2.0 TS kylmäkäyntiongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

2.0 TS kylmäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja MK »

Eilen ilmeni ongelmia käynnistyksen jälkeen kymällä moottorilla, kone ei vastannut heti kaasuun ja käynti oli hetken aikaa epätasaista ja tuntui että saattaa sammua.
Aamulla sama homma kylmänä, mutta moottorin lämmettyä käynti on jokseenkin OK. Onko kellään vastaavia kokemuksia, ILMI?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Palaako ruiskun valo? Onko ollut letkulämppärissä? Auttaako jos sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan?

Tuollaista teki letkulämppärillä mulla 155:ssa. Kait jotenkin on hukassa lämpötilan kanssa..

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Niin, tuo kylmäkäynnistys on tänä talvena vähän suhteellinen käsite, eilen noin 8 astetta ulkona ja aamulla käynnistelin lämpöisessä tallissa (eli ei ollut lämmityksessä).
Ruiskun tms. valoja ei mielestäni palanut, täytyy tuota restarttia kokeilla illemmalla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei ole ollut kovin kylmää ei, ajattelin vain tuota esimerkkiä siinä mielessä että jos lämpötila-anturi reistailisi niin on samat tuntomerkit.

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Oliko millainen homma vaihtaa ja mitä kustansi, muistelen että joskus oli puhetta tuosta sinun ongelmasta, laittaisitko linkkiä em. topikista, en löytänyt haulla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

En vaihtanut mitään vaan ongelma oli aina vain letkun kanssa joten otin sen irti 10 minsaa ennenkuin lähdin. Meinasin lähinnä että siinä varmaan kyse oli siitä että boksi luulee koneen olevan lämpimämpi kuin on.

Jos tässä olisi vain anturi rikki, mulla se oli varmaan ehjä mutta kun vesi oli lämmintä niin boksi sekoaa..

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Omassa 166 TSssä ilmeni tuollaista kaasuunvastaamattomuutta kylmänä. Oireet pahenivat myöhemmin niin, että kylmä kone ei parin ensimmäisen kilometrin aikana vastannut kaasuun empimättä. Oireet hävisivät ECU:n resetillä. Vikakoodina oli "self adjusting" parametrien ajautuminen alueen ulkopuolelle. Sitä mikä tuon oli aiheuttanut, ei selvinnyt, mutta nyt on toiminut puolisen vuotta hyvin.

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

onefromnorth kirjoitti:Omassa 166 TSssä ilmeni tuollaista kaasuunvastaamattomuutta kylmänä. Oireet pahenivat myöhemmin niin, että kylmä kone ei parin ensimmäisen kilometrin aikana vastannut kaasuun empimättä. Oireet hävisivät ECU:n resetillä. Vikakoodina oli "self adjusting" parametrien ajautuminen alueen ulkopuolelle. Sitä mikä tuon oli aiheuttanut, ei selvinnyt, mutta nyt on toiminut puolisen vuotta hyvin.
Kiitos vinkistä, kuinka teit resetin tässä tapauksessa

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

MK kirjoitti:Kiitos vinkistä, kuinka teit resetin tässä tapauksessa
Alfadiagilla.

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Terve
eipä ole Alfadiagia, mutta onnistuuko resetti kuten oheisessa topicissa JP:n ohjeessa, eli virrat pois 45min jne.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... resetointi

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

MK kirjoitti:Terve
eipä ole Alfadiagia, mutta onnistuuko resetti kuten oheisessa topicissa JP:n ohjeessa, eli virrat pois 45min jne.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... resetointi
Käytännön kokemusta ei ole, koskapa tein tuon Alfadiagilla. Saattaa olla, että vaikutus on sama. Tosin et näe sitten niitä vikakoodeja.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jep, kaikki viat eivät jostain syystä sytytä sitä ruutan vikavaloa. Mulla tallentui useaan otteeseen lambdan vikakoodi, mutta valo ei syttynyt kuin vasta YKK-anturin sipattua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Viallinen lambda ei sytytä ruiskun valoa ainakaan vanhemmissa 156:ssa. Lämpötila-anturihan löytyy termarin kyljestä.

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Vika löytyi, ILMI sökö.
Auto oli diagnoosissa paikallisessa Deltassa kun resetointi ei muuttanut tilannetta. Tarjosivat uutta ilmiä hintaan 470€, kun kerroin ettei tule kauppoja, vaan hommaan osan muualta, pudotti korjaamotyönjohtaja pikaisesti hintaa 200€ (kuulemma seisonut kauan varastossa, eikä ihme tuohon hintaan).
PS. Resetoidessa otin akun piuhat irti ja takapaksin kannen kiinni, kun rupesin jatkamaan prosessia, ei luukku auennutkaan mekaanisesti avaimella. Sain suksiluukun kautta akunkengät senverran paikoilleen, että luukku aukesi kauko-ohjaimella.
Tuli vain mieleen että miten pääsee autoon ja akkuun käsiksi jos lukitusta autosta jostain syystä häviää virrat.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

MK kirjoitti:PS. Resetoidessa otin akun piuhat irti ja takapaksin kannen kiinni, kun rupesin jatkamaan prosessia, ei luukku auennutkaan mekaanisesti avaimella. Sain suksiluukun kautta akunkengät senverran paikoilleen, että luukku aukesi kauko-ohjaimella.
Tuli vain mieleen että miten pääsee autoon ja akkuun käsiksi jos lukitusta autosta jostain syystä häviää virrat.
Olisko lukko ollut vaan jäässä? Kyllä noiden lukkojen pitäisi ihan mekaanisestikin toimia, eli vain keskuslukitus häviää sähköjen mukana.

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

Tuttu vaiva.. :wink:

Mulla on tehnyt tota samaa tie miten kauan, eikä riipu lämmöistä -
paitsi se talvinen huohotinletkun kaasuläpälle työntämä tahdas, joka
sitten jättää jäätyessään kierrokset päälle.. Ilmikin on mitattu ja
lähes kaikki muut - ei mitään tietoa syystä.

Mutta, mutta.. eräs oire on yhä, mites on siellä, tahtooko sammuilla
lähinnä kierroksilta tyhjäkäynnille päästäessä - eli esim. kun tullaan
risteykseen tai odotellaan valoissa? Mulla se tekee tuota kunnes
lämpenee, sitten sitä ei ole lainkaan.. Ensin ajattelin, että josko olis
imuvuoto jossakin, kuten tehostimessa tms. vaan kun ei ole! Tietysti
saattaa olla, että imusarja on ollut irti ja laitettu plaanaamatta sitten
kiinni kanteen, eli olisi kiero pinnaltaan ja jokin mutteri löysällä, eli
pääsisi lämpöjen mukaan vääntelemään imuvuotoa? Ota tuosta sitten
selvää? :evil:

No, pitää katella mitä tekis, mutta kun ei tuo ole miksikään tuosta
muuttunutkaan, niin olkoon nyt jonkin aikaa - ei se kuitenkaan koskaan
sammunut ole! Liekö niin että tuo Mussolinin perikunta kun ei oikein
koskaan ole sopinut yhteen tuon Alpon perikunnan kanssa, niin ei
sitten nytkään?! Vrt. sota-aika Afrikassa, italiaano ei uskaltanut ja
Alpo pisti Rommelin kyntämään.. Liekö tämä Boschin osien käyttö
jotakin samaa avunpyyntöä? :mrgreen:

Kertokaa nyt muillekin, josko jotain selvenee, muutakin kuin tuo
ilmamassamittarin pötikkä!! :-D

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Jos oletetaan että ILMI olisi osittain antamassa periksi. Ei vielä aivan ajokelvoton.
Eikös silloin ECU koeta "korjata" tilannetta, parhaansa mukaan? Jos siis ECUn resetoisi tässä tilanteessa, menisikö tilanne huonompaan suuntaa?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Siis minulla oli tuota kylmäkäynnistys ja kylmä ajo ongelmaa, lähes joka aamu. Hävisi kokonaan Shell V-Powerilla. Vaihdoin ilmin, lambdan ja tein Diagilla resetin, siirryin hiljalleen ABC:n 95E:hen ja ongelmat palasivat, ehkä ei ihan joka aamuiseksi mutta melkein tiesi että aamuisin ongelmia. Varsinkin ongelmana on n.700m ajon jälkeen oleva risteys jossa pitäisi päästä liikennevirtaan ja auto ei vedä lainkaan. No, ajetaan Shellin V-Powerilla ja ihmetellään mikä todellisuudessa on vikana.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Alfis kirjoitti:Mutta, mutta.. eräs oire on yhä, mites on siellä, tahtooko sammuilla lähinnä kierroksilta tyhjäkäynnille päästäessä - eli esim. kun tullaan risteykseen tai odotellaan valoissa? Mulla se tekee tuota kunnes
lämpenee, sitten sitä ei ole lainkaan..
Mulla veekuutosessa vastaava ongelma johtui pimenneestä lambda-anturista. Anturilta ei tullut siis signaalia lainkaan. Eli kun kytkimen painoi pohjaan kierroksilta, putosivat kierrokset joko todella alas tai koko moottori sammui. Myös jos tyhjäkäynnillä antoi ensin hieman kierroksia ja nosti sitten nopeasti kaasun, saattoivat kierrokset pudota lähes nollaan asti. Tsekkaa vikakoodit, jos mahdollista.

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

No voi ny tanakelevetti..

Mutta eikös lambada aikaansaisi jo muutakin tuon käynnin kanssa?
Ainakin pakokaasuarvot tuossa olivat kohdillaan - hups, silloin se kone
oli kyllä ns. "hullun lämpönen" eli ei oikein käyntilämmöissä, muttei kylmäkään, tovin sitä piti kierrättää, mutta asettui kuitenkin.. eli ei
ihan viittaisi tuohon? Tai mistä sitä tietää miten sen sähköaivot sitten
kaikki saamansa virtakäppyrät ymmärtää, eihän italiaano kaikkia
saksan sanoja älyä.. tai toisin päin! Olisko tämä sitä samaa kun
Siemensin puhelimet, natsilaatua ja tehty Unkarissa/ Kiinassa?
Tai Boschin porakoneet ( Vihreä ) ja Junkersin lentokoneet sota-aikaan,
eli lisenssillä Espanjassa?

No, pitääpä katella mitä tuo rakkine sitten yrittää kertoa, josko sillä
järjettömällä on mitään kerrottavaa!? Liekö tarpeen vietellä ensin
joulunpyhät alta pois, että kun tietää tarkemmin, niin saa sitten ensin
vuodenvaihteessa huuhtoa senkin kirouksen päästään.. HE-HE-HEE!!?

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Pablo Honey kirjoitti:
MK kirjoitti:PS. Resetoidessa otin akun piuhat irti ja takapaksin kannen kiinni, kun rupesin jatkamaan prosessia, ei luukku auennutkaan mekaanisesti avaimella. Sain suksiluukun kautta akunkengät senverran paikoilleen, että luukku aukesi kauko-ohjaimella.
Tuli vain mieleen että miten pääsee autoon ja akkuun käsiksi jos lukitusta autosta jostain syystä häviää virrat.
Olisko lukko ollut vaan jäässä? Kyllä noiden lukkojen pitäisi ihan mekaanisestikin toimia, eli vain keskuslukitus häviää sähköjen mukana.
Ei ollut jäässä, oli sen verta lämmin keli. Avainta kokeilin useampaan kertaan molempiin suuntiin niin voimakkaasti kuin uskalsin vääntää. Akun kytkennän jälkeen avautui myös mekaanisesti helposti avaimella.
Täytynee kokeilla joskus hallituissa olosuhteissa.
edit: Ilmi siis vaihdettiin, ja käyntiongelmat kylmänä loppuivat samalla.

Vastaa Viestiin