuohon asti, mutta voihan sitä toisaalta lohduttautua ettei siinä jäänyt kuin reilu kaks kymppii/pusla.

Muitakin kuin itseäni varmaan kiinnostaisi millaisella välyksellä ne on tehty? Miten koneistus onnistui, käyttivätkö millaisia kikkoja vai pyöräyttivätkö vain suoraan koneessa?

E:laskutaito(kin) tökkii

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Yritin tehdä vähän pidemmät sisäholkit kuin puslat että tuo pultti kiristyisi siihen eikä ulkokorvakkeeseen. No tämähän ei täysin onnistunut.... saa nähdä mistä kohtaa pyörii vai pyöriikö mistään, tai ihan miten vaan.

Tuolla paikassa sanoivat että ovat koneistaneet polyuretaania 20 vuotta, joten eivät varmaan käyttäneet mitään jippoja, vaan niillä on ammattitaito ja oikeet välineet.

Olin lisännyt mittoihin 1-1,5 milliä, riippuen koosta. Kaikista pienempiin eli halkaisijaltaan 3 senttisiin lisäsin tuon millin, ja isompiin 4 senttisiin 1,5 milliä.
Näistä mitoista vähensivät siellä 0,5 milliä.

Eli lopulliset puslankoot olivat 0,5-1millin reikiä isompia.

Sisäreijistä tehtiin samankokoiset kuin holkista.

Itselläni on nyt tallella 164:n takapään puslien koot, joten jos joku sellasia joskus tarvii, niin yhteyttä minuun.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No voi nyt helkkari. Nuo puslien sisäholkit tuli laitettua haponkestävästä metalliputkesta, ajatuksena oli se että laitan sitten myös haponkestävät pultit.

No tänään kävin hakemassa pultteja, niin ei löydy tarpeeksi pitkiä haponkestäviä :evil: . Tuommoiset isommat maksoivat muutenkin vajaan kympin ketale!

Elikkä sinkityt sinne nyt tarvii vaan laittaa, sanoivat että tulevat aika pian jämähtämään kiinni, mutta minkäs teet. Tarvii sitten ylläpitää tähän astista vaihtonopeutta eli kerran kaksi vuodessa uudet pultit.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Siis mit vitt!? Pultit kympin kipale? Minkä kokoset?
Minkä kokoset sä sitten tarttisit? Ja montako?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

10*210 2kpl
10*180 2kpl
12*90 2kpl
10*70 2kpl

Eihän nuo sinkittyinä maksanut kuin yhteensä 10€ muttereineen ja aluslevyineen, mutta esim 10*180 happonen maksoi 8€

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Mistä kävit kyselemässä? Ainakin paikallisesta pulttikaupasta on aina löytynyt työn puolesta tarvittavat pultit, aina 260mm asti. Hapisosat maksaa kyllä hunajaa tavallisiin verrattuna tällä hetkellä, seosaineiden hinnat ovat pilvissä ja kysyntä mieletöntä.

Ja jos ei löydy valmiina sopivan kokoisia pultteja, niin saiskos HST kierretangosta tehtyä, saattaisi tulla jopa halvemmaksikin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ylöjärveltä hain Ruuvilinja Oy.

Kyllä kierretangostakin voi tietysti vääntää, mutta siinä taas on huono kun sen holkin kohdalla ei olisi sillon sileetä pintaa, ja lisäksi hieman liikaa työtä.

Pistetään nyt sinkityt... vaihdellaan niitä sitten vähän väliä.

Toisaalta jos kaikki nyt menee niinkuin olen suunnitellut ei noita tarvitse koskaan vaihtaa, joten tuskin kauheesti tarvii niitä aukoa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt on koko paketti paikallaan eli uusi takapalkki ja puslat.

Ne pyörännapaan tulleet puslat oli liian pitkät, jätin ne sitten vähän töröttään ulkopuolelle, kun olin laittanut ne kiinni niin tuli mieleeni että olishan ne ollut tosi helppo lyhentääkin. Mutta kun tyhmä ei aina tajua.

Vielä ei ainakaan kuulu narinoita eikä kolinoita, toivottavasti ei tulekaan kuulumaan.

Ensimmäiset ajokokemukset sanoo että ei ainakaan huonommaksi mennyt. Mitenkään taitojani vähättelemättä, olen jo tyytyväinen siitä että pysyy sentään kasassa.

Ehkä pientä jäykistymistä on havaittavissa, mitään tarkkaa analyysiä on mahdoton tehdä, noitten talvirenkaiden takia.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tulipa tuota purrin sorvaamista kokeiltu, ihan vaan mielenkiinnosta :mrgreen:
Eipä se nyt kovin kummosta ollut.
Terän tekemiseen tosin nyt meni jonkin aikaa..
Sorvasin tuollaisen joustokappaleen yhden männänpäähän, jonkun 5satkun tarkuudella. Kuva

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pistetäänpäs vähän tilannetietoa. Kolme vuotta on nyt menty itsetehdyillä uretaanipuslilla ja edelleen rokkaa. Mitään kitinää ei ole esiintynyt koko aikana, ja välyksiä ei ole tullut.

Vastaa Viestiin