164 käkkäri säätöön HOP!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 käkkäri säätöön HOP!

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Hellou, alfan katsastus illemmalla eikä tuo käsijarru piä yhtään kun kahva nousee lähes pystyyn! Mistä sääjetään kuusnepassa; kahvasta vai jostain pohjasta???
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Automaattisäätö siis jumissa?

1. Ota kaveri makaamaan auton alle jommalle kummalle puolelle
2. Kapua itse ohjaamoon :mrgreen:
3. Vedä käppäri ylös asti ja palauta alas
4. Huuda kaverille että vääntää käsijarruvivun takaisin nolla asentoonsa :twisted:
5. Toista kohta 3 ja 4 riittävän monta kertaa ja pitäisi huomata kahvassa vastusta jossain vaiheessa. Silloin palat on kohdannut jarrulevyn
6. Käske kaverin siirtyä toiselle puolelle auton alle
7. Ja taas toistetaan kohtia 3 ja 4

Tämä proseduuri pelaa useimmissa autoissa joissa levyt ja automaattisäätö... itse en ole koskaan kuusnepan kanssa pelehtinyt joten olen vain 90% varma että homma onnistuu näin. Voi myös olla hyödyllistä suihkia jotain sprayta sinne käsijarruvivun akselille jarrusatulan päässä, palauttaa kenties hieman helpommalla vivun. Oikea tapa tietysti olisi purkaa ja putsata satulat mutta voi tulla kiire jos on jo tänään katsastus :-D

Edit : Typo x 2
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Keskikonsoli irti.
2-ruuvia takatuhkiksen alla.
Vaihekepin pussukka löysälle eli neppari auki.
Nostat keskikonsolin sivuun.
Ikkunasäätimen namiskat voit joutua irrottamaan liittimistä ekaksi.

Käkkärin juuressa sellanen iso 6-kulmanen mötikkä mistä kierrät vaijerrin sopivalle kireydelle.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Tattikset -täytyy lähteä varmaankin repimään tuota keskikonsolia irti kunhan saan auton poikkeen tuolta päästösäädöstä. Ei oo nääs kaveria tuohon Eltsun antamaan vinkkiin ja katsastusasema menee viideltä kiinni joten hoppua pukkaa!

Kiitosta vaan ja olkoon voima kanssani katsastuskonttorilla :roll:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Toivotaan että menee läpi, siis katsastuksesta eikä piikki pohjasta :mrgreen:

Vaijerin kiristys riittää jos syy on venyneessä vaijerissa ja vivut toimii OK. Joka tapauksessa kannattanee lämmitellä hieman käppäriä matkalla konttorille sitten kiristyksen jälkeen jos ei ole muutoin paljon käytetty.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

pidetääs pulukalle peukkuja.... :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Thumbs up!
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voi sitä käsijarruvaijeria säätää myös konsolia irrottamatta, vaikka se hankalaa onkin.

Taitaa vaan olla myöhäistä kommentoida tässä vaiheessa :oops:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Voi säätää joo mut kiva sinne konsolin sisään on välillä kurkkia mitä ihmettä siellä on 8)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No uteliaisuudesta tietty joo, mutta tuota voi harrastaa muualla kuin katsastuskonttorin parkkiksella. Käsijarrua olen kyllä siellä säätänyt :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

hiphei hylätty perkele 8) -no ei silti paha, jälkitarkastusta vaativat vaan oikea raidetangon ulkopää (motonetistä abaut 15, tilattu -perillä täällä Joensuussa jopa Maanantaina ja juuri tuo käsijarru (siihenkin tilasin uuden jarruvaijerin loppupään ja jarrupalat samalla kertaa). Motonettiin siis upposi tuo 70 egeä postikuluineen ja ens perjantaina Teboilin mukava ukko asentaa ne alle toivottavasti halvalla.

Huvittavinta tässä oli se, että kiristin tuon käsijarruvaijerin juuri noiden Hotakaisen ohjeiden mukaan, mutta ehkä hieman liian tiukalle jolloin se jäi laahaamaan. Konttorille mennessä sieltä sitten tuli savut ulos ja luulin että koko paska syttyy tuleen :crazyeyes: -sitäpä sitten löysäsin (tällä kertaa ilman keskikonsolin poistoa) eikä siinä sen jälkeen pitoa sitten ollutkaan.

Katsastussedän tuomiona oli että oikea käsijarru laahaa eikä jarruvoima riitä vaikka muuten jalkajarrut toimivat jepisti :oops: -Niinpä jätänkin auton ens perjantaina Teboilin sedän huomaan ja se saapi hoitaa nuo jarruhommat kun ei taija multa onnistua :wink: -lieneekö vika vaijerissa kun pelkkä käsijarru jumittaa eikä teho riitä vai pilasinko jarrupalat laahamalla (näyttää niissä vielä pintaa olevan)???

Sitten kun vielä fiksaan seuraavaan katsastukseen mennessä palaneen jarruvalon polttimon, säädän oikean etuvalon alemmaksi (miten muuten tapahtuu???) ja kiinnitän oikean etujarruputken paremmin (osuu renkaaseen ja kuluu) niin Avot että on auto kunnossa +talven aikana on hitsailtava kun ovat nuo tunkin korvakkeet jo osin uponneet pohjaan sisälle (onko osaavalle hitsarille hankala projekti?)

Paljon pelkäämäni iskarit olivat lähes uudenveroisessa kunnossa, edessä lähes 80 %:n korvilla ja takana 60 %:ssä. Aika hyvin (alkuperäisille?) iskareille missä on kaikissa suojakumit olleet rikki jo kolme vuotta. Alustan puslatkin olivat kuosissa. Päästomittaukset ja siihen vaaditut säädöt teki Teboilin setä ennen katsastusta 5 Egellä ja tulosti ne vielä paperille -mahtavaa toimintaa ja nyt on loppupeleissä hyvä mieli kun tuli noin vähän fiksattavaa -nyt onpi kohta Alfalla taas yksi "huoleton" vuosi edessä!!!

Ja huomenna ILOSAARIROKKIIN!!!

ROKROK! :twisted:

Ps. tattikset vinkeistä + lykytyksistä :-D
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Hehehee, alfa seisoo pihassa ja hirvee känni alkaa olla päällämnsä. Tulkaahan työkin etelän ihmeet tänne Itäsuomen "helmeen" Joensuuhun kyläilemään kesän mittaan niiin näkis vähän ees asiallisia automíehiä :lol: :lol: :lol:

Pirun hyvä meininki ja tuokin vesisade loppu kruununaikaan. Huomiseks luvassa 21 lämpöö ja puolipilvistä ja su 23 kuumaa ja aeska molottaa täyveltä terältä. Vittu että elämä on mukavaa ja Alfa ruuls!!! :P :) :o

No, loptean täältä kaverilta ja lähen kapakkaan!

HOJO HOJO!
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

muutama olut taisi olla kipattuna eilen illalla :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Toi jarruvaijerin kiristys toimii vain jos syynä venynyt vaijeri.Systeemin saa just vaan jumiin sitä kiristämällä jos käsijarruvipujen palautusjousi ei toimi.Silloin ei toimi myöskään automaattisäätökään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Antakaas nyt tyhjentävät ohjeet että saan käkkärin kuntoon.

Elikkä saan tänään käytetyt vanhat satulat jotka heitän kiinni.

Olen kuvitellut että homma menisi jotakuinkin näin:

Löysään vaijerin kahvan päästä. Irrotan vanhat satulat, ja säädän uusista satuloista männän suurinpiirtein oikeeseen kohtaan. Pistän vaijerin kiinni ja kiristän kahvanpäästä. Tämän jälkeen nyin kahvasta niin perskeleesti ja tarkastan että käkkärin vipu myös palauttaa.

Menikö oikein?

Minkäslainen nyrkkisääntö olis tohon että kuinka kireelle säädän sen vaijerin ennenkuin alan nykimään?

Ja sitten loppuviikosta käyn laittamassa uudet satulan kiinityspultit kun edellisen on irronnu matkanvarrelle (näin kävi viimeksi).

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Hei Epezi ollaan samalla asialla... :-D

Säädin vaijeria kireämmälle mutta sit veti hanttarin takapyörä ittensä jumiin aika vitun kovin, kuskin puolella tuo palautus toimii aikast hyvin.

eperissä ei näköjään ole satulaan räjäytyskuvaa...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vittu noita paskoja. Oon nyt kokeillu kuutta eri takasatulaa (joista yksi uusi kolme vanhaa ja kaksi melko uutta), ja yhdelläkään niistä en ole saanut takajarrua lukkiuttumaan edes hiekalla. On uudet vaijerit, levyt ja palat. Ei auta, paska mikä paska.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Sain omani toimimaan kun purkasin koko satulan, hoonasin sylinterin ja puhdistin ja voitelun kaikki liikkuvat osat. Nyt toimii ku junan vessa!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niin mutta kun minulla ei toimi vaikka on uudet tehdaskorjatut satulat, uudet jarrupalat sekä levyt ja uusi vaijeri :evil: ei se toimi!

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

0,0 näytti kumpikin puoli käsijarrussa ja leima että humahti,uudet satulat paloineen sekä vaijerit takaluukussa 8)

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kannattaa ne männät kiertää niin ulos kuin suinkin mahdollista, että saa vielä satulan jarrupaloineen paikalleen (kannattaa painaa vielä mäntä pohjaan, että on varmasti löysät pois käsijarrun säädöstä.) Jarrupoljintakin kannattaa painella välillä sitten kahvasta kiskoessa, osa säädöstä taitaa perustua myös paineeseen. Ja ennenkuin pistät "uuttavanhaa" satulaa paikalleen kannattaa tarkistaa sen kuluneisuus:

Painat männän niin sisään kuin menee (pyörittämättä), tämän jälkeen alat kääntämään käsijarruvipua kiinni. Kovin paljon ei sais olla tyhjää, ennenkuin vipu alkaa mäntää työntämään. Jos on, hanki uusi satula, tai käsijarrun korjaussarja (saa joihinkin satuloihin, mittaa männän halkaisija ensin), tai sitten tekee niinkuin minä, purin satulan ja hitsasin mäntää työntävään kierretankoon lisää tavaraa työntötangon kuluttamaan koloon. Käsijarrun korjaussarjassa tulee ainakin se kääntövipu uusi, muista osista en tiedä. Mulla oli toisella puolella tehdaskorjattu satula uudella vivulla ja laakeriholkeilla, mutta se kierretanko oli vanha paska. :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tämän kun olisin tiennyt vähän aikaisemmin :x

Laitoin vääntämällä ja painamalla männän kohdilleen, ilman mitään ajatusta. Ei hajuakaan onko se mäntä nyt oikeessa kohtaa. No, pikkusen käkkäri on parantunut. Nyt kiristin renkaan niin että se pysyi paikallaan vaan käkkärin avulla. Hiekallakin taisi mennä toinen rengas ainakin osittain lukkoon.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Kaverin Lanciaan kans hitsattiin siihen kierretankoon vähän lisää pituutta kun oli kulunut

Vastaa Viestiin