Alfa 156 nykiminen
Valvoja: Moderators
Alfa 156 nykiminen
Olisin kysellyt aavistuksia mistä mahtaisi johtua Alfa 156 V6:n lievä nykiminen. Lähinnä sen huomaa kierrosalueella 2000-3000 rpm.
Autolla ei ole ajettu kuin 40.000 km joten tuskinpa tulpat sentään vielä ovat kypsiä. Edes useamman sadan km:n maantielenkki ei poistanut ongelmaa.
Autolla ei ole ajettu kuin 40.000 km joten tuskinpa tulpat sentään vielä ovat kypsiä. Edes useamman sadan km:n maantielenkki ei poistanut ongelmaa.
Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
Mulla veti ainakin CDA boksin kautta vettä moottoriin asti (tarkistin asian aukaisemalla koko sydeemin, ilmo märkänä ja kumiputkessa vesivana aina mottiin saakka.). Aiheutti 2x pientä nykäisyä.
On siel vaan melkoiset imut ku jaksaa imee vettä melkein metrin matkan ja puoli metriä ylöspäinkin. Pitäs varmaan pikkusen tilkitä sitä keulan nyrkin mentävää reikää näin talven ajax.
Mitä kaikkea haittaa vesi aiheuttaakaan?
On siel vaan melkoiset imut ku jaksaa imee vettä melkein metrin matkan ja puoli metriä ylöspäinkin. Pitäs varmaan pikkusen tilkitä sitä keulan nyrkin mentävää reikää näin talven ajax.
Mitä kaikkea haittaa vesi aiheuttaakaan?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Nykimistä voi aiheuttaa myös toi kaasuläppämoottori, mutta yleensä sitten on myös tyhjäkäynti huonoa.
Jos oireet ovat kyseiset, niin ei muuta kuin koneisto irti imuputkesta ja imusarjasta. Sitten vaan putsaus ja crc:tä läpän mekanismiin. Huomaa kuitenkin että kyseinen moottori on ns. itseoppiva, joten jos otat sähköjohdon pois muisti nollaantuu ja auto alkaa nykiä paljon enemmän. Muistin saa korjattua pistämällä virrat päälle 60 sekunniksi, virrat pois 15 sekunniksi ja taas päälle. Pitäisi taas toimia normaalisti jos ei niin uudestaan sama rutiini.
Jos oireet ovat kyseiset, niin ei muuta kuin koneisto irti imuputkesta ja imusarjasta. Sitten vaan putsaus ja crc:tä läpän mekanismiin. Huomaa kuitenkin että kyseinen moottori on ns. itseoppiva, joten jos otat sähköjohdon pois muisti nollaantuu ja auto alkaa nykiä paljon enemmän. Muistin saa korjattua pistämällä virrat päälle 60 sekunniksi, virrat pois 15 sekunniksi ja taas päälle. Pitäisi taas toimia normaalisti jos ei niin uudestaan sama rutiini.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Juuri noilla eväillä loppui minun autoni nykiminen. Samoin tyhjäkäyntiä ei menannut löytyä millään. Se heilui kylmänä melkoisesti ennen kuin asettui kohdalleen. Kaikki ongelmat poistui, kun tuo muisti oli nollattu.Maunu kirjoitti:Nykimistä voi aiheuttaa myös toi kaasuläppämoottori, mutta yleensä sitten on myös tyhjäkäynti huonoa.
Jos oireet ovat kyseiset, niin ei muuta kuin koneisto irti imuputkesta ja imusarjasta. Sitten vaan putsaus ja crc:tä läpän mekanismiin. Huomaa kuitenkin että kyseinen moottori on ns. itseoppiva, joten jos otat sähköjohdon pois muisti nollaantuu ja auto alkaa nykiä paljon enemmän. Muistin saa korjattua pistämällä virrat päälle 60 sekunniksi, virrat pois 15 sekunniksi ja taas päälle. Pitäisi taas toimia normaalisti jos ei niin uudestaan sama rutiini.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Voi se olla ILMIkin, oireilut ovat aika pieniä alussa ja pahenevat pikkuhiljaa. Omassa muistaakseni esiintyi lievää nykimistä aluksi.Maho kirjoitti:En ainakaan noin pienillä oireilla lähtisi vielä ILMIä vaihtamaan.
Minulla veto hyytyi koko kierrosalueella kun oli ilmi vaihtokunnossa. Mitään tuommosta pientä nykimistä ei sitä ennen ollut havaittavissa.
Jos nykiminen ei kovin häiritsevää ole, niin suosittelisin tarkkailla tilanetta vähän aikaa..
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Muukonen suositteli että talven ajaksi ilmanotto takaisin suojaisempaan paikkaan...Skyhorse kirjoitti:Mulla veti ainakin CDA boksin kautta vettä moottoriin asti (tarkistin asian aukaisemalla koko sydeemin, ilmo märkänä ja kumiputkessa vesivana aina mottiin saakka.). Aiheutti 2x pientä nykäisyä.
On siel vaan melkoiset imut ku jaksaa imee vettä melkein metrin matkan ja puoli metriä ylöspäinkin. Pitäs varmaan pikkusen tilkitä sitä keulan nyrkin mentävää reikää näin talven ajax.
Mitä kaikkea haittaa vesi aiheuttaakaan?
Ayrton Senna da Silva forever
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo, noita taitaa olla jossain muodossa melkein kaikissa kaasaripeleissä. Niissä kun kaasuttimen kurkku jäätyy imuilman ollessa sopivan kylmää ja kosteata (nollakelin huitteilla). Ruiskupelin ruokapuolella ei ole tuollaisia jäätyviä paikkoja, joten ilmaa ei tarvitse erikseen lämmittää. Kylmä imuilmahan vaan parantaa hyötysuhdetta eikä pienestä määrästä kosteutta pitäisi olla mitään haittaa. Ankkalammen kautta taas ei muistakaan syistä kannata oikaista.Rolle kirjoitti:Vanhassa golffissa on läppä joka ohjaa ilmaa joko etumaskista tai sitten pakosarjalta riippuen ulkolämpötilasta, sellanen?
- Epäkelpokeräilijä -
156:n nykiminen
Avasin imuputkiston, putsasin sen läpän ympäristön ja suihkautin CRC:tä akselin päihin. Ei auttanut. Ilmamäärän anturin johdon irrotin ja suihkautin kosteudenpoistajaa varmuuden vuoksi vaikka kontaktipinnat vaikuttivat ihan siisteiltä.
Kosteutta ei löytynyt imuputkistosta. Auto kävi kesällä Keski-Euroopassa jolloin karstat tuli poltettua (Saksan läpi mennen tullen about 200 lasissa), toivottavasti ei esim. tulpat kuormittuneet liikaa ? Ilmanputsarin vaihdoin keväällä (Motonet:in tarvike), pitänee yrittää vaihtaa se taasen josko olisi mennyt tukkoon.
Nykiminen on omituista, sitä ei oikeastaan havaitse kuin tasakaasulla, tasaisella nopeudella. Mahdollisesti myös talla pohjassa kiihdytyksissä saattaa olla epämääräisiä nykäyksiä, testasin muutaman kerran.
Sen huomaa millä tahansa vaihteella välillä 2000-3000 rpm.
Epäilenpä sitä sähköistä kaasupolkimen asennon tunnistinta (?) koska pääasiassa kaupunkiajoa jolloin kaasupolkimen asento on tyypillisesti juuri tota kierrosaluetta vastaavalla aluella.
Tyhjäkäynti ihan tasainen, ei ongelmia about 500 rpm.
Kokeilin vaihteen ollessa vapaalla painaa kaasua niin että kierrokset asettuisivat noin 2500 rpm. Ei tahdo onnistua millään, hetken päästä kone joko nostaa kierrokset 2800 tai pudottaa 2200 paikkeille.
Auttaisikohan tuo läppämoottorin kaapelin irrotus tosiaan?
Kannattaisikohan kokeilla kat.moottoriin sopivaa jäänestoainetta jospa vaikka tankkiin olisi kertynyt kosteutta liiallisessa määrin?
Kosteutta ei löytynyt imuputkistosta. Auto kävi kesällä Keski-Euroopassa jolloin karstat tuli poltettua (Saksan läpi mennen tullen about 200 lasissa), toivottavasti ei esim. tulpat kuormittuneet liikaa ? Ilmanputsarin vaihdoin keväällä (Motonet:in tarvike), pitänee yrittää vaihtaa se taasen josko olisi mennyt tukkoon.
Nykiminen on omituista, sitä ei oikeastaan havaitse kuin tasakaasulla, tasaisella nopeudella. Mahdollisesti myös talla pohjassa kiihdytyksissä saattaa olla epämääräisiä nykäyksiä, testasin muutaman kerran.
Sen huomaa millä tahansa vaihteella välillä 2000-3000 rpm.
Epäilenpä sitä sähköistä kaasupolkimen asennon tunnistinta (?) koska pääasiassa kaupunkiajoa jolloin kaasupolkimen asento on tyypillisesti juuri tota kierrosaluetta vastaavalla aluella.
Tyhjäkäynti ihan tasainen, ei ongelmia about 500 rpm.
Kokeilin vaihteen ollessa vapaalla painaa kaasua niin että kierrokset asettuisivat noin 2500 rpm. Ei tahdo onnistua millään, hetken päästä kone joko nostaa kierrokset 2800 tai pudottaa 2200 paikkeille.
Auttaisikohan tuo läppämoottorin kaapelin irrotus tosiaan?
Kannattaisikohan kokeilla kat.moottoriin sopivaa jäänestoainetta jospa vaikka tankkiin olisi kertynyt kosteutta liiallisessa määrin?
Re: 156:n nykiminen
tyhjäkäynti kuuluu mittarin mukaan olla siinä vihreän rajalla,taitaa oikeasti olla hiukan 500rpmä enemmän. Tuo tasakaasu on vaikea pitää taitaa olla ominaisuus, kone tuntuu kerjäävän lisää kaasua kokoajan ja ajosta tulee helposti kaasulla edestakaisin pumppaamistahula kirjoitti:
Tyhjäkäynti ihan tasainen, ei ongelmia about 500 rpm.
Kokeilin vaihteen ollessa vapaalla painaa kaasua niin että kierrokset asettuisivat noin 2500 rpm. Ei tahdo onnistua millään, hetken päästä kone joko nostaa kierrokset 2800 tai pudottaa 2200 paikkeille.
Kannattaisikohan kokeilla kat.moottoriin sopivaa jäänestoainetta jospa vaikka tankkiin olisi kertynyt kosteutta liiallisessa määrin?

En oikein jaksa uskoa että tankissa olisi kosteutta.
No, kaiken laista kokeiltua tuli ostettua se ILMI. Siinä vika. Hinta 240,- Turkulaisella Häkkisen korjaamolla (valtuutettu Bosch jälleenmyyjä),luuteri kirjoitti:Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
että silleen.
Terve!
Oma auto on 156 v6 koneella. Ajettu n.90.000km. Vuosimalli 1998.
Seuraavia ongelmia alkanut esiintymään. Nykii kylmänä, Tehot poissa, ei kiihdy niinkuin pitäisi. Ilmamäärämittari tod.näköisesti rikki. Mitä arvelette? Koska eihän ne tehot voi yksinkertaisesti kadota kuin tuhka tuulee. Alkaa olemaan kohta tippa linssissä kun kuutonen murisee mutta mitään ei tapahdu
Oma auto on 156 v6 koneella. Ajettu n.90.000km. Vuosimalli 1998.
Seuraavia ongelmia alkanut esiintymään. Nykii kylmänä, Tehot poissa, ei kiihdy niinkuin pitäisi. Ilmamäärämittari tod.näköisesti rikki. Mitä arvelette? Koska eihän ne tehot voi yksinkertaisesti kadota kuin tuhka tuulee. Alkaa olemaan kohta tippa linssissä kun kuutonen murisee mutta mitään ei tapahdu
Oireet ovat ihan samat kuin meikäläisellä taannoin (v6 -98 75tkm ajettu silloin). Nyki kylmänä, jopa pientä pauketta kuului, ei kiihtynyt yli 3000 kierroksen sitten yhtään. Eli haiskahtaa kyllä vahvasti ILMIltä. Sen vaihdolla korjaantui täysin.Hamil kirjoitti:Terve!
Oma auto on 156 v6 koneella. Ajettu n.90.000km. Vuosimalli 1998.
Seuraavia ongelmia alkanut esiintymään. Nykii kylmänä, Tehot poissa, ei kiihdy niinkuin pitäisi. Ilmamäärämittari tod.näköisesti rikki. Mitä arvelette? Koska eihän ne tehot voi yksinkertaisesti kadota kuin tuhka tuulee. Alkaa olemaan kohta tippa linssissä kun kuutonen murisee mutta mitään ei tapahdu
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Sama mulla... tosin kilometrejä oli tuplasti enemmän, loppuvaiheessa ei kylmänä käynyt alle 3000 kierroksen ja sillonkin yski melkosesti.Sassicaia kirjoitti:Oireet ovat ihan samat kuin meikäläisellä taannoin (v6 -98 75tkm ajettu silloin). Nyki kylmänä, jopa pientä pauketta kuului, ei kiihtynyt yli 3000 kierroksen sitten yhtään. Eli haiskahtaa kyllä vahvasti ILMIltä. Sen vaihdolla korjaantui täysin.Hamil kirjoitti:Terve!
Oma auto on 156 v6 koneella. Ajettu n.90.000km. Vuosimalli 1998.
Seuraavia ongelmia alkanut esiintymään. Nykii kylmänä, Tehot poissa, ei kiihdy niinkuin pitäisi. Ilmamäärämittari tod.näköisesti rikki. Mitä arvelette? Koska eihän ne tehot voi yksinkertaisesti kadota kuin tuhka tuulee. Alkaa olemaan kohta tippa linssissä kun kuutonen murisee mutta mitään ei tapahdu

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kerropas joutessasi puhelinnumero/e-mail osoite tms strategista Häkkisen korjaamosta. On meinaan niin paljon halvempi hinta kuin mistä olen itse kysellyt että jos pitää paikkansa tilaan sieltä heti huomenissa...hula kirjoitti:No, kaiken laista kokeiltua tuli ostettua se ILMI. Siinä vika. Hinta 240,- Turkulaisella Häkkisen korjaamolla (valtuutettu Bosch jälleenmyyjä),luuteri kirjoitti:Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
että silleen.
Ayrton Senna da Silva forever
häkkiseen kannattaa luottaa sielä ne omanki sääti...ainut oli et 2pv ja 500mummoo muuttu 2vko ja yli6000mummoohula kirjoitti:No, kaiken laista kokeiltua tuli ostettua se ILMI. Siinä vika. Hinta 240,- Turkulaisella Häkkisen korjaamolla (valtuutettu Bosch jälleenmyyjä),luuteri kirjoitti:Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
että silleen.

mut pojat oli asialla

- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Kyse on varmaan Autosähkö & Dieselhuolto Häkkisestä. Ihan ok pulju, itse huollatin edellistä autoa siellä. Palvelu ihan hyvä ja hinnat kohtuullisia-eli ihan positiivisia kokemuksia. Niin, yhteystietoja:Wile E. Coyote kirjoitti:Kerropas joutessasi puhelinnumero/e-mail osoite tms strategista Häkkisen korjaamosta. On meinaan niin paljon halvempi hinta kuin mistä olen itse kysellyt että jos pitää paikkansa tilaan sieltä heti huomenissa...hula kirjoitti:No, kaiken laista kokeiltua tuli ostettua se ILMI. Siinä vika. Hinta 240,- Turkulaisella Häkkisen korjaamolla (valtuutettu Bosch jälleenmyyjä),luuteri kirjoitti:Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
että silleen.
Paikan puhelinnumero: 022450366
Sähköposti: asdhakkinen@kolumbus.fi
www.asdhakkinen.com
Ammattina autokauppa
Hoh, minulla alkoi nykimään nyt märkien kelien alettua ja autolla on ajettu 6000km.. Nykiminen on todella pientä ja sitä tapahtuu vain ajoittain kovassa kiihdytyksessä. Tuntuu vähän samalta kuin automaatti vaihteilla kiihdyttäisi. Nykäisee lievästi muutaman kerran 3000 ja 6000 välillä. Ei se tuota kesällä tehnyt. 

-Kristian - 156 2.5 V6
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kiitos paljon yhteystiedoista. Taidanpa pirauttaa pojille maanantaina. Alkaa olla aika ikävä ajaa kun ei mitään tapahdu yli 5 tonnin, ja sen allekin on jotenkin tukkoisen oloinen. Vaikea tosin arvioida kun tainnut tapahtua pikkuhiljaa.
Mielenkiintoista asiassa on se että kulutusta se ilmeisesti lähinnä laskee :o Tulin juuri Ikaalisista ja laskin kulutukseksi 500km matkalta 8,1l
Enhän mä ole ikinä noin vähällä selvinny. Aina yli kympin matka-ajossakin. Ajo oli tietty aika rauhallista, mut kuitenkin sen "normaalin kympin" yli sallitun ja ohiteltuakin tuli ainakin enemmän kuin itse olin ohitettavana. Käyköhän se niin laihalla, ja siitäkö se tehon puute johtuu? Muuta eroa en keksi paitsi kitkarenkaat leveiden kesäpyörien sijaan. Ei kai se paria prosenttia enempää vaikuta...
Mielenkiintoista asiassa on se että kulutusta se ilmeisesti lähinnä laskee :o Tulin juuri Ikaalisista ja laskin kulutukseksi 500km matkalta 8,1l

Ayrton Senna da Silva forever
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Mulla oli ihan sama homma... kahdeksan pintaan pääs helposti ja nyt ei itkemälläkään. tosin ajattelin sen johtuvan ajotavan muutoksesta kun nyt auto ehjänä oikeen kerjää kierroksiaWile E. Coyote kirjoitti: Mielenkiintoista asiassa on se että kulutusta se ilmeisesti lähinnä laskee :o Tulin juuri Ikaalisista ja laskin kulutukseksi 500km matkalta 8,1l![]()

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ajotapa sen kai tekee tosiaan. Soittelin muuten sinne Autosähkö/diesel-huolto Häkkiselle. Numero on muuten 02-253 8447. Tai ainakaan se Nikin antama numero ei jostain syystä toiminut? Ei ollut Herra Häkkinen paikalla, pitää yrittää myöhemmin uudelleen. Toivottavasti se hinta pitää paikkansa. Vähän epäilyttää kyllä jo eukäteen, kun muualla pyydetään melkein tuplaten. No toivossa on hyvä elää sano lapamato 

Ayrton Senna da Silva forever
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
No nyt se on tilattu ja hinta oli 240€ @Häkkinen. Ei halpa, mutta verrattuna muihin paikkoihin joista kyselin ei voi kuin ihmetellä paljonko niissä hinnoissa on ilmaa
Deltalla pelkkä osa melkein tuplaten kalliimpi. Tuskinpa Häkkinen tappiolla myy
Lisäksi selvisi (moni saattoi jo tietääkin) että 9/2000 jälkeen rekisteröidyissä on eri osa. Ainakin varaosa numero on eri. Ei uskaltanu tarkemmin tietämättä tilata, mutta kiinnostaisi kyllä tietää jos kyseessä on kenties paranneltu osa joka käy mahdollisesti vanhempiinkin malleihin. Omani on juuri 9/2000 eli pitäisi olla "vanhalla" osalla.
Yritän muistaa pitää kameran lähettyvillä ja dokumentoida vaihdon, vaikka eihän tuo kummoinen homma ole. Ainakin on suosittu puheenaihe.


Lisäksi selvisi (moni saattoi jo tietääkin) että 9/2000 jälkeen rekisteröidyissä on eri osa. Ainakin varaosa numero on eri. Ei uskaltanu tarkemmin tietämättä tilata, mutta kiinnostaisi kyllä tietää jos kyseessä on kenties paranneltu osa joka käy mahdollisesti vanhempiinkin malleihin. Omani on juuri 9/2000 eli pitäisi olla "vanhalla" osalla.
Yritän muistaa pitää kameran lähettyvillä ja dokumentoida vaihdon, vaikka eihän tuo kummoinen homma ole. Ainakin on suosittu puheenaihe.
Ayrton Senna da Silva forever
Wile E. Coyote kirjoitti:No nyt se on tilattu ja hinta oli 240€ @Häkkinen. Ei halpa, mutta verrattuna muihin paikkoihin joista kyselin ei voi kuin ihmetellä paljonko niissä hinnoissa on ilmaaDeltalla pelkkä osa melkein tuplaten kalliimpi. Tuskinpa Häkkinen tappiolla myy
![]()
Lisäksi selvisi (moni saattoi jo tietääkin) että 9/2000 jälkeen rekisteröidyissä on eri osa. Ainakin varaosa numero on eri. Ei uskaltanu tarkemmin tietämättä tilata, mutta kiinnostaisi kyllä tietää jos kyseessä on kenties paranneltu osa joka käy mahdollisesti vanhempiinkin malleihin. Omani on juuri 9/2000 eli pitäisi olla "vanhalla" osalla.
Yritän muistaa pitää kameran lähettyvillä ja dokumentoida vaihdon, vaikka eihän tuo kummoinen homma ole. Ainakin on suosittu puheenaihe.
Vaihto erittäin yksinkertainen, pistoke irti, imuilman putkistosta klemmari auki, taita sivuun ja relekopan kansi pois. Vaatii tosin sormiakrobatiaa että saa sen pois ahtaasta kolosta. Uusi kiinni valmiiksi virtausputkessa joten ei tarvita mitään ihmeempiä työkaluja.
Sen oikean osanumeron löytää virtausputken kyljestä tai Bosch:in Saksan nettisivuilta.
Tosin vika jatkuu jatkokertomuksena: ILM:in vaihto auttoi hieman mutta sama ärsyttävä pikkunykiminen tasakaasulla on yhä. Nyt vuorossa Lambda-anturin vaihto.
Vikakoodit eivät paljastaneet mitään (0) seoksia ja kaikkia muita arvoja seurattiin. Dynamometrin tarkkuuden puitteissa tehot näyttäisivät jotakuinkin olevan tallella (viitisen kw alle ohjearvon).
Ikävä mahdollisuus kuulema voisi olla että hammashihnan vaihdossa (vaihdettu heinäkuussa) on töpeksitty, voi olla toisella lohkolla hampaan verran pielessä. Tosin olisi luullut tuon huomaavan aikaisemmin. Tiedä häntä, ehkä siinä kiristäjässä (vaihdettu samaan aikaan) on jotain vikaa, hihna päässyt löysälle ja on loikannut pykälän. Hoh, hoh. Palaan asiaan
Olisiko ilmi muuttunut samaan aikaa kun tehot nousivat huimat 2hv ja (motronic on myös uudempaa mallia) tämä taisi tapahtua tuossa -00 -01 vuoden vaihteessa.Wile E. Coyote kirjoitti:No nyt se on tilattu ja hinta oli 240? @Häkkinen. Ei halpa, mutta verrattuna muihin paikkoihin joista kyselin ei voi kuin ihmetellä paljonko niissä hinnoissa on ilmaaDeltalla pelkkä osa melkein tuplaten kalliimpi. Tuskinpa Häkkinen tappiolla myy
![]()
Lisäksi selvisi (moni saattoi jo tietääkin) että 9/2000 jälkeen rekisteröidyissä on eri osa. Ainakin varaosa numero on eri. Ei uskaltanu tarkemmin tietämättä tilata, mutta kiinnostaisi kyllä tietää jos kyseessä on kenties paranneltu osa joka käy mahdollisesti vanhempiinkin malleihin. Omani on juuri 9/2000 eli pitäisi olla "vanhalla" osalla.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Eli jatkoa,
Lambda sensori vaihdettu, nykii edelleen tasakaasulla. Enpä tiedä mitä tehdä jatkossa. Jos jakohihnan ajoitus toisella lohkolla pielessä, täytyy kaiketi avata koko kone ennenkuin ajoituksista saa selvää. Karmea homma tai maksaa maltaita. Jakohihnan vaihtoi valtuutettu Alfa jälleenmyyjä+korjaamo Keski-Euroopan reissulla, joten kuluttajansuojasta ei kannata puhua mikäli siinä vika - vaan miten otat selvää onko ajoitus pielessä purkamatta konetta!
Oliskohan jollakulla ideoita mitä tehdä/missä vika.
Tosin vika jatkuu jatkokertomuksena: ILM:in vaihto auttoi hieman mutta sama ärsyttävä pikkunykiminen tasakaasulla on yhä. Nyt vuorossa Lambda-anturin vaihto.
Vikakoodit eivät paljastaneet mitään (0) seoksia ja kaikkia muita arvoja seurattiin. Dynamometrin tarkkuuden puitteissa tehot näyttäisivät jotakuinkin olevan tallella (viitisen kw alle ohjearvon).
Ikävä mahdollisuus kuulema voisi olla että hammashihnan vaihdossa (vaihdettu heinäkuussa) on töpeksitty, voi olla toisella lohkolla hampaan verran pielessä. Tosin olisi luullut tuon huomaavan aikaisemmin. Tiedä häntä, ehkä siinä kiristäjässä (vaihdettu samaan aikaan) on jotain vikaa, hihna päässyt löysälle ja on loikannut pykälän. Hoh, hoh. Palaan asiaan[/quote]
Lambda sensori vaihdettu, nykii edelleen tasakaasulla. Enpä tiedä mitä tehdä jatkossa. Jos jakohihnan ajoitus toisella lohkolla pielessä, täytyy kaiketi avata koko kone ennenkuin ajoituksista saa selvää. Karmea homma tai maksaa maltaita. Jakohihnan vaihtoi valtuutettu Alfa jälleenmyyjä+korjaamo Keski-Euroopan reissulla, joten kuluttajansuojasta ei kannata puhua mikäli siinä vika - vaan miten otat selvää onko ajoitus pielessä purkamatta konetta!
Oliskohan jollakulla ideoita mitä tehdä/missä vika.
Tosin vika jatkuu jatkokertomuksena: ILM:in vaihto auttoi hieman mutta sama ärsyttävä pikkunykiminen tasakaasulla on yhä. Nyt vuorossa Lambda-anturin vaihto.
Vikakoodit eivät paljastaneet mitään (0) seoksia ja kaikkia muita arvoja seurattiin. Dynamometrin tarkkuuden puitteissa tehot näyttäisivät jotakuinkin olevan tallella (viitisen kw alle ohjearvon).
Ikävä mahdollisuus kuulema voisi olla että hammashihnan vaihdossa (vaihdettu heinäkuussa) on töpeksitty, voi olla toisella lohkolla hampaan verran pielessä. Tosin olisi luullut tuon huomaavan aikaisemmin. Tiedä häntä, ehkä siinä kiristäjässä (vaihdettu samaan aikaan) on jotain vikaa, hihna päässyt löysälle ja on loikannut pykälän. Hoh, hoh. Palaan asiaan[/quote]
Eli lambdasensori vaihdettu, nykii edelleen. Enpä tiedä mitä tehdä seuraavaksi. Jos jako toisella lohkolla pielessä ei taida olla muuta tehtävissä kuin koko koneen purku (=karmea homma ja/tai kallista).
Jakohihna vaihdettu valtuutetussa Alfa:n merkkikorjaamossa syksyllä Keski-Euroopassa joten kuluttajansuoja ei pahemmin pure.
Oliskohan jollakulla ideioita mikä muu voisi vielä olla vialla?
Nokkien ajoitusta tuskin pystyy tarkistamaan kuin sylinterikannet poistamalla.
Jakohihna vaihdettu valtuutetussa Alfa:n merkkikorjaamossa syksyllä Keski-Euroopassa joten kuluttajansuoja ei pahemmin pure.
Oliskohan jollakulla ideioita mikä muu voisi vielä olla vialla?
Nokkien ajoitusta tuskin pystyy tarkistamaan kuin sylinterikannet poistamalla.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
No ihan sylinterikansia ei tarvi purkaahula kirjoitti:Nokkien ajoitusta tuskin pystyy tarkistamaan kuin sylinterikannet poistamalla.

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
YES!
Vaihdoin eilen sen kirotun massamittarin ja nyt kone suorastaan kerjää hanaa
Homma on niin helppokin ettei siitä tosiaan kannata maksaa. Aikaa kaikkine työkalujen haalimisineen ja jälkien siivoamisineen meni about 45min. Rauhallisesti ja huolellisesti tehden. Laitan albumiin pari kuvaa jos sinne vielä mahtuu.
Pikaliima tai ruuvilukite on muuten mielestäni oiva apu noissa ahtaissa paikoissa työskentelyyn. Prikat esim voi liimata kevyesti ruuveihin niin eivät sitten tipu pohjamuovin päälle
Vaihdoin eilen sen kirotun massamittarin ja nyt kone suorastaan kerjää hanaa

Pikaliima tai ruuvilukite on muuten mielestäni oiva apu noissa ahtaissa paikoissa työskentelyyn. Prikat esim voi liimata kevyesti ruuveihin niin eivät sitten tipu pohjamuovin päälle

Ayrton Senna da Silva forever
Terve!
Käykää katsomassa gtvv6.com foorumia, pojat ovat kirjoittaneet kilometri määriä ilmamäärämittarista ja ovat nyt lähettämässä Boschille valituksen,
http://www.gtvv6.com/afm.htm
tutustukaa esim näihin,
http://www.gtvv6.com/phpBB2/search.php?mode=results
Vaikuttaa siltä että se uudempi mittari on aiheuttanut enemmän huolia kuin se vanhempi malli. Ainakin gtv:ssä
Käykää katsomassa gtvv6.com foorumia, pojat ovat kirjoittaneet kilometri määriä ilmamäärämittarista ja ovat nyt lähettämässä Boschille valituksen,
http://www.gtvv6.com/afm.htm
tutustukaa esim näihin,
http://www.gtvv6.com/phpBB2/search.php?mode=results
Vaikuttaa siltä että se uudempi mittari on aiheuttanut enemmän huolia kuin se vanhempi malli. Ainakin gtv:ssä
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Hieno homma! Itse vaihdan huomenna. Olen nyt jo kuin tulisilla hiililläYES!
Vaihdoin eilen sen kirotun massamittarin ja nyt kone suorastaan kerjää hanaa Homma on niin helppokin ettei siitä tosiaan kannata maksaa. Aikaa kaikkine työkalujen haalimisineen ja jälkien siivoamisineen meni about 45min. Rauhallisesti ja huolellisesti tehden. Laitan albumiin pari kuvaa jos sinne vielä mahtuu.

On kivaa kun on kivaa
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
On näköjään puhelinnumerot sitten vaihtuneet...Wile E. Coyote kirjoitti:Ajotapa sen kai tekee tosiaan. Soittelin muuten sinne Autosähkö/diesel-huolto Häkkiselle. Numero on muuten 02-253 8447. Tai ainakaan se Nikin antama numero ei jostain syystä toiminut? Ei ollut Herra Häkkinen paikalla, pitää yrittää myöhemmin uudelleen. Toivottavasti se hinta pitää paikkansa. Vähän epäilyttää kyllä jo eukäteen, kun muualla pyydetään melkein tuplaten. No toivossa on hyvä elää sano lapamato

Olisi kiva jos myös ilmoittaisivat vaihdoksesta

Ammattina autokauppa
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Taitaa olla tuo ILMI hieman monimutkaisempi mitä ainakin itse luulin. Avasin vanhan ja sehän on aikamoinen vekotin. Laittaisin kuvia tähän perään jos osaisin? Linkitättekö te niitä omilta sivuiltanne, vai millä niitä tänne laitatte. Auttakaa miestä mäessä...tai ainakinjos kiinnostaa nähdä?
Ayrton Senna da Silva forever
Wile E. Coyote kirjoitti:Taitaa olla tuo ILMI hieman monimutkaisempi mitä ainakin itse luulin. Avasin vanhan ja sehän on aikamoinen vekotin. Laittaisin kuvia tähän perään jos osaisin? Linkitättekö te niitä omilta sivuiltanne, vai millä niitä tänne laitatte. Auttakaa miestä mäessä...tai ainakinjos kiinnostaa nähdä?
joo omilta sivuilta linkki tänne mulle voi lähettää jos ei löydy omaa webbitilaa

- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tosi vanha ketju eikä otsake aivan oikein, mutta 166 V6 kehitti täsmälleen samanlaisen käyötkseen kuin "hulan" auto. Linkitän tämän vanhaan niin ehkä palvelee enemmän tulevia ongelmaisia. Eli alle 2200 rpm:n kaikki on normaalia ja samoin yli 3000 rpm:n. Tuossa välissä auto nykii erittäin nopealla syklillä ja tuon 2200-3000 rpm kierrosalueen ylittäminen ottaa kolme kertaa enemmän aikaa kuin normaalisti. Vika ei ole koko ajan päällä, vaan auto saattaa toimia normaalisti pidemmänkin aikaa. Vika esiintyy kaikilla vaihteilla.
Hulan autossa oli vaihdettu ilmiä ja lambdaa, ilman että vika poistuisi. Arveltiin että jako olisi pielessä. Itse on 100% varma että minulla jako ei ole pielessä (toimiihan tuo välillä aivan normaalisti), eikä varmaan ilmikään paukahtamassa koska ottaa erittäin hanakasti kierroksia rajoittimeen saakka kun pääsee kolmen tonnin yli. Lambdasta en tiedä mutta päästöt ovat esimerkillisen pienet. Vikakoodeja ei ole.
Nykiminen ei ole pahaa, mutta ärsyttävää. Onko kukaan törmännyt vastaavaan?
Hulan autossa oli vaihdettu ilmiä ja lambdaa, ilman että vika poistuisi. Arveltiin että jako olisi pielessä. Itse on 100% varma että minulla jako ei ole pielessä (toimiihan tuo välillä aivan normaalisti), eikä varmaan ilmikään paukahtamassa koska ottaa erittäin hanakasti kierroksia rajoittimeen saakka kun pääsee kolmen tonnin yli. Lambdasta en tiedä mutta päästöt ovat esimerkillisen pienet. Vikakoodeja ei ole.
Nykiminen ei ole pahaa, mutta ärsyttävää. Onko kukaan törmännyt vastaavaan?
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
^joo, mulla teki mm. tuollaista, varsinkin kylmänä, viime vaiheessa myös kone lämpimänä. Vika korjaantui lambdan vaihdolla.
Päästöt olivat alkuvaiheessa ok, lopussa ei ollut mittaustuloksia, mutta ilmeisesti pielessä. Alussa lambdan lämmityselementti meni pois pelistä, lopulta kilahti koko anturi. Uuden (alkuperäisen) kanssa ei mitään ylläkuvattuja ongelmia.
Päästöt olivat alkuvaiheessa ok, lopussa ei ollut mittaustuloksia, mutta ilmeisesti pielessä. Alussa lambdan lämmityselementti meni pois pelistä, lopulta kilahti koko anturi. Uuden (alkuperäisen) kanssa ei mitään ylläkuvattuja ongelmia.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
^ Lambda voi tietty olla yksi vaihtoehto, sitä itsekin pohdin. Tosin "hulan" autossa se ei auttanut. Olen epäillyt myös kaasupolkimen potikkaa, kaasuläppäympäristön likaisuutta, kampiakselin pyörimistunnistinta...
Mystistä ja jotenkin asiaan kuuluvaa on että erittäin reippaan karstanpoistolenkin jälkeen auto toimi koko eilisen päivän (700km) kuin ihmisen mieli...
Oliko sinulla käytös kierrosalueineen täsmälleen samanlainen kuin minulla?
Mystistä ja jotenkin asiaan kuuluvaa on että erittäin reippaan karstanpoistolenkin jälkeen auto toimi koko eilisen päivän (700km) kuin ihmisen mieli...
Oliko sinulla käytös kierrosalueineen täsmälleen samanlainen kuin minulla?
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Ookoo, pitänee alkaa purkamaan ongelmaa lambadasta. Siis sitten kun se ongelma taas esiintyy. Tuota aavistuksenomaista bensankulutuksen kasvua on omassakin yksilössä. Kiitokset kommenteista.Ciancarlo kirjoitti:^juu, samat olivat oireet kuin sinullakin, lukuunottamatta tuota karstanpolttolenkkiä; lopulta ei auttanut enää mikään muu kuin anturin vaihto. Niin, ja bensaakin paloi hiukan normaalia enemmän.