156 v6 nykii!
Valvoja: Moderators
- azzurro fantasia
- Viestit: 36
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21
156 v6 nykii!
empä löytänyt vastaavaa vikaa foorumilla puidun, joten toivoisin apuva vaivaan:
Tasaisesti ajettaessa alkaa pirullinen nykiminen ja kone hieman hyytyy. kohta vaiva loppuu ja toistuu muutaman kilometrin välein. Kaasu pohjassa vetää kutakuinkin normaalisti. Ilmiä tai lamdaa hieman vaikea syyttää, koska vaiva ei ole jatkuvaa. Ilmiö alkoi viime talvena, mutta meni ohi eikä esiintynyt koko kesänä, nyt taas pakkasten tultua alkoi.
Pensapuolella häikkää??
nimim. ikinä en oo pensan suodatinta vaihtanu...missä se muuten sijaitsee ?
Tasaisesti ajettaessa alkaa pirullinen nykiminen ja kone hieman hyytyy. kohta vaiva loppuu ja toistuu muutaman kilometrin välein. Kaasu pohjassa vetää kutakuinkin normaalisti. Ilmiä tai lamdaa hieman vaikea syyttää, koska vaiva ei ole jatkuvaa. Ilmiö alkoi viime talvena, mutta meni ohi eikä esiintynyt koko kesänä, nyt taas pakkasten tultua alkoi.
Pensapuolella häikkää??
nimim. ikinä en oo pensan suodatinta vaihtanu...missä se muuten sijaitsee ?
Jos on naurettava, on naurettava.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
kosteudelta tuo vähän kuulostaisi. Voisikohan olla siellä repsikan jalkatilassa olevan aivon liittimissä kosteutta/hapettumaa/huonoa kontaktia? Irrota liitin kerrallaan ja suihkauta elektroniikka kontakti spraytä ja sitten muutamaan kertaan irti ja kiinni. Muista antaa kuivaa ylimääräisen aineen ennen käynnistystä.
Ayrton Senna da Silva forever
- azzurro fantasia
- Viestit: 36
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21
- azzurro fantasia
- Viestit: 36
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Hmm..nykiikö autosi silloinkin, kun ilmastointi on pois päältä..? Kuuloltaa ehkä hölmöltä kysymykseltä, mutta oma 156 kiukuttelee joskus nollakeleillä kone kylmänä ilmastoinnin ollessa päällä. Kun napsauttaa ilmastoinnin pois, nykiminen häviää. Koneen lämmettyä ei mitään ongelmaa, kuten ei lämpimillä ilmoilla eikä kovemmilla pakkasillakaan.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- azzurro fantasia
- Viestit: 36
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Vesi bensan seassa käyttäytyy noin, kokemusta on ruohonleikkurista moottoripyörään, kaasarilla ja ruiskulla.Antieko kirjoitti: Voisiko kyseessä olla vesibensa? Vaikka on se outoa, jos se ilmiö heti tuli kun ilmat kylmeni. Olisikohan vikamuistissa mitään?
Mutta kuten sanottu, tämä on vain yksi monista vioista joka sen voi aiheuttaa. Erittäin kiusallinen tosin
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- azzurro fantasia
- Viestit: 36
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21
Laitoin lasolit tankkiin ja satku takana, ei ainakaan vielä mitään vaikutusta. Pitäisikö sen vaikuttaa heti vai useamman tankillisen jälkeen? Olen autoillut 15 vuotta enkä koskaan ole törmännyt vesibensaan! Eikös ne vaivat olleet vanhoissa bensoissa/kaasariautoissa..
Kokeillaan vielä rassata huohottimet läpi.
Kiitti hyvistä vinkeistä! Jatketaan talviharjoituksia (kesäautolla? )
Kokeillaan vielä rassata huohottimet läpi.
Kiitti hyvistä vinkeistä! Jatketaan talviharjoituksia (kesäautolla? )
Jos on naurettava, on naurettava.
Kuulkaas ei ole kysymys siitä että bensan seassa olisi vettä kylmälima muodostuu öljyn ja veden seosesta moottorinhuotuskaasu on lämpimämpää kuin moottolohkon ulkopinta ja kyllä sitä vettäkin sinne lokon sisä ja ulkopinnan väliin kehityy lämpötilan vaiteluiden seurauksena (okos aunan lauteilla aina kuivaa ? ) Kylmälima on veden ja öljyn muodostamaa liisteriä eikä siihen mikään kaasutinsprii auta. Jos olet laittanut normaalia kaasarikoneelle tarkoitetua tavaraa tankiisi on riski bensapumpun vaurioitumisesta aika suuri jäänestot eivä joitele pumppua ellei niissä ole voitelevaa lisä aineistusta mukana.Ja ruikukoneen tapauksessa jään estolla pyritään vaan varmistamaan bensan tulo tankista,sinne kun kertyy aina hiukan vettä jos tankki ei ole täynnä.hyyhmä tankissa rajoittaa virtausta pumpulle.
Kuulostaa tosi tutulta. Meidän 156 V6 teki tota ihan samaa vuosi sitten. Vietiin "nippeli korjaamolle"(kun on halvempi kun Delta). Kytkettiin tietokoneeseen ja vastaus näky ruudulla Lambda anturi, no Lambda vaihdettiin ja oli hiukan parempi, mutta ei hyvä, korjaaja sanoi että vaatii muutamia kilometrejä ajoa ennen kun rupee toimimaan kunnolla. Minä tottakai tyhmänä naisena uskoin viisasta korjaajaa.Yllätys, yllätys nykiminen sen kun paheni....Vein auton Deltalle, ajattelin että makso mitä makso niin pakko se on saada kuntoon. Deltalla tietokone näytti samaa lambdaa, siellä testattiin lambda käsin ei ollutkaan vikaa. Sitten ruvettiin hakemaan vikaa purkamalla, löytyhän se sieltä parin viikon etsimisen jälkeen ILMAMÄÄRÄMITTARI. Sen jälkeen kävi kun enkeli. Että tämmönen tarina!
Re: 156 v6 nykii!
Veikkaisin tukkeutunutta huohotinkanavaa. Molemmat vanhat tessuni, 164 ja 166, teki aivan samaa.azzurro fantasia kirjoitti:Tasaisesti ajettaessa alkaa pirullinen nykiminen ja kone hieman hyytyy. kohta vaiva loppuu ja toistuu muutaman kilometrin välein. Kaasu pohjassa vetää kutakuinkin normaalisti. ..... Ilmiö alkoi viime talvena, mutta meni ohi eikä esiintynyt koko kesänä, nyt taas pakkasten tultua alkoi.
164:lla se oli enemminkin sääntö kuin poikkeus. 166 ei tuota tehnyt kuin kerran minun ajossa.
Nykyinen peli on tehnyt sen ainoastaan kerran vaimon ajossa, itse ajelen harvemmin pintakaasulla
Vanhemmassa tessussa olin huomaavani lisäksi että ongelma esiintyi useinmiten kun pakkanen nousi tai laski nopeasti.
Tämän korjaamiseksi on ollut joskus tehtaaltakin viritys:
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b049501.htm
Miksi tyytyä tavanomaiseen?
- azzurro fantasia
- Viestit: 36
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21
Noniin, vaihdettiin lambada, nykiminen loppui, mutta kone tuntui tosi nuhaiselta. Ecun resetoinnin jälkeen menohalut paranivat huomattavasti ja auto tuntuu taas lähes normaalilta. JOtenkin silti tuntuu ettei kaikki pollet ole vielä käytössä.... Vähän vaikea saada tuntumaa näin huonoilla kelillä. Toistaiseksi tyydyn tähän ja jos vielä tulee jotain vaihdan vielä ilmin.
Eli tässäkin tapauksessa syy nykimiseen oli vanha tuttu lambda (kohta myös ilmi?) vaikka olin siinä käsityksessä, että ne jättävät tielle aika lopullisti!?
Enää ei jäänytkään kuin armoton naputustus oikean puolen vetojudanssien tienoilla, joka välillä häviää ja tulle taas kohta uudestaan....
Kytkintä painettaessa naputus loppuu kuin seinään
Mikä mahtaa olla irtoamassa????
ettänäin
Eli tässäkin tapauksessa syy nykimiseen oli vanha tuttu lambda (kohta myös ilmi?) vaikka olin siinä käsityksessä, että ne jättävät tielle aika lopullisti!?
Enää ei jäänytkään kuin armoton naputustus oikean puolen vetojudanssien tienoilla, joka välillä häviää ja tulle taas kohta uudestaan....
Kytkintä painettaessa naputus loppuu kuin seinään
Mikä mahtaa olla irtoamassa????
ettänäin
Jos on naurettava, on naurettava.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Teren!
Aika monen ruiskuauton nykiminen loppuu, kun kaataa tankilliseen bensaa n.½ litraa polttoöljyä.
Rasva se on vieläkin, mikä voitelee, niinkuin esmes suuttimet ja muut.
Halpa kokeilu..pari tankillista ja moneen kotturaan on auttanut..elikkäs juuri tuo Forte.., mutta köyhän miehen versiona
Aika monen ruiskuauton nykiminen loppuu, kun kaataa tankilliseen bensaa n.½ litraa polttoöljyä.
Rasva se on vieläkin, mikä voitelee, niinkuin esmes suuttimet ja muut.
Halpa kokeilu..pari tankillista ja moneen kotturaan on auttanut..elikkäs juuri tuo Forte.., mutta köyhän miehen versiona
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
jees kytkin tuli kuntoon vihdoin. mutta perkele sitten just olin kruisailee, sammutin auton, kävin kaupassa, sit lähin taas ajaa ja auto tuntu jotenkin tehottomalta.. ja tuntu omituista nykimistä.. kokeilin pari kertaa runtata kaasun pohjaan, ekalla kerralla kiihty ihan hyvin mutta en muistanu kattoo paljon oli kierroksia lisäksi tais moottorista kuulua pieni "donk" ääni. toisella kertaa runttasin niiin aluks kiihty ihan hyvin, mutta siinä 2500-4000 välil(suurinpiirtei) tökkäs jokskuks aikaa ja sit yhtäkkiä lähti taas vetämään vähän paremmin.
Tyhjäkäyntikin meinaa olla vaikeaa välillä, vähän semmoista "röp, röp", mutta kun painaa vähän kaasua niin tulee paremmaksi.
Itse veikkaisin ilmiä?
Tyhjäkäyntikin meinaa olla vaikeaa välillä, vähän semmoista "röp, röp", mutta kun painaa vähän kaasua niin tulee paremmaksi.
Itse veikkaisin ilmiä?
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
ilmi
joo ilmiä veikkaisin minäkin noi ilmiviat on siitä kiusallisia että se ei välttämättä näy vikakoodin luvussa.... meidän pajalla vaihdetaan melkein joka viikko ilmejä kaikkiin autoihin missä on saksalaiset laadukkaat sähkövehkeetaannttii kirjoitti:jees kytkin tuli kuntoon vihdoin. mutta perkele sitten just olin kruisailee, sammutin auton, kävin kaupassa, sit lähin taas ajaa ja auto tuntu jotenkin tehottomalta.. ja tuntu omituista nykimistä.. kokeilin pari kertaa runtata kaasun pohjaan, ekalla kerralla kiihty ihan hyvin mutta en muistanu kattoo paljon oli kierroksia lisäksi tais moottorista kuulua pieni "donk" ääni. toisella kertaa runttasin niiin aluks kiihty ihan hyvin, mutta siinä 2500-4000 välil(suurinpiirtei) tökkäs jokskuks aikaa ja sit yhtäkkiä lähti taas vetämään vähän paremmin.
Tyhjäkäyntikin meinaa olla vaikeaa välillä, vähän semmoista "röp, röp", mutta kun painaa vähän kaasua niin tulee paremmaksi.
Itse veikkaisin ilmiä?
Re: ilmi
Sitten varmaan tietänet, että mikä niissä yleenä hajoaa? Itse kun käytin kertaalleen ilmiä auki, niin pisti ihan miettimään, että mikä siinä voi edes hajota (muu kuin hiilipinta)...?SP kirjoitti:joo ilmiä veikkaisin minäkin noi ilmiviat on siitä kiusallisia että se ei välttämättä näy vikakoodin luvussa.... meidän pajalla vaihdetaan melkein joka viikko ilmejä kaikkiin autoihin missä on saksalaiset laadukkaat sähkövehkeet
I do my loving in the winter.
Saa testattua, vaikka Boschin yleistesteri kiinni ja ottaa valikosta ilmin mittaus parametrit, painat kaasua tasaisesti tyhjäkäynniltä kovemmille kierroksille, ilmin signaalin pitää olla tasaisesti nouseva käppyrä...jos välillä putoaa alas esim vaikka 3000rpm kohdalla niin rikki on...Eikös ton ilmin saanu kokeiltua jotenkin, että toimiiko vai ei?
Hankala tosiaan on että se ei anna suora vikakoodia itsestään vaan usein tietokone luulee sitä lambdaviaksi ja antaa lambdan vikakoodin... ja lambdoja sit vaihdellaan joskus turhaan.
Ilmi tuntuu enemmän kulkukyvyssä mutta ei välttämättä aina vaikuta hirveesti pakokaasuihin, rikkinäinen lambda taas yleensä nostaa hc ja Co arvot pilviin...
Varmaan tarkoitat sitä ilmin kyljessä olevaa liitintä? Joo siitä oli täällä joskus juttua että menisi jokun oletus arvo sieltä päälle mutta ainakaan omassa kuutosessa ei toiminut ei suosutunut edes lähteen käyntiin. Voi olla että uudemiissa joissa on vieläkin enemmän sähköä tuo toimisi.aannttii kirjoitti:Eikös ton ilmin saanu kokeiltua jotenkin, että toimiiko vai ei?
Muistaakseni meni jotenkin niin että otettiin tosta imuilmaputken kyljestä semmonen töpselin näkönen irti?