SE Ottaa päähän! Vaihdoin öljyjä ja huomasin että öljypultti oli ihmeen löysällä..? Sitten tajusin että kierteethän ne olivat menneet. Eikä mutterista vaan siitä perkeleen pohjasta...? Olen jostain lukenut muitakin tapauksia ja taitaa mennä aika helposti näistä alumiinipohjista...Laitoin tiivistyslankaa kierteisiin ja pysyyhän ne öljyt pääosin siellä missä pitääkin mutta tiputtaa jonkin verran. Onko kellään kokemuksia? Miten saisin jotain kehitettyä että öljyt pysyisivät tiiviisti ilman tihkumisia??? Jotain liiman tapaista siellä aikaisemmin selkeästi oli ja se piti kyllä oljyt "aisoissa". Mutteri kuitenkin pysyy erittäin hyvin reiässään...Onko öljypohjan vaihto ainoa vaihtoehto?
Multa meni viime keväänä kierteet, Järvenpään delta autossa tekivät uudet kierteet öljypohjan ollessa paikallaan! pystyy kuulema 3.t uudet kierteet tekemään. ja kyseessä ei ole helicoilit. Sinänsä jännä homma että missään muualla ei tarjottu tota vaihtoehtoa, mm. automilanosta ja muukkoselta asiaa kyselin
Näitä keskusteluja seuranneena ja kokeneen Alfakorjaajan kanssa asiasta keskustelleena vaikuttaa että on todella yleistä. Edesmenneessä 155:ssani oli vetäisty tulppa jollain epoksiliimalla kiinni. Tämä tuntuu olevan aika yleinen "korjauskeino". Helicoilia tai vastaavaa korjausta siihen joskus suunniteltiin, mutta ei sitten tullut koskaan tehtyä kun proppu oli tiukasti kiinni eikä vuotanut. Öljyt vaihdettiin imuvaihtajalla yläkautta. Käy se niinkin.
Fiat 1,8 koneeseen tein kerran alumiinipohjaan uudet kierteet...ensin isolla poranterällä vanhat pois ja sitten uudet entisiä paljon karkeemmat kierteet tapilla ja siihen joku uusi roppu, tuli hyvä...
sama toimii Alfan koneisiin ellei kierteen ympärystää ole jo ehditty pilata jollain patentilla..
On taidettu minunkin autossani propu kiristää liian kireälle. Ei mene enää propu kireälle ja sormella kokeiltaessa öljypohjan kierteestä on yläsyrjästä lähtenyt pala oikein. Tosin tyhjennyspurkista ei löytynyt kuin pieniä paloja, olisiko murentunut. Kysymys kuuluu onko jollain kuvaa öljypohjasta, pystyykö siihen tekemään uudet kierteet vai onko uuden öljypohjan oston aika?
Jos vaihtoehdoksi jää vain uusi öljypohja niin miten on kiinni, onko vaikea vaihtaa?
Mutta miten paksu se holkki on, kun se oli mielestäni sieltä yläsyrjästä rikki?
Vai kuuluuko siellä olla pienet kolot holkin reunoissa jotta kaikki öljy valuu pois? Eikö se holkki kuitenkin ole korkeammalla kuin öljypohjan itse pohja?
Siis jumalauta jätkät, mulla on öljynvaihto edessä eka kertaa tässä pelissä, niin miten tässä uskaltaa mitään proppuja availla
Mielessä kävi et jos hoidatan sen sillä imurilla joka menee öljytikun reiästä ja meneekö se siitä reiästä 156:ssa edes ?
Sekin voi auttaa, että antaa öljypohjan jäähtyä esim reilun käden lämpöiseksi. Alumiinillä ja raudalla kun tuppaa olemaan vähän erinlaiset lämpölaajenemiskertoimet. Samaa periaatetta kannattaa noudattaa myös sytytystulppien vaihdon kanssa.
Kiitos Kosmik kuvasta, näyttää siinä reiän jengoissa olevan pienet kolot josta loputkin öljyt valuu eli ei se mitään lohjennut ole. Mitä maksoi uusien kierteiden teko ja oliko öljypohja paikallaan?
quadrifoglio verde kirjoitti:Olisko ideaa että tuonne tekniseen osioon sais lisättyä tuollaista "korjaustietoa" myös kiristysmomenteista, nesteiden täyttömääristä jne?
Olettais että alfabbs:än monilla käyttäjillä on kuitenkin käytännön tietoa ja/tai kirjallisuutta asiaan liittyen.
Itseä välillä vähän hirvittäny tuollaisten "harvinaisempien pulttien" vääntely mutu-tuntumalla. Ammattitaidon puutetta lie...
Tämä kiristysmomentti olisi kiva tietää, itselläni hikoilee 166:ssa hiukan myös. Hovimekaanikkoni sanoi että on tosi herkkä kiristyksen suhteen, helppo naksauttaa rikki.
Sain pikahuoltoon jossa laittavat öljypohja paikallaan helicoilin. Kuulemma 10 min juttu, saa nähdä. Ja jo koneessa olevat öljyt kaadetaan sihdin läpi takaisin.
Laitettiinko sinulle Kosmik helicoil? Tuo kuvassa oleva taitaa olla vielä korjaamaton?
Minullekkin sanottiin kerran että kierteet aika finaalissa kun vaihdettiin öljyt. Sanoivat että kiristetty liikaa edellisellä kerralla. Laitettiin tiivistenauhaa+muuta että pysyi mutta tiputti öljyä....Seuraavan öjlyn vaihdon yhteydessä mainitsin asiasta (eri paikka). Vaihtoivat oljyt ja sanoivat että kierteet oli ihan kunnossa mutta vaihtoivat vain jonkun tiivisterenkaan, ei muuta toimenpidettä vaatinut. Nyt ei enää tiputa oljyä....Tiedä sitten onko kierteet mennyt vai ei. Sen jälkeen ei ole tulpaa vielä avattu...uskaltaako
Jos kierteet on vielä kunnossa niin kannattaa laittaa proppuun semmonen paksuhko tiivisterengas. Se auttaa siinä ettei tule vahingossa kiristettyä proppua liian tiukkaan (kun joustaa siinä välissä) ja kierteet kestää siten pidempään.
155TS kirjoitti:Sekin voi auttaa, että antaa öljypohjan jäähtyä esim reilun käden lämpöiseksi. Alumiinillä ja raudalla kun tuppaa olemaan vähän erinlaiset lämpölaajenemiskertoimet. Samaa periaatetta kannattaa noudattaa myös sytytystulppien vaihdon kanssa.
Alumiinilla tuplaten enemmän kuin raudalla? Eikös se irtoamisen kannalta ole vaan hyvä että ulkopuolinen osa laajenisi enemmän?
Tämä kiristysmomentti olisi kiva tietää, itselläni hikoilee 166:ssa hiukan myös. Hovimekaanikkoni sanoi että on tosi herkkä kiristyksen suhteen, helppo naksauttaa rikki.
Kävin vaihdattamassa oilit ja propussa näytti olevan kierteitä niin perkeleesti, et kauan huoltomies sitä ruuvaili. Niin kysymys kuuluu, et miten helvetissä te olette saaneet kierteet menemään kun loogisesti ajateltuna noin suurella kierremäärällä alumiinikin voisi kestää...
Edellinen huoltomies vetänyt liian tiukkaan ja kun avasin niin pieniä kierrepaloja tippui ja ei enää sen jälkeen pitänyt. Ja siellä ylhäällä on isot kolot josta öljyt pääsee valumaan eli kierteet ei ole yhtenäiset ylhäällä.