75 vai 164? -> Ostin 75:n

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Abarth kirjoitti:Vaihteensiirtäjätangon takapäässä väljä pallonivel. Halpa osa.
Jostain netistä luin aiemmin juttua siitä vivustosta ja tällainen käsitys minulla olikin että siellä on joku tietty nivel joka tulee tiensä päähän. Missä kohta se nivel sitten käytännössä on? Auto oli jo perjantaina nosturilla, mutta kun oli kiire niin ei ehtinyt paljon muuta kuin vaihtaa bensansuodattimen ja pätkän vuotavaa bensaletkua ja työntää Fortea laatikkoon.
Nih, ja onnea valinnasta! Värikin on hyvä :wink:
Väri on juuri se oikea :) Punainen sopii myös, mutta kyllä tuo harmaa on paras.
Tiige kirjoitti:Onko se joka oli nettiautossa myynnissä vielä hetki sitten? Katsastamaton harmaa -89 TS? Tuli itsekkin hieman kyseltyä sen perään, mutta oli sitten mennyt jo.
Jos se oli imatralta niin kyllä on sama auto.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tuomas K kirjoitti:
Tiige kirjoitti:Onko se joka oli nettiautossa myynnissä vielä hetki sitten? Katsastamaton harmaa -89 TS? Tuli itsekkin hieman kyseltyä sen perään, mutta oli sitten mennyt jo.
Jos se oli imatralta niin kyllä on sama auto.
Sepä juuri. Hyvä että meni harrastajalle! :)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tuomas K kirjoitti: Missä kohta se nivel sitten käytännössä on?
Se on siellä ihan takana. :roll: Siinä akselin päässä mikä tulee laatikosta ulos.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Abarth kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti: Missä kohta se nivel sitten käytännössä on?
Se on siellä ihan takana. :roll: Siinä akselin päässä mikä tulee laatikosta ulos.
Voisiko siitä samasta nivelestä johtua myös se että ykkönen menee jäykästi sisään? eli kun laitan ykköstä joudun vähän heiluttelemaan vaihdekeppiä, että menee. Mulla tosin vaihteet menee hyvin täsmällisesti muuten sisään. Onko tuo nivel kuinka paha vaihtaa? eli joutuuko ottamaan paljon kamaa ympäriltä pois.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Vaihdoin juuri kepin suojakumin. Poikittaispalkki irti ja pitiköhän pakoputki katkaista, en ihan tarkkaan muista. Holkkia/puslaa en vaihtanut kun ei sitä ollut, mutta ei kai se vaikeaa voi olla. Tosin kaikki tässä vehkeessä tuntuu vaikeammalta kuin mitä alunperin luulisi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pestiin auto eilen kunnolla. Ensin painepesurilla liuottimen kanssa ja sitten vielä harjakoneella uusiksi.
Kuva

Kuva

Pyyhkäisin pintaa hiukan kliinerillä ja pistettiin pikaisesti vaha pintaan. Näyttää kohtuullisen siistiltä kun ei liian läheltä mene katsomaan :)
Kuva

Tämä taitaa olla tuttu näky monelle Alfistille..
Kuva

Pieniä vihjeitä tarvitisi muuten tuohon vikojen metsästykseen :)

Saakos tuota infopömpeliä mitenkään korjattua, vai revinkö vain johdot irti? Tuohon vilkutteluun näkyy vaikuttavan ainakin auton tärinä, eli jossain on jotain katkoksia. Onko ne tuon purkin sisällä vai auton johtosarjan uumenissa?

Sisävalot syttyvät kuljettajan oven avauksesta hyvin harvoin, toisinaan syttyvät vasta kun oven lyö kiinni. Muistan lukeneeni että noissa on käytetty magneettikytkintä. Hajoaako se kytkin, vai onko siellä kenties johtovika? Missä päin se kytkin sijaitsee?

Valomuisti ei toimi. Auton ehkä turhin varuste, mutta miten tuo on toteutettu, ja missä se luuraa?

Pyyhkijöillä ei toimi kuin suurin nopeus, eli hitaampi nopeus ja tihku ei toimi. Vaihdoin tihkureleen kokeeksi uuteen, ei vaikutusta. Rele kyllä naksuu tihkuasennossakin säännöllisesti, eli viikseltä releelle asti homma ainakin toimii. Pyyhkijät myös pysähtyvät keskelle lasia jos ne ottaa pois päältä, eli pitää ihan manuaalisesti tähdätä ne sinne alas. Mitenkähän tuo hitaampi nopeus on toteutettu, kun ei ole ikinä tullut tarvetta moiseen tutustua?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuomas K kirjoitti:revinkö vain johdot irti?
Kuvasta päätellen joku on jo repinyt, ei noiden purkkien ihan noin murheellisia sentään kuuluisi olla. Tai sitten maadoitusvika jossain, se voi aiheuttaa vaikka mitä jännää.

Muistan lukeneeni että noissa on käytetty magneettikytkintä.
Jep. Itse kytkin lienee aika idioottivarma, mutta ainakin 164:ssä magneetinpalan ja magneettikytkimen välissä oven sulkemisen mukaan liikkuvan metallilätyskän epäkeskoakseli kuluu. Eli veikkaan että 75:stäkin löytyy ihan mekaaninen vika.

Valomuisti ei toimi.
Eipä ihme, se on maahantuojan "asentama" (yleensä kai rosvoliittimillä). Lymyää muovisessa pussukassa jossain kojelaudan alla.

Pyyhkijöillä ei toimi kuin suurin nopeus... ...pysähtyvät keskelle lasia
Siinä pyyhinmekamismissa, yleensä kai moottorin kuupan sisällä, on metalliläystäkkeet jotka mm. ajoittavat tuon pysäytyksen ja kai niillä on tihkunkin kanssa tekemistä. Kokeiles purkaa ja putsata ne noin ensi hätään, samalla voit voidella vivuston joka kumminkin alkaa ennemmin tai myöhemmin jökittämään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:revinkö vain johdot irti?
Kuvasta päätellen joku on jo repinyt, ei noiden purkkien ihan noin murheellisia sentään kuuluisi olla. Tai sitten maadoitusvika jossain, se voi aiheuttaa vaikka mitä jännää.
Alkuun tuo vilkutti lähinnä vain jäähdytysnesteen valoa, satunnaisesti öljyn ja jotain kolmatta harvemmin. Eilen se sekosi lopullisesti kun kolhaisin autolla vähän reunakiveä (on todella matala tuo verrattuna edelliseen autoon..).
Valomuisti ei toimi.
Eipä ihme, se on maahantuojan "asentama" (yleensä kai rosvoliittimillä). Lymyää muovisessa pussukassa jossain kojelaudan alla.
Fiksuin ratkaisu tuohon taitaisi siis olla etsiä se viritys ja heittää sillä vesilintua :)
Pyyhkijöillä ei toimi kuin suurin nopeus... ...pysähtyvät keskelle lasia
Kokeiles purkaa ja putsata ne noin ensi hätään, samalla voit voidella vivuston joka kumminkin alkaa ennemmin tai myöhemmin jökittämään.
Tämä jo olikin suunnitelmana 8)

Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TwinS »

Fiksuin ratkaisu tuohon taitaisi siis olla etsiä se viritys ja heittää sillä vesilintua


Tuo pussukka löytyy yleensä radion takaa.

Seuraamalla siitä lähteviä piuhoja löytyy pian 3X4-piikkinen liitin, josta pussukan voi irroittaa ja heittää mäkeen. Mutta jotta parkit, takavalot ym. toimisivat tämänkin jälkeen, täytyy jäljelle jäävän liittimenpuolikkaan vihreä ja sinikeltainen johto kytkeä yhteen.

Vielä parempi olisi ehkä seurata piuhoja eteenpäin sulakerasialle asti ja poistaa kaikki jälkiasennetut johdot ja palauttaa muutama katkaistu yhteys...

Voin lähettää kytkentäkaavioita ja ruotsinkielisen selitystekstin, jos on tarpeen.
75 TS -88

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Ensiks onnitellut hienosta autosta :) vain konepelti maalukseen ja ei se siten uutta häpeä :-D
Rasvis kirjoitti, että 75:ssa on maahantuojan asentama valoautomaatikkaa, onko 33:ssakin?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En tiedä varmaksi mutta jos siellä automatiikka on niin todennäköisesti se on maahantuojan viritelmä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Tuomas K kirjoitti:Pyyhkijöillä ei toimi kuin suurin nopeus, eli hitaampi nopeus ja tihku ei toimi. Vaihdoin tihkureleen kokeeksi uuteen, ei vaikutusta. Rele kyllä naksuu tihkuasennossakin säännöllisesti, eli viikseltä releelle asti homma ainakin toimii. Pyyhkijät myös pysähtyvät keskelle lasia jos ne ottaa pois päältä, eli pitää ihan manuaalisesti tähdätä ne sinne alas. Mitenkähän tuo hitaampi nopeus on toteutettu, kun ei ole ikinä tullut tarvetta moiseen tutustua?
Kokeileppa ottaa ohjauskonsolin suojat pois, niin siinä on alapuolella keskellä liitin. Itsellä oli juuri samat oireet, ja syyllinen oli tuo liitin, ei ollut kunnolla paikalla. Nopeimmalle lähtee ohjaus eri kohdasta, siitä viiksen päältä.

E: Muistin väärin, ei se ollutkaan keskellä, vaan siinä vilkkuviiksen juuressa alapuolella.
Viimeksi muokannut OL, 10 Tammi 2007, 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Onneksi tiedät mitä ostit. Nyt vain kova kovaa vastaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuossa kun ei ajoituksen muunnin toimi mittasin tuleeko sinne solenoidille jännitettä. Tyhjäkäynnillä näyttää nollaa. Kun nostaa kierroksia, jännite käy 12 voltissa ja putoaa saman tien takaisin nollille.

Missä vika? Rele sökö? Liittyykö tuohon sen hienostuneempaa elektroniikkaa kuin että rele kytkee solenoidille jännitteen kun ecu sitä käskee?

Aloittelin myös noiden sähköjen läpikäyntiä, uusin ne ajoituksenmuuttimelle tulevien johtojen liittimet, joitain maaliittimiä sekä ajovalojen liittimet. Oikea ajovalo on kuitenkin edelleen himmeämpi kuin vasen, joten täytyy varmaan ihan ajatuksen kanssa siihen tutustua joku päivä.

Siitä ajovalomuistista kun sanottiin että se on "pussukassa", niin tuolta kojelaudan sisältä löytyy isohko muovikäärö, jonka sisällä on pari relettä ja pikkuisen elektroniikkaa. Onko tuo se valomuistiviritys vai jotain muuta? Ihan käsittämättömän näköinen kötöstys se ainakin on.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Moottori saattaa tarvita kuormaa ajoituksen muuttamiseen, eli ei ehkä paikallaan kaasuttelemalla toimi.

Ja juu sitä pussukkaa tarkoitin, eikös siitä mene jotain jälkiasennetun oloisia johtoja jonnekin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mitä olen noita vianetsintäohjeita nähnyt niin kierroksien mukaan sen on sanottu toimivan, eli kun on tarpeeksi kierroksia niin solenoidi saa ohjauksen. Tuossakin se tuli, puoleksi sekunniksi..

No, ei se kuitenkaan toimi tällä hetkellä, veljen 1,8-litrainen Astra tuntuu tuohon verrattuna todella tehokkaalta :)

En ole siihen pussukkaan vielä kovin ehtinyt tutustua, mutta kyllä se oli kovasti sen näköinen ettei se sinne kuulu. Käsittämätön räpellys.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ajoituksenmuunnin aktivoituu ilmamäärän perusteella, ei kierrosten. Ja tämä on varmaa tietoa. Ohjaus tulee suoraan ECU:lta.

12V:n vilahtaminen ryntäyksessä siis ok.

Testaaminen
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9561&highlight=
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Nyt kun se auto tosiaan tuli jo hankittua, niin siitähän tuli projekti. Jatketaan tarinaa siis tuolla projektiosastolla -> http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=124366#124366, sinne se nyt paremmin sopii :)

kalski
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Marras 2006, 14:26
Paikkakunta: koria

Viesti Kirjoittaja kalski »

onko toi 2.0l tc koneen vaihdelaatikon korjaus kuinka iso operaatiao? kellään kokemuksia..? :silent:

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mitä siinä sitten on rikki?

Vastaa Viestiin