Vaihdelaatikkoöljyt kokemuksia?
Valvoja: Moderators
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Vaihdelaatikkoöljyt kokemuksia?
Minun täytyy heittää asiaa siitä, että ei ainakaan Mobilin litkut sovellu Alfan laatikkoon! Mitä mieltä porukka on siitä Tutelat vai Redlinet? Ostin kylläkin jo Redlinet jolla on kulttimaine laatikkoöljyissä. Kokeillaan alkaisko napsahtelemaan paremmin vaihteet siis paikoilleen.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
kuusnepassa on Valvolinet. Vertailupohjaa ei ole joten en oikeen osaa sanoa hyvää enkä pahaa.
En nyt muista viskositeettiä mutta paksua tavaraa oli, aikaa meni reilu tunti kun puristelivat sitä laatikkoon. Talvella tämän kyllä huomaa ensimmäisen kymmenen minuutin aikana (hyvä näin, kun ei meinaan vahingossakaan pysty survasemaan)
En nyt muista viskositeettiä mutta paksua tavaraa oli, aikaa meni reilu tunti kun puristelivat sitä laatikkoon. Talvella tämän kyllä huomaa ensimmäisen kymmenen minuutin aikana (hyvä näin, kun ei meinaan vahingossakaan pysty survasemaan)
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Yllä mainitun Penarin laatikko toimi ainakin selkeästi huonommin Mobililla kuin Redlinellä. (ei se silti välttämättä tee Mobilista huonoa)TestarosaFinland kirjoitti:Mobil heavy duty 33:ssa omistajan käsikirjan mukana. Ja hienosti on pelanut myös -40 helvetisessa pakkasessa. En ymmärrä mistä topicin avataja sai sellaisen käsityksen, että Mobil laatikossa on huono asia...
VMP
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kyllähän se Mobilillakin on tähän asti pelannut, mutta ei mitenkään loistavasti. Ei tee huonoa, mutta on siinä selkeä ero tänään tuli se todistettua vaihdon jälkeen. Enää ei tarvitse murjomalla pistää vaihteita silmään ne lupsahtavat pehmeästi paikalleen.llä mainitun Penarin laatikko toimi ainakin selkeästi huonommin Mobililla kuin Redlinellä. (ei se silti välttämättä tee Mobilista huonoa)
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Re: Vaihdelaatikkoöljyt kokemuksia?
Niin mikäs Redlinen "malli" sulle tuli? mt-90? ja millanen homma oli vaihtaa öljyt?Dobber kirjoitti:Minun täytyy heittää asiaa siitä, että ei ainakaan Mobilin litkut sovellu Alfan laatikkoon! Mitä mieltä porukka on siitä Tutelat vai Redlinet? Ostin kylläkin jo Redlinet jolla on kulttimaine laatikkoöljyissä. Kokeillaan alkaisko napsahtelemaan paremmin vaihteet siis paikoilleen.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Eipä se ole iso hommeli vaihtaa. Joudut irroitamaan pohjalevyn ja tarvitset muutaman kuusikoloavaimen, mutta poisto roppuun (10mm avain) tarvitsee lyhyen kuusiokoloavainen, jonka itse tein normi avaimesta rälläkällä sopivaksi ja lisäys roppu (12mm avain).
MT-90 synkroniöljy - 75W90 GL-4
http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
http://www.roadmachine.fi/mtl.html
Motonetissä on myynnissä Redline öljyjä.
MT-90 synkroniöljy - 75W90 GL-4
http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
http://www.roadmachine.fi/mtl.html
Motonetissä on myynnissä Redline öljyjä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Tuli tos hommattua noi Redlinen MT-90 öljyt, ja ne pitäs varmaan vaihtaakin jossain välissä.. semmonen kyssäri vielä että millä ootte valutellu uudet öljyt askin sisään? tohon puteliin kun ei saanu mitään korkki/ letku hässäkkää.. valaiskaa tietämätöntä Ps. Motonetissa toi öljy maksaa 19,90e/ 0.946l, Keravalta Racers Placesta 12e/ 0.946l
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=20718
Tuolla voisi ainakin hyvin toimia täyttö. Itse tuuppasin 75:n laatikkoon juuri 50ml:n lääkeruiskulla, mutta aika hidasta hommaa oli. Seuraavalla kerralla haen tuollaisen.
Tuolla voisi ainakin hyvin toimia täyttö. Itse tuuppasin 75:n laatikkoon juuri 50ml:n lääkeruiskulla, mutta aika hidasta hommaa oli. Seuraavalla kerralla haen tuollaisen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Itse vaihdoin pari kuukautta sitten omaan 2.0:n vaihteistoöljyt ja mobilia pistin ja hyvin on toiminut, 15€/litra. Ostin motonetista sellaisen suppilon jossa on pitkä letku joka taipuu, hinta vajaa euro. Poistotulppa on todella pahassa paikassa, mikään normaali avain ei sovi. Muistaakseni 10mm kuusiokoloavain sopii, mutta tilaa on muutama sentti. Katkaisin n. 1cm pätkä kuusiokoloavainta ja siihen lenkkiavain kiinni niin sillä onnistuu.
Kun pelkkä teho ei riitä!
LE 600 on öljy joka sopii alfan vaihteistoihin. 75 ja kylmänä rutiseva kakkonen oli historiaa, kun vaihtoi ko. öljyn.
Selessä kylmänä ajoittain esiintyvät rusahdukset hävis LE:llä.
Keppi 156 oli pakko laittaa hetkeksi mobil, jolla vaihteiden kytkeytyminen on selkeästi huononpi "keppi laittaa hanttiin".Nyt LE:llä toimii.
Hakusanaksi LE-VOITELUHUOLTO
Selessä kylmänä ajoittain esiintyvät rusahdukset hävis LE:llä.
Keppi 156 oli pakko laittaa hetkeksi mobil, jolla vaihteiden kytkeytyminen on selkeästi huononpi "keppi laittaa hanttiin".Nyt LE:llä toimii.
Hakusanaksi LE-VOITELUHUOLTO
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
- SPO
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
- Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
- Paikkakunta: Nivala
Mobil suosittelee 164:seen SHC:tä, jota valitettavasti tuli kokeiltua. Noin 15000 km ja vetopyörästö alkoi jollottaa, joten vaihdoin sisään valvolinen GL-4:t ja lisäksi X-1R:n Metallinhoitoaineen(3% Öjytilavuudesta). Nyt on hiljaista ja vaihteet menee huomattavasti keveämmin päälle.
Tuota metallinhoitoainetta suosittelen ehdottomasti, myös moottoriin ja ohjaustehostimeen.
Tuota metallinhoitoainetta suosittelen ehdottomasti, myös moottoriin ja ohjaustehostimeen.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Veneöljypumpun jossa on imu- ja poistopuoli sellaisella on kätevä laittaa öljyt laatikkoon. Samaisella pumpulla olen tyhjännyt ohjaustehostimen öljyt pois.
Täältä löytyisi sellainen Veneily osuudesta:
http://www.zn-uutiset.com/znuutiset_kevat07.pdf
Motonetissa on myös venetarvike osastolla.
Täältä löytyisi sellainen Veneily osuudesta:
http://www.zn-uutiset.com/znuutiset_kevat07.pdf
Motonetissa on myös venetarvike osastolla.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
getvosen laatikko jumittaa lämpösenä mobilin gl-5 öljyillä, siis esim rata-ajon jälkeen.
Vaihdoin nesteen normit gl-4 (lue halvat ei synteettiset) ja sen jälkeen ongelmat poistuivat.
Huhu jopa kertoo että tehdas (fiat) olisi gl-5 muuttanut gl-4 ohjeissaan tämän jumi ongelman vuoksi.
Vaihdoin nesteen normit gl-4 (lue halvat ei synteettiset) ja sen jälkeen ongelmat poistuivat.
Huhu jopa kertoo että tehdas (fiat) olisi gl-5 muuttanut gl-4 ohjeissaan tämän jumi ongelman vuoksi.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
GL-5 :nen ei ole enää suositus,siinä olevat lisä aineet voivat esim jumittaa synkro -renkaat,eli nykyään esim 156 6 v.askiin GL-4:sta !!ps.mun ex 156:seen vaihtoivat GL-5:sta...vaningossa,ajopin niillä muutaman viikon ja ihmettelin ulinaa jota ei ennen kuulunu,kyselin ks.vaihtajalta mitä öljyä olivat laittaneet...aivan oikein GL-5:sta,nyt laatikossa Tutelan GL-4,silti ulina jäi !!!
vaihteistoöljyt
164:ssa jo muutaman päivän on, tuntunut joltisenkin laista jäyk-
kyyttä eteenkin liikkeelle lähdettäessä, vaihteita vaihdettaessa.
ykkönen ja kakkonen menivät pykäliin jotenkin väkinäisesti.
Moottorin lämmettyä, vaihteen menivät kyllä hyvin päälle.
Tuli eilen , käytyä Turussa eli noin edestakaisin 320 km. Vaihteisto
tuntui jollain tavoin paluumatkalla kumman "kireältä".
Tänään sitten kävin korjaamolla ja pyysin vaihtamaan öljyt laatikosta.
Laitettiin Castrol Gl-4 ja ihan kokeeksi Forte lisäainetta.
Syy takelteluun oli ihan selvä; vanha laatikkoöljy oli kuin tervaa aluksi
valuessaan sitten väri vaaleni ja lopuksi tuli jalkahien väristä öljyn-
sekaista vettä.
Nyt toimii- Öljy se. Näköjään laatikkoon tulee mittatikun varren kaut-
ta sen verran kosteutta että, vettä kertyy ajanmittaa laatikkoon.
kyyttä eteenkin liikkeelle lähdettäessä, vaihteita vaihdettaessa.
ykkönen ja kakkonen menivät pykäliin jotenkin väkinäisesti.
Moottorin lämmettyä, vaihteen menivät kyllä hyvin päälle.
Tuli eilen , käytyä Turussa eli noin edestakaisin 320 km. Vaihteisto
tuntui jollain tavoin paluumatkalla kumman "kireältä".
Tänään sitten kävin korjaamolla ja pyysin vaihtamaan öljyt laatikosta.
Laitettiin Castrol Gl-4 ja ihan kokeeksi Forte lisäainetta.
Syy takelteluun oli ihan selvä; vanha laatikkoöljy oli kuin tervaa aluksi
valuessaan sitten väri vaaleni ja lopuksi tuli jalkahien väristä öljyn-
sekaista vettä.
Nyt toimii- Öljy se. Näköjään laatikkoon tulee mittatikun varren kaut-
ta sen verran kosteutta että, vettä kertyy ajanmittaa laatikkoon.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
vaihteistoöljyt
Kyllä 164:sen vaihteiston öljyvaihtoa kehoitetaan huoltokirjassa te-
kemään 40000 km välein. Jufenaut- kuka sitä nyt itsehuoltaja tekee
sitä niinkin usein? kysyn vaan! Nytkin öljy-ja työ maksoi 89 ekua.
kemään 40000 km välein. Jufenaut- kuka sitä nyt itsehuoltaja tekee
sitä niinkin usein? kysyn vaan! Nytkin öljy-ja työ maksoi 89 ekua.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Tutela GI/E? Olisi tarkoitus vaihtaa vaihteistoöljyt ja tuollaista suositellaan. Kyseessä on siis 159 q-tronic.
Onko kokemuksia moisesta tuotteesta? Päädyin kokeilemaan öljynvaihtoa laatikkoon, koska nykyinen (alkuperäinen) öljy aiheuttaa jossain kakkoselta kolmoselle siirryttäessä ajoittain varsin tuntuvan nykäyksen.
Onko kokemuksia moisesta tuotteesta? Päädyin kokeilemaan öljynvaihtoa laatikkoon, koska nykyinen (alkuperäinen) öljy aiheuttaa jossain kakkoselta kolmoselle siirryttäessä ajoittain varsin tuntuvan nykäyksen.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/
Tuo näyttää automaatinkin tilavuuden. Automaattilootissa on vaan usein ongelmana saada kaikkia öljyjä pihalle, joten tällöin täyttömäärä voi olla mitä sattuu.
Tuo näyttää automaatinkin tilavuuden. Automaattilootissa on vaan usein ongelmana saada kaikkia öljyjä pihalle, joten tällöin täyttömäärä voi olla mitä sattuu.
Redlinet tulis maksamaan motonetissä 118,3€geetee kirjoitti:Mitäs öljyjä foorumilaiset suosittelevat 155 q4 laatikkoon/perään?
Kävisikö esim nämä? vai olisiko jotain halvempaa aivan saman asian ajavaa öljyä?
Laatikkoon? RedLine MT-90
Perään? RedLine 75W90 GL5+
(5 X MT-90 + 2 x 75W90)
Tuo ilmeisesti kävisi ainakin perään? Tutela W90/M-DA GL-5 (alkuperäinen suositus)
Mutta onko tämä nyt oikea öljy laatikkoon? Tutela Car Technyx GL-4+
Alkuperäinen suositus on Tutela ZC 80/S GL-4 mutta sitä en löytänyt.
Vai sopisiko Tutela Car Matryx GL-4 paremmin?
Mitä eroa on GL-4 ja GL-4+? Onko 4+ nelosen ja vitosen välimuoto?
Tutelat tulis maksamaan puolet tuosta Redlinen hinnasta..
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Kiitokset noista vinkeistä. Automaattiin näyttäisi olevan kuivatäyttö 6,1 litraa mitä sinne tuskin saa menemään, koska sinne jää aina jonkin verran entistä tavaraa pohjalle.
Jollain sivustolla oli maininta tuosta Tutelan Matryxistä, että ovat muuttaneet suositusta sen suhteen elikkä GL 5:n tilalle pitäisi vaihtaa GL 4(+).
Olipa harvinaisen hankalaa löytää tuota tietoa tilavuudesta.
Jollain sivustolla oli maininta tuosta Tutelan Matryxistä, että ovat muuttaneet suositusta sen suhteen elikkä GL 5:n tilalle pitäisi vaihtaa GL 4(+).
Olipa harvinaisen hankalaa löytää tuota tietoa tilavuudesta.
Einari, käy päivittämässä Q-Tronic, niin se vaihteiden "ryskääminen" loppuu, ja toiminta tulee todella hienostuneeksi, suosittelen.
Vaihteistoöljyn vaihto on tarpeen vasta myöhemmin, 100...150 tkm...
Ja siitä öljytilavuudesta, tuo tilavuus on korjauksen jälkeen tyhjään lootaan pistettävä öljymäärä, eri ohje on täyttöön ja tarkastukseen.
Se V6-laatikon öljynsuosituksen muutos perustuu synkronoinnin parantumiseen, GL-4 öljyssä kun ei ole paineenkeston lisäaineita niinkuin GL-5 öljyssä, koska esim. hypoidiperä tarvii niitä. Jännää että muutos tuli ensin vain GTA ja 3.2 malleihin, vaikka sama loota on monessa muussakin?
Vaihteistoöljyn vaihto on tarpeen vasta myöhemmin, 100...150 tkm...
Ja siitä öljytilavuudesta, tuo tilavuus on korjauksen jälkeen tyhjään lootaan pistettävä öljymäärä, eri ohje on täyttöön ja tarkastukseen.
Se V6-laatikon öljynsuosituksen muutos perustuu synkronoinnin parantumiseen, GL-4 öljyssä kun ei ole paineenkeston lisäaineita niinkuin GL-5 öljyssä, koska esim. hypoidiperä tarvii niitä. Jännää että muutos tuli ensin vain GTA ja 3.2 malleihin, vaikka sama loota on monessa muussakin?
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Ai että käväisen teltta-autossa pävittämässä? Minulla on jäänyt jotenkin heikko kuva täkäläisten "mekaanikkojen" tasosta edes tuohon päivittämiseen. Taannoin jouduin itse lukemaan näytöltä partikkelisuodattimen toiminnasta, ohjelma perskeles kun on lontoonkielinen.seppo kirjoitti:Einari, käy päivittämässä Q-Tronic, niin se vaihteiden "ryskääminen" loppuu, ja toiminta tulee todella hienostuneeksi, suosittelen.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Kyllä siinä vielä se takuu pitäisi olla voimassa. Täytynee sitten käväistä paikallisessa teltta-autossa pyytämässä (=tilaamaassa) qtronicin päivityksen. Kai ne sieltä koneeltaan löytävät moisen päivityksen vai onkohan tämä niitä juttuja, joita on vaan kylmästi jätetty väliin "ei koske meitä"-tapaan.seppo kirjoitti:Niin, nöyryyttäväähän se tietysti on, mutta ei noita päivityksiä muualtakaan saa Eikös se sun auto ole vielä takuun alainen, sillonhan se ei maksa mitään.
Meinasin ensi viikolla vaihtaa normaalin öljynvaihdon yhteydessä myös 147 1,6:een vaihteistoöljyt. Huoltopaikka käyttää Castrolin öljyjä..
Kummat ois paremmat öljyt lootaan??
Castrol Syntrax Universal 75W-90
Synteettinen vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy kohteisiin, joiden vaatimus on
API GL-4 tai GL-5.
vai
Castrol TAF-X 75W-90
Täyssynteettinen vaihteistoöljy. API GL-4+, VW 501.5
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7030024
Kummat ois paremmat öljyt lootaan??
Castrol Syntrax Universal 75W-90
Synteettinen vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy kohteisiin, joiden vaatimus on
API GL-4 tai GL-5.
vai
Castrol TAF-X 75W-90
Täyssynteettinen vaihteistoöljy. API GL-4+, VW 501.5
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7030024
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Kuis paljon tuon 156V6:sen laatikon vetoisuus on, tarttis
käydä öljyostoksilla kun vaihdatan vetareiden sisäpäät... (?)
käydä öljyostoksilla kun vaihdatan vetareiden sisäpäät... (?)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Vaihdoin kuusnepan kakskyt tonnia laatikossa pyörineet Castrolit Matryxiin, jotka olin hankkinut itse asiassa Coupe Fiudeen Redlinen tilalle. Redlineen en ole ollut täysin tyytyväinen.Antieko kirjoitti:sama kokemus täälläkin.Pablo Honey kirjoitti:Mulla on Tutela Car Matryx 75W-90 API GL-4. Ei valittamista, vaihteet toimivat niin kuin pitääkin.
Ei etukäteen olisi voinut uskoa, kuinka ison muutoksen se sai aikaan. Aiemmin koko laatikko oli nykyiseen verrattuna nihkeän/raskaan tuntuinen, ja varsinaisena vikana oli välillä joskin harvoin nelosen kanssa erityisesti pienemmillä kierroksilla suoranaisia kytkentä ongelmia. Se jäi siihen synkan ja vaihteen "väliin", jonka jälkeen keppi piti käydä ravistamassa keskellä , jos vaihteen halusi oikeasti päälle .
Olen suhtautunut näihin öljymerkki keskusteluihin joskus huvittuneestikin kun porukka välillä tunteella tilittää, mutten enää varsinkaan laatikkoöljyjen kohdalla. Vaihdan kyllä varmaan jossain vaiheessa Matryxit myös fiigeliinkin, Redlinen vaihdon jälkeen siihen tuli jokin uusi outo kohina laatikkoon. Kytkeytymisen kanssa ei ongelmia...
Viljan tar fram det som inte fanns.