sytytystulpista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja jansku »

eli, kuinka usein vaihdatte tulppia? viimeks vaihdoin vuos sitten (n. 36 000km sitten) ja nyt auto vie taas enemmän ku laki sallii kallista bensaa, joten oisko tulppien vaihdot edessä jälleen?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Huolto-ohjelman mukaan tulppien vaihtoväli 100tkm
VMP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Rikkinäistä lambda-anturia on joskus myös veikkailtu syypääksi tuohon vaivaan.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Mulla on vähän ollut sellaista ongelmaa, että kylmänä kone tuntuu todella nuhaiselta, ja ihan kuin jokainen pytty ei olisi toiminnassa. Lämpöisenä ei moista ongelmaa ole... outoa on myös se, että esim. nelos ja kolmosvaihteilla yli 5000rpm on todella nuhaista, kakkosella kyllä kiertää kuin viimeistä päivää. Voisiko johtua tulpista? :shock:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kova kulutus viittaa vialliseen lambdaan, vedon puute taas vialliseen ilmiin.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

KJS kirjoitti:Kova kulutus viittaa vialliseen lambdaan, vedon puute taas vialliseen ilmiin.
Ilmiki on suht tuore, se tässä kummastuttaakin. :shock:

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Miten kova kulutus pitää olla, että kannattaa epäillä sitä Lambdaa??

V6 koneella.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Aika paha kun riippuu kuskista, ajosta, lämpötilasta, yksilöstä jne. Kannattaa ainakin silloin tällöin laskea kulutus tankatessa niin huomaa poikkeamat. Itsellä ei ole ikinä