75:n alusta- ja voimansiirtoremonttia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Ainakin pultissa on kartio siinä päässä, joka tulee satulaa vasten. Olisi kyllä loogista, että välissä olisi kumirenkula. Toivottavasti on.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: 75:n voimansiirto ja alustaremonttia

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

berliina kirjoitti: ylätukivarren pultin takaisinlaitto on mielestäni 75:mma kaste on se senverran hankalaa
Miten kun minulla tuntuu olevan jo tuon pultin pois saaminen työn takana. Mutteri lähti kyllä pyörimään, mutta hetken naksuteltuani totesin, että jollain olisi varmaan hyvä pitää vastaan. Mutta miten, kun pultin pää on siellä jossain...? Nyt kun uudet polypuslat ovat odottamassa, ei viitsisi keskenkään jättää.

Jarruja en ole vielä ilmannut, koska päätin vaihtaa palat myös eteen ja jos menneestä voi jotain oppia, pitää sinnekin ehkä vaihtaa jotain tiivisteentynkää.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Ja ei muuten tarvitse muutenkaan ilmausta vielä suunnitella. Katsoin nimittäin pitkästä aikaa pääni perän alle ja kas, siellähän oli jarruvätska-lätäkkö. Eli ilmeisesti joku tiiviste oikean puolen satulasta oli jäänyt pois, liekö juuri se edellä mainittu o-rengas. Mitään en sieltä kyllä ottanut, mutta ehkä se on lähtenyt omia aikojaan.

Nyt ei ole hyvä fiilis.

Tosin ulompi mäntä, siis se joka nyt vuotaa, oli jo kiinni laitettaessa jotenkin siipeensä saanut. Säätö toimi vähän niin ja näin, tai oikeastaan ei toiminut kuin toiseen suuntaan. Varmaan tuo kadonnut tiiviste on siellä jossain kanittamassa, tiedä häntä. Satula pitää joka tapauksessa ottaa taas irti, mutta en oikein tiedä pitäisikö suosiolla hakea vaihtosatula vai onko niissä Motonetin uusissä männissä kaikki säätövipstaakkelit sisällä, tietääkö joku?

Valopilkkuna mainittakoon, että ylätukivarsi lähti sitten viimein kun tajusin etsiä tarpeeksi pitkää jatkovartta. Olin mielestäni kaukaa viisas kun jätin pultin sinne paikoilleen. Ainoa vaan, että vanha pusla ei ottanut suosiolla lähteäkseen puslien taivaaseen, taitaa ollakin ihan kuosissaan vielä. Mutta kun on ne uudet jo hankittuna. Minulle on kyllä suuri arvoitus, miten saan tukivarren oikealta pois. Pitää vissiin ottaa putsariboksi, ilmi ja imusarja pois, vai? Imusarjan kumit pitäisi nekin vaihtaa, joten ehkä sen voisi tehdä samalla.

Surkuhupaista tässä on, että auto oli liikennekunnossa kun aloitin remontin. Nyt ei tosiaan ole, ja voi olla että toukokuun alkuun suunniteltu käyttöönotto lykkääntyy. Toisaalta toukokuussa olisi jo muutakin tekemistä kuin betonkilattialla nuohoaminen. Sen siitä saa kun on tumpula ja luulee olevansa jotain muuta.
Viimeksi muokannut Roadkill, 24 Helmi 2007, 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sitä se on näiden vanhojen miinojen kanssa, kaikki minne koskee osoittautuu korjauskuntoiseksi. Minäkin optimistisena ajattelin että tuon oman 75:n saisi kohtuuvaivalla ajoon, mutta eikös siellä ole jokainen paikka minkä ottaa auki tai tarkistaa remonttia vailla :? Jarruista en onneksi ole vielä löytänyt muuta vikaa kuin murtuneen jarruletkun, mutta äsken huomasin että toinen takasatula on ihan vetonivelrasvassa kun huonosti asennettu nivelen suojakumi on sen sotkenut. Voipi olla siis rasvaisten palojen vaihto edessä sinnekin. Jos vanhat merkit paikkansa pitää siitäkään ei selviä pelkkien palojen vaihdolla.

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Ehkä omalla vaatimattomalla kokemuksellani neuvoisin hakemaan motonetista uudet satulat. Ihan askartelemisen ilosta kunnostelin omat takasatulat, laitoin tosiaan uusiksi nuo säätöpulttien o-renkaat, puoliskojen välisten jarrunestekanavien o-renkaat, männäntiivisteet ja pölynsuojakumit. Maaliakin sutisin. Saa nähdä sitten kun pistää autoon kiinni että tuliko kelvolliset (lähinnä mietityttää ne kanavien tiivisteet, vaikka koitinkin löytää sopivan jämptit) vai tuliko ihan tekemisen ilosta tehtyä vaan. Jos ei diggaa näprätä niin varmaan tosiaan ostaisin kokonaan uudet, 110e tais olla hintaa per puoli, eli ei ainakaan omasta mielestäni mitenkään katastrofaalisen kalliita osia.

P. S. Eivät muuten meinanneet tiivistekeskuksessa mulle myydäkään mitään o-renkaita, perkele. Näytin mallikappaletta ja heti kun kuulivat että tulevat jarruihin (lue: ovat jarrunesteen kanssa tekemisissä) niin myivät eioota. Kattelin sitten himassa BBS:ää ja tarkistin että joku oli jyväskylästä noita saanut ko. puljun tytäryhtiöstä ja soitin sitten jyväskylään jossa ihmettelivät tilannetta. Siellä antoivat TiKe:n pomon (??) numeron ja ko. mies käski pistää toimiston pojat koville ja kertoa maaginen kirjainyhdistelmä EPDM. Eivät vielä toisellakaan reissulla meinanneet rinkuloistaan luopua, mutta lopulta onnistuin saamaan ko. putiikista haluamaani tavaraa ulos... Mutta melkonen hässäkkä parin hassun o-renkaan tähden :crazyeyes:

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Jees tosiaan unohtu mainita, et pitää olla tommoset EPDM renkulat, eli jarrunesteen ja muun litkun kestävät. Omani löysin muistaakseni hytaflex oy:stä (vai oliko hytar? Menee noi aina sekasin :oops:) jkl:stä. Ei maksanu paljoo, jotain alle 1e. Pari vuotta ainakin jo pelannu mulla hyvin.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Tota kuinkahan se nyt sitten lopulta olikaan ?http://www.teollisuuskumi.fi/tuotteet/k ... ilevyt.htm.
Mun mielesta pitäis olla jarrunesteiden kanssa NBR:ää . Ebdm ei kestä öljyä.
Viimeksi muokannut Niko Tuomola, 24 Helmi 2007, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

EPDM.

Edit: tai no enhän mä tosiaankaan varmaks tiedä, mutta hetkisen itekkin sen renkulan perässä pyörin, ja tuon epdm-renkaan ne mulle lopulta myi. Ja niinkun sanoin, on ainakin toistaseks kestäny.. Täytyy koputtaa puuta, ettei oo huomenaamuna läikkää tessun alla :P
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

No mun epäilys heräsi siitä, että töikseni korjailen erilaisia pumppuja ja niissä on akselitiivisteissä monia eri kumimateriaaleja . Suurimmat ongelmat ovat EBDM kumisien kanssa . Esim. ilmastoinnin klygoli pumppujen kanssa . Ei kestä epdm kovin suuria pitoisuuksia . ja silloin vaihdamme viton kumiset tilalle . Hämärä muistikuva olis kuitenkin, että jarru osissa käytetään NBR .

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

EPDM tiivisteet eivät kestä öljyjä, hiilivetyliuottimia tai kloorattuja hiilivetyjä, vaan ne turpoavat ja mekaaniset ominaisuudet heikkenevät huomattavasti.

NBR:ää käsittääkseni ne kuuluu olla.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

EPDM turpoaa öljyä saadessaan moninkertaiseksi mössöksi . Ei tietysti o-renkaan ollessa kyseessä paisu enempää, kuin ura antaa myöten :lol:

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Ok, Voi olla. En ala väittelee, jos kerran alan ammattilaiset toisin sanoo. "Niin paljon" aikaa siitä on, että ei enää muista tarkkaa oliko siinä renkulan muovipussissa se epdm vai nbr merkintä. Nytkun alkaa asiaa tarkemmin muistelemaan, ni voipi olla niin että aluks meinasivat ton epdm:n mullekkin myydä, kunnes joku viksu kerto että tarvii olla toi nbr. Muisti on kyllä hyvä mutta valitettavan lyhyt :(
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Ihan mielenkiintoista kuulla, itte en tosiaan mikään expertti ole ja luotin kyllä tuohon kun puhelimessa ukko sanoi että kyllä EPDM nimenomaan kestää. Mutta mullahan on pari tommosta varalle hankkimaani EPDM-rinkulaa vielä hyllyssä, vois pistää vaikka jarrunesteeseen likoomaan ja kattoa kui käy.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Jarrutakaiskun ja hämmentävien kirjainyhdistelmien vuoksi keskityin taas etujousitukseen ja jippiajou, nyt on on kuskin puoli levällään. Amerikkalaisten improvisoitu vääntösauvan ulosvetäjä toimi hienosti, vaikka aluksi sitä epäilinkin (kts. ohjeet täältä: http://www.hiperformancestore.com/AlfaSuspension.htm).

Seuraavaksi pitäisi saada uudet puslat paikoilleen ja lisäplussana olisi tukivarsien puhtaaksi hinkkaaminen (hiekkapuhallus?) ja maalaaminen. Ylätukivarsikin on vielä varsin hyvä, mutta sitä se ei varmasti ole muutaman vuoden päästä, ellei sille tee mitään. Pintaruostetta siis. Sitä härveliä (steering knuckles sillä kielellä, jolla olen näitä asioita opiskellut) jossa jarrut ovat kiinni en lähtenyt purkamaan. Ruosteessahan se on mutta olkoon.

Koska itseltä puuttuu sekä välineet, taito että innostus, pitäisi tukivarsiremontille löytää alihankkija. Ehdotuksia? Auto Milano? Vai tekisikö tuon mikä tahansa rasvapaja? Puslat ovat siis olemassa ja räjäytyskuviahan alatukivarren sielunelämästä saa netistä sellaista asentajaa varten, jolle Alfa ei ole tuttu.

Vielä kun jaksaisi nysvätä toisen puolen auki.

kalski
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Marras 2006, 14:26
Paikkakunta: koria

Viesti Kirjoittaja kalski »

minun ensimmäinen autoni alfa 75 ja olen miettinyt että tuskin on kaikki iskarit ja jouset kunnossa koska alusta on todella löysä. auto todellakin heiluu laidasta laitaan herkästi. :shock: kuinka jäykkä on vakio alusta uusien iskareitten ja jousian kanssa? eli muitten 75 omistajien kommentteja tänne kiitos.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

No minähän en mitään asiasta tiedä, mutta olisiko puslat loppu? Käsittääkseni vakioalustakin on uutena tai uudenveroisena ihan napakka. Itselläni on alkuperäiset, 170 000 km ajetut Boget, enkä ole niitten huomannut olevan mitenkään löysät vielä. Ehkä vaan en tiedä paremmasta?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kyllä se vakioalustakin on varsin napakka jos on vaan kuosissaan. :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Roadkill kirjoitti:Itselläni on alkuperäiset, 170 000 km ajetut Boget, enkä ole niitten huomannut olevan mitenkään löysät vielä. Ehkä vaan en tiedä paremmasta?
Onko alkuperäiset Bogen tekemät? Oli vaan tuossa omassa, 260 tkm ajetussa edessä Bogen pumput, taisi sitten olla alkuperäiset. Eipä niissä mitään vaimennusta enää ollutkaan :roll:

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mulla on originaalit olleet Spica merkkisiä . Bogea ei ole tullu vastaan vielä kummassakaan omistamassani .

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Itse oon ollu kanssa siinä luulossa että alkuperäiset olisi Spica:t. Voi tietysti olla että eri vuosimalleissa ollut eri pumput orkkiksena.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Jaa no joo, minä taas olin ollut siinä luulossa, että ne ovat Boget, mutta tarkempi tutkinen ikiryönän alle paljasti suojakumissa Spica-tekstin. Eli kai ne sitten onkin Spicat. Harmaat joka tapauksessa.

Ja sitten kysymys konehuoneen puolelta. Lähteekö ilmin johto ihan vaan vetämällä vai pitääkö ottaa se liittimen ympärillä oleva rautalankaviritelmä tms. pois? En uskaltanut käyttää väkivaltaa kun sen seurauksista ei koskaan tiedä.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Eiköhän se lukitus kannata ottaa pois. Kannattaa olla tarkkana, ettei snkoa sitä jonnekin pahaan paikkaan irroittaessa. Kokemusta on, onneksi löytyi :oops:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Nyt on etupään puslat vaihdettu, vaikka kalliiksi tuli. Vein ne lopulta pajalle, joka nysväsi asian tiimoilta 4 tuntia, itselläni olisi tosin mennyt varmaankin loppuvuosi.

Lompsaa kirpaiseva kokonaissaldo rempalle osineen (Hollannista tilatut) oli 400 euroa. Piti sisällään siis alatukivarren ja ylätukivarren puslat sekä alapallot.

Laitoin varret eilen paikoilleen ja ainakin näppituntuma oli, että nyt on jämäkämmät. Nimittäin kuin otin aikanaan vääntösauvat irti, kolahtivat alatukivarret saman tien lattiaan. Nyt ne ovat sen verran jäykät, että pysyvät ylhäällä, jolloin oikean asennuskorkeuden etsiminen oli helpompaa. Toivottavasti ne siitä kuitenkin herkistyvät...

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Tuli mieleen että laittaisin tuohon 75 tupla kallistuksenvakaajan. Eli toisen samanlaisen, sen paikallaan olevan alapuolelle. Onko kukaan tehnyt samaa? Ja miten mahtavat katsastus-sepot asiaan suhtautua? Auttaako kallisteluihin merkittävästi?

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Meidän Turbossa tommonen on(auto on siis mun ja broidin kimppalelu), tietty siitä on hyötyä kun jäykistää kaksinverroin. Laita se toinen kiinni orkkikseen tukevilla u-kiinnikkeillä niin tulee hyvä 8)
Ei ole katsastussetä itkenyt.
- Alfaholic -

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Joo hyvä homma. Näin semmosen ratkaisun jossain bemarissa. Niitä kiinnikkeitä saa varmaan jostain putki/hydrauliikka liikkeistä.

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

75 alosta ja voimansiirto remonttia

Viesti Kirjoittaja berliina »

Mä laitoin vaijerilukoilla saa just sopivat ei paljo kallistele, silloin tietysti sato apparalla eli oli turhan jämäkkä etupää auto oli giulietta vakaaja on tallella jos joskus uskaltaa vielä ajaa radalla ja on kuiva keli
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Laita se toinen kiinni orkkikseen tukevilla u-kiinnikkeillä niin tulee hyvä Cool
Ei ole katsastussetä itkenyt.
Ihan hyvä muuten mutta ei tuossa ole mitään käytännön hyötyä vakio Tessun kanssa.. :wink:

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Mitäköhän mahdat tarkoittaa vakiolla?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Btw. Oliko alatukivarsien pusliksi muita tarjolla, kuin orkkiksia?
Performatekillä orkkispuslat maksaa n.150$. Tietääkö joku halvempia?

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Omani ostin hollantilaisesta nettikaupasta www.alfa75parts.com. Maksoivat muistaakseni kappaleelta 22e+verot. Ja neljähän niitä tarvitaan. Sitä en tiedä ovatko originaalit vai ei. Epäilen että ovat, näyttivät ainakin samanlaisilta kuin ne jotka tukivarsista putkahtivat ulos.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Paketti jarrujen ilmausta vaille kasassa. Tai oikeammin ilmasin jo, mutta tuntuma jäi jotenkin muhjuiseksi. Taisi jäädä vielä ilmaa rööreihin. Tein siis systeemillä oikea taka ulompi, oikea taka sisempi, vasen taka ulompi, sisempi. Edestä ensin apukuskin puolelta.

Onko jotain kikkakakkosta vai pitääkö vaan sitkeästi kaataa nestettä pyttyyn ja jatkaa polkemista? Niin ja tämähän oli sitten ensimmäinen kerta kun olen mitään jarrua ilmannut, joten ilmeisesti joku alokasmoka on tullut tehtyä

Pidän kuitenkin yllä toivoa pikaisesta liikenteeseen pääsemisestä.

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

en oo minäkään saanu vielä ilmailtua tuon 75:sen jarruja kuntoon... :oops: enkä oo kyllä aivan ekaa kertaa moista hommaa tekemässä!
@lfat...

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Tutkiskelin tuossa muidenkin sepustuksia aiheesta. Jossain lähteessä mainittiin, että jos systeemissä on paljon ilmaa (kuten minulla satulan ja kaiken muun vaihdon jälkeen), voi jarrupääsylinterin ja tämän, tämän (hakee suomen sanaa) balance valven väliin tulla ilmalukko. Siinähän – jos oikein olen mötikän paikallistanut – jarruputket heittävät lähes kuperkeikkaa.

Olisiko Hepan jossain säikeessä mainitsema paineilma se juttu? Motonetistä saa siis jonkinlaisen ilmatiiviin korkin, jossa on letku, joka puolestaan sopii renkaan venttiiliin? Hepa? Oliko näin?

Niin ja jossain sanottiin, että perän nostaminen auttaa. Se olikin jo valmiiksi pukeilla.

edittiä: harrastin vielä lisää aineistotutkimusta ja havaitsin, että olen vissiin tehnyt koko homman päin *****ttä. Teletappien innoittamana: "Uudestaan!"
Viimeksi muokannut Roadkill, 17 Huhti 2007, 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^ Motonetissä oli tällainen myytävänä ainakin jotain vuosi sitten. Hinta oli muistaakseni aika suolainen laitteen osien määrään nähden, mutta ostin, kun tiesin ilmaamisen hankalaksi.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ilmaus ei ole paha homma kun ruuvit aukee ym mutta siinä kyllä tarvitaan kaksi henkilöä ellei ole imuria tai säiliön paineistavaa laitetta. Sama juttu kytkimen ilmauksen kanssa.

Lattialla tehden takajarrujen ilmausta varten auton perä kannattaa nostaa mahdollisimman pystyyn niin homma helpottuu, itellä on pukeilla reilun puolen metrin korkeudella vähäintään.

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Jappe kirjoitti:Meidän Turbossa tommonen on(auto on siis mun ja broidin kimppalelu), tietty siitä on hyötyä kun jäykistää kaksinverroin. Laita se toinen kiinni orkkikseen tukevilla u-kiinnikkeillä niin tulee hyvä 8)
Ei ole katsastussetä itkenyt.
Mistähän mahdoit hakea nuo kiinnikkeet??, paikallisessa raskaankaluston/hydrauli liikkeessä ei moisia ollut... Joku kuva olis kiva niistä kiinnikkeistä.. :wink:

Laitoin albumiin kuvan vakaajasta ja niistä kiinnikkeistä joita haen.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^ Asiallisilta näyttää noi. Meillä on kiinni ihan perus u-pakoputkiklemmareilla, pienemmillä vaan.
- Alfaholic -

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Aika jännä, kaksi päällekkäin. Eikö siitä tule tuplasti jäykempi? Jostain luin, että yksi 30 mm vakaaja olisi rata-ajoon sopiva. Mitäs tästä tulee, päälle 40 mm, vai voiko sitä niin ajatella?

Kävinpä äsken koeajolla remontteerauksen jälkeen. Kyllä nyt on etupää kuin uudessa autossa - ei mitään nitinöitä ja natinoita, pelkkää tiukkaa tuntumaa. Sinnehän tuli uutta alapallot, alatukivarren puslat, ylätukivarren puslat ja caster-tangon puslat. Eli vanhaa on lähinnä yläpallot ja tukivarret. Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen, vaikka hermot meinasi välillä mennä.

Konepellin alle laitoin uudet tulpat ja imusarjan kumit. Ei tessu siitä ainakaan kyttyrää tykännyt vaan kiersi iloisesti.

Jarruissa on vielä rutkasti toivomisen varaa. Vaihdoin siis eteen ja taakse palat, taakse jarrulevyt ja toisen satulan. Ilmattu on kaksi kertaa, mutta silti saa ajella aika ennakoivasti. Poljin painuu vieläkin pohjaan... taisi tulla lukkiutumattomat jarrut. Pitää kai ilmata kolmannenkin kerran, jos se vaikka siitä.

Kiitos kaikille neuvoja tarjonneille, niille on ollut käyttöä ja on varmasti vastakin.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Hyvältä toi jäykistys on tuntunut perstuntumalta ja kellokin on tykännyt.
75en jarrujen on taipumus ilmaantua itsekseen. mullakin on joskus ollut sama ongelma, mutta kas kummaa, pari päivää ajoa ja taas kaikki ok :wink:
- Alfaholic -

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Täytyy lähteä huomenna/ens viikolla metsästämään noita kiinnikkeita. Muokkasitko jappe sitä toista vakaajaa mitenkää? kun sovitin sitä toista sinne
niin ne päät jotenkin panttaa siellä.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Ei ole mitenkään muokattu.
- Alfaholic -

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Toisesta vakaajasta päät poikki. Kiinnikkeet viriliike Biltemasta.
Tuotenro 341712

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^ ai sinäkin olet turvautunut tällaiseen moukkamaiseen ratkaisuun :mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onko alkuperäiset Bogen tekemät?
Taitaa olla jonkin Bogea ja Spicaa sekasin alkuperäsenä...meillä on ollut molempia...useassa 75:ssa.

Mulla oli nykysessä punasessa edessä Boget ja takana Spicat, eteen on vaihdettu kyllä jossain vaiheessa aiemmin, voipi olla niitä on saanut myös Deltan kautta koska Spica on todella kallis sellaseksi kuin on.

Bogen tuotteita on alkuperäsenä osana myös mm Volvoissa.

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

^ ai sinäkin olet turvautunut tällaiseen moukkamaiseen ratkaisuun
juu - 10v. sitten. Nyttemmin Berlinan vakaaja joka on sopivasti 2x alkuperäistä jäykempi. Tosin tuo tuplaaminen on halpa ja helppo ratkaisu.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Hyvää vappua itse kullekin. Minulla on Boget, mutta Spican kumit, tarkistin juuri.

Muuten voin sanoa, että etupään rempan yhteydessä nitinä lähti mutta naputus tuli. Nyt siis naputtaa oikea puoli oikealle kurvattaessa. Ei ihan pienessä vauhdissa, tarvitaan hieman g-voimia. Mutta napunapunapunapu kuuluu ihan selvästi hiemankin reippaammin kaarrettaessa. Kaikki mutterit on kiristetty momenttiin (sikäli kun halpistyökaluun on luottaminen) ja on joko nyloccia tai sitten sokallisia.

Onko ideoita? Ajattelin tarkistaa seuraavaksi etulaakerin. Jännää tässä on se, että ekalla koeajolla oli tunnelma ihan virheetön, mutta tokalla kerralla alkoi taas metelöinti. On kai teoriassa ihan mahdollista, että muutaman kymmenen kilsan aikana on jotain taas lauennut. Vai?

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Naputuksen syy selvisi. Tiedoksi, että uuden alapallon pultti voi ottaa vanteen sisälle lätkäistyyn tasapainotusmötikkään kiinni. Ja kysehän on alkuperäisistä 14-tuuman aluvanteista. Tarvikeosat ovat ihania.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Albumissa nyt kuva siitä Aref jutusta. Joku viisas voi siirtää johonkin pysyvämpään paikkaan jos katsoo tarpeelliseksi.
Varoitus juttu on tosiaan häiriintynyt mutta niin on myös jarrujen rakenne. :-D

Kuvan selitys:
1. Jarrusatulanrunko
2. Mäntä
3. Pultinpää josta säädetään ja lukitaan
4. O-rengas tiivistää nestetilan ja kaulus joka estää pulttia tulemasta ulos
5. Kierreosa joka määrää männän ja satulan välisen etäisyyden
6. Lukkorengas joka estää jousta (12) painamasta osia 8 ja 9 paikoiltaan
7. Kierrejousi (heilurijousi) pitää osata 8 ja 10 optimiasennossa toisiinsa nähden
8. Ulkokehä jossa vinohahlo
9. Lukituskehä (ylhäältäpäin hammasrattaan näköinen)
10. Sisäkehä
11. Tappi
12. Levyjousi 2 kpl. Pyrkii estämään osia 8,9 pyörähtämästä toisiinsa nähden.
12. Lukkokehä joka estää sisäosia nousemasta pois männästä.

Kun pyörittää 3:sta, pyörivät osat 2,4 ja 5 joilloin 5 kierre vetää osaa 10 (jossa sisällä kierre) ja voima välittyy osien 8,9 ja 13 ja mäntä tulee sisään tai ulospäin. Entä jos säätö ei toimi? Jos mäntä on jumissa tai tullut liikeratansa päähän, jousi 12:n paine ei riitä pitämään osia 8 ja 9 paikoillaan toisiinsa nähden vaan osat 10 ja 8 pyörivät mukana kun pyörität säätöä ja koska 5 ja 10 kierteissä ei ole pyörimiseroa ei kierrekkään voi työntää tai vetää (aivan jos pyörität pulttia ja mutteri pyörii mukana). Miksi sitten kyseinen liitos 8 ja 9 ei ole tehty jäykäksi? Koska jarrupalojen kuluessa männän tulee pystyä liikkumaan huomattavasti ulospäin ja koska 3 lukitaan lukitusmutterilla ei myöskään 5 voi pyöriä (ovat samaa "puuta"). Kun jarrua painetaan ja palojen kulumisen takia männän tulisi päästä ulospäin, mäntä vetää koko sesteemiä mukanaan, tappi 11 hahlossaan pyöräyttää osaa 8 joka välittää välittää jousen 7 kautta käskyn osalle 10. 10 pyörähtää kun jousi 12 ei enää jaksa pidättää pyörähdystä, niin 10 ja 5 on eri pyörimisnopeus ja kierreosa toimii ja näin mäntä pääsee ulospäin. Siksi luovakaan väkivalta painaa mäntä suoraan sisään ei saa mäntää menemään sisäänpäin koska sisäosat estävät sen.
Onko kenelläkään enää tätä kuvaa?
Molemmat takasatulat jumissa, enkä saa niistä mitään tolkkua :evil:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Nyt on kuva takaisin. Pitäisi saada uploata enemmän kuvia. Tai sitten olla bbs-galleryssä teknillinen osio. Siihen voisi varmaan tehdä sitten tekstissä linkinkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin