Alfan huollot, tietoa mahdolliselle uudelle alfistille (156)
Valvoja: Moderators
Alfan huollot, tietoa mahdolliselle uudelle alfistille (156)
Kysyisin Alfan 156 huolloista onko kalliita?
Yleisiä vikoja? mitä kanattaa katsoa käytetystä 156? (malli 2.0 ts)
*ehkä uusi alfan omistaja*
Yleisiä vikoja? mitä kanattaa katsoa käytetystä 156? (malli 2.0 ts)
*ehkä uusi alfan omistaja*
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
No yritetään vastailla vaikka onhan se niin, että kun samat asiat kirjoittaa useamman kerran niin laiskuus iskee...
Elikkä mulla on 156 2.0 Twin Spark. Itse olen ajanut sillä vasta 5000 kilsaa mutta historia on aika hyvin tiedossa ja aika hyvin saa tietoa mm. Tekniikan Maailman artikkelista, jossa 60 tonnin testissä oli Alfa 147 (jos ihan oikein muistan...)
Suurimmat huoltokustannukset tulevat jakopäähihnan vaihtotyöstä 60 tuhannen kilometrin välein. Hintojen kalleudesta sen verran, että riippuu mihin suhteuttaa. Edellinen autoni (Skoda Fabia diesel) oli huolloiltaan 156:sta kalliimpi, joten en pidä Alfan huoltohintoja niin kalliina. Joku pienen bensiiniauton omistaja saattaa taas pitää kustannuksia kalliina... Eli vähän riippuu siitä mitä olet tottunut huolloista maksamaan. No, ainakin Alfa on edullisempi huoltaa kuin 300 sarjan BMW, jonka varaosahinnat ovat huomattavasti kalliimmat.
Vikoja? No jotain pientä sähköpuolella ollut omassa historian mukaan. Abs-anturia tms. vaihdettu. Alfa syö tukivarsia, 78100 kilometrin kohdalla joku edellisistä omistajista on vaihdattanut mm. etuylätukivarret ja jonkun takatukivarren. (on niin epäselvästi merkitty nuo huoltohistoriat, että lyhenteitä yms. voi vain arvailla) 46000 kohdalla vaihdettu joku alatukivarsi...
Nuo näyttäisivät olevan niitä kalliimpia juttuja. Eli kannattaa varmaan varsinkin enemmän ajetuissa kuunnella tuleeko rapinoita, narinaa, pauketta alustasta tms. Itsellä ei ole mitään ylimääräisiä ääniä autossa, jos kuskinpenkin satunnaista kitinää ei lasketa mukaan.
Yli 100 tuhatta ajetuissa saattaa ainakin pakoputken etuosa olla vaihtokunnossa. Myyjäliike vaihtoi sen ennen kaupantekohetkeä omaan laskuun, mutta kallista kuulemma oli.
Eipä tuossa mitään pahempia. Käy ihmeessä koeajolla, niin uskompa että tuote puhuu puolestaan.
Omasta ostotapahtumasta: Auton on oltava erityisen hyvä, jos ei koskaan ole Alfalla ajanut, saatika kyydissä istunut, mutta pelkkä liikkeessä istuminen sai minut vakuuttumaan että "tämä on se oikea". Kaiken lisäksi auton vaihtoon ei ollut mitään järkevää syytä, kun olin juuri 1/2 vuotta aikaisemmin ostanut alfaa uudemman ja vähemmän ajetun auton.
Jos autoilu on vähänkään enemmän kuin siirtymistä paikasta A paikkaan B ja ajattelet auton hankintaa myös tunteella, on Alfa 156 aika hyvä valinta.
Ai niin, ne vakuutusmaksut kannattaa varmaan ottaa myös huomioon ja onhan niissä "hieman" maksettavaa. Samoin polttoaineen kulutus saisi olla hieman pienempi, mutta 2 litraisen Twin Sparkin ostajalle jotkin muut kriteerit ovat varmaan painavempia
ja vielä lopuksi: Jos lisätiedot kiinnostaa niin katso vaikka kirjoittamani koeajoraportit yms. roinat:
Alfa 156 -98 2.0 TS:
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/AlfaRomeo156%202.0TS.htm
Alfa 156 -98 1.8 TS:
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/alfaromeo%20156.htm
Alfa 156 -03 2.0 JTS SW: http://koti.mbnet.fi/skodeweb/alfaromeo156sw.htm
"Yleistä alfasta" (hiukan kehitysvaiheessa vielä )
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/merkkisivut-alfaindex.htm
Elikkä mulla on 156 2.0 Twin Spark. Itse olen ajanut sillä vasta 5000 kilsaa mutta historia on aika hyvin tiedossa ja aika hyvin saa tietoa mm. Tekniikan Maailman artikkelista, jossa 60 tonnin testissä oli Alfa 147 (jos ihan oikein muistan...)
Suurimmat huoltokustannukset tulevat jakopäähihnan vaihtotyöstä 60 tuhannen kilometrin välein. Hintojen kalleudesta sen verran, että riippuu mihin suhteuttaa. Edellinen autoni (Skoda Fabia diesel) oli huolloiltaan 156:sta kalliimpi, joten en pidä Alfan huoltohintoja niin kalliina. Joku pienen bensiiniauton omistaja saattaa taas pitää kustannuksia kalliina... Eli vähän riippuu siitä mitä olet tottunut huolloista maksamaan. No, ainakin Alfa on edullisempi huoltaa kuin 300 sarjan BMW, jonka varaosahinnat ovat huomattavasti kalliimmat.
Vikoja? No jotain pientä sähköpuolella ollut omassa historian mukaan. Abs-anturia tms. vaihdettu. Alfa syö tukivarsia, 78100 kilometrin kohdalla joku edellisistä omistajista on vaihdattanut mm. etuylätukivarret ja jonkun takatukivarren. (on niin epäselvästi merkitty nuo huoltohistoriat, että lyhenteitä yms. voi vain arvailla) 46000 kohdalla vaihdettu joku alatukivarsi...
Nuo näyttäisivät olevan niitä kalliimpia juttuja. Eli kannattaa varmaan varsinkin enemmän ajetuissa kuunnella tuleeko rapinoita, narinaa, pauketta alustasta tms. Itsellä ei ole mitään ylimääräisiä ääniä autossa, jos kuskinpenkin satunnaista kitinää ei lasketa mukaan.
Yli 100 tuhatta ajetuissa saattaa ainakin pakoputken etuosa olla vaihtokunnossa. Myyjäliike vaihtoi sen ennen kaupantekohetkeä omaan laskuun, mutta kallista kuulemma oli.
Eipä tuossa mitään pahempia. Käy ihmeessä koeajolla, niin uskompa että tuote puhuu puolestaan.
Omasta ostotapahtumasta: Auton on oltava erityisen hyvä, jos ei koskaan ole Alfalla ajanut, saatika kyydissä istunut, mutta pelkkä liikkeessä istuminen sai minut vakuuttumaan että "tämä on se oikea". Kaiken lisäksi auton vaihtoon ei ollut mitään järkevää syytä, kun olin juuri 1/2 vuotta aikaisemmin ostanut alfaa uudemman ja vähemmän ajetun auton.
Jos autoilu on vähänkään enemmän kuin siirtymistä paikasta A paikkaan B ja ajattelet auton hankintaa myös tunteella, on Alfa 156 aika hyvä valinta.
Ai niin, ne vakuutusmaksut kannattaa varmaan ottaa myös huomioon ja onhan niissä "hieman" maksettavaa. Samoin polttoaineen kulutus saisi olla hieman pienempi, mutta 2 litraisen Twin Sparkin ostajalle jotkin muut kriteerit ovat varmaan painavempia
ja vielä lopuksi: Jos lisätiedot kiinnostaa niin katso vaikka kirjoittamani koeajoraportit yms. roinat:
Alfa 156 -98 2.0 TS:
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/AlfaRomeo156%202.0TS.htm
Alfa 156 -98 1.8 TS:
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/alfaromeo%20156.htm
Alfa 156 -03 2.0 JTS SW: http://koti.mbnet.fi/skodeweb/alfaromeo156sw.htm
"Yleistä alfasta" (hiukan kehitysvaiheessa vielä )
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/merkkisivut-alfaindex.htm
Ammattina autokauppa
noniin nyt on käyty katsomassa alfa 156 ts -98 ja ajettu oli n.80 tkm
ei paha kilsamäärä.
ulkokuori ihan hyvässä kunnossa muutama kiven ,nastan isku ei pahoja. sisällä näytti ihan asialiselta ainoa miinus oli uudet renkaat olisi pitänyt ostaa (yleensä kaikissa käytetyissä) ja *ehkä* vähä tilan tuntu oli pientä. mut ite oon aika köriläs.ja tumman vihreät penkit no maku asioita. ja ei ollut ilmastointia.(musta auto) mites löytyykö tuollaisesta autosta luistonestoa unohtui kysyä.
no mitä tollaisesta kannattaisi maksaa?
huollot oli tehty säännöllisesti ainoa 70tkm oli jääny välistä ja kaikki huollot tehty delta autossa.
ei paha kilsamäärä.
ulkokuori ihan hyvässä kunnossa muutama kiven ,nastan isku ei pahoja. sisällä näytti ihan asialiselta ainoa miinus oli uudet renkaat olisi pitänyt ostaa (yleensä kaikissa käytetyissä) ja *ehkä* vähä tilan tuntu oli pientä. mut ite oon aika köriläs.ja tumman vihreät penkit no maku asioita. ja ei ollut ilmastointia.(musta auto) mites löytyykö tuollaisesta autosta luistonestoa unohtui kysyä.
no mitä tollaisesta kannattaisi maksaa?
huollot oli tehty säännöllisesti ainoa 70tkm oli jääny välistä ja kaikki huollot tehty delta autossa.
Jos siisti peli niin ehkä joku tommonen 15000€Peltzi kirjoitti:noniin nyt on käyty katsomassa alfa 156 ts -98 ja ajettu oli n.80 tkm
ei paha kilsamäärä.
ulkokuori ihan hyvässä kunnossa muutama kiven ,nastan isku ei pahoja. sisällä näytti ihan asialiselta ainoa miinus oli uudet renkaat olisi pitänyt ostaa (yleensä kaikissa käytetyissä) ja *ehkä* vähä tilan tuntu oli pientä. mut ite oon aika köriläs.ja tumman vihreät penkit no maku asioita. ja ei ollut ilmastointia.(musta auto) mites löytyykö tuollaisesta autosta luistonestoa unohtui kysyä.
no mitä tollaisesta kannattaisi maksaa?
huollot oli tehty säännöllisesti ainoa 70tkm oli jääny välistä ja kaikki huollot tehty delta autossa.
Paljon oli pyynti? 16-17t€?
Ei enää Alfaa... eipä
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Kyllä saat olla todella iso mies.. Tämä herra (206cm., 165kg.) ajelee Alfaa ihan mielellään... Ja hyvin mahtuu.Peltzi kirjoitti:*ehkä* vähä tilan tuntu oli pientä. mut ite oon aika köriläs.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Paha mennä sanomaan focuksen huolto hintoja, mut eiks niistä ole paukkunut vetoakseleita aika paljon? Musta auto ilman ilmastointia on tietty pieni miinus suomessakin. Riippuu siitä kuinka paljon arvostaa viileää kabiinia, mutta pidemmillä matkoilla aika kurko. Itse ehkä vielä tsekkaisin vastaavia yksilöitä muualtakin. Ja sit semmonen vinkki et käytä autotohtorilla sitten kun alat olla valmis tekemän kauppoja. Itsellä hyvät kokemukset. Esim ilmastointi oli vähän vajaa, käsijarruvaijerin kiinnike rikki ja jotain muuta pientä mitä en nyt muista. Korjasivat liikkeessä mukisematta. Pieni investointi kun ottaa huomioon miten paljon tarkemmin ne pystyy syynäämään esim ne tukivarret. Muistaakseni 50€ tienoilla hinta.
