Mitkä ne koiranluut on tuossa aiemmin postatussa kuvassa? Millaisen kolinan aiheuttavat? Alfani valitettavasti kolisee kuopissa. Olen ajatellut iskarien olevan heikossa kuosissa. Pienemmät kuopat, hidastetöysyt ja kanttarit ei kolise, eli jouset lienevät ehjät. Kitinää ei ole. Onko ideoita kolinan aiheuttajasta? Koiranluut vai iskarit finaalissa?Janne kirjoitti:Voihan vee ku hävettää ajella Alfalla taas vaihteeksi
Toissapäivänä alkoi etupäästä kuulua narinaa ja tänään meteli yltyi melkoisen infernaaliseksi.
Lienee sama ongelma eli puslat kuten muillakin. Ylätukivarret on vaihdettu muutama tuhat km sitten (rasvasin kyllä puslat melko runsaasti vaihtaessa), samoin koiranluut, eli syynä lienee itse perkele elikkäs alatukivarret.
Oikeaa kulmaa kun painaa auton ollessa paikallaan, narisee, rattia kun kääntää, narisee myös jostain jarrulevyn takaa.
Huomenna käytän etukiekot irti ja kummastelen ja rasvailen paikkoja.
Nyt vaan tarvis tietää mitä tököttiä sinne ruikkis, ehdotettu on seuraavia aineita: wd-40, silikooni, mobil 5w-50, jne. Mikä lienee paras näillä pakkasilla?
AlfaTomille vielä kysymys: Huomasko ne mitään eroa pyöräkulmissa?
Muutenkin ois kiva tietää muuttuuko ne tuossa ylävarsienvaihto-operaatiossa.
Narinaa ynnä muuta...
Valvoja: Moderators
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ne näkyy hieman tuosta pystytuen takaa. Kuvassa sellainen 1,5cm tanko, joka yhdistyy vakaajatankoon nro. 3, iskarin alapään seutuvilla.V-tyyli kirjoitti:
Mitkä ne koiranluut on tuossa aiemmin postatussa kuvassa?
Itse veikkaisin kolinan syyksi joko noita koiranluita tai ylätukivarren (osanumero 2.) niveltä. Vääntämällä pitäisi selvitä välys aika helposti molempien osalta.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Kyllä kyselee taas italialaisia hermoja urakalla
Sormet ja varpaat on umpijäässä 2,5h -18 pakkasessa tappelun jälkeen ja tulos on plusmiinusnolla. Hölmöläisten hommaa, tiedän kyllä, mutta pakko oli jotain kokeilla.
Käytin etukiekot irti ja rasvailin mukamas puslia ja niveliä. Niveliä injektioruiskulla kumin läpi nestemäisellä vaseliinilla. Alatukivarren nivelet narisi ja vinku ainakin ku pistetty sika. Niveleen laitoin vassua inj.ruiskulla ja rattia pyöritellen ne äänet hävisi. Samalla kokeilin, että välystä ei ollut missään.
Olin jopa hetken mielissään, mutta totuus paljastui kun laskin auton alas. Tismalleen sama rutina jatkuu kun keula nyökkää tai oikeaa etukulmaa painelee.
Tekis mieli kysyä, että mikä noista eturipustuksen osista liikkuu keulan joustaessa, mutta ei renkaiden kääntyessä. Narinaa on vain niin jumalattoman hankala yksin tai jonkun tuhannen aasin (= joka ei erota vasempaa oikiasta) kans paikallistaa
Eli kun rattia pyörittää auton paikallaan ollessa - mistään ei kuulu mitään, mutta kun ajaessa jousitus "elää" niin narina alkaa kuin napista painaen.
Oisko mitään veikkauksia?
Sormet ja varpaat on umpijäässä 2,5h -18 pakkasessa tappelun jälkeen ja tulos on plusmiinusnolla. Hölmöläisten hommaa, tiedän kyllä, mutta pakko oli jotain kokeilla.
Käytin etukiekot irti ja rasvailin mukamas puslia ja niveliä. Niveliä injektioruiskulla kumin läpi nestemäisellä vaseliinilla. Alatukivarren nivelet narisi ja vinku ainakin ku pistetty sika. Niveleen laitoin vassua inj.ruiskulla ja rattia pyöritellen ne äänet hävisi. Samalla kokeilin, että välystä ei ollut missään.
Olin jopa hetken mielissään, mutta totuus paljastui kun laskin auton alas. Tismalleen sama rutina jatkuu kun keula nyökkää tai oikeaa etukulmaa painelee.
Tekis mieli kysyä, että mikä noista eturipustuksen osista liikkuu keulan joustaessa, mutta ei renkaiden kääntyessä. Narinaa on vain niin jumalattoman hankala yksin tai jonkun tuhannen aasin (= joka ei erota vasempaa oikiasta) kans paikallistaa
Eli kun rattia pyörittää auton paikallaan ollessa - mistään ei kuulu mitään, mutta kun ajaessa jousitus "elää" niin narina alkaa kuin napista painaen.
Oisko mitään veikkauksia?
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Se pyöränkulmien tarkistus on kuulemma vain sen takia, että eri valmistajien osien mitoitus saattaa olla hiukan erilainen ja varmistutaan vaan siitä että kulmat on oikein myös uusien osien asennuksen jälkeen.
Se, onko tämä vain rahastusta vai oikeasti asiakkaan edun huomioon ottavaa toimintaa, jää jokaisen itsensä arvioitavaksi, itse pidin sitä kuitenkin osoituksena korjaamon vastuuntunnosta ja ammattitaidosta.
Kolahtelee mullakin Alfa aina välillä tien pikku epätasaisuuksissa, mutta ei tuo hirveesti häiritse, narina on poissa kuitenkin. Ohjauksen vinkaisu on tullut pakkasten myötä takaisin, ohjaustehostimen öljyjen osittainen vaihto ei siis tietenkään auttanut, olisi pitänyt tehdä sekin homma itse.
Asiaan liittyen ja asian vierestä, mutta yleisesti varaosiin liittyen; paras aina ottaa selvää itse millainen osa on tarvis tilata, varaosamyyjä tilaa väärän osan vaikka olisit piirtänyt ja tehnyt rautalangasta ja mitannut tarkasti, ei auta, väärä osa tulee kuitenkin, nimimerkillä Mr Murphy
Se, onko tämä vain rahastusta vai oikeasti asiakkaan edun huomioon ottavaa toimintaa, jää jokaisen itsensä arvioitavaksi, itse pidin sitä kuitenkin osoituksena korjaamon vastuuntunnosta ja ammattitaidosta.
Kolahtelee mullakin Alfa aina välillä tien pikku epätasaisuuksissa, mutta ei tuo hirveesti häiritse, narina on poissa kuitenkin. Ohjauksen vinkaisu on tullut pakkasten myötä takaisin, ohjaustehostimen öljyjen osittainen vaihto ei siis tietenkään auttanut, olisi pitänyt tehdä sekin homma itse.
Asiaan liittyen ja asian vierestä, mutta yleisesti varaosiin liittyen; paras aina ottaa selvää itse millainen osa on tarvis tilata, varaosamyyjä tilaa väärän osan vaikka olisit piirtänyt ja tehnyt rautalangasta ja mitannut tarkasti, ei auta, väärä osa tulee kuitenkin, nimimerkillä Mr Murphy
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Mun Alfassa ylätukivarren puslat oli niin väljät että löysää oli useita millejä...jopa toista senttia ehkä, paljastui kun pyörä oli irti maasta ja otti jarrulevystä kiinni ja käänteli, tai olkavarresta väänsi. Ja narina ja rääkyntä oli ajaessa niinku olis varista rääkättyJanne kirjoitti:Kyllä kyselee taas italialaisia hermoja urakalla
Eli kun rattia pyörittää auton paikallaan ollessa - mistään ei kuulu mitään, mutta kun ajaessa jousitus "elää" niin narina alkaa kuin napista painaen.
Oisko mitään veikkauksia?
Ja tukivarren pallonivel oli jo näkyvissä ja ihan kuiva kun suojakumi oli pois paikaltaan.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Piti käydä oikein tarkistamassa kuinka paljon noilla uusilla muukkosen ylätukivarsilla olen ehtinyt ajaa. Kokonaiset 3275km
En usko, että ne tuossa ajassa alkais nariseen, eikä ääni kyllä tule noin ylhäältä - enemmänkin alhaalta jarrulevyn takaa.
Kun tuota ripustuskuvaa katselee ja miettii, niin rattia kääntäessä siis sekä ylä että alatukivarren nivel kääntyy - OK.
Jos vika olisi jommassa kummassa näistä, niin eikös rutina kuuluisi myös rattia kääntäessä? Nyt ääntä ei tällöin kuulu; vain etupään niiatessa.
Oiskohan ne sittenkin nuo alatukivarren navan puolen puslat..hmmm.
Kunhan lauhtuis vähän ja ehtis päivänvalolla katteleen, niin ehkä lähde lopulta löytyis.
Tarkennus: Väljyyttä ei ole missään, ei kolahtele eikä katsastusmieskään huomannut mitään alkavaa välystä missään.
En usko, että ne tuossa ajassa alkais nariseen, eikä ääni kyllä tule noin ylhäältä - enemmänkin alhaalta jarrulevyn takaa.
Kun tuota ripustuskuvaa katselee ja miettii, niin rattia kääntäessä siis sekä ylä että alatukivarren nivel kääntyy - OK.
Jos vika olisi jommassa kummassa näistä, niin eikös rutina kuuluisi myös rattia kääntäessä? Nyt ääntä ei tällöin kuulu; vain etupään niiatessa.
Oiskohan ne sittenkin nuo alatukivarren navan puolen puslat..hmmm.
Kunhan lauhtuis vähän ja ehtis päivänvalolla katteleen, niin ehkä lähde lopulta löytyis.
Tarkennus: Väljyyttä ei ole missään, ei kolahtele eikä katsastusmieskään huomannut mitään alkavaa välystä missään.
Vaihdoin aikanaan myös ylätukivarret niiden metelin takia.Janne kirjoitti:Piti käydä oikein tarkistamassa kuinka paljon noilla uusilla muukkosen ylätukivarsilla olen ehtinyt ajaa. Kokonaiset 3275km
En usko, että ne tuossa ajassa alkais nariseen, eikä ääni kyllä tule noin ylhäältä - enemmänkin alhaalta jarrulevyn takaa.
Tarkennus: Väljyyttä ei ole missään, ei kolahtele eikä katsastusmieskään huomannut mitään alkavaa välystä missään.
Kitinä pysyi pois noin 2-3kk, sanoisin max 2000km.
Kunnon rasvauksella ne sitten katosivatkin.
En nyt väitä, että sinun kohdalla on kyse samasta, mutta pointti oli se, että voi ne kitistä vaikka ne olisi juuri vaihdettukin, varsinkin jos deltassa vaihtaa...
Ei enää Alfaa... eipä
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Tämä selvä. Tukivarret vaihdoin itse ja täältä viisastuneena rasvasin jo asentaessa nivelen ja yläpäänpuslat huolella. Voihan ne silti olla kuivunu kesän helteistä, syksyn kurasateista ja tän hetken pakkasista johtuen.Maho kirjoitti: Kunnon rasvauksella ne sitten katosivatkin.
En nyt väitä, että sinun kohdalla on kyse samasta, mutta pointti oli se, että voi ne kitistä vaikka ne olisi juuri vaihdettukin, varsinkin jos deltassa vaihtaa...
Elikkäs pitää neki nivelet sitte varmuuden vuoksi rasvailla kun saan uuden ruiskun hankittua.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tämä todellakin veikkaus, mutta kallistuksenvakaaja? Eli koiranluut tai ne keskellä olevat kumiset(?) kiinnityspisteet?Janne kirjoitti:Tekis mieli kysyä, että mikä noista eturipustuksen osista liikkuu keulan joustaessa, mutta ei renkaiden kääntyessä. Eli kun rattia pyörittää auton paikallaan ollessa - mistään ei kuulu mitään, mutta kun ajaessa jousitus "elää" niin narina alkaa kuin napista painaen.
Oisko mitään veikkauksia?
Ayrton Senna da Silva forever
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Nonniii. Narina ja tarina senkun jatkuu. Perjantai-illan ja eilisen tutkimisen jälkeen ääni ei ole juurikaan hiljentynyt.
Nyt on kuitenkin joka ikinen pusla ja nivel rasvattu niin vahvasti, että siitä ei ainakaan ole kiinni.
Samalla kun noita ylätukivarren niveliä aloin rasvaamaan, huomasin että vänkärin puolelta se ylätukivarren nivelen suojakumi on pullahtanut pois paikoiltaan. Voi perkele! Kumi on mytyssä, mutta väljyyttä siinä ei vielä ole. Tulossa kenties...
Hauskaa tässä on että ääni ei kuitenkaan tunnu tulevan ko. nivelestä koska ääni johtuu jääkylmää pystytukea pitkin navan seutuville ja ottaa resonanssia jarrukilvestä.
Olen nyt sitten vähän kahden vaiheilla: ostanko uuden tukivarren heikalta vai korjaanko vanhan irrottamalla & rasvaamalla sen ja laittamalla suojakumin paikoilleen. Samalla vaivalla vaihtas kyllä uudenkin.
Tekis kyllä mieli laittaa tuohon niveleen rasvanippa. Virhon Sakke näytti yhtä mallikappaletta, johon oli nippa ruuvattu - näytti kieltämättä pätevältä.
Nyt on kuitenkin joka ikinen pusla ja nivel rasvattu niin vahvasti, että siitä ei ainakaan ole kiinni.
Samalla kun noita ylätukivarren niveliä aloin rasvaamaan, huomasin että vänkärin puolelta se ylätukivarren nivelen suojakumi on pullahtanut pois paikoiltaan. Voi perkele! Kumi on mytyssä, mutta väljyyttä siinä ei vielä ole. Tulossa kenties...
Hauskaa tässä on että ääni ei kuitenkaan tunnu tulevan ko. nivelestä koska ääni johtuu jääkylmää pystytukea pitkin navan seutuville ja ottaa resonanssia jarrukilvestä.
Olen nyt sitten vähän kahden vaiheilla: ostanko uuden tukivarren heikalta vai korjaanko vanhan irrottamalla & rasvaamalla sen ja laittamalla suojakumin paikoilleen. Samalla vaivalla vaihtas kyllä uudenkin.
Tekis kyllä mieli laittaa tuohon niveleen rasvanippa. Virhon Sakke näytti yhtä mallikappaletta, johon oli nippa ruuvattu - näytti kieltämättä pätevältä.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Muistelen, että narina omassa edesmenneessä 156:ssa aiheutui edessä alatukivarsien kumipuslista (niiden kuivuudesta). Tämä olo helppo todeta vaihtaessani ohjausvaihdetta, jolloin apurunko alatukivarsineen oli irti ja pöydällä. Melkoinen kitinä aiheutui väännellessäni ja heilutellessani alatukivarsia. Runttasin väliin VD40:stä ja vääntelin niitä niin kauan ylösalas, jotta meteli tokeni. Ei sittemmin narissut enää
Re: Narinaa ynnä muuta...
Minulla tekee semmoista, että kun odottelee esim. valoissa vilkku päällä, niin se (vilkku) vaan sammuu yhtäkkiä vaikka viiksi on edelleen vilkkuasennossa. Kun sitten käyttää viiksen keskiasennossa ja laittaa uudestaan päälle niin taas naksuttaa.vesajorma kirjoitti:Ja toinen juttu, onko muilla vilkkurele alkanut "kilistämään" kuin tiuku konsanaan tai sitten pidenpään valoristeksessä odottaessa...
Rahaa on vähän mutta pitäähän sitä aina vähän ollakin
Ilmeni tossa huollon yhteydessä muutama korjauskohde 147:aan.
-ylätukivarsi väljä(vaihtoon)
-etuiskarin alahela välystä..onkohan vaihdettava koko iskari vai mitä(hela?)...??
-takapitkittäistuen takahela välystä. meneekö vaihtoon koko pitkittäistuki vai selviääkö pelkällä helalla??
etupäästä kuulunut nyt muutenkin nitinää/natinaa niin kannattaisiko vaihtaa samalla koko etupaketti(ylä-alatukivarret+koiranluut) kummallekin puolelle?? sais tuolta http://www.axel-augustin.de/shop/ "melko" edullisesti koko paketin, alle 300e.
Tulpat pitäs myös laittaa vaihtoon, niin käykö tähän nuo halvemmat "normi" tulpat vai pitääkö olla ehdottomasti platinatulpat? Huoltopaikan mukaan eroa vaan kestossa..
Voi olla hiukan hölmöjä kysymyksiä, mutta kun ei oikein tuon tekniikan päälle ymmärrä..
-ylätukivarsi väljä(vaihtoon)
-etuiskarin alahela välystä..onkohan vaihdettava koko iskari vai mitä(hela?)...??
-takapitkittäistuen takahela välystä. meneekö vaihtoon koko pitkittäistuki vai selviääkö pelkällä helalla??
etupäästä kuulunut nyt muutenkin nitinää/natinaa niin kannattaisiko vaihtaa samalla koko etupaketti(ylä-alatukivarret+koiranluut) kummallekin puolelle?? sais tuolta http://www.axel-augustin.de/shop/ "melko" edullisesti koko paketin, alle 300e.
Tulpat pitäs myös laittaa vaihtoon, niin käykö tähän nuo halvemmat "normi" tulpat vai pitääkö olla ehdottomasti platinatulpat? Huoltopaikan mukaan eroa vaan kestossa..
Voi olla hiukan hölmöjä kysymyksiä, mutta kun ei oikein tuon tekniikan päälle ymmärrä..
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
Seuraava ääniarvoitus täältä. Pintakaasulla ajellessa ja moottorijarruttaessa suoraan mittariston takaa, eli jostain etuvasemmalla kuuluu omituista sirinää. Ääni kuuluu todella kapealla kierrosalueella 1800-1900 rpm paikkeilla ja selvimmin kolmosvaihteen ollessa silmässä. Suurimmilla pykälillä (5 & 6) ei ääntä kuulu.
Ääntä on todella hankala kuvailla sanoin. Perusääni kuulostaa lähinnä metallikappaleen resonoinnilta, mutta päällä kuuluu vielä erikoinen kliksutus, jonka takia sirinä on varmaan paras sana kuvailemaan tuota ääniefektiä. Ensimmäisenä tuosta äänestä tuli mieleen Prodrive P2:n päästämä kliksutus seuraavassa TG-klipissä (n. 2 minuutin kohdalla), vaikka sävel onkin hyvin erilainen:
http://www.youtube.com/watch?v=t2Jnh0oxipI#t=2m0s
Ääntä on todella hankala kuvailla sanoin. Perusääni kuulostaa lähinnä metallikappaleen resonoinnilta, mutta päällä kuuluu vielä erikoinen kliksutus, jonka takia sirinä on varmaan paras sana kuvailemaan tuota ääniefektiä. Ensimmäisenä tuosta äänestä tuli mieleen Prodrive P2:n päästämä kliksutus seuraavassa TG-klipissä (n. 2 minuutin kohdalla), vaikka sävel onkin hyvin erilainen:
http://www.youtube.com/watch?v=t2Jnh0oxipI#t=2m0s
- varttikutonen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
- Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä
Re: Narinaa ynnä muuta...
Kirjotellaas tännekkin eli omassa alfassa 156 vuosmallia -04 narisee ja nitisee etupää. Olen öljynny ruiskulla tukivarsien palloniveliä mutta eivät ole auttaneet juurikaan. Eräs teoria vois olla että narina tulee ylätukivarren puslasta tai alatukivarren puslista mutta saako niitä öljyttyä ilman purkamista.
Jos tuo öljyäminen ei auta niin olen jo suunnitellu ottavani irti ylä- ja alatukivarret jotta saisin rasvata kunnolla ne puslat/helat vetoakselirasvalla tai vastaavalla mutta millanen homma tämä oikein on. Onko jotain mitä pitää huomioida ja voiko joku mennä pahasti pieleen, eli lyhyesti miten se pitää tehdä
Nimittäin narinat ja nitinät loppuivat pariksi päiväksi kun kävin pari viikkoa sitten kakkosvaiheen liukkaankelin radalla. Siellä kun käytetään radan liukasteena mäntysuopaa . Joten kunnon rasvauksella sais varmasti nuo nitinät katoamaan
Kiitoksia jos joku jaksaa vaivautua
Jos tuo öljyäminen ei auta niin olen jo suunnitellu ottavani irti ylä- ja alatukivarret jotta saisin rasvata kunnolla ne puslat/helat vetoakselirasvalla tai vastaavalla mutta millanen homma tämä oikein on. Onko jotain mitä pitää huomioida ja voiko joku mennä pahasti pieleen, eli lyhyesti miten se pitää tehdä
Nimittäin narinat ja nitinät loppuivat pariksi päiväksi kun kävin pari viikkoa sitten kakkosvaiheen liukkaankelin radalla. Siellä kun käytetään radan liukasteena mäntysuopaa . Joten kunnon rasvauksella sais varmasti nuo nitinät katoamaan
Kiitoksia jos joku jaksaa vaivautua
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Narinaa ynnä muuta...
ylätukivarret on se yleisin narinan lähde, tarvikket kestää mitä kestää ja niitä puslia voi koittaa rasvata melun estämiseksi. Orig trw ei tartte rasvailuja ja kestää huomattavasti kauemmin. Alatukivarren puslat on vulkanoidut joten jos ne narisee niin uutta vain. Alatukivarret kestää pidempään mutta taas tarvike varresta saattaa vulkanointi pettää jo vuodessa/20000km (kokemusta on) kun originaali menee kevyesti yli 100000km
- varttikutonen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
- Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä
Re: Narinaa ynnä muuta...
^ Hyvä tietää että nuo originaalit on ne jotka kannattaa mahdollisesti tilata.
Joo tuo ylätukivarsi se kuuleman mukaan on se yleisin narinan aiheuttaja mitä täältä olen lukenut. Luultavasti narina kantautuu mulla joko ylätukivarren puslasta eli siitä akselista tai sitten alatukivarren puslista koska pallonivelet on öljytty jo pariinkin otteeseen eikä ole helpottanut. Täytyy varmaan aloittaa rasvaamalla kunnolla tuo ylätukivarren pusla ja jos se ei auta niin hankkii sitten tuon uuden alatukivarren.
Mutta kuten jo aiemmin kysyin niin miten tuo ylätukivarsi irroitetaan... onko iso homma tehdä itse tallissa? Onko se pelkästään että irrottaa sieltä puslan päästä ja pallonivelen päästä ja nyppäsee irti? joutuuko iskaria irroittaa kun se näyttäis pahasti olevan tiellä?
Joo tuo ylätukivarsi se kuuleman mukaan on se yleisin narinan aiheuttaja mitä täältä olen lukenut. Luultavasti narina kantautuu mulla joko ylätukivarren puslasta eli siitä akselista tai sitten alatukivarren puslista koska pallonivelet on öljytty jo pariinkin otteeseen eikä ole helpottanut. Täytyy varmaan aloittaa rasvaamalla kunnolla tuo ylätukivarren pusla ja jos se ei auta niin hankkii sitten tuon uuden alatukivarren.
Mutta kuten jo aiemmin kysyin niin miten tuo ylätukivarsi irroitetaan... onko iso homma tehdä itse tallissa? Onko se pelkästään että irrottaa sieltä puslan päästä ja pallonivelen päästä ja nyppäsee irti? joutuuko iskaria irroittaa kun se näyttäis pahasti olevan tiellä?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Narinaa ynnä muuta...
Tekniseltä osiolta löytyy hyvät ohjeet kuvineen.
Iskari pitää tiputtaa alas, eli se haarukan alapultti pois ja koiranluu irti.
Iskari pitää tiputtaa alas, eli se haarukan alapultti pois ja koiranluu irti.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Narinaa ynnä muuta...
täällä on runsaasti juttua ollut tuosta, joku ottaa sen sieltä paikallaan ehkä pultin katkaisten kun se on vähän ahtaasti siellä sisälokasuojan kanssa. Itse olen irroittanut koiranluun, ylätukivarren pallonivelen, iskarin alapään haarukan ensin alatukivarresta ja sitten iskarista ja lopuksi ne mutterit sieltä konehuoneen puolelta (ei sitä iskarin mutteria) ja sitten ottanut sen koko vaimennin-jousi-ylätuki hässäkän sieltä työpöydälle.
edit: ja sitten on helppo todeta se alatukivarren tilanne myös, siinä kuuluu olla pänni päällä. jos ei jaksa kannatella hiluja mitä siinä vielä on kiinni tai jää väännettyyn asentoon niin morjens on.
edit: ja sitten on helppo todeta se alatukivarren tilanne myös, siinä kuuluu olla pänni päällä. jos ei jaksa kannatella hiluja mitä siinä vielä on kiinni tai jää väännettyyn asentoon niin morjens on.
- varttikutonen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
- Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä
Re: Narinaa ynnä muuta...
^^ Oho... tuoltahan noita tietoja löytyykin
Mutta kiitos näistä tiedoista. Olen kyllä nyt kartalla aika hyvin... Täytyy alkaa suunnittelee ajan kohtaa tuolle toimenpiteelle. Onneks on sentään lämpönen talli ja kunnon työkalut. Nostan hattua niille jotka tekevät pihamaalla remppansa.
Mutta kiitos näistä tiedoista. Olen kyllä nyt kartalla aika hyvin... Täytyy alkaa suunnittelee ajan kohtaa tuolle toimenpiteelle. Onneks on sentään lämpönen talli ja kunnon työkalut. Nostan hattua niille jotka tekevät pihamaalla remppansa.
Re: Narinaa ynnä muuta...
Koitin itse rasvailla noit puslia siinä toivossa, että pääsisin tuosta narinasta eroon. Kait se vaan on hemmetti vaihdettava vaikka kuittien mukaan vaihdettu tuo ylätukivarsi vasta kesällä . Noh, olispahan sitten molemmille puolille ainakin vaihdeltua. Onko tuo itse tehtynä kuinka monen päivän homma?
Viva la Italia
- varttikutonen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
- Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä
Re: Narinaa ynnä muuta...
Voisin villin veikkauksen heittää ja sanoa että tunti menee tukivarren vaihtoon jos osaa homman ja työkalut on hollilla. Kauemminhan siinä tosin itsellä menee kun tulee säädettyä kaikkee muuta turhaa
Tänään hain heikalta tilatut tukivarret matkahuollosta. Täytyy nyt katsoa hyvä ajankohta noiden vaihtoon. Tosin alfa oliskin jo tallissa valmiina kun on tullut vaimennettua ovien sisäpeltejä...
Tänään hain heikalta tilatut tukivarret matkahuollosta. Täytyy nyt katsoa hyvä ajankohta noiden vaihtoon. Tosin alfa oliskin jo tallissa valmiina kun on tullut vaimennettua ovien sisäpeltejä...
- varttikutonen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
- Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä
Re: Narinaa ynnä muuta...
Yritin etsiä hakua apuna käyttäen muttei nyt tähän hätään löytyny. Eli miten ylätukivarren puslasta lähtee se rautaholkki irti, jotta pääsisi rasvaa laittaa sinne holkin ja kumin väliin. Ja tarvitseeko/kannattaako rasvaa laittaa kun kyseessä TWR:n tuote.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Narinaa ynnä muuta...
se trw ei tartte mitään nysväyksiä, tulee vaan ehkä huonompi. Se kestää sen 80000km +/- jotain ja omista ensiasennetetuista meni ensin pallot väljäksi kun puslanarina oli vielä mitätöntä. Nyt on heikan trw:t olleet parivuotta ja 35000km ja alusta on täysin hiljainen.
- varttikutonen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
- Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä
Re: Narinaa ynnä muuta...
No niinhän sä olit jo laittanutkin aiemmin ettei tartte rasvata trw:tä. Tuntuu vaan että joka toinen rasvais ja joka toinen ei mutta tätä taas sotkee se että tarkottaako porukka tarvikkeita vai originelleja
Taidanpa laittaa ilman rasvailuja paikalleen kun onhan nuo paikallaan olevatkin kestäneet sen 100 000 km.
Kiitos taas näistä tiedoista...
Taidanpa laittaa ilman rasvailuja paikalleen kun onhan nuo paikallaan olevatkin kestäneet sen 100 000 km.
Kiitos taas näistä tiedoista...
- varttikutonen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
- Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä
Re: Narinaa ynnä muuta...
Jeppis jepulis... Just tulin tallista etutukivartta vaihtamasta ja sehän onnistu paremmin kuin hyvin. Pultitkaan eivät aiheuttaneet mitään kummempia punnerruksia. Pöydällä irrotin sen tukivarren siitä iskarin yhdistävästä osasta. Siinä vaiheessa oli helppo löytää narinan lähde kun väänsin käsin tukivartta niin kuulu melkonen narina. Huomenna sitten saa koeajo lenkillä viimestään selville että häviskö narinat vai jäikö joku vielä kummittelee. Aikaa työhön meni jotain 2,5 h ja siinä välissä tuli käytyä vielä syömässä ja kaffella että varmaan todellisuudessa meni noin 1,5 h.
Tulipahan säästettyä euro poikineen kun itse teki ja samalla opittua tämäkin asia
Tulipahan säästettyä euro poikineen kun itse teki ja samalla opittua tämäkin asia
- Timo
- Viestit: 17
- Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
- Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
- Paikkakunta: Espoo
Re: Narinaa ynnä muuta...
Itse hoidin natinat pois nostamalla nosturissa auton ylös ja ruiskuttamalla moottoripyörän ketjuöljyä jokaiseen etupään puslaan mukaan lukien kallistuksenvakaajan puslat. Kuivuus aiheuttaa natinan.
Tämä aine ei haihdu ja kosteus ei sitä poista. CRC ja muut ovat liian nestemäisiä jos osat ovat kiinni, ne haihtuvat ja vaseliini on liian paksua ellei pura paikkoja. Yleisin virhe on yrittää voidella puslat, kun auto ei ole ilmassa. Kun auto on nosturilla, niin kaikki tukivarret ovat ääriasennossa, jolloin öljyn saa oikeisiin paikkoihin.
Tämä aine ei haihdu ja kosteus ei sitä poista. CRC ja muut ovat liian nestemäisiä jos osat ovat kiinni, ne haihtuvat ja vaseliini on liian paksua ellei pura paikkoja. Yleisin virhe on yrittää voidella puslat, kun auto ei ole ilmassa. Kun auto on nosturilla, niin kaikki tukivarret ovat ääriasennossa, jolloin öljyn saa oikeisiin paikkoihin.
Alfa Romeo drivers are Alfa males
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Narinaa ynnä muuta...
Kuisha kumipuslat tykkää kyttyrää öljyistä ja vaseliineistä...
Turpoo ja pehmenee.
Turpoo ja pehmenee.
- Timo
- Viestit: 17
- Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
- Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
- Paikkakunta: Espoo
Re: Narinaa ynnä muuta...
Onhan se noinkin, mutta hankitaan uudet sitten myöhemmin.jalittam kirjoitti:Kuisha kumipuslat tykkää kyttyrää öljyistä ja vaseliineistä...
Turpoo ja pehmenee.
Alfa Romeo drivers are Alfa males
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Narinaa ynnä muuta...
Hyvä saldo kyllä löytää tämä, sen 4v hiljaa ollut ketju kun näitä tuoreempiakin kai oli.
Itselläni narinari löytyy edestä, vähän kilikoliakin. Pitää vaihtaa ainakin 2x alatukivarsi ja 1x ylätukivarsi, jotta ehkä pääsee liki äänettömäksi. Kun ne kallistuksenvakaajan runkokumitkin on jo vaihdettu...
Itselläni narinari löytyy edestä, vähän kilikoliakin. Pitää vaihtaa ainakin 2x alatukivarsi ja 1x ylätukivarsi, jotta ehkä pääsee liki äänettömäksi. Kun ne kallistuksenvakaajan runkokumitkin on jo vaihdettu...
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Narinaa ynnä muuta...
meidän 156ssa helvetillisen natinan ja narinan piti alapallonivel. injektioruiskulla rasvaa kumista sisään ja pieni ajolenkki, niin hiljeni. tästä johtuen alatukivarret vaihdettiin. samalla vaihdoin ylätukivarret kun koteloissa oli tilaa. omituinen rakenne tuo väärinpäin oleva alapallo..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Narinaa ynnä muuta...
Jos tukivarren kumipusla narisee, niin se on jo rikki. Ehjä puslahan on vulkanoitu kiinni rautoihin, eikä siellä mitään liukupintoja ole. Kallistuksenvaimentimen runkopuslissa taas on yleensä jonkinlainen "sukka" sisällä, ja narina kertoo sen kuluneen puhki.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Narinaa ynnä muuta...
^lukuunottamatta 156/147/166 ylätukivarren pusla
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Narinaa ynnä muuta...
^
Ylätukivarressakin on montaa versiota. Niitä, missä pusla pyörii uutena jo ja niitä, missä se on vulkanoitu... En tiedä, onko laatueroja vai mistä johtuu, mutta joku halpa MAPCO tms. oli sellanen, että sormin pyöri
Sitten VEMA/OPEC ja ei kyllä pyörinyt mihinkään ja piti kiristääkin painon alla.
Ylätukivarressakin on montaa versiota. Niitä, missä pusla pyörii uutena jo ja niitä, missä se on vulkanoitu... En tiedä, onko laatueroja vai mistä johtuu, mutta joku halpa MAPCO tms. oli sellanen, että sormin pyöri
Sitten VEMA/OPEC ja ei kyllä pyörinyt mihinkään ja piti kiristääkin painon alla.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Narinaa ynnä muuta...
Trw:n pusla ei ainakaan ole vulkanoitu tukivarteen. Siinä välissä on rasvaa.
Tiukka se kyllä on.
Tiukka se kyllä on.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Narinaa ynnä muuta...
Rasvasin puslat, vaihdoin iskarin yläpäät ja narisi melkoisesti 500km, sitten loppui. Tuttu sanoi samaa, narinat loppui kun osat "löysi paikkansa".
Eli jos narinan syytä ei löydy kannattaa ajaa jonkin aikaa, ehjäkin auto voi näemmä narista jonkin aikaa.
Eli jos narinan syytä ei löydy kannattaa ajaa jonkin aikaa, ehjäkin auto voi näemmä narista jonkin aikaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.