Eka Alfa kiikarissa!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mapster
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Tammi 2007, 17:12

Eka Alfa kiikarissa!

Viesti Kirjoittaja mapster »

Olen harkinnut vakavasti 156 20JTS:n ( vm. 2003 aj 65000 km )hankintaa. Alfat on mulle vielä hiukan uusi asia ja olis kiva tietää hieman faktoja tämän
moisesta autosta. Esim auton huoltokulut?
Toivottavasti joku jaksais vaivautua, sillä Alfa olis saatava!!!

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tärkeintä on, etä mietit hyvissä ajoin aiotko käyttää lumiharjaa vai et. :wink:

Vakavasti. Esimerkiksi tuohon minun kiuluuni maksaa hihnanvaihto pahimmillaan (Deltassa) n. 800 euroa. Vaihto väli 3v / 60tkm.

Muutenkin osat ovat hinnoissaan, jos vertaa corollaan. Ei pidä verrata..
Senza cuore saremmo solo macchine

mapster
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Tammi 2007, 17:12

Viesti Kirjoittaja mapster »

Kyseiseen yksilöön on jakohihna vaihdettu ja muutenki hiton siistissä kunnossa. Kyseessä on siis 156 JTS 2.0 Sport Wagon. Olis kaks vaihtoehtoa: Toinen 65000 ajettu ja jakohihna vaihdettu, toinen 44000 ajettu sama vuosimalli (2003) ei hihnaa vaihdettuna. Sisältä molemmat hyvä kuntoisia. Pitää nyt vaan päättää kumpiko löytää tiensä meikäläisen talliin?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos päädyt tuohon vähemmän ajettuun, niin vaadi ihmeessä jakopäähomma kauppaan, koska remmeillä on ikää jo yli kolme vuotta.

Niin ja mitä osa- ja huoltohintoihin tulee, niin siinä voi säästää pieniä omaisuuksia kun näkee vähän vaivaa selvitystyöhön, että mitä ostaa ja mistä ostaa ja missä teettää.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Hihnan vaihtosuositushan on 60tkm tai kolme vuotta. Osta vähemmän ajettu ja vaadi kauppaan remminvaihto mukaan.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Vittorio Jano kirjoitti:Hihnan vaihtosuositushan on 60tkm tai kolme vuotta. Osta vähemmän ajettu ja vaadi kauppaan remminvaihto mukaan.
Ja samalla kaikki siihen liittyvät hilppeet. Myyjäliikkeen intressi on tehdä kaupan päälle huollot ns. juosten kusten, valitettavasti.

mapster
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Tammi 2007, 17:12

Viesti Kirjoittaja mapster »

Kiitti vinkeistä. Huomenna puhelin kouraan ja kauppaa hieroon!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

V-tyyli kirjoitti: Myyjäliikkeen intressi on tehdä kaupan päälle huollot ns. juosten kusten, valitettavasti.
Ikävä kyllä. Toinen vaihtoehto olisi tonnin alennus, jolla voisi sitten teettää työn itse (mikä ei tietenkään sekään takaa laatua).

Onnea kaupoille!

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Re: Eka Alfa kiikarissa!

Viesti Kirjoittaja Campari »

mapster kirjoitti:Olen harkinnut vakavasti 156 20JTS:n ( vm. 2003 aj 65000 km )hankintaa.
Onnea saamanne taudin johdosta! Virukseen on lääkekin, onneksi. Tosin kuuri saattaa olla kalliskin.

Tuossa jo aiemmin tulikin nuo tärkeimmät asiat mainittua, ja palstan 156-kokemuksista löytynee lisää tuntikaupalla lukemista. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että oma 2003 on pelannut loistavasti tähän saakka (n. 80 tkm), yksi pikkuvika vain, joka ei sekään ajoon vaikuttanut (lambdan liitosjohdon löysyys). Jakohihnahuollon teetätin aikanaan muualla kuin da:ssa ja hintaa tuli kaikkineen noin 550e.
Ero ensimmäisen -98 mallin ja -03 mallin välillä on ollut kyllä suuri, -98:ssa oli vaikka mitä pikku murhetta. Uudemmissa on korjattu paljon esim. sisustuksen narinoita, vaikka ei tämäkään täysi äänetön ole.

Jos auto on siisti, kulkee ja käy ongelmitta, eikä ylimääräisiä, asiattomia, ääniä kuulu mistään, niin siitä vaan. Koeajoon olisi kyllä hyvä ottaa joku mukaan, jolla on jo ko. malli ollut, jotta saa referenssiä, jos sitä itselläsi ei ole. Alfisti tuntee kyllä yleensä takapuolessaan ja oikean jalan alle, jos auto ei ole kunnossa. JTS on moottorina vähän eriluonteinen kuin TS, jos olet sellaista ajanut. JTS tuntuu vääntävämmältä alakierroksilla, mutta ei ota kierroksia yhtä "kitkattomasti" kuin tessu. Toki pitää kiertää yhtä korkealle, ei saa jäädä 3000-4000 väliin, silloin on ongelmia.

Kori- ja sisustuspuolelta kannattaa tarkistaa kaikkien lukkojen ja ovien toimivuus ja istuvuus ja sen että kaikkien ovien sähkövempeleet pelaavat, usein unohtuu koeajossa. Lamppuja, varsinkin parkit, palavat usein joten nekin kannattaa katsoa, samoin mittarivalot. Ja tietysti se airbagin valo ei saa jäädä palamaan. Jos on sportwagon, niin takaluukun tiivisteet ja sähköjohtokumisuojien kunto ja kiinnitys kannattaa tarkistaa, tuppaavat irtoilemaan luukun yläreunasta. Ulkopuolelta helmat ovat yleensä jo kiveniskemissä, mutta saumojen kohdat kannattaa tarkistaa, ettei maali ole kulunut kokonaan pois.

Moottori ja voimansiirto kuuluu noin nuorissa yleensä vaihtotakuu piiriin, mutta siitä huolimatta kannattaa kysyä tehdyt huollot ja toimenpiteet, jos on jotain ylimääräisiä toimenpiteitä paljon, saattaa kieliä alkavasta tai peitetystä ongelmasta. Myös nestepinnat kannattaa tsekata, yllättävän usein koeajoautoissa saattaa olla pesuneste loppu, öljy alamerkissä jne.
Jatkossa etenkin oikean öljyn riittävyydestä ja vaihtovälistä on huolehdittava säännöllisesti, tästä ei saa lipsua.

Koeajossa on auton kuljettava suoraan ja vastattava kaasuun herkästi ja nopeasti. Alfan ohjaus on aika herkkä, joten pitkäksi aikaa ei voi käsiä irrottaa. Tarkoitan siis sitä, että jos auto selkeästi vetää jommalle kummalle puolelle t.s rattiin tuntuu "painetta" normaalissa ajossa, niin sitten on jossain vikaa.

Jos auto muuten tuntuu olevan hanskassa, mutta tuntuu levottomalta sivutuulessa tai mutkissa, niin takatukivarret on syytä tarkistaa, niiden löysyys saa auton "luikertelemaan". Noilla kilometreillä etupään ei vielä pitäisi pahasti kolista, mutta yksilöitä ja kuskeja on niin monenlaisia, joten suuntaa myös monttuteille koeajossa.

Lohkolämppärikin kannatta katsoa, onko sitä, jos ei niin tinkaa kauppaan.

Muuten kaikki mitä käytetyn ostosta on yleensäkin sanottu, pätee Alfaankin, ei se autoa kummempi ole. Pää kylmänä vain ja silmät ja korvat auki.

Jos hyvän, Luigi Lusson hyvänä päivänä tekemän yksilön saat, niin ajonautintosuhde per käytetty raha on parhaimmillaan loistava. Joskus sitten taas ei.

Kokeneemmat lisätköön lisää vinkkejä.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

mapster
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Tammi 2007, 17:12

Viesti Kirjoittaja mapster »

THANKS!!!!!! Tästä on SUURESTI apua. Käyn sunnuntaina koeajaan.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

Mukava tietysti on että löytyisi taas joku kylähullu joukkoon kummaan 8)
Lue kuitenkin foorumia läpi ja harkitse haluatko ryhtyä tälle tielle raskaalle
VIA DOLOROSA :roll:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

alfdats kirjoitti:Lue kuitenkin foorumia läpi ja harkitse haluatko ryhtyä tälle tielle raskaalle.
Aika turhaa pelottelemista. Uudenkarhea Alfa ei ole laadullisesti sen kummoisempi kuin mikään mukaan tusinaritsa.

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Cuore Sportivo kirjoitti:Aika turhaa pelottelemista. Uudenkarhea Alfa ei ole laadullisesti sen kummoisempi kuin mikään mukaan tusinaritsa.
Juurikin näin. Oma alfistin taipaleeni on vielä varsin lyhyt, mutta näiden yhteisten kahdeksan kuukauden aikana olen jo ehtinyt toteamaan, että auto se on siinä missä muutkin.

[edit] Siis laadultaan...[/edit]

Kuitenkin varoituksen sana:

Melko tarkalleen vuosi sitten erehdyin ensimmäisen kerran koeajamaan Alfan eikä siltä tieltä ollut paluuta kuin pankin kautta...

Vastaa Viestiin