Alfaan ajautuminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Alfaan ajautuminen

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Viime kesänä se sitten tapahtui eli siirtyminen seitsenvuotisen Lancia-kauden jälkeen Alfaan. Omistin kaksi eri Dedraa ja olivat erittäin hyviä autoja. Valitettavasti seuraajamallia Lybraa ei ole maahan tuotu enkä ollut innokas hakemaan Saksastakaan vaikka 2-litrainen Lybrä olisi kyllä ollut ihan mieleinen.

Varanumeroksi kelpasi Alfa 156 ja lopulta päädyin ´04 malliseen 2.0 JTS:ään. Ostin sen viime heinäkuussa Karhulan Deltasta 36 tkm ajettuna ja siinä oli kaikki tarvittava aina vetokoukkua myöten. Väri tietysti hopeanharmaa Matulan tapaan. Kuutoskoneellinenkin kiinnosti mutta kun käyttöautosta on kyse niin 2-litrainen riitti. Lisäksi Deltasta sain 2 vuoden takuun mikä sekin oli plussaa. Auto maksoi mitä maksoi mutta on mielestäni hintansa väärti.

Aikanaan ostattelin jo yhtä 2-litraista´99-mallia mutta se kaatui. Lisäksi viime keväänä oli ´03 1,8 farkku mutta 160 tkm ajettuna se ei oikein ollut mieleen. Muita vaihtoehtoja olisi olut lähinnä Grande Punto kaikilla herkuilla mutta se olisi maksanut jo Alfan hinnan. Uusi Seat Leon olisi ollut italialaistyylinen auto olematta kuitenkaan italo mutta 2-litraisen lisähinta oli tuolloin noin 6000€ 1,6:een verrtatuna, joten sekin sai väistyä.

8 tkm on nyt ajettu ja oikeastaan mitään negatiivistä ei ole ollut. kattoverhoilun ritinä korjattiin takuuseen ja kuskin istuinlämmitin on nyt pimennyt eli menee kans takuuseen. Auon kulutus on yllättänyt pienuudellaa varsinkin taajama.ajossa. 9 litraa maksimissaan sataselle. maantiellä ei mikään talousihme, 7.3 - 7.8 litraa. Continentalin kitkat toimii hienosti eikä nastoihin paluuta ole. Lämpenee hitaasti mutta sitten lämpöä riittää. Edellisessä Dedrassa bensalämmitin ja sitä on kaivannut, aivan ehdoton Suomen talvessa ja jos joku muuta väittää, puhuu paskaa.

Muuten en ole vakiokuosiin koskenut kuin, että etuvilkut vaihdoin värittömiin lamppuihin kun niitä pari oli kotonas hyllyssä. Lisäksi poistin rekisterikilvenalusmuovin rumuuden vuoksi. Ration voisi vaihtaa parempaan.

Ja peltipajalla pitäisi käydä tuli pekettiauton perää vasempaan takakulmaan pari viikkoa sitten, Samalla voisi maalauttaa sumuvalojen ympärysmuovit olen tuuminut.

Pari asiaa kiinnostaa... Se istuinlämmitin... Olisikohan siinä joku helppo konsti saada se toimimaan kunei viittis jonottaa turhaan Deltalle... Hieman olen katsellut mutta e oikein leikkaa... Toinen asia olisi sellainen jotta mistä saisi Matulan-malliset pienet sievät helmat?

Ja tätä foorumia kiitän vielä erikseen. Kevään seurailin juttuja ja se selvitti hieman 156:n olemusta.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfaan ajautuminen

Viesti Kirjoittaja V6 »

Ismo Laitinen kirjoitti: Toinen asia olisi sellainen jotta mistä saisi Matulan-malliset pienet sievät helmat?
"matula" malli on varmaa originaalit,lester tai novitec helmat. Automilano ainakin myy novitecciä. Saisiko Deltan kautta originaaleja ja lesteriä en tiedä myykö joku Suomessa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Tervetuloa joukkoon!
En koskaan ymmärttänyt bensanlämmittimen tarkoitus?mihin varten siitä tarvitaan? Minä ainakin en koskaan kaipanut sitä Dedrassa Fiatissa eikä Alfassakaan...
Nothing beats cubic inch

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TestarosaFinland kirjoitti:En koskaan ymmärttänyt bensanlämmittimen tarkoitus?mihin varten siitä tarvitaan?
Lämmittämään autoa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

vai lämmittäisikö sen bensaa?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

TestarosaFinland kirjoitti:Tervetuloa joukkoon!
En koskaan ymmärttänyt bensanlämmittimen tarkoitus?mihin varten siitä tarvitaan? Alfassakaan...
Elikkä et ole omistanut moista aparaattia, ilmeisestikkään.
Itse kyllä melkein kateellisena kuuntelen
naapurin autoa pakkas aamuina.

Ja Ismolle tervetuloa :-D

Löytysisköhän niitä täältä

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu kyllä mun autot (jopa Volvo) lämpiää mukavasti Webastolla.

Itse korjasin penkinlämmittimen omasta Alfasta vaihtamalla periaatteessa koko penkin sisäpuolen, kun siitä oli useammasta kohtaa johdot poikki sekä istuinosan vastus katki viidestä kohtaa.
No onneksi varastosta löytyi alkuperäiset plyyssi penkit, joista helposti pystyi lainaamaan koko setin. Ihme kyllä vaahtomuovit olivat samanlaiset kuin Momon nahkajakkaroissa.

Juu ja onnittelut uudelle alfistille. Ei tuo Lanciakaan varmasti huono vaihtoehto ollut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti:En koskaan ymmärttänyt bensanlämmittimen tarkoitus?mihin varten siitä tarvitaan?
Lämmittämään autoa?
Tämä laite lämmittää pelkkä bensan,vai?
Jos on, niin kuka sen tarvii?kun minun autoille riittää kun on tavara bensasäiliössa ja ei ole väliä minkä lämpöinen se on :mrgreen:
Nothing beats cubic inch

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Lesterin helmoja myi ainakin pari vuotta sitten mm. Varaosamaailma. PAri sataa oli muovien hinta silloin. Kuvia albumissani helmoista.

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Tönö aamuna oli taas parikymmentä pakkasta ja jos ei olisi lämpöisestä tallista lähtenyt niin olisi tuo mainittu lammitinaparaatti ollut poikaa kun lämpömittarinneula ei noussut edes ekaan 50 asteen viivaan. Matkaa tosin vain noion 8 km työmaalle.

Muistui tuossa yksi 156:n miinuspuoli. Tavaratila... Ei haittaisi vaikka oliis hieman suurempi koska en ole ihan citi-ihminen ja kun Lanciassa ehti tottua siihen, että takaistuimen selkänojakin kaatuu tarvittaessa niin... No haitta ei tule onneksi kovin usein ajankohtaiseksi ja onhan se vetokoukku ja kärry.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Ismo Laitinen kirjoitti:Tönö aamuna oli taas parikymmentä pakkasta ja jos ei olisi lämpöisestä tallista lähtenyt niin olisi tuo mainittu lammitinaparaatti ollut poikaa kun lämpömittarinneula ei noussut edes ekaan 50 asteen viivaan. Matkaa tosin vain noion 8 km työmaalle.
Termari vaihtoon. Kyllä mulla nousee tuolla matkalla jo yhdeksään kymppiin. Tosin V6 ehkä tuottaa hukkalämpöä enemmän kuin JTS...

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Termari vaihtoon. Kyllä mulla nousee tuolla matkalla jo yhdeksään
kymppiin. Tosin V6 ehkä tuottaa hukkalämpöä enemmän kuin JTS...


Viisari nousee kyllä pitemmässä juoksussa sinne 70 viivalle eikä se kesälläkään sen korkeammalle noussut. Joskus kun on ollut termariongelmia muittein autojen kanssa niin viisari ei millään ole noussut talvikelissä normilukemiin. Voinhan tuon termarinkin pyytää tarkastamaan kun pajalle menee tuon istuinlämmittimenkin vuoksi.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Kyllä sen kesällä(kin) pitäis mun käsittääkseni yli 70:n nousta. Vaihdata termari.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

TestarosaFinland kirjoitti:Tämä laite lämmittää pelkkä bensan,vai?
Kyllä juuri näin.. Vituttaahaan bensaakin olla viluissaan. :mrgreen:

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Viisari nousee kyllä pitemmässä juoksussa sinne 70 viivalle eikä se kesälläkään sen korkeammalle noussut. Joskus kun on ollut termariongelmia muittein autojen kanssa niin viisari ei millään ole noussut talvikelissä normilukemiin. Voinhan tuon termarinkin pyytää tarkastamaan kun pajalle menee tuon istuinlämmittimenkin vuoksi.

Kolmisen vuotta sitten ostattelin ´99 2.0 Teeässää ja sen hytti ei lämminnyt pikkupakkasellakaan vaikka mittari näytti reilut 70 astetta. Lämmöt sai olla täysillä ainakin säätimen mukaan eikä 40 km:n matkallakaan hiki tullut. JTS sentään lämpenee myös sisältä. Kuume meni tuolloin ohi ja mahdollinen vika selvittämättä.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Näyttääköhän sulla se mittari oikein? Eikös jossain ollut puhetta, että nuo mittarit saattaa näyttää mitä sattuu.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Testarosa:

Ei bensanlämmitin vaan bensalämmitin (polttoainekäyttöinen lämmitin), eli Webasto, Eberi tms.

:)

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Itsellä JTS:ssä lämmöt nousivat n. 10astetta termostaatin vaihdolla. Nyt lämmöt ovat yleensä siinä 80 ja 90 välillä.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Abarth kirjoitti:Testarosa:

Ei bensanlämmitin vaan bensalämmitin (polttoainekäyttöinen lämmitin), eli Webasto, Eberi tms.

:)
Kiitos tarkenusta, nyt selvisi :-D
Nothing beats cubic inch

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Cuore Sportivo kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti:Tämä laite lämmittää pelkkä bensan,vai?
Kyllä juuri näin.. Vituttaahaan bensaakin olla viluissaan. :mrgreen:
Kiitos Cuore, repesin aivan totaalisesti :lol: :drinking:
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin