164 sammuilee
Valvoja: Moderators
164 sammuilee
Eli vikaa riittää penkinlämmittimien lisäks.
Eli toi sammuilee lämpimänä ja sen jälkeen saa käynnistellä 4-5 kertaa että herää henkiin taas. 4000rpm jälkeen kone yskii hetken ja sen jälkeen jatkaa kiihtymistä. Olen saanut ohjeita missä vika voisi olla: imuputken haitari osa, se läppä siinä ilmanputsarin takana, tulpanjohdot? Ainakin ensimmäisenä listalla on vaihtaa bensansuodin, koska auto seisoi koko viime talven niin sieltä voi löytyä pienen lammen verran vettä.
Osaisko joku sanoa noiden vikojen mukaan, missä vika voisi olla ettei tule turhaan vaihdeltua osia?
Eli toi sammuilee lämpimänä ja sen jälkeen saa käynnistellä 4-5 kertaa että herää henkiin taas. 4000rpm jälkeen kone yskii hetken ja sen jälkeen jatkaa kiihtymistä. Olen saanut ohjeita missä vika voisi olla: imuputken haitari osa, se läppä siinä ilmanputsarin takana, tulpanjohdot? Ainakin ensimmäisenä listalla on vaihtaa bensansuodin, koska auto seisoi koko viime talven niin sieltä voi löytyä pienen lammen verran vettä.
Osaisko joku sanoa noiden vikojen mukaan, missä vika voisi olla ettei tule turhaan vaihdeltua osia?
hevoinen
Nyt alustavasti puhdistin sen ohjausyksikön (tjsp) mikä siinä ilmanputsarin takana on ja samoin sen läpän mitä kaasuvaijeri avaa ja sulkee. Ei noi osien nimet ole tuttuja niin pitää kertoa tällä tavalla asiat
Sitten tarkistin sen haitariputken niin siinä on pieniä halkeamia, pitänee paikata ne (ellei joku myy halvalla), ja samoin puhdistin sisäpuolelta sen röörin.
E: Pitää ne tulpanjohdot hakea varmaankin Azzurrolta, ellei lähistöllä ole jotain vielä halvempaa.

Sitten tarkistin sen haitariputken niin siinä on pieniä halkeamia, pitänee paikata ne (ellei joku myy halvalla), ja samoin puhdistin sisäpuolelta sen röörin.
E: Pitää ne tulpanjohdot hakea varmaankin Azzurrolta, ellei lähistöllä ole jotain vielä halvempaa.
hevoinen
No vastaisuuden varalle, se ilmanputsarin jälkeen oleva on ilmamäärämittari, tunnetaan myös nimellä ILMI ja se mitä kaasuvaijeri liikuttaa on kaasuläppä.
Toi ilmamäärämittari tosiaan on hyvä putsata aina sillon tällön, varsinkin kun 164 se ei ole kovin hankala homma edes. Kannattaa muuten tehdä syksyllä eikä niin kuin meikäläinen, eli 25 pakkasta kun putsailin osia
Toi ilmamäärämittari tosiaan on hyvä putsata aina sillon tällön, varsinkin kun 164 se ei ole kovin hankala homma edes. Kannattaa muuten tehdä syksyllä eikä niin kuin meikäläinen, eli 25 pakkasta kun putsailin osia

ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Joo eihän siinä niitä pultteja mukana ollu, piti ostaa erikseen. Tossa oli kupariprikat. Huomenna laittamaan kiinni, toivon mukaan toimii sen jälkeen. Meni se tulpanjohto-sarjan hommaaminen puihin, soitti autoazzurrolta ja sano että toimitus aika 1kk ja 270€ bruttona. Onneks on tiedossa mistä saa 50€ erittäin vähän käytetyn sarjan.
hevoinen
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pyöräytä pata tulille, ota bensapumpun rele pois ja anna koneen sammua bensanpaineen vähyyteen. Ei sitten tule niin kiukulla bensaa niskaan kun vaihdat putsarin.
Auto muuten käy yllättävän pitkään ilman bensapumppua, aloin jo itse kuvittelemaan että irrotin väärän releen kun rassi kävi vielä useamman minuutin.
Auto muuten käy yllättävän pitkään ilman bensapumppua, aloin jo itse kuvittelemaan että irrotin väärän releen kun rassi kävi vielä useamman minuutin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Se on siinä keskimmäisessä rivistössä, jos jos niitä oli kolme niin keskimmäinen rele, tai jos niitä on neljä niin jompikumpi niistä keskimmäisistä.
Se käy ilman bensapumppua just sopivasti sen aikaa kun käynnistät auton, huomaat että oho käynnistyksenesto onkin päällä ja sammutat sen, jolloin auto pysyy vielä juuri ja juuri käynnissä.
Edit: eli siis kun releitä on kolmen eri boksin alla, molempien lyhtyjen takana ja sitten niitten välissä keskellä autoo, niin se on siinä keskimmäisessä ryppäässä.
Se käy ilman bensapumppua just sopivasti sen aikaa kun käynnistät auton, huomaat että oho käynnistyksenesto onkin päällä ja sammutat sen, jolloin auto pysyy vielä juuri ja juuri käynnissä.

Edit: eli siis kun releitä on kolmen eri boksin alla, molempien lyhtyjen takana ja sitten niitten välissä keskellä autoo, niin se on siinä keskimmäisessä ryppäässä.
Joo en mä edes ottanu sitä irti, sieltä tuli noin ½litraa gasoa. Eli suodatin on nyt vaihdettu.
MUTTA oireet pahenee. Käynnistyy hyvin mutta vähän ajan kuluttua kierrokset tippuu noin 500 ja alkaa pröpöttämään ja ei ota kunnolla kierroksia. Antaa rauhottua vähän aikaa niin käynnistyy taas mutta oireet tulee taas. Faijan yks tuttu meinas että siinä jää ryyppy päälle. Missä se anturi on mikä sitä ohjaa? Löysin jonkun sinisen piuhan pään ja se on ruiskujen oikeassa reunassa viimeisen ruiskun alla, voisiko se olla se?
MUTTA oireet pahenee. Käynnistyy hyvin mutta vähän ajan kuluttua kierrokset tippuu noin 500 ja alkaa pröpöttämään ja ei ota kunnolla kierroksia. Antaa rauhottua vähän aikaa niin käynnistyy taas mutta oireet tulee taas. Faijan yks tuttu meinas että siinä jää ryyppy päälle. Missä se anturi on mikä sitä ohjaa? Löysin jonkun sinisen piuhan pään ja se on ruiskujen oikeassa reunassa viimeisen ruiskun alla, voisiko se olla se?
hevoinen
Mikäköhän se pitäis olla?:
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT ALFA ROMEO 164
Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva
kontaktipintaan!
164 2,0-TS 88--92 Bosch (7 liitintä/Hall-ohjain). . . . . . 10-8002 17.90 ???
164 2,0-TS 88--92 Bosch (4 liitintä/pääteaste). . . . . . . 10-8405 44.90 ???
164 2,0-TS 93-- Bosch (7 liitintä). . . . . . . . . . . . . 10-8123 49.00 ???
164 2,0-Turbo 88-- Marelli (7 liitintä). . . . . . . . . . 10-8083 29.00 ???
Tossa nyt on jotain tommosia, mulla kun ei ole mitään tietoa noista.
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT ALFA ROMEO 164
Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva
kontaktipintaan!
164 2,0-TS 88--92 Bosch (7 liitintä/Hall-ohjain). . . . . . 10-8002 17.90 ???
164 2,0-TS 88--92 Bosch (4 liitintä/pääteaste). . . . . . . 10-8405 44.90 ???
164 2,0-TS 93-- Bosch (7 liitintä). . . . . . . . . . . . . 10-8123 49.00 ???
164 2,0-Turbo 88-- Marelli (7 liitintä). . . . . . . . . . 10-8083 29.00 ???
Tossa nyt on jotain tommosia, mulla kun ei ole mitään tietoa noista.
hevoinen
Niin noi on sytytysyksiköitä,tossa on niitä lämpötila-antureita. joko toi "m12x1.5" kierre tai sit toi "bosch tuote". ota se vanha irti ja mee se kädessä kysyyn ja vertaileen et saat laakista oikeen jos niissä jotain eroja on
LÄMPÖTILA-ANTURI ALFA ROMEO 164
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
164-2.0iTwinSpark MITTARILLE. . . . . . . . . . . . . . . . 37-3001 6.80 ???
1,64-2.0iTwinSaprk MITTARI+VALOLLE
164-V6 92-- MITTARI+VALOLLE. . . . . . . . . . . . . . . . 37-3426 16.00 ???
i-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . . . . 37-3128 9.50 ???
i-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
i-2,0Turbo valvonta MUSTA (M12x1,5). . . . . . . . . . . . 37-3309 9.90 ???
i-3,0V6 92-- valvonta MUSTA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3309 9.90 ???
LÄMPÖTILA-ANTURI ALFA ROMEO 164
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
164-2.0iTwinSpark MITTARILLE. . . . . . . . . . . . . . . . 37-3001 6.80 ???
1,64-2.0iTwinSaprk MITTARI+VALOLLE
164-V6 92-- MITTARI+VALOLLE. . . . . . . . . . . . . . . . 37-3426 16.00 ???
i-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . . . . 37-3128 9.50 ???
i-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
i-2,0Turbo valvonta MUSTA (M12x1,5). . . . . . . . . . . . 37-3309 9.90 ???
i-3,0V6 92-- valvonta MUSTA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3309 9.90 ???
Kuinkas sulla ne imukurkut suihkutusuuttimien vieressä, (4 kpl) ootko kattonut ne jo??
Näkee aika huvin makaa mahallaan moottorin päällä, kääntelee kaasua käsin, kun kone nytkähtelee niin kumit vähän venyy ja antaa periksi..
Jos on oikeen huonot niin halkeemat näkyy paljain silmin, mutta huonot ja murtuneet kannattaa vaihtaa joka tapauksessa.
Bensapumpun rele on yksi kolmesta vasemmalla edessä, ajovaloumpion lähettyvillä..
Näkee aika huvin makaa mahallaan moottorin päällä, kääntelee kaasua käsin, kun kone nytkähtelee niin kumit vähän venyy ja antaa periksi..

Jos on oikeen huonot niin halkeemat näkyy paljain silmin, mutta huonot ja murtuneet kannattaa vaihtaa joka tapauksessa.
Bensapumpun rele on yksi kolmesta vasemmalla edessä, ajovaloumpion lähettyvillä..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo eiköhän se anturi ole tuossa Mokoman postaamassa kuvassa numero kolme. Varmistuksen saa kun kurkkaa konehuoneesta onko siinä sininen kanta, sellaista ei ole kuin moottorinohjauksen lämpöanturissa joka siis säätää myös sitä rikastusta.
Taisikin olla V6 jossa se tökkeli oli termarin kopassa.
Taisikin olla V6 jossa se tökkeli oli termarin kopassa.
- Epäkelpokeräilijä -
Joo kyllä ne kurkkukumitkin oli ehjät, vähän niistä oli ne kiristin pannat löysällä mutta ei se vika niissä ollu. Siinä anturissa mitä tarkoitin oli juuri sininen kaksinapainen liitin, ja mielestäni se on toi numero 3 tossa kuvassa. Pitää sanoa faijalle että ottaa sen irti koska auto seisoo nyt sen työpaikan pihalla Hyrylässä ja itte täällä Helsingin puolella ilman autoa niin sinne on vähän vaikea päästä. Eilen kun olin menossa sinne niin pari kertaa meinas hyytyä mutta sit se alko pelleilemään niin paljon että päätin jättää sinne sen suosiolla.
hevoinen
Joo nyt on toi lämpöanturi vaihdettu, tulos - ei mitään uutta. Tossa oli yks faijan duuni kaveri kattomassa kun katsottiin tota bensapumppua niin se sano että vika voi olla sytyksen ohjausyksikössä. Missähän päin autoa se on? Aikasemmin postasin motonetin hintoja niistä.
Eka kun vaihdettiin se anturi niin ei jostain syystä antanu bensaa, löi pumppua kerran niin johan alko virtaamaan
Eka kun vaihdettiin se anturi niin ei jostain syystä antanu bensaa, löi pumppua kerran niin johan alko virtaamaan

hevoinen
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eikös tuo sitten kuulosta enemmänkin bensapumppuvialta?
Ne sytkän pääteasteet joita Motonetissäkin kaupitellaan on kiinnitetty sytytyspuolien runkoihin; Ne mutikat, joihin tulee moninapaliittimet. Ohjain on se Motronic-purkki joka ohjaa myös ruiskua ja löytyy kojelaudan alta keskikonsolin kohdalta.
Mutta ei nuo oireet minusta sytkävikaan viittaa.
Ne sytkän pääteasteet joita Motonetissäkin kaupitellaan on kiinnitetty sytytyspuolien runkoihin; Ne mutikat, joihin tulee moninapaliittimet. Ohjain on se Motronic-purkki joka ohjaa myös ruiskua ja löytyy kojelaudan alta keskikonsolin kohdalta.
Mutta ei nuo oireet minusta sytkävikaan viittaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Käsitin että niitä moottoritilan edessä, keskellä olevia releitä ei ole tarkistettu. Eli niiden johtosarjat ja relepohjat kannattaa tutkia tarkoin. Samoin yksi hankala vika voi olla virranjakajan pyörtimet. Voivat näyttää ihan ok:lta mutta alkavat, lämmettyään, lyömään läpi suoraan siihen pyörtimen akselille. Sitä ei pysty mittaamaan yleismittarillakaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Faija tossa mainitsi että joskus aikoja sitten sillä olis yhden kuorma-auton kanssa samanlainen ongelma, kävi vähän aikaa ja sammu ja taas sama juttu. Vika oli siinä että bensatankissa oli niin paljon likaa. Tossahan voi olla sama vika, eikö? Ajattelee että kone käy niin se imee roskaa ja tukkii putken/sihtilän, sammuttaa koneen niin roskat valuu pohjalle ja sen jälkeen käy taas sen aikaa ennen kuin putki/sihtilä menee tukkoon.
Huomenna katsotaan se homma läpi koska se on ilmainen homma tarkistaa. Mites se systeemi tossa tankissa menee, eka tavara menee imuputkeen ja siellä on joku sihtilä vai miten se on? Joku hieno kuva vois olla ihan jees.
Sitten faijan tutun tuttu (niin koomiselta kun se kuulostaakin) sano että senkin mielestä vika on sytytys puolella. Sekin on alfa miehiä ollut jo pidempään.
Huomenna katsotaan se homma läpi koska se on ilmainen homma tarkistaa. Mites se systeemi tossa tankissa menee, eka tavara menee imuputkeen ja siellä on joku sihtilä vai miten se on? Joku hieno kuva vois olla ihan jees.
Sitten faijan tutun tuttu (niin koomiselta kun se kuulostaakin) sano että senkin mielestä vika on sytytys puolella. Sekin on alfa miehiä ollut jo pidempään.
hevoinen
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuon sytkä/bensavian pystyy jonkinmoisella varmuudella päättelemään äänestä ja käynnistä, jos on sytytyspuolelta niin nykiminen on terävämpää kuin väärästä seoksesta johtuva. Lisäksi vuotavista sytkäjohdoista tulee samantyyppinen ääni kuin vuotavasta pakosarjasta, vedätettäessä "tikittää".
Mutta etädiagnoosin teko on valitettavan hankalaa.
Mutta etädiagnoosin teko on valitettavan hankalaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Mites ne releet testataan? Pitääkö yleismittarilla vaan summan mutikassa testailla niitä napoja?
Edit: Tuli taas lisää infoa, eli käyn nyt hakemassa uuden tommosen hall-ohjaimen. Oli kanssa yks varaosaliikkeen äijä sitä mieltä että se ei ole noista sytytyksen pääteasteista. Ne on kuulemma semmosia että ne jos on hajalla niin ne "varottaa" pari kertaa ja sit ei käynnisty enään auto. Polttoaine puolta sekin veikkas, olis kiva viedä toi jonnekkin testattavaks kun tietäis jonkun edullisen paikan.
Edit: Tuli taas lisää infoa, eli käyn nyt hakemassa uuden tommosen hall-ohjaimen. Oli kanssa yks varaosaliikkeen äijä sitä mieltä että se ei ole noista sytytyksen pääteasteista. Ne on kuulemma semmosia että ne jos on hajalla niin ne "varottaa" pari kertaa ja sit ei käynnisty enään auto. Polttoaine puolta sekin veikkas, olis kiva viedä toi jonnekkin testattavaks kun tietäis jonkun edullisen paikan.
hevoinen
NONNI nyt se vika löyty, bensapumppuhan se vika on. Just ennen ku kone alkaa yskimään niin pumppu sammuu. Siinä pumpun vieressä on liitin sähköpiuhoille niin sitä sai sen verran raotettua että sai yleismittarin väliin. Virtaa tulee ja kun kone sammuu, tietokone tajuaa ettei virtaa enään tarvita, niin lukemat tippuu nollille. Katsotaan jos huomenna kerkeis hommata uuden niin sais v-loppuna auton radalle.
Nyt kun tuli ostettua se hall-ohjain niin laitetaan se nyt sitten kiinni - NIIN jahka joku kertoo missä päin semmonen on
Nyt kun tuli ostettua se hall-ohjain niin laitetaan se nyt sitten kiinni - NIIN jahka joku kertoo missä päin semmonen on

hevoinen
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Toivotaan että siinä on vika. Jotenkin täältä kuulostellen jää hieman vielä muitakin vaihtoehtoja. Toki tuo hall-anturi lopettaa moottorin käymisen (kipinä ja ruiskutus loppuu), mutta tajuaako sen vuoksi pa-pumpun virrat heittämään nollille?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Pumppuhan kait pyörii sillon kun tarvii...eli jos bensapaineita on muutenkin tai boxi niin luulee niin ei pyöri...jonkinlainen paineentunnistinkin 164:ssa on, en ole siihen paremmin perehtynyt mutta 75:ssa vaihdoin siihen vastaavaan palikkaan menevän alipaineletkun joka oli ihan sökö. Koneen käynti parani ja tasoittui sen jälkeen.Virtaa tulee ja kun kone sammuu, tietokone tajuaa ettei virtaa enään tarvita, niin lukemat tippuu nollille.
En tiedä miten olet mitannut mutta jos virta/ampeeri mittauksella niin varmaan putoo nollaan jos pumpulla kontaktit pätkii, jännitettä + piuhalle tulee varmaan vaikka pumpulla ei olisikaan mahdollisuuksia pyöriä...

Korjaus:
Niin eli paineentunnistimella tarkoitin paineensäädintä...
Viimeksi muokannut jiiässä, 04 Tammi 2007, 21:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Siis erillinen anturi bensanpaineelle? En kyllä muista että siinä olisi tuollaista ollut, mekaaninen paineensäädinhän kyllä löytyy.jiiässä kirjoitti:jonkinlainen paineentunnistinkin 164:ssa on
Minusta tuo TS:n Motronicci käyttää bensapumppua vasta kun kone käy. Joku toinen vehje, olikohan LE2-Jetronic, surauttaa pumppua hetken virtojen kytkemisen yhteydessä varmistaakseen että linjassa on painetta, mutta 164 ei mielestäni niin tehnyt. Joskus yritin nimittäin kuulostella.
- Epäkelpokeräilijä -