156 jarruasiaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

156 jarruasiaa

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Sainpas sitten Alfan vuokratallista ulos, kun vähän aikaa vittuilin joulumarkkinakojujen pitäjille, että siirtäisivät inan tavaroitaan. Noh, pari tuntia jouduin seisottaa rakastani ulkona jonka jälkeen ABS:t lopetti toimintansa ja käsijarru (laitoin vahingossa päälle) jäätyi ihan totaalisesti.. Oli hauskaa ajaa autoa takaisin talliin.
Onko jollakin kokemusta tuosta ABS ongelmasta? Mitäs se uusi anturi kustantaa? Kässärin jäätyminen taitaa myös olla yleistä 156:n kohdalla..

Tämä taitaa olla jotain protestia, kun en ole antanut Alfan nukkua talviunta rauhassa aikaisempien vuosien tapaan... :roll:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 156 jarruasiaa

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Cuore Sportivo kirjoitti:Sainpas sitten Alfan vuokratallista ulos, kun vähän aikaa vittuilin joulumarkkinakojujen pitäjille, että siirtäisivät inan tavaroitaan.
Alkoiko tapahtumaan kun pistit koneen käyntiin ja annoit vähän kierroksia? :silly:

Perhana ei kässäriä uskalla käyttää, joko satula jää jumiin tai vaijeri jäätyy..

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Moro,

Se käsijarru jäätyy jos vie auton lämpimästä pakkaseen, mutta jos auto on koko ajan pakkasessa niin ei jäädy. Jos on talvella nollakeli tai yli niin ei kannata käyttää käsijarrua, koska jos parkissa ollessa kylmenee niin aika varmasti jäätyy. Vaimohan tuo aina tahtoo vetää kässärin päälle -toistaiseksi on irronnu pikkusen vivusta nykimällä...

Siitä ABSien anturista. Veikkailisin kosteutta siellä pyörän pyörimisnopeuden anturissa. Jos käyttää anturia/johtoa/suojakumia irti ja kuivaa esim. paineilmalla niin apu voi oll ayhtä pitkäaikainen kuin ostamall uusi anturi. Kannattaa ainakin koettaa.
MP

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: 156 jarruasiaa

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Alkoiko tapahtumaan kun pistit koneen käyntiin ja annoit vähän kierroksia?
:-D

Homma hoitui ihan keskustelemalla.. Muuten olisi varmaan joutunut laittamaan kuutosen rähisemään sedille.
MP kirjoitti:Se käsijarru jäätyy jos vie auton lämpimästä pakkaseen, mutta jos auto on koko ajan pakkasessa niin ei jäädy. Jos on talvella nollakeli tai yli niin ei kannata käyttää käsijarrua, koska jos parkissa ollessa kylmenee niin aika varmasti jäätyy. Vaimohan tuo aina tahtoo vetää kässärin päälle -toistaiseksi on irronnu pikkusen vivusta nykimällä...

Siitä ABSien anturista. Veikkailisin kosteutta siellä pyörän pyörimisnopeuden anturissa. Jos käyttää anturia/johtoa/suojakumia irti ja kuivaa esim. paineilmalla niin apu voi oll ayhtä pitkäaikainen kuin ostamall uusi anturi. Kannattaa ainakin koettaa.
Kiitoksia, näin se näyttää olevan!
Ei ole meikäläisellä pahemmin talvikokemusta 156:sen kanssa.. Viime talvena auto oli pari kuukautta ajossa, eli ulkona koko ajan... Silloin ei ollut kässärin kanssa ongelmia. Nyt auto on ollut pääosin lämpimässä tallissa ja olen ottanut sen ajoon vain tarvittaessa.
Eikös näissä ole ollut myös sellaista vikaa, että vaijerin suojakuori (vaimikähelvettisenytolinimeltään) tahtoo rikkoutua ja tästä syystä käsijarru jäätyy herkemmin?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 jarruasiaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Cuore Sportivo kirjoitti: Eikös näissä ole ollut myös sellaista vikaa, että vaijerin suojakuori (vaimikähelvettisenytolinimeltään) tahtoo rikkoutua ja tästä syystä käsijarru jäätyy herkemmin?
Näyttäs ainakin suojakumit olevan aika kulutustavaraa tossa vaijerin päissä... Omasta otin vaijerit irti ja laskin öljyä niin kauan että tihkui läpi ja on tähän asti toiminut...

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Mulla myös käsijarru meinaa jäätyä, eipä oo sitten tullu juuri käytettyä. Vaijeri varmaan vasemmalta puolelta rikki ja sitten pääsee jäätymään jumiin.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

ABSit heräsi itsestään henkiin... 8)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cuore Sportivo kirjoitti:ABSit heräsi itsestään henkiin... 8)
taisi olla sielläki kosteutta, älä säilytä sitä siellä tallissa :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

V6 kirjoitti:taisi olla sielläki kosteutta, älä säilytä sitä siellä tallissa
:mrgreen:

pinokkio70
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Elo 2003, 02:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pinokkio70 »

Ilmestyikö ABS:n toimimattomuus vasta käsijarrun jumituksen jälkeen? Mulle nimittäin kävi kerran niin, että käsijarru jumitti ja sen yhteydessä ABS:n varoitusvalo alkoi palamaan. Varoitusvalo loppui palamasta heti, kun käsijarru oli saatu kuntoon ja kone käynnistetty uudestaan.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

pinokkio70 kirjoitti:Ilmestyikö ABS:n toimimattomuus vasta käsijarrun jumituksen jälkeen? Mulle nimittäin kävi kerran niin, että käsijarru jumitti ja sen yhteydessä ABS:n varoitusvalo alkoi palamaan. Varoitusvalo loppui palamasta heti, kun käsijarru oli saatu kuntoon ja kone käynnistetty uudestaan.
Njoo.. Samaan aikaan tuo kyllä tapahtui. Ajelin sen jälkeen n. 5km., eikä se kässäri vielä täysin voimissaan ollut sen jälkeen. Tänään aamupäivästä menin sitten testaamaan, niin ongelmat olivat ohi.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Nyt kun 156:n jarruista kerran on juttua, niin onko muilla ollut ongelmia jarrujen "häipymisen" kanssa sadekeleillä? kun vettä tulee taivaalta niin pitemmälllä reissulla pitkän risteyksettömän osion jälkeen pyrittäessä pysähtymään se ei niin vaan onnistukkaan. Jarrut häipyvät samalla tavalla kun joskus regataa radalla piinatessa :oops: Tosin palaavat kyllä muutamassa sekunnissa (joskus saattaa olla liikaa toi pari sekuntia :shock: )

Ei kai sinne voi vettäkään niin paljon jäädä? Mutta ongelma kun on ainoastaan sadekelillä... :?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kyllä väittäisin että vesi se on joka tekee tepposet. Mulla on sateella (mahdollisuuksien mukaan) tapana painaa kevyesti etukäteen vedet pois kitkapinnoilta. Alfan kanssa mielestäni ilmiö ei ole niin selvä kuin edellisen kanssa, mutta voi olla kuvittelua. Eri merkkiset jarrupalat voi vähän vaikuttaa asiaan. Ehkä toiset on herkempiä vedelle? Hommaa sellaset uritetut laikat, toimii varmaan märälläkin paremmin?

Vanhat lasittuneet palatkin voi olla aika herkät?
Ayrton Senna da Silva forever

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Pesun jälkeen olen huomannut saman ominaisuuden. Ei kannata ensimmäiseen risteykseen kauheella vauhdilla posottaa.... saattaa mennä muuten pitkäks :wink:
Ei enää Alfaa... eipä

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Maho kirjoitti:Pesun jälkeen olen huomannut saman ominaisuuden. Ei kannata ensimmäiseen risteykseen kauheella vauhdilla posottaa.... saattaa mennä muuten pitkäks :wink:

Sama homma joskus aamuisin ekan jarrutuksen kanssa, eli kannattaa käyttää hiukan jarruja ennenkuin alkaa tosissaan ajamaan.Kosteutta/paskaa jarruissa. Tuo on kyllä aivan normaalia kaikissa jarruissa/autoissa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

V6 kirjoitti:
Maho kirjoitti:Pesun jälkeen olen huomannut saman ominaisuuden. Ei kannata ensimmäiseen risteykseen kauheella vauhdilla posottaa.... saattaa mennä muuten pitkäks :wink:

Sama homma joskus aamuisin ekan jarrutuksen kanssa, eli kannattaa käyttää hiukan jarruja ennenkuin alkaa tosissaan ajamaan.Kosteutta/paskaa jarruissa. Tuo on kyllä aivan normaalia kaikissa jarruissa/autoissa.
Enpä ole törmännyt samanlaiseen ongelmaan ainakaan toistaiseksi. Jarrut pelittää kuten pitää ensimmäisestä mutkasta lähtien. :wink:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

V6 kirjoitti: Tuo on kyllä aivan normaalia kaikissa jarruissa/autoissa.
Kyllähän se normaalia on kun auto jonkin aikaa seisoo, mutta tää on kyllä ensimmäinen auto mikä tekee ajossa näin. Pelottavaa.. :crazyeyes:


Saako muuten 156:een uritettuja levyjä ihan paikallisista varaosaputkista niinkuin esim. näihin merkonoomimersuihin ja muihin juniorikosvoortteihin?

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Cuore Sportivo kirjoitti:ABSit heräsi itsestään henkiin... 8)
Mulla muuten on käynyt myös näin, oikeastaan pari kertaa talvessa (paitsi tänä talvena ei vielä). Yleensä ilmiö on se, että kun lähtee liukkaalla risteyksestä, etenkin jos samalla kääntyy eli etupyörät sutivat eri tahtia, niin ABS-valo syttyy ja ABSit menevät pois päältä. Ekan kerran ilmeni jo takuuaikana, mainitsin asiasta Delta-autossa ja ilmeisesti ne jotain sille anturille tekivätkin. Ei tosin auttanut: vika on ilmennyt senkin jälkeen. Hassua tilanteessa on se, että ilmiö tapahtuu liikkeelle lähdettäessä, ei jarrutettaessa :o Mutta korjaus on helppo: pysäytetään auto, sammutetaan se, startataan ja lähdetään taas liikkeelle (juu, olen tietotekniikkapuolen DI :-D ) ABS-valo palaa vielä hetken (ilmeisesti softa haistelee että onko jarruissa oikeasti häikkää), menee sitten pois päältä ja ABSit toimivat jälleen.

Apropoos - paljonkos jarrujen on muuten normaalia puoltaa? Pari kertaa talvessa olen huomannut sitäkin, että kun vauhdista jarruttaa niin että ABSit puuttuvat peliin, niin autopa ei menekään suoraan, vaan jarrua joutuu löysäämään ja tekemään korjausliikkeen, ihan kuin lukkiutuvilla jarruilla. Mutta kun tätä ei tapahdu systemaattisesti (tai no, pitäisi oikeastaan kokeilla muutaman kerran samasta vauhdista) niin olen ajatellut että ehkä tämä voi aiheutua tienpinnasta - esim paljon lunta tai kuoppia?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Veikkaisin tien pintaa. Kyllä silloin ABS:ien kanssakin saa ohjailla (jarruahan ei tarvi höllätä...).

Vaikka täytyy myöntää että mökki tiellä pehmeässä lumessa meinasin suistua tieltä mutkasssa (tilanne mopeus) ja jarrujen höllääminen toi paremman tuloksen kuin ABS:ien kanssa sompailu.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Wile E. Coyote kirjoitti:Veikkaisin tien pintaa. Kyllä silloin ABS:ien kanssakin saa ohjailla (jarruahan ei tarvi höllätä...).

Vaikka täytyy myöntää että mökki tiellä pehmeässä lumessa meinasin suistua tieltä mutkasssa (tilanne mopeus) ja jarrujen höllääminen toi paremman tuloksen kuin ABS:ien kanssa sompailu.
Sama homma käynyt itsellänikin jarrutuksen suhteen.
Tänään oli lähellä etten ajanut hankeen, kun polkaisin pienempää vaihdetta mutkaan tullessa... ...lähti "hieman puskemaan". Onneksi kytkin on keksitty.

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Wile E. Coyote kirjoitti:Veikkaisin tien pintaa. Kyllä silloin ABS:ien kanssakin saa ohjailla (jarruahan ei tarvi höllätä...).

Vaikka täytyy myöntää että mökki tiellä pehmeässä lumessa meinasin suistua tieltä mutkasssa (tilanne mopeus) ja jarrujen höllääminen toi paremman tuloksen kuin ABS:ien kanssa sompailu.
Joo, oli nimittäin vuosi sitten joulun alla melkoinen lumipyry ja varmaan oli kinostanut tiellekin. Jokaisen vastaantulevan rekan kohdalla sai käytännössä pysähtyä kun pöllyssä ei nähnyt sitten yhtään mitään. Pari kertaa siinä piti aika pikaiseen harkita että hölläänkö jarrua vai en, kun auton kylki alkaa kääntymään rekankeulaa kohti - päätin höllätä :-D Nimimerkillä Olisi Se Ehkä Ilmankin Kääntynyt, Ehkä :)

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

sami_r kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:Veikkaisin tien pintaa. Kyllä silloin ABS:ien kanssakin saa ohjailla (jarruahan ei tarvi höllätä...).

Vaikka täytyy myöntää että mökki tiellä pehmeässä lumessa meinasin suistua tieltä mutkasssa (tilanne mopeus) ja jarrujen höllääminen toi paremman tuloksen kuin ABS:ien kanssa sompailu.
Joo, oli nimittäin vuosi sitten joulun alla melkoinen lumipyry ja varmaan oli kinostanut tiellekin. Jokaisen vastaantulevan rekan kohdalla sai käytännössä pysähtyä kun pöllyssä ei nähnyt sitten yhtään mitään. Pari kertaa siinä piti aika pikaiseen harkita että hölläänkö jarrua vai en, kun auton kylki alkaa kääntymään rekankeulaa kohti - päätin höllätä :-D Nimimerkillä Olisi Se Ehkä Ilmankin Kääntynyt, Ehkä :)
Takajarrut tuntuu ottavan liukkaalla vähän liian innokkaasti kiinni. ABSit varmaan toimii, mutta mielestäni ei parhaalla mahdollisella tavalla. Omien kokemuksien mukaan takapyörät menevät hetkeksi lukkoon jos ei poljinta polje tarpeeksi KOVAA!
Kokeilin tuon samalla pätkällä pariin otteeseen liukkaalla tiellä ja kevyellä jarrun painamisella niin, että absit rupesivat ruksuttamaan perä meinasi lähteä irti. Kun jarrupoljinta painoi reilummin pysyi perä siellä missä se kuuluukin.
Tekniikasta en ymmärrä mitään, mutta perstuntumalta ABSit pitää toimintaperiaatteensa paremmin kun poljinta polkee vähän reilummin.

Kokeilkaa joku muukin kun tulee sopivat kelit pitääkö tämä yhtään paikkansa!

Niin ja kokeilkaa semmosella tiellä että tilaa on! Minä en ota kokeilusta mitään vastuuta :)
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

ABS jarrujen käyttöohjevideo:
http://www.theautochannel.com/media/net ... -steer.asx

Tuolla on muuten muitakin ihan mielenkiintoisia videoita.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Jep

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Jeps. Eilen sitten minullakin. Kuskasin muksuja harrastuksiin ja jätin auton mäkeen käsijarrun kera. Jarru jäässä ja ABS valo ilmoitti olemattomuudestaan :crazyeyes:
käsijarru ei ollut ekaa kertaa jäässä. Tuntuu olevan tän talven uus ongelma. ABS valo katosi itsestään seuraavan startin yhteydessä.
Tarttee varmaan seuraavan huollon yhteydessä pyytää tarkastamaan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tänään alkoi omassa autossa ABS:n merkkivalo palaa. Käkkäriä on ajoittain käytetty ja jarrupalat taakse vaihdettu kesäkuussa. Ajoittaista vinkunaa on esiintynyt, mutta muutoin pysäyttimet eivät ole oireilleet.

Merkkivalo kertoo jostakin ongelmasta, mutta ei tuon takia pajalle tarvinne ajaa? Eihän Ferrareissakaan wanhan hywän aickan lukkiutumattomia jarruja ollut!

Odotellaan, että tämäkin merkkivalo sammuu jossakin vaiheessa itsekseen...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Ainakin toisissa autoissa tuo syttyy jos ei tule pulssia joltain pyörältä muiden pyöriessä... eli jokin antureista rikki(yleensä hajoaa vain asentajan toimesta:)), anturi siirtynyt tai liitin tms. hapettunut ja kontakti kateissa...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mulla polttaa 164 ABS-valoa aina välillä.
Hauskinta onkin, kun se ei talvella temppuillut yhtään, vaikka temppuili syksyllä ja lumien lähdettyä alkoi taas heti.
Nyt ei ole taas tehnyt kuukauteen mitään, kai siellä on jotain paskaa antureiden välissä, ja reagoi sitten johonkin, mutta talvella ei mitään :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfissimo kirjoitti:Mulla polttaa 164 ABS-valoa aina välillä.
Hauskinta onkin, kun se ei talvella temppuillut yhtään, vaikka temppuili syksyllä ja lumien lähdettyä alkoi taas heti.
Nyt ei ole taas tehnyt kuukauteen mitään, kai siellä on jotain paskaa antureiden välissä, ja reagoi sitten johonkin, mutta talvella ei mitään :roll:
Mulla teki 156 samaa, syykin selvis... talvirenkaissa eri profiili edessä ja takana :oops:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Profiili on kyllä sama sekä edessä että takana, mutta voisiko renkaiden kuluneisuus toisella akselilla haitata noin paljon.
Toisaalta äkkiähän siinä tulee useiden millien heitto, kun takana on 8 ja edessä 5 milliä pintaa.
Tekeekö se sitten yhteensä 6mm halkaisijassa :roll: , joka taas on vierintämatkassa melko monta prosenttia... Enpäs olekaan ajatellut 8) .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

tuo 3 millin syvyysero kuviossa tekee äkkiä laskettuna kahden sentin luokkaa kierrokselle matkaeroa mikä saattaisi juuri ja juuri riittää anturin pulssin yli... riippuen tietysti että kuinka tiheä hammastus pulssipyörässä on. Varmaan ABS yksikkö kyllä ihmettelee jos ei paineta jarrua, ajetaan suoraan ja laskenta etu ja takapään välillä heittää koko ajan 8)

Eipä ole ennen tullut edes mieleen että ABS on ihmeissään jos vaihtaa vanhan jenkki tyylisen rengastuksen : Isot munkin taakse ja pienet kärrynpyörät eteen... :roll:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

eltsu kirjoitti: Isot munkin taakse ja pienet kärrynpyörät eteen... :roll:
Mulle oli autoliike laittanut eteen 195/50 R15 Blizzakit ja taakse 215/65 R15 Blizzakit :crazyeyes: ....halkaisijaero vaatimattomat 84mm.... :lol: enkä minäkään huomannu ennen kun ensimmäisenä talvena aloin asentamaan paikalleen, notta voi prkl.... :oops:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Vittorio Jano kirjoitti:Tänään alkoi omassa autossa ABS:n merkkivalo palaa.

...

Odotellaan, että tämäkin merkkivalo sammuu jossakin vaiheessa itsekseen...
Eilen se sitten sammui ihan itsekseen. On se vaan hienoa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

MP kirjoitti:Se käsijarru jäätyy jos vie auton lämpimästä pakkaseen, mutta jos auto on koko ajan pakkasessa niin ei jäädy. Jos on talvella nollakeli tai yli niin ei kannata käyttää käsijarrua, koska jos parkissa ollessa kylmenee niin aika varmasti jäätyy. Vaimohan tuo aina tahtoo vetää kässärin päälle -toistaiseksi on irronnu pikkusen vivusta nykimällä...
Minulla on auto kotona lämpimässä tallissa ja töissä ulkona. Käsijarrun kanssa ei ole koskaan ollut huolia vaikka käytän sitä aina.
Konepellin aukaisuvaijeri sen sijaan on pakkasella täysin jumissa.

Nämä kokemukset edellisesta 156 2.0 TS mallista, uudesta ei vielä ole (156 2.5 V6 STW)

Mikko S.
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2004, 16:40
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Mikko S. »

Saikohan vaimo aikaan mitään tuhoa tänä aamuna...

Kässäri oli yöllä jäätynyt ja oli ajanut puoli kilometria huutavilla jarruilla :oops: ennenkuin oli jarru hellittänyt... Elikkä mitähän tuosta on voinut aiheutua?
-Alfa 2.5 V6 -99-

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Pyörikö pyörä vai huusiko rengas?? jos pyöri eli ei niin pahasti jumissa niin pahimmillaan kuumenneet jarrut polttaa rasvat pois pyöränlaakerista ja se menee kaput. tai sitten menee jarrulevyt kieroon, palat pilalle tms.. tuskin noin lyhyellä matkalla mitään dramaattista tapahtuu.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mikko S. kirjoitti:Saikohan vaimo aikaan mitään tuhoa tänä aamuna...

Kässäri oli yöllä jäätynyt ja oli ajanut puoli kilometria huutavilla jarruilla :oops: ennenkuin oli jarru hellittänyt... Elikkä mitähän tuosta on voinut aiheutua?
Käsijarrunvaijerin kuori on varmaan vaihtokunnossa ja päästää vettä sisään. Suosittelisin vaihtamaan ennen kuin vaimos pistää auton remonttiin tai jäät itse jonnekin jumiin kun ei pyörät pyöri...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Vaihdatin viimekevättalvella kässärivaijerin, eipä auttanut jääjumiin. Ei edes nyt kesän jäljiltä. Viime viikolla tuli kaiveltua kuoppaa pihatiehen aamulla kun sama tanan oikea takapyörä oli taas aamulla jäässä.

En vaan jaksanut kaivaa kuoppaa pyörän alle töihin asti, onneksi aurinko nousi ja sulatti jään :-D

Olen suunnitellut spruuttaavani vaijerin kuoren sisään CRC:tä jollain konstilla.

spetz
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spetz »

Eräs tuttavani keksi pellepelottomana laittaa ylimääräisen lyijyhyytelöakun ja langat kässärin molempiin päihin... että kato jos jäätyy ni saa virralla sulatettua. noh kässäri jumitti sitten noin -5 ensimmäisen kerran ja kaveri iloisesti kokeili patenttiaan... ja kappas kässärihän suli auki.

hauskaksi homma muuttui kun patentti jäikin samalla kertaa hieman pitemmäksi aikaa kytketyksi ja kässärin kuori syttyi tankin vieressä palamaan. Onneksi oli 2kg sammutin herralla takakontissa ja tankki ei ehtinyt sulaa puhki. että sillee

voin sanoa että oli siinä naurussa pitelemistä kun seistiin vieressä (teini-ikäisenä ei tajuttu että jos se pensa pääsee possahtaa (3P:n sääntö) niin ei kannata olla lähellä...)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mulla oli viime syksyn kuori puhki ja joka aamu tallista lähtiessä kuului kumea "POM" ja alfa nytkähti liikkeelle :) Uusi kuori milanosta paransi vaivan.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Syttyi se abs-valo minullakin. Senverran otin selvää että DA tutkii asian testerillä, hintaan 64 ! Plus kaikki muut työt ja osat...
Sain samalla vinkin itsediagnoosiin, mittaa kaikki anturit yleismittarilla siitä liitoskohdasta. Mitattu on. Edessä samat arvot ja takana myös samat, tosin takaa ei tullut mitään arvoa mittariin!? Meni enempi aikaa purkamiseen kuin mittaamiseen...

Nyt mietin että antaako olla vai lampsinko lähimpään Bosch putkaan tiistaina päivän valjetessa.

Vai onko teillä toverit mitään vinkkejä?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Testeri kertoi oikeanpuoleisen "wheel speed sensor" viasta.
Kustannukset: Testeri 50, uusi anturi Saksasta tilattuna 55.

Paikka: Autosähkö Häkkinen , Turku.

DA pyysi pelkästä anturista yli 100 ...
Makaroonia jo vuodesta -98

Vastaa Viestiin