Taas jakopään hihnasta.
Valvoja: Moderators
Taas jakopään hihnasta.
Onko kellään täällä katkennut hihna ennen 60tkm JOS on ollut metallinen rulla pyörittämässä?? Vaikuttaako mihinkään??
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Taas jakopään hihnasta.
Metallisesta kiristimestä en tiedä, mutta omasta ex-155 2.0 TS 16V petti jakohihnan muovinen kiristin. Muistaakseni 8 venttiiliä mutkalla ja auto 4 viikkoa Delta-auton hoivissa.Nicoa kirjoitti:Vaikuttaako mihinkään??
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ilmeisesti hihnan kiristintä tarkoitat. Ongelmana siinä muovisessa on ymmärtääkseni nimenomaan se, että se rulla itsessään hajoaa, jolloin hihna hyppää ja jako menee sekaisin. Näissä tapauksissa itse hihna on käsittääkseni usein ollut ehjä. Lopputulos on tietenkin sama.
Siihen en osaa sanoa vaikuttaako kiristäjän materiaali itse hihnan kestoon. Metallisten kiristinten hajoamisesta en muista koskaan kuulleni/lukeneeni, mutta enempää en uskalla kommentoida. Kertokoon ken paremmin tietää.
Siihen en osaa sanoa vaikuttaako kiristäjän materiaali itse hihnan kestoon. Metallisten kiristinten hajoamisesta en muista koskaan kuulleni/lukeneeni, mutta enempää en uskalla kommentoida. Kertokoon ken paremmin tietää.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Useamman muovisen välipyörän/kiristimen näin Gm:llä josta oli se pinta murentunut. Laakeri toimi vielä ihan ok. Jäi epäselväksi mikä syynä/syinä. Epäilyksinä oli suola, öljy, jäähdytesneste, pakkanen (laakeri silloin jäykkä ja jos on pyörimättä hetken=viiste muoviin=tärinä), hihnan selkäpintaan nousseet metallisäikeet (sinänsä hassua että ainakin silloin mm.Gatesin hihnaopas kielsi laittamasta mitään kuormaa hihnan selkäpuolelle) Useasti moottori meni täysremonttiin mutta oli useita tapauksia missä asiakas tuli hihnanvaihtoon tai ylimääräisen äänen takia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Muovinen hammastettu TS/JTS-koneen jakohihnan kiristysratas kuluu (ohenee) selkeästi 50 000 km matkalla ja rattaan reunoihin alueelle johon hihna ei kosketa muodostuu "piikit". Erään teorian mukaan kun hihna pääse liikahtaman sivusuunnassa ja painaa rattaan kohollaan olevaan reunaan, ratas (tai sen muovinen ulkopinta) halkeaa. Itse olen kuvitellut juuri tämän ilmiön olevan se suurin ongelmakohta, johon metallinen kiristin tuo avun.gtvaj kirjoitti:ei kait se muovinenkaan hajoa, jos ei laakeri hirtä kiinni.
Tosin menihän esim. TM:n kestotesti 147:sta hihna, ei kiristin.