Uskottava se on (öljynkulutuksesta)!!
Valvoja: Moderators
Uskottava se on (öljynkulutuksesta)!!
Meinaan öljyn viskositeetin ja ehkä myös merkin(castrol)vaikutus öljyn kulutukseen,auto 156 V6 aj.205 tkm,kulutti/söi shelliin 0W-40 heliksiä n.0.9l/1000km:llä,vaihdoin castrollin TSW 10W-60ja hokkuspokkus,nyt aj.vaihdon jälkeen 1098 km ja öljyt melkeen ylämerkissä,joku varmaan sanoo että liian paksua talveksi tuo öljy,oon vaan lukenu jostain että tuo castrollin jähmeämispiste on yllättävän korkee!!!!
Otsikkoon infoa sisällöstä. VJ
Otsikkoon infoa sisällöstä. VJ
Jep,jep..
On täälläkin noita öljyjä jonkin verran testattu, mutta mitään ihan
järjettömän radikaalia ei ole vastaan ainakaan vielä tullut..
Tokihan tuo minunkin rakkine öljyä syö, huonommilla menee
vaihtovälillä hiukan vajaa litra, parhaimmilla se jää jonnekin tuohon
puolikkaaseen vaihtovälillä ( niin mikä se itse kullakin sitten on? ),
mulla se pyörii kyllä suodattimen kanssa tuossa 10.000 - 15.000
hujakoilla - öljy kun hapettuu, kerää itseensä palojätteitä, happoja
ja vaikka mitä, joita kaikkia se suodatin ei edes kerää - eli siis
niitä jotka on liian hienojakoisia tai nestemäisiä.. Eli en jaksa pilata
konetta sillä, että valmistaja antaa pitkän vaihtovälin - auton elinikä
kun ei euroopan autotehtaiden mukaan ole kuin 4. vuotta. Toisin
sanoen tuollaisilla vaihtoväleillä halutaan lisätä varaosamyyntiä
ennenkuin saadaan taas tuottoa samalta ostajalta uudesta.. Näin
se vaan tahtoo olla, kun asiaa miettii - olipa kone vähäpäästöinen
tai sitten vanha kunnon bensajumala, jossa tehot on otettu lisäämällä
koneeseen litratilavuutta..
Mutta, pojaat ja herrat, tytöt ja rouvat.. olis yksi pikku seikka:
Se teidän moottorinnehan on rikki, ellei se yhtään öljyä kuluta!!
Ompelukonefirmakin, eli tuo Opel -niminen esitys sallii aivan
standardikulutuksena litran / 1000 km?? Onko tuo sitten niin pirun
horo jo uutena, että maittaa vai mikä lie, mutta kuitenkin..
On täälläkin noita öljyjä jonkin verran testattu, mutta mitään ihan
järjettömän radikaalia ei ole vastaan ainakaan vielä tullut..
Tokihan tuo minunkin rakkine öljyä syö, huonommilla menee
vaihtovälillä hiukan vajaa litra, parhaimmilla se jää jonnekin tuohon
puolikkaaseen vaihtovälillä ( niin mikä se itse kullakin sitten on? ),
mulla se pyörii kyllä suodattimen kanssa tuossa 10.000 - 15.000
hujakoilla - öljy kun hapettuu, kerää itseensä palojätteitä, happoja
ja vaikka mitä, joita kaikkia se suodatin ei edes kerää - eli siis
niitä jotka on liian hienojakoisia tai nestemäisiä.. Eli en jaksa pilata
konetta sillä, että valmistaja antaa pitkän vaihtovälin - auton elinikä
kun ei euroopan autotehtaiden mukaan ole kuin 4. vuotta. Toisin
sanoen tuollaisilla vaihtoväleillä halutaan lisätä varaosamyyntiä
ennenkuin saadaan taas tuottoa samalta ostajalta uudesta.. Näin
se vaan tahtoo olla, kun asiaa miettii - olipa kone vähäpäästöinen
tai sitten vanha kunnon bensajumala, jossa tehot on otettu lisäämällä
koneeseen litratilavuutta..
Mutta, pojaat ja herrat, tytöt ja rouvat.. olis yksi pikku seikka:
Se teidän moottorinnehan on rikki, ellei se yhtään öljyä kuluta!!
Ompelukonefirmakin, eli tuo Opel -niminen esitys sallii aivan
standardikulutuksena litran / 1000 km?? Onko tuo sitten niin pirun
horo jo uutena, että maittaa vai mikä lie, mutta kuitenkin..
That's true.. eli silkkaa faktaa!!
Mutta tuollaset litran katoamiset vaihtovälillä nyt vielä kovin
ihmeellisiä ole, jos kilometrejäkin on enemmän kuin enon
Mossessa, joka hörppi saman 4500 km:n matkalla, eikä
edes savuttanut - ei muuten tiputellut alleenkaan, olipahan
vaan muuten perso sille.. Ja mikähän oli pöydällä kun sitäkin
suunniteltiin? No, vetäkää Eliten 1500:n konepeitto auki ja
ajakaa viereen esim. 316 tai 320 BMW, ei tarvii kauaa lohkoa
ja venakoppaa vertailla..
Ja BMW ( tuo mainitsemani malli, vei ihan kunnolla, ainoa
joka siellä pysyi vähemmällä kulutuksella oli Shell X100 - eli
20W-50 luokan jäykkä..
Se työkalu, jolla tein työtä vielä tuossa joulun alla oli Volvo
ja ajokilometrit 254000, mutta niinpä vaan 12-litranen diesel
hävitti 15000 vaihtovälillä 8 litraa öljyä savuttelematta tai
tiputtelematta, valmistumispäivä tehtaalta 26.10.2005 - eli
melkein kuin uusi ja Volvon mukaan aivan normaalia. Tämä
vain vertailun vuoksi, isot kuluttaa tietysti enemmän kuin
pienet, mutta aina sitä öljyä häviää jonnekin..
Mutta nämä nyt ovat taas niitä asioita, joista en jaksa ruveta
maailmansotaa rakentamaan - kunhan nyt ajatuksiani tähän
huvikseni naputtelin..
Mutta tuollaset litran katoamiset vaihtovälillä nyt vielä kovin
ihmeellisiä ole, jos kilometrejäkin on enemmän kuin enon
Mossessa, joka hörppi saman 4500 km:n matkalla, eikä
edes savuttanut - ei muuten tiputellut alleenkaan, olipahan
vaan muuten perso sille.. Ja mikähän oli pöydällä kun sitäkin
suunniteltiin? No, vetäkää Eliten 1500:n konepeitto auki ja
ajakaa viereen esim. 316 tai 320 BMW, ei tarvii kauaa lohkoa
ja venakoppaa vertailla..
Ja BMW ( tuo mainitsemani malli, vei ihan kunnolla, ainoa
joka siellä pysyi vähemmällä kulutuksella oli Shell X100 - eli
20W-50 luokan jäykkä..
Se työkalu, jolla tein työtä vielä tuossa joulun alla oli Volvo
ja ajokilometrit 254000, mutta niinpä vaan 12-litranen diesel
hävitti 15000 vaihtovälillä 8 litraa öljyä savuttelematta tai
tiputtelematta, valmistumispäivä tehtaalta 26.10.2005 - eli
melkein kuin uusi ja Volvon mukaan aivan normaalia. Tämä
vain vertailun vuoksi, isot kuluttaa tietysti enemmän kuin
pienet, mutta aina sitä öljyä häviää jonnekin..
Mutta nämä nyt ovat taas niitä asioita, joista en jaksa ruveta
maailmansotaa rakentamaan - kunhan nyt ajatuksiani tähän
huvikseni naputtelin..
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
itselläni shell öljy kesti parhaiten koneessa...
nykyinen castrol häviää kuin kusi lumeen, eli 176000km ajettu 1.8 yksilö kyseessä ja söi shellin öljyä todella vähän, tuskin huomasin mutta castrollia vieny ku pien sika, mistä johtuu moinen???
taidan viedä seuraavan kerran vaihtoon jossa shellin öljyä tarjolla!!!
eli shellille ääni täältä...
castrol suc`ks!!!!
nykyinen castrol häviää kuin kusi lumeen, eli 176000km ajettu 1.8 yksilö kyseessä ja söi shellin öljyä todella vähän, tuskin huomasin mutta castrollia vieny ku pien sika, mistä johtuu moinen???
taidan viedä seuraavan kerran vaihtoon jossa shellin öljyä tarjolla!!!
eli shellille ääni täältä...
castrol suc`ks!!!!
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Uskomattomia ovat erot öljyjen välillä, ei voi muuta sanoa. Ihmetyttää myös se, ettei öljylaatujen koneessapysyvyyden välillä tunnu aina olevan selkeää logiikkaa, vaan toinen öljy toimii toisilla ja toinen toisilla. Esimerkkinä vaikka tuo Castrol tuossa ylempänä.
Itse en ole Castrolia koittanut, mutta Nesteen öljyt katosivat 3-litraisesta niin että hätinä ehti kaataa lisää (1l/1000km), mutta Mobilin RF1 pysyi koneessa kohtuullisesti. 164 TS:ssä mulla pyörivät nyt Shellin Helix Ultrat, kun aikaisemmin oli RF1:t. Rally Formulaa sai lisätä pari kolme kertaa kympin sisään, kun taas Helixiä lisäsin viimeksi vain kertaalleen. Olisi saattanut ehkä mennä lisäämättäkin, mutta kun en tykkää ajella öljyt alamerkissä. Nuo muutkin lisäykset siis ennen alamerkkiä.
Itse en ole Castrolia koittanut, mutta Nesteen öljyt katosivat 3-litraisesta niin että hätinä ehti kaataa lisää (1l/1000km), mutta Mobilin RF1 pysyi koneessa kohtuullisesti. 164 TS:ssä mulla pyörivät nyt Shellin Helix Ultrat, kun aikaisemmin oli RF1:t. Rally Formulaa sai lisätä pari kolme kertaa kympin sisään, kun taas Helixiä lisäsin viimeksi vain kertaalleen. Olisi saattanut ehkä mennä lisäämättäkin, mutta kun en tykkää ajella öljyt alamerkissä. Nuo muutkin lisäykset siis ennen alamerkkiä.
Kimmo / alfatune.fi
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Näitä alati toistuvia öljykeskusteluja seuratessa herää kysymys, että onko öljyn toimivuuden tai laadun ainoa mittari koneessa pysyminen? Ainakin oman Alfani ohjekirjassakin suositusöljyä (10W-40) kerrotaan normaalioloissa kuluvan <= 1l/1000km. Kulutus tietenkin tuntuu kaikkein konkreettisimmin autoilijan kukkarossa, ja onhan se muutenkin kiva, ettei vaihtovälillä tarvitse öljyä lisätä, mutta onko se sitten se oikea valintakriteeri? Itselläkin määräaikaishuollon aika lähestyy ja öljyvalinta pitäisi taas kerran tehdä...
Näistä keskusteluista päätellen öljyn koneessa pysyminen ratkaisee öljyn hyvyyden. Se kun on helppo joka jampan omilla silmillään todeta. Muita ominaisuuksia on sen sijaan vähän vaikeampi itse nähdä, ainakaan jos ei ole öljynpainemittaria autossa. Itse lukaisin TM:n taannoisen öljytestin, jossa oli testattu sekä öljyjen kuuma-, että kylmäkäyttäytymistä. Siitä selvisi ihan mielenkiintoisia juttuja. Esim. se, että suuri kuumaviskositeettiluku ei todellakaan takaa hyviä kuumaominaisuuksia. Itellä on just testivoittaja-Mobilit koneessa, eikä mitään valittamista.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kukaan ei ole älynnyt tätä asiaa mutta yksi pointti mikä ratkaisee melkoisesti sen suhteen mitä öljyjä voi käyttää on se että löytyykö autosta mottoriöljyille lauhdutinta vai ei jos lauhdutin on niin viskositeetista voi tinkiä jonkin verran, omassa 164.ssa moinen on ja motisssa nyt 5W-40:t mobilin synteettiset joilla ajettu nyt n 8tkm pinta vajennut max merkistä n 3mm ja paineet edelleen kuumanakin(85-90C) vielä luokkaa 1.5-2bar eli mistän öljyn katoamisesta ei voida puhua.
juu ja näiden keskustelujen perusteella voi melkeinpä päätellä suoraan käyttäjien kokemuksien perusteella että kaikki moottorit ovat yksilöitä ja toimivat erilailla eri öljyjen kanssa..
itse en todellakaan testien perusteella öljyä valitse vaan omien kokemuksien eli nyt näyttäisi siltä että superissa mobilit toimii, taitaa siis vastaavat kaatua seuraavanakin koneeseen.
GTV6:een laitan kuitenkin ihan jotain muuta 20W-50 tai 10W-60:t kun myös kokemuksesta tiedän sen että mitkään 5W-40:t ei siinä kuitenkaan toimi.. ei noita testejä pidä liikaa toljottaa..
juu ja näiden keskustelujen perusteella voi melkeinpä päätellä suoraan käyttäjien kokemuksien perusteella että kaikki moottorit ovat yksilöitä ja toimivat erilailla eri öljyjen kanssa..
itse en todellakaan testien perusteella öljyä valitse vaan omien kokemuksien eli nyt näyttäisi siltä että superissa mobilit toimii, taitaa siis vastaavat kaatua seuraavanakin koneeseen.
GTV6:een laitan kuitenkin ihan jotain muuta 20W-50 tai 10W-60:t kun myös kokemuksesta tiedän sen että mitkään 5W-40:t ei siinä kuitenkaan toimi.. ei noita testejä pidä liikaa toljottaa..
ikävä kyllä todeta että ei se meikäläisenkään Alfa öljyä ole syönyt (Castrol Magnatec). Olen koko ajan odotellut että öljy vähän vähenis ja kohta on vuosi öljyn vaihdosta mutta edelleen tikussa näyttää täyttä (ehkä ihan pikkasen on voinyt tippua mutta ei mitään suurta).
Joten ainakin Castrol on aine jota laitan tulevaisuudessakin koneeseen (kallista mutta hyvää)
Joten ainakin Castrol on aine jota laitan tulevaisuudessakin koneeseen (kallista mutta hyvää)
Re: Uskottava se on (öljynkulutuksesta)!!
pekkal kirjoitti:joku varmaan sanoo että liian paksua talveksi tuo öljy
Moniasteöljyhän tarkoittaa juuri sitä, että kylmänä notkeampaa ja kuumana jäykempää kuin yksiasteinen.
- Pepee
- Viestit: 194
- Liittynyt: 29 Loka 2006, 19:52
- Car(s): Nykyinen: Giulietta 2.0 jtdm.-.Ex: 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.0 jts -04, ex: 159 2,4 jtdm 2008
- Paikkakunta: Seinäjoki
öljystä.
eikö tuossa 156 2.5L v6 ohjekirjassakin ole kerrottu että melkein litra 1000km kohden .. aivan ku olis joku hämärä muistikuva siitä .. :o
aivan tarkka kulutusluku on 75g / 100km, siis ko. määrä on vielä "normaali".
Tämän tiedon sain aikoinaan DA:sta, kun ihmettelin öljynkulutusta.
Jotkut ovat kertoilleet, että Castrolia ja Teboilia kuluisi vähemmän kuin Mobilia. Itselläni on Mobilin 0-40 sisällä ja kulutus on melkoista.
Tämän tiedon sain aikoinaan DA:sta, kun ihmettelin öljynkulutusta.
Jotkut ovat kertoilleet, että Castrolia ja Teboilia kuluisi vähemmän kuin Mobilia. Itselläni on Mobilin 0-40 sisällä ja kulutus on melkoista.
"pappa-alfisti"
Jos autosi on 16V Twin Spark, niin ohjekirjan suositus olisi 10w-40 tai 10w-60, JTS taitaa olla pelkästään 10w-60. V6 padasta ei muistikuvaa, oletettavasti samat kuin Twin SparkilleAl Pappa kirjoitti:aivan tarkka kulutusluku on 75g / 100km, siis ko. määrä on vielä "normaali".
Tämän tiedon sain aikoinaan DA:sta, kun ihmettelin öljynkulutusta.
Jotkut ovat kertoilleet, että Castrolia ja Teboilia kuluisi vähemmän kuin Mobilia. Itselläni on Mobilin 0-40 sisällä ja kulutus on melkoista.
VMP
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Olen jo vaahdonnut aiheesta aiemminkin, ei nollaöljyjä Alfaan! 156 Super nieli Shellin 0W/30 longlifeä yli litran tuhannelle. Teboilin Diamond 5w/40 madalsi kulutuksen noin litraan/ 10 000km. Viskositeetti on suurin syyllinen kulutukseen ja "foliohatut" voivat sitten tutkia näitä merkkien välisiä eroja. Kunhan öljy on tunnetun ja hyväksi todetun valmistajan tuote, kelpaa se meidänkin autoillemme. Öljynvaihtoväli on myös mielestäni 10 000 km, sanoopa valmistajat mitä tahansa. Kylmän ja kuuman jatkuvat vaihtelut panevat öljyt koville.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^ Eikös tuossa kylmäpään viskositeettia enemmän mahtanut vaikuttaa kuuman pään nosto 30:stä 40:iin? Näin perstuntumalta 30 kuulostaisi sopivan vähän matalaviritteisempiin koneisiin.
Tiiseliin halusin 5W50-Mobilit sisään, ei se ainakaan Castrolin? 10W60-rasvaa näyttänyt hukkaavan oikeastaan ollenkaan.
Tiiseliin halusin 5W50-Mobilit sisään, ei se ainakaan Castrolin? 10W60-rasvaa näyttänyt hukkaavan oikeastaan ollenkaan.
- Epäkelpokeräilijä -
Onkos muut huomanneet sellasen homman että uutta ja tuoretta öljyä ei kulu ollenkaan samaan tahtiin kuin esim lähes 10tkm koneessa pyörinyttä...
Taitaa se viskositeetti sun muut ominaisuudet aika lailla muuttua vanhemmiten vaikka mitä ihme tavaraa uutena olisi, meillä on huomattu tää ominaisuus parissa autossa, öljyinä on ollut mm Diamondia/Teho-oilia, Rally-Formulaa ja halpis 5W-50:ttä King oil tai jotain.
King-oilia ei voi suositella, tuntuu olevan herkempi pakkasella huohottimen jäätymiselle...erityisesti ainakin Lanciassa..
Taitaa se viskositeetti sun muut ominaisuudet aika lailla muuttua vanhemmiten vaikka mitä ihme tavaraa uutena olisi, meillä on huomattu tää ominaisuus parissa autossa, öljyinä on ollut mm Diamondia/Teho-oilia, Rally-Formulaa ja halpis 5W-50:ttä King oil tai jotain.
King-oilia ei voi suositella, tuntuu olevan herkempi pakkasella huohottimen jäätymiselle...erityisesti ainakin Lanciassa..
Holy shit!!!
Luinko oikein?? Onko täällä joku, joka julkisesti tunnustaa kaatavansa
jalosukuiseen moottoriin jotakin uusioöljyä? Mikä infernaalinen kosto
hienolle menneisyyden autotehtailulle - niin Fiat, kuin nykyisin onkin..
Vai pitäisikö sanoa Viat ( lainatakseni erästä DA:n asentajaa )??
No joo, en puhu viskositeetista = sakeus, mutta kerrataanpa sekin
ja vaahdotaan ( mikä ei ole öljylle hyvä ominaisuus ) hiukan vielä,
eli esim. 10W-40 = -20C ja sakeusluokka 10W ( yksiasteöljynä ),
+100C ja sakeus 40W, tätä ei voi moniaste- tai synteettisilläöljyillä
määritellä, vaan ainostaan mitata. Tämä johtuu käytetyistä
polymeereista ja muista lisäaineista / keinotekoisista voitelumateriaaleista , eli
synteettisistä osasista. Eli uskotaan tuottajan merkintään, olipa mikä
tahansa - matemaattinen tapa ei tuo esiin totuutta.. Eipä sillä, että
täällä kukaan olisi yrittänytkään.. Enkä puhu lisäaineistuksesta tai
estoaineista ( dopes / inhibitors ), koska niitä on kaikissa öljyissä
lisäämässä hapettumisenestoa, liuottavuutta, vaahtoutumista yms..
Mutta, miksiköhän öljy sitten kuluu? Esim. kylmäkäynnistys ei ole
kaikissa vanhemmissa, eikä aina uusimmissakaan autoissa aivan
nappisuoritus.. Eipä tarvita kuin hiukan heikko puristus, kylmä kone
ja sytkä tms. häikkää - eikä taatusti käy oikein. Mitä tapahtuu.. ei
sieltä kaikki palamaton polttoaine venttiilistä ulos työnny käynnistys-
moottorilla, ainetta se kyllä saa - ja käy vähän v**un huonosti
aikansa, kunnes lämpenee.. Minne se palamaton aine joutuu?
Hyvä.. sylinterin seinämiin ja siitä öljyyn, mikä taas ohenee enemmän
tai vähemmän, kerta kerran jälkeen.. Jos vanhemmalla koneella
ajellaan notkeilla öljyillä, niin tämä tapahtuu hyvin nopeasti ja sitten
ohipuhalluksen yms. kera kulutus kasvaa. Kasvaa se tosin kyllä
uudehkoissakin, jos moottori on tehty väljillä toleransseilla, esim.
tavallista ripeämpään käyttöön tai jos se on tuliterä - hioutumaton.
Tätä on turha jatkaa..
Mutta otetaan lopuksi diesel.. miten tuo halpisöljy voisi siihen toimia?
Ehkä hyvin.. en tiedä, kun en koskaan ole yhtäkään ajopeliä niillä
aineilla koittanut raiskata, enkä koita!!?
Kuitenkin dieselissähän moottorin rasitukset ovat paljon suuremmat
kuin bensalla, kun vielä otetaan huomioon että öljyn yksi tehtävä
on luoda laakereille ja sylintereille kestävä kulutussuoja, liukukalvo,
jonka paksuus on noin 1/10000 mm. Dieselin laakeripaineet ovat
suuremmat ja vaikka öljynpainekin onhiukan korkeampi, tahtoo
kitkan muuntuminen lämmöksi ( energian häviämättömyyden laki )
saada öljyn kuumenemaan ja haihtumaan höyrynä imuilmaan ja
taivaalle. Koska öljyn tehtävä on johtaa lämpöä laakereista ja muista
kone-elimistä ( muun muassa ), se tämänkin vuoksi kuluu aikanaan
pois. Jos öljy taas on aivan lientä, se lotisee vähän kuin itsekseen
laakereista ja sylinterin seinämistä ( tai puhaltuu ohivuodon mukana
imuilmaan ja palotilaan humahtaakseen liekkeihin ) - näin dieselin
moottorivaurio on mahdollinen. Kampiakseli kun on dieseleissä
melkein aina karkaistu, joissakin jopa nitrattu - joten huonoilla öljyillä
ajetun koneen huomaa verstaalla asentaja helposti päästöväristä
laakeripinnoissa, ehkäpä jopa lämpörasituksen tuoma muodonmuutos
on aivan selkeästi silmin havaittavissa.
Ja kuten jo tulikin tällättyä, se tiivistäminen on myös yksi öljyn
vaatimuksista, kuten tuo polttoainehommakin..
No mitä tää tarina nyt auttoi? Ei mitään, kunhan rääpäisin jotakin,
lähinnä tuon halpa-halli -öljyn vuoksi..
ELI ÄLKÄÄ NYT SÄÄSTÄKÖ LAADUSSA, MIELUUMMIN VAIKKA SITTEN
NIISSÄ MUISSA LISÄVARUSTEHÄRPÄKKEISSÄ..!!?
- - - - -
V**ut minä mitään mistään tiedä,
kyseessähän on vain pelkkä lämpövoimakone!!
Luinko oikein?? Onko täällä joku, joka julkisesti tunnustaa kaatavansa
jalosukuiseen moottoriin jotakin uusioöljyä? Mikä infernaalinen kosto
hienolle menneisyyden autotehtailulle - niin Fiat, kuin nykyisin onkin..
Vai pitäisikö sanoa Viat ( lainatakseni erästä DA:n asentajaa )??
No joo, en puhu viskositeetista = sakeus, mutta kerrataanpa sekin
ja vaahdotaan ( mikä ei ole öljylle hyvä ominaisuus ) hiukan vielä,
eli esim. 10W-40 = -20C ja sakeusluokka 10W ( yksiasteöljynä ),
+100C ja sakeus 40W, tätä ei voi moniaste- tai synteettisilläöljyillä
määritellä, vaan ainostaan mitata. Tämä johtuu käytetyistä
polymeereista ja muista lisäaineista / keinotekoisista voitelumateriaaleista , eli
synteettisistä osasista. Eli uskotaan tuottajan merkintään, olipa mikä
tahansa - matemaattinen tapa ei tuo esiin totuutta.. Eipä sillä, että
täällä kukaan olisi yrittänytkään.. Enkä puhu lisäaineistuksesta tai
estoaineista ( dopes / inhibitors ), koska niitä on kaikissa öljyissä
lisäämässä hapettumisenestoa, liuottavuutta, vaahtoutumista yms..
Mutta, miksiköhän öljy sitten kuluu? Esim. kylmäkäynnistys ei ole
kaikissa vanhemmissa, eikä aina uusimmissakaan autoissa aivan
nappisuoritus.. Eipä tarvita kuin hiukan heikko puristus, kylmä kone
ja sytkä tms. häikkää - eikä taatusti käy oikein. Mitä tapahtuu.. ei
sieltä kaikki palamaton polttoaine venttiilistä ulos työnny käynnistys-
moottorilla, ainetta se kyllä saa - ja käy vähän v**un huonosti
aikansa, kunnes lämpenee.. Minne se palamaton aine joutuu?
Hyvä.. sylinterin seinämiin ja siitä öljyyn, mikä taas ohenee enemmän
tai vähemmän, kerta kerran jälkeen.. Jos vanhemmalla koneella
ajellaan notkeilla öljyillä, niin tämä tapahtuu hyvin nopeasti ja sitten
ohipuhalluksen yms. kera kulutus kasvaa. Kasvaa se tosin kyllä
uudehkoissakin, jos moottori on tehty väljillä toleransseilla, esim.
tavallista ripeämpään käyttöön tai jos se on tuliterä - hioutumaton.
Tätä on turha jatkaa..
Mutta otetaan lopuksi diesel.. miten tuo halpisöljy voisi siihen toimia?
Ehkä hyvin.. en tiedä, kun en koskaan ole yhtäkään ajopeliä niillä
aineilla koittanut raiskata, enkä koita!!?
Kuitenkin dieselissähän moottorin rasitukset ovat paljon suuremmat
kuin bensalla, kun vielä otetaan huomioon että öljyn yksi tehtävä
on luoda laakereille ja sylintereille kestävä kulutussuoja, liukukalvo,
jonka paksuus on noin 1/10000 mm. Dieselin laakeripaineet ovat
suuremmat ja vaikka öljynpainekin onhiukan korkeampi, tahtoo
kitkan muuntuminen lämmöksi ( energian häviämättömyyden laki )
saada öljyn kuumenemaan ja haihtumaan höyrynä imuilmaan ja
taivaalle. Koska öljyn tehtävä on johtaa lämpöä laakereista ja muista
kone-elimistä ( muun muassa ), se tämänkin vuoksi kuluu aikanaan
pois. Jos öljy taas on aivan lientä, se lotisee vähän kuin itsekseen
laakereista ja sylinterin seinämistä ( tai puhaltuu ohivuodon mukana
imuilmaan ja palotilaan humahtaakseen liekkeihin ) - näin dieselin
moottorivaurio on mahdollinen. Kampiakseli kun on dieseleissä
melkein aina karkaistu, joissakin jopa nitrattu - joten huonoilla öljyillä
ajetun koneen huomaa verstaalla asentaja helposti päästöväristä
laakeripinnoissa, ehkäpä jopa lämpörasituksen tuoma muodonmuutos
on aivan selkeästi silmin havaittavissa.
Ja kuten jo tulikin tällättyä, se tiivistäminen on myös yksi öljyn
vaatimuksista, kuten tuo polttoainehommakin..
No mitä tää tarina nyt auttoi? Ei mitään, kunhan rääpäisin jotakin,
lähinnä tuon halpa-halli -öljyn vuoksi..
ELI ÄLKÄÄ NYT SÄÄSTÄKÖ LAADUSSA, MIELUUMMIN VAIKKA SITTEN
NIISSÄ MUISSA LISÄVARUSTEHÄRPÄKKEISSÄ..!!?
- - - - -
V**ut minä mitään mistään tiedä,
kyseessähän on vain pelkkä lämpövoimakone!!
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Öljyistä
Noin niinkuin kansansuusta siepattuna;
Täällä kuulin yhden tarvikeliikkeen myyjän kysyvän asiakkaalta, että otatko merkkiöljyä, vai tuota edullista täystuhoa?
Eiköhän se tuossa ollutkin kiteytettynä koko juttu?
Täällä kuulin yhden tarvikeliikkeen myyjän kysyvän asiakkaalta, että otatko merkkiöljyä, vai tuota edullista täystuhoa?
Eiköhän se tuossa ollutkin kiteytettynä koko juttu?
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
Jos nyt vähän avaudun kauhusta kun nään mitä pa**kaa alfistit koneeseensa työntää!!!
Jos täällä yhtään kunnon italo harrastajaa löytyy niin ainut ja oikea öljy on selenia..itse käytän kesät selenia racing 10w-60 ja talvet selenia k 5w-40..lootassa selenia matryx ja jarrunesteenä selenia extreme 500...
Pistäkää lippu liehumaan ja unohtakaa muut pa**kat merkit..ja loppuu öljyistä johtuvat ongelmat
Jos täällä yhtään kunnon italo harrastajaa löytyy niin ainut ja oikea öljy on selenia..itse käytän kesät selenia racing 10w-60 ja talvet selenia k 5w-40..lootassa selenia matryx ja jarrunesteenä selenia extreme 500...
Pistäkää lippu liehumaan ja unohtakaa muut pa**kat merkit..ja loppuu öljyistä johtuvat ongelmat
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 28 Huhti 2007, 00:03
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta
- Paikkakunta: Milano
Selenia öljyt
Olen uusi alfista, vasta Italiaan muuttanut ja sain vaimokokelaan sedältä -92sen alfa 33 kaupungin ajotyyliin sopeuttamisajokiksi.
öljynvaihto näyttää olevan kilometreissäkin lähellä ja auto vuoden seisonut joten senkin takia vaihto olisi aiheellinen, aikamoiselta tervalta näytti sisällä olevat öljyt tikulla.
Paikallisesta ipercoopista saisi selenian ja shellin öljyjä, minkäslaista tavaraa nuo seleniat mahtaa olla? Niillä näytti olevan myös spesiaali alfa öljyä.
Tulpat autossa on vaihdettu viime öljynvaihdon aikaan mutta 1500-2500 kierroksen alueella töksähtelee välillä, ajattelin kokeilla paranisiko tulpanvaihdolla. Golden Lodget vaan näyttävät olevan työn takana ja samaisessa hypermarketissa olisi boschin tuotteita, motonet listasi sopivaksi malliksi wr56 tulppia. Ovatkos käypää tavaraa 33 1.7 ie 8v koneeseen. Sen verran lukasin jostain että olisi kone tarkka tulppien kanssa.
Jos purkitetulle Milanon tuulenvireelle on kysyntää minä voisin alkaa toimittamaan tavaraa foorumilaisille.
öljynvaihto näyttää olevan kilometreissäkin lähellä ja auto vuoden seisonut joten senkin takia vaihto olisi aiheellinen, aikamoiselta tervalta näytti sisällä olevat öljyt tikulla.
Paikallisesta ipercoopista saisi selenian ja shellin öljyjä, minkäslaista tavaraa nuo seleniat mahtaa olla? Niillä näytti olevan myös spesiaali alfa öljyä.
Tulpat autossa on vaihdettu viime öljynvaihdon aikaan mutta 1500-2500 kierroksen alueella töksähtelee välillä, ajattelin kokeilla paranisiko tulpanvaihdolla. Golden Lodget vaan näyttävät olevan työn takana ja samaisessa hypermarketissa olisi boschin tuotteita, motonet listasi sopivaksi malliksi wr56 tulppia. Ovatkos käypää tavaraa 33 1.7 ie 8v koneeseen. Sen verran lukasin jostain että olisi kone tarkka tulppien kanssa.
Jos purkitetulle Milanon tuulenvireelle on kysyntää minä voisin alkaa toimittamaan tavaraa foorumilaisille.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Selenia on ainakin nykyalfoihin tehtaan suosittelema ja ensiasennusöljynä käyttämä tuote. Eiköhän se käy bokseriinkin kun valitsee sopivan viskositeetin.
Minulla oli ainakaan vastaavassa autossa (33 1.7 8V) ostettaessa jotkut Boschin tulpat, malli oli W5xx jotain (löytyy varmaan hakutoiminnolla aiheesta juttua), kyllä se niilläkin pelasi ihan ok vaikka myöhemmin suosinkin lodgea vaihtaessa. Taitaa vai olla vaikea saada niitä enää mistään, ainakaan täältä Suomesta ei tunnu saavan.
Pieni tökkiminen saattaa kyllä korjaantua ihan ajamallakin (vaihda toki öljyt ensin), kone huolella lämpimäksi ja sitten kunnolla kenkää ja vähän pidempää matkaa, siitä se Alfa tykkää. Tulpanvaihtokin on tietysti kokemuksena ihan tekemisen arvoinen
Tuota Silvion Castrol-kommenttia en ihan tajunnut, moni on todennut sen sopivan Alfaan oikein hyvin ja saatavuus täällä kotomaassa on parempi kuin esim Selenian. Juu, itselläkin on nyt Castrolia padassa ja näyttää öljynkulutus vähentyneen.
Minulla oli ainakaan vastaavassa autossa (33 1.7 8V) ostettaessa jotkut Boschin tulpat, malli oli W5xx jotain (löytyy varmaan hakutoiminnolla aiheesta juttua), kyllä se niilläkin pelasi ihan ok vaikka myöhemmin suosinkin lodgea vaihtaessa. Taitaa vai olla vaikea saada niitä enää mistään, ainakaan täältä Suomesta ei tunnu saavan.
Pieni tökkiminen saattaa kyllä korjaantua ihan ajamallakin (vaihda toki öljyt ensin), kone huolella lämpimäksi ja sitten kunnolla kenkää ja vähän pidempää matkaa, siitä se Alfa tykkää. Tulpanvaihtokin on tietysti kokemuksena ihan tekemisen arvoinen
Tuota Silvion Castrol-kommenttia en ihan tajunnut, moni on todennut sen sopivan Alfaan oikein hyvin ja saatavuus täällä kotomaassa on parempi kuin esim Selenian. Juu, itselläkin on nyt Castrolia padassa ja näyttää öljynkulutus vähentyneen.
- Larzon
- Viestit: 117
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:53
- Car(s): Perheessä:
159 Sedan TBi Ti
Mito QV - Paikkakunta: Kouvola / Voikkaa
Oli 20tkm huolto 20276 kilometris, delta kouvola laitto koneeseen täyssynteettistä merkkistä ei oo mitään merkintöjä missään(ei autos eikä huoltokirjas/laskus... ). Kattelin kauhulla jo aiemmin öljyn hupenemista ja kun eilen 23023 kilometrissä tikku näytti vähän päälle alarajan ajoin kymen-autohuoltoon ja vaihdatin Castrol TWS öljyt sisään (14,50€/pötti). Seleniaa en löytäny tähän hätään, toivottavasti castrol pelittää.
Mitähän skeidaa ne on deltas mottiin pistäny, ei automyyjää lauantaina voinu selvitystyö vähempää kiinnostaa , hinkkas mieluummin jotain v..tun kiiaa .
Mitähän skeidaa ne on deltas mottiin pistäny, ei automyyjää lauantaina voinu selvitystyö vähempää kiinnostaa , hinkkas mieluummin jotain v..tun kiiaa .
Elämä ilman alfaa on beettaa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Moottori syö käytännössä aina alkuun öljyä. Ehkä kilometrien myötä se syominen vähenee/loppuu.
En tiedä mikä on uusien Alfojen öljynvaihtoväli mutta minusta on turhaa ajaa öljyillä yli 15tkm. Ja jos ajaminen pelkkää taajamaa niin vaihtaisin 10tkm välein. Toki moottorit ja öljyt kehittyneet mutta suurin syy huoltovälien pidentymiseen on kilpailu. "Se on laatua kun valmistaja lupaa autolle 50tkm huoltovälin, edes öljyjä ei tarvitse vaihtaa." Itsellä ollut tosin vain vanhoja autoja ja olen pitänyt n.10tkm öljynvaihtoa sopivana. Auton km/euro hintaan tuolla öljynvaihdolla ei ole mitään merkitystä.
En tiedä mikä on uusien Alfojen öljynvaihtoväli mutta minusta on turhaa ajaa öljyillä yli 15tkm. Ja jos ajaminen pelkkää taajamaa niin vaihtaisin 10tkm välein. Toki moottorit ja öljyt kehittyneet mutta suurin syy huoltovälien pidentymiseen on kilpailu. "Se on laatua kun valmistaja lupaa autolle 50tkm huoltovälin, edes öljyjä ei tarvitse vaihtaa." Itsellä ollut tosin vain vanhoja autoja ja olen pitänyt n.10tkm öljynvaihtoa sopivana. Auton km/euro hintaan tuolla öljynvaihdolla ei ole mitään merkitystä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
No tuo selvensi asiaa. Kannattaa tosiaan aina tarkistaa öljytaso heti huollon jälkeen, öljymäärä laitetaan huolloissa yleensä tehtaan ilmoittama määrä ja öljytikku yms. erojen takia saattaa olla että tikku ei kastu max-määrää asti vaikka öljyä olisi "oikea" määrä. Tietysti kun arvio öljynkulutusta tulisi mittaus tehdä aina samalla tavoin. Eli moottori kylmä, auto tasaisella yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Oletkos kokeillut Max life 5w-40? kiinnostais tietää.. voi olla että kokeilen sitäDobber kirjoitti:Castrol TWS 10W-60 on hyvää ainetta, jos motti käy kuumana. Mutta monien eri merkkisten öljyjen kokeilujen jälkeen näyttää vankasti siltä, että Valvoline MaxLife 10W40 kuluu vieläkin vähemmän, kun Castrollia ja on halvempaa.
seuraavaks! Tähän mennessä Castrol gtx magnatecil(5w-40) ja shellin helixil(5w-40) ei oo ollu suurta eroo, kumpaakin kuluu n. puol litraa /10tkm shelliä ehkä hitusen enemmän Kellään kokemusta tm.n taannoisessa öljytestissä hyvin pärjänneestä Teboi diamondista(5w-40 muistaakseni)?
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Valvolinen suositukset tessulle yli 100tkm ajettu:
Moottori AR 32301 Tilavuus 4,4 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Tarkasta 500 km
Vaihto 20000 km / 12 kuukautta
MaxLife 10W-40
DuraBlend FE 5W-30
DuraBlend 10W-40
alle 100tkm ajettu niin:
Moottori AR 32301 Tilavuus 4,4 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Tarkasta 500 km
Vaihto 20000 km / 12 kuukautta
DuraBlend FE 5W-30
DuraBlend 10W-40
Turbo 10W-40
Maxlifeä kesällä koneeseen juuri tuota 10W40 ja talvella Maxlifen 5W-40.
Moottori AR 32301 Tilavuus 4,4 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Tarkasta 500 km
Vaihto 20000 km / 12 kuukautta
MaxLife 10W-40
DuraBlend FE 5W-30
DuraBlend 10W-40
alle 100tkm ajettu niin:
Moottori AR 32301 Tilavuus 4,4 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Tarkasta 500 km
Vaihto 20000 km / 12 kuukautta
DuraBlend FE 5W-30
DuraBlend 10W-40
Turbo 10W-40
Maxlifeä kesällä koneeseen juuri tuota 10W40 ja talvella Maxlifen 5W-40.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 28 Huhti 2007, 00:03
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta
- Paikkakunta: Milano
Olikin jäänyt mieleen väärä hintaluokka seleniasta. Onhan sillä arvostusta hinnan muodossa puolet enemmän shellin tavaraan, 33 euroa 4 litraa. Agip sint 2000 10w-40 sais shellin kanssa noin pariin kymppiin saman määrän joten menee sitä sisään, pitää kuitenkin suhteellisen hyvää ainetta käyttää setää kunnioittaakseen eikä kuitenkaan ole ajettu kuin 70 k km vehkeellä.
Täytyy kyllä sanoa että on hyvä auto ajaa, mitä nissaneja escortteja volvoa ajettuna niin noinkin vanha auto vielä voi olla vielä parempi.
1. vaihe on kyllä turhan lyhyt kaupungissa mutta vääntöä on lähteä vaikka 3sella paikaltaan kun täällä ei mäkiä ole.
Täytyy kyllä sanoa että on hyvä auto ajaa, mitä nissaneja escortteja volvoa ajettuna niin noinkin vanha auto vielä voi olla vielä parempi.
1. vaihe on kyllä turhan lyhyt kaupungissa mutta vääntöä on lähteä vaikka 3sella paikaltaan kun täällä ei mäkiä ole.
Huoltovälit pitenee, öljystä on pakko tehdä vähätuhkaista luirua arkojen katalysaattoreiden, nokiloukkujen ja lambda-antureiden takia...sitä kun kumminkin kuluu ja palaa, toisissa yksilöissä enemmän ja toisissaa vähemmän.
Onko kukaan huomannut syy-yhteyttä lambda-antureiden rikkoontumiseen ja öljyn kulumiseen??
Onko kukaan huomannut syy-yhteyttä lambda-antureiden rikkoontumiseen ja öljyn kulumiseen??
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Jep, ex. -92 Tessussa öljyä kului 10tkm vaihtovälillä ensimmäisen 5tkm aikana reilu 1/2 litraa, mutta jälkimmäisellä 5tkm matkalla sitä sai lisätä jo reilu 1 1/2 litraa.jiiässä kirjoitti:Onkos muut huomanneet sellasen homman että uutta ja tuoretta öljyä ei kulu ollenkaan samaan tahtiin kuin esim lähes 10tkm koneessa pyörinyttä...