
V 6:seen "viri"imuputki...nkos
Valvoja: Moderators
V 6:seen "viri"imuputki...nkos
Onkos kokemusta putkesta joka tulee ilmamäärämittarin ja inusarjan väliin,muukkosella tais olla myynissä joku hiilikuitu look sellainen+vapaavirtaus suodatin,hintaa en muista,onkos putkesta muuta ku silmän iloa ??? 

Järetön hinta ainaskin on... 429€ vaikkakin hiilikuitua..
Suodatin 70-90€ merkistä riippuen ja ton mutkapätkän voi tehdä kyllä vaikka viemeriputkesta.. (helposti, 2:lla mutkalla ja pikku veistämisellä)
http://smg.photobucket.com/albums/v668/ ... 000684.jpg
jäähän tossa imusyklintasaaja pois ja imuputkesta tulee pyöree...
Omassa muutoksessa tuli tehopiikki 4500rpm:n jälkeen mutta on vaikea sanoa ilman mittauksia oliko toi + vaikko alkupään -
Suodatin 70-90€ merkistä riippuen ja ton mutkapätkän voi tehdä kyllä vaikka viemeriputkesta.. (helposti, 2:lla mutkalla ja pikku veistämisellä)
http://smg.photobucket.com/albums/v668/ ... 000684.jpg
jäähän tossa imusyklintasaaja pois ja imuputkesta tulee pyöree...
Omassa muutoksessa tuli tehopiikki 4500rpm:n jälkeen mutta on vaikea sanoa ilman mittauksia oliko toi + vaikko alkupään -
LVI liikkeestä tilasin 75mm rosteriputkikäyrän ja siihen sahasin sopivan mittaisen pätkän 75x2mm rosteriputkea. Mulla nyt tuli siihen sitten Apexi päähän, joten vielä laserista tilasin siihen 5mm rosterilaipan. Tommoiselle tsydeemille tuli hintaa noin 50 Juroa.
Muista käyttää rosteri / happoista lankaa hitsatessa...
Kuva kertoo:
http://www.kuljetintekniikka.com/jokiha ... fa_imu.jpg
http://www.kuljetintekniikka.com/jokiha ... ehuone.jpg
Muista käyttää rosteri / happoista lankaa hitsatessa...
Kuva kertoo:
http://www.kuljetintekniikka.com/jokiha ... fa_imu.jpg
http://www.kuljetintekniikka.com/jokiha ... ehuone.jpg
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Milläs tavalla ilmi tuohon suhtautuu? Mihin väliin se kiinnitetään? Onko suodatin öljyttävää mallia? Liekö asennus ihan senkun-pulttaat-kiinni-tyyppinen? Laittaisitko kuvaa systeemistä albumiin?hamppi kirjoitti:Kun oman käden taidot ei riitä, niin on tyytyminen valmiiksi tehtyyn tuotteeseen. Mallia Simota
Kiinnostuin tuosta, sillä omastani imuputken haitariosa alkaa repeillä ja putsarin kotelon kannestakin on pari kiinnityskorvaketta rikki ja on muutenkin vähän romuna...
Hyvinhän tuo toimii. Saa suoraan viileää ilmaa edestä. Vanha suodatinkotelo on poistettu kokonaan, että ilma virtaa paremmin.Tommo kirjoitti:Kuinka jokihailla toimii?
Onko kartio aluperäisessä suodatinkotelossa?
Onko jollakin kuvaa tuosta suodatinkotelosta? Kiinnostaisi tuo kotelon tuloputken suunta ja koko.
Alkuun tuntu olevan pientä katkosta kiihdyttäessä ja epäilin heti ilmiä, mutta ilmeisesti ECU opetteli uudet arvot, kun akku oli ollut irti.Pablo Honey kirjoitti:Milläs tavalla ilmi tuohon suhtautuu?
En osaa sanoa. Pitää ottaa selvääPablo Honey kirjoitti:Onko suodatin öljyttävää mallia?
Asennuksesta en oikeen osaa sanoa mitään, kun en sitä itse tehnyt, enkä ollut paikalla seuraamassa.Pablo Honey kirjoitti:Liekö asennus ihan senkun-pulttaat-kiinni-tyyppinen?
Pistin kuvat tonne photobuckettiin, niin on mahdollisuus isompiin kuviin, sekä saa hivenen paremmin selkeyttä sisällöstä.Pablo Honey kirjoitti:Laittaisitko kuvaa systeemistä albumiin?
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuva5
Kuva6
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Hyvän näköinen laitos. Ilmi siis tulee lähes alkuperäiselle paikalleen, samoin imuilma tulee sieltä mistä ennenkin. Itse suodatinta ei noissa kuvissa oikein näkynyt, mutta ilmeisesti se on heti ilmin putkessa kiinni?
Mikäs tuo huohotinputkeen liittyvä letku on, joka katoaa tuonne moottorin taakse? Ei mulla ainakaan sellaista ole. :o
Mikäs tuo huohotinputkeen liittyvä letku on, joka katoaa tuonne moottorin taakse? Ei mulla ainakaan sellaista ole. :o
Jos nyt tajusin oikein, niin se on siellä sumarin kohdilla.Pablo Honey kirjoitti:Itse suodatinta ei noissa kuvissa oikein näkynyt, mutta ilmeisesti se on heti ilmin putkessa kiinni?
Kattelin alussa kans samaa, mutta sitten tarkistin asian muista v6:n moottoreista ja kyl se siel on aina ollut.Pablo Honey kirjoitti:Mikäs tuo huohotinputkeen liittyvä letku on, joka katoaa tuonne moottorin taakse? Ei mulla ainakaan sellaista ole.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Kas, mulla taitaa olla hieman erilainen toi huohotussysteemi. Mulla se on tämän näköinen: http://www.alfa156.net/tech/v6sparks_data/guide1.jpghamppi kirjoitti:Kattelin alussa kans samaa, mutta sitten tarkistin asian muista v6:n moottoreista ja kyl se siel on aina ollut.Pablo Honey kirjoitti:Mikäs tuo huohotinputkeen liittyvä letku on, joka katoaa tuonne moottorin taakse? Ei mulla ainakaan sellaista ole.
Jospa sitä on hieman muutettu jossain vaiheessa.
Esimerkiksi: Klik!Pablo Honey kirjoitti:Mulla se on tämän näköinen:http://www.alfa156.net/tech/v6sparks_data/guide1.jpg
Menipähän mielenkiintoseksi. Joku paremmin alfan moottoreista tietävä osaa varmaan kertoa tähänkin vastauksen :o
Imuputken voi toteuttaa myös kahdella silikoniputkella ja väliin peltiholkit, näin tein itse GTA:han ja tuli siistin näköinen toteutus (albumissa kuva) eikä ole monen näköistä putkea ja liitosta niinkuin edellä on nähty. Alkuperäisestä ilmanputsarikotelosta voi vetää tavallisessa 156 V6:ssa imuputken sumarin vieressä olevan ritilän taakse. Sinne mahtuu ainakin 80mm halkaisijaltaan oleva ilmastointi/puruletku ja sen saa kiinnitettyä näkymättömästi siihen pikku maskinpalaan ja on sitten patopainealueella. Talvella sinne voipi sitten pakkautua lunta, että voi vähän potea "hengenahdistusta".
Autokaupan ammattilainen
Aikaisemmassa topicissa yritin kysellä myös miksi ton huohotinputken täytyy olla tossa imuputkessa kiinni? Monissa "Tuunatuissa" autoissa tuohon huohotinputkeen on vain laitettu oma ilmanputsari..
Hyöty -> kaasuläppää ei tarvitsisi putsata siitä mönjästä, ja se lämmin huohotusilmahan jäis myös pois (0,00001% taattua lisätehoa
)
Ton Pablo Honeyltä puuttuvan letkun takia on jäänyt moiset viritykset vielä tekemättä kun en itsekkään tiedä mitä toi tekee...
Hyöty -> kaasuläppää ei tarvitsisi putsata siitä mönjästä, ja se lämmin huohotusilmahan jäis myös pois (0,00001% taattua lisätehoa

Ton Pablo Honeyltä puuttuvan letkun takia on jäänyt moiset viritykset vielä tekemättä kun en itsekkään tiedä mitä toi tekee...
98sissa ei näy olevan ja 02 on taas hiukan eri paikassa.. eli löytyy ainakin 3 variaatiota.hamppi kirjoitti:Jos nyt tajusin oikein, niin se on siellä sumarin kohdilla.Pablo Honey kirjoitti:Itse suodatinta ei noissa kuvissa oikein näkynyt, mutta ilmeisesti se on heti ilmin putkessa kiinni?Kattelin alussa kans samaa, mutta sitten tarkistin asian muista v6:n moottoreista ja kyl se siel on aina ollut.Pablo Honey kirjoitti:Mikäs tuo huohotinputkeen liittyvä letku on, joka katoaa tuonne moottorin taakse? Ei mulla ainakaan sellaista ole.
http://tinyurl.com/l95nh
http://tinyurl.com/oldmr
- Tommi_80
- Viestit: 127
- Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
- Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5 - Paikkakunta: Espoo
Simotan muoviputket ei sitten kuulkaas kestä suomen pakkasia. Karvasia kokemuksia löytyy. Itseltäni muovit haperoitui talven aikana siihen pisteeseen, että ilmanputsarin ja ilmin välillä olevaan mutkaan tuli parin sentin reikä. Tästä seurauksena rikkinäinen ilmi.
Simotan filtteri on valmistajan mukaan "kuiva", mutta itse kyllä pistäisin kevyen (todella kevyen) öljyn päälle filtteriin pesun jälkeen. Pesua kannattaa muutenkin harrastaa useasti jos ajelee autolla paljon. Filtteri tulee niin alas puskurin viereen, että se kerää herkästi todella paljon kökköä itseensä.
Toivottavasti teillä kestää viritykset. Itse ajelen nyt vakio ilmanputsarilla ja alfa toimii erittäin hyvin
Simotan filtteri on valmistajan mukaan "kuiva", mutta itse kyllä pistäisin kevyen (todella kevyen) öljyn päälle filtteriin pesun jälkeen. Pesua kannattaa muutenkin harrastaa useasti jos ajelee autolla paljon. Filtteri tulee niin alas puskurin viereen, että se kerää herkästi todella paljon kökköä itseensä.
Toivottavasti teillä kestää viritykset. Itse ajelen nyt vakio ilmanputsarilla ja alfa toimii erittäin hyvin

Ajatteko te talvellakin alfoilla...Tommi_80 kirjoitti:Simotan muoviputket ei sitten kuulkaas kestä suomen pakkasia. Karvasia kokemuksia löytyy. Itseltäni muovit haperoitui talven aikana siihen pisteeseen, että ilmanputsarin ja ilmin välillä olevaan mutkaan tuli parin sentin reikä. Tästä seurauksena rikkinäinen ilmi.

Tosin, enpä ole vielä koko kesänä päässyt omallani huristelemaan ja odotus jatkuu

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8490
Mistä sais Ø85mm muovi-, alumiini tai rosteriputken pätkän, jolla vois korvata sen imuäänenvaimentimen? Tuntuu olevan aika hakusessa Ø85mm putket. Meinasin, että korvaisin vain sen osan missä on nuo veimentimet ja pitäisin muut kumitötteröt alkuperäisinä. GTV:ssä tuo putki on melko suora, joten suora putken pätkä olis helpoin/siistein toteutus. Sitten vapaammin hengittelevä putsari alkuperäiseen koteloon tai sen paikalle.
ps: joo vaparin räveltäminen, kutittelu ja virittely on turhaa, joten siitä ei tarvii kuittailla..
edit: vaimenninhässäkkä väistyi Ø88.9mm rosteriputken tieltä, huomenna selviää, että miten se vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään..
ps: joo vaparin räveltäminen, kutittelu ja virittely on turhaa, joten siitä ei tarvii kuittailla..

edit: vaimenninhässäkkä väistyi Ø88.9mm rosteriputken tieltä, huomenna selviää, että miten se vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään..

Viimeksi muokannut Sleepperi, 22 Maalis 2007, 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
Siisti toteutus, mistä löytyy noita mutkia ja mitä maksaa? Katselin juuri kauhuissani Novitekin hintoja... 160€ jostain putkenpalasta ja kartiosta! Noup.Jeppaa kirjoitti:Laitetaa nyt vielä tänne, että mullakin on yksi variaatio tuosta viritelmästä ja löytyypi kuva albumista =) Tehty kahdesta silikoniletkumutkapalasta...
Niin, eli siksikö nämä kuluttavat öljyä kun alipaine imee sen koneestaScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mutta mihin sitä huohottimessa tarvitaan? Eikö tarkoitus ole lähinnä päästää kampikammioon kertynyt paine ulos ettei se tunge väkisin pihalle jonkun stefan välistä?Joksa kirjoitti:imuputkistosta saadaan alipainetta

Mistä noita silikoneja saa

Kiitoksia =) Nuo pätkät ostin itse täältä: www.prostreet.fi sijaitsee hyvinkäällä. Muutamia kymppejä olivat kumpainenkin pätkä, en muista tarkkoja hintoja kyllä. Putket ovat SFS:n valmistetta eli vastaavia kuin esimerkiksi Samco. Noilta saa sitten öljyn ja bensan kestäviä letkuja myös ja jotain 10bar kestäviä letkuja myös jos haluaa somistaa konehuoneesta muitakin kohtia =)alfista kirjoitti:Siisti toteutus, mistä löytyy noita mutkia ja mitä maksaa? Katselin juuri kauhuissani Novitekin hintoja... 160€ jostain putkenpalasta ja kartiosta! Noup.Jeppaa kirjoitti:Laitetaa nyt vielä tänne, että mullakin on yksi variaatio tuosta viritelmästä ja löytyypi kuva albumista =) Tehty kahdesta silikoniletkumutkapalasta...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään 

Japanilaista imuputki viritystä. Selostukset ei kyllä oikein aukea
http://www.saclam.com/short_topics/156a ... irbox.html

http://www.saclam.com/short_topics/156a ... irbox.html
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kuvissa näkyi olevan ilmi niin jtssä ja v6 aivan ilmansuodatinkotelon kannessa sitä olen ihmetellyt kun tessussa se lähempänä kaasuläppää, että onko tuolla haettu optimi tehoja koska se on kylmemmässä paikassa ja alkupäässä on virtaus parempi ja tessussa se on kauempana lisäksi kuumemmassa paikassa joka yksistään heikentää mittaus tulosta ja vähemmän tehoa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Jos tiedetään ilman lämpötila mittauspisteessä, niin ei ole väliä kuinka kuumassa kohdassa mittaus tehdään. Antoikos tuo kuumafilmi lämpötilainfon? Luulisin kuitenkin että jotenkin tuo lämpötila on otettu huomioon, ainakin softassa.Dobber kirjoitti:Kuvissa näkyi olevan ilmi niin jtssä ja v6 aivan ilmansuodatinkotelon kannessa sitä olen ihmetellyt kun tessussa se lähempänä kaasuläppää, että onko tuolla haettu optimi tehoja koska se on kylmemmässä paikassa ja alkupäässä on virtaus parempi ja tessussa se on kauempana lisäksi kuumemmassa paikassa joka yksistään heikentää mittaus tulosta ja vähemmän tehoa.
Sillä on enemmänkin merkitystä missä mittaus tehdään. Mikäli pyritään tarkkaan mittaustulokseen, tulee ennen mittausta olla mahdollisimman pitkä häiriötön osuus eli käytännössä suoraa kanavaa. Muistaakseni pyöreällä kanavalla suositus olisi 10x kanavan halkaisija. Tämä on yleensä vaikeahko järjestää - etenkin autossa jossa pitäisi olla melkein metri suoraa rööriä. En ainakaan laittaisi ilmiä heti 90 asteen mutkan jälkeen. Mittausteknisesti TS:n mittaus on paremmassa paikassa kuin V6:sen jossa se on heti filtterin jälkeen ja virtaus ei varmasti ole yhtä laminaarinen.
V6:ssa mittaus on ehkä pudotettu alas tuon imuilmaäänenvaimentimen vuoksi. Luulisin että se sotkee hienosti virtauksia. Etenkin 166:ssa tuo pönttö on melkein yhtä iso kuin pakopuolen vaimennin..

- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Muistelin juuri, että jossakin oli virtausmittausasioissa oli mainittu, että ennen mittausta on oltava 3x halkaisijan ja jälkeen 4x halkaisijan verran suoraa osuutta jotta saadan paras mittaustulos.
Joo, no mietiskelin sitä, että happea on enemmän kylmässä ilmassa ja siitähän se moottori tykkää tehojen puitteissa. Mutta sitten onko tuolla kylmemmällä ilmalla vaikutusta ilmin antamaan informaation jos ja kun se jäähtyy enemmän niin siitähän ecu saa tiedon että virtaus on suurempi? Niin mitäs sitten en ole oikein perehtynyt noihin moottorinohjausjärjestelmien sielunelämään, jos joku heittäisi faktaa asiasta.
Joo, no mietiskelin sitä, että happea on enemmän kylmässä ilmassa ja siitähän se moottori tykkää tehojen puitteissa. Mutta sitten onko tuolla kylmemmällä ilmalla vaikutusta ilmin antamaan informaation jos ja kun se jäähtyy enemmän niin siitähän ecu saa tiedon että virtaus on suurempi? Niin mitäs sitten en ole oikein perehtynyt noihin moottorinohjausjärjestelmien sielunelämään, jos joku heittäisi faktaa asiasta.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Piti kaivaa faktaakin; Wanha ISO 5167 / DIN 1952 standardi antaa tuolle suoralle osuudelle ennen mittausta erilaisia arvoja riippuen siitä mitä tapahtuu ennen suoraa osuutta. Vaihteluväli 3 - 40x putken halkaisija. Muistan vaan että alalla nyrkkisääntönä käytettiin tuota 10x halkaisija jolla ollaan aina suunnilleen oikeilla linjoilla. Olet oikeassa tuossa suoran osuuden tarpeesta mittauksen jälkeen. Suositus on 4x halkaisija, mutta ohje on myös että jos jostain pitää tinkiä, niin aina ensin tästä.Dobber kirjoitti:Muistelin juuri, että jossakin oli virtausmittausasioissa oli mainittu, että ennen mittausta on oltava 3x halkaisijan ja jälkeen 4x halkaisijan verran suoraa osuutta jotta saadan paras mittaustulos.
Joo, no mietiskelin sitä, että happea on enemmän kylmässä ilmassa ja siitähän se moottori tykkää tehojen puitteissa. Mutta sitten onko tuolla kylmemmällä ilmalla vaikutusta ilmin antamaan informaation jos ja kun se jäähtyy enemmän niin siitähän ecu saa tiedon että virtaus on suurempi? Niin mitäs sitten en ole oikein perehtynyt noihin moottorinohjausjärjestelmien sielunelämään, jos joku heittäisi faktaa asiasta.
Kylmässä ilmassa ei tarkkaan ottaen ole enempää happea kuin lämpimässäkään. Ideahan on siinä että ilma lämmetessään ottaa enemmän tilavuutta, joten lämmintä ilmaa ei saada samaa kanavistoa käyttämällä yhtä paljoa koneeseen kuin kylmää. Ero viileän ulkoilman ja konehuoneesta imetyn ilman suhteen voi olla todella suuri, jopa 10 % palamiseen tarvittavan hapen määrässä. Eli vapaavirtausfiltteri koneen viereen, jättää järjestämättä sille eristyksen koneen lämmöstä ja unohtaa kylmän ilman saannin. Ja voilá: koneen tehoja saatiin laskettua 10 %.
Mitään pitävää faktaa ei ole siitä miten lämpötila kompensoidaan auton moottorin ilmamäärän mittauksessa. Joku asiaan perehtynyt valoittanee asiaa.