Epäkesko pultit???
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13
Epäkesko pultit???
Eli alotetaas tälläne keskustelu vielä. MItä mieltä ootte uskaltaako noita jo käyttää hyvillä mielin ilman et tarvii pelätä et rengas irtoo,vanteet hajoo tai auto kärsii. Ku tosiaa ei hirveest vaihtoehtoi tolla 5x98 jaolla löydy. Ja ei ne vissii iha lailliset oo noil epäkeskoil vai olenko väärässä?
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Epäkesko pultit???
Hyvin toimii epäkeskoillakin. Omat vanteet on nimenomaan 5x100 jaolla. Ja kyllä epäkeskopultit mun käsittääkseni ihan lailliset on.mysteryalfa kirjoitti:Eli alotetaas tälläne keskustelu vielä. MItä mieltä ootte uskaltaako noita jo käyttää hyvillä mielin ilman et tarvii pelätä et rengas irtoo,vanteet hajoo tai auto kärsii. Ku tosiaa ei hirveest vaihtoehtoi tolla 5x98 jaolla löydy. Ja ei ne vissii iha lailliset oo noil epäkeskoil vai olenko väärässä?
Haku on myös kätevä työkalu, esim. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5307 tai http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=773
Viimeksi muokannut Pablo Honey, 15 Maalis 2007, 17:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jep, ei mullakaan ollut mitään ongelmia epäkeskojen kanssa, pikkasen ne tietty täristää, mutta ei häiritsevästi, kunhan ne kiristää huolellisesti ja oikeassa järjestyksessä. En kyllä itse muista kuulleeni, että moiset laittomia olisivat...dimmu kirjoitti:Itellä kans epäkeskot ja hyvin on pelannu, tosin tiesin sen vasta tänään vaikka koko viimekesän ajelin nuilla vanteilla
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779:
10 § Vanteiden ja renkaiden muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
Tuota lainkohtaa taitavat katsastuksessa soveltaa epäkeskopultteihin. "Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat". Jos pyörät kiinnitetään epäkeskopulteilla niin silloin ne eivät ole sopivat. Kysymys ei kait ole siitä, että kunhan vanteet saa napaan kiinni. Saa ne ihan tavallisillakin pulteilla ilman kartiota. Ja pysyy kun on tiukka keskireikä. Minua ne eivät sen kummemmin häiritse kunhan vastaan tulevassa autossa pyörät pysyvät kiinni. Oli ne kiinnitetty miten tahansa
10 § Vanteiden ja renkaiden muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
Tuota lainkohtaa taitavat katsastuksessa soveltaa epäkeskopultteihin. "Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat". Jos pyörät kiinnitetään epäkeskopulteilla niin silloin ne eivät ole sopivat. Kysymys ei kait ole siitä, että kunhan vanteet saa napaan kiinni. Saa ne ihan tavallisillakin pulteilla ilman kartiota. Ja pysyy kun on tiukka keskireikä. Minua ne eivät sen kummemmin häiritse kunhan vastaan tulevassa autossa pyörät pysyvät kiinni. Oli ne kiinnitetty miten tahansa
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Samassa pykälässä lukee:
"4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita."
Kun taas AKEn sivuilla todetaan:
"Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita."
Onpas ristiriitaista. Pulttijaosta tuolla ei puhuta mitään.
"4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita."
Kun taas AKEn sivuilla todetaan:
"Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita."
Onpas ristiriitaista. Pulttijaosta tuolla ei puhuta mitään.
Eli laki ei kiellä käyttämästä epäkeskopultteja pyöreissä pultinrei'issä. Epäkeskopultit eivät vaikuta tuon taivaallista siihen sopiiko vanne pyörännapaan vai ei. Totta mooses vanteen tulee sopia napakasti pyörännapaan, en ikinä lähtisi ajelemaan sellaisilla vanteilla jotka keskitetään vain pulteilla kiristämällä.
Tuo asetus on osin vanhentunut, AKEn sivu on oikeassa, nykyään saa käyttää auton tai vannevalmistajan kyseiseen automalliin tarkoittamia sovituskappaleita, mutta ei tarvikespacereita.
Tuo asetus on osin vanhentunut, AKEn sivu on oikeassa, nykyään saa käyttää auton tai vannevalmistajan kyseiseen automalliin tarkoittamia sovituskappaleita, mutta ei tarvikespacereita.
Vanteen välissä käytettiin autokohtaisia sovituskappaleita oli jo 70 luvulla ainakin 127 Fiatissa. Samoin Turbo Unon peltivanteissa oli sovituskappaleet, jotka lisäävät raideväliä. 127 se oli kiinni navassa ja Unossa vanteessa. Eli sinällään tuo ei ole uusi asia.
Tuollainen kommentti löytyy K1- katsastajien sivuilta:
Lähettänyt Rengaspultti 29.08.2005 18:01
Miten on tämänhetkinen fakta vanteissa käytettävistä pulteista... Eli saako alumiinivanteissa käyttää ns epäkeskopultteja mitkä muuttaa pulttijaon esim. 5X110 > 5X112:sta?
- Ei saa käyttää.
Tuollainen kommentti löytyy K1- katsastajien sivuilta:
Lähettänyt Rengaspultti 29.08.2005 18:01
Miten on tämänhetkinen fakta vanteissa käytettävistä pulteista... Eli saako alumiinivanteissa käyttää ns epäkeskopultteja mitkä muuttaa pulttijaon esim. 5X110 > 5X112:sta?
- Ei saa käyttää.
Liukupultit on taatusti lailliset
Mulla on 147:ssa Tomasonin vanteet jaolla 5/100, oikea jako 5/98, ja ne on kiinnitetty liukupulteilla, jotka sallivat tuon 2mm heiton. Vanne keskitetään keskireiällä eikä pulteilla, kuten täällä on jo monesti todettu. Rengasliikkeet tuskin asentaisivat laittomia virityksiä...
Tässä on nyt virallinen kanta AKE:lta.
Kysymys AKE:lle 20.03.07
"Saako henkilöautoissa käyttää epäkeskopultteja, joilla voidaan esim. 5x98 pyörännapaan kiinnittää 5x100 vanteet?"
Vastaus AKE:lta 21.03.07
"Ei saa käyttää epäkeskopultteja."
Eli minulle löytyy mustaa vakoisella sähköpostin muodossa. Tämä on teoreettista jauhamista kun niitä ei katsastuksessa tarkasteta. Ja jos tuntuu siltä niin voihan tämän asian kysäistä katsastuksessa. Siinä on vain se riski, että kirjoittavat jotain rekisteriotteeseen.
Kysymys AKE:lle 20.03.07
"Saako henkilöautoissa käyttää epäkeskopultteja, joilla voidaan esim. 5x98 pyörännapaan kiinnittää 5x100 vanteet?"
Vastaus AKE:lta 21.03.07
"Ei saa käyttää epäkeskopultteja."
Eli minulle löytyy mustaa vakoisella sähköpostin muodossa. Tämä on teoreettista jauhamista kun niitä ei katsastuksessa tarkasteta. Ja jos tuntuu siltä niin voihan tämän asian kysäistä katsastuksessa. Siinä on vain se riski, että kirjoittavat jotain rekisteriotteeseen.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Suomessa on ollut kautta aikain tapana kieltää kaikki sellainen mitä ei ymmärretä.
Autoista virkamiehistö ei ymmärrä tuon taivaallista, siksi melkein kaikki on kiellettyä.
Tuntematon pelottaa joten se on parasta kieltää.
Jos suomessa olisi todellista autoteollisuutta jolla olisi poliittista painoarvoa olisi tilanne varmasti toinen...
Autoista virkamiehistö ei ymmärrä tuon taivaallista, siksi melkein kaikki on kiellettyä.
Tuntematon pelottaa joten se on parasta kieltää.
Jos suomessa olisi todellista autoteollisuutta jolla olisi poliittista painoarvoa olisi tilanne varmasti toinen...
Ei tästä nyt enää jaksais jauhaa, mut niinkuin tuolta ylempänä olevasta Rollen linkittämästä ketjusta ilmenee selvitin asian OZ:n osalta juurta jaksaen viime vuonna. OZ:n sovitepultti systeemi on varmasti laillinen. Tüv-hyväksyntä kelpaa sellaisenaan viranomaiselle ja SNOY:lla on kaikki tarvittavat tositteet ja päätökset asiasta. Lisäksi vielä itse soitin ja kysyin piste.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Samalaulu joka renkaanvaihto sesongin yhteydessä.
Mikä et, saako laittaa epäkeskoa, minkä kokonen vanne ja rengas mahtuu
pyörimään alla.
Moni autonvalmistaja toimittaa uudet autonsa nuilla samanmoisilla "epäkesko" pulteilla.
Onhan tuo vanne ja napa todellinen tarkkuustuote .
Jos vierekkäiset pultit ovat n.98mm päässä toisistaan ja toisessa n.100mm.
Navankeskipiste onpi keskellä, niin säteenero ei taida olla kovinkaan kummonen?
No joo, eiköhän tämä venkaus riitä jo tältä erää..
Laittomuudet sikseensä ja jokainen toimii omantuntonsa mukaan
Jokainen
Mikä et, saako laittaa epäkeskoa, minkä kokonen vanne ja rengas mahtuu
pyörimään alla.
Moni autonvalmistaja toimittaa uudet autonsa nuilla samanmoisilla "epäkesko" pulteilla.
Onhan tuo vanne ja napa todellinen tarkkuustuote .
Jos vierekkäiset pultit ovat n.98mm päässä toisistaan ja toisessa n.100mm.
Navankeskipiste onpi keskellä, niin säteenero ei taida olla kovinkaan kummonen?
No joo, eiköhän tämä venkaus riitä jo tältä erää..
Laittomuudet sikseensä ja jokainen toimii omantuntonsa mukaan
Jokainen
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Epäkeskomutterit? asiasta ei foorumilla ole sanakaan joten otetaanpas tämä esille.. onkohan muttereihin olemassa epäkeskoprikkaa? Eihän tuo teknisesti juurikaan pultin epäkeskoprikkaa ihmeellisempi asia ole, ei vain ole kiinni pultissa/mutterissa. Ilmeisesti näitä ei yleisessä käytössä ole joten kenelläkään ei pitäisi olla 4/5*100 vanteita 75:ssa. Tunnustaako joku? Abartin kaverilla ilmeisesti ollut normimuttereilla kiinni, mitä tuossa topikit selasin läpi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER