156 v6 jakopään nakutus
Valvoja: Moderators
156 v6 jakopään nakutus
Morjens!
Syksyllä möin edellisen 156 v6:n pois ( talon rakennus projektin tieltä ). Sitä liikettä olen katunut nyt puoli vuotta joten päätin hommata samanlaisen tilalle. No; semmoinen löytyi vm.98 ja ajettu 107 tkm. Siisti peli kaikinpuolin. Huollot tehty, jakohihna vaihdettu 82 tuhannen kohdalla. Mikä vähän mietityttää on jakopäänpuolelta kuuluva nakutus mitä ei mielestäni edellisessä versiossa ollut. Hihnan vaihdon yhteydessä oli vaihdettu myös kiristin. Onko kenellekkään tuttu ilmiö? Mistä mahtaisi johtua. Kone käy että vetää nätisti entisen tyyliin.
Syksyllä möin edellisen 156 v6:n pois ( talon rakennus projektin tieltä ). Sitä liikettä olen katunut nyt puoli vuotta joten päätin hommata samanlaisen tilalle. No; semmoinen löytyi vm.98 ja ajettu 107 tkm. Siisti peli kaikinpuolin. Huollot tehty, jakohihna vaihdettu 82 tuhannen kohdalla. Mikä vähän mietityttää on jakopäänpuolelta kuuluva nakutus mitä ei mielestäni edellisessä versiossa ollut. Hihnan vaihdon yhteydessä oli vaihdettu myös kiristin. Onko kenellekkään tuttu ilmiö? Mistä mahtaisi johtua. Kone käy että vetää nätisti entisen tyyliin.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Omassa 65tkm ajetussa V6:ssa myös kuluu pieni naputus, mutta vain pakkasella. Naputus on sitä suurempi, mitä enemmän on pakkasta. Viime talvena kuuntelin sitä naputusta enemmän ja tulin siihen tulokseen, että se ei kuulu jakopäästä. Taisi olla niin, että naputus ei reagoinut kierroksiin, vaan naputti aina tasaisesti moottorin ollessa käynnissä. Lämpöisellä kelillä ääntä ei kuulu.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 15:37
- Paikkakunta: Naantali
Re: 156 v6 jakopään nakutus
Minulla alkoi pari kuukautta sitten kuulua jakopäästä nakutuksen tyyppistä ääntä kylmäkäynnistyksen yhteydessä (n . parin minuutin ajan käynnistyksestä) ja syypää nakutukseen löytyi kiristimestä.
Ääni kuului todella selkeästi jakopäästä.
Kiristin vaihdettiin samantien takuutyönä (jakopään hilut vaihdettu 134tkm kohdalla, nyt mittarissa 147tkm) ja vaihdon jälkeen ei ääntä ole enää esiintynyt. Taas on uskaltanut ajella rauhallisin mielin.
156 V6 -98.
Ääni kuului todella selkeästi jakopäästä.
Kiristin vaihdettiin samantien takuutyönä (jakopään hilut vaihdettu 134tkm kohdalla, nyt mittarissa 147tkm) ja vaihdon jälkeen ei ääntä ole enää esiintynyt. Taas on uskaltanut ajella rauhallisin mielin.
156 V6 -98.
Re: 156 v6 jakopään nakutus
On siis turha pyristellä alfakuumetta vastaan. Onnittelu hyvästä päätöksestäpietu kirjoitti:Morjens!
Syksyllä möin edellisen 156 v6:n pois ( talon rakennus projektin tieltä ). Sitä liikettä olen katunut nyt puoli vuotta joten päätin hommata samanlaisen tilalle. No; semmoinen löytyi vm.98 ja ajettu 107 tkm. Siisti peli kaikinpuolin.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tähän on vaikea kommentoida kuulematta ääntä, mutta jos se on samanlainen ääni kuin omassa V6:ssa (tiheää suht. heikkoa napustusta joka ei muutu kierrosten mukaan) niin en oikein usko että se tulee jakopäästä. Perusteena on myös se että ääni on täsmälleen samanlainen 100 tkm ajetulla jakopäällä ja täysin uudella. Ääni kuuluu satunnaisesti vain "kovilla" pakkasilla (alle -10 astetta). Esiintymistiheys ja ehkä voimakkuuskin kasvaa pakkasen kiristyessä. Äänenlähdettä on kovin vaikea paikallistaa, enkä suoraan sanottuna ole kovasti sitä edes yrittänytkään. Mutta hauska olisi tietää mistä se tulee...
Laukeamispisteessä ollut jakopään hihnankiristin piti hieman erilaista ääntä. Sitä voisi kuvata sanoilla kahnaava/vinkuva/huolestuttava.
Laukeamispisteessä ollut jakopään hihnankiristin piti hieman erilaista ääntä. Sitä voisi kuvata sanoilla kahnaava/vinkuva/huolestuttava.
Kyllä noi kiristin rulla ja venttiilinnostin äänet pitäisi muuttua kierrosluvun mukaan. Samoin varsin äänekkäät ruiskun suuttimet.
Itsellä pakokaasun kierrätys venttiili tikittää noin kerran sekunnissa. Joskus sen huomaa ja joskus ei. Mutta tuo teidän kuvailema naputus taitaa olla taajuudeltaan tiheämpää?
Itsellä pakokaasun kierrätys venttiili tikittää noin kerran sekunnissa. Joskus sen huomaa ja joskus ei. Mutta tuo teidän kuvailema naputus taitaa olla taajuudeltaan tiheämpää?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Ainakaan omassa autossa ääni ei tule jakopäästä eikä nostinkupeista. Ääni kuuluu sekä kylmässä että lämpimässä koneessa tyhjäkäynnillä eli öljynpaineilla ja koneen yläosan voitelulla ei tunnu olevan merkitystä. Olen myöskin miettinyt että voisiko se liittyä pakokaasun kierrätykseen kuten BSTR ehdotti. Hyvä peruste sille on se että ääni kuuluu vain "arktisissa olosuhteissa" - ei koskaan kesällä tai muutoin lämpimässä kelissä. Toisaalta ääni on satunnaisesti erittäin tiheää, taajuus jopa viisi "tikitystä" sekunnissa. Kun en henk.kohtaisesti tunne pakokaasun kierrätystekniikkaa tässä kokoluokassa, niin ainakin toistaiseksi on mutu-tuntuman varassa. Ideana lienee kuitenkin että pakopuolelta erillisen venttiilin kautta kierrätetään pakokaasua palamisilman joukkoon. Mistä tuo venttiili saa ohjauksen (imuilman l.tila, kampiakselin pyörimisnopeus?)ja voiko sen avautumisnopeus/tiheys olla kuvatun kaltainen?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tietoa ei ole täällä(kään) mutta MKT kuvaus on täsmälleen kuin omasta olisi käyty kuuntelemasta. Ja tiheys tosiaan muuttuu, ikäänkuin olisi välillä "tuplanopeudella". Luulin ensin joksikin resonanssiksi, mutta on liian säännöllinen ja vain pakkasella ja tyhjäkäynnillä...
Ja kiva olis tosiaan tietää mikä on kyseessä???
Ja kiva olis tosiaan tietää mikä on kyseessä???
Ayrton Senna da Silva forever
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Toi tikitys on käsittäkseni aivan normaalia, mitä kylmempää sen enempi tikittää. Kesällä ei tikitä.Minunkin käsityksen mukaan ääni liittyy noihin saastevermeisiin.
Mutta tuo terävä naputus kylmäkäynnistyksen yhteydessä ei ole normaalia. Minulla 20tkm ajettu kiristin teki juuri noin,käynnistyksen jälkeen aika terävää naputusta n.30sek - 1min. Lämpösen koneen kun käynnisti niin ei mitään ylimääräistä ääntä.Kiristin uusiksi ja ääni hävisi!
Mutta tuo terävä naputus kylmäkäynnistyksen yhteydessä ei ole normaalia. Minulla 20tkm ajettu kiristin teki juuri noin,käynnistyksen jälkeen aika terävää naputusta n.30sek - 1min. Lämpösen koneen kun käynnisti niin ei mitään ylimääräistä ääntä.Kiristin uusiksi ja ääni hävisi!
Meidän V6:ssa taitaa olla sama oire. Olen koko ajan kuvitellut ventiilinnostajan tyhjenevän yön aikana, mutta vastaava kalina voisi siis tulla hihnankiristäjästä?
Ääni tosiaan kuulostaa venttiilinnostajalta (oma maallikkoarvio) ja muuttuu kierrosten mukana. Eilen kuuntelin ajoon lähdettyä ja ääni muuttuu vedätettäessä suurella vaihteella voimakkaammaksi, tiheämmäksi tms. Parin minuutin ajon jälkeen kalina häviää ja vain pientä kahinaa kuuluu juuri vedättäessä.
Onkohan edessäni siis hieman ennenaikainen hihnanvaihto?
Ääni tosiaan kuulostaa venttiilinnostajalta (oma maallikkoarvio) ja muuttuu kierrosten mukana. Eilen kuuntelin ajoon lähdettyä ja ääni muuttuu vedätettäessä suurella vaihteella voimakkaammaksi, tiheämmäksi tms. Parin minuutin ajon jälkeen kalina häviää ja vain pientä kahinaa kuuluu juuri vedättäessä.
Onkohan edessäni siis hieman ennenaikainen hihnanvaihto?
Vahvistan edellisen arveluni. Jakohihna oli ollut löysällä ja kiristin siis rikki. Eipä tuo vaihtokaan ollut ennenaikainen, kun tulikin vanhalla hihnalla kolme vuotta täyteen. Nyt uskaltaa taas ajaa.
Hieman huolestuttavaa soraääntä autoilun kustannuksista kuuli sitten kotona, kun vaimo näki laskun hihnoista, vesipumpusta, öljyistä, tulpista ja ilmastoinnin ronklaamisesta.
Hieman huolestuttavaa soraääntä autoilun kustannuksista kuuli sitten kotona, kun vaimo näki laskun hihnoista, vesipumpusta, öljyistä, tulpista ja ilmastoinnin ronklaamisesta.
Ihmettelen kovasti... Itselläni tuollainen tikittävä ääni on ilmennyt talven aikana säännöllisesti. Muutaman minuutin ajan kylmäkäynnistyksestä tikittää/nakuttaa konetilassa kierrosten tahtiin. Vedätyksessä ääni esiintyy voimakkaana ja moottorijarrutuksessa vaimenee. Kun kone lämpenee, ääni katoaa totaalisesti. Tarkastin nyt jakohihnan, mutta se oli kondiksessa. Ainakaan heti en jaksa uskoa, että hihna kiristin olisi vaurioitunut jotenkin niin, että se kylmällä ilmalla tikittäisi. Tai siis kun se ei ole öljynpaineella toimiva systeemi, vaan puhtaasti jousikuormitteinen. Tuskin itsestään lämmetessään alkaisi kiristämään hihnaa lisää.
Onko siis niin, että se ääni tulee hydraulisesta venttiilinpainimesta, josta on syystä tai toisesta valunut kylmällä ilmalla öljyt pois? Öljyt on Seleniaa ja riittävästi niitä koneessa on aina ollut. Tätä saastelaiteteoriaa haluaisin uskoa, mutta vielä en ole löytänyt kyseistä laitteistoa autosta. Varaosakuvia tai valokuvia kellään? Auto on 166 V6 2,5 ja euro3 pakokaasulaittein varustettu.
Onko siis niin, että se ääni tulee hydraulisesta venttiilinpainimesta, josta on syystä tai toisesta valunut kylmällä ilmalla öljyt pois? Öljyt on Seleniaa ja riittävästi niitä koneessa on aina ollut. Tätä saastelaiteteoriaa haluaisin uskoa, mutta vielä en ole löytänyt kyseistä laitteistoa autosta. Varaosakuvia tai valokuvia kellään? Auto on 166 V6 2,5 ja euro3 pakokaasulaittein varustettu.
jos se tulee siitä saatelaitteistosta sen erottaa konepellin avaamalla ettei ääni tule mistään moottorista, vaan siitä heti tuulilasin alapuolelta jakohihna on tosin siinä aika vieressä..Tekijä kirjoitti: Tätä saastelaiteteoriaa haluaisin uskoa, mutta vielä en ole löytänyt kyseistä laitteistoa autosta. Varaosakuvia tai valokuvia kellään? Auto on 166 V6 2,5 ja euro3 pakokaasulaittein varustettu.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Minulla piti aikanaan kihisevää ääntä apulaitehihnan alin rulla. Kun laittoi ilmastoinnin jäähdytyksen päälle, niin ääni selvästi koveni. Tuollain paikallistin äänen lähteen ja rulla meni vaihtoon. Kihinä loppui siihen. Korjaamon mukaan voi kiinnileikannut apulaitehihnan rulla aiheuttaa jopa jakohihnallekin vaurion, eli silloin puhutaan jo useista tuhansista euroista! "Sekuntaattorin" vaihtuva taajuinen tikitys lienee tosiaan saasteenestojärjestelmään liittyvä, kuuluu siis asiaan.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Kärryni oli just 60tkm/3v määräaikaishuollossa. Kärryllä 2.0 JTS on ajettu 43 tkm. Jakopään kilkkeet, öljy, suodattimet ym. vaihdettiin, mutta nyt konepellin alta kuuluu ihan venttiilinakutuksen kuuloista ääntä kun kone hieman lämpenee. Heti käynnistyksen jälkeen ääntä ei kuulu, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa nakuttamaan. Nakutus menee kierrosten mukaan. Olisikos tässä kyse liian kireällä olevasta hihnasta vai mistä? Hihnan puolelta moottoria tuo ääni ainakin tuntuisi tulevan. Aiemmin tällaisia ääniä ei autossa ole ollut.
Aion joka tapauksessa viedä kärryn näytille huoltoliikkeelle, joka jakopäärempan teki mutta olisi hienoa saada vähän tietoa nakutuksen mahdollisesta aiheuttajasta ennen ko. liikkeessä asiointia. Korjaamo on huoltanut Alfoja ennenkin ja sitä suositteli Alfan omistaja, joka on siellä omia kärryjään huollattanut.
Aion joka tapauksessa viedä kärryn näytille huoltoliikkeelle, joka jakopäärempan teki mutta olisi hienoa saada vähän tietoa nakutuksen mahdollisesta aiheuttajasta ennen ko. liikkeessä asiointia. Korjaamo on huoltanut Alfoja ennenkin ja sitä suositteli Alfan omistaja, joka on siellä omia kärryjään huollattanut.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Aika hiljainen toi oma JTS oli tyhjäkäynnillä ennen hihnan vaihtoa. Ei oikein viitsi julkisilla paikoilla kauheasti ajella, ennenkuin saa tuon hihnahomman kuntoon sen verran ilkeältä kuulostaa. Ja joo ääni tulee selkeästi hihnojen suunnalta. Mersumieskin ehti jo kuittailemaan duunissa, että jokos se kärry hajosi kun tuollaista nakutusta pitää.>>Kaitsu kirjoitti:Oma JTS rouskuttaa aika voimakkaasti tyhjäkäynnillä. En tiedä että onko normaalia. Tänään viimeksi kun olin vaimoa hakemassa töistä niin viereen parkkeeresi vuoden tai kaksi vanha Audi A6 farmari ja sen tyhjäkäynti oli niin hiljainen että tuskin kuuli auton käyvän....
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Onkohan sinne kaikkia osia vaihdettu rullat jne. jotka sitten ääntävät tai sitten apulaitehihna ääntele kun ei ole riittävän kireällä. Alfan moottori on ääneltään rouhea muutenkin vaikka kaikki olisikin kunnossa ei siis mikään pihisiä. Se on urheilullisemman kuuloinen kuin hiljainen pihinä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Joo, pitäis olla kaikki asiaan kuuluvat kilkkeet, jakopään hihna, moniurahihna ja joku kolmas hihna johon en tiennyt varautua (enkä muista mikä ), mutta huoltoliike hommasi sen. Samoin vesipumppu, kaikki rullat sekä öljyt (Valvoline 10W60) ja suodatin + ilmansuodatin. Ääni ei mielestäni pitäisi kuulua terveeseen kärryyn etenkään kun sellaista ei ennen remppaa kuulunut. Se ääni ei ole valitettavasti edes erityisen urheilullinenDobber kirjoitti:Onkohan sinne kaikkia osia vaihdettu rullat jne. jotka sitten ääntävät tai sitten apulaitehihna ääntele kun ei ole riittävän kireällä. Alfan moottori on ääneltään rouhea muutenkin vaikka kaikki olisikin kunnossa ei siis mikään pihisiä. Se on urheilullisemman kuuloinen kuin hiljainen pihinä.
Tuota hihnan kireyttä itse ajattelin kun hain muiden kokemuksia täältä, oireet kyllä sopisivat. Jollakin vastaavaa ääntä oli tullut TS:ssä kun hihna oli liian kireällä.
btw. Huoltokirjaa kun selasin, niin pisti ihmettelemään millaisia tunareita noissa huoltoliikkeissä on. Lukevatko ne manuaaleja lainkaan vai tekevätkö ne hommat "niin kuin aina ennenkin on tehty"-tyylillä? Edellisessä huollossa koneeseen oli laitettu nimittäin 5W30 öljyt. Olisi kyllä luullut edellisen omistajan puuttuvan asiaan, mutta kun kärry on ollut leasingkäytössä niin ehkäpä se selittää..
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio