
alfa 159
Valvoja: Moderators
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Vai sillä viisiin... No, omastani ehdin kaupat tekemään entisillä hinnoilla, joita nyt ei voinut varsinaisina alehintoina pitää niitäkään.
Ainakin Englannissa punainen väri on hinnoiteltu muita kalliimmiksi ennenkin. Tosin hinnoittelu on muutenkin aivan erilainen.
Tuskin noissa väreissä nyt voi kovin kummoisia todellisia hintaeroja olla. Eiköhän lähinnä ole kyse siitä että otetaan katetta sieltä mistä sitä on saatavissa. Ja punaisia Alfoja on tainnut mennä aika hyvin viime aikoina.
Ainakin Englannissa punainen väri on hinnoiteltu muita kalliimmiksi ennenkin. Tosin hinnoittelu on muutenkin aivan erilainen.
Tuskin noissa väreissä nyt voi kovin kummoisia todellisia hintaeroja olla. Eiköhän lähinnä ole kyse siitä että otetaan katetta sieltä mistä sitä on saatavissa. Ja punaisia Alfoja on tainnut mennä aika hyvin viime aikoina.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Lueskelin tuossa vanhoja Hesari autojuttuja ja huomasin tämän:
Korin ominaisuuksien lisäksi ajajan apuna on runsaasti elektroniikkaa. Ajonhallintajärjestelmä (VDC), luistonesto (ASR), jarrruassistentti, ABS-jarrut elektronisella jarruvoimanjaolla (EBD) ja mäkistartteja helpottava hill holder ovat Alfa 159:ssä vakiona.
Mites tuo ihan niinkuin käytännössä toimii ja on toteutettu?
Korin ominaisuuksien lisäksi ajajan apuna on runsaasti elektroniikkaa. Ajonhallintajärjestelmä (VDC), luistonesto (ASR), jarrruassistentti, ABS-jarrut elektronisella jarruvoimanjaolla (EBD) ja mäkistartteja helpottava hill holder ovat Alfa 159:ssä vakiona.
Mites tuo ihan niinkuin käytännössä toimii ja on toteutettu?
Senza cuore saremmo solo macchine
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Ja toinen on se kauan kaivattu valkoinen, jonka aivan ehdottomasti itse valitsisin.Ciancarlo kirjoitti:^Musta. Aivan kuin Hopalla silloin ennen.
Jaa että miksi?
[
mäkistartteja helpottava hill holder ovat Alfa 159:ssä vakiona[/b].[/i]
Mites tuo ihan niinkuin käytännössä toimii ja on toteutettu?[/quote]
Kun ylämäessä, esim. liikennevaloissa, lähdet liikkeelle, pitää Hill holder auton paikallaan sen aikaa, kun siirrät jalan jarrulta kaasulle ja nostat kytkimen. Viive on parin sekunnin luokkaa.
mäkistartteja helpottava hill holder ovat Alfa 159:ssä vakiona[/b].[/i]
Mites tuo ihan niinkuin käytännössä toimii ja on toteutettu?[/quote]
Kun ylämäessä, esim. liikennevaloissa, lähdet liikkeelle, pitää Hill holder auton paikallaan sen aikaa, kun siirrät jalan jarrulta kaasulle ja nostat kytkimen. Viive on parin sekunnin luokkaa.
Hill Holder eli mäkilähtöavustin toimii niin , että kun auto on ylämäessä ja painat kytkimen pohjaan vaihde päällä ja painat jarrua kytkimen ollessa pohjassa ( hieman aikaa ) auto pysyy paikallaan lähtemättä valumaan mäkeä alas, vaikka nostat jalan jarrulta.
Eli voit myös pitää autoa vapaalla, jos esimerkiksi pitkät punaiset risteyksessä, mutta sitten hiukan ennakoiden ykkönen silmään ja jarrua, niin mäkiavustin kytkeytyy automaattisesti.
Itse keksin moisen, kun auto oli ollut puolisen vuotta käytössä, sen jälkeen olen antanut systeemin toimia. Eli en enää pistä pykälää päälle vasta liikkeelle lähtiessä, vaan ennakoiden.
Väriasioista en edelleenkään kiistele - Alfa red
Eli voit myös pitää autoa vapaalla, jos esimerkiksi pitkät punaiset risteyksessä, mutta sitten hiukan ennakoiden ykkönen silmään ja jarrua, niin mäkiavustin kytkeytyy automaattisesti.
Itse keksin moisen, kun auto oli ollut puolisen vuotta käytössä, sen jälkeen olen antanut systeemin toimia. Eli en enää pistä pykälää päälle vasta liikkeelle lähtiessä, vaan ennakoiden.
Väriasioista en edelleenkään kiistele - Alfa red
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Reilu viikko on ollut Mariia talossa ja eka 1tkm lähestyy mittarissa uhkaavasti. Ja näyttää riittävän eka tankki tonne tonniin asti vaikka on tullut luukutettua aikalailla ja enimmäkseen kaupunki/taajama-ajoa.
Täytyy silti sanoa, että joka kerta kun kone lähtee käyntiin tympäsee etten ottanu bensaa, mutta ei ollut juuri vaihtoehtoja. Mutta ajettaessa toi 1.9 on jopa parempi kuin toi 2.4. Se ottaa huomattavasti iloisemmin kiekkoja, vääntökäyrä on tasaisempi, kytkin sekä vaihdelaatikko toimii kivemmin ja nokka ei ole aivan yhtä raskas. Toi rengasmelu on vaan aikamoinen jopa 16" aluilla ja harmittaa. Mielestäni koeajoauto ei ollut noin äänekäs (renkaat...).
Tyytyväinen oon silti ollu. Ja kyllähän tossa silmä lepää. Ja toi väri on luonnossa aivan mieletön. Toi muotoilu ton farkun kans on paaaljon onnistuneempi kuin 156:sen suhteen jossa perä on liian laatikkomainen.
Jopa työpoppoo joka on nauranut mun ja deltan ongelmille sekä koko projektille joutuivat myöntämään että on toi helvetin paljon paremman näkönen kuin uus V70 (joka monella on). Lisäksi sisustasta ja ajomukavuudesta tykättiin. Ja brembon jarrut alfan teksteillä herättävät kateutta vilkkuessaan vanteiden välistä
.
Oli muuten tänään mielenkiintoinen efekti liikennevaloissa täällä Oulussa. Kovin montaa 159:siä täällä ei pyöri, mutta vieressä kökötti just saman värinen (metallin viininpunainen) myös farkku, mutta 3.2l koneella...
Täytyy silti sanoa, että joka kerta kun kone lähtee käyntiin tympäsee etten ottanu bensaa, mutta ei ollut juuri vaihtoehtoja. Mutta ajettaessa toi 1.9 on jopa parempi kuin toi 2.4. Se ottaa huomattavasti iloisemmin kiekkoja, vääntökäyrä on tasaisempi, kytkin sekä vaihdelaatikko toimii kivemmin ja nokka ei ole aivan yhtä raskas. Toi rengasmelu on vaan aikamoinen jopa 16" aluilla ja harmittaa. Mielestäni koeajoauto ei ollut noin äänekäs (renkaat...).
Tyytyväinen oon silti ollu. Ja kyllähän tossa silmä lepää. Ja toi väri on luonnossa aivan mieletön. Toi muotoilu ton farkun kans on paaaljon onnistuneempi kuin 156:sen suhteen jossa perä on liian laatikkomainen.
Jopa työpoppoo joka on nauranut mun ja deltan ongelmille sekä koko projektille joutuivat myöntämään että on toi helvetin paljon paremman näkönen kuin uus V70 (joka monella on). Lisäksi sisustasta ja ajomukavuudesta tykättiin. Ja brembon jarrut alfan teksteillä herättävät kateutta vilkkuessaan vanteiden välistä

Oli muuten tänään mielenkiintoinen efekti liikennevaloissa täällä Oulussa. Kovin montaa 159:siä täällä ei pyöri, mutta vieressä kökötti just saman värinen (metallin viininpunainen) myös farkku, mutta 3.2l koneella...
-Matti-
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Ne taitaa olla vaan kateelisia sun soundtrackilleVittorio Jano kirjoitti:Tästä taas ei.Matti_S kirjoitti: joutuivat myöntämään että on toi helvetin paljon paremman näkönen kuin uus V70 (joka monella on).

Sekin on jo huomattu, että toi näyttää vissiin aika provosoivalta taustapeilissä. Vaikka ajaisi rauhassa vakkari päällä motarilla, niin ton lähestyessä muidenkin autojen nopeudet pompsahtaa

-Matti-
Kommentoikaas vähän 159:n ajettavuutta. Itselläni on nyt pari viikkoa ja 2000 km kokemusta asiasta, enkä ole täysin tyytyväinen. Kyseessä on siis 159 2,4 JTD SW 2008 ja alla pyörivät Continentalin nastarenaat 225 - 17.
Havaintoja.
Kaarrekäyttäytyminen on asiallisen kallistelematonta, mutta ohjaustunto ei ole 156:n tasolla. Meno on tunnottomuuden vuoksi mutkateillä jopa toisinaan jopa pelottavaa, mutta toki vasta laittomilla nopeuksilla, joita nyt ei yleensä harrastettua kuin koemielessä. Mieleen tulee kuitenkin ajatus, että jokohan pelottaa laillisillakin nopeuksilla, kunhan oikea talvi saapuu.
Kiihdytyksissä ohjaus vetelee tolkuttomasti. Onhan autossa toki tehoa ja vääntöä varsinkin, mutta silti tunne on melko hurja eikä oikein istu mielikuvaani 40 000 euron hintaisesta, urheilullisesta, paremmanluokan autosta. Ratista saa pitää tosissaan kiinni ja ohituksissa saa olla tarkkana, ettei tempaudu ulos suunnitelluilta ajolinjoilta.
Matka-ajossa urat tuntuvat vaikuttavan auton suuntaan turhan paljon. Vaikea ajaa esim. urien vieressä, kun auto kampeaa koko ajan johonkin.
Häiritsevin ilmiö on kuitenkin se, että autoa pitää koko ajan ajaa. Pienikin huomion kiinnittäminen radioon, navigaattoriin, lämmityslaitteen säätöihin, kännykkään ym. ...ja auto on heti menossa vastaantulijan kaistalle tai ojaan. Ajamisesta puuttuu leppoisuus. Jaksaisiko tällä posottaa Lappiin?
Aiemmin olen koeajanut 159:ä 2,2 JTS ja 1,9 JTD-moottoreilla ja kesärenkailla ilman, että olisin havainnut tällaisia ongelmia. Koeajolenkit ovat kuitenkin olleet lyhyitä ja intensiivisiä, niihin ei ole sisältynyt pitkiä, leppoisia matkataipaleita.
Onko siis vika renkaissa, alustan säädöissä, auton ajo-ominaisuuksissa vai kuskin korvienvälissä?
Havaintoja.
Kaarrekäyttäytyminen on asiallisen kallistelematonta, mutta ohjaustunto ei ole 156:n tasolla. Meno on tunnottomuuden vuoksi mutkateillä jopa toisinaan jopa pelottavaa, mutta toki vasta laittomilla nopeuksilla, joita nyt ei yleensä harrastettua kuin koemielessä. Mieleen tulee kuitenkin ajatus, että jokohan pelottaa laillisillakin nopeuksilla, kunhan oikea talvi saapuu.
Kiihdytyksissä ohjaus vetelee tolkuttomasti. Onhan autossa toki tehoa ja vääntöä varsinkin, mutta silti tunne on melko hurja eikä oikein istu mielikuvaani 40 000 euron hintaisesta, urheilullisesta, paremmanluokan autosta. Ratista saa pitää tosissaan kiinni ja ohituksissa saa olla tarkkana, ettei tempaudu ulos suunnitelluilta ajolinjoilta.
Matka-ajossa urat tuntuvat vaikuttavan auton suuntaan turhan paljon. Vaikea ajaa esim. urien vieressä, kun auto kampeaa koko ajan johonkin.
Häiritsevin ilmiö on kuitenkin se, että autoa pitää koko ajan ajaa. Pienikin huomion kiinnittäminen radioon, navigaattoriin, lämmityslaitteen säätöihin, kännykkään ym. ...ja auto on heti menossa vastaantulijan kaistalle tai ojaan. Ajamisesta puuttuu leppoisuus. Jaksaisiko tällä posottaa Lappiin?
Aiemmin olen koeajanut 159:ä 2,2 JTS ja 1,9 JTD-moottoreilla ja kesärenkailla ilman, että olisin havainnut tällaisia ongelmia. Koeajolenkit ovat kuitenkin olleet lyhyitä ja intensiivisiä, niihin ei ole sisältynyt pitkiä, leppoisia matkataipaleita.
Onko siis vika renkaissa, alustan säädöissä, auton ajo-ominaisuuksissa vai kuskin korvienvälissä?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
^^Juu, taitaa se 156:nenkin vedellä tuolla rengastuksella. Ei ole tosin kokemusta leveistä nastarenkaista, mutta tuskinpa ne ainakaan parantaa ajettavuutta kotoisilla / uraisilla teillä. Hivenen onkin arveluttanut ajofiilis ja meluisuus esimerkiksi noiden 235 leveiden renkaiden osalta. Hyvältähän ne toki näyttää.. 

Senza cuore saremmo solo macchine
Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Veikkaan hajun tulevan partikkelisuodattimesta joka intoutuu polttamaan sinne kerääntynyttä kuonaa. Se poltto tapahtuu muistaakseni suunnilleen 600-700 km välein eli kerran tankillisessa.rim kirjoitti:Mistähän voisi johtua voimakas palaneen kumin hajua aika usein ajon jälkeen ? Tätä on esiintynyt käytännössä useamman kuukauden ajan.
On huomattu ja karmeinta on, ettei löydy hillittimiä ollenkaan.Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.
Tulin nimittäin kerran ko kelillä Hesasta Tampereelle, eikä tarvinnut painella jarrua ennenkuin Treen ekoihin liikennevaloihin - ei sitten tapahtunut mitään. Kirjoitinkin ko asiasta tänne jonnekin jo aiemmin ja varottelin, että on syytä pitää jarrut kuivana ja lämpimänä, eli silloin tällöin jarrutusta ihan huvin vuoksi.
Tämä on vähän kuin keraamisilla jarruilla, mutta samaa ongelmaa on myös muissa automerkeissä, muistaakseni saksalaisissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^ Oma patonki tekee samaa. Luulisin että siinä syypäänä ovat suhteellisen pienet jarrukilvet jotka päästävät levyt kastumaan turhan herkästi.
Kyllä siinä konetietaipaleen jälkeenkin jarrut on mutta ensimmäisellä polkaisulla tarvitaan poljinvoimaa paljon enemmän kuin normaalisti.
Kyllä siinä konetietaipaleen jälkeenkin jarrut on mutta ensimmäisellä polkaisulla tarvitaan poljinvoimaa paljon enemmän kuin normaalisti.
- Epäkelpokeräilijä -
Jotenkin erikoinen juttu, että kun vaihtaa merkin sisällä auton uuteen, niin yllättäen kehitys ajo-ominaisuuksien suhteen ei olekaan mennyt yhtään eteenpäin. Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.Laku kirjoitti:On huomattu ja karmeinta on, ettei löydy hillittimiä ollenkaan.Entäs onkos tällaista kukaan huomannut, että kun ajaa vesi/räntäsateessa ja pitemmän tauon jälkeen painaa jarrua, kurssi muuttuu äkäisesti. Tuntuu varsinkin moottoritiellä ja liukkaalla pinnalla tuollainen heilautus melkoisen ikävältä. Sitten, kun painaa jarrua uudestaan, ote on tasainen, mutta märkinä jarrut puoltavat todella voimakkaasti.
Tulin nimittäin kerran ko kelillä Hesasta Tampereelle, eikä tarvinnut painella jarrua ennenkuin Treen ekoihin liikennevaloihin - ei sitten tapahtunut mitään. Kirjoitinkin ko asiasta tänne jonnekin jo aiemmin ja varottelin, että on syytä pitää jarrut kuivana ja lämpimänä, eli silloin tällöin jarrutusta ihan huvin vuoksi.
Tämä on vähän kuin keraamisilla jarruilla, mutta samaa ongelmaa on myös muissa automerkeissä, muistaakseni saksalaisissa.
Myös varustelussa on yllättävää taantumusta tavattavissa. Kuljettajan aurinkolipasta puuttuu peili ja valo, takaluukussa ei ole sähköpistoketta eikä kuormaverkkoa, hansikaslokerosta on unohtunut lukko, ristiseläntuen sähkösäätö on vaihtunut rullaan, sade- ja huurretunnistimet loistavat poissaolollaan...
Pikkujuttuja ja ilmiö on tuttu monista muistakin merkeistä. Uuden mallin lumoissa ostaja kiinnittää huomiota parannuksiin ja unohtaa kiinnittää huomiota pieniin unohtuneisiin yksityiskohtiin. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Eiköhän ne ilmaannu taas faceliftiin, kuten muissa automerkeissä esimerkiksi valkoiset vilkut.Jönsson kirjoitti:Myös varustelussa on yllättävää taantumusta tavattavissa. Kuljettajan aurinkolipasta puuttuu peili ja valo, takaluukussa ei ole sähköpistoketta eikä kuormaverkkoa, hansikaslokerosta on unohtunut lukko, ristiseläntuen sähkösäätö on vaihtunut rullaan, sade- ja huurretunnistimet loistavat poissaolollaan...
aika erikoista, kyllä minusta 159 on paljon parempi esim suuntavakavuudesssa vrt 156....mitään vetelyäkään en havainnut kun tuollaisella ajoin...Jönsson kirjoitti: Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.
. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Ne renkaat, ne renkaat... 16" aluilla ja 215 55 nakeilla ei ainakaan itellä vetele pätkääkään. Toki toi faceliftin elektroninen Q2 vaikuttaa kans, mutta en saanu koeajettua pre-facelift 2.2:stakaan puskemaan vaikka tein parhaani
.
Jos puskeminen on ongelma Alfalla, niin kandee käydä testaamassa Saabin 9-3. Joka käsittämättömän nuhainen 1.8t puskee ihan tautisesti. Vaikken kyllä käsitä miten kun ei se varsinaisesti edes yritä liikkua. Pistää kivasti perspektiiviä kuinka paha se voi joskus olla etuvetosilla...

Jos puskeminen on ongelma Alfalla, niin kandee käydä testaamassa Saabin 9-3. Joka käsittämättömän nuhainen 1.8t puskee ihan tautisesti. Vaikken kyllä käsitä miten kun ei se varsinaisesti edes yritä liikkua. Pistää kivasti perspektiiviä kuinka paha se voi joskus olla etuvetosilla...
-Matti-
Jönssonin kanssa täysin eri mieltä alla olevasta:
Jarrujen häipyminen on uusi juttu, jota 156:ssa ei ollut.Jotenkin erikoinen juttu, että kun vaihtaa merkin sisällä auton uuteen, niin yllättäen kehitys ajo-ominaisuuksien suhteen ei olekaan mennyt yhtään eteenpäin. Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Mielestäni nykyinen 159 on kyllä mennyt huomattavasti eteenpäin verrattuna vanhoihin 156:iini . Kakonaisuutena laadukkaamman tuntuinen verrattuna edelllisiin. Nelivedon halusin juuri siksi että halusin varmistaa ettei tarvitse enää kärsiä vetelystä. Suuntavakavuus on erinomainen johtuu varmaan myös nelivedosta. Jarrujakaan en menisi moittimaan, tosin muistaakseni ne on 2.4 JTD:ssä ja 3.2:ssa isommat edessä.
Oma 159 Sedan 06/2.2 kuuluu myös sarjaan "paimennettavat". Huomattavasti skarpimpana täytyy olla kuin esim. emännän Golf Plus(1.4TSI), joka on rauhallisuuden perikuva.
Varsinkin ajo kapeilla mutkaisilla teillä joissa oja alkaa heti keskiviivan vierestä ja väsynyt olo ei ole ihanteellinen omalle kaunokaiselleni.
Muutaman kerran kun on tullut epähuomiossa nostettua nopeus lakisääteistä ylemmäksi (n. 150kmh) niin auto alkaa tuntumaan huomattavasti paremmalta ja ohjaus tarkemmalta... Ehkä täytyy muuttaa keskieurooppaan autoni kanssa
Varsinkin ajo kapeilla mutkaisilla teillä joissa oja alkaa heti keskiviivan vierestä ja väsynyt olo ei ole ihanteellinen omalle kaunokaiselleni.
Muutaman kerran kun on tullut epähuomiossa nostettua nopeus lakisääteistä ylemmäksi (n. 150kmh) niin auto alkaa tuntumaan huomattavasti paremmalta ja ohjaus tarkemmalta... Ehkä täytyy muuttaa keskieurooppaan autoni kanssa

Sanoisin että kaikki on parantunut 159ssä, erityisesti laatu, alustan napakkuus ja suuntavakuus verrattuna ex.156v6:een.V6 kirjoitti:aika erikoista, kyllä minusta 159 on paljon parempi esim suuntavakavuudesssa vrt 156....mitään vetelyäkään en havainnut kun tuollaisella ajoin...Jönsson kirjoitti: Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.
. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.
Onkohan Jönssön koskaan kokeillut 159ä..
- Alfaholic -
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
uraherkkyys, ohjauksen vetely,
Nämä allekirjoitan.
Kuljettajan aurinkolipasta puuttuu peili ja valo, takaluukussa ei ole sähköpistoketta eikä kuormaverkkoa, hansikaslokerosta on unohtunut lukko,
Näitä en.
Pikkujuttuja ja ilmiö on tuttu monista muistakin merkeistä. Uuden mallin lumoissa ostaja kiinnittää huomiota parannuksiin ja unohtaa kiinnittää huomiota pieniin unohtuneisiin yksityiskohtiin. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.
Nämä allekirjoitan.
Kuljettajan aurinkolipasta puuttuu peili ja valo, takaluukussa ei ole sähköpistoketta eikä kuormaverkkoa, hansikaslokerosta on unohtunut lukko,
Näitä en.
Pikkujuttuja ja ilmiö on tuttu monista muistakin merkeistä. Uuden mallin lumoissa ostaja kiinnittää huomiota parannuksiin ja unohtaa kiinnittää huomiota pieniin unohtuneisiin yksityiskohtiin. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.
Onhan se laadukkaamman tuntuinen ja jotenkin täsmällisemmin jousituskin toimii, mutta suuntavakavuus, ohjauksen vetely, uraherkkyys ja jarrujen puoltaminen tietyissä ajo-olosuhteissa. Mutta jos olet asiasta eri mieltä, niin ole rauhassa. Kotikasvatukseni estää minua kommentoimasta tekstisi loppua.Jappe kirjoitti:Sanoisin että kaikki on parantunut 159ssä, erityisesti laatu, alustan napakkuus ja suuntavakuus verrattuna ex.156v6:een.V6 kirjoitti:aika erikoista, kyllä minusta 159 on paljon parempi esim suuntavakavuudesssa vrt 156....mitään vetelyäkään en havainnut kun tuollaisella ajoin...Jönsson kirjoitti: Suuntavakavuus, uraherkkyys, ohjauksen vetely, jarrutuksen vakaus.... kaikisssa näissä suteissa tullut takapakkia 156:een verrattuna.
. Mutta nuo ajettavuuteen liittyvät seikat eivät ole pikkujuttuja.
Onkohan Jönssön koskaan kokeillut 159ä..
Kysynpä sen sijaan muilta palstalaisilta, että jos kerran näiden ominaisuuksien pitäisi olla edeltäjämallia paremmalla tolalla, niin mistä pitäisi lähteä sumaa purkamaan. Renkaista olikin jo aiemmin puhetta, mutta mikä muu voisi olla vikana?
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
159
Meillä on ollut kaksi 159 JTDM farkkua (dieseliä). Ja kyllä niistä molemmista puuttui takakontin pistoke (laitoin sen sinne ite). Samoin tuo vetely oli tällä jälkimmäisellä ihan hirveetä. Ensimmäisessä oli Pirellin kumit ja tässä jälkimmäisessä Bridgestonet. Talvirissat oli molemmissa Contit. Käytin työn toisen lulmien tarkastuksessa ja säädössäkin (olivat ihan pielessä tehtaan jäljiltä.
Joten ei se ihan joka kantilta parempi ole, mutta makuja on monia. 166 oli huomattavasti laadukkaampi auto
Joten ei se ihan joka kantilta parempi ole, mutta makuja on monia. 166 oli huomattavasti laadukkaampi auto

Kautta likaisten varpaitteni!
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Pyöränkulmat tietty tulee ekana mieleen. Vaikka oliskin toleransseissa niin voi olla herkempi urille tms. kuin joku toinen yksilö- säädöissä kun on kumminkin poikkeamia eri yksilöiden välillä. C5- sitikoissa (se sämpylä -korimalli) korjailivat (jopa menestyksekkäästi) sivutuuli- ja uraherkkyyttä säätämäällä aurausta ihan toleranssin reunalle. Keverin Lagunassa taasen liikutettiin koko taka-akselikelkkaa hieman eri asentoon tuon uraherkkyyden takia (ei taida oll säädettävä auraus takana). Säätöarvoista mullei oo hajua.Jönsson kirjoitti:
Kysynpä sen sijaan muilta palstalaisilta, että jos kerran näiden ominaisuuksien pitäisi olla edeltäjämallia paremmalla tolalla, niin mistä pitäisi lähteä sumaa purkamaan. Renkaista olikin jo aiemmin puhetta, mutta mikä muu voisi olla vikana?
MP