1.9 JTDm Alle 2200 voimaton (EGR ohitus)
Valvoja: Moderators
1.9 JTDm Alle 2200 voimaton (EGR ohitus)
Oire esiintyy yleensä kylmänä. Puolikaasulla tai kaasua nostettaessa. Vedossa saattaa tolla kuollut kohta tai totaalinen katkos. Monesti niin, että ensin hyytyy ja heti perään veto katkeaa kokonaan. Tapahtuma on nopea, ikäänkuin vain muutaman kierroksen aikana vajaateho ja vain yhden-kahden palotapahtuman kokonainen katkos.
Jos tämä ei olisi Diesel, niin veikkaisin tulpanjohtoja, tulppia tai poltttoaineen syötön vikoja. Ehkä myös jotain anturivikaa, jonka takia ohjeuselektroniikka menee sekaisin.
Mutta kun tämä on diesel, niin mitä jää jäljelle? Ruiskusuuttimien ohjausvirta... ohjauselektroniikka? Entä kaasupolkimen potentiometri?
Onko muilla vastaavaa? Muistan jotain lukeneeni, mutta en haulla löytänyt.
Jos tämä ei olisi Diesel, niin veikkaisin tulpanjohtoja, tulppia tai poltttoaineen syötön vikoja. Ehkä myös jotain anturivikaa, jonka takia ohjeuselektroniikka menee sekaisin.
Mutta kun tämä on diesel, niin mitä jää jäljelle? Ruiskusuuttimien ohjausvirta... ohjauselektroniikka? Entä kaasupolkimen potentiometri?
Onko muilla vastaavaa? Muistan jotain lukeneeni, mutta en haulla löytänyt.
Viimeksi muokannut alfista, 01 Huhti 2007, 15:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tänks, kokeilin Valvolinen Diesel Cleaneriä ja ensimmäinen 20km koeajolenkki tuntui paremmalta. Ihan alemmat kierrokset ei vielä toimi loppuun asti, Turbo tulee normaalia ylempää kukaan voimalla. Tuollainen saattaa johtua myös juuttuvasta säätyvästä johdepyörästä.
Oirehti lopuksi todella huolestuttavasti. Työpäivän päätteeksi käynistettäessä ei ottanut kierroksia edes kaasu pohjassa. Oli todella tukkeessa.
No, katsotaan nyt.
Oirehti lopuksi todella huolestuttavasti. Työpäivän päätteeksi käynistettäessä ei ottanut kierroksia edes kaasu pohjassa. Oli todella tukkeessa.
No, katsotaan nyt.
Nykiminen näyttäisi sitten loppuneen, mutta kone on nyt täysin voimaton alle 2000-2400 rpm. Vaikuttaisi siltä, että johdinsiipien säätö ei pelaa vaan turbo tulee vanhanaikaisesti mukaan korkealla ja kovalla voimalla. Eli ajossa niin kuin vanhat Saabit, turbo-potku erittäin voimakas. Kurja ajella kun risteyksestä ei ensin millään liikkeelle ja sitten mennään niin, että ripustukset natisee.
Olen kuullut, että nämä johdinpyörät voi juuttua, sitä meinasin tarkistaa mm. tuolta VAG porukalta niin kuin Rolle ehdotti. Sitä vain piti kysymäni, että mistä löytyisi JTD gynamometri-kuvaajia, niin näkisi minkälainen tuo käyrä pitäisi olla.
Olen kuullut, että nämä johdinpyörät voi juuttua, sitä meinasin tarkistaa mm. tuolta VAG porukalta niin kuin Rolle ehdotti. Sitä vain piti kysymäni, että mistä löytyisi JTD gynamometri-kuvaajia, niin näkisi minkälainen tuo käyrä pitäisi olla.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Joko tuossa JTDm koneessa on ahtopaineensäätöventtiili? Jos on niin sen tarkastaisin ja kaikki siihen liittyvät letkut. Venttiili löytyy turbon painekellolle menevän letkun päästä jos löytyy.. Omassa 98 JTD:ssäni VNT:n ohjaus on toteutettu vetämällä imusarjasta suoraan letku painekellolle, joka tietysti on todella onneton tapa. Jos löytyy venttiili, sen takkuilu aiheuttaisi juuri tuollaista käytöstä.
Savuttaako sillon kuin pätkii? Entä muuten?
Ilmamäärämittari kannattais myös tarkastaa, niissäkin aika helposti vikaa.
Itelläni aiheutti myös nykimistä hieman kuoriutunut suuttimen johto. Välillä jopa aiheutti koneen sammuilua. Tarkastaisin kaikki liitokset konehuoneen puolelta.
Paljon on kilometrejä mittarissa? Voisko olla suuttimissa jo ongelmaa.
Savuttaako sillon kuin pätkii? Entä muuten?
Ilmamäärämittari kannattais myös tarkastaa, niissäkin aika helposti vikaa.
Itelläni aiheutti myös nykimistä hieman kuoriutunut suuttimen johto. Välillä jopa aiheutti koneen sammuilua. Tarkastaisin kaikki liitokset konehuoneen puolelta.
Paljon on kilometrejä mittarissa? Voisko olla suuttimissa jo ongelmaa.
Ei ole kuin 50tkm.
Jep, savuttaapölläyttää mustan pikkupilven kun sattuu ahdistuskohtaus pienillä liikkeellelähtökierroksilla.
Jotenkin menee taas tuonne polttoainepuolelle kun turbo ei noissa kierroksissa vielä juuri vaikuta. Voihan polttoaineen vähyys alakierroksilla vaikuttaa myös turbon paineiden keräämiseen. Tai sitten on monta vikaa samanaikaisesti päällä.
Niin ja tuo kerpeleen ilmi voi kyllä aiheuttaa taas tämänkin.
Jep, savuttaapölläyttää mustan pikkupilven kun sattuu ahdistuskohtaus pienillä liikkeellelähtökierroksilla.
Jotenkin menee taas tuonne polttoainepuolelle kun turbo ei noissa kierroksissa vielä juuri vaikuta. Voihan polttoaineen vähyys alakierroksilla vaikuttaa myös turbon paineiden keräämiseen. Tai sitten on monta vikaa samanaikaisesti päällä.
Niin ja tuo kerpeleen ilmi voi kyllä aiheuttaa taas tämänkin.
Oireet jatkuvat ja pahenevat. Sammuu tyhjäkäynnistä käynnistyksen jälkeen. Käy voimattomasti alle 3000rpm. Nostaa vaivoin kierroksia ilman kuormaakaan. Kylmänä reilusti harmaata pakokaasua. Saatu juuri ja juuri ajettua työmatka kun kierrokset sai pidettyä yli 3000rpm ettei sammunut.
Delta epäilee pakokaasun takaisinkierrätysventtiilin jumittumista auki. Minä ehdotin jo kannen tiivistettä
Letkut näyttää olevan kiinni. Vaatisi osien purkamista selvittää mikä vi... vai voisikohan koputella vaikka rautakangella... Jotain Fortea neuvoivat laittamaan koneeseen.
per... johan tuolla ajettiinkin jo puoli vuotta. Autokauppaanko tästä taas pitäisi lähteä.
Delta epäilee pakokaasun takaisinkierrätysventtiilin jumittumista auki. Minä ehdotin jo kannen tiivistettä
Letkut näyttää olevan kiinni. Vaatisi osien purkamista selvittää mikä vi... vai voisikohan koputella vaikka rautakangella... Jotain Fortea neuvoivat laittamaan koneeseen.
per... johan tuolla ajettiinkin jo puoli vuotta. Autokauppaanko tästä taas pitäisi lähteä.
- Mokoma
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
- Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
- Paikkakunta: Suomi
VAG yhtiön dieseleihin paremmin perehtyneenä lähtisin myös epäilemään tuota EGR-venttiiliä, oli vähän aikaa sitten samanlainen tapaus töissä.
Toiseksi olisin veikannut ilmiä mutta vaivat ei kyllä oo ihan semmosia.
Voisiko olla että turboon pääsee kertymään oljyä?
Oli kyllä pienen aikaa sitten tapaus VW Passat joka ei vetäny sitten millään ei ala eikä yläkierroksilla, kaikki vaihdettiin, ilmistä lähtien. Loppujen lopuksi vika löytyi Imusarjan paineanturista joka ei antanut minkäänlaista vikakoodia.
Toiseksi olisin veikannut ilmiä mutta vaivat ei kyllä oo ihan semmosia.
Voisiko olla että turboon pääsee kertymään oljyä?
Oli kyllä pienen aikaa sitten tapaus VW Passat joka ei vetäny sitten millään ei ala eikä yläkierroksilla, kaikki vaihdettiin, ilmistä lähtien. Loppujen lopuksi vika löytyi Imusarjan paineanturista joka ei antanut minkäänlaista vikakoodia.
Imusarjan paineanturia tuossa ei liene vaan suora letku painekellolle niin kuin Zulak mainitsi. Itse olen kallistumassa EGR venttiilin puoleen, eli herkistely Deltan ohjeiden mukaan Diesel puhdistusaineella voisi olla ensiapu.
Lopuksi taidan tulpata koko pakokaasujen kierrätyksen. Ovat tervetulleita kaikki hevosen puolikkaat ja haluan koneen pysyvän puhtaana. Jossakin mainittiin myös, että karstaton kone toimittaa ahtopaineet paljon alempana kuin karstan jarruttamana. Tuokin sopisi kuvaan.
Lopuksi taidan tulpata koko pakokaasujen kierrätyksen. Ovat tervetulleita kaikki hevosen puolikkaat ja haluan koneen pysyvän puhtaana. Jossakin mainittiin myös, että karstaton kone toimittaa ahtopaineet paljon alempana kuin karstan jarruttamana. Tuokin sopisi kuvaan.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Joo, EGR vois kyllä tehä moista..
EGR:n voi helpoiten poistaa käytöstä pelkästään irroittamalla/tukkimalla sille tulevan alipaineletkun. Tällöin EGR on koko ajan kiinni. Jos EGR venttiili on jumittunu auki asentoon, ei tuo auta vaan täytyy esim. laittaa sokeat laipat imu- ja pakosarjaan EGR:n tilalle.
Jos EGR on jonkin aikaa jo jumittanu, on koko imusarja/imukanavat sellasen muutaman sentin töhnäkerroksen peitossa, joten kannattaa joskus purkaa ja puhdistaa jos intoa/aikaa riittää. Parantaa varmasti virtauksia. Ne karstat kun ei sieltä millään itsestään poistu. Ainakin tuo 2.4JTD:n kannen imupuoli on muutenkin aika onnettoman ahdas (vrt. esim. VAG 1.9TDI kansi joka virtasi huomattavasti paremmin).
Voishan tuo myös jonkinlainen anturivika olla, tai sitten ihan common rail pumpun puolella jotain häikkää, jonka takia railipaine heittelehtis. Siellä on ainakin se railipaineanturi ja takaisinkierrätysventtiili, jolla ohjainboksi säätää railipainetta. Diesel-huollot osannee auttaa näissä asioissa. Ei liene kuitenkaan kovin yleisiä nuo painepuolen viat.
Suuttimet tuskin vielä noilla kilometreillä temppuilee. Korkeintaan sähköjen puolesta..
Kuulostaako kone normaalilta vai onko käynti jotenkin muuttunu karkeammaksi tai jotain?
EGR:n voi helpoiten poistaa käytöstä pelkästään irroittamalla/tukkimalla sille tulevan alipaineletkun. Tällöin EGR on koko ajan kiinni. Jos EGR venttiili on jumittunu auki asentoon, ei tuo auta vaan täytyy esim. laittaa sokeat laipat imu- ja pakosarjaan EGR:n tilalle.
Jos EGR on jonkin aikaa jo jumittanu, on koko imusarja/imukanavat sellasen muutaman sentin töhnäkerroksen peitossa, joten kannattaa joskus purkaa ja puhdistaa jos intoa/aikaa riittää. Parantaa varmasti virtauksia. Ne karstat kun ei sieltä millään itsestään poistu. Ainakin tuo 2.4JTD:n kannen imupuoli on muutenkin aika onnettoman ahdas (vrt. esim. VAG 1.9TDI kansi joka virtasi huomattavasti paremmin).
Voishan tuo myös jonkinlainen anturivika olla, tai sitten ihan common rail pumpun puolella jotain häikkää, jonka takia railipaine heittelehtis. Siellä on ainakin se railipaineanturi ja takaisinkierrätysventtiili, jolla ohjainboksi säätää railipainetta. Diesel-huollot osannee auttaa näissä asioissa. Ei liene kuitenkaan kovin yleisiä nuo painepuolen viat.
Suuttimet tuskin vielä noilla kilometreillä temppuilee. Korkeintaan sähköjen puolesta..
Kuulostaako kone normaalilta vai onko käynti jotenkin muuttunu karkeammaksi tai jotain?
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Itse tulppasin omasta JTD:stä ERG:n tekemällä sokean levyn imusarjan ja EGR:n putken väliin 1mm alumiinista. Eipähän ainankaan vuoda ja toisaalta jää vikakooditkin pois, kun venttiili saa liikuskella sen mitä tahtoo
Kannattaisi kysellä löytyisikö jostain lähialueilta Examineria, sillä näkee hyvin mm. commonrailin paineen, antureiden antamat arvot, jne. Kannattaa kysellä Fiat/Alfa huolloista, ne kun ei aina ole Deltan
Kannattaisi kysellä löytyisikö jostain lähialueilta Examineria, sillä näkee hyvin mm. commonrailin paineen, antureiden antamat arvot, jne. Kannattaa kysellä Fiat/Alfa huolloista, ne kun ei aina ole Deltan
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Ohjausventtiilihän on siellä paineilmaputken/letkun päässä koneen takana eikä sitä tarvii poistaa vaikka koko EGR-venttiilin poistaiskin. Se ohjausventtiilikin muuten voi takkuilla.Keltsi kirjoitti:Eipähän ainankaan vuoda ja toisaalta jää vikakooditkin pois, kun venttiili saa liikuskella sen mitä tahtoo
Tutkin tänään konetta päällisin puolin irrottamalla suojuksen. Outoa tekniikkaa bensakoneisiin tottuneelle. Varsinkin kun tavaraa menee helkutisti edestakaisin imu- ja pakosarjan välillä. Olin muka tunnistavinani pakokaasun kierrätys-putken, mutta se mahtoi olla huohottajan kierrätys... tulipahan öljyn erotin putsattua. Hieman pitää suunnistaa ennen kuin löytyy.
Taisin löytää turbon painekellon, josta oli puhetta. Sille johtaa imusarjasta pieni 4mm letku/putki jossa on sähköinen venttiili. Naksahtaa voimakkaasti. Kello (Garret lukee kyljessä) on turbo/pakosarja paketin alla.
Pakosarjan päällä on lisäosa, johon tulee/menee letkuja. Lienevätkö juuri näitä pakokaasujen kierrätyshässäköitä. Lämpösuoja peittää osan romuista.
Koneen takana on polttoainesuodin ja letkuja niin kuin käärmeen pesässä... Hitto kun tuolla ePerissäkään ei ole enään oikeita purkukuvia ja hakutoiminto pers...tä. Kun saisikin vanhanaikaisen varaosakirjan räjäytyskuvineen.
Taisin löytää turbon painekellon, josta oli puhetta. Sille johtaa imusarjasta pieni 4mm letku/putki jossa on sähköinen venttiili. Naksahtaa voimakkaasti. Kello (Garret lukee kyljessä) on turbo/pakosarja paketin alla.
Pakosarjan päällä on lisäosa, johon tulee/menee letkuja. Lienevätkö juuri näitä pakokaasujen kierrätyshässäköitä. Lämpösuoja peittää osan romuista.
Koneen takana on polttoainesuodin ja letkuja niin kuin käärmeen pesässä... Hitto kun tuolla ePerissäkään ei ole enään oikeita purkukuvia ja hakutoiminto pers...tä. Kun saisikin vanhanaikaisen varaosakirjan räjäytyskuvineen.
Kuulostaa samalta kun mun autossa. Sammu noin 10sekunnin jälkeen kun lämpinä käynnisti ja otti huonosti alakierroksia. Toi EGR-venttiili oli mulla se ongelma (jäi aukiasentoon). Ja ilmamäärämittari vaihdettiin kanssa, vaikka ajettu vain 30tkm. Auto siis 159JTDm. Nyt pelittää taas auto moitteitta (kop-kop).
Kiitti, alkaa mennä pinna tämän vehkeen kanssa. Oli kannet auki tänään ja luulisin löytäneeni tuon pirun keksinnön.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=7056
Pitihän tuota helk... piuhaa kokeilla irtikin. Ja eikös se #$@! Motor Control Failure siitä palkkioksi. En vielä kokeillut, mutta tuohan tarkoittaa, ettei se enään käy korkeilla kierroksilla (korjaamoon nilkuttamisohjeoma) eikä edelleenkään alakierroksilla (EGR ohjelma).
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=7056
Pitihän tuota helk... piuhaa kokeilla irtikin. Ja eikös se #$@! Motor Control Failure siitä palkkioksi. En vielä kokeillut, mutta tuohan tarkoittaa, ettei se enään käy korkeilla kierroksilla (korjaamoon nilkuttamisohjeoma) eikä edelleenkään alakierroksilla (EGR ohjelma).
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuo kone onkin aikalailla erillainen tuohon 2.4 JTD:hen verrattuna. Tulppaus tulee juurikin tuohon epäilemääsi kohtaan, sen EGR:n rungon ja imusarjan väliin.
Myös Seatissa syttyi moottorin vikavalo, kun irroitti EGR:n piuhan. Kun liittimen laittoi takaisin, valo sammui ja auto toimi normaalisti. Toivottavasti näin on myös Alfoissa (ainankin omassani oli vikamuistissa jokin EGR herja, mutta auto toimi ihan OK, kai...)
Myös Seatissa syttyi moottorin vikavalo, kun irroitti EGR:n piuhan. Kun liittimen laittoi takaisin, valo sammui ja auto toimi normaalisti. Toivottavasti näin on myös Alfoissa (ainankin omassani oli vikamuistissa jokin EGR herja, mutta auto toimi ihan OK, kai...)
Joo, kattoo nyt jos Delta vaihtais vielä uuden venttiilin, mutta se taitaa olla vain vaikeuksien lykkäämistä. Kiinni tuo menee.
Nyt kun on oppinut tuntemaan venttiilin toiminnan, niin huomaa selvästi kuinka se syö nimenomaan alle 2000rpm herkkyyttä ja vääntöä. Nuo olisivat juuri niitä hiljaisia Diesel matkakierroksia joiden pitäisi olla herkkiä isollakin vaihteella. Muuten menee HiAce tyyliseksi kun 3000kiekkaa kuulostaa mehulingolta.
Nyt kun on oppinut tuntemaan venttiilin toiminnan, niin huomaa selvästi kuinka se syö nimenomaan alle 2000rpm herkkyyttä ja vääntöä. Nuo olisivat juuri niitä hiljaisia Diesel matkakierroksia joiden pitäisi olla herkkiä isollakin vaihteella. Muuten menee HiAce tyyliseksi kun 3000kiekkaa kuulostaa mehulingolta.
Kokeilin ajankulukseni tulpata tuon mokoman takaisinkierrätyksen imusarjan ja venttiilin väliin tekemällä peltitulpalla. Tulokset yllättivät positiivisesti. Kone on kuin uusi, eli kiertää ja vääntää todella hienosti. Käytännön vetoalue tippui yli 500rpm ja kone kiertää 5000 paljon pontevammin. Hieno homma paitsi... moottorinohjauksen merkkivalo syttyi parin ajokerran jälkeen, eli elektroniikka mokoma huomasi, että kone saa liian raitista ilmaa.
Tjoo, eli onko komekuksia moottorinohjauksen ohjelmoinnista niin, että tuon egr:n voisi ohittaa myös ohjelmassa? Siis niin, ettei tuota virheilmoitusta tulisi.
Niin helppo viritys, että tämä pitää saada onnistumaan.
Tjoo, eli onko komekuksia moottorinohjauksen ohjelmoinnista niin, että tuon egr:n voisi ohittaa myös ohjelmassa? Siis niin, ettei tuota virheilmoitusta tulisi.
Niin helppo viritys, että tämä pitää saada onnistumaan.
Oli hämärää minullekin, mutta homma oli luulemaani helpompi. Ensin koneen suoja irti. Sitten irrotin EGR venttiilin imusarjasta neljällä pultilla. Huohottimen kiinnike on samoissa pulteissa, joten se lähteen samalla. Irti pienellä kopautuksella. Liitoksessa on tiiviste, jota mallina käyttäen smirgelöin ohuesta pellistä samanlaisen, mutta tietenkin umpinaisen. Sitten vain nippuun.Joggeri kirjoitti:Kellä on kokemuksia tuosta EGR:n tukkimisesta, niin voisko kertoa tyhmälle ohjeet miten se otetaan pois käytöstä... Esim. mihin tukkimislaikka laitetaan yms. tärkeää.
Softa onkin sitten eri juttu. Tämä yksilö huomasi tulppauksen ja polttaa nyt moottorinohjauksen virhettä. Kulkee silti kuin ei koskaan ennen, eli venttiili oli jumissa.
Etsiskelin kansainvälisiltä sivuilta Motor Controll Failure ilmoituksen hakkerointi mahdollisuuksia. Ei löytynyt vielä. Onko täällä tietoa siitä onko moottorinohjauksen softaa päivitetty missään tältä osin? Eiköhän tuon voi ohittaa kokonaan halutessaan.
Toisaalta saattaa olla olemassa taas joku "Hotkey" systeemi jolla tuon saa pois päältä. Tyyliin ovet auki, ikkunat alas, paina jarrua jne...
Eli huhutkin kelpaavat, että pääsisi jäljille
Toisaalta saattaa olla olemassa taas joku "Hotkey" systeemi jolla tuon saa pois päältä. Tyyliin ovet auki, ikkunat alas, paina jarrua jne...
Eli huhutkin kelpaavat, että pääsisi jäljille
Vika korjattu. Delta vaihtoi EGR venttiilin takuuna. Käy ja kukkuu taas hienosti.
Venttiili oli vuotanut "sähkö-päästä" pakokaasua, eli pakokaasu oli päässyt virtaamaan ja sotkemaan koko venttiilin käyttötekniikan ja sähkömoottorin ohi. Näyttäisi siltä, että tuon sähköpuolen päätylaipan tiivistyksen vuotaminen aiheuttaa hiljalleen ohjausmekaniika jumituksen. Hiton pieni juttu, mutta johtaa suureen vikaan.
Vika varmistui EGR:n jumittamiseksi kun tulppasin sen ja menohalut palasivat
Venttiili oli vuotanut "sähkö-päästä" pakokaasua, eli pakokaasu oli päässyt virtaamaan ja sotkemaan koko venttiilin käyttötekniikan ja sähkömoottorin ohi. Näyttäisi siltä, että tuon sähköpuolen päätylaipan tiivistyksen vuotaminen aiheuttaa hiljalleen ohjausmekaniika jumituksen. Hiton pieni juttu, mutta johtaa suureen vikaan.
Vika varmistui EGR:n jumittamiseksi kun tulppasin sen ja menohalut palasivat
Pitäisi kuulemma onnistua, jos poraa tulppauspeltiin muutaman reiän. Delta tekee itse 4kpl kynän kokoisia reikiä.
Nokeentuminen oletettavasti aiheutuu vääristä seoksista ja korjaaminen vaatii kaikkien vimpaimien korjausta. MAF, ahdintunnistimet, hukkaporttihimmelit jne, kaikki ovat mahdollisia.
Omaan meni tonnilla osia ennen kuin toimi lopullisesti. EGRkin vaihdettiin toistamiseen, niin kuin monilla muillakin tähän kierteeseen joutuneilla.
Seuraavasta JTDstä otetaan koko EGR ohjelmallisesti pois, aika on jo tilattu ohjelmointiin.
Nokeentuminen oletettavasti aiheutuu vääristä seoksista ja korjaaminen vaatii kaikkien vimpaimien korjausta. MAF, ahdintunnistimet, hukkaporttihimmelit jne, kaikki ovat mahdollisia.
Omaan meni tonnilla osia ennen kuin toimi lopullisesti. EGRkin vaihdettiin toistamiseen, niin kuin monilla muillakin tähän kierteeseen joutuneilla.
Seuraavasta JTDstä otetaan koko EGR ohjelmallisesti pois, aika on jo tilattu ohjelmointiin.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Tuossa Cromassa EGR sytyttää vikavalon. Ei tunnu kyllä ajossa mitenkään.
Deltassa kuittasivat valon pois mutta palasi taas. Sovittiin että EGR tutkitaan/putsataan/vaihdetaan samalla kun auto menee sinne takaisin vetokoukun ja Defan asennukseen.
Asentaja sanoi että tuo EGR on muuttunut ihan uusimmissa (-10) toisen tyyppiseksi. Lautasventtiilin (takerteluongelmaa) tilalle on tullut kierto/sylinteri tyyppinen. Idea kai se että aina kiertyessään tuo venttiili puhdistuu samalla ja takertelupulmat vähenee/poistuu.
Onko muilla tietoa ja näkemystä voisikohan tuo olla jälkikäteen muutettavissa tuohon uuteen tyyppiin?
Deltassa kuittasivat valon pois mutta palasi taas. Sovittiin että EGR tutkitaan/putsataan/vaihdetaan samalla kun auto menee sinne takaisin vetokoukun ja Defan asennukseen.
Asentaja sanoi että tuo EGR on muuttunut ihan uusimmissa (-10) toisen tyyppiseksi. Lautasventtiilin (takerteluongelmaa) tilalle on tullut kierto/sylinteri tyyppinen. Idea kai se että aina kiertyessään tuo venttiili puhdistuu samalla ja takertelupulmat vähenee/poistuu.
Onko muilla tietoa ja näkemystä voisikohan tuo olla jälkikäteen muutettavissa tuohon uuteen tyyppiin?
nonii, tuli tänää pudistettua egr oikein kunnolla, crc air sensor cleaneria joka väliin ja noet hankaamalla pois. oli uskomaton kerros p*skaa... sitte normi crc:tä ja kasaan. en olisi uskonut, mutta ero on aivan mieletön. siis nythän toi toimii 2 tuntia meni koko hommassa ku kunnolla puunas, sisältäen tupakka tauot...saas nähdä millo menee uudestaan tukkoon
Tulppaamisen ei pitäisi välttämättä sytyttää valoa. Ajelin mekaanisesti tulpatulla apout 15tkm, jonka jälkeen sain vikailmoituksen. Vikaa korjattiin muutamasta anturista jne ja lisäksi myös tuo EGR. Vaikea sanoa siis, että oliko tulppaamisella vaikutusta MCF valon syttymiseen.
Joissakin koneissa EGR kanavan lämpötilalla on vaikutusta ja kone huomaa tukkeutetug venttiiliin... kuulemma...
Tällä ohjelmallisesti tulpatulla ei ole vielä niin paljon ajettu, että osaisin sanoa. Se on kuitenkin varmaa, että kun myyntiin tulee MULTIAIR vehkeitä, niin menen kauppaan. Niissä EGR on käsittääkseni korvattu sisäisellä pakokaasujen kierrätyksellä, kun pakoventtiilin sulkeutumista voi säätää. Systeemi vain jättää sylinteriin tarpeellisen määrän pakokaasua ennen uutta täyttöä.
Joissakin koneissa EGR kanavan lämpötilalla on vaikutusta ja kone huomaa tukkeutetug venttiiliin... kuulemma...
Tällä ohjelmallisesti tulpatulla ei ole vielä niin paljon ajettu, että osaisin sanoa. Se on kuitenkin varmaa, että kun myyntiin tulee MULTIAIR vehkeitä, niin menen kauppaan. Niissä EGR on käsittääkseni korvattu sisäisellä pakokaasujen kierrätyksellä, kun pakoventtiilin sulkeutumista voi säätää. Systeemi vain jättää sylinteriin tarpeellisen määrän pakokaasua ennen uutta täyttöä.
Eipä tule dieseleissä hylsyä keltaisen moottorikuvan palaessa, ei. Todettu 2004 GT:llä.Futuh kirjoitti:Mites tuo motor control system failure vaikuttaa katsastukseen? Tuleeko hylsy sen takia?
Ja mitä hyötyä tulppauksesta on jos levyyn tehään reikiä?
Ja reijitetty levy ei anna aihetta merkkivalon sytyttämiselle.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Dieselissä ei tule hylsyä. nyt jo 2 kertaa katsastettu vikavalon kanssa kun egr on jumissa, savutusarvot on kumminkin hyvät, ei ole ehtinyt/jaksanut EGR:ää vaihtaa. Eivät myöskään lue OBD:ta dieselistä.alfista kirjoitti:Tulee hylsy jos merkkivalo päällä / merkintä ajotietokoneessa. Se tulee kuitata ja poistaaa OBD työkalulla.
Ei siitä täyttä hyötyä olekaan, mutta jättää EGR:n toimimaan vain osateholla.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
- Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D
Reiät tulpassa ei auttaneet mcsf:ään, joten seuraava operaatio olisi tuo ohjelmallinen poisto tai uusi egr. Mutta paikallisilla pajoilla ei soittelujen perusteella ole mahdollista tuo egr:n kytkeminen pois niin missäs forumilaiset on operaation suorittaneet ja paljonko laihdutti rahapussia?alfista kirjoitti:Seuraavasta JTDstä otetaan koko EGR ohjelmallisesti pois, aika on jo tilattu ohjelmointiin.
Tuo egr:än toiminta kyllä ihmetyttää, fiatecuscanin ohjelmalla venttiili kyllä liikkuu niin kuin kuuluukin niissä "testeissä" mutta vasta 2 tonnin kierroksissa arvot näyttävät että se on kiinni kokonaan? Tosiaan tossa vajaassa kahdessa tonnissa on pieni vedoton alue. Eli siis pätkäsee siinä ja meno jatkuu parin millisekunnin päästä.. Ei kovin toivottu "ominaisuus"
Ihan tosi? Ok juttu.pikkis77 kirjoitti:Dieselissä ei tule hylsyä. nyt jo 2 kertaa katsastettu vikavalon kanssa kun egr on jumissa, savutusarvot on kumminkin hyvät, ei ole ehtinyt/jaksanut EGR:ää vaihtaa. Eivät myöskään lue OBD:ta dieselistä.
^ ohjelmointi tehtiin alan harrastajalla Kauhavalla ja maksoi muistaakseni 300.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Oletteko huomanneet EGR:n (ohjelmallisen tai mekaanisen) tulppauksen vaikutusta kulutukseen? Tämä 156 1.9 16v kun tahtoo viedä koko ajan lähemmäs seitsemää litraa sadalla, alle kuuden ei mene millään muuta kuin ajoluulokoneen mielestä. Aikaisempi 2.4 10v taas vei ainakin litran vähemmän. Siinä oli myös vetoja tyhjäkäynnin lähettyvillä paljon paremmin, eli joku oli varmaan tulpannut venan.
Ei sillä että talous siihen litraan kaatuisi, mutta pienentäisi kynnystä maksaa softamuutoksesta jos osa hinnasta tulisi löpölaskujen pienenemisenä takaisin.
Ei sillä että talous siihen litraan kaatuisi, mutta pienentäisi kynnystä maksaa softamuutoksesta jos osa hinnasta tulisi löpölaskujen pienenemisenä takaisin.
- Epäkelpokeräilijä -
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
^ Olisikohan jossain muualla vikaa? Gt on tietysti hiukan sutjakampi, mutta tuossa aika vakioituneessa ajossa eli työmatkalla pitkin motaria (40km) ja taajamassa (8km) meni aina 5,3 l/100km normirenkailla ja yliläskeillä 5,9 l/100km. Tietsikka sitten povaileekin jo nelosella alkavia lukuja.
Egr on siis käytössä ja putsattuna.
Egr on siis käytössä ja putsattuna.