Alfa 159 JTDM huollot?
Valvoja: Moderators
Alfa 159 JTDM huollot?
Mites tämän diisselin osalta nuo huoltovälit oikeen meneekään? Kun olen tuon hankintaa suunnitellut, niin minulle Turun Delta-auton huollossa sanottiin huoltovälin olevan 15000km. Ja nyt kun luin Tuulilasista 2.2JTS:n vertailua, niin siinä on (noin) 30tkm huoltoväli. Onko siis diisselissä pidempi huoltoväli?
Siellä huollossa eivät edes osanneet sanoa huoltojen tarkkoja hintoja, eli ilmeisesti Alfalla ei ole kiinteitä hinnastoja. Tosin olivat sentään sen verran palvelualttiita, että katsoivat koneelta muutaman toteutuneen huollon hinnan. Yksi 15tkm huolto oli noin 170euroa ja yksi 30tkm huolto oli noin 550 euroa. Ja sitten noihin kuulemma tulee vielä ne tarvittavat jarrunesteiden tms. vaihdot päälle. Eli omilla kilometreilläni vuoden huollot olisivat jo lähelle tonnia. Ei kovin hyvä uutinen.
Ei taida edes uusi Alfa olla kovin edullinen käyttää. Tässä on kohta karisemassa ne 5-vuoden takuun luomat positiiviset ajatukset.
Jos tai kun teillä on faktaa noista huoltohinnoista, niin heittäkääpä niitä tänne. Kiitos!
Siellä huollossa eivät edes osanneet sanoa huoltojen tarkkoja hintoja, eli ilmeisesti Alfalla ei ole kiinteitä hinnastoja. Tosin olivat sentään sen verran palvelualttiita, että katsoivat koneelta muutaman toteutuneen huollon hinnan. Yksi 15tkm huolto oli noin 170euroa ja yksi 30tkm huolto oli noin 550 euroa. Ja sitten noihin kuulemma tulee vielä ne tarvittavat jarrunesteiden tms. vaihdot päälle. Eli omilla kilometreilläni vuoden huollot olisivat jo lähelle tonnia. Ei kovin hyvä uutinen.
Ei taida edes uusi Alfa olla kovin edullinen käyttää. Tässä on kohta karisemassa ne 5-vuoden takuun luomat positiiviset ajatukset.
Jos tai kun teillä on faktaa noista huoltohinnoista, niin heittäkääpä niitä tänne. Kiitos!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Alfa 159 JTDM huollot?
Ei ole. Jokuhan tuon takuun tietenkin maksaa. Uusimmassa Tuulilasissa 159:n huoltokulut olivat lähes kaksi kertaa isommat kuin 300-sarjan Bemarissa. Kyseessä olivat bensakoneiset malliversiot, mutta eiköhän asetelma ole samansuuntainen myös nokivasaroissa.Silmaauki kirjoitti: Ei taida edes uusi Alfa olla kovin edullinen käyttää. Tässä on kohta karisemassa ne 5-vuoden takuun luomat positiiviset ajatukset.
Vai siis lyhyempi? Huollonilmaisinhan noista huolloista kai uusissa Alfa Romeoissakin ilmoittelee. Rauhallisessa matka-ajossa korjaamokäyntejä tulee harvemmin kuin korttelirallissa. Käytännössä väli varmaan liikkunee quotessa mainitsemissasi raameissa.Silmaauki kirjoitti:Turun Delta-auton huollossa sanottiin huoltovälin olevan 15000km. Ja nyt kun luin Tuulilasista 2.2JTS:n vertailua, niin siinä on (noin) 30tkm huoltoväli. Onko siis diisselissä pidempi huoltoväli?
159 JTDm-käyttäjillä lienee käytännön kokemusta.
Re: Alfa 159 JTDM huollot?
dieselissä tulee vielä hihnanvaihdot 120 tkm? , bemarissa taitaa olla ketjut? Loppupeleissä toi 2,2 tulee suunnillee yhtä kalliiksi kun toi 320 jos autoa käyttää sen n. 5 vuotta eikä ajele mitään ihan älyttömiä kilometrejä vuodessa.Vittorio Jano kirjoitti:
Ei ole. Jokuhan tuon takuun tietenkin maksaa. Uusimmassa Tuulilasissa 159:n huoltokulut olivat lähes kaksi kertaa isommat kuin 300-sarjan Bemarissa. Kyseessä olivat bensakoneiset malliversiot, mutta eiköhän asetelma ole samansuuntainen myös nokivasaroissa.
159 JTDm-käyttäjillä lienee käytännön kokemusta.
VAG:n tuotteissa käytetään kait aika paljon sitä long-life öljyä, jota ei edes vaihdeta - sitä vain tarpeen mukaan laitetaan lisää. En tiedä onko näin dieseleissä, mutta inakin eräät bensakoneet ovat tälläisiä.jiiässä kirjoitti:15000km ei liene paha öljynvaihtoväli ajotavasta riippumatta, muut hommat vähän harvemmin...Onkohan uusissa moottoreissa öljyn kunnon tunnistin anturia kuten Vag tuotteissa? Se pitkälti määrää yhdessä käynnistyskertojen kanssa vaihtoväliä.
Kun nykyisin tuo 30tkm tuntuu olevan aika standardi, niin niissä autoissa joissa vaihtoväli on 15tkm ovat nuo käyttökustannukset armotta suuremmat. Sitäpaitsi se on myös jonkinmoinen mukavuuskysymys. Itselläni noita kilometrejä tulee yli 30tkm vuodessa, niin mieluummin järjestelen vain yhden päivän vuodessa tuota huollossa käyntiä varten kuin ramppaan siellä esim. viden kuukauden välein.
Tahtoisin kyllä tuon Alfan, mutta en sentään hinnalla millä hyvänsä.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Alfa 159 JTDM huollot?
Ei kai jarrunesteitä kuitenkaan näillä kilometreillä vaihdella mihinkään autoon?Silmaauki kirjoitti: Ja sitten noihin kuulemma tulee vielä ne tarvittavat jarrunesteiden tms. vaihdot päälle.
Vai on se 15tkm vapaaehtoinen? Eipä sitä minulle kerrottu.
Mutta nyt on jo auton ostopäätös tehty, eikä se tällä(kään) kertaa ole Alfa. Miinuksia Alfalle aiheuttivat mm. nämä huoltohinnat ja epävarmuus siitä mistä huolloissa oikeasti joutuu maksamaan http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7958.
Olisihan tuo Alfa hieno auto ajaa ja kruisailla, mutta kun tämä maallinen muu mammona on rajallista. Pikkaisen silti kadehdin teitä Alfisteja.
Mutta nyt on jo auton ostopäätös tehty, eikä se tällä(kään) kertaa ole Alfa. Miinuksia Alfalle aiheuttivat mm. nämä huoltohinnat ja epävarmuus siitä mistä huolloissa oikeasti joutuu maksamaan http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7958.
Olisihan tuo Alfa hieno auto ajaa ja kruisailla, mutta kun tämä maallinen muu mammona on rajallista. Pikkaisen silti kadehdin teitä Alfisteja.

- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Ihanko oikeesti joku päättää autovalintansa öljynvaihtovälin mukaan
Mulle vaihtoväli on auton tai öljyn merkistä riippumatta 10000km,oli se sitten longlaiffia tai shortlaiffia
Itseltäni mitattiin viime viikolla ja vaihtoon meni>vesipitoisuus 7% :o
Autolla ikää 1.5vuotta.
Voihan nuo mittarit tietysti olla kalibroitu "sopivasti",että saadaan tehdä
parin kympin työ joka autoon

Mulle vaihtoväli on auton tai öljyn merkistä riippumatta 10000km,oli se sitten longlaiffia tai shortlaiffia

Kuinka moni on mittauttanut jarrunesteensä?Ei kai jarrunesteitä kuitenkaan näillä kilometreillä vaihdella mihinkään autoon?
Itseltäni mitattiin viime viikolla ja vaihtoon meni>vesipitoisuus 7% :o
Autolla ikää 1.5vuotta.
Voihan nuo mittarit tietysti olla kalibroitu "sopivasti",että saadaan tehdä
parin kympin työ joka autoon

- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll


En tiedä lukutaidosta,mut jutuista päätellen huoltovälin pituudella tuntuu olevan paljon merkitystä autovalinnassa

Ei ne perushuollot(jotka yleensä on vaan suodattimien,öljyjen ym. vaihtoa ja tarkistuksia)ole Alfalla sen kalliimpia kuin muillakaan

Voihan sitä tietysti säästää,kun jättää huollot kokonaan tekemättä,ei siihen kukaan pakota

OT:Tiesittekö muuten että takuu raukeaa niiltä osia,jos käytää muuta kuin merkkivaraosia.(esim.viallisesta vääränmerkkisestä öljynsuodattimesta johtuvaa konerikkoa ei korvata,tosin suodatinvalmistaja on sitten korvausvelvollinen.)
Tämä tuli ilmi,kun huomasivat huollossa että alkuperäisen ruohonleikkurisuodattimen tilalla on reilusti isompi Mahlen suodatin.
Ehkä se on sitten vaan luetun ymmärtäminen.Vito kirjoitti:Auts
![]()
En tiedä lukutaidosta,mut jutuista päätellen huoltovälin pituudella tuntuu olevan paljon merkitystä autovalinnassa

Jutuistani pitäisi ilmetä, että kustannuksilla on merkitystä. Minä kutsuisin hulluksi sellaista henkilöä, joka ei niistä mitään välitä. Tai sitten hulluuden sijasta kyse on ökyrikkaasta.
345 eur teki mulla. Kaikkea kallista tohon sisältyi, mutta hauskin oli raitisilmasuodattimen hinta 60 eur
Siitäkin huolimatta täytyy kehua Malmin Deltan huoltoa, kaikki on sujunut moitteetta. Toimimattoman lohkolämppärin vaihtokin onnistui heti seuraavana päivänä, samalla vaihtui radion alta haljennut kojetaulu.
Hyvää palvelua.

Siitäkin huolimatta täytyy kehua Malmin Deltan huoltoa, kaikki on sujunut moitteetta. Toimimattoman lohkolämppärin vaihtokin onnistui heti seuraavana päivänä, samalla vaihtui radion alta haljennut kojetaulu.
Hyvää palvelua.
- Alfaholic -
Luultavasti vaihtaisin kuitenkin ne öljyt viimeistään 15 tkm kohdalla, oli mitä vaan longlaiffia. Se siitä säästöstä kun koneremonttia tekee. Vaan mitäpä sitä vaihtoautoksi menevää huoltamaan. Ei öljynvaihto voi montaa kymppiä maksaa, vaikkei itse osaisikaan. Naurettavan pieni kustannus, jos vertaa vaikkapa auton arvon alenemiseen. Siinä suhteessa Skoda varmasti on järkevä valinta. Sitä nelipyttyisen nakutusta jos jaksaa kuunnella.
Niin ja kovat on luulot tekniikan toimivuudesta, jos ei Skodaa tarvi kertaakaan käyttää takuuhuollossa.
Niin ja kovat on luulot tekniikan toimivuudesta, jos ei Skodaa tarvi kertaakaan käyttää takuuhuollossa.

Toihan on ihan ok. Ei tuo hinta ole mielestäni mitenkään ylihinnoiteltu, kun on melko paljon ollut tekstiä Deltan korkeista huoltohinnoista.Jappe kirjoitti:345 eur teki mulla. Kaikkea kallista tohon sisältyi, mutta hauskin oli raitisilmasuodattimen hinta 60 eur![]()
Siitäkin huolimatta täytyy kehua Malmin Deltan huoltoa, kaikki on sujunut moitteetta. Toimimattoman lohkolämppärin vaihtokin onnistui heti seuraavana päivänä, samalla vaihtui radion alta haljennut kojetaulu.
Hyvää palvelua.