Umpioitten vaihto
Valvoja: Moderators
Umpioitten vaihto
Operaation aiheena olis etuvalojen vaihto,eli toimitetaan ilmeisesti koko umpiona,pelkkiä laseja ei vissiin edes saa.? Minkäslainen purkuoperaatio tässä on edessä? Ja miten uusien suuntaus hoituu? Autio-nimisestä varaosaliikkeestä saa 156 umpiot tarvikeosana 75 e kpl. Muukkosella oli muistaakseni n.320 pari.!! Kokemuksia kyseisestä hommasta?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Lisätään että sen verran eteni jotta kymppimillin mutterin sekä sisäpuolen klipsin sain irti mutta jumittaa lokarin puolelta. Hankala vetää,mutta sen verran siitä sais käsitystä että lokarin puolellakin olis joku klipsin tyyppinen ratkasu (joustaa sen verran). Ei viittis puskuria tai lokaria ruveta irrottaan, sen takia neuvot olis nyt tarpeen...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Voi olla että joudut modifoimaan tuota halpaa tarvikeumpiota että saat valojensäätimen vermeet kohdalleen... Ja valokuvio voi olla sitten ihan persiistä verrattuna orggigsiin vaikka ei niissäkään kehumisen arvoiset ole.
Ei siellä mitään klipsiä oo, se umpio on kahdella mutterilla kiinni. Toisen saa ilman eritystä purkua auki (ylempi), mutta toiseen (alapuolella) pääset parhaiten käsiksi irroittamalla puskurin vaihdettavan umpion puolelta, että saat sinne sopivan raon irroitusta varten, tarvitko apuja puskimen irroitukseen?
Ei siellä mitään klipsiä oo, se umpio on kahdella mutterilla kiinni. Toisen saa ilman eritystä purkua auki (ylempi), mutta toiseen (alapuolella) pääset parhaiten käsiksi irroittamalla puskurin vaihdettavan umpion puolelta, että saat sinne sopivan raon irroitusta varten, tarvitko apuja puskimen irroitukseen?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Polarista tilasin uudet valot tos syssyllä. Orkkikset 250€, jos en väärin muista. Itse olen aina irroittanut puskurin lamppujen kanssa leikkiessä. Sen kun on muutamaan otteeseen irroittanut, niin käy jo ½ tunnissa. Et ainakaan särje paikkoja, jos otat sen puskimen irti. Se yks ruuvi kun on tosiaan aika hyvin puskurin/lokarin takana jemmassa.
Joo mielellään vinkkiä otetaan vastaan puskurin irrotuksestakin.. Keksipä tuo ratas äsken semmosenkin kiusan että kaasu pohjassa kokonaiset 1000 rpm irtoaa kierroksia
Niinku olis kaasuläppä jumissa tms. Akku tyhjentynyt muutaman kerran,liekkö sillä vaikutusta...

Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nopeampi & helpompi ne on kiillottaa kuin vaihtaanuhapumppu kirjoitti:Menee hieman ehkö ot mutta, saakos noihin Alfa 156 umpioihin mistään pelkkiä laseja??? ne kun on himmentyneet jonkin verran muuta muuta vikaa niissä ei ole. enkä viitsisi alkaa niittä kiillottelemaan....

Hienolla vesihiomapaperilla pinta sameaksi ja sitten erilaisilla hiomatahnoilla hinkkaa pinnan kiiltäväksi. Jos umpiot on paikallaan, kannattaa maalipinta valojen ympäriltä suojata jollain teipillä tms. patentilla. Akkuporakone & "pesusienilaikka" on ehdoton.
Umpiot on liimattu nippuun, pelkkiä laseja/muoveja tuskin saa mistään.
VMP
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
okei.... tossa kun saan oman autotallin valmiiksi/käyttöön ajattelin tehdä ns. GTA-Look etuvalot niin samalla olisi vaihtanut nuo lasit kun umpiot on osina... En ole koskaan käyttänyt noita ko. lumppuja ja tahnoja, osaisiko joku kertoa kuin "lapselle"mattijus kirjoitti:Nopeampi & helpompi ne on kiillottaa kuin vaihtaanuhapumppu kirjoitti:Menee hieman ehkö ot mutta, saakos noihin Alfa 156 umpioihin mistään pelkkiä laseja??? ne kun on himmentyneet jonkin verran muuta muuta vikaa niissä ei ole. enkä viitsisi alkaa niittä kiillottelemaan....![]()
Hienolla vesihiomapaperilla pinta sameaksi ja sitten erilaisilla hiomatahnoilla hinkkaa pinnan kiiltäväksi. Jos umpiot on paikallaan, kannattaa maalipinta valojen ympäriltä suojata jollain teipillä tms. patentilla. Akkuporakone & "pesusienilaikka" on ehdoton.
Umpiot on liimattu nippuun, pelkkiä laseja/muoveja tuskin saa mistään.


- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ne lasit on liimamassalla kiinni, eli ei ole tarkoitettu vaihdettaviksi erikseen. Irtoaa kyllä kuulemma uunissa, eli periaatteessa vaihdettavissa jos on ehjät lasit saatavilla. Kannattaako ko operaatio onkin sitten toinen juttu
Hiomisesta sen verta, että ainakin omalla kohdalla parempaa jälkeä tuli kun painepesurilla "viilteli" sen vanhan lohkeilleen lakan pois. Hiottu puoli ei ole ihan yhtä kirkas vaikka 2000 paperia ja tahnaa käytetty viimeistelyyn. Ja voihan siihen pistää uuden lakka kerroksen jos siltä tuntuu.
EDIT: Itse taisin aloittaa 400->600->800->1000->1500->2000->joku metal polish tahna. 400 paperilla pyörittävillä liikkeillä veden kanssa sen näkee kun lakka alkaa mennä "puhki" Sitten asteittaen hienompaa vesihiomapaperia ja lopuksi tahnaa. Itse suosittelen painepesuria riittävän läheltä.

Hiomisesta sen verta, että ainakin omalla kohdalla parempaa jälkeä tuli kun painepesurilla "viilteli" sen vanhan lohkeilleen lakan pois. Hiottu puoli ei ole ihan yhtä kirkas vaikka 2000 paperia ja tahnaa käytetty viimeistelyyn. Ja voihan siihen pistää uuden lakka kerroksen jos siltä tuntuu.
EDIT: Itse taisin aloittaa 400->600->800->1000->1500->2000->joku metal polish tahna. 400 paperilla pyörittävillä liikkeillä veden kanssa sen näkee kun lakka alkaa mennä "puhki" Sitten asteittaen hienompaa vesihiomapaperia ja lopuksi tahnaa. Itse suosittelen painepesuria riittävän läheltä.
Ayrton Senna da Silva forever
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tossa hyvä ohje kuvien kera http://alfa156.net/tech/headlight.htmSilvio kirjoitti:Joo mielellään vinkkiä otetaan vastaan puskurin irrotuksestakin..
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
No kyllä ne uudet kuitenkin on uudet.. Omianikin yritettiin kliinerillä putsata/kirkastaa, ja kirkastuikin melkoisesti, mutta eipä voi verrata uusiin.
Suosittelen vaihtoa. Ei se nyt kuitenkaan niin älytön hinta ole.
Jos joku tarvii niin nuo vanhat umpiot on nyt turhana.. saa halvalla ostaa jos tahtoo yrittää kiillottaa
Suosittelen vaihtoa. Ei se nyt kuitenkaan niin älytön hinta ole.
Jos joku tarvii niin nuo vanhat umpiot on nyt turhana.. saa halvalla ostaa jos tahtoo yrittää kiillottaa

- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Voi ihme kumminnii... Lamppujen kiillotusta... Eipä tullut itselle mieleen, vaan hankin Motonetista tarvikelampun. Toinen on vielä alkuperäinen. Motonetin versiossa säätö - joka ei ole niin mukava kuin alkuperäisessä - loppui kesken ja lamppu sohottaa vähän alemmaksi kuin se toinen. Katsastusmies on kuitenkin sen jo monasti hyväksynyt.
Tässä samalla utelisin vielä että onko asennuskokemuksia kirkkaista takavaloista? Sellaset aattelin kirkkaitten sivuvilkkujen kera laittaa. Pelkistäis mukavasti autoa kun ylimääräiset värit sais pois. Completosilla oli halvimmat mitä näin,129 pari. Muukkosella luonnollisesti yli 300,ja ainakin näyttivät samannäköisiltä..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Jooh, iha eri tuotteet nuo on... itselläni on juuri nuo ylemmät, eli jollaiset saa vaikkapa muukkoselta. Mun mielestä nuo alemmat on vielä sellaiset, missä on sellaset 3d-kuplat noiden lamppujen kohdalle, eli sellaset ns "sammakkovalot" rumat ainakin livenä omasta mielestä... Vaihto-operaatio itsessään on erittäin helppo verrattuna vaikkapa etuvalojen vaihtoon. 15minuutissa vaihtaa molemmat. Tuli mieleen, että kun olette irroitelleet etuvaloumpioista noita sähköliittimiä niin oletteko irroittaneet niistä samalla tavalla tuon metallisen sokka-pannan, kuin tuossa alfa156.netin ohjeessa on tehty? Mielestäni sitä ei kuulu irti ottaa vaan painamalla sitä pantaa keskelta se joustaa auki...dimmu kirjoitti:No en mä nyt niin sanoisi että näyttää yhtään samannäköisiltä
Mutta tuohan on ihan makuasia kummasta tykkää, itse ottaisin nuo ylemmät, ovat paljon laadukkaamman näköiset ja saksasta nuokin valot saa 200€ hintaan.
Muukkosen:
Completosin:
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään 

- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Jeppaa kirjoitti:Tuli mieleen, että kun olette irroitelleet etuvaloumpioista noita sähköliittimiä niin oletteko irroittaneet niistä samalla tavalla tuon metallisen sokka-pannan, kuin tuossa alfa156.netin ohjeessa on tehty? Mielestäni sitä ei kuulu irti ottaa vaan painamalla sitä pantaa keskelta se joustaa auki...
Heh, itsekin tuli revittyä aina niitä irti hikipäässä. Kunnes pikkuveli vähän viisas, notta painaa vaan sitä sisään päin ja vetää liittimen irti. Käy ehkä hiukan näppärämmin

- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Tulipa muuten entisöityä nuo valolamput uudelleen, kun talvella tehdyn projektorilähivalo modauksen myötä lampuista tuli akvaariot. Samalla tein tuon tuon "lasien" kiillotuksen mikä tuli tehtyä huolimattomasti silloin. kiillotuksessa käytin Autosolia ja Sonarin muovinkiillotusainetta. Tuo Sonar oli kyllä pirun hyvää. Vaikka valoissa oli naarmuja ja kiveniskemiä niin tuo kyllä kiillotti ne miltei uudenveroisiksi pienellä vaivalla.
Suosittelen jos valot ovat kulahtaneen näköiset. Jos jotain kiinnostaa niin voin napata noista kuvat.
Suosittelen jos valot ovat kulahtaneen näköiset. Jos jotain kiinnostaa niin voin napata noista kuvat.