Resetointi ja kalibrointi?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
spede
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 21:05

Resetointi ja kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja spede »

Mites nämä ecu-resetoinnit ja kaasuläpän kalibroinnit ohjeineen? Onko faktaa vai jotain "asiantuntijoiden" mutu-juttuja? Ainakaan 156 v6 -98 ohjekirjassa ei asiasta sanaakaan. Onko linkkiä valmistajan/maahantuojan ohjeisiin?

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Tässä on ihan newbie step-by-step:

1. ovet auki
2. (konepelti auki ja) akusta miinus irti
3. odota 45 min.
4. akku kiinni (ja konepelti kiinni)
5. vaihde vapaalle
6. virrat päälle 120 sek (ei käynnistystä!)
7. virta pois ja avain lukosta 5 sek.
8. käyntiin, älä koske kaasuun
9. odota 15 min.
10. sammuta (auto, ei tupakkaa)
11. odota 10 min.
12. käyntiin ja ajoon

Itse olen huomannut tämän auttavan. ECU oppii myöhemminkin ajotyylin mukaan, joten jos auto tuntuu laiskalta niin pienempää silmään ja spurttailuja niin jo vot alkaa pelittämään.

velocette
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 08:17

Viesti Kirjoittaja velocette »

Koskeekos nämä vanhempiakin Alfoja, esim 155 malleja -95 eteenpäin??

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Käsittääkseni ei
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

spede
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 21:05

Viesti Kirjoittaja spede »

Joo. Mistähän tämä ohje on peräisin? Vieläkin kaipailisin ns. virallista faktaa asiasta. Tuo kommentti "käsittääkseni ei" on just sitä mainitsemaani mutu-tietoa. Yhtä hyvin vois vastailla jokaiseen asiaan: Ehkä, Ehkä Ei.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei näistä omistajan käsikirjassa puhuta, kun ei resetointia ole tarkoitettu tavallisen autonkäyttäjän tehtäväksi. Tarkkaa proseduuria en osaa kertoa, mutta sen voin varmaksi sanoa että oma Sparkkini todellakin reagoi noihin temppuihin. Tyhjäkäynti oli resetin jälkeen aika karua koneen ilmeisesti opiskellessa uusia antureiden korjausparametreja, mutta sen jälkeen auto kyllä myös pelasi paremmin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ohje on varmaan ihan vain kokemukseen perustuva. Tiettävästi kukaan ei ole saanut autoaan hajotettua tuolla kikkailulla. Ohjekirjassa ei välttämättä tämmöisiä ohjeita anneta, vaan oletetaan ne teetettävän korjaamolla. Siitä ei ainakaan minulla ole tietoa miten siellä resetoivat, mutta jos kotikonstein onnistuu noin, niin miksi ei?

edit, rasvis ehti ensin :-D

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

huoltocdssä on jotain ohjeita, mutta siinä pyydetään iskemään vielä examiner kiinni, joka ei taida olla välttämätön...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

spede kirjoitti:Joo. Mistähän tämä ohje on peräisin? Vieläkin kaipailisin ns. virallista faktaa asiasta. Tuo kommentti "käsittääkseni ei" on just sitä mainitsemaani mutu-tietoa. Yhtä hyvin vois vastailla jokaiseen asiaan: Ehkä, Ehkä Ei.
Niin no... kaikkihan täällä on autoasennusalan ammattilaisia 30 vuoden kokemuksella... eikö!

"Käsittääkseni ei" koska lueskeltuani MONIA alfa palstoja USEITA vuosia en ole koskaan nähnyt kenenkään puhuvan 155 kaasuläpän resetoinnista puhuttaessa 156 kaasuläpän resetoinnista.

Varmaa tietoa ei siis ole koska en ole alan ammattilainen!
Jos haluat 100% faktaa etkä mainitsemaasi mutu-tietoa, niin meneppä sitten juttelemaan vaikka deltan asentajien kanssa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pasi kirjoitti:Jos haluat 100% faktaa etkä mainitsemaasi mutu-tietoa, niin meneppä sitten juttelemaan vaikka deltan asentajien kanssa.
Faktaa... :lol:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^^ Pasi.
Väitän että täällä on parempaa tietoa kaikesta Alfoihin liittyvästä.
- Alfaholic -

spede
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 21:05

Viesti Kirjoittaja spede »

Älä nyt Pasi vedä luumua nenääsi. Nimenomaan se 100% fakta olis hakusessa. Nyt satuin kyselemään tältä palstalta, DA:n asentajilta ehkä joku toinen kerta. Olen yhä sitä mieltä että mitään arvailuja ei ole syytä tarjota neuvoina niitä tarvitseville.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

voisi helpottaa oleellisesti myös vastauksen/neuvojen saamista jos kertoisit mihin tuota tietoa tarvitset, kuten todettu tuo ohje on varmasti peräisin huoltocdltä, siinä tosin on tuo exminer vehje kiinni tuon ylläolevan ohjeen ajan, mutta ohjeen mukaan sillä vain tarkistetaan että toimtinto on suoritettu onnistuneesti, jos oikein käsitän. Enkä ole tuota ohjetta kenenkään nähnyt vielä tyrmäävän ettei toimisi/vaikuttaisi.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

spede kirjoitti:Älä nyt Pasi vedä luumua nenääsi. Nimenomaan se 100% fakta olis hakusessa. Nyt satuin kyselemään tältä palstalta, DA:n asentajilta ehkä joku toinen kerta. Olen yhä sitä mieltä että mitään arvailuja ei ole syytä tarjota neuvoina niitä tarvitseville.
ECU resetoinnista on tälläkin forumilla jonkin verran tietoa, jos vaan vaivautuu sitä hakemaan. Jos vastaus ei miellytä, ei se välttämättä tee vastauksesta väärää. Melkein voin luvata, että miltään autofoorumilta ei saa 100% faktavastausta mihinkään kysymykseen, jolloin on mentävä painotetulla arvalla.

Vastaavanoloisella sadetanssinomaisella rituaalilla ainakin tuon TS:n käytös muuttui radikaalisti. (eli luultavasti ECU resetoitui)

Onko moottoriin vaihdettu jotain antureita tms. osia, kun olet resetointia tekemässä?
VMP

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Varmaan kannattaa resetoida huoltamolla, jos ei kelpuuta muuta kuin "faktaa". Tuskimpa tuollaisia ohjeita missään virallisesti julkaista. Olisit tyytyväinen, että voit tehdä homman näiden "asiantuntijoiden" ohjeilla ja säästää muutaman euron. Loppuu kirjoittelut ja vinkit varmaan aika lyhyeen, jos kaikki jutut täytyy perustella ns. mustaa valkoisella ja linkittää maahantuojan, Alfan virallisiin tietoihin. Ei niitä tietoja ole missään virallisesti, ainakaan kaikkea (siis netissä).

edit. muut ehti ensin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Vastaa Viestiin