Laakeriko ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Laakeriko ?

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Mun 156 ulisee n. 80 km/h vauhdissa aivan kuin pyörän laakeri olisi mennyt,mutta kun eilen nostin auton ylös ja yritin pyöritellä renkaita,niin mitään ääntä en saanut kuulumaan. :roll:

Pienemmissä nopeuksíssa (eikä suuremmissa) ulinaa ei erota.
Tuo ääni on kyllä kuulunut jo aika kauan,mutta vasta viimeaikoina olen siihen kiinnittänyt enemmän huomiota.

Onkohan siitä kuitenkin mennyt joku laakeri vai voisiko tuo kuulua renkaista ?

Renkaina mulla on Nokian NRH2:t 205/60-15

Toinen asia.

Jos tuollaisen 156:n ruostesuojauttaa,niin ottavatko ne liikkeessä ennen
massausta pois sen pohjassa olevan oman "massan" ja jos ottavat niin kuinkahan hyvin se irtoaa ?
Sitä kun näkyy olevan aika paksu kerros.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eikös laakerivikaa huomaa hyvin kun ajaa kovaa, heittää vapaalle ja kurvailee tien laidasta laitaan. Samalla kuunnellen mitä ääni häviää ja tulee takaisin.

Ruostesuojauksessa ottavat kaikki irtopaskat pois jos on kallis paikka. Eihän sitä vanhaa tarvitse ottaa pois jos on täysin kiinni siinä? Jos on halpa paikka niin uutta päälle ja rahat pois :roll:

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Rolle kirjoitti:Eikös laakerivikaa huomaa hyvin kun ajaa kovaa, heittää vapaalle ja kurvailee tien laidasta laitaan. Samalla kuunnellen mitä ääni häviää ja tulee takaisin.

Ruostesuojauksessa ottavat kaikki irtopaskat pois jos on kallis paikka. Eihän sitä vanhaa tarvitse ottaa pois jos on täysin kiinni siinä? Jos on halpa paikka niin uutta päälle ja rahat pois :roll:
Tuo alkuperäinen mömmö näyttää sellaiselta,että kun se on rikki jostain kohdasta,niin se lähtee levyinä irti aika helposti,joten sen päälle tuskin kannattaa mitään uutta laittaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Silloin se myös irtoaa kun se kalliimpi paikka antaa kyytiä painepesurilla.

Se halvempi paikka laittaa vaan uutta päälle :?

Muuta selitystä en keksi että toiset ottavat 200e ja toiset 500e.

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Mulla oli oikea etulaakeri hajalla, eikä oikeastaan pitänyt kummallistakaan ääntä. 80:stä ylöspäin säksättävää ääntä hieman. Ei siis juuri mitään tasasella nopeudella, mutta heti nopeuden tai suunnan muuttuessa rupesi säksättämään oikeen urakalla. Hitaissa nopeuksissa ei mitään ääntä kuulunut, eli tuskin pyörittelemällä selviää.

Ystävällinen DA kuittasi 380€ :roll: ...onneksi meni vaihtotakuun piikkii.

Chryslerissä mulla on samat noksut ja vinkuivat kyllä oikeen urakalla. Ei kuitenkaan ikinä suoraan ajettaessa vaan pienemmissäkin mutkissa. Eipä taida tuo noista renkaista olla kiinni.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Laakeriko ?

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Zenery kirjoitti:Onkohan siitä kuitenkin mennyt joku laakeri vai voisiko tuo kuulua renkaista ?

Renkaina mulla on Nokian NRH2:t 205/60-15
Itsellä oli samanlaiset renkaat ja uutena ne oli kohtuullisen hiljaiset, mutta jo muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen renkaat alkoivat ulista jo melko kovasti.

Laakerivian ollessa kyseessä, pitäisi äänen tosiaan muuttua ajon aikana rattia kääntelemällä. Ajele esim. jollain uudella sileällä tiellä ja pahimman äänen nopeudessa kurvaile loivasti puolelta toiselle tyhjäkäynnillä. Näyttäs 156:ssa yleisesti menevän etupyöränlaakerit n. 100 tkm:n kohdilla, riippuen tietenkin käytöstä ja vanteista
Jos tuollaisen 156:n ruostesuojauttaa,niin ottavatko ne liikkeessä ennen
massausta pois sen pohjassa olevan oman "massan" ja jos ottavat niin kuinkahan hyvin se irtoaa ?
Sitä kun näkyy olevan aika paksu kerros
Oikeassa ruostesuojausliikkeessä auto pestään alustasta edellisenä iltana kuumalla painepesulla kunnon aineiden kanssa. Siinä pitäisi lähteä ainakin irtolaatat ym.

Jos jotain ruostetta ym. paikattavaa löytyy, kys. ongelmat korjataan ennen massausta. Ja asiallista ruostesuojausta ei voi saada millään 200:lla egellä!

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Laakeriko ?

Viesti Kirjoittaja Zenery »

R@gdoll kirjoitti: Itsellä oli samanlaiset renkaat ja uutena ne oli kohtuullisen hiljaiset, mutta jo muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen renkaat alkoivat ulista jo melko kovasti.

Laakerivian ollessa kyseessä, pitäisi äänen tosiaan muuttua ajon aikana rattia kääntelemällä. Ajele esim. jollain uudella sileällä tiellä ja pahimman äänen nopeudessa kurvaile loivasti puolelta toiselle tyhjäkäynnillä. Näyttäs 156:ssa yleisesti menevän etupyöränlaakerit n. 100 tkm:n kohdilla, riippuen tietenkin käytöstä ja vanteista
Ulina ei muutu mielestäni mitenkään vaikka kuinka kurvailisi tien laidasta laitaan.
Ääni on kovin (tai parhaiten erottuva) 75-85 km/h nopeudessa.

Jos tuo ei tuosta pahene niin täytynee odottaa kun saa kitkarenkaat alle ja katsoa vieläkö ulisee.

Avatar
Naiko
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
Paikkakunta: Vaasa

Re: Laakeriko ?

Viesti Kirjoittaja Naiko »

Zenery kirjoitti:
R@gdoll kirjoitti: Itsellä oli samanlaiset renkaat ja uutena ne oli kohtuullisen hiljaiset, mutta jo muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen renkaat alkoivat ulista jo melko kovasti.

Laakerivian ollessa kyseessä, pitäisi äänen tosiaan muuttua ajon aikana rattia kääntelemällä. Ajele esim. jollain uudella sileällä tiellä ja pahimman äänen nopeudessa kurvaile loivasti puolelta toiselle tyhjäkäynnillä. Näyttäs 156:ssa yleisesti menevän etupyöränlaakerit n. 100 tkm:n kohdilla, riippuen tietenkin käytöstä ja vanteista
Ulina ei muutu mielestäni mitenkään vaikka kuinka kurvailisi tien laidasta laitaan.
Ääni on kovin (tai parhaiten erottuva) 75-85 km/h nopeudessa.

Jos tuo ei tuosta pahene niin täytynee odottaa kun saa kitkarenkaat alle ja katsoa vieläkö ulisee.
Vetarin laakeri vaihdelaatikosta paskana? Näin kävi vanhassa volvossani ja meni koko loota vaihtoon. Ainakin oireet vaikuttavat samoilta. Oli päässyt valumaan kuivaksi öljystä ja tämä söi laakerin... Toivottavasti ei ole samaa vikaa...

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Laakeriko ?

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Naiko kirjoitti:
Zenery kirjoitti:
R@gdoll kirjoitti: Itsellä oli samanlaiset renkaat ja uutena ne oli kohtuullisen hiljaiset, mutta jo muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen renkaat alkoivat ulista jo melko kovasti.

Laakerivian ollessa kyseessä, pitäisi äänen tosiaan muuttua ajon aikana rattia kääntelemällä. Ajele esim. jollain uudella sileällä tiellä ja pahimman äänen nopeudessa kurvaile loivasti puolelta toiselle tyhjäkäynnillä. Näyttäs 156:ssa yleisesti menevän etupyöränlaakerit n. 100 tkm:n kohdilla, riippuen tietenkin käytöstä ja vanteista
Ulina ei muutu mielestäni mitenkään vaikka kuinka kurvailisi tien laidasta laitaan.
Ääni on kovin (tai parhaiten erottuva) 75-85 km/h nopeudessa.

Jos tuo ei tuosta pahene niin täytynee odottaa kun saa kitkarenkaat alle ja katsoa vieläkö ulisee.
Vetarin laakeri vaihdelaatikosta paskana? Näin kävi vanhassa volvossani ja meni koko loota vaihtoon. Ainakin oireet vaikuttavat samoilta. Oli päässyt valumaan kuivaksi öljystä ja tämä söi laakerin... Toivottavasti ei ole samaa vikaa...
Taidan toistaiseksi kuitenkin pidättäytyä uskomasta tuota vaihtoehtoa :wink: ja uskoa,että ulina tulee vain renkaista.

Muuten kuuluuko vaihteistoöljyn vaihto tai edes tarkastus mihinkään 156:n määräaikaishuoltoon ?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Laakeriko ?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Zenery kirjoitti: Muuten kuuluuko vaihteistoöljyn vaihto tai edes tarkastus mihinkään 156:n määräaikaishuoltoon ?
Ainakin 160tkm:n huoltoon kuuluu, siitä voisi kuvitella sen kuuluvan 80tkm:n huoltoonkin.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Oon huomannu täsmälleen saman äänen alfastani, ite kyllä epäilen pyöränlaakeria vaikka ääni ei mutkissa muutu. Jos vika löytyy niin kertokaa ihmeessä.

pinokkio70
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Elo 2003, 02:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pinokkio70 »

... ja olet varma, ettei ääni tule jarruista? Tunnettu tyyppivika on, että jarrut eivät palauta kunnolla ja jäävät hankaamaan sen verran, että päästää ulinaa.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

pinokkio70 kirjoitti:... ja olet varma, ettei ääni tule jarruista? Tunnettu tyyppivika on, että jarrut eivät palauta kunnolla ja jäävät hankaamaan sen verran, että päästää ulinaa.
kun painaa jarrua ääni ei häviä, muuta kuin nopeuden laskiessa ulinan taajuus muuttuu. Tästä vois päätellä että ei johdu jarruista.

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Laahausongelma taitaa koskea nimenomaan takajarruja ja on tavallinen vaiva. Omassa kärryssäni jyrisevä ääni kuului vain silloin tällöin maantienopeudessa. Epäilin ensin laakereita.

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Olli79 kirjoitti:
pinokkio70 kirjoitti:... ja olet varma, ettei ääni tule jarruista? Tunnettu tyyppivika on, että jarrut eivät palauta kunnolla ja jäävät hankaamaan sen verran, että päästää ulinaa.
kun painaa jarrua ääni ei häviä, muuta kuin nopeuden laskiessa ulinan taajuus muuttuu. Tästä vois päätellä että ei johdu jarruista.
Juuri näin se menee, jarruttaminen ei poista välttämättä ääntä, mutta laahauksesta aiheutuvan äänen sävy muuttuu nopeuden muuttuessa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Aika kovaa saa jarruttaa että takajarrutkin jarruttaisivat kunnolla. Minkä takia olisi hyvä tehdä hätäjarrutuksia silloin tällöin, miellään muualla kuin neljän ruuhkassa Kehä I:llä :roll:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Rolle kirjoitti:Aika kovaa saa jarruttaa että takajarrutkin jarruttaisivat kunnolla. Minkä takia olisi hyvä tehdä hätäjarrutuksia silloin tällöin, miellään muualla kuin neljän ruuhkassa Kehä I:llä :roll:

156sessa on EBD eli jarruttaa myös takaa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Tuo jarrujuttu pani miettimään.
Kun yritin testailla pyörän laakereita,niin takajarrut kyllä laahasivat hieman,tosi vähän mutta kuitenkin.

Olen myös huomannut,että kun pysähtyy vaikka valoihin,niin heti liikkeelle lähdettäessä kuuluu lyhytaikainen kimeä vinkaisu.
(siis kun olen pysähtynyt jarruttamalla ja liikkeelle lähdettäessä nostan kytkimen niin siinä vaiheessa kun auto lähtee liikkeelle kuuluu vinkaisu)

Olisikohan nuo äänet yhteydesä toisiinsa ja äänet tulisivat kuitenkin takajarruista ?

Ainakin toisessa takajarrulevyssä on uria jonkun verran.

Avatar
Naiko
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Naiko »

Rolle kirjoitti:Aika kovaa saa jarruttaa että takajarrutkin jarruttaisivat kunnolla. Minkä takia olisi hyvä tehdä hätäjarrutuksia silloin tällöin, miellään muualla kuin neljän ruuhkassa Kehä I:llä :roll:
Teidä häntä... kun painoin soratiellä normaalisti jarrua sain pian huomata että perä se lähti alta. Menin hetken aikaa sivuluisussa ennekuin auto oikeni... Oman käsitykseni mukaan ainakin minun 156:sen takajarrut ottavat aika vahvasti kiinni.

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Zenery kirjoitti:Tuo jarrujuttu pani miettimään.
Kun yritin testailla pyörän laakereita,niin takajarrut kyllä laahasivat hieman,tosi vähän mutta kuitenkin.

Olen myös huomannut,että kun pysähtyy vaikka valoihin,niin heti liikkeelle lähdettäessä kuuluu lyhytaikainen kimeä vinkaisu.
(siis kun olen pysähtynyt jarruttamalla ja liikkeelle lähdettäessä nostan kytkimen niin siinä vaiheessa kun auto lähtee liikkeelle kuuluu vinkaisu)

Olisikohan nuo äänet yhteydesä toisiinsa ja äänet tulisivat kuitenkin takajarruista ?

Ainakin toisessa takajarrulevyssä on uria jonkun verran.
Selvisikö tämä homma? Itse ostin pari viikkoa sitten käytetyn 156:n ja pari päivää sitten alkoi samat vinkeet. 60:n vauhdissa alkaa ulina, tuo vinkaisu liikkelle lähtiessä on alkanut myös samaan aikaan. Ajon jälkeen oikea etulevy oli aika lämmin (huomattavasti lämpimämpi kuin vasen).

Ostin kärryn DA:sta, sain siihen 6kk:n "takuun", se ei korvaa kuluvia osia. Luulisi, että tuon hintaisen kotteron pitäisi toimia pidempään kun viikon, varsinkin kun tarkistettujen osien lista oli varsin vakuuttava. Myyjäähän ei kiinnostanut nämä ongelmat enää minkään vertaa, vaan käski ottaa yhteyttä huoltoon. No, huoltoaika on varattu, mutta ei huvittaisi alkaa maksaa heti 300 euron laakeriremonttia. Onko tiedossa mitään pykälää, johon voisi vedota..? :(

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Sulla on jarrusatulat jumissa luultavammin... Putsaa ne ennen laakerienvaihtoa :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

En tiedä auttaako, mutta oma etupään laakerikokemukseni on seuraava. Auton (156 2.0TS) ensioireet eivät olleet melua tai kolinaa, vaan hetkittäisiä "jänniä" hetkiä maantiellä. Tuntui kuin autoa olisi ykskaks tempaissut raju sivutuuli, selkäytimestä tullut vastaliike ja taas jatkettiin. Olin itse ajanut oikean etupyörän räntäsateessa routamonttuun, laakeri vaurioitui todennäköisesti tuossa rytäkässä. Kävin näyttämässä autoa pajalla jos toisella, eikä kukaan huomannut laakerissa mitään ihmeellistä ensialkuun.

Tuota tempoilua oli satunnaisesti talvirenkailla ajaessani, epäilin renkaan vaurioitumista, sillä se alkoi vasta oireilla kunnolla kun kesärajoitukset alkoivat ja tiet olivat täysin sulia. Talvella autoa oli aivan ok ajaa, eikä ongelmia ollut. No, laakeri oli vain "valmistunut" tuolla ajanhetkellä, renkaassa ei ollut mitään vikaa kuten luulin. Samaisessa routamonttuepisodissa alatukivarret olivat saaneet siipeensä ja kolisivat muutenkin, joten myöhemmin kesän jo saavuttua aivan finaalissa olleen laakerin kolinoita ei harjaantumaton korva enää erottanut. Kun laakeri ja molemmat alatukivarret vaihdettiin, auto tuntui taas tehdasuudelta.

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Noniin, vika selvisi. Vasen etupyörän laakerihan se oli sitten mennyt. DA:n korjaustarjous 410 e, josta omavastuuosuus 410 e. Loistava vaihtotakuu.. :( Tuli yllättäen mieleen vaihtaa tuo jossain muualla. Onnistuuko tuon vaihto Oulussa esim. linnanmaan autohuollossa/saa suosittaa muitakin.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

AUTOKORJAAMO VIRHO & RAITIO
PATTERITIE 7
90530 OULU

Puh: 08-5542235

Muutamaan otteeseen kehuttu, varmaan vaihtaa laakerinkin.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

teho kirjoitti:Noniin, vika selvisi. Vasen etupyörän laakerihan se oli sitten mennyt. DA:n korjaustarjous 410 e, josta omavastuuosuus 410 e. Loistava vaihtotakuu.. :( Tuli yllättäen mieleen vaihtaa tuo jossain muualla. Onnistuuko tuon vaihto Oulussa esim. linnanmaan autohuollossa/saa suosittaa muitakin.
Mulla meni aikoinaan etupyörän laakerinvaihto kokonaan myyjäliikkeen (Delta) piikkiin ilman mitään mutinoita. Kannattanee kysellä kuluttajaneuvojan kantaa myöskin asiaan.
VMP

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Minun ymmärtääkseni autoliikkeen on korjattava ne viat, jotka autossa olivat jo kaupantekohetkellä mutta joita ostaja ei voinut huomata. Laakeri ei rikkoudu parissa viikossa joten vaikkei mitään vaihtoautotakuutakaan olisi niin silti pitäisi mennä myyjäliikkeen piikkiin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Onko Deltan 6kk vaihtotakuun ehdoissa määritelty "kuluvat osat" tarkemminkin? Kyllä kai laakeri käytössä kuluu, mutta...

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Tässä otteita käyttöturvaehdoista:

<clipclip>
Käyttöturvan piiriin eivät kuulu:
- Polttoaineet, nesteet, voiteluaineet, suodattimet, polttimot ja sulakkeet.
- Lasien ja ajovalojen pyyhkimien sulat.
- Käyttövirheestä tai normaalista kulumisesta aiheutunut huononeminen, joka kohdistuu esimerkiksi renkaisiin, akkuun, käyttöhihnoihin, palloniveliin, iskunvaimentimiin tai kytkin -ja jarrupintoihin.
- Ulkoisen tekijän aiheuttamat vauriot, kuten esim. kiven iskeymästä aiheutuneet maalipintojen ja lasien rikkoutumiset.
- Määräaikaishuoltoihin kuuluvat toimenpiteet.

2. Virheen määritelmä
..
Autossa on virhe, jos auton käyttökelpoisuus ja laatu eivät säily normaalina turva-aikana.

Virhettä arvioidessa otetaan huomioon auton ikä ja autolla ajettu matka. Virheenä ei pidetä normaalia kulumista, korroosiota tai maalipinnan vanhenemista.

<clipclip>

DA:n kanta on, että laakerin hajoaminen on normaalia kulumista, noin paljon ajetulle autolle (178000). Kyllähän nuo ehdot ovat niin ympäripyöreitä, että melkein mikä vaan vika voidaan sanoa olevan normaalia kulutusta.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Normaalia kulumista kyllä, mutta oli rikki jo ostettaessa-> Ainakin osa hinnasta deltan pitäisi maksaa. Fakta tosin saattaa olla että omavastuu deltassa voi silti olla enemmän kuin koko roska muualla :shock:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Kuluttaja-asiamiehen kanta oli myös sama, että normaalia kulumista. Kai se on vain pakko myöntää olevansa väärässä.. :roll:

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Mulla ujelsi auto ihan perkeleesti... luulin myös laakeriviaksi... kuului jostain repsikanpuolelta... vein Konalaan Deltan Alfa hemmoille... diagnoosi: takajarrut laahasi ja piti vaihtaa palat ja herkistää jarrusylinterit ja vaihtaa vielä uudet käsijarruvaijeritkin...ongelma loppui... tosin hintaa oli yli 400 €......... elämä on.

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Nonni, laakeri vaihdettu ja ujellus loppui siihen paikkaan. Kyllä taas kelpaa päästellä. Seuraavana ohjelmassa olisikin sitten vanteiden osto kesänakkeihin. Jep, elämä on. 8)

Avatar
maantiesika
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantiesika »

Uusi 156:n omistaja ilmoittautuu, ja heti itse asiaan:

Kysymys pyöränlaakereilla pelanneille Alfisteille: etupää tuli jo apukuskin puolelta purettua, ja SKF:n VKBA 3502 odottaa pöydällä kiinnilaittoa, mutta mutta...

Vanhassa laakerissa ABS anturi näyttäisi saavan pulssinsa suoraan laakerin pölysuojaan liimatusta 'tarranauhasta' jota ei tietenkään uudessa ole. Mistäs tuommoisia oikein hankitaan? :oops:

Kuva
Kuvassa vasemmalla vanha sisäkooli ja pölysuoja.

Laakeri Etralta kustansi 155€
Viimeksi muokannut maantiesika, 12 Helmi 2009, 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
156 2,5 V6 1998

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ja se ei irtoa vanhasta ja mene uuteen? Voipi tietysti olla vaikea saada kiinni enää kunnolla, mutta voi olla vielä vaikeampi saada erillisenä. Ja kaikista vaikein jättää se laittamatta niin että absit ei pelaa...

Edit: mutta jos jollakin on tähän ratkaisu niin kuulolla ollaan, itselläkin taitaa olla tuo laakeri menollaan.

Avatar
maantiesika
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantiesika »

Hehe... että meikä osaa olla puupää :oops:

Tossa kuvassa minkä otin tuo uusi on justiinsa väärinpäin, eli löytyyhän sieltä se nauha kun kääntää pesän ympäri :mrgreen:

Ja vanha irtoaa kyllä puukolla mutta palasina :mrgreen:
156 2,5 V6 1998

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Noi kutvosen etupyöränlaakerit on muistaakseni 80€ luokkaa motonetissä. Eli melkein parin saa tuohon hintaan.
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin