Tekijä kirjoitti:Asensin kesällä Bilsteinin iskarit ja Eibachin jouset tuohon 166:een. Auto ei madaltunut milliäkään (ei pitänytkään). Nyt vaan alkoi mietityttämään, täytyykö katsastuksessa esittää jotakin todistuksia näistä osista?
Jos korkeus ei muuttunut niin ainakaan minun järkeni mukaan ei mitään muutoskatsastustakaan tarvita.
dimmu kirjoitti:Mikäli muutoskatsastat nuo jouset, niin tarvit niiden TÜV todistuksen mukaan.
Uudemmissa autoissa tarvitaan tosiaan todistus että jouset ovat käypäset kyseiseen autoon. Jossain 90-luvulla menee tuo raja, olisiko '96 hatusta vetäen. Tarkkaan ottaen tüv-todistus ei ole koskaan pakollinen, pitää vain jonkin riippumattoman laitoksen todistus.
Tekijä kirjoitti:Entä kuitti/todistus pyöränkulmien mittauksesta, onko sellainenkin tarpeellinen?
dimmu kirjoitti:Ei ole tarpeellinen
Tarkkaan ottaen se suuntausraportti pitäisi olla mukana ja leima voi jäädä saamatta jos ei ole. Kovin usein eivät kyllä taida jaksaa tarkistaa, mutta jos sellainen on olemassa niin kannattaa ottaa mukaan.
silverine kirjoitti:Ymmärsin jotenkin näin että AINA kun tolpat vaihtuu
niin on katsastettava..periaatteessa. Correct?
En ole missään törmännyt tällaiseen vaatimukseen, ei liene perää
tsav kirjoitti:Minulle on jäänyt käsitys, että konttorilla ei oikein tykätä jos jousia katkotaan tai muuten modataan. Mutta jos kaikki näyttää tehdastekoiselta ja siistiltä, ei asia taida viranomaisia juurikaan kiinnostaa.
Rälläkkäjouset ovat ihan luvalliset noihin vanhempiin autoihin joihin ei vaadita mitään todistuksia.
dimmu kirjoitti:Mikäli haluat peitellä ja olla tekemättä muutoskatsastusta, niin se kirpaisee viimeistään siinä jos jotain sattuu ja autoa ei ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö ei varmasti katso sitä hyvällä...
Näin ainakin minun käsittääkseni.
Vakuutusyhtiöllä ei ole mitään oikeutta evätä korvauksia muutoskatsastamattomastakaan autosta. Tietysti jos onnettomuus suoraan aiheutuu väärin tehdystä ja katsastamattomasta muutoksesta voidaan omat korvaukset evätä jos katsotaan että kyse on tuottamuksellisesta toiminnasta. Se, että autossa on jokin muutoskatsastamaton osa ei muuten merkitse mitään.
kalski kirjoitti:Eli siis iskunvaimentajia ei tarvitse muutoskatsastaa...?
Ei tarvitse.