Katalysaattorin vaikutus tehoihin 156 V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Katalysaattorin vaikutus tehoihin 156 V6

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Onkos kellään oikeen mitattua tietoa katin viemästä????tai vaikutuksesta tehoon V6:ssa,tästä on varmaan ollu juttua ku vaan löytäis,esson baarin puheet ja "varmat"tiedot ei kiinnosta!!!

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Samalla voisin tähän ketjuun lisätä kysymyksen kun en uutta jaksa tehdä.
Eli onko kukaan poistanut 156:sta keskimmäistä pikkuäänenvaimenninta mikä sijaitsee katin ja takapöntön puolivälissä siinä mutkassa? Olisin vain kiinnostunut että jos tuon poistaa niin minkälaiset vaikutukset ääniin?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

ja tähän vielä lisätään, että menekö auto sekaisin jos poistetaan katalysaattorin?vaikutako mitenkään kulutukseen ja ja tehoon?
Auto on siis 33 1.7 8V
Nothing beats cubic inch

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ei se sekaisin mene, kulutuksesta en osaa sanoa mutta ei se ainakaan tehoja vähennä, päinvastoin pitäisi.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

dimmu kirjoitti:Ei se sekaisin mene, kulutuksesta en osaa sanoa mutta ei se ainakaan tehoja vähennä, päinvastoin pitäisi.
Samaa mieltä ollaan. Tehot ylös, kulutus alas kun katin poistaa. Eihän tulppa pakoputkessa ole mikään etu. Olen kuullut väitteen että katalysaattorin poistamalla on saatu jopa 10% - 20 % tehonlisäys...

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Jos jotakuta kiinnostaa testata tuota, niin multa löytyy SuperSprintin De-cat -palikka. On vielä tehtaan muoveissakin...

http://www.supersprint.it/a_prodotti.asp?modello=ar1561

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Kaalipata kirjoitti:Jos jotakuta kiinnostaa testata tuota, niin multa löytyy SuperSprintin De-cat -palikka. On vielä tehtaan muoveissakin...

http://www.supersprint.it/a_prodotti.asp?modello=ar1561
Eli tolla vois ajella, mutta katsastukseen katti paikoilleen??

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

nuhapumppu kirjoitti:
dimmu kirjoitti:Ei se sekaisin mene, kulutuksesta en osaa sanoa mutta ei se ainakaan tehoja vähennä, päinvastoin pitäisi.
Samaa mieltä ollaan. Tehot ylös, kulutus alas kun katin poistaa. Eihän tulppa pakoputkessa ole mikään etu. Olen kuullut väitteen että katalysaattorin poistamalla on saatu jopa 10% - 20 % tehonlisäys...
Ainakin 164:ssa 3L koneella katti vähentää noin 7%. Kattitomassa on 192 heppaa ja kattilla varustetussa on 183 hv
Nothing beats cubic inch

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Melkolailla samaan tulokseen pääsee kisakatilla kuin suoralla putkella, mutta ääni säilyy fiksumpana ja päästötkin saa poljettua vaadittuihin rajoihin.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

nuhapumppu kirjoitti:
dimmu kirjoitti:Ei se sekaisin mene, kulutuksesta en osaa sanoa mutta ei se ainakaan tehoja vähennä, päinvastoin pitäisi.
Samaa mieltä ollaan. Tehot ylös, kulutus alas kun katin poistaa. Eihän tulppa pakoputkessa ole mikään etu. Olen kuullut väitteen että katalysaattorin poistamalla on saatu jopa 10% - 20 % tehonlisäys...
Ei se kulutus mihinkään laske. käytännössä pienoinen nousu ;)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

nuhapumppu kirjoitti:Olen kuullut väitteen että katalysaattorin poistamalla on saatu jopa 10% - 20 % tehonlisäys...
20 prossaa kuulostaa "vähän" rajulta väitteeltä, ellei sitten verrata sisältä puoliksi umpeen sulanutta kattia suoraan putkeen :wink:
TestarosaFinland kirjoitti:Ainakin 164:ssa 3L koneella katti vähentää noin 7%. Kattitomassa on 192 heppaa ja kattilla varustetussa on 183 hv
Minun matematiikallani tuosta tulee kyllä (192-183)/192=0,0468... eli 4,7 prosenttia. Ja jos katillisen tehona käytetään sitä 184:ää jonka muistelen omaan kippooni luvatun, ero kutistuu reiluun neljään prosenttiin.

Jollei jollakulla ole esittää raflaavia dynoprinttejä katin poiston eduista niin minusta kyllä kannattaa pitää se katsastusmiehen vaatima purkki paikallaan. Harvemmalla on niin herkkää ahteria että sillä huomaisi tuon massiivisen neljän prosentin tuoman suorituskykyeron.

Edit: Koskee siis muuten vakioita autoja, jossain viritetyissä turbohimmeleissä voi katti ihan oikeasti alkaa ahistaa.
- Epäkelpokeräilijä -

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

mä tarkoitin, että noin 7% yleensä, ei ihan tässä tapauksessa.
Mutta mun mielestäni 4-5% tehon lisäystä on aika paljon ja tietyissä kierroksilla se varmaan tuntuu.
Se kisakatalysaatori on hyvä juttu, mutta maksaa ihan pirusti
Nothing beats cubic inch

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja pekkal »

On kokemusta sen verran että erään toisen merkin 2 L koneessa katin korvaaminen suoralla putkella ei antanu tehoa ainaskaan pers.tuntumalta yhtään lisää,äänet vaan,etenkin moottorilla jarruttaessa oli tosi karmeet,paukku ku paraskin ralli-auto,ja alffan alkuperäinen kattin yteydessä on katin lisäksi vaimennin jota ei ainaskaan kisa katissa ole!!Mut ne dyno laput tuntuu olevan kateissa...eli ei oo vissiin näyttöä katilla/ilman!!

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Oon joskus miettiny ton tessun dynottamista, mutta täytyis löytää joku kohtuuhintanen paja siihen hommaan (tietääkö kukaan Pirkanmaalla). Nurkissa olisi yhdet 185/85-15 renkaatkin jotka kuulemani mukaan on dynoon optimikokoset.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Itseltä löytyy laput, vaan auto ei ole vapaasti hengittävä. Joten se siitä sitten :lol: Kai se katti siellä jotain ahdistaa, mutta onko se "muutaman" hevosen tähden jumppaaminen kerran vuodessa järkevää? Toisille on ja toisille ei.

KJS: Mites ne renkaat dyno tulokseen vaikuttaa? Eikö kaikki tehohäviöt oteta huomioon lopputuloksessa?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

TestarosaFinland kirjoitti:Ainakin 164:ssa 3L koneella katti vähentää noin 7%. Kattitomassa on 192 heppaa ja kattilla varustetussa on 183 hv
Ja olet varma että siinä ei ole esimerkiksi softassa eroa, päästöjen takiahan se katti on siinä joten ehkä softaakin on rukattu.

Ihan mutuiluksihan tämäkin keskustelu taas meni, yllättäen :lol:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuohon aikaan kun katteja alkoi tulla, niin tehot ja etenkin väännöt putosivat rajusti monissa moottoreissa ja tämä ei johtunut pelkästään katista vaan siitä että moottori, jota ei oltu suunniteltu vähäpäästöiseksi, tehtiin sellaiseksi väkisin.

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

KJS kirjoitti:Tuohon aikaan kun katteja alkoi tulla, niin tehot ja etenkin väännöt putosivat rajusti monissa moottoreissa ja tämä ei johtunut pelkästään katista vaan siitä että moottori, jota ei oltu suunniteltu vähäpäästöiseksi, tehtiin sellaiseksi väkisin.
jep
Kattiversiossa puristus, nokat, softa erilaisia. :wink:
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Oonko ymmärtäny oikeen,jos kone on säädetty katti versio jo tehtaalta tullessa ni siitä on katti ihan turhaa poistaa ilman että se säädetään/säätyy uudestaan katittoman version säätöihin,siihenhän on voitu jo säätää esim.ennakko,polt.paine katin viemän tehon saamiseksi takas,jos katin viemä tehohäviö on esim.5%,sen voi just ja just saada lastulla takas,any way hyvää joulua ja riehakasta uutta vuotta kaikille Alfa Romeo kuljettajille/omistajille koko suomeen!!!!!! t:pekka,sami & nea-maria

Vastaa Viestiin