166 tuulilasinpyyhkimet
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
166 tuulilasinpyyhkimet
Minkä mallinen tuulilasinpyyhkimen sulka 166 Alfassa on alunperin? Boschin spoilerisulka ainakin sattuu kuskin puoleisten pissapojan suuttimien tielle lepoasennossa. Onko tavallinen Bosch sulkakin tiellä ja pitäisikö käyttää uusia rungottomia pyyhkimiä? Vai onko tässä kysymys pikemminkin ominaisuudesta kuin ongelmasta. Suutin on mielestäni oikein suunnattu. ruiskut sattuvat keskelle lasia kunhan pyyhin siirtyy pois tieltä.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
pyyhkimet
Sama ongelma on 156:sessa. Itselläni on kuljettajan puolella spoilerisulka ja matkustajan puolella tavallinen ja kummallakin puolella sulka on edessä.
Alfaholismia vuodesta 2001
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Ainakaan 166:ssa (vm 2000) ei sulat nouse kuin tuon pari senttiä lasista edes tuolla yläkuolokohdassa. Hankaloittaa vaihtoa. Lisäksi tarvikesulan (Bosh) yleismallinen lukko on TOSI tiukka painaa paikalleen. Väittäisinpä jopa, että ainakin puolet tuolla lukolla asennetuista sulista ei ole perille saakka painettuja. Pysyvät joten kuten paikallaan vaikka lukko ei olisikaan "napsahtanut" perille.
- MK
- Viestit: 378
- Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
- Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
- Paikkakunta: Anjalankoski
Vaikka mitä tekis niin ei, viiksen saranakohdassa on väkäset jotka estävät viiksen enemmän nousemisen.Rolle kirjoitti:Vaikka laittaa pyyhkijät päälle ja virrat pois kun ovat yläkohdassa?MK kirjoitti:Sulkatyypistä en tiedä, mutta tarvikesulat on erinomaisen vaikeat vaihtaa, kun viikseä ei saa nostettua lasista paria senttiä enempää (ainakaan 2000 mallista).
Vaikea keksiä syytä moiseen konstruktioon, 166 on tietysti ruman näköinen, jos sulat on nostettu yläasentoon pakkaskelillä.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Päivitetään vanhaa ketjua. Ostin 166:seen Boschin "rungottomat" sulat, taulukon mukaan 166seen ei löydy tällaisia sulkia, mutta Boschilla kuitenkin on pakkaus jossa on 530+475 sulat ja ne menivät lähestulkoon heittämällä paikalleen. Jopa helpommin kuin rungolliset pyyhkimet.
Toimii ja pyyhkii todella hyvin. Näyttävät hyviltä ja ovat hiljaiset. Rungolliselle suunnatut suuttimet ampuvat kuskinpuolen suihkun osittain sulkaan, mutta tuosta ei pyyhintään ole mitään haittaa - oikeastaan päinvastoin.
Toimii ja pyyhkii todella hyvin. Näyttävät hyviltä ja ovat hiljaiset. Rungolliselle suunnatut suuttimet ampuvat kuskinpuolen suihkun osittain sulkaan, mutta tuosta ei pyyhintään ole mitään haittaa - oikeastaan päinvastoin.
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Mikäs hemmetin rele noita pyyhkijän moottoreiden sähköihin vaikuttaa?
Ongelma: Tihkuasennossa pyyhkäisee n. 10 kertaa, sitten jää jumiin.
Auttaa kun käyttää pyyhkijät nopimmalla jatkuvalla tai ottaa pois ja käyttää ylhäällä kertapyyhkäisyllä.
Tämän voi tehdä pari kertaa, sen jälkeen pyyhkimet ovat pois pelistä noin minuutin. Ohjekirjassa ei mainita relettä pyyhkijöille...
Ongelma: Tihkuasennossa pyyhkäisee n. 10 kertaa, sitten jää jumiin.
Auttaa kun käyttää pyyhkijät nopimmalla jatkuvalla tai ottaa pois ja käyttää ylhäällä kertapyyhkäisyllä.
Tämän voi tehdä pari kertaa, sen jälkeen pyyhkimet ovat pois pelistä noin minuutin. Ohjekirjassa ei mainita relettä pyyhkijöille...
Itsellä kanssa vikaa pyyhkimien ohjauksen kanssa. Eli pyyhkijät saattavat pysähtyä yläasentoon, josta sitten itsestään jonkin ajan kuluttua jatkavat. Samoin lasinpesuri saattaa jäädä päälle, jolloin tulee koko säiliöllinen nestettä lasille. Sen saattaa saada loppumaan viikseä liikuttelemalla. Siihen en kuitenkaan ole löytänyt mitään johdonmukaista sääntöä... Releistä en tiedä, mutta ongelmia on ollut myös vilkun viiksen kanssa. Siispä epäilen että siinä viiksisysteemissä voisi olla kosketushäiriöitä. Hyllyssä on jo uusi vakionopeussäätimellä varustettu viiksipaketti, mutta asentamiseen vaadittavaa ratin irroitusta en ole vielä saanut aikaiseksi.
Muilla kokemuksia temppuilevista lasinpyykijöistä 166:ssa?
Muilla kokemuksia temppuilevista lasinpyykijöistä 166:ssa?
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Siinä pissapojassa on mulla ainakin toiminto, että nopealla nykäyksellä vettä tulee ikkunalle automaattisesti 5 sek. ja pyyhkijät alkaa toimimaan..Tekijä kirjoitti:Samoin lasinpesuri saattaa jäädä päälle, jolloin tulee koko säiliöllinen nestettä lasille. Sen saattaa saada loppumaan viikseä liikuttelemalla.
TOTTA! Nyt tuli tuokin asia selväksi, eli nopealla nykäyksellä todellakin tulee se 5 sek vettä lasille ja pyyhkijät alkavat pyyhkimään. Kiitoksia tiedosta!
Mutta siihen, että ne sulat pysähtyvät hetkeksi keskelle lasia tihkuasennossa, ei taida vielä olla selitystä löytynyt. Siksi epäilisin itse tuota katkaisijapakettia, koska samoihin aikoihin talvella kun näitä ongelmia esiintyin, lakkasi vilkku vasemmalle toimimasta kokonaan. Vähän aikaa kun viikseä heilutteli niin taas toimi... Ja tämä toistui useampaan kertaan, muttei ole nyt ilmennyt viimeiseen 2kk ollenkaan.
Mutta siihen, että ne sulat pysähtyvät hetkeksi keskelle lasia tihkuasennossa, ei taida vielä olla selitystä löytynyt. Siksi epäilisin itse tuota katkaisijapakettia, koska samoihin aikoihin talvella kun näitä ongelmia esiintyin, lakkasi vilkku vasemmalle toimimasta kokonaan. Vähän aikaa kun viikseä heilutteli niin taas toimi... Ja tämä toistui useampaan kertaan, muttei ole nyt ilmennyt viimeiseen 2kk ollenkaan.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse en vaihtaisi tuota viikseä ekana. Epäilen että pyyhinmoottorin yhteydessä oleva laahainpinta on kulunut/likainen. Pyyhkimissä (en tosin ole 166:sen systeemiä purkanut mutta kaikissa muissa tuollainen on) on sen akselin mukana pyörivä kehä missä on laahauspinta. Siihen tulee jatkuva virta ja siinä kohdassa missä pyyhkimet on ala-asennossa on katkos. Ideana on että tuo palauttaa pyyhkimet ala-asentoon kun moottori ei saa käskyä viikseltä. Tuollaisia on tihkukytkin tai tilanne missä pyyhkimet laitetaan nolla-asentoon kesken pyyhkimisen. Jos siinä laahauspinnassa on katkos tai likaa luulee moottori (ei saa sähköä) että pyyhkimet ala-asennossa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Tuota viiksihässäkääkään en heti ekana lähtis vaihtamaan kun on melko hintava osa. Oon itelleni yhdestä (muka)rikkonaisesta puhdistamalla kunnostanu täysin toimivan viiksen. Lähtee pienellä vaivalla auki ja jollain elektroniikkapuhdistusaineella kaikki kontaktit vaan läpi. Siellä on melkoinen määrä kaikkea töhnää sisällä.
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Itsellä ei vika ole viiksessä, ongelma toistuu aina samalla kaavalla.
Pitäskö purkaa se moottorin yhteydessä oleva laahainpinta? Ei millään viitis tehdä sitä ulkona...
täytyy kai odotella kesää.
Pitäskö purkaa se moottorin yhteydessä oleva laahainpinta? Ei millään viitis tehdä sitä ulkona...
täytyy kai odotella kesää.
pikkis77 kirjoitti: Ongelma: Tihkuasennossa pyyhkäisee n. 10 kertaa, sitten jää jumiin.
Auttaa kun käyttää pyyhkijät nopimmalla jatkuvalla tai ottaa pois ja käyttää ylhäällä kertapyyhkäisyllä.
Tämän voi tehdä pari kertaa, sen jälkeen pyyhkimet ovat pois pelistä noin minuutin. Ohjekirjassa ei mainita relettä pyyhkijöille...