156 V6:n voimansiirto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

156 V6:n voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Olen nyt ajellut 156 V6:llani muutama kuukauden ja pannut merkille selvän vinkunan voimansiirrosta etenkin moottorijarrutuksen yhteydessä. Kuuluu hyvin esim kolmosella nelosella vauhdissa 30-40 kmh mutta myös vaikka kuutosella jos on vähän enemmän vauhtia. Vaikea sanoa esiintyykö kovemmassa vauhdissa kun muut hälyt lisääntyvät. Tunnistavatko muut veekutosten kuskit ilmiön vai onko kyseessä vika? Kysyn samassa yhteydessä vaihteiden päällemenosta että meneekö mielestänne kuin kuuma veitsi voihin vai tunnetteko jonkinlaisen vastuksen jos nopsaan vaihtaa? Takuita löytyy joten pessimistisiä arvioita kärsii esittää. Niin, autolla on ajettu vain 30.000km.

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Eipä sitä ole täällä kukaan osannut selittää. Mulla tuo "vinkuna" kuuluu kun moottori on täysin lämmin. Kovimmin se kuuluu kun ajan kolmosella noin 3000 kierrosta, ja moottorijarrutuksissa. Muilla kuin kolmos- ja ehkä nelosvaihteilla se ei tunnu kuuluvan. Vaihteistoöljyn vaihto tuntui vähentävän sitä hieman - kytkin ja vaihteisto on ok. Hihnan tai vesipumpun ääni se ei ole. Autolla on ajettu n. 50000, ostettu 15000 km sitten ja ääni on pysynyt.

Olisi tietysti kiva saada se ulina pois, mutta jos kuuluu asiaan niin sitten ei :)

Oletkin jo näköjään käynyt katsomassa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3095

Mun alfassa ykkönen on kylmänä hieman jäykähkö, vaihtaminen on sulavaa, mutta ei aivan 100% vastuksetonta - eikös sellainen kuulu japanilaisiin autoihin :) Aluksi vaihteisto "kolisi" hieman, mutta hiljeni kun vaihdatutin vaihteistoöljyt - autoa oli nähtävästi käytetty vain kesäisin ja öljy oli jotain pakkasta kestämätöntä litkua.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mullakin vaihteisto tai vetopyörästö vinkuu, hyvin hillitysti tosin. Aluksi siihen kiinnitti huomiota, mutta ääneen on tottunut eikä se tunnu rikkontuneen ääneltä.

Vaihteet menee päälle jäykästi varsinkin kylmänä. Pienen lämmityskäytön tai parin kilometrin ajon jälkeen toimii normaalisti ollen kuitenkin edelleen toiminnaltaa jäykempi kuin ts:n laatikko. Ainakin mun piti opetella v6:een vaihtaessa vaihdelaatikon käsittelyä, sen verran tää eroaa toiminnaltaan vanhasta.

Tähän mun autoon uusittiin kytkin kaupan teon yhteydessä koska se ravisti aika pahasti. Nyt toimii kuin unelma. Kilometrejä n 30t ja vm-03

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Kiitos kommenteista. Vaikuttas siltä että normaalin rajoissa liikutaan. Eri öljyt voi varmaan jossain määrin vaikuttaa näihin ilmiöihin.

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Mä en oo pannu merkille, että millon se ääni tarkalleen ottaen tulee, mutta kuuluu täälläkin. Sellanen hieman turbon ujellusta muistuttava pieni ääni.

Vai puhunko minä taas aivan eri asiasta, kun muut??

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Moottorijarrutus ainakin 1,2 ja kolmosvaihteella aiheuttaa ulinaa
suurilla kierroksilla. Pitäisin ääntä ihan ominaisuutena.
Muutoin vaihteisto pelaa tosi nätisti.

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Keisari kirjoitti:Mä en oo pannu merkille, että millon se ääni tarkalleen ottaen tulee, mutta kuuluu täälläkin. Sellanen hieman turbon ujellusta muistuttava pieni ääni.

Vai puhunko minä taas aivan eri asiasta, kun muut??
Juuri sellainen ääni se on.

stilo100
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 13:51
Paikkakunta: Helsinki

Vaihteistoöljyt syynä

Viesti Kirjoittaja stilo100 »

Omaani vaihdettiin AutoMilanossa Mobilin SHC:t ja tuloksena oli jäykempi toiminta, sekä ulina kakkosvaihteella. Tilasin Tutela CarMatryx öljyt Heikalta, ja ongelma oli tiessään. Ulina vaimeni hieman ja vaihteet menevät paljon jouhevammin päälle. Huolloissa eivät tietenkään myönnä, että tuo Mobilin tuote ei sovi V6:n vaihteistoon...

Ainakin AutoMilano ja AD Malminkartano käyttävät noita Mobilin epäsopivia litkuja.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Vaihteistoöljyt syynä

Viesti Kirjoittaja MKT »

stilo100 kirjoitti:Omaani vaihdettiin AutoMilanossa Mobilin SHC:t ja tuloksena oli jäykempi toiminta, sekä ulina kakkosvaihteella.
Sama kävi omassa autossa - Mobilin öljyillä laatikosta tuli tosi kankeasti toimiva. Etenkin kylmänä vaihteiden kytkentään pitää oikein keskittyä. Ei missään nimessä kannata laittaa ainakaan 6-loviseen.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihteistoöljyt syynä

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

MKT kirjoitti:Sama kävi omassa autossa - Mobilin öljyillä laatikosta tuli tosi kankeasti toimiva. Etenkin kylmänä vaihteiden kytkentään pitää oikein keskittyä. Ei missään nimessä kannata laittaa ainakaan 6-loviseen.
Täytyy kompata kahta edellistä. Mobilin öljyillä tuppasi kakkonen menemään kylmänä silmään rusahduksen saattelemana. Tuteloilla ei ole tällaisia ongelmia ollut edes talvella.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hmm, pitäisi varmaan vaihtaa öljyiksi Tutelat. Mitähän laatikossa mahtaa olla tehtaan jäljiltä, tähän ei välttämättä ole vielä vaihteistoöljyjä vaihdettu lainkaan. Muistaako kukaan mikä on vaihtoväli?

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Mä vaihdoin tutelan öljyt ja ei kyllä mikään muuttunut! Mutta alfathan ovat yksilöitä ja ennen kaikkea naispuolisia... tänään kaikki hyvin, mutta huomenna voi asiat olla toisin! :wink:

stilo100
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 13:51
Paikkakunta: Helsinki

Vingunta jäi

Viesti Kirjoittaja stilo100 »

Pieni ulina kakkosvaihteella jäi omaani muistoksi Mobilin öljyistä.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77

Vastaa Viestiin