156 etuvalojen kiillotus
Valvoja: Moderators
- Peltoperkele
- Viestit: 59
- Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
- Paikkakunta: Helsinki
156 etuvalojen kiillotus
Jep,
Alfastani ovat etuvalojen lasit kellertyneet polttimoiden edestä, ja ilmeisesti ilmiö johtuu muovin pinnalla olevasta lakasta, joka ei kestä lämpöä. Anyvays löysin artikkelin lasien kiillottamisesta osoitteesta http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... furbishing
Homma kuitenkin vaikuttaa aika työläältä, eikä lopputulos varsinaisesti lasia kirkasta, lähinnä poistaa naarmut ja kellertymät. Ajattelinkin kokeilla lasien kiillottamista jollain lakanpoistoaineella, jolloin keltaisuudesta pääsisi eroon ilman yletöntä hinkkaamista.
Onko kellään kokemuksia moisesta toimenpiteestä? Tietenkin tuossa on varottava kemikaalin pääsyä pellille, mutta lähinnä mietityttää sopivan aineen löytäminen. Lasin ollessa muovia se lienee aika herkkää liuottimille.
Alfastani ovat etuvalojen lasit kellertyneet polttimoiden edestä, ja ilmeisesti ilmiö johtuu muovin pinnalla olevasta lakasta, joka ei kestä lämpöä. Anyvays löysin artikkelin lasien kiillottamisesta osoitteesta http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... furbishing
Homma kuitenkin vaikuttaa aika työläältä, eikä lopputulos varsinaisesti lasia kirkasta, lähinnä poistaa naarmut ja kellertymät. Ajattelinkin kokeilla lasien kiillottamista jollain lakanpoistoaineella, jolloin keltaisuudesta pääsisi eroon ilman yletöntä hinkkaamista.
Onko kellään kokemuksia moisesta toimenpiteestä? Tietenkin tuossa on varottava kemikaalin pääsyä pellille, mutta lähinnä mietityttää sopivan aineen löytäminen. Lasin ollessa muovia se lienee aika herkkää liuottimille.
Itse olen kanssa suunnitellut valojen kiillotusta kun hieman kellertävät. Mietityttää vaan että joku tarkoitus tuolla lakalla siinä varmasti on. Syökö UV-säteily sen "lasin" (eli muovin) sumeaksi jos sen lakan poistaa vai onko se vain suojaamassa kiveniskuilta yms. mekaaniselta kulutukselta. Onko kellään kokemuksia mitä tapahtuu kun lakan poistaa vähän pidemmän ajan kuluessa?
Niin ja jos meinaat jotain kemikaalia käyttää niin kirjoittele sitten kokemuksia tänne.
Niin ja jos meinaat jotain kemikaalia käyttää niin kirjoittele sitten kokemuksia tänne.
Se umpion pinnassa oleva "lakka" on ns. hard-coating eli pinnoite, jonka (pitäisi) suojata pintaa naarmuuntumiselta eli on huomattavasti kovempi kuin perusmuovimateriaali. Mutta jos se suoja on lähtenyt kesimään pois ja lähtee suosiolla irti, niin tuskin se enää huonommaksi menee. Tosiaan jollain kiilloitustahnalla voi yrittää kirkastaa.
Tuohon kiillotukseen on muistaakseni myytävänä ihan omaa ainetta, joka on tarkoitettu esim. kypärien visiireihin ym. Onko sitten sen kummempaa ainetta kuin maalille tarkoitettu hiova kiilloitustahna?
Tuohon kiillotukseen on muistaakseni myytävänä ihan omaa ainetta, joka on tarkoitettu esim. kypärien visiireihin ym. Onko sitten sen kummempaa ainetta kuin maalille tarkoitettu hiova kiilloitustahna?
- Peltoperkele
- Viestit: 59
- Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
- Paikkakunta: Helsinki
Homma valmis
Jeps,
vahasin auton viikonloppuna, ja tummentumat lähtivät vahauksessa pois. Pesin valot ensin painepesurilla kovalla paineella (eli suutin lähes kiinni laseissa). Osa pinnoitteesta lähti jo pesulla, loput Korrekin kliinerillä.
vahasin auton viikonloppuna, ja tummentumat lähtivät vahauksessa pois. Pesin valot ensin painepesurilla kovalla paineella (eli suutin lähes kiinni laseissa). Osa pinnoitteesta lähti jo pesulla, loput Korrekin kliinerillä.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tulipa tehtyä omaankin sama juttu. Hiomapaperilla karkeutta 400...2000 pienentäen ja sitten kiillotustahnalla ja lopuksi vahalla. Vasen on nyt siis tehty ja oikea vielä edessä. Hieman työläs tuolla menetelmällä mutta lopputulos on jo nyt lähtötilannetta parempi. kokeilen vielä jotain laadukkaampaa kiillotustahnaa jahka jaksan. Lakka ei minulla kyllä ollut kellastunut mutta osin irronnut rumasti.
Ps. Niin kuvia on tuolla photobucketissa jos kiinnostaa.
Ps. Niin kuvia on tuolla photobucketissa jos kiinnostaa.
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
- Paikkakunta: Pori
Itte olen kiillottanut venakoppaa juuri noin, kuten linkissä on. En kyllä näe syytä miksei se muovillekin onnistuisi. Elikkä vesihiomapaperia vaan veden kanssa pintaan, alkukarkeus riippuu tietysti naarmujen sekä himmentymän syvyydestä. 2000 paperi on kyllä jo lähes wc paperia, eli jos sillä aloittaa ja katsoo että tuleeko pinnasta tasainen, jos ei tuu niin sitten karkeammalla uusiks ja taas uusiks sillä 2000 paperilla. Lopuks just sitä AUTOSOLia ja rättilaikalla ja porakoneella tai paineilmaporalla viimeistely. Tietysti jos homma arveluttaa voi ensin kokeilla pelkällä autosolilla ja rättilaikalla. AUTOSOL + rättilaikka motonetissa yhteensä n. 8 €. Huom. olen tosiaankin kiilloittanut vaan alumiinia, eli muovista ei ole mitään varmuutta... Mutta kannattais kokeilla ensin vaikka johonkin reunaan, esim. jos jokin kohta lyhdyn kirkkaasta lasista jää konepellin alle, niin siihen testi. Kiillotusomma ei oo tosiaankaan mikään vaikea, jos on vaan huolellinen. Vähän OT, mutta Takalyhdyt olen sitten taas 164:sessa vaan putsannut tinnerillä, ja vetänyt Akryylilakan (spraypullossa) päälle ja niin on kuin uudet. Etulyhtyhin en silti tuota lakkausta suosittele...
Semmosella aineella kun NOVUS Plastic Polish #2 lähtee kaikki kellertyvyydet ja pienimmätkin hiusnaarmut muovisista pinnoista pois.
Käytetään kypärien visiirien, lentokoneen tuulilasien, cd levyjen yms. kiillotukseen missä vaaditaan todella naarmuista heijastamatonta pintaa.
Itse juuri äsken kokeilin kyseisellä aineella kiillottaa umpion ja ei voi muutakuin ihmetellä kuinka loistavaa ainetta tuo onkaan, umpiot eivät häpeä uusien rinnalla. Laitan ennen ja jälkeen kuvan huomenissa tähän threadiin.
Ja ennenkaikkea vesihionnassa käytettävä saippuavettä, jolloin lopputulos on parempi eikä viimeistely vie niin paljon aikaa.
Käytetään kypärien visiirien, lentokoneen tuulilasien, cd levyjen yms. kiillotukseen missä vaaditaan todella naarmuista heijastamatonta pintaa.
Itse juuri äsken kokeilin kyseisellä aineella kiillottaa umpion ja ei voi muutakuin ihmetellä kuinka loistavaa ainetta tuo onkaan, umpiot eivät häpeä uusien rinnalla. Laitan ennen ja jälkeen kuvan huomenissa tähän threadiin.
Ja ennenkaikkea vesihionnassa käytettävä saippuavettä, jolloin lopputulos on parempi eikä viimeistely vie niin paljon aikaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Sekä että, itse kiillotin porakoneeseen tulevalla rättilaikalla niin säästyy käden puutumiselta. Aine jätetään kiillotuksen jälkeen kuivumaan ja pyyhitään pois kun on kuivunut. Pinnalle jää suojaava vahakerros.Pasi kirjoitti:Käsintyöstettävä vai koneella?dimmu kirjoitti:Semmosella aineella kun NOVUS Plastic Polish #2 lähtee kaikki kellertyvyydet ja pienimmätkin hiusnaarmut muovisista pinnoista pois.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Joskus 80-luvulla kun tuli näitä tuulilasinkorjaussysteemejä, niin taisi olla sama valmistaja. Näytepulloa testattiin silloin cd-levyyn ja hyvin tuntui toimivan.
edit: http://www.novus.fi/Palautesivu.php
edit: http://www.novus.fi/Palautesivu.php
- Peltoperkele
- Viestit: 59
- Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
- Paikkakunta: Helsinki
Tee ensin killotusta saippuavesihionta 2000 hiomapaperilla, saat paremman lopputuloksen Voit myös aloittaa 1000 hiomapaperilla jos lasissa on syvempiä jälkiä.Pasi kirjoitti:Purkki on "hanskassa" .... mulla on kyllä ulkopuolikin niin hirveessä kunnossa (kun tänään lähemmin tarkastelin) että ero on taatusti suuri vaikka en sisäpuolelta hinkkaisikaan!
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Luulis onnistuvan... itse en ainakaan viitsi niitä irroittaanuhapumppu kirjoitti:Tilasin kanssa tota kiilloitusainetta ja ajattelin kiilloittaa niitä umpioita. Onnistuuko se kiilloitus irroittamatta umpoita?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
täytyy sanoa että voi perk*le....
Ensin hinkkasin käsin sillä aineella... ero kiilottamattomaan oli huikea jo silloin... sitten testasin 2000 paperilla ja sitten taas ko. aineella...
Harmi kun en saanut ennen ja jälkeen kuvia... teki uskomatonta jälkeä!
Mitäköhän muuta sillä voi kiillotella
Ensin hinkkasin käsin sillä aineella... ero kiilottamattomaan oli huikea jo silloin... sitten testasin 2000 paperilla ja sitten taas ko. aineella...
Harmi kun en saanut ennen ja jälkeen kuvia... teki uskomatonta jälkeä!
Mitäköhän muuta sillä voi kiillotella
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4