Ayrton Senna da Silva forever
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Maho kirjoitti:Jos siisti peli niin ehkä joku tommonen 15000€Peltzi kirjoitti:noniin nyt on käyty katsomassa alfa 156 ts -98 ja ajettu oli n.80 tkm
ei paha kilsamäärä.
ulkokuori ihan hyvässä kunnossa muutama kiven ,nastan isku ei pahoja. sisällä näytti ihan asialiselta ainoa miinus oli uudet renkaat olisi pitänyt ostaa (yleensä kaikissa käytetyissä) ja *ehkä* vähä tilan tuntu oli pientä. mut ite oon aika köriläs.ja tumman vihreät penkit no maku asioita. ja ei ollut ilmastointia.(musta auto) mites löytyykö tuollaisesta autosta luistonestoa unohtui kysyä.
no mitä tollaisesta kannattaisi maksaa?
huollot oli tehty säännöllisesti ainoa 70tkm oli jääny välistä ja kaikki huollot tehty delta autossa.
Paljon oli pyynti? 16-17t€?
no ei kyllä ole paljon ajettu! Itselläni vm. 98 ja 120 tkm mittarissa. Itse kyllä pidän vihreistäkin penkeistä, en ole istunut mutta näin yhdessä koeajovideossa. Mielestäni oli ihan tyylikkään väriset... No makuasioita.
Älä maho viitsi! Itse maksoin pari kuukautta sitten alfastani 16900 euroa!
No, hyvitys vanhasta sitä vastoin oli 3000 euroa KAIKKIA muita lähialueen liikkeitä parempi. Eli, nyt Peltzi voitko paljastaa mikä on vaihdokki (jos on), mitä ajettu ja minkä vuotinen...
Ei kannata tuijottaa auton hintaan, tai vaihdokista saatavaan hyvitykseen, vaan välirahan suuruuteen. Tämän lisäksi kannattaa vertailun vuoksi yrittää löytää vaikka toinen vastaava Alfa 156 ja katsoa sitten kumpi liike pyytää enemmän väliä. Tietty jos olet käteisellä ostamalla, sanoisin sopivaksi hinnaksi (kun on noin vähän ajettu) semmonen 16000 euroa.
Niin, ja ainahan muutaman satasen tms. voi aina tinkiä! Tämän hintaluokan autoissa autoliikkeen kate autoa kohti on n. 500-1500 euroa...
Ammattina autokauppa
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Jaa-a...Peltzi kirjoitti:Joo ei oo mikään tilaauto toi 156 mut ei tässä ollakkaan ostamassa perhe autoa
pyynti on n. 16€. ja mitoiltani en ihan yletä noihin.tyylikäs autohan se on ei siitä pääse mihinkään.ainoat huoleni ovat nuo huollot sitten (*ehkä*)
maksaako paljon enemmän kuin esim ford focus? huollot siis.
Joskus aikoinaan TM:n kestotestissä Ford Focuksen korjaamokulut olivat aika suuret. (en kyllä nyt juuri muista mitä artikkelissa oli, täytyy ruveta penkomaan papereita...)
Monet tuttavat ja kollegat on valitelleet (mukaanlukien oma autokoulu-opettajani Young Driversistä) Fordin kestävyyttä. YD:hän käyttää pääasiassa juuri Ford Focusta. Opettaja sanoi "kyllä se vaan on niin että Ford on keksitty ettei Opel olisi maailman huonoin auto".
Myös kaikki "pikkulinnut" yms. on valitelleet että Focus on harvinaisen vikaherkkä auto. Ei taida Fordin "Feel Failure Rate" elikkä käytännössä laadunvarmistus olla kovin korkealla tasolla. (taas näitä hienoja sanoja jota oppisin Nokialla töissä ollessani).
Uusien Alfojen laatu ainakin tuntuu olevan aika hyvässä kunnossa. Kaverit kyllä pelästyi kun näytin oman 156:n huoltohistoriaa (n. 1,5 sentin paksuinen paperipino). No, loppujen lopuksi työtkin on ollut aika pieniä, joista suurin osa lampun tms. vaihtoja.
Kaiken lisäksi huoltohinnat vaihtelevat moottorikoon mukaan. Esim. jakopäähihnan vaihto 1.6 litraiseen TS:ään on selvästi 2.0:aa edullisempi.
Myöskin vakuutusmaksut ovat tietääkseni Focuksella edullisemmat
Hyvä esimerkki on ajovalo.netin artikkeli vakuutusmaksuista:
http://www.ajovalo.net/vakuutusmaksut1.htm
Täytyy aina kuitenkin muistaa, että Focus on luokkaa pienempi auto. Käytännössä vertailu pitäisi suorittaa Mondeon ja 156:n välillä. Korostan vielä, että Alfalla ajelu tulee aina hieman volyymimerkkejä kalliimmaksi, mutta on se ajamisen laatukin sitten parempaa
Oma mottoni on ollut "jos autoilusta pitää kerran maksaa, niin sitten sen pitää olla suuri nautinto"- ainakin jotain sinne päin. Edellisellä autolla (Skoda Fabia SDI):llä otti aina päähän se, miksi minun pitää maksaa ajamisesta autolla, jonka ajamisesta en edes niin kauheasti pidä.
Ei Alfan huoltokuluja tarvitse kauhistella. Harkitsemassasi autossa on aika vähän kilometrejä ja hyvällä huolenpidolla ja normaalihuolloilla siitä on autoa pitkäksi aikaa. Hyvin moni merkki (myös alfaa edullisempi ostohinnaltaan) on kalliimpia pitää ainakin suhteessa. Esim ranskalaiset...
Ammattina autokauppa
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Niin miten se menikään, se nyt vaan on...niki kirjoitti:Älä maho viitsi! Itse maksoin pari kuukautta sitten alfastani 16900 euroa!
Mutta hyvä pointti on tottakai tuo vaihtoauto. Mutta jos sellaista ei ole niin yksityiseltä saa niin polkuhintaan noita autoja että kyseenalaista on se autoliikkeen "takuu" niin hyvä että siitä kannattaa maksaa useita tuhansia euroja ylimääräistä.
Kyllä ilmastointi on kova sana ja ei ne 156:set niin harvinaisia ole etteikö ilmastoinnilla varustetun version löytäisi.
tärkeintä on kai tarkistaa että kaikki huollot on tehty, ettei tule yllätyksiä halvalla voi saada ...kaaRolle kirjoitti:Niin miten se menikään, se nyt vaan on...niki kirjoitti:Älä maho viitsi! Itse maksoin pari kuukautta sitten alfastani 16900 euroa!
Mutta hyvä pointti on tottakai tuo vaihtoauto. Mutta jos sellaista ei ole niin yksityiseltä saa niin polkuhintaan noita autoja että kyseenalaista on se autoliikkeen "takuu" niin hyvä että siitä kannattaa maksaa useita tuhansia euroja ylimääräistä.
Kyllä ilmastointi on kova sana ja ei ne 156:set niin harvinaisia ole etteikö ilmastoinnilla varustetun version löytäisi.
no niin back to businesss
ollut vähän kiireitä niin tänne ei oo ehtinyt vastailee. mulla ei ole vaihdokkia joten suoraa kauppaa käyn.
tarkka hinta alfalle on oliko muistaakseni 15500€ varusteita oli cd-soitin , taisi olla 16" valssit, ym..musta väri iski minuun ja alfan ulkokuori todella hieno. ja auto muuten sijaitsee toyota kaivokselassa. ja suorituskyky mahtavat
ollut vähän kiireitä niin tänne ei oo ehtinyt vastailee. mulla ei ole vaihdokkia joten suoraa kauppaa käyn.
tarkka hinta alfalle on oliko muistaakseni 15500€ varusteita oli cd-soitin , taisi olla 16" valssit, ym..musta väri iski minuun ja alfan ulkokuori todella hieno. ja auto muuten sijaitsee toyota kaivokselassa. ja suorituskyky mahtavat