75 TS turbottaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

75 TS turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Aiheesta on puhuttu ainakin kerran aiemminkin, mutta mielestäni en löytänyt sieltä seuraavia perusasioita. Poikkeaako 75 TS jotenkin alustaltaan ja jarruiltaan 75 turbosta? Tämä siis siksi, että mitä muutoksia vaati TS, jotta siihen saa ruuvata releet kiinni. Onko jollakin oikeasti TS luvallisesti ahdettuna? Sopiiko 1.8 turbon pakosarja yms. kamppeet TS:n, vai pitääkö ne hankkia jostain viripajalta? Jos nuo ovat jotain erikoisvempeleitä, ovatko ne myös sen hintaisia? Matalapaine ahtaminen kiinnostaisi kyllä. Mielestäni TS-kone on jo valmiiksi miellyttävä ja pirteä jokapäiväiseen ajeluun, mutta muutama kymmentä lisäpollea ei varmaan ainakaan haittaisi menoa.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Katsopas tuolta projekti-palstalta aiheita "Turboswappi" ja "75 ja turbo". Mulla on menossa 75TS:n turbottaminen. Elän toivossa, että saan sen joskus valmiiksi :-)

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 TS turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Alfa75Ts kirjoitti:Aiheesta on puhuttu ainakin kerran aiemminkin, mutta mielestäni en löytänyt sieltä seuraavia perusasioita. Poikkeaako 75 TS jotenkin alustaltaan ja jarruiltaan 75 turbosta? Tämä siis siksi, että mitä muutoksia vaati TS, jotta siihen saa ruuvata releet kiinni. Onko jollakin oikeasti TS luvallisesti ahdettuna? Sopiiko 1.8 turbon pakosarja yms. kamppeet TS:n, vai pitääkö ne hankkia jostain viripajalta? Jos nuo ovat jotain erikoisvempeleitä, ovatko ne myös sen hintaisia? Matalapaine ahtaminen kiinnostaisi kyllä. Mielestäni TS-kone on jo valmiiksi miellyttävä ja pirteä jokapäiväiseen ajeluun, mutta muutama kymmentä lisäpollea ei varmaan ainakaan haittaisi menoa.
Tere
Molempien mallien omistajana näyttäisi alusta kokolailla samalta paitsi: Turbossa paksummat etujouset (sauvat), samoin Turbon vetoakselit näyttäisivät paksummilta. Jarrut ovat samat.
Konetilassa sijoittelumielessä ei pitäisi suurempia ongelmia tulla. Pissapojan säiliö on siirrettävä jonnekkin muualle. Ohjaustehostimen kanssa tulee kyllä pikku ongelmia turbon kohdalla. Ainakin noissa vanhemmissa Turboissahan tuota tehostinta ei ole ollenkaan. Olen kyllä nähnyt Turbon, jossa ohjaustehostinkin oli paikallaan mutta ahdasta oli ja ilmamäärämittarit yms. kilkkeet olivat siinä autossa siirretty kokonaan toiselle puolelle konetta. Voihan tuon tehostimen purkaa poiskin, hommaat tilalle tavallisen tehostamattoman ohjausvaihteen, niitä on varmaan tämänkin saitin ukoilla nurkat väärällään!! Pikkuisen joutuu vääntämään ratista lujemmin kaupunkiolosuhteissa muttei mikään paha. Pidäppä porukat tietoisena miten projekti edistyy.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 75 TS turbottaminen

Viesti Kirjoittaja 90 »

Coupe kirjoitti:
Alfa75Ts kirjoitti:Aiheesta on puhuttu ainakin kerran aiemminkin, mutta mielestäni en löytänyt sieltä seuraavia perusasioita. Poikkeaako 75 TS jotenkin alustaltaan ja jarruiltaan 75 turbosta? Tämä siis siksi, että mitä muutoksia vaati TS, jotta siihen saa ruuvata releet kiinni. Onko jollakin oikeasti TS luvallisesti ahdettuna? Sopiiko 1.8 turbon pakosarja yms. kamppeet TS:n, vai pitääkö ne hankkia jostain viripajalta? Jos nuo ovat jotain erikoisvempeleitä, ovatko ne myös sen hintaisia? Matalapaine ahtaminen kiinnostaisi kyllä. Mielestäni TS-kone on jo valmiiksi miellyttävä ja pirteä jokapäiväiseen ajeluun, mutta muutama kymmentä lisäpollea ei varmaan ainakaan haittaisi menoa.
Tere
Molempien mallien omistajana näyttäisi alusta kokolailla samalta paitsi: Turbossa paksummat etujouset (sauvat), samoin Turbon vetoakselit näyttäisivät paksummilta. Jarrut ovat samat.
Konetilassa sijoittelumielessä ei pitäisi suurempia ongelmia tulla. Pissapojan säiliö on siirrettävä jonnekkin muualle. Ohjaustehostimen kanssa tulee kyllä pikku ongelmia turbon kohdalla. Ainakin noissa vanhemmissa Turboissahan tuota tehostinta ei ole ollenkaan. Olen kyllä nähnyt Turbon, jossa ohjaustehostinkin oli paikallaan mutta ahdasta oli ja ilmamäärämittarit yms. kilkkeet olivat siinä autossa siirretty kokonaan toiselle puolelle konetta. Voihan tuon tehostimen purkaa poiskin, hommaat tilalle tavallisen tehostamattoman ohjausvaihteen, niitä on varmaan tämänkin saitin ukoilla nurkat väärällään!! Pikkuisen joutuu vääntämään ratista lujemmin kaupunkiolosuhteissa muttei mikään paha. Pidäppä porukat tietoisena miten projekti edistyy.
juu..lisäksi eroja mm:kardaanissa, mutta tuostahan selviää kun pistää vauhtipyörän TS:stä..
TS:n laatikko kestää kyllä ja onhan siinä tietenkin parhaat välitykset.. :)

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 TS turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Coupe »

90 kirjoitti:
Coupe kirjoitti:
Alfa75Ts kirjoitti:Aiheesta on puhuttu ainakin kerran aiemminkin, mutta mielestäni en löytänyt sieltä seuraavia perusasioita. Poikkeaako 75 TS jotenkin alustaltaan ja jarruiltaan 75 turbosta? Tämä siis siksi, että mitä muutoksia vaati TS, jotta siihen saa ruuvata releet kiinni. Onko jollakin oikeasti TS luvallisesti ahdettuna? Sopiiko 1.8 turbon pakosarja yms. kamppeet TS:n, vai pitääkö ne hankkia jostain viripajalta? Jos nuo ovat jotain erikoisvempeleitä, ovatko ne myös sen hintaisia? Matalapaine ahtaminen kiinnostaisi kyllä. Mielestäni TS-kone on jo valmiiksi miellyttävä ja pirteä jokapäiväiseen ajeluun, mutta muutama kymmentä lisäpollea ei varmaan ainakaan haittaisi menoa.
Tere
Molempien mallien omistajana näyttäisi alusta kokolailla samalta paitsi: Turbossa paksummat etujouset (sauvat), samoin Turbon vetoakselit näyttäisivät paksummilta. Jarrut ovat samat.
Konetilassa sijoittelumielessä ei pitäisi suurempia ongelmia tulla. Pissapojan säiliö on siirrettävä jonnekkin muualle. Ohjaustehostimen kanssa tulee kyllä pikku ongelmia turbon kohdalla. Ainakin noissa vanhemmissa Turboissahan tuota tehostinta ei ole ollenkaan. Olen kyllä nähnyt Turbon, jossa ohjaustehostinkin oli paikallaan mutta ahdasta oli ja ilmamäärämittarit yms. kilkkeet olivat siinä autossa siirretty kokonaan toiselle puolelle konetta. Voihan tuon tehostimen purkaa poiskin, hommaat tilalle tavallisen tehostamattoman ohjausvaihteen, niitä on varmaan tämänkin saitin ukoilla nurkat väärällään!! Pikkuisen joutuu vääntämään ratista lujemmin kaupunkiolosuhteissa muttei mikään paha. Pidäppä porukat tietoisena miten projekti edistyy.
juu..lisäksi eroja mm:kardaanissa, mutta tuostahan selviää kun pistää vauhtipyörän TS:stä..
TS:n laatikko kestää kyllä ja onhan siinä tietenkin parhaat välitykset.. :)
Tere taas
Voimansiirtopuolella todellakin Turbossa on vakiona 2-levyinen kytkin 3 litraisen tapaan. Vakio 2TS:n kytkin saattaa kyllä luistaa, jos sen jättää paikalleen. Ehdotan sintterilevyn vaihtoa, jos et löydä mistään 3-litraisen kytkintä. Noita sintterilevyjä rakentelevat/toimittavat kyllä monet rallivehkeisiin erikoistuneet pajat. Löytyisikö Muukkoselta?

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: 75 TS turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Alfa75Ts kirjoitti:Aiheesta on puhuttu ainakin kerran aiemminkin, mutta mielestäni en löytänyt sieltä seuraavia perusasioita. Poikkeaako 75 TS jotenkin alustaltaan ja jarruiltaan 75 turbosta? Tämä siis siksi, että mitä muutoksia vaati TS, jotta siihen saa ruuvata releet kiinni. Onko jollakin oikeasti TS luvallisesti ahdettuna? Sopiiko 1.8 turbon pakosarja yms. kamppeet TS:n, vai pitääkö ne hankkia jostain viripajalta? Jos nuo ovat jotain erikoisvempeleitä, ovatko ne myös sen hintaisia? Matalapaine ahtaminen kiinnostaisi kyllä. Mielestäni TS-kone on jo valmiiksi miellyttävä ja pirteä jokapäiväiseen ajeluun, mutta muutama kymmentä lisäpollea ei varmaan ainakaan haittaisi menoa.
Jos on Ouluun asiaa, niin tuu käymään kylässä. Ideasta voisi keskustella päivät pitkät. Itselläni on luvat TS:ssä turbolle. Alustan erona on kallistuksenvakaajat etu 24mm/22mm turbo/ts, eivät vääntösauvat. Vääntösauvat ovat 23,4mm. Jos alustaan jotain tekee, niin vääntösauvat menee molemmissa vaihtoon.

Pakosarjat eivät kai sovi, koska pakoaukot ovat eri kulmassa jolloin TS:ssä systeemistä tulisi leveämpi. Turbon vakiopakosarja ei liene optimaalinen miltään kantilta. Eikös virtaus pitäisi saada pyörimään sytytysjärjestyksessä?

Pissapojan säiliön voi korvata litran vetoisella ja jo mahtuu. Kesäautossa joku 8 litran pänikkkä on vaan ylimääräistä painoa. Talviautoksi näistä ei kuitenkaan ole. :mrgreen:

Eniten askarruttaa mäntien jäähdyttäminen öljyllä ja öljynpaineen riittävyys. Lieneekö tarpeellista matalapaineversiossa? Jos purkamani koneen männät olivat alkuperäiset, ne olivat kestäneet 0,5 bar 9:1 puristuksilla sulamatta. Mutta pitäisi se nyt Alfassa olla, kun Fiatissakin on.

Sytytysennakon säätö ja riittävä bensansaanti ei onnistu vakiokamppein kovin pitkälle. Motronicista voi tietty laittaa 92 ohjelman päälle, mutta se tiputtaa ennakkoa koko kierroslukualueelta.

Nokan ajoituksen säätöä overlapille pitäisi ehkä rajoittaa. Toisaalta tekisi mieli leikkiä tuolla ajoituksen säädöllä kun se kerran on.. Uusia nokkia ei olisi varaa hankkia, mutta jos noita vanhoja kääntämällä?

Ilmamäärämittari pitäisi samalla heittää niin kaus kuin jaksaa ja laittaa paineanturi ennen kaasuläppää.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

1.8t QV:ssä on ohjaustehostin ja laturikin on vasemmalla, joten kyllä siellä ahdasta on turbolla niiden takana ja pakoputken eka mutka voi olla turhan tiukka...

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tarvitseeko sinun muuttaa alustasta mitään, vai saitko turbo-luvat ihan noin vain (tuntuisi nimittäin uskomattomalta, sillä olemmehan sentään Suomessa)? Jouset ja jarrut ovat varmaan riittävät ihan noinkin (taakse olen jo laittanut hieman jäykemmät ja matalammat jouset) ja laatikon välitykset tuntuvat sopivilta (lähtee kuin hauki rannasta). Akselit luultavasti myös kestävät, kunhan pitää järjen päässä. Kytkinlevy joutaa tosiaan vaihtoon ja sintteriä tarjoaa ainakin Mopo-sport, eikä hintakaan tainnut olla kuin 100€ pintaan. Mistä näihin löytää sitten soveltuvan pakosarjan?

FlyerX
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:49
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja FlyerX »

Alusta ja jarrut helppoja. Itselllä suunnitteilla swappi 1,6:n tilalle 3,0. Alustan jouset ja iskarit eivät tarvitse muutoksia, jarruista muutosta kaipaavat vain etujarrulevyt ja tehostin. Eli kun TS:ssä on jo edessä jäähdytetyt levyt, niin muutoksia ei tarvita lainkaan...

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Luvat on hommattu jo 90-luvun alussa rekisteriotteessa moottorityyppi: A, ahdettu, mutta ei kai tuossa ole ongelmia, jollei ole kat-malli, jolloin pitää olla todistettavasti vähäpäästöinen. Vaan pitääkö nykyisin asentaa se kat kuitenkin?

Alusta on vakio, hiukan madallettu. Kyllähän se maantieajoon riittää. Ei oo noi radatkaan kovin lähellä...

Pakosarjahan se on ensimmäinen ongelma. On tuo mitoittaminenkin vielä hakusessa. Löytyi yksi ruotsalainen insinöörityö aiheesta, pitää lukea. Teettämiseksi se menisi kuitenkin.

Jos lähtee laskemaan puristuksia, niin kuparinen kannentiiviste voisi riittää miedoilla paineilla. Männillä tietenkin paras. Fiat/Lancia turbossa olis sama 84mm halkaisija, löytyisköhän noista halpoja kokeilumäntiä (niiden jotka palaa, jos seokset ja sytkä pielessä. Tällaisiakin keskeltä matalia olisi (säästäisivät ylintä männänrengasta): Kuva Putket ja kansi olisi ilmeisesti uritettava liekkirenkaille jne.. "Täyspaine" turbossa tulee noita kriittisiä tekijöitä lisää. Ja ohjelmoitavaa boxia kysyy joka tapauksessa, jos isommin jotain muuttaa.

No tämä on vasta suunnitteluasteella. :twisted:
Viimeksi muokannut Jarno, 15 Joulu 2003, 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Re: 75 TS turbottaminen

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Coupe kirjoitti:Tere taas
Voimansiirtopuolella todellakin Turbossa on vakiona 2-levyinen kytkin 3 litraisen tapaan. Vakio 2TS:n kytkin saattaa kyllä luistaa, jos sen jättää paikalleen. Ehdotan sintterilevyn vaihtoa, jos et löydä mistään 3-litraisen kytkintä. Noita sintterilevyjä rakentelevat/toimittavat kyllä monet rallivehkeisiin erikoistuneet pajat. Löytyisikö Muukkoselta?
Onko kaikissa V6:ssa ja Turboissa 2-levykytkin? Itse en ole kummastakaan vielä avannut muuta v6:ssa jo luistaa toisinaan.
Noita kilpamallikytkimiä tekee muistaakseni mm. PO Riihimäen suunnalla.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Re: 75 TS turbottaminen

Viesti Kirjoittaja jarski »

Coupe kirjoitti:
90 kirjoitti:
Coupe kirjoitti: Tere
Molempien mallien omistajana näyttäisi alusta kokolailla samalta paitsi: Turbossa paksummat etujouset (sauvat), samoin Turbon vetoakselit näyttäisivät paksummilta. Jarrut ovat samat.
Konetilassa sijoittelumielessä ei pitäisi suurempia ongelmia tulla. Pissapojan säiliö on siirrettävä jonnekkin muualle. Ohjaustehostimen kanssa tulee kyllä pikku ongelmia turbon kohdalla. Ainakin noissa vanhemmissa Turboissahan tuota tehostinta ei ole ollenkaan. Olen kyllä nähnyt Turbon, jossa ohjaustehostinkin oli paikallaan mutta ahdasta oli ja ilmamäärämittarit yms. kilkkeet olivat siinä autossa siirretty kokonaan toiselle puolelle konetta. Voihan tuon tehostimen purkaa poiskin, hommaat tilalle tavallisen tehostamattoman ohjausvaihteen, niitä on varmaan tämänkin saitin ukoilla nurkat väärällään!! Pikkuisen joutuu vääntämään ratista lujemmin kaupunkiolosuhteissa muttei mikään paha. Pidäppä porukat tietoisena miten projekti edistyy.
juu..lisäksi eroja mm:kardaanissa, mutta tuostahan selviää kun pistää vauhtipyörän TS:stä..
TS:n laatikko kestää kyllä ja onhan siinä tietenkin parhaat välitykset.. :)
Tere taas
Voimansiirtopuolella todellakin Turbossa on vakiona 2-levyinen kytkin 3 litraisen tapaan. Vakio 2TS:n kytkin saattaa kyllä luistaa, jos sen jättää paikalleen. Ehdotan sintterilevyn vaihtoa, jos et löydä mistään 3-litraisen kytkintä. Noita sintterilevyjä rakentelevat/toimittavat kyllä monet rallivehkeisiin erikoistuneet pajat. Löytyisikö Muukkoselta?
muukkoselta löytyy hintaa oli muistaakseni jotain 1500mummoo

Avatar
Juke
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Marras 2003, 06:12
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja Juke »

Kannattaa varmaan tsekata josko löytyis joltain valmistajalta kynsitiivistettä tai prätkätyyppisiä monilamellisia kansipahveja välttyisi ylimääräiseltä koneistukselta.
Toimivan kompleksin saa myös vakiosta pahvista jos asentaa liekkirenkaan (halvimman renkaan saa muuten kätevästi tehtyä tavallisesta ML sähköjohdosta josta juottaa päät yhteen) juuri vakiopahvin metallirenkaan keskelle tai heti renkaan taakse jos pahvissa on erilliset renkaat , lohkoon tosin täytyy ura tehdä.
Paras ratkaisu on jyrsiä sylinteriputkien yläreunaan kanttiselle messinkirenkaalle ura ja sorvata sopiva rengas , vakiopahvista vain leikata kaikki turha pois , ei pahvi petä ensimmäiseksi.
Pakosarjasta puheenollen , jos niillä olisi muutan kappaleen menekki niin vanha malliksi ja vapaan tilan mitat solmulle niin äkkiähän sellainen saadaan väännetyksi kromattuna tai ilman ?
Sprint 1,7 qv 4x4 twincharger

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mikäläisellä oli suunnitelmissa teettää tai tehdä uusi pakosarja, kun tuo orkkis on hieman turhan oloinen.
Tulisi kylläkin 1.8 turboon.

Tietäis vaan, että miten ne putket mitoitetaan. :?

Toisaalta kromattu olis aika rouhee 8)

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Re: 75 TS turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Jappe »

GAMMA500 kirjoitti:
Coupe kirjoitti:Tere taas
Voimansiirtopuolella todellakin Turbossa on vakiona 2-levyinen kytkin 3 litraisen tapaan. Vakio 2TS:n kytkin saattaa kyllä luistaa, jos sen jättää paikalleen. Ehdotan sintterilevyn vaihtoa, jos et löydä mistään 3-litraisen kytkintä. Noita sintterilevyjä rakentelevat/toimittavat kyllä monet rallivehkeisiin erikoistuneet pajat. Löytyisikö Muukkoselta?
Onko kaikissa V6:ssa ja Turboissa 2-levykytkin? Itse en ole kummastakaan vielä avannut muuta v6:ssa jo luistaa toisinaan.
Noita kilpamallikytkimiä tekee muistaakseni mm. PO Riihimäen suunnalla.
jaahas, tietääkseni missään 75 alfassa ei ole kakslevystä... noihan tuli ekoihin gtv6:iin :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Saanko kysyä näin mistään mitään tietävänä että miksi joku lähtee turbottamaan kun 1.8 Turboa saa valmiina eikä ole kuulemma mikään turha pata, tai ainakin lohko kestää.

Harrastuksena toki ymmärrän, kateellisena vaan taas itken. Jari64 muistaakseni mainitsi että tuo 1.8 turbon pakosarja on aivan peestä (ei siis mitä "pee":tä vastaan :silly: ), joten sitä ei paljoa kannata mallia ottaa?

Avatar
Juke
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Marras 2003, 06:12
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja Juke »

Turbomoottoreissa ei putkien mitoituksella ole niin väliä kuin vapaastihengittävässä moottorissa jonka kanavavirtaukset ovat ns. "pulsseja" , muutenkia ahdettu ottomoottori muuttuu tietyn rajan jälkeen pelkäksi polttokammioksi.
Sprint 1,7 qv 4x4 twincharger

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Rolle kirjoitti:Saanko kysyä näin mistään mitään tietävänä että miksi joku lähtee turbottamaan kun 1.8 Turboa saa valmiina eikä ole kuulemma mikään turha pata, tai ainakin lohko kestää.

Harrastuksena toki ymmärrän, kateellisena vaan taas itken. Jari64 muistaakseni mainitsi että tuo 1.8 turbon pakosarja on aivan peestä (ei siis mitä "pee":tä vastaan :silly: ), joten sitä ei paljoa kannata mallia ottaa?
Noita turbotekniikoita tai -autoja on yksinkertaisesti niin harvassa.
Harrastelu ja uteliaisuus on varmasti toinen syy.

Ja 1.8 turbon vakiopakosarja on samanlainen säälittävä valurautaklöntti, kuin esim. BMW:n m40 -moottoreissa (jos joku tietää), joten siitä on turha mallia ottaa.

Avatar
Juke
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Marras 2003, 06:12
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja Juke »

Tarkoitin lähinnä laippojen mallia ja missä kohtaa turbo on sekä onko siinä paljon tilaa ympärillä.
Sprint 1,7 qv 4x4 twincharger

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

juke..mulle nää jurvan rallihirmut :mrgreen: on ehdotellu et pitäis tehä semmonen pakosarja et lohkon ja turbon väliin tulis mahdollismmanpitkä matka...et turbo olis lähellä maatasoa ja siitä suunnilleen suora putki pihalle...kuulostaa maallikon korviin kybäidealta mut en tiä sitten asiantuntijoitten mielipidettä :wink: olis kiva tiätää...yks jurvanseppä mulle senmielellään tekis :?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jarski kirjoitti:juke..mulle nää jurvan rallihirmut :mrgreen: on ehdotellu et pitäis tehä semmonen pakosarja et lohkon ja turbon väliin tulis mahdollismmanpitkä matka...et turbo olis lähellä maatasoa ja siitä suunnilleen suora putki pihalle...kuulostaa maallikon korviin kybäidealta mut en tiä sitten asiantuntijoitten mielipidettä :wink: olis kiva tiätää...yks jurvanseppä mulle senmielellään tekis :?
ei muuta kuin kokeilemaan jarski... :-D
ralli/sprinttimiehet yleensä tietävät mitä puhuvat..

Avatar
Juke
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Marras 2003, 06:12
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja Juke »

Siinä on kyllä itua ettei turbo ole liian lähellä lohkoa kosa 2 ja 3 pytty käy muutenkin kuumempana kuin ulommaiset mutta tuosta miksi ahdin pitäisi olla lähellä maatasoa (lähinnä vaakatasossa kylläkin) ja suora putki ? rallipuolella vehkeissä on kyllä "suora putki" mut sillä tarkoitettiin putkea ilman vaimentajia. Epäilen onko sillä suurtakaan merkitystä onko pakopesän jälkeisessä putkessa mutki vaiko ei. Oletetaan että ahdin kiikkuu lähellä maata ja annat pelille kenkää niin että turbo hehkuu punaisena , ajat vesilätäkköön niin kuinka käy ? täystuho :cry: .
Sprint 1,7 qv 4x4 twincharger

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

juu vissiin pitää ajaa jurvaanturvaan keväällä ja kattella mitä tapahtuu...
no ainakaan maalareita niistä ei saa tekemälläkään kokemusta löytyy..olisin sen välikoppasen maalannu tipunväriseks ite telallaki paremmin :shock: no enpähän maksanu mitää ja tuli soppelia kuntoharjotusta jurvan gasthaussissa sinäiltana :drinking: :wink:

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Juke kirjoitti:Siinä on kyllä itua ettei turbo ole liian lähellä lohkoa kosa 2 ja 3 pytty käy muutenkin kuumempana kuin ulommaiset mutta tuosta miksi ahdin pitäisi olla lähellä maatasoa (lähinnä vaakatasossa kylläkin) ja suora putki ? rallipuolella vehkeissä on kyllä "suora putki" mut sillä tarkoitettiin putkea ilman vaimentajia. Epäilen onko sillä suurtakaan merkitystä onko pakopesän jälkeisessä putkessa mutki vaiko ei. Oletetaan että ahdin kiikkuu lähellä maata ja annat pelille kenkää niin että turbo hehkuu punaisena , ajat vesilätäkköön niin kuinka käy ? täystuho :cry: .
no mut ainahan voi jonku "kurapellin" laittaa :?

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

niin ne myös perusteli sitä sillä et tulis enemmän ilmatilavuutta ja ahtolämmöt olis paremmat :wink:

Avatar
Juke
Viestit: 101
Liittynyt: 29 Marras 2003, 06:12
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja Juke »

Onhan se turbo hiukan viileempi jos se on ilmavirrassa mut coolerihan sen ahtoilman tehokkaimmin viilentää , toisaalta jos sen "kurapellin" laitat niin sehän estää myös ilmavirran. Yleensä se ahdin tulee laitettua siihen mihin se mahtuu.
Sprint 1,7 qv 4x4 twincharger

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

t-5tosen kooleri on mut pitää vissiin kokeilla keväällä jurvalaisten taktiikkaa :roll: :mrgreen:

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Asiasta kukkaruukkuun... Mikä se anturi on, joka lähtee öljynsuodatinjalasta taaksepäin? Siis 1.8 turbossa.

Eikös ö-painemittarin anturi ole samassa paikassa, kuin esim. ts:ssä kuten myös öljynmääräanturikin?

En viittiny uutta ketjua aloittaa tän takia..

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Miten tuosta matalalla sijaitevasta turbosta saadaan öljyt sumppuun?

Jos turbon pistää tuliseinän kohdille "jalkatilaan" (peltitöitä) niin imuputket menee kyllä pitkiksi (ainakin ilmasta ilmaan välijäähdyttimellä) ja siitä tulee vaan viivettä ja ylimääräistä lämpöä ilmaan.

Jos pakoputket turbolle on saman mittaiset, niin ei luulisi turbon sijoituksen vaikuttavan moottorin sisäisiin lämpötilaeroihin.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jarno kirjoitti:Miten tuosta matalalla sijaitevasta turbosta saadaan öljyt sumppuun?

Jos turbon pistää tuliseinän kohdille "jalkatilaan" (peltitöitä) niin imuputket menee kyllä pitkiksi (ainakin ilmasta ilmaan välijäähdyttimellä) ja siitä tulee vaan viivettä ja ylimääräistä lämpöä ilmaan.

Jos pakoputket turbolle on saman mittaiset, niin ei luulisi turbon sijoituksen vaikuttavan moottorin sisäisiin lämpötilaeroihin.
.... :roll: :? niin..sans se.. mut taidan kuitenki antaa jurvalaisten soosata...
ohan tuo ny ol jo niin kauan pukeilla :mrgreen: :drinking: :(

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Jarno kirjoitti:Jos pakoputket turbolle on saman mittaiset, niin ei luulisi turbon sijoituksen vaikuttavan moottorin sisäisiin lämpötilaeroihin.
Eipä tuosta Bellin kirjasta paljoa ole apua pakosarjan suunnitteluun. Lähinnä siellä esitellään erilaisia materiaalivalintoja(ja tietenkin jenkkityyliin: "käykää ostamassa se valmis valurautasarja sillä se kestää"). Toisaalta monesti mainitaan "equal-length"-sarjan olevan paras, mutta mitään ohjeita ei anneta. Mahtaisiko joku siis tietää tarkempia suunnitteluperusteita tuollaiselle erillisputkiselle 4-1-pakosarjalle? Tai jopa 4-2-1, jos se jotain oleellista etua tarjoaisi. Tuo viimeksimainittu löytyy ainakin jostain Sierra Cosworth-koneesta, mutta kovin mutkainen näyttäisi moinen olevan.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Rolle kirjoitti:Saanko kysyä näin mistään mitään tietävänä että miksi joku lähtee turbottamaan kun 1.8 Turboa saa valmiina eikä ole kuulemma mikään turha pata, tai ainakin lohko kestää.

Harrastuksena toki ymmärrän, kateellisena vaan taas itken. Jari64 muistaakseni mainitsi että tuo 1.8 turbon pakosarja on aivan peestä (ei siis mitä "pee":tä vastaan :silly: ), joten sitä ei paljoa kannata mallia ottaa?
Tosiaan nuo valmiit turbotekniikat ovat hieman hankalia saada. Toisaalta näkisin TS:n teknisesti parempana kohteena virittelylle: iskutilavuus, kansi, tuplatulppasysteemi ja imunokanajoitus. Mutta ennen kaikkea tuo auto on minulle harraste, joten eihän tästäkään projektista voi liian helpolla itseään päästää :-) Mitäpä tässä ikinä pystyisi tekemään, mikäli kaikki pitäisi tehdä rationaalisesti. Pitäis varmaan käydä joku ooppeli hakemassa ajoautoksi :-(

Juu, pistetäänpäs nyt tuo pakosarjansuunnitteluprojekti pystyyn, jos ja kun kiinnostuneita alkaa olla enemmänkin. Kaipa tuossa samaa perustaa voisi käyttää vaikka eivät ne aivan suoraan turbon ja TS:n välillä sopisikaan(siis eivät sovi: http://autos.groups.yahoo.com/group/alf ... sage/11992 ). Ainakin teoriatietoa asian suhteen voisi yrittää jostain kaivella(jos jollain vaikka olisi valmiita pointtereita johonkin päin nettiä?).

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Sivulla http://www.jpc.se/ kohdassa referenser löytyy 2-litrainen kone turbotettuna. Ei vakio, kuten tavataan sanoa.

2lit ALFA ts, JE pistons kolvar 10,0 komp, Autoverdi vevstakar, Monosleeve cylinderfoder, Motorblocket ombyggt med hel gördel till ram lager istället för lösa ramlager överfall gjord i 7075 fortalaluminum, Weavertorrsumps pump, Polerad orig alfa vevaxel, Kent kams stålkam mar (308 grader, 426” in och 314 grader ,441” ut) Kmotion ventilfjä drar, Ferrea rostfria ventiler, titaniumretainers. Topplocket portat i sammarbete med Andrew Wood i en superflow flödesbänk

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/g ... m=5&pos=54
tässä vähän mallia tee-se-itse-miehiltä :mrgreen:
sarja on hitsattu metritavarasta..
- Alfaholic -

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

On se vaan komee! :-D
Laskitteko pituuksia tai putken halkasijoita mitenkään?

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Abarth kirjoitti:On se vaan komee! :-D
Laskitteko pituuksia tai putken halkasijoita mitenkään?
Kaikki kunnia vaan tekijöille Veskulle ja Lasselle, kaikki putket pyrittiin tekemään yhtäpitkiksi ja halkaisija mahd. suuri..
Eiköhän toi ole aika onnistunut potkusta päätellen 8)
- Alfaholic -

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

kaweri lupas tehä putken mut ajattelin kysyy marteliukselta sarjaa wai kannattaako :drinking: :?

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

jarski kirjoitti:kaweri lupas tehä putken mut ajattelin kysyy marteliukselta sarjaa wai kannattaako :drinking: :?
noh, putkenhan voit ostaa vaikka piilteemasta :mrgreen:.
mutta pakosarja on tehtävä itse, tuota kun ei saa ostamalla :wink:
..tai saa varmaan isolla rahalla italiasta :mrgreen:
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin