156 V6:n voimansiirto
Valvoja: Moderators
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
156 V6:n voimansiirto
Olen nyt ajellut 156 V6:llani muutama kuukauden ja pannut merkille selvän vinkunan voimansiirrosta etenkin moottorijarrutuksen yhteydessä. Kuuluu hyvin esim kolmosella nelosella vauhdissa 30-40 kmh mutta myös vaikka kuutosella jos on vähän enemmän vauhtia. Vaikea sanoa esiintyykö kovemmassa vauhdissa kun muut hälyt lisääntyvät. Tunnistavatko muut veekutosten kuskit ilmiön vai onko kyseessä vika? Kysyn samassa yhteydessä vaihteiden päällemenosta että meneekö mielestänne kuin kuuma veitsi voihin vai tunnetteko jonkinlaisen vastuksen jos nopsaan vaihtaa? Takuita löytyy joten pessimistisiä arvioita kärsii esittää. Niin, autolla on ajettu vain 30.000km.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Eipä sitä ole täällä kukaan osannut selittää. Mulla tuo "vinkuna" kuuluu kun moottori on täysin lämmin. Kovimmin se kuuluu kun ajan kolmosella noin 3000 kierrosta, ja moottorijarrutuksissa. Muilla kuin kolmos- ja ehkä nelosvaihteilla se ei tunnu kuuluvan. Vaihteistoöljyn vaihto tuntui vähentävän sitä hieman - kytkin ja vaihteisto on ok. Hihnan tai vesipumpun ääni se ei ole. Autolla on ajettu n. 50000, ostettu 15000 km sitten ja ääni on pysynyt.
Olisi tietysti kiva saada se ulina pois, mutta jos kuuluu asiaan niin sitten ei
Oletkin jo näköjään käynyt katsomassa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3095
Mun alfassa ykkönen on kylmänä hieman jäykähkö, vaihtaminen on sulavaa, mutta ei aivan 100% vastuksetonta - eikös sellainen kuulu japanilaisiin autoihin
Aluksi vaihteisto "kolisi" hieman, mutta hiljeni kun vaihdatutin vaihteistoöljyt - autoa oli nähtävästi käytetty vain kesäisin ja öljy oli jotain pakkasta kestämätöntä litkua.
Olisi tietysti kiva saada se ulina pois, mutta jos kuuluu asiaan niin sitten ei

Oletkin jo näköjään käynyt katsomassa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3095
Mun alfassa ykkönen on kylmänä hieman jäykähkö, vaihtaminen on sulavaa, mutta ei aivan 100% vastuksetonta - eikös sellainen kuulu japanilaisiin autoihin

Mullakin vaihteisto tai vetopyörästö vinkuu, hyvin hillitysti tosin. Aluksi siihen kiinnitti huomiota, mutta ääneen on tottunut eikä se tunnu rikkontuneen ääneltä.
Vaihteet menee päälle jäykästi varsinkin kylmänä. Pienen lämmityskäytön tai parin kilometrin ajon jälkeen toimii normaalisti ollen kuitenkin edelleen toiminnaltaa jäykempi kuin ts:n laatikko. Ainakin mun piti opetella v6:een vaihtaessa vaihdelaatikon käsittelyä, sen verran tää eroaa toiminnaltaan vanhasta.
Tähän mun autoon uusittiin kytkin kaupan teon yhteydessä koska se ravisti aika pahasti. Nyt toimii kuin unelma. Kilometrejä n 30t ja vm-03
Vaihteet menee päälle jäykästi varsinkin kylmänä. Pienen lämmityskäytön tai parin kilometrin ajon jälkeen toimii normaalisti ollen kuitenkin edelleen toiminnaltaa jäykempi kuin ts:n laatikko. Ainakin mun piti opetella v6:een vaihtaessa vaihdelaatikon käsittelyä, sen verran tää eroaa toiminnaltaan vanhasta.
Tähän mun autoon uusittiin kytkin kaupan teon yhteydessä koska se ravisti aika pahasti. Nyt toimii kuin unelma. Kilometrejä n 30t ja vm-03
Vaihteistoöljyt syynä
Omaani vaihdettiin AutoMilanossa Mobilin SHC:t ja tuloksena oli jäykempi toiminta, sekä ulina kakkosvaihteella. Tilasin Tutela CarMatryx öljyt Heikalta, ja ongelma oli tiessään. Ulina vaimeni hieman ja vaihteet menevät paljon jouhevammin päälle. Huolloissa eivät tietenkään myönnä, että tuo Mobilin tuote ei sovi V6:n vaihteistoon...
Ainakin AutoMilano ja AD Malminkartano käyttävät noita Mobilin epäsopivia litkuja.
Ainakin AutoMilano ja AD Malminkartano käyttävät noita Mobilin epäsopivia litkuja.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77
Saab 96 V4 -77
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Vaihteistoöljyt syynä
Sama kävi omassa autossa - Mobilin öljyillä laatikosta tuli tosi kankeasti toimiva. Etenkin kylmänä vaihteiden kytkentään pitää oikein keskittyä. Ei missään nimessä kannata laittaa ainakaan 6-loviseen.stilo100 kirjoitti:Omaani vaihdettiin AutoMilanossa Mobilin SHC:t ja tuloksena oli jäykempi toiminta, sekä ulina kakkosvaihteella.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vaihteistoöljyt syynä
Täytyy kompata kahta edellistä. Mobilin öljyillä tuppasi kakkonen menemään kylmänä silmään rusahduksen saattelemana. Tuteloilla ei ole tällaisia ongelmia ollut edes talvella.MKT kirjoitti:Sama kävi omassa autossa - Mobilin öljyillä laatikosta tuli tosi kankeasti toimiva. Etenkin kylmänä vaihteiden kytkentään pitää oikein keskittyä. Ei missään nimessä kannata laittaa ainakaan 6-loviseen.
Vingunta jäi
Pieni ulina kakkosvaihteella jäi omaani muistoksi Mobilin öljyistä.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77
Saab 96 V4 -77