Mutta eihän kukaan oikeasti harjaa auton maalipintaa lumiharjalla.... eihän?Rölli ja metsänhenki kirjoitti:tuo musta on niin pehmeä, että lumiharjalla hiemankin voimallisemmin harjaten naarmut on varmat.

Valvoja: Moderators
Mutta eihän kukaan oikeasti harjaa auton maalipintaa lumiharjalla.... eihän?Rölli ja metsänhenki kirjoitti:tuo musta on niin pehmeä, että lumiharjalla hiemankin voimallisemmin harjaten naarmut on varmat.
Tarkoitit sanoa että takamuksesi muistaa...eh?Epezi kirjoitti:Tosin muistan pikkupoikana kun koitin saada isin Camaron konepelliltä jäätä pois jääraapalla
Millähän tämä herra b sitten poistaa sen lumen kärrynsä päältä, kun lumiharja on boikotissa ?Cuore Sportivo kirjoitti:Ei laiteta, se huppu naarmuttaa.AutonAlfa kirjoitti:Jappe, autot laitetaan talliin ja vedetään huppu päälle..
Oikein hirvittää ajatus, että joku hieroo paskaista autoa harjalla! Kaikki mekaaninen hankaus tekee naarmuja, vaikka pumpulilla hieroisi. Ei ne harjat niitä naarmuja tee, vaan se lika, jota maalipinnassa hierotaan.
Alkuperäiseen aiheeseen; jos autossa on naarmuja (käytetty?), niin koneellinen kiillotus. Tämän jälkeen normaali kestovaha aika ajoin.
Musta ei naarmutu sen herkemmin kuin mikään muukaan väri, siinä ainoastaan näkyy skriidut herkemmin.
Ja se on fakta, että jos Mr. A ja Mr. B ostaa samaan aikaan, samanlaiset autot, ja A hieroo lumiharjalla maalipintaansa, sekä käy harjallisessa pesussa, niin hänen maalipintansa on parin vuoden päästä melko paljon heikommassa hapessa kuin herra B:n, joka tarkkana miehenä säästää autonsa näiltä käsittelyiltä.
Mutta joo, jojoon vaan kaikki jotka jaksaa naarmuja peilata, niinhän tällä palstalla on joskus aikaisemminkin jo todettu.
Nyt kun on tullut kesä talven keskelle niin pesimpä minäkin auton pihalla. Painepesurilla vedin ensin muttei puhettakaan että olisi sillä tullut puhtaaksi.Epezi kirjoitti:Ei katos kun auto pestään eka painepesurilla puhtaaksi ja vasta sen jälkeen lääppästään sienellä![]()
Ehkä herra B:lle riittää, että ikkunat ovat putsattu lumenpeitosta.Jappe kirjoitti:Millähän tämä herra b sitten poistaa sen lumen kärrynsä päältä, kun lumiharja on boikotissa ?
Tiedän tämän hyvinkin, koska omatkin käyttöreuhkat seisovat yötäpäivää taivasalla. Minua ei ole vielä koskaan ketään leiponut lättyyn, eikä pollarit sakottaneet, kun konepeltini päällä on ollut kerros lunta.Herää cuore todellisuuteen, kaikki eivät säilytä autojaan lämpimässä tallissa.
Jos auton katolle on jäätynyt kunnon jääklöntti, siis sellainen, joka irrotessaan halkaisee takana tulevan ikkunan, tai tekee lommon konepeltiin, niin se ei varmasti lähde vaivattomasti lumiharjalla sutaisten pois. Pelleiltä pöllyävä lumi taas ei aiheuta mitään vahinkoa, ja jos joku siitä vetää herneet, niin vetäkööt.Rasvis kirjoitti:Mietitäänpäs tällainen skenaario: Lähdet putsaamattomalla autolla liikenteeseen ja konetiellä autosi katolta lennähtänyt lumi/jää/mikäliepaakku tulee takana ajavan auton päälle ja halkaisee ikkunan tai tekee lommon konepeltiin.
Tämä kuullostaa niin asiantuntevalta kommentilta, ettei viitsi vängätä vastaan.Kaugoh kirjoitti:..mun mielestä älytöntä vouhotusta mokomasta asiasta että lumiharja naarmuttaa, paskanmarjat!!!
Vaha ei kyllä naarmuja poista.ja tuolloin vahaus maksoi 70€ ei kallis mutta ihan kohtuullinen koska silloin hävisi ne LUMIHARJAN tekemät naarmut pois!!!
Mainitsin mä pari kertaa sanan lumiharjaRolle kirjoitti:Jos vaikka ensi vuonna sitten pysyttäisi aiheessa
CARF0663 kirjoitti:Tänään tuli pestyä Alfa sienillä ja 100 litralla lämmintä vettä... Sieniä meni 5 kpl oli sen verran likainen
Selvä!italia kirjoitti:Tapelkee nyt,kerspeles! Kun kerran lupakin annettiin....aikaa ei oo enää montaa tuntia
Nyt täytyy varmaan luoda uusi käsite autolle jota käytetään jokapäiväisessa käytössä, mutta pyritään käsittelemään kuin harrasteautoa. Näin olen pyrkinyt toimimaan oman auton kohdalla. Vältän kolhuja, pesen mahdollisimman hellävaraisesti, kierrän montut, vältän ajamasta suolatuilla teillä ym ym. Olenko ainoa?Käyttöautojahan mulla nää kaikki paskat on....Eihän harrasteautolla edes ajeta talvella
Scuore osasi sanoa sen jota itse en osannut. En pysty vieläkään käsittämään syytä siihen miksi auto pitäisi harjata lumiharjalla joka aamu jos lunta on satanut? Jokainen tietenkin harjaa jos tykkää, mutta onko todella useimmille tärkeintä se että lunta ei missään nimessä pöllyää auton päältä ensimmäiset viiskymmentämetriä. vaan mielummin harjaa naarmut auton maalipintaan?Jos auton katolle on jäätynyt kunnon jääklöntti, siis sellainen, joka irrotessaan halkaisee takana tulevan ikkunan, tai tekee lommon konepeltiin, niin se ei varmasti lähde vaivattomasti lumiharjalla sutaisten pois. Pelleiltä pöllyävä lumi taas ei aiheuta mitään vahinkoa, ja jos joku siitä vetää herneet, niin vetäkööt.
Nyt olen varmaan väärä mies tähän sanomaan kun kerran omistan vanhan auton jonka jälleenmyyntiarvoa on turha miettiä.Ja sama paska hyvitys tulee on lumiharjaa käytetty tai ei.
On meitä ainakin kaksi.Nyt täytyy varmaan luoda uusi käsite autolle jota käytetään jokapäiväisessa käytössä, mutta pyritään käsittelemään kuin harrasteautoa. Näin olen pyrkinyt toimimaan oman auton kohdalla. Vältän kolhuja, pesen mahdollisimman hellävaraisesti, kierrän montut, vältän ajamasta suolatuilla teillä ym ym. Olenko ainoa?
20 vuotta vanhalla autolla, joka ei vielä omaa museoarvoa? Olet.Epezi kirjoitti: Olenko ainoa?
Mikäli autolla ajetaan myös talvella se on = käyttöauto -> harjaaminen ei ole suurin synti. Toki sillä ei silti tarvitse ajaa kuin kulkuvälineellä..Epezi kirjoitti:onko todella useimmille tärkeintä se että lunta ei missään nimessä pöllyää auton päältä ensimmäiset viiskymmentämetriä.
Mietin vaan että kenelle sitä autoa säästät.Epezi kirjoitti: harrastamisen mukavuus.
Käyttöautossa ihan tarpeeksi hyvin. Mikäli autoaan pitää autotallissa ja ajaa kerran kesässä, myy neljän vuoden kuluttua 25 tuhatta euroa hävinneenä pois, niin pitää vaan potkia itteään perseelle.Cuore Sportivo kirjoitti:Kerrot varmaan myös, että miten vahapinta estää maalipinnan naarmuntumisen?
Asia selvä, mukavaa olla ainot jossakin.hagger16 kirjoitti:20 vuotta vanhalla autolla, joka ei vielä omaa museoarvoa? Olet.
Tässä tarvimmekin uudenlaista käsitettä.hagger16 kirjoitti:Mikäli autolla ajetaan myös talvella se on = käyttöauto -> harjaaminen ei ole suurin synti. Toki sillä ei silti tarvitse ajaa kuin kulkuvälineellä.
Tähän on helppo vastata. Vain ja ainoastaan itselleni!hagger16 kirjoitti:Mietin vaan että kenelle sitä autoa säästät.
Kuinka käyttöauton ja tallissa säilytettävän auton maalipinta eroaa toisistaan? Haluan uskoa siihen että joillakin on elämässä muitakin prioriteettejä kuin valuutta. Jos auton "harrastamisesta" ja ihailusta on saanut vastineen tuolla 25 tuhannen tappiolle niin asiassahan ei ole mitään miksi itseään rankaista, vai?hagger16 kirjoitti:Käyttöautossa ihan tarpeeksi hyvin. Mikäli autoaan pitää autotallissa ja ajaa kerran kesässä, myy neljän vuoden kuluttua 25 tuhatta euroa hävinneenä pois, niin pitää vaan potkia itteään perseelle.
Jotkut varjelevat käyttöautoaankin turhalta naarmuttamiselta, jota lumiharjan käyttö todellakin on.hagger16 kirjoitti:Mikäli autolla ajetaan myös talvella se on = käyttöauto -> harjaaminen ei ole suurin synti.
En tiedä, mistä juontuu vanha kansanuskomus, että vaha suojaa naarmuilta. Vahattu auto kuitenkin naarmuttuu ihan siinä missä vahaamatonkin.Käyttöautossa ihan tarpeeksi hyvin. Mikäli autoaan pitää autotallissa ja ajaa kerran kesässä, myy neljän vuoden kuluttua 25 tuhatta euroa hävinneenä pois, niin pitää vaan potkia itteään perseelle.
Huoh....Cuore Sportivo kirjoitti: Jotkut varjelevat käyttöautoaankin turhalta naarmuttamiselta, jota lumiharjan käyttö todellakin on.
Ostajat ovat kusettaneet sinua pikkuviolla.Cuore Sportivo kirjoitti:On se kumma, että autoa ostettaessa itketään jokaisesta naarmusta ja lommosta, vaikka niillä ei kuitenkaan näytä mitään väliä käyttöautossa olevan.
Ei, toki, jos on vitun tyhmä... Tai cashiä ihan vitusti.Epezi kirjoitti:Jos auton "harrastamisesta" ja ihailusta on saanut vastineen tuolla 25 tuhannen tappiolle niin asiassahan ei ole mitään miksi itseään rankaista, vai?
Muuta et keksinyt?hagger16 kirjoitti:Huoh....
Minä olen antanut tähän mennessä lähes kaikki autoni autoliikkeeseen vaihdossa. Nämä kokemukset itkemistä perustuvat lähinnä tämän foorumin lukemiseen.hagger16 kirjoitti:Ostajat ovat kusettaneet sinua pikkuviolla. .
hagger16 kirjoitti:Kertokaa nyt perkele mikä on oikea veden ph-arvo auton pesemiseen.
Luodaan uusi käsite tuolle termille ja se olkoon projektikäyttis tai käyttisprojektiEpezi kirjoitti:Nyt täytyy varmaan luoda uusi käsite autolle jota käytetään jokapäiväisessa käytössä, mutta pyritään käsittelemään kuin harrasteautoa. Näin olen pyrkinyt toimimaan oman auton kohdalla. Vältän kolhuja, pesen mahdollisimman hellävaraisesti, kierrän montut, vältän ajamasta suolatuilla teillä ym ym. Olenko ainoa?
Tai auto.Epezi kirjoitti:Haluan uskoa siihen että joillakin on elämässä muitakin prioriteettejä kuin valuutta.
Ehdottomasti vastaavan käsinpesun kannalla.pomeko kirjoitti:kesällä voi harjattomassa käydä pyyhkäisemässä pölyt pois mut talvisin aina käsinpesu tebikan DIY-hallissa, mistä onneksi löytyy kuumaa vettä syöksevä painepesuri
(2€ -> 3min).... ensin paskat pois paineella-> esipesuaine->paineella-> sienellä+shamppoolla->huuhtelu paineella-> vaha.
no vahattaessa hienolla hioma vahalla häviää ne pienen pienet naarmut, ei tarvitse kummoinen insinööri olla että tämän tajuaa!!!Cuore Sportivo kirjoitti:Kerrot varmaan myös, että miten vahapinta estää maalipinnan naarmuntumisen?Abarth kirjoitti:Jos autossa on vahaa maalin päällä, niinkuin "autoharrastajilla" yleensä on, niin lumiharja ei oikein käytettynä tee mitään naarmuja maalipinnalle.