164 Vaihdekeppi sirisee
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
164 Vaihdekeppi sirisee
Pari viikkoa sitten on alkanut jokin siristä vaihteistossa.
1,2 ja kolmos vaihteella rajussa kiihdytyksessä sirisee yli 3000rpm:n jälkeen, todella ärsyttävästi.
Oon koittanu sirinän aikana painella keppiä sivuille, taakse, ylös ja alas, mutta ei tunnu vaikuttavan.
Pitäsikö tässä olla huolestunut? Öljyt tuli viime syksynä vaihdettua.
Jotenkin myös tuntuu että vaihteet eivät mene niin nätisti silmään, varsinkin 1 ja kakkonen. Tämä tosin voi olla myös kuvitelmaa.
Sirinä kuulostaa aivan siltä kun jokin irrallinen metalli heiluu vasten metallia.
1,2 ja kolmos vaihteella rajussa kiihdytyksessä sirisee yli 3000rpm:n jälkeen, todella ärsyttävästi.
Oon koittanu sirinän aikana painella keppiä sivuille, taakse, ylös ja alas, mutta ei tunnu vaikuttavan.
Pitäsikö tässä olla huolestunut? Öljyt tuli viime syksynä vaihdettua.
Jotenkin myös tuntuu että vaihteet eivät mene niin nätisti silmään, varsinkin 1 ja kakkonen. Tämä tosin voi olla myös kuvitelmaa.
Sirinä kuulostaa aivan siltä kun jokin irrallinen metalli heiluu vasten metallia.
Viimeksi muokannut Epezi, 04 Huhti 2007, 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Jep. Ittellä sama vika ja katselin konepellin alle ja kurkotin imusarjan yli, niin huomasin että vaihteen mikälie semmosesta nivelestä kulunut kumit tai jotain. Ärsyttävä ääni totta tosiaan. Onneksi varaosa biilissä ehjä mulla.Epezi kirjoitti:Täytyypä kokeilla huomenna taas, vähän tossa kuuntelin niin kyllä se ääni tuntus itse sauvasta tulevan.
164 Urjalasta
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Heh.. itellä vähän samansukuista ongelmaa themassa, luulin että jostain mittarin takaa kuuluu todella kova sirinä ja sitäpä onkis sitten tullut hakattua jonkin aikaa, noh viimeviikonloppuna tehty tehotarkastus osoitti että sirinä kuulu löystyneestä poljinpinnasta
Sinänäsä outoa että on vain vuoden vanhat ja kunnolla kiristetty mutteri/pultti polkimen läpi.

Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

itsellä toi sirinä vaihdekepistä hävis kun ne nivelet sielta laatikon kupeesta vaihdettiin, Väljät nivelet piti kovemmille kierroksille kiihdytettäessä sirinää mikä kuulosti tulevan nimenomaan vaihdekepistä. Sen sai väliaikaisesti pois myös tiukkailemalla ja rasvailemalla kaikki maholliset osat vaihtajasta mihin käsiksi pääsi 

Kuolleet kalat uivat virran mukana
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Onkos kuusnepan askilla mitään tekoa Fiat/Lancia-vastaavan kanssa, ei kai? Cromassa ainakin tuollaiset oireet teki todella vähissä ollut öljy, joka sekin näytti vielä alkuperäiseltä (mustaa, tervamaista.
) Ihme kyllä, pysyviä vaurioita ei vaikuttanut tulleen, ja Croma on laukannut omistajansa työmatkoilla Ruotsia myöten...

- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Nyt selvisi syy särinään...
Kävin tiistaina vaihtamas öljyt vaihdelootaan tai siis laittamassa uudet kun siellä ei oikein ollut mitään öljyä... Noin kahvikupillinen löytyi. Laitettuamme uudet sisälle lähdin onnellisena ajelemaan kotia kohti
Kotiin päästyäni hieman ihmettelin öljyn käryä ilmassa ja satuin kurkkaamaan alfan alle. ARGH. Kauniin lorinan kera öljyt mäkeen
Pintapuolisesti tarkastellen päädyin että veto-akselin tefat tai tiivisteet mitkä lie on ihan sökö
Ilmeisesti vaihdelaatikossa ei ole pahemmin öljyä ole minun omistusaikana ollutkaan, joten kiitän edellistä omistajaa ja ihmettelen alfan kestävyyttä. Luulis että ois jo koko loota hajonnut :o
Kävin tiistaina vaihtamas öljyt vaihdelootaan tai siis laittamassa uudet kun siellä ei oikein ollut mitään öljyä... Noin kahvikupillinen löytyi. Laitettuamme uudet sisälle lähdin onnellisena ajelemaan kotia kohti

Kotiin päästyäni hieman ihmettelin öljyn käryä ilmassa ja satuin kurkkaamaan alfan alle. ARGH. Kauniin lorinan kera öljyt mäkeen
Pintapuolisesti tarkastellen päädyin että veto-akselin tefat tai tiivisteet mitkä lie on ihan sökö

Ilmeisesti vaihdelaatikossa ei ole pahemmin öljyä ole minun omistusaikana ollutkaan, joten kiitän edellistä omistajaa ja ihmettelen alfan kestävyyttä. Luulis että ois jo koko loota hajonnut :o
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Itsellä ei myöskään pysy öljyt laatikossa kuusnepassa. En ole tarkemmin tutkinut mistä vuotaa, mutta kun laatikon ajaa lämpimäksi niin silloin puskee aika reilusti pihalle.
Vika ollut ilmeisesti jo edellisen omistajan aikana, koska oston jälkeen meni alle viikko ja vitonen ei enää pysynyt pesässä. Syyksi paljastui öljyn puute laatikossa. Lisää öljyä ja taas toimi moitteetta jonkun aikaa. Mitään sivuääniä ei kuitenkaan ole kuulunut.

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Öljyä oli hieman yli ylärajan (joka ymmärtääkseni on hyvä asia) ja se oli täysin kirkasta, eli se asia oli hyvin.
Samalla siellä alla kurkkien kuitenkin huomasin että siinä tikun vieressä oleva vaihdekepin nivel oli todella löysä. Räppäsin kuvan, mutta saan sen vasta illalla näytille. Kuuluisiko noissa nivelissä olla väljää? Se liikkui noin 5 milliä sivulta sivulle. En vielä sitä kiristänyt, kun en ollut varma.
Samalla siellä alla kurkkien kuitenkin huomasin että siinä tikun vieressä oleva vaihdekepin nivel oli todella löysä. Räppäsin kuvan, mutta saan sen vasta illalla näytille. Kuuluisiko noissa nivelissä olla väljää? Se liikkui noin 5 milliä sivulta sivulle. En vielä sitä kiristänyt, kun en ollut varma.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuo 164 opus ei mielestäni antanut juuri tämän nivelen momentteja. Vaihteensiirrolle antaa kepinpään nivelelle momentin 8,7-11,2 Nm. Toivottavasti tuo nivel on sellainen joka yleensä edes kiristyy, osassahan on rakenne että kiristäminen ei auta vaan koko osa pitää uusia. Olettaisin että jos syy olisi tuossa nivelessä niin tuo kepin varovainen painaminen veisi äänen siksi aikaa pois..
Tuli mieleen että mitenkähän 164:ssa tulee äänet sisään jos joku moottorin tyynyistä/tuesta on rikki? Kiihdyttäessä voisi esim. se ylin pitkittäistuki rasittua ja alkaa antamaan moottorin tärinän läpi.
Tuli mieleen että mitenkähän 164:ssa tulee äänet sisään jos joku moottorin tyynyistä/tuesta on rikki? Kiihdyttäessä voisi esim. se ylin pitkittäistuki rasittua ja alkaa antamaan moottorin tärinän läpi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
No voi helvetti. Se pultti kiristää vain nuo kumit siihen keskitankoon, eikä sitä haarukkaa ollenkaan. (haarukka siis "lepää" vain kumien varassa) Eli siis se tarttisi jotain virityksiä että saisi sitä haarukkaa puristettua. Voisin siis olettaa että sen ei kuulu edes täysin tiukka ollakaan, mutta ilmeisesti välystä on tullut hieman liikaa ja siitä särinä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Uusi keppi ei auttanut asiaa. Eli jokin tärisyttää keppiä sen verta että se vaihdekeppi alkaa heilumaan siellä pesässään ja tuottaa tuon äänen.
Olisiko joku mukava ja tarkistaisi tuon yllä olevassa kuvassa olevan nivelen että pitäisikö siinä olla väljyyttä? Jos ei niin sitten jollain ihmeen virityksellä koitan saada sen jämäkäksi.
Olisiko joku mukava ja tarkistaisi tuon yllä olevassa kuvassa olevan nivelen että pitäisikö siinä olla väljyyttä? Jos ei niin sitten jollain ihmeen virityksellä koitan saada sen jämäkäksi.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Kyllä siinä minullakin on välystä. Näyttäisi siltä että siinä kuuluu sitä ollakkin. Itsellä myös keppi saattaa hieman heilua kiihdytyksessä, mutta ei pidä mitään ääntä. Oletko tarkastanut että kaikki moottorin kumityynyt on hyvässä kunnossa, eikä koko paketti pääse siten heilumaan kiihdyttäessä.Epezi kirjoitti:Olisiko joku mukava ja tarkistaisi tuon yllä olevassa kuvassa olevan nivelen että pitäisikö siinä olla väljyyttä? Jos ei niin sitten jollain ihmeen virityksellä koitan saada sen jämäkäksi.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Mittatikku näkyy tuossa ylempänä olevassa kuvassa jokseenkin suoraan tuon nivelen alapuolella. Laatikon päällä on kuusiokololla avattava proppu öljyn lisäämistä varte, löytyy toisen virranjakajan alta, laatikon päältä. Reikä ei ole juuri sen suurempi kuin mittatikunkaan, mutta ompahan helpommassa paikassa.Laaban kirjoitti:Kysymys lähinnä että missä on vaihdelaatikon öljymäärätikku ja mistä sinne lisätään öljyä?
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
- Paikkakunta: Pori
Ei siinä kauheasti semmoista "löysää" välystä kuulu olla, tietysti kumi antaa periksi joten sen kuuluukin liikkua kun heiluttelee. Itselle vaihdoin nuo puslat, jonka jälkeen keppi paljon jämäkämpi ja ainakin pakki menee paremmin silmään. Osat halvat ja homma helppo. Tietysti voi kokeilla vanhaa viritysjippoa, eli laittaa siihen haarukkaan prikat ulko ja sisäpuolelle, jolloinka puslat tietysti turpoavat kiristettäessä ja ovat tiukemmat. Myös siinä vaihdekepin alla olevassa tukiakselissa on puslat molemmissa päissä. akseli konehuoneen puolella kiinni koneessa ja sisällä vaihdekepin kehikossa muistaakseni. Uskoisin että se aiheuttaa sitä sirinää, koska sen kautta välittyvät koneen tärinät suoraan keppiin. siihenkään ei ole puslat kalliita, mutta vähän hankalampia vaihtaa, koska tarttee prässätä. Niin sen verran vielä että kannattaa vaihtaa se laatikon vaihteensiirtotapin kumitutti kanssa, ettei mene paskaa siihen akseliin/stefaan. PS. tuo pieni tutti Deltassa yli 100 €, muukkosella luokkaa 5€... 

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Noita moottorin tukikumeja en osaa oikeen tarkastella, mutta uskoisin että ovat jotakuinkin kunnossa.
Puslia voisin joskus yrittää metsästää, ja vaihdella.
Voisin kuitenkin yrittää ensin laitella noita prikkoja.

Puslia voisin joskus yrittää metsästää, ja vaihdella.
Voisin kuitenkin yrittää ensin laitella noita prikkoja.
Mitä tuttia tarkoitat? Tuotako joka näkyy tuossa kuvassa? ja näyttäisi muuten olevan rikkiporinfirina kirjoitti:Niin sen verran vielä että kannattaa vaihtaa se laatikon vaihteensiirtotapin kumitutti kanssa, ettei mene paskaa siihen akseliin/stefaan. PS. tuo pieni tutti Deltassa yli 100 €, muukkosella luokkaa 5€...

-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
- Paikkakunta: Pori