Alfa Spider 93-05...
Valvoja: Moderators
Alfa Spider 93-05...
Innostuin kyseisestä mallista saatuani sellaisen päiväksi huollon takia koeajoon. Yksilö oli 2.0TS -03 ja vaikka en ole aiemmin tätä vaihtoehtoa ottanut vakavasi niin täytyy sanoa, että malli teki vaikutuksen. Siinä on todella luonnetta!
Ajossa ripeä, kevyt, jopa eläväinen . Korin pienoinen tutina ei haitannut pätkääkään. Kaksi litrainenkin kuljetti riittävästi. Tuntuikin siltä, että välitykset olivat 156:sta paljon tiheämmät.
Mutta mitä sanovat mallin omistajat? Minkälainen auto tämä on? Pärjääkö talvella? Miten pestään rättikatto? Mitä maksaa kovakatto talveksi? Kannattaako ollenkaan kiusata talvella vai seisontaan vain?
Ajossa ripeä, kevyt, jopa eläväinen . Korin pienoinen tutina ei haitannut pätkääkään. Kaksi litrainenkin kuljetti riittävästi. Tuntuikin siltä, että välitykset olivat 156:sta paljon tiheämmät.
Mutta mitä sanovat mallin omistajat? Minkälainen auto tämä on? Pärjääkö talvella? Miten pestään rättikatto? Mitä maksaa kovakatto talveksi? Kannattaako ollenkaan kiusata talvella vai seisontaan vain?
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Kyselit tuosta katon pesusta, aihe kiinnostaa minuakin, kun sattuu olemaan tallissa Spider vm. 1978 jossa uusi ja ajamaton rätti päällä.
Kannattaako/pitääkö kangas suojata tai käsitellä jollakin aineella sään vaikutuksia vastaan? Se tuntuu materiaaliltaan puuvillapohjaiselta, mutta onko siinä joku kyllästysaina valmiina? Onko tietoa?
Kannattaako/pitääkö kangas suojata tai käsitellä jollakin aineella sään vaikutuksia vastaan? Se tuntuu materiaaliltaan puuvillapohjaiselta, mutta onko siinä joku kyllästysaina valmiina? Onko tietoa?
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Minulla on nyt toinen avoauto ja yhteensä vajaa 6 v. ympärivuotista avoautoilua takana. Rättikattojen hoitoon on omia aineita, joita kannattaa käyttää katon huoltoon. Minunkin pitäisi nyt hommata uutta tavaraa kun vanhat ovat loppuneet jo aikaa sitten. Täytyisi vaan löytää sopivaa kamaa. Rättiä kannattaa huoltaa ja hoitaa, jotta se pysyy paremmassa kunnossa.
Rättikattoisella autolla pärjää hyvin suomenkin talvessa. Aiemmin minulla on ollut kaksikerroksisella katolla ja lasisella takaikkunalla varustettu avoauto ja se oli Suomen talvessa aivan mainio peli. Ei ongelmia.
Nykyinen avoauto (Fiat barchetta) on yksikerroksisella katolla ja muovisella takaikkunalla varustettu. Eiköhän silläkin kohtuullisesti pärjäisi talvikeleillä, mutta kovakaton kanssa talviautoilu on mukavampaa ja lämpimämpää.
Spideriin kovakattoja on valmistanut ainakin Wiesmann ja Autodelta, en tiedä onko Alfalla myös oma kovakatto Spideriin. Barchettani kovakatto on tuon Wiesmannin valmistama ja hinnaltaan se oli parin tonnin luokkaa.
Rättikattoisella autolla pärjää hyvin suomenkin talvessa. Aiemmin minulla on ollut kaksikerroksisella katolla ja lasisella takaikkunalla varustettu avoauto ja se oli Suomen talvessa aivan mainio peli. Ei ongelmia.
Nykyinen avoauto (Fiat barchetta) on yksikerroksisella katolla ja muovisella takaikkunalla varustettu. Eiköhän silläkin kohtuullisesti pärjäisi talvikeleillä, mutta kovakaton kanssa talviautoilu on mukavampaa ja lämpimämpää.
Spideriin kovakattoja on valmistanut ainakin Wiesmann ja Autodelta, en tiedä onko Alfalla myös oma kovakatto Spideriin. Barchettani kovakatto on tuon Wiesmannin valmistama ja hinnaltaan se oli parin tonnin luokkaa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Minulla on ollut avoauto 14-vuotta ja ajettu vain kesäisin. Tosin alkuun tuli otettua liikenteeseen heti kun tiet vain sen verran sulivat, että uskalsi kesärenkailla ajaa ja ajot loppuivat kun lumi tuli maahan. Vuosien saatossa on sitten ajot muuttuneet enemmän fiilistelyjen puolelle.
Itse olen pessyt katon sienellä ja laimealla pesuaineliuoksella, samalla jolla koko auton. Puhtaaseen rättiin olen suihkuttanut Wolyn kengille tarkoitettua suoja-ainetta. Tekee vettä ja likaa hylkivän kalvon kankaan pintaan. Näkyy toimivan nykyiseen canvas kattoonkin aivan kuten aiempaan vinyli kattoonkin.
Takalasin virkaa tekevän muovin kanssa kannattaa olla varovainen. Se naarmuuntuu jo pelkästään kokoontaitettaessa, jos välissä on maantiepölyä.
Itse olen pessyt katon sienellä ja laimealla pesuaineliuoksella, samalla jolla koko auton. Puhtaaseen rättiin olen suihkuttanut Wolyn kengille tarkoitettua suoja-ainetta. Tekee vettä ja likaa hylkivän kalvon kankaan pintaan. Näkyy toimivan nykyiseen canvas kattoonkin aivan kuten aiempaan vinyli kattoonkin.
Takalasin virkaa tekevän muovin kanssa kannattaa olla varovainen. Se naarmuuntuu jo pelkästään kokoontaitettaessa, jos välissä on maantiepölyä.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Meikäläisen Spiderissä on vielä ihan ajamaton kangaskatto, joka ei ole nähnyt ulkoilmaa kuin trailerilla autoa kuskattaessa. Eli joku kyllästys/suoja-aine pitää pintaan ruiskuttaa, mutta kun nyt tietäisi tarkalleen mikä sopii siihen, ettei tule tehtyä peruuttamatonta mokaa. Kankaasta kun aineen poistaminen voi olla mahdotonta. Mutta joku silikonipohjainen aine kävisi siis? Se Woly lienee tätä?
Varmaan on joitakin perinteisiä kangaskaton omia hoitoaineita olemassa, mutta jotta katto ei keräisi likaa aineen pitäisi imeytyä kankaaseen. Tai sitten jäädä pinnalle kuten tuo Woly.
Täytynee tehdä kierros autotarvikeliikkeisiin.
Varmaan on joitakin perinteisiä kangaskaton omia hoitoaineita olemassa, mutta jotta katto ei keräisi likaa aineen pitäisi imeytyä kankaaseen. Tai sitten jäädä pinnalle kuten tuo Woly.
Täytynee tehdä kierros autotarvikeliikkeisiin.
Ei se rätti mitään suoja-aineita kaipaa. Peset vain miedolla pesuaineella samalla kun peset auton muutenkin.
Rättikatolla pärjää talvella hyvin jos sillä on pakko ajaa. Kaupasta saa 30 €gellä sellaisen Spiderin nupin peittävän pressun joka pitää lumen poissa. Itse pidin ydintalven Spiderin poissa liikenteestä.
Rättikatolla pärjää talvella hyvin jos sillä on pakko ajaa. Kaupasta saa 30 €gellä sellaisen Spiderin nupin peittävän pressun joka pitää lumen poissa. Itse pidin ydintalven Spiderin poissa liikenteestä.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Olet oikeassa, että ilmankin pärjää. Näillä suoja-aineilla vain lika (esim. linnun uloste) ei tartu niin tiukkaan kuin ilman. Eli pesu on helpompaa. Vesihän tällaisesta nykyaikaisesta canvaasista ei mene läpi, kun siellä kankaiden välissä on se kumikerros (ainakin paremmissa laaduissa).Spiderman kirjoitti:Ei se rätti mitään suoja-aineita kaipaa. Peset vain miedolla pesuaineella samalla kun peset auton muutenkin.
Ymmärsinkö oikein, että rättikattoiset autot pestään käsin sienellä miedolla pesuaineella?
Hankalaa vaikka mielelläni hinkkaankin Alfaa, niin reissunpäällä on joskus pakko päästä koneeseen kun ei kehtaa ajaa paskaisella autolla.
Tarkoitin kysymykselläni, että voiko konepesu esimerkiksi harmaannuttaa rättikaton? Pilata kankaan. Olla liian kovakourainen...
Hankalaa vaikka mielelläni hinkkaankin Alfaa, niin reissunpäällä on joskus pakko päästä koneeseen kun ei kehtaa ajaa paskaisella autolla.
Tarkoitin kysymykselläni, että voiko konepesu esimerkiksi harmaannuttaa rättikaton? Pilata kankaan. Olla liian kovakourainen...
- Rocca
- Viestit: 159
- Liittynyt: 30 Syys 2004, 01:55
- Car(s): 2000 GTV -74 ja 156 2.5 -98. Aprilia Moto 6.5, 159 & 147
- Paikkakunta: Lahti
AutoGlymillä on tarjolla kangaskaton hoito- ja puhdistussarja, joka pitää sisällään pesuaineen ja pesun jälkeen käytettävän suoja-aineen. Olen tehnyt koko proseduurin kerran Spideriin ja yllättävän paljon irtosi likaa, sen jälkeen suoja pintaan ja kangas oli paljon parempi. Lika ei tartu kiinni ja vesi helmeilee aika mukavasti pois. Vaatii käytöstä riippuen muutaman tai useampia käsittelyjä kaudessa. Suojan annetaan imeytyä yön yli tai vastaavasti.
Senza cuore saremmo solo macchine!
Itse olen huoltanut tuota escortin kattoa pesemällä sen miedolla
fairy liuoksella... ja pari kertaa kesässä ALFAgel 2000:sta niskaan!
En tiedä saako minkälaisessa väh.myyntipakkauksessa koska tuttu hommaa
sitä suoraan kiillolta!
Mutta aine on silikonipohjainen ja käytetään järeässä rakennustöissä,
eli luulisi (ja on toiminut rättikatossakin) todella hyvin!
Escortissa kulunut katto joten aineen pitääkin olla hjyvää...
fairy liuoksella... ja pari kertaa kesässä ALFAgel 2000:sta niskaan!
En tiedä saako minkälaisessa väh.myyntipakkauksessa koska tuttu hommaa
sitä suoraan kiillolta!
Mutta aine on silikonipohjainen ja käytetään järeässä rakennustöissä,
eli luulisi (ja on toiminut rättikatossakin) todella hyvin!
Escortissa kulunut katto joten aineen pitääkin olla hjyvää...
www.bestman.fi - Juhlakuljetuksia
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Joo, sen muovisen takaikkunan kanssa kannattaa olla varovainen, se naarmuuntuu ja rikkoontuu helposti väärän käsittelyn seurauksena. Kannattaa katsoa miten ikkuna taittuu kun katon laskee alas, koska ikkuna voi murtua jos se taittuu liian jyrkästi alas laskettaessa. Talvella muovista takaikkunaa ei kannata missään nimessä skrapata. Mikäli autolla ajaa talvella niin kattoa ei kannata laskea/nostaa pakkaskeleillä, koska muovi-ikkuna murtuu helposti kylmänä.
Varsinainen katto pitää kyllä veden ja toimii vaikka sitä ei mitenkään erityisesti huoltaisi/hoitaisikaan. Hoidoilla lähinnä pidetään katto siistinä ja puhtaana. Itsellä ei ole tällä hetkellä mitään hoitoainetta kun vanhat kamat on loppuneet aikaa sitten. Suosituksia otetaan vastaan.
Alfista --> Itse en ole käyttänyt avoautojani kertaakaan kuuden vuoden aikana konepesussa. Syitä tähän on se, että luultavasti vettä tulisi sisällekin ikkunoiden yms. raoista kun katon tiiveys ei kuitenkaan ole umpiauton tasolla. Lisäksi arveluttaa juuri tuo katon kestävyys pitkällä tähtäimellä konepesukäsittelyssä. Onko jollakin kokemuksia säännöllisestä tai epäsäännöllisestä avoauton konepesusta?
Varsinainen katto pitää kyllä veden ja toimii vaikka sitä ei mitenkään erityisesti huoltaisi/hoitaisikaan. Hoidoilla lähinnä pidetään katto siistinä ja puhtaana. Itsellä ei ole tällä hetkellä mitään hoitoainetta kun vanhat kamat on loppuneet aikaa sitten. Suosituksia otetaan vastaan.
Alfista --> Itse en ole käyttänyt avoautojani kertaakaan kuuden vuoden aikana konepesussa. Syitä tähän on se, että luultavasti vettä tulisi sisällekin ikkunoiden yms. raoista kun katon tiiveys ei kuitenkaan ole umpiauton tasolla. Lisäksi arveluttaa juuri tuo katon kestävyys pitkällä tähtäimellä konepesukäsittelyssä. Onko jollakin kokemuksia säännöllisestä tai epäsäännöllisestä avoauton konepesusta?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Brera pohjainen Spider on varmaankin hieno, mutta kyllä tässä nykyisessä on jotain mystisen tyylikästä. Alkuun erittäin oudolta näyttävät muodot ovat avautuneet pikkuhiljaa. Se on siisti!
http://www.italiaspeed.com/2005/events/ ... o/144.html
Tuo pitäisi ostaa ihan vaan talliin, eikä antaa koskaan pois.
http://www.italiaspeed.com/2005/events/ ... o/144.html
Tuo pitäisi ostaa ihan vaan talliin, eikä antaa koskaan pois.
Niinpä. Minusta onnistuneimmat Alfan muotoilut ovat juuri niitä jotka ensinäkemältä vihlaisevat vähän kuin alumiinifolioon purisi Sama juttu 147:n kohdalla, siinäkin oli rohkeasti tehty omaa linjaa eikä lähdetty näpertelemään pikkusievää. Facelift-147 on huonompi tässä suhteessa (samoin kuin facelift-156:kin; asia jonka semmoisen omistajana uskallan rohkeasti myöntää ) Tuningmiesten kanssa en halua edes lähteä väittelyyn - meinaan, kun tykkään että yksinkertainen tylyn kaunis design on hieno juttu niin se on selvä mitä mieltä olen siitä että autoon ripustetaan koristeitaalfista kirjoitti:Brera pohjainen Spider on varmaankin hieno, mutta kyllä tässä nykyisessä on jotain mystisen tyylikästä. Alkuun erittäin oudolta näyttävät muodot ovat avautuneet pikkuhiljaa. Se on siisti!
Verratkaapa muuten alkuperäistä Breraa tuotantomalliin. Erot eivät ole suuria mutta silti minusta Giugiaron alkuperäinen design on juuri tuota samaa sopivan tylyä tyyliä kuin edellämainitutkin, kun taas tuotantomallissa mennään pikkuisen liikaa koreilun puolelle. Varmaan siihen on ollut hyvät syyt, mutta silti.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Rättikattoa nyt hommaamassa ja kiinnostaisi kokemukset rätinvaihdoista. Auto on tulossa pelkkään kesäajoon ja kesäisinkin se saa olla vapaa-ajat tallissa. Rätin hinnaksi arviotiin muovinen(?) n.400e ja kankainen 700e. Mitä kokemuksia ja eroja? Ja onko suosituksia mistä kannattaa ostaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Taitaa nykyään olla kestonpuolesta ihan sama kumman laitat. Mielestäni tuo kankainen on arvokkaamman näköinen kuin vinyyli. Tai no onhan se oikeastikin 2x hintainen.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Rättikattoa nyt hommaamassa ja kiinnostaisi kokemukset rätinvaihdoista. Auto on tulossa pelkkään kesäajoon ja kesäisinkin se saa olla vapaa-ajat tallissa. Rätin hinnaksi arviotiin muovinen(?) n.400e ja kankainen 700e. Mitä kokemuksia ja eroja? Ja onko suosituksia mistä kannattaa ostaa.
Alfaan ostin kankaisen täältä ja Galaxieen täältä
Ei kokemuksia muovikatosta, mutta tuon kankaisen perusteella en kyllä sitä jää kaipaamaan.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Rätin hinnaksi arviotiin muovinen(?) n.400e ja kankainen 700e. Mitä kokemuksia ja eroja? Ja onko suosituksia mistä kannattaa ostaa.
Germaanit näyttävät eniten suosittelevan Sonnenland-kattoja; kankainen Sonnenland Spideriin maksaa esimerkiksi 459 EYPO (http://www.verdeck-express.de/alfa/fastback_sola.htm). Muitakin vaihtoehtoja varmasti löytyy, esimerkiksi googlettamalla sopivia yhdistelmiä sanoista "verdeck", "sonnenland" ja "spider".
Alfa-Service.eu taas tarjoaa Spiderin orggislaatuista mohairkattoa vajaaseen 400 euruplaan; Sonnenlandia 477 rahaan. (Omien kokemusteni perustella tämä on luotettava ja nopea puoti. Ei tosin halvin.)
Ainakin takapotku-Spiderissä katto muuten vaikuttaa kuluvan parista paikasta vaikka se olisi alhaallakin, jos sitä ei kiinnitä esimerkiksi hihnoilla; se elää hieman ajon aikana ja hiertyy.
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."