164:sen madallus
Valvoja: Moderators
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
164:sen madallus
Eli on tarkoitus madaltaa hieman 164:sta. Ideana vaan se että ei saisi maksaa mielettömästi vrt; auton arvo 2000€ ja 17" vanteen söi jo tilipussia aika kohtuullisesti...
Vinkkiä kaivattais...
Vaihtoehto A: jouset rälläkällä poikki
Vaihtoehto B: Madallusjouset ja orkkis iskarit
Vaihtoehto C: Madallus- jouset ja iskarit (=alustasarja?)
A) olisi halvin mutta kun pidän Alfan ajo-ominaisuuksia tärkeänä en viitsisi pilata niitä ja katsastusmies ei tykkää.
B) on ilmeisesti toimiva ja katsastuksessakin olisi ok, mutta minkälaisesti orkkis iskarit toimivat matalammilla jousilla. Jos esim pyörä putoaa monttuun niin pysyykö jousi paikallaan vaikka iskarin ulos jousto on pidempi?
C) taitaa tulla melko hintavaksi mutta onko ainoa vaihtoehto joka toimisi oikeasti ja olisi hyvä ajaa.
Siis:
Auto 164 TS -89
Vanteet Azev A 17x7,5 ET 30
Renkaat 205 leveet ja 40 korkeet
Alusta ?
Ja sitten vielä sekin ongelma et mahtuukohan renkaat pyörimään jos madaltaa... Vanteet ovat jo tallissa mutta en halua laittaa ennen madallusta kun näyttäisivät hieman traktorilta.
Vinkkejä, linkkejä ja hinta tietoo kaivattais. Kiitos jo etukäteen.
Vinkkiä kaivattais...
Vaihtoehto A: jouset rälläkällä poikki
Vaihtoehto B: Madallusjouset ja orkkis iskarit
Vaihtoehto C: Madallus- jouset ja iskarit (=alustasarja?)
A) olisi halvin mutta kun pidän Alfan ajo-ominaisuuksia tärkeänä en viitsisi pilata niitä ja katsastusmies ei tykkää.
B) on ilmeisesti toimiva ja katsastuksessakin olisi ok, mutta minkälaisesti orkkis iskarit toimivat matalammilla jousilla. Jos esim pyörä putoaa monttuun niin pysyykö jousi paikallaan vaikka iskarin ulos jousto on pidempi?
C) taitaa tulla melko hintavaksi mutta onko ainoa vaihtoehto joka toimisi oikeasti ja olisi hyvä ajaa.
Siis:
Auto 164 TS -89
Vanteet Azev A 17x7,5 ET 30
Renkaat 205 leveet ja 40 korkeet
Alusta ?
Ja sitten vielä sekin ongelma et mahtuukohan renkaat pyörimään jos madaltaa... Vanteet ovat jo tallissa mutta en halua laittaa ennen madallusta kun näyttäisivät hieman traktorilta.
Vinkkejä, linkkejä ja hinta tietoo kaivattais. Kiitos jo etukäteen.
Omassa on vakioiskarit (tosin ne on ne sähköiset mokomat) ja madallusjouset. Mielestäni toimii ihan ok.
Etsin vielä linkin mistä noi jouset löytyy.
Edit : äkkiäpäs se löytyi http://tinyurl.com/26vhjt
Ai juu, aiemman omistajan asentama setti on. Itse olen vaan ajellut noilla jousilla.
Edit 2: Omassa on ollut alla 215/45-17 ja 225/45-17 renkaat, ET35 vanteissa.
Ei tuo kovin tunnu ottavan kiinni. Noi leveämmät renkaat vaan ei mahdu kääntymään kunnolla, ottaa sisälokariin kiinni
Etsin vielä linkin mistä noi jouset löytyy.
Edit : äkkiäpäs se löytyi http://tinyurl.com/26vhjt
Ai juu, aiemman omistajan asentama setti on. Itse olen vaan ajellut noilla jousilla.
Edit 2: Omassa on ollut alla 215/45-17 ja 225/45-17 renkaat, ET35 vanteissa.
Ei tuo kovin tunnu ottavan kiinni. Noi leveämmät renkaat vaan ei mahdu kääntymään kunnolla, ottaa sisälokariin kiinni

ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Jotain tuollaista haen. Onko 35-40 mm madallus kuinka matala, toisin sanoen jääkö pohjan ja tienväliin tarvittavat 8 cm?
edit: ilmeisesti selviää siitä pdf linkistä. Saksaa en oikeen taida mutta ilmeisesti H&R:n valmistamat ja TUV hyväksyntä löytyy.
onko tuo 184€ hinta sarjalle vaiko kappaleelle.
Ja vielä sekin että tuntuu olevan perä aina hieman matalampi kuin nokka, onko järkee laittaa eteen 40mm madallus ja taakse 30mm. Ei olisi niin laahaavan näköinen perä.
edit: ilmeisesti selviää siitä pdf linkistä. Saksaa en oikeen taida mutta ilmeisesti H&R:n valmistamat ja TUV hyväksyntä löytyy.
onko tuo 184€ hinta sarjalle vaiko kappaleelle.
Ja vielä sekin että tuntuu olevan perä aina hieman matalampi kuin nokka, onko järkee laittaa eteen 40mm madallus ja taakse 30mm. Ei olisi niin laahaavan näköinen perä.
Viimeksi muokannut Satakuusnelonen, 05 Maalis 2007, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Kyllä mä ymmärrän tuon kupongin niin että niillä on TÜV-hyväksyntä. Pitää tarkistaa kunhan hyppään autoon. Sieltä löytyy paperit muistaakseni noille.
Ainakaan mulla ei katsastusinssit ole koskaan valittaneet, ihan kivutta nousee nosturille, jarrumonttuun jne. Ja mulla kun on QV, niin siinä on noi julmetun matalat helmat, edes ne ei ota kiinni.
Eiköhän tuo hinta ole sarjalle, lisäksi tulee tietty postikulut, veikkaisin jotain parinkympin luokkaa. Ei varma tieto tosin.
Kuva mun autosta 17-tuumasilla löytyy tuosta http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3358
Albumissa on muitakin kuvia, mutta niissä on vakio 15-tuumaiset pyörät alla.
P.S. Voihan noita jousia kysellä tarvikeliikkeistäkin varmaan jos sais järkevään hintaan ihan kotimaasta.
Ainakaan mulla ei katsastusinssit ole koskaan valittaneet, ihan kivutta nousee nosturille, jarrumonttuun jne. Ja mulla kun on QV, niin siinä on noi julmetun matalat helmat, edes ne ei ota kiinni.
Eiköhän tuo hinta ole sarjalle, lisäksi tulee tietty postikulut, veikkaisin jotain parinkympin luokkaa. Ei varma tieto tosin.
Kuva mun autosta 17-tuumasilla löytyy tuosta http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3358
Albumissa on muitakin kuvia, mutta niissä on vakio 15-tuumaiset pyörät alla.
P.S. Voihan noita jousia kysellä tarvikeliikkeistäkin varmaan jos sais järkevään hintaan ihan kotimaasta.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Re: 164:sen madallus
Ihan validi ratkaisu eikä katsarilla sanomista, jos hyvin tehty.Satakuusnelonen kirjoitti:
A) olisi halvin mutta kun pidän Alfan ajo-ominaisuuksia tärkeänä en viitsisi pilata niitä ja katsastusmies ei tykkää.
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
"Hyväksyttävät madalluskeinot
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita. Autoon voidaan hyväksyä muutossarja, joka rajoittaa sallittua akselimassaa. Sallittujen akselimassojen summan tulee olla vähintään suurimman sallitun kokonaismassan suuruinen. TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tunnistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Ai että kun Carloksen ja Nellin nelkut on hyvän näköisiä. Tuo jousien poikkaisun laillisuus oli minulle uutta tietoa. Minulla on ylimääräinen orkkis jousi ja iskari setti, joten voisin testailla niihin hieman rälläkkää. Tarkoituksena kuitenkin hankkia madallusjouset, mutta niitten tuleminen/hakeminen voi kestää. Tuli vaan mieleen että pirkkalaan avattiin Motonetti, olisikohan siellä jousia myynnis?
Itselläni on nuon H&R:n jouset jotka ymmärtääkseni on myös Nellillä. Ts ei tipu noin paljoa. Omani ei paljoakaan tullut alas (itse olin tyytyväinen tähän). Ajo-ominaisuudet on loistavat, mutta jos ulkonäön takia valitset jousia niin tulos ei ole sama kuin Nellillä.Satakuusnelonen kirjoitti:Ai että kun Carloksen ja Nellin nelkut on hyvän näköisiä.
Mulla taitaa vaikuttaa auton ulkonäköön noi helmat. Ne kun ottais pois niin ei näytä läheskään niin matalalta. Nythän toi on ihan maassa kiinni. Talvella helmat raapii korkeampiin hankiin, auton pohja kuitenkaan ei tunnu ottavan kiinni.
Voihan Motonetistä kysyä, mutta epäilen että eivät myy kun vakiojousia.
Voihan Motonetistä kysyä, mutta epäilen että eivät myy kun vakiojousia.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Itselläni on Eibachin jouset, madallus 30mm joka minulle juuri sopiva, eli maavara on normaalin auton luokkaa, mutta ulkonäkö vähän parempi.
Iskarit ovat vakiot, ja kyllähän tuolla setillä ihan maantiellä ajelee, radalle on setti aivan liian löysä.
Minulle ei raavi mihinkään kiinni vaikka olisi auto täynnä porukkaa, tosin minulla onkin vain 15"
Iskarit ovat vakiot, ja kyllähän tuolla setillä ihan maantiellä ajelee, radalle on setti aivan liian löysä.
Minulle ei raavi mihinkään kiinni vaikka olisi auto täynnä porukkaa, tosin minulla onkin vain 15"
Sitten kyllä suosittelen H&R:n jousia. Itselläni on tosin alla konin sport iskarit. Mutta aloita vakioiskareilla ja vaihda sitten kun siltä tuntuuSatakuusnelonen kirjoitti:Ei se paljo madallus ole minulle järkevä kun teiden kunto on mitä on.
Mitä enemmän sitä ajattelee niin H&R:n madallusjouset ja vakio iskarit alkaa olemaan se hinta/laatu suhteeltaan paras vaihtoehto.

- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Jos sitten yksi visa jälleen!
Alla -30mm eibachit, ja kesäkiekkoina on pyörinyt 195/65 15.
Nyt nakit on loppu ja varaa ei ole ostaa uusia, kaverilla olis jotkut halvat paskat kokoa 205/65 15. Onko tuo ero korkeudessa kauhean merkittävä, eli saanko mahtumaan? Korkeathan noi on ku mitkä, mutta pakko saada jotkut kun alkaa kesä tulemaan.
Alla -30mm eibachit, ja kesäkiekkoina on pyörinyt 195/65 15.
Nyt nakit on loppu ja varaa ei ole ostaa uusia, kaverilla olis jotkut halvat paskat kokoa 205/65 15. Onko tuo ero korkeudessa kauhean merkittävä, eli saanko mahtumaan? Korkeathan noi on ku mitkä, mutta pakko saada jotkut kun alkaa kesä tulemaan.
Jos iskareita ajettelit vaihtaa niin www.arparts.nl tilasin omat konit ja vuosi sitten olivat edullisimmat mitä löysin ja palvelu pelasi. Heiltä ei tuolloin saanut H&R jousia. Ainoastaan jotain heidän omiaan, oli edulliset mutta päädyin hyväksi tiedettyyn.Laaban kirjoitti:Meinasin tässä tilata saksasta tommoset H&R madallusjouset Nellin antaman linkin kautta. Tarviiko mun vaihtaa iskareita? Ajettavuutta en hae vaan ulkonäön muutosta. Totta kai jos ajettavuus muuttuu sietämättömäksi niin sitten kyllä vaihdan nekin.
Juu ei tunnu kovalta. Yhtä lailla toi on mukava ajaa kun faijan entinen 164 TS tai nykyinen 166:kin.
Kyllä mun ymmärtääkseni myös H&R on laadultaan ihan hyvä merkki.
Mullahan on tosiaan muuten vakioalusta, poislukien tietysti ne jouset, en näe mitään syytä miksei vanhoja iskareitakin voisi käyttää. Tietty jos ne on jo ihan sohlot ja lähellä vaihtoikää muutenkin niin sitten ne olis helppo samalla uusia.
Kerrohan lisää sitä mukaan kun mietityttää tai tilailet/teet jotain autolle
Kyllä mun ymmärtääkseni myös H&R on laadultaan ihan hyvä merkki.
Mullahan on tosiaan muuten vakioalusta, poislukien tietysti ne jouset, en näe mitään syytä miksei vanhoja iskareitakin voisi käyttää. Tietty jos ne on jo ihan sohlot ja lähellä vaihtoikää muutenkin niin sitten ne olis helppo samalla uusia.
Kerrohan lisää sitä mukaan kun mietityttää tai tilailet/teet jotain autolle

ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Olisko täs jo kimppatilauksen paikka? Minä en ole netistä tilannut mitään joten on vähä sormi suussa. Suomen hinnoissa on kyllä niin paljon katetta ettei ole mitään järkeä jousia täältä ostaa.
Porinfarina pistikin jo PM:ää kimppatilauksesta minulle, mutta jos vain joku joka taitais tän kielipuolen hoitais jouset suomeen niin olisin ainakin omasta puolestani valmis hieman maksamaankin tälle henkilölle vaivan palkkaa.
Porinfarina pistikin jo PM:ää kimppatilauksesta minulle, mutta jos vain joku joka taitais tän kielipuolen hoitais jouset suomeen niin olisin ainakin omasta puolestani valmis hieman maksamaankin tälle henkilölle vaivan palkkaa.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tämän ketjun perusteella pitäisi kyllä mennä sellaisenaan. Tuossa mennyt leveämpiäkin vanteita ET35 niin pitäisi mahtua sun vanteet haarukkaan.
Ja nykyään kaikki on laitonta joten miten sen nyt sitten haluaa ottaa..
Ja nykyään kaikki on laitonta joten miten sen nyt sitten haluaa ottaa..
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Mulla on 8x17 vanteet ja ET on 35, kyllä täyttöputkessa on jälkiä, mutta ne saattaa olla vanhempaa perua.
En ole ainakaan näiden noin kolmen vuoden aikana renkaita vaihdellessa huomannut että se jälki täyttöputkessa olisi mihinkään muuttunut.
En ole ainakaan näiden noin kolmen vuoden aikana renkaita vaihdellessa huomannut että se jälki täyttöputkessa olisi mihinkään muuttunut.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Näkisin että koska sulla on tuuman kapeampi vanne kuin Nellillä niin ei mene kuitenkaan sisäreuna yhtä syvälle vaikka onkin ET 3mm isompi. Lisäksi Nellillä taisi olla 225/45 fillarit joten pitäisi sen perusteella sopia kyllä tuo alkuperäinen paketti.
205/45x17" olisi tasan saman kokoinen kuin orkkis 185/70x14", 215/40 vastavaasti yhtä paljon pienempi kuin 215/45 on isompi tuota orkkista. Joko meni tarpeeksi sekavaksi?
205/45x17" olisi tasan saman kokoinen kuin orkkis 185/70x14", 215/40 vastavaasti yhtä paljon pienempi kuin 215/45 on isompi tuota orkkista. Joko meni tarpeeksi sekavaksi?

- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
164:n orggisalujen mukanakin tulee spacerit, eli eivät ainakaan kokonaan kiellettyjä ole. Eikös lakiteksti mennyt jotakuinkin niin, että niillä läystäkkeillä on oltava vannevalmistajan hyväksyntä koskien käyttöä tietyssä autossa tiettyjen vanteiden kanssa?Laaban kirjoitti:Eikös tuota spacerit ole laittomat?
- Epäkelpokeräilijä -
Joo-o, takana on tosiaan 225 leveet vielä toistaseks.Rolle kirjoitti:Lisäksi Nellillä taisi olla 225/45 fillarit joten pitäisi sen perusteella sopia kyllä tuo alkuperäinen paketti.
Tuleeko noitten orkkisalujen kanssa tosiaan spacerit? Enpä ole mokomaa tienny. Mulla on kahdet moiset mutta ei mitään välikäikäleitä, heittämällä ne menee paikalleen, eikä pahemmin edes kahise.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Joo elikkä pitää unohtaa se madaltaminen kun katsottiin niin en pääsis madaltamisen jälkeen koti pihasta pois, ilman naarmuja äänenvaimentimeen.
Sitten vaihdettiin väliaikaset kesärenkaat alle niin talvirenkaat oli tehny jälkiä iskareihin, pitänee hommata ens talveks spacerit sinne. Niissä on ET40(tai muutaman millin yli) joten ei ihme. Näillä näkymin niin pitää hommata niihin tuleviin vanteisiin kanssa spacerit vai mitä mieltä, talvirenkaat on 185/65-15 ja hankaa kiinni. Niissä vanteissa mitä meinasin niin niissä on ET38, ainoat hienot 4x98:sit mitä vannetukku.fistä löyty, muuten pitäis turvautua epäkeskopultteihin.
Sitten vaihdettiin väliaikaset kesärenkaat alle niin talvirenkaat oli tehny jälkiä iskareihin, pitänee hommata ens talveks spacerit sinne. Niissä on ET40(tai muutaman millin yli) joten ei ihme. Näillä näkymin niin pitää hommata niihin tuleviin vanteisiin kanssa spacerit vai mitä mieltä, talvirenkaat on 185/65-15 ja hankaa kiinni. Niissä vanteissa mitä meinasin niin niissä on ET38, ainoat hienot 4x98:sit mitä vannetukku.fistä löyty, muuten pitäis turvautua epäkeskopultteihin.
hevoinen