OBD-koodien luku ei onnistu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

OBD-koodien luku ei onnistu

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tilasin Jaripetterin Alfaan sopivan piuhan ja yritin lukea vikakoodeja. Aloitin homman kytkemällä piuhan koneen (jossa vanha kunnon sarjaportti) ja auton (AR 166 2,5) välille. Sitten virrat autoon päälle ja softa pyörimään. Yksikään kokeilemani ohjelma ei kuitenkaan saanut yhteyttä ECU:un. Softina oli Scantool, Alfadiag (ensin demo, sitten koko versio) ja DiagWin.
-Scantool antaa saman virheilmoituksen "Interface was not found" oli OBD-piuha kytkettynä tai ei.
-Alfadiag antaa OBD-piuha kytkettynä virheilmoituksen "a6:Error sending command to Ecu - aw:Failed to response HEADER byte." Tämä sama ilmoitus tulee myös jos autossa ei ole virtoja päällä tai valitsee listasta tahallisesti väärän ECU:n. Jos OBD-piuha ei ole kytkettynä, on virheilmoitus seuraava: "a6:Error sending command to Ecu - aw:Timeout reading INIT byte."
-DiagWin antaa virheilmoituksen: "Com port succesfully Opened: #1, 3, Interface hardware NOT DETECTED!" oli OBD-piuha kytkettynä tai ei.

Kokeilin varmuuden vuoksi myös toisella läppärillä Scantoolia, mutta virheilmoitus ole sama. Sitten kokeilin vihollisen autoon (Toyota MR2) Scantoolia, mutta eipä saanut sieläkään yhteyttä ECU:un.

Missäs voisi olla vika? Helppo ratkaisu olisi tietenkin se, että Jaripetterin OBD-piuha on viallinen, mutta miksi virheilmoitukset eroavat AlfaDiagissa kun piuha on kiinni tai irti? Läppäriä vaihtamalla vika ei korjaatunut, eikä automerkilläkään ollut vaikutusta...

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Mulla syttyi ABS:n valo.paikkallinen seppä sammutti valon,eli voi olla satunnainen vika...niin ainaskin paikallinen dealer sanoi....!!!!

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Toivotaan niin...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ymmärtääkseni Scantoolia varten tarvitaan ELM-piiriin perustuva interface, eikö ? Hankkimasi piuha ei ole tällainen, vaan asiaan tarkemmin perehtymättä uskon sen perustuvan optoerottimiin. Muihin mainitsemiisi juttuihin en osaa ottaa kantaa.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Nyt alkaa olemaan pää pyörällä näiden ohjelmien ja piuhojen kanssa...

Onko siis olemassa käytännöllisiä ohjeita mitä piuhaa (mihin paikkoihin siinä OBD-liittimessä pitäisi olla liittimet) ja mitä ohjelmaa käyttämällä saa luettua vikakoodeja ja anturidataa. Autoina on siis '99 vuoden 2.0 ts ja 1,6 ts sekä '02 vuoden 166 V6. Ainakin AlfaDiag:in listalta kaikki autot pitäisi olla tuettuina. Mikä olisi siis oikea interface AlfaDiagin kanssa?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Toden totta tuo softa- ja interface-maailma tuntuu olevan sekava. Olen itse rakentanut muutaman erityyppisen interfacen silloin kun perheessä vielä oli Alfa. Kaikki kyllä toimivat ennemmin tai myöhemmin – ihme ja kumma ! Nykyään niitä ei kannata rakennella, koska markkinoilla on paljon kohtuuhintaisia ja monipuolisia laitteita tarjolla. Palstan OBD-asiantuntijat taitavat nukkua vielä, joten laitan muutaman käytännön kokemukseen perustuvan näkökulman ongelmanratkaisuun.

1) Scantool:
Jos mainitsemasi Scantool-ohjelma on sama kuin tuossa linkissä
http://www.scantool.net/index.php niin silloin se toden totta tarvitsee ELM-piiriin pohjautuvan interfacen, joka ”keskustelee” ohjelman kanssa.

2) OBD-piuha ja Alfadiag:
Tulisi toimia ainakin vuoden 1999 mallisten 156:n kanssa. Ovat varmuudella OBD2 yhteensopivia. Siitä sinun vuoden -02 mallisesta 166:sta en tiedä: liittyisikö tämä ongelma EOBD muutokseen vuosituhannen alkupuolella? Katso oheinen linkki
http://www.obd.fi/index.php?option=com_ ... 2&Itemid=2

3) Muutama sananen yhteyksistä:
Tuolta löytyy kytkennät (varmaan olet sen katsonutkin): http://www.obd.fi/index.php?option=com_ ... 7&Itemid=2

Alfadiagin ja interfacen kanssa käytännössä sulla tarvii olla kytkettynä 3 pinniä: pinni 4 tai 5, pinni 7 ja pinni 16. Maapinnit 4 ja 5 voi kytkeä yhteen. Olen kerran törmännyt siihen, että toinen auton liittimen maapinneistä oli ”pimeä”. Enkä tämän vuoksi saanut yhteyttä. Yhdistettyäni molemmat pinnit toisiinsa ongelma poistui. Tarkista vaikkapa yleismittarilla, että auton liittimen maapinnin ja pinni16 välillä on jännitettä.

Tsekkaa myös tietokoneen Com-portti ja sen asetukset. Katso myös ettei se ole jonkin muun ohjelman käytössä. Esimerkiksi Nokian PC-suite kaappaa sen perusasetuksilla itselleen. Toinen ongelma, joka mulla oli erään vanhan läppärin kanssa oli se, että Com-portti oli oikeasti ”pimeä”. Tietokoneen oma diagnoosi ilmoitti sen olevan ok, mutta sen kautta ei kyllä mitään liikkunut mihinkään suuntaan. Enpä lopulta koskaan saanut tietää mikä sitä vaivasi.

Tässä mun kokemukseen perustuvat pointit. Toivottavasti saat apua lähempää.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

JiiPee kirjoitti: 2) OBD-piuha ja Alfadiag:
Tulisi toimia ainakin vuoden 1999 mallisten 156:n kanssa. Ovat varmuudella OBD2 yhteensopivia. Siitä sinun vuoden -02 mallisesta 166:sta en tiedä: liittyisikö tämä ongelma EOBD muutokseen vuosituhannen alkupuolella? Katso oheinen linkki
http://www.obd.fi/index.php?option=com_ ... 2&Itemid=2
Alle mallivuoden 2001 alfat eivät ole OBD2-yhteensopivia (EOBD~OBD2). Omasta 2001-mallisesta 156:sta sain koodit hyvin ulos ja nollattua scanmasterin ilmaisversiolla piuhana ELM323-piiriin perustuva. OBDII logger on myös kätevä työkalu. Jeff Noxin skemaan perustuvalla ISO-sarjakaapelilla toimivaa OBD2/EOBD-ohjelmaa en löytänyt, kuin FreeDiag:n (unix-like käyttöjärjestelmiin, kuten GNU/Linux), mutten saanut sitä juttelemaan Alfani kanssa.

Alfadiag ja TSDiag toimivat ISO-sarjakaapelilla alle 2001-mallisissa.

Jotain jutustelua: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=128569 ja haulla lisää

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Pyörryttää tämä kuvio edelleen.

Tutkin autojen OBD-liittimet ja seuraavat pinnit löytyivät:
-156 vm 1999: 1,3,4,5,7,8,9,11,16. Sekä pinnien 4-16 ja 5-16 väliltä löytyy noin 12v jännite
-166 vm 2002: 1,3,4,5,7,8,9,11,12,15,16. Sekä pinnien 4-16 ja 5-16 väliltä löytyy noin 12v jännite.

Eli eli, ilmeisesti jos ei ole pinniä paikalla 15, ei ole OBD2 yhteensopiva, vai kuinka? Millä ihmeen tempulla sitten voidaan lukea vikakoodeja vm.1999 AR156 2.0 TS:stä AlfaDiagilla+ISOsarjakaapelilla??? Olletikin tämä jaripetterin OBD2-RS232 on tuo kyseinen ISOsarjakaapeli.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Tekijä kirjoitti:Millä ihmeen tempulla sitten voidaan lukea vikakoodeja vm.1999 AR156 2.0 TS:stä AlfaDiagilla+ISOsarjakaapelilla??? Olletikin tämä jaripetterin OBD2-RS232 on tuo kyseinen ISOsarjakaapeli.
http://www.alfa145.co.uk/obd/ufkskneihu ... r_1_05.zip

On TSDiag:n testeri, jolla voi testata piuhan, ecun ja tsdiagin yhteensopivuuden. Tuolla jos toimii, niin melko suurella varmuudella sekä alfadiag ja tsdiag wörkkii.
It will work on an Alfa Romeo with M1.5.5 ECU - if in doubt try using the tester program, or contact me with your details. To check, the ECU is mounted on top of the throttle body, and should be marked with one of the following Bosch ECU numbers:


0.261.204.732 Alfa Romeo 156 1.8 16v TS
0.261.204.270 Alfa Romeo 156 2.0 16v TS
0.261.204.578 Fiat Bravo/a 1.2 16v
0.261.204.945 Alfa Romeo 145/146 1.8 TS 16v
0.261.204.946 Alfa Romeo 145/146 2.0 TS 16v
0.261.206.060 Alfa Romeo Spider/GTV 1.8 TS 16v
0.261.206.061 Alfa Romeo Spider/GTV 2.0 TS 16v
0.261.204.947 Alfa Romeo 156 1.8 TS 16v
0.261.204.948 Alfa Romeo 156 2.0 TS 16v
0.261.204.943 Alfa Romeo 145/146 1.4 TS 16v
0.261.204.944 Alfa Romeo 145/146 1.6 TS 16v
0.261.204.731 Alfa Romeo 156 1.6 TS 16v
0.261.204.733 Alfa Romeo 147 2.0 16v TS
0.261.206.276 Fiat Bravo/a 1.2 16v

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Joksa kirjoitti:Alle mallivuoden 2001 alfat eivät ole OBD2-yhteensopivia (EOBD~OBD2).
Oho ja mä kun luulin, että ne ovat :oops: Mulla oli jostain tullut se käsitys, että EOBD on eurooppalaisten seuraava askel jenkkien OBD2:sta. Hyvä, että korjasit. Pitäisi lukeman artikkelit tarkemmin netistä.
Tekijä kirjoitti:Sekä pinnien 4-16 ja 5-16 väliltä löytyy noin 12v jännite
Hyvä, siis se puoli on kunnossa. Mielestäni on aivan sama, kummassa sulla on maa kytkettynä(4 tai 5). Omassa interfacessa pinnit 4 ja 5 on kytketty varmuuden vuoksi rinnan. Jos sulla on vain yksi maapinni, niin kytke se pinni5:n reikään (signaalimaa). Alfahommissa et tarvitse pinniä nro 15. Interfacesta sitä ei tarvitse poistaa, jos se siinä on.
Tekijä kirjoitti:Millä ihmeen tempulla sitten voidaan lukea vikakoodeja vm.1999 AR156 2.0 TS:stä AlfaDiagilla+ISOsarjakaapelilla??? Olletikin tämä jaripetterin OBD2-RS232 on tuo kyseinen ISOsarjakaapeli.
Minun mielestäni sinun pitäisi tuolla yhdistelmällä tulisi saada luetuksi koodeja 156:sta. Mulla oli samanlainen, mutta vuoden vanhempi Alfa aikoinaan ja tulin kokeilleeksi omia ja muidenkin interfaceja mukaan lukien ohjelmat Alfa TS diag ja Alfadiag. Kaikki wörkki hyvin lukuunottamatta joitain ohjelman kaatumiskertoja.

Btw, Joksalla on hyvät vinkit omassa viestissään. Tsekkaa vielä, että tuossa listassa on mainittuna sun auton ecu. Sarjanumero on ecun päällä. Kannattaa kokeilla tuolla testeriohjelmalla. Jos yhteyttä ei tule, on vika joko piuhassa tai sitten tietokoneessasi. Onko mahdollista, että joku muu voisi kokeilla sun piuhan toimivuutta ?

JAM
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 23:03
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja JAM »

Onhan .NET Framework Version 1.1 asennettuna läppäriin. Ainakin AlfaDiag vaatii tuon ja varmaankin muutkin softat.

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

JAM kirjoitti:Onhan .NET Framework Version 1.1 asennettuna läppäriin. Ainakin AlfaDiag vaatii tuon ja varmaankin muutkin softat.
Jos Framet on asentamatta, niin Alfadiaggi ei lähde edes käyntiin. Tässä tapauksessa ei ole siis kyse tästä.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Päivitystä tilanteeseen:

-Jaripetteri toimitti uuden kaapelin, mutta vika pysyi samana.

-Joksan antaman linkin perusteella kokeilin yhteyttä TSDiagin testisoftalla, joka sai yhteyden molempien autojen ECU:hin! Tämä on erikoista, sillä tuon 166:ssa olevan Motronic M2.1 järjestelmän ei kaiketi pitäisi kommunikoida TSDiagin kanssa.

Ratkaisuna en mielläni ottaisi TSDiagin hankkimista, koska:
*ehdin jo ostaa AlfaDiag:in kokoversion
*TSDiagin lisenssi on vain yhdelle ECU:lle, ja nyt kun touhutaan kolmen auton kanssa, ei tuo oikein vaan toimi.

Herra Derek AlfaDiagin supportista on vastaillut kyselyihini, ja toimittikin jonkin softan, jolla yhteyttä kokeiltiin. Toimitin hänelle tallentamani testifilet, ja katsotaan josko he siellä saisivat niistä jotain irti.

Onhan todella haastava projekti!!!

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Tekijä kirjoitti: -Joksan antaman linkin perusteella kokeilin yhteyttä TSDiagin testisoftalla, joka sai yhteyden molempien autojen ECU:hin! Tämä on erikoista, sillä tuon 166:ssa olevan Motronic M2.1 järjestelmän ei kaiketi pitäisi kommunikoida TSDiagin kanssa.
Sain minäkin yhteyden ECUun jota varsinainen TSDiag ei tue, mutta kaapelin toimivuus tuli tarkistettua (oletettavasti).

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ainakin mulla TSdiag kaatuili jatkuvasti eivätkä kaikki mittaustiedot siirtyneet, joten en voi suositella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tekijä kirjoitti:Onhan todella haastava projekti!!!
Tämmöistähän se näiden DIY vehkeiden kanssa on, mutta silti mielenkiintoista, eikö ? Enpä olisi ohjelmaa osannut epäillä. Hyvä juttu, että yhteydet muodostuvat pikkuhiljaa. :-D TSdiagin testillä toimii näemmä, mutta saitko sillä Alfadiagin demolla yhteydet wörkkimään ?

EDIT: niin ja pidä se alfadiag. Paljon loogisemman oloinen ja siististi tehty. TSdiag kaatuili mullakin, mutta sain sen irti mitä silloin tarvitsin.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

EOBD ohjelmista puheen ollen tsekkailen anturien antamaa informaatiota, niin tein havainnon että yksi lambdoista näytti koko ajan 0,75V jännitettä. Liekkö tuo merkki siitä, että se on mykkä?

Mulla on tämä ohjelma käytössä (freeware versiona):

http://www.wgsoft.de/modules.php?name=C ... page&pid=1

Ja tämä adapteri:

http://www.obd.fi/index.php?page=shop.p ... &Itemid=23
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Dobber kirjoitti:EOBD ohjelmista puheen ollen tsekkailen anturien antamaa informaatiota, niin tein havainnon että yksi lambdoista näytti koko ajan 0,75V jännitettä.
Ainaki kylmästartin jälkeen monitorilambda (bank1, sensor2) piirtää tasaista jonkin aikaa.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Sain vastauksen AlfaDiagin supportista Derekiltä, että vuosimallin 2002 AR 166 V6 on EOBD, jota ei AlfaDiag tue! Tämä tosiasia on kai sitten hyväksyttävä, ja tilattava jokin ELM323 sovitin tuota autoa varten.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Dobber kirjoitti:EOBD ohjelmista puheen ollen tsekkailen anturien antamaa informaatiota, niin tein havainnon että yksi lambdoista näytti koko ajan 0,75V jännitettä. Liekkö tuo merkki siitä, että se on mykkä?

Mulla on tämä ohjelma käytössä (freeware versiona):

http://www.wgsoft.de/modules.php?name=C ... page&pid=1

Ja tämä adapteri:

http://www.obd.fi/index.php?page=shop.p ... &Itemid=23
Toimivatko nämä palikat OBD2 Alfan (1.9JTDm -05) kanssa???

Vastaa Viestiin