Kaasupolkimen potentiometri....
Valvoja: Moderators
Kaasupolkimen potentiometri....
No niin, päätti alfasta irtisanoutua toi potikka ja just ennen joulua. Onnex sain testeriin ja siellä ilmoitettiin vika. Vika ilmeni ajossa siten että ei oikein vastannut meno tahtomaani ja polkemaani kaasua. Tänään soitti sieltä korjaamolta että pitäs tilata se potikka ja kertopa siinä samalla hinnankin --> 748€
Aikani huokailin ja soitin autoliikkeeseen (vasta ostanut alfan) että kävipä tämmönen juttu. Myyjä antoi T. Muukkosen numeron ja soitin sinne ja kysäsinpä samalla potikan hintaa, jäis johonkin n. 600€ eikä sais ku joskus 3-4 viikon päästä osan. Niin ja sano kaveri siellä muukkosella että uudemmissa bensa ja dieseli alfoissa sama potikka, mutta näissä vanhemmissa oma laite. Kele.
Taas soitin myyjälle ja sanoin miten kävi. Ehotteli siinä jostain kolari/romusta vaihto potikkaa ja lupas etsiä ja soitella sitten miten kävi. Puhelisoittoa odotellessa ajattelin vaan kirjotella tänne ja kummastella osan hintaa!!!! Ei maha joka päivä poksahella potikat, vieläkin, voi ..ttu mikä HINTA!!
Samalla näytti muuten testeri että mahdollisesti joku hehku myös pimeenä. Sekin vielä. Laitan kyllä myyjän piikkiin noi rempat. Kele että ottaa pattiin..
Aikani huokailin ja soitin autoliikkeeseen (vasta ostanut alfan) että kävipä tämmönen juttu. Myyjä antoi T. Muukkosen numeron ja soitin sinne ja kysäsinpä samalla potikan hintaa, jäis johonkin n. 600€ eikä sais ku joskus 3-4 viikon päästä osan. Niin ja sano kaveri siellä muukkosella että uudemmissa bensa ja dieseli alfoissa sama potikka, mutta näissä vanhemmissa oma laite. Kele.
Taas soitin myyjälle ja sanoin miten kävi. Ehotteli siinä jostain kolari/romusta vaihto potikkaa ja lupas etsiä ja soitella sitten miten kävi. Puhelisoittoa odotellessa ajattelin vaan kirjotella tänne ja kummastella osan hintaa!!!! Ei maha joka päivä poksahella potikat, vieläkin, voi ..ttu mikä HINTA!!
Samalla näytti muuten testeri että mahdollisesti joku hehku myös pimeenä. Sekin vielä. Laitan kyllä myyjän piikkiin noi rempat. Kele että ottaa pattiin..
potikasta
se potikka on ihan kuluva osa, sen kun avaa niin siellä on 4kpl. jousto kärkiä jossa jokaisessa on neljä pientä liuskaa jotka hankaa sellaassee kulumis pintaa vasten.. ja ajan myötä ne pinnat kuluu liian syviks ja niissä ei kärjissä ei riitä enää painoa hangata.. itellä tuli samoja ongelmia ettei vastannut enää kaasuu ja suutin valo palo taulussa koko ajan.. otat sen pikku montin sielt irti ja merkkat niitten ruuvien kohan koska ne reijät on soikeat eli siin on säätö.. purat sen perän auki mihin menee johot ja taitat niit kärkiä hiukan sivulle päin ja alas päin et painuu paremmin.. ja takas nippuu.. liitin olis siel hanskalokeron takana tai päällä.. ihan helppo homma aikaa kuluu noin. 30min ja säästö 700e.. mulla toiminu sen jälkee ku uus ei mitää oikkuja.. kuvia en muistanu ottaa.. jos tarvit llisä neuvoja niin kysele...
*156 v6*
silloin kun se vastine pinta kuluu niin ettei saa kosketusta niin suuttimen vika valo syttyy heti tauluu ja auto ei enää vastaa kunnolla kasuu.. ja noollaantuu ehkä kun sammutat auton ja käytät hetken..Jarama kirjoitti:Kysypä myös heikalta hintaa.
Mielenkiintoista, miten se potikka nyt yhtäkkiä hajoo, ettei vaan olisi jokin muu vika, johdoissa tms. Eikö se potikan metallipinta korkeintaan kulu ja vois jollain kaasun asennon kohdalla nykäistä.
*156 v6*
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Boschin tekemä se on, mutta ainakaan V6seen siihen ei saa Boschilta vastaavaa kapinetta. Boschin mukaan Alfaan on väännetty oma spesiaali tuplapotikka, joka antaa kaasupolkimen asennosta kahta eri signaalia. En tiedä onko kyseessä vyö ja henkselit vai miksi näin on. Usessa autossa kai tulee vain yksi info kaasupolkimelta. Aikoinaan yritin hankkia korvaavaa muttei siis onnistunut. En onneksi tilannut alkuperäisosaakaan, sen olisi saanut ostettua 350 euron hintaan, netistä tilaamalla ehkä jopa alle 300 euron. DA:ssa kai lähemmäs 500 euroa. Tuo JTD:n potikan hinta kuulostaa aika huimalta.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eikös tuon potikan saisi jostain Boschin nikaleita myyvältä pajalta vähän järkevämpään hintaan? Boschin kilkkeethän siellä patahuoneessa lymyää, ei Alfa niitä moottorinohjauksen hiluja itse tee.
Myös minulla vikakoodit poistuivat kun kävin läpi ecun ja potikan välisten johtojen liittimet.
no eipä tota potikka laatikkoo saa purettua. käytin pajalla autoo ja siellä yritettiin purkaa sitä, sehän on sellanen umpiloota eikä johdossa ollut minkäänlaista liitintä. uusi on tilattava, napsautettava johto poikki ja uusi liitos. silleen kerrottiin jostain asiantuntijalta jolle asentaja soitti. testerissä näki kaikki arvot että paskana on.
hieno homma, nyt tässä käydään pientä sotaa myyjän kanssa. lupasivat tulla 100€ vastaan remontissa soitin kuluttaja-asiamiehelle joka oli toista mieltä. käyvät nyt keskenään "keskustelua" mitä tulee käymään. on nimittäin just mun tuuria tää homma.
hieno homma, nyt tässä käydään pientä sotaa myyjän kanssa. lupasivat tulla 100€ vastaan remontissa soitin kuluttaja-asiamiehelle joka oli toista mieltä. käyvät nyt keskenään "keskustelua" mitä tulee käymään. on nimittäin just mun tuuria tää homma.
no eipä sitten autoliikkeestä saanu ku rupia persiiseen, vittu 150€ suostuvat "tulemaan vastaan" remontissa. kyllä on rrkele kumma että niillä ei ole mitään vastuuta/takuuta käytetyissä autoissa. kuluttajaneuvoja kyllä sanoi että puoli vuotta on sellanen aika että myyjän pitäisi korvata vikoja mitä ei ole "odotettavissa". ei hirveesti myyjiä kiinnostanu, väittivät vaan vastaan että kyseessä on vanha auto ja vikakin jo odotettavissa.... mistä helevetistä tollasta vikaa jossain potikassa voi tietää autoa ostaessa?? ihan valmista karpo tavaraa...
valituksen vois tehä vielä helsinkiin jonnekii kuluttaja-asiamiehelle tai jonnekkii. paikallinen vaan neuvoo ja yrittää sopia = ei mitään apua. on melekonen paperisota siinä ja mietin että kannattaako edes.
kele että korpee
eehehe, ja kaiken huipux yrittäävät myydä meikääläisen entistä bemua vielä ihan mahottomaan hintaan. sain siitä sen mitä itekin maksoin, 4400€ pyytäävät 6900€ no eihän se ole hullu kuka pyytää vaan se joka maksaa..
valituksen vois tehä vielä helsinkiin jonnekii kuluttaja-asiamiehelle tai jonnekkii. paikallinen vaan neuvoo ja yrittää sopia = ei mitään apua. on melekonen paperisota siinä ja mietin että kannattaako edes.
kele että korpee
eehehe, ja kaiken huipux yrittäävät myydä meikääläisen entistä bemua vielä ihan mahottomaan hintaan. sain siitä sen mitä itekin maksoin, 4400€ pyytäävät 6900€ no eihän se ole hullu kuka pyytää vaan se joka maksaa..
Vaikuttaa asiantuntevalta pajalta! Kerro lisää.
Laitoin galleriaani kuvan siitä potentiometristä. On liitin. Älä anna missään tapauksessa asentaa uutta potentiometriä niin, että siitä katkaistaan aluksi johto ja laitetaan rosvoliittimillä paikalleen. Odotettavissa nimittäin suuria harmeja sellaisen tempun jälkeen...
Siitä ei kylläkään valitettavasti päästä mihinkään, että potentiometrissä on ilmeisesti ollut suunnitteluvirhe. Osa on päivittynyt uudelle varaosanumerolle. Ja tuollaiset mokkulat maksaa yleensä juuri lähemmäs 1000e.
Laitoin galleriaani kuvan siitä potentiometristä. On liitin. Älä anna missään tapauksessa asentaa uutta potentiometriä niin, että siitä katkaistaan aluksi johto ja laitetaan rosvoliittimillä paikalleen. Odotettavissa nimittäin suuria harmeja sellaisen tempun jälkeen...
Siitä ei kylläkään valitettavasti päästä mihinkään, että potentiometrissä on ilmeisesti ollut suunnitteluvirhe. Osa on päivittynyt uudelle varaosanumerolle. Ja tuollaiset mokkulat maksaa yleensä juuri lähemmäs 1000e.
kyllä se vakuutti siellä pajalla että liitintä ei löytynyt, hanskalokeron taakse oli seurannut johtoja ja siellä vissiin yhdistyneet isompaan liittimeen missä paaljon erilaisia johtoja. toi boksi ei ole samanlainen dieseli ja bensa alfoissa. varmaan siitä johtuen erilaiset liitäntä ja potikka. se asentaja soitti silloin samalla jollekin henkilölle (maahantuoja tai muuten paljon tietävä) ja sieltäkin kerrottiin ettei ole muuta mahdollisuutta kuin uusi liitos johtoon. kai se on pakko uskoa?? onhan toi kumminkin "merkkiliike" missä käytin autoa.
Tuo kuva galleriassani on nimenomaan dieselalfasta... Olisiko sittenkin pitänyt olla bensakoneinen? No ePER:in mukaan sama (täsmälleen sama osa) sopii sekä bensa- että dieselkoneisiin 156:iin. Varaosanumerolla 46800065 ja on muuten käytössä Fiat Bravossa ja Mareassakin! Ilman sinun valmistenumeroa ei kuitenkaan voi olla varma. Jos auto on versiota M2, silloin varaosanumero on 46512475. Tämä on käytössä vain dieseleissä, mutta myös diesel Mareassakin. Ja kaikissa näkyy selvä johtoliitin, johdon pituus on epäselvä.
Tietenkin voi olla mahdollista, että jokin auton edellisistä omistajista on tuskaillut saman ongelman kanssa kuin sinä nyt. On sitten päättänyt vähentää yhden mahdollisen vikakohdan, ja korvannut kyseisen liittimen juotosliitoksella... Tätä konstia käytetään usein vähentämään AirBag-ongelmia kuljettajan istuimen alla olevissa liittimissä. En kyllä ole kuullut että olisi kukaan tehnyt vastaavaa kaasupolkimen asentotunnistimelle. Ja jos autosi on tällä hetkellä pajalla, joka osaa käyttää kolvia ja kutistesukkaa, niin sitten ei ole hätää. Jos se liitin löytyy kuitenkin johtojen katkaisun jälkeen, olisin huolissani.
Tietenkin voi olla mahdollista, että jokin auton edellisistä omistajista on tuskaillut saman ongelman kanssa kuin sinä nyt. On sitten päättänyt vähentää yhden mahdollisen vikakohdan, ja korvannut kyseisen liittimen juotosliitoksella... Tätä konstia käytetään usein vähentämään AirBag-ongelmia kuljettajan istuimen alla olevissa liittimissä. En kyllä ole kuullut että olisi kukaan tehnyt vastaavaa kaasupolkimen asentotunnistimelle. Ja jos autosi on tällä hetkellä pajalla, joka osaa käyttää kolvia ja kutistesukkaa, niin sitten ei ole hätää. Jos se liitin löytyy kuitenkin johtojen katkaisun jälkeen, olisin huolissani.
No mikä tuossa osassa nyt on, ettei löydy..?
Tai ehkä löytyykin ja maksaa varmasti, mutta laitetaanhan tähän nyt
ainakin aivan alkuperäinen osa, jota näyttää olevan saatavilla:
Alfa 156 2.4 JTD -98
BOSCH
Tunnistin, kaasupolkimen asentokulma
Vuosimalli: 10.97 - 09.00
Numero: 0 281 002 203.
- - - - - -
Eli ainakin on vielä tuotannossa.. Heh!
Tai ehkä löytyykin ja maksaa varmasti, mutta laitetaanhan tähän nyt
ainakin aivan alkuperäinen osa, jota näyttää olevan saatavilla:
Alfa 156 2.4 JTD -98
BOSCH
Tunnistin, kaasupolkimen asentokulma
Vuosimalli: 10.97 - 09.00
Numero: 0 281 002 203.
- - - - - -
Eli ainakin on vielä tuotannossa.. Heh!
- Pata Sydän
- Viestit: 24
- Liittynyt: 20 Marras 2004, 22:51
- Paikkakunta: Pori
156 potentiometri...
Löytyykö vm99 156 V6 osanumeroa Boschin kaasuläpän potentimetriin?? Delta auton viiminen tarjous oli 815€ JUMALAUTA...
Eiku pajalle jos sais ite katottua...
Eiku pajalle jos sais ite katottua...
Forzaa....
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=7356
tämmönen taitaa olla ylimääräisenä tallissa, mutta ei taida käydä nakuun
tämmönen taitaa olla ylimääräisenä tallissa, mutta ei taida käydä nakuun
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
JTD:nkin (-98) kaasupotikan saa itse avattua ja korjattua vaikka aluks näyttäiskin, että on umpinainen mutikka. Potikan takaosassa on sellanen kuminen rengas joka kiertää koko potikkaa. Sen repii irti ja alta paljastuu pari klipsua joita painamalla ja takaosaa vetämällä irtoaa suojus. Suojuksen alla on sit jollain liimatöhnällä kiinni pyöreä levy, jossa itse kontaktit ovat. Levy lähtee irti vääntämällä talttapäällä varovasti. Sit vaan pikkasen niitä hyvin ohuita "laahaajia" (vai mitä ovatkaan) vääntää ylöspäin ja kasaa potikan.
Tulipahan taas säästettyä
Tässä vielä potikan kyljestä varaosanumero: BOSCH VAE 0 281 002 203
Tulipahan taas säästettyä
Tässä vielä potikan kyljestä varaosanumero: BOSCH VAE 0 281 002 203
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
Onko kukaan onnistunut vaihtamaan asentoanturia 166:een?
Potikka on onnistuttu sijoittamaan TODELLA huoltoystävälliseen paikkaan. Oikein kunnolla ronkkimalla sormet juuri ja juuri ylettävät hipaisemaan mötikkää, mistä on vielä jokunen matka itse vaihto-operaatioon.
Huolto-CD:n mukaan pitäisi irroittaa ratti, ohjausakseli, koko poljinasetelma jne., mikä kuulostaa aika työläältä.
Tai onko tietoa mistä potikan johdon liitin löytyy? Jos vaikka pelkkä kosketushäiriö...
Potikka on onnistuttu sijoittamaan TODELLA huoltoystävälliseen paikkaan. Oikein kunnolla ronkkimalla sormet juuri ja juuri ylettävät hipaisemaan mötikkää, mistä on vielä jokunen matka itse vaihto-operaatioon.
Huolto-CD:n mukaan pitäisi irroittaa ratti, ohjausakseli, koko poljinasetelma jne., mikä kuulostaa aika työläältä.
Tai onko tietoa mistä potikan johdon liitin löytyy? Jos vaikka pelkkä kosketushäiriö...
Ainakin 156:ssa korjaantunut ihan liittimen pinnejä kiristämällä, liitin on 156:ssa hanskalokeron takana (ks. pari kuvaa albumissa)Kotter kirjoitti:Onko kukaan onnistunut vaihtamaan asentoanturia 166:een?
Potikka on onnistuttu sijoittamaan TODELLA huoltoystävälliseen paikkaan. Oikein kunnolla ronkkimalla sormet juuri ja juuri ylettävät hipaisemaan mötikkää, mistä on vielä jokunen matka itse vaihto-operaatioon.
Huolto-CD:n mukaan pitäisi irroittaa ratti, ohjausakseli, koko poljinasetelma jne., mikä kuulostaa aika työläältä.
Tai onko tietoa mistä potikan johdon liitin löytyy? Jos vaikka pelkkä kosketushäiriö...
Niin, ja jos liittimen rassaaminen ei auta, kannattaa tarkastaa liikerata testerillä (pohjaanpainettuna), ko autossa on ongelma poljinasetelman taipuminen, joka saattaa aiheuttaa polkimen menemisen yli max liikematkan ja sen seurauksena hätäkäynnille (max 2500 rpm). Se tapahtuu tietysti ohitustilanteessa!
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Itsellä oli sama ongelma muutamia vuosia sitten. Totesin että vaihto-operaatio on aivan mieletön. Ja onneksi en sitä alkanut tekemään sillä vika poistui kun kävin läpi potikan liittimen jossain sähköaivojen läheisyydessä. Ota auki vänkärin jalkatilassa oleva muovi niin pääset käsiksi liittimiin.Kotter kirjoitti:Onko kukaan onnistunut vaihtamaan asentoanturia 166:een?
Potikka on onnistuttu sijoittamaan TODELLA huoltoystävälliseen paikkaan. Oikein kunnolla ronkkimalla sormet juuri ja juuri ylettävät hipaisemaan mötikkää, mistä on vielä jokunen matka itse vaihto-operaatioon.
Huolto-CD:n mukaan pitäisi irroittaa ratti, ohjausakseli, koko poljinasetelma jne., mikä kuulostaa aika työläältä.
Tai onko tietoa mistä potikan johdon liitin löytyy? Jos vaikka pelkkä kosketushäiriö...
Re: Kaasupolkimen potentiometri....
Tämä olis ajankohtainen tossa projekti 166 V6 2,5 vm -00. Mutta...missä tämän johdot ja missä tämä potikka oikeasti sijaitsee? 156 mallissa hansikaslokeron takana, ymmärsin. Mutta 166 en ole vielä löytänyt. Mitä pitää purkaa ja mistä? Olisko joku ystävällinen ja kertoisi?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Kaasupolkimen potentiometri....
Kaasupolkimen yläpuolella on tämä potikka.kamarko kirjoitti:Tämä olis ajankohtainen tossa projekti 166 V6 2,5 vm -00. Mutta...missä tämän johdot ja missä tämä potikka oikeasti sijaitsee? 156 mallissa hansikaslokeron takana, ymmärsin. Mutta 166 en ole vielä löytänyt. Mitä pitää purkaa ja mistä? Olisko joku ystävällinen ja kertoisi?
Re: Kaasupolkimen potentiometri....
...ja liitin pienen matkan päässä maton reunan alla, ellei ole siirretty! Sen potikan irroitus on vanhassa mallissa aika työläs toimenpide, joten kannattaa tutkia muut vaihtoehdot ensin. Miksi sen irroittamiseen olet ylipäätään päätynyt, miten se oikreilee?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Kaasupolkimen potentiometri....
Just huomasin tämän ketjun. Pitääkö mun nyt kaivaa tallin uumenia kun siellä pitäisi olla 156 V6 kaasupolkimen potikka tehtaan pakkauksessa. Mulla ei enää ole autoakaan eikä se siellä laatikossa ketään lämmitä. Siellä on aika paljon muitakin V6 osia joita en ole jaksanut kaupitella kun niistä ei kukaan tunnu haluavan rahaakaan antaa kun joskus foorumilla yritin. En lupaa tänään jaksaa, ja huomenna lähden työmatkalle mutta kaivan sen esiin joka tänään illalla tai sitten myöhemmin ja laitan tänne vaikka kuvan kera jos tulisi jollekulle tarpeeseen
EDIT: vieraat on myöhässä ja kävin tallissa möyrimässä. Osanumerolla 60659531 oleva potentiometri löytyy. En ole Eperin käytössä expertti mutta sen mukaan "substituted" numeroita löytyy lisäksi 46800065 ja 60816463 ja vielä 46750234 Onko nuo kaikki nyt sitten yhteensopivia eli sama osa. Yksi varaosa putka saksasta tunnisti 46800065 numeron ja arpoi hinnaksi 1182.40 EUR
EDIT: vieraat on myöhässä ja kävin tallissa möyrimässä. Osanumerolla 60659531 oleva potentiometri löytyy. En ole Eperin käytössä expertti mutta sen mukaan "substituted" numeroita löytyy lisäksi 46800065 ja 60816463 ja vielä 46750234 Onko nuo kaikki nyt sitten yhteensopivia eli sama osa. Yksi varaosa putka saksasta tunnisti 46800065 numeron ja arpoi hinnaksi 1182.40 EUR
Ayrton Senna da Silva forever