Jäi sitten toi abs merkkivalo päälle. Kertooko se nyt että abs ei toimi vai jotain ihan muuta. Se paloi aikaisemminkin ja autoliike kehui vaihdattaneensa siihen jotain juttuja, muistaakseni jonnii keskusyksikön. Ei olis muuten menny katsastuksesta läpi. Liekköhän ovat perkeleet tehneet helpomman kautta remonttia ja vika on taas. Liikkeen piikkiin saa kyllä tuo remppa mennä ku ei auto oo ollu montaa viikkoo mulla ajossa. rrrkele että ottaa pattiin...
Mulla ei ainakaan eilen toiminut kun ilmeni sama vika. Mutta valo sammu kun sammutin auton ja laiton hetken päästä uudelleen käymään. Valo ei sammunu heti vaan kun olin ajanut muutaman kymmenen metriä niin sitten vasta.
Yleensä noissa on kuitenkin kyse anturivioista, löytyy ehkä helpoimmin kun kytkee anturiin oskilloskoopin ja pyörittelee fillareita tarkkaillen samalla signaalin laatua. Yleismittarillakin löytää täysin särki olevan anturin, mutta sillä on hankalampi keksiä tökkeli, joka antaa "likaista" signaalia.
Testaa toimivatko pysäyttimet? Wanhassa Superissa valo aina välillä paloi, mutta jarrut eivät lukkiutuneet. Anturihäikkää veikkailen. Saattaako tuo juoruta myös kuluneista levyistä/paloista, en tiedä?
Testerillä selvii paljon. Luultavasti joku pyöräanturi on kosteudelle arka. Se ei itsekseen korjaannu vaan menee vaihtoon. Itselläni kummitteli abs vika pitkään. Vihdoin testerillä katsottiin. Oikea taka anturi katkoi. Vaihdettiin ja sitten viikon parin perästä alkoi valo jälleen palaa ja välillä uudelleen käynnistysten jälkeen oli hetken ok. Taas sitten testeriin. Nyt vasen taka-anturi katkoi. Ei muuta kuin uutta kehiin. Sitten pääsinkin jo kuukauden kunnes automaattipesussa jälleen iloinen abs varoitus syttyi! Parin päivän jälkeen se taas sammui ja kumminkin jonkin ajan päästä syttyi. Testaajallehan tämä olikin jo tuttua. Nyt oikea etuanturi katkoi. Kylmästi uutta kehiin. Tilasin samalla vasemmallekin puolelle anturin jemmaan.
Vuosi mennyt, enkä ole vielä sitä tarvinnut. ))
Anturit olivat muuten halvimpia Deltta-autossa. Kyselin kaikki mahdolliset paikat Suomesta. Bosch- myyjillä oli jopa puolta kalliinpi pyynti! Deltassa ne maksoi viime keväänä 84 euroo kipale. Onhan sitä hintaa jo siinäkin.
Sen verran voi tietysti katsoa, että liittimet antureissa ovat kiinni. Ne löytyy jotain 20 cm. päässä anturista. On työnnetty sinne koteloputkeen piiloon.
no voi kyllä olla että jossain antureissakin voip olla vikaa jos noin herkästi ryppyileevät. eilen satoi vettä ja tänään on viitisen astetta pakkasta. käsijarrukin oli mukavasti jäätynyt.
Mulla 155 TS oireilee samoin. Välillä palaa päivän seistyään. Pienen ajolenkin jälkeen tuikku sammuu uudelleen käynnistäminen jälkeen. Onkohan Deltan hinnoittelupolitiikka muuttunut kun mulle antura maksoi ainakin kolme vuotta sitten 240 egee kpl. Työt päälle niin yhden anturan vaihtoon 4,5 tuntia työtä ja lasku 660 egee.
Kyllä se tuon 84 euroo maksoi. Tilasivat vielä Hesasta, joten kyseessä ei ollut
mikään Jyväskylän hinnoittelu.
Kait se joskus voi delttakin yllättää ..... positiivisesti meinaan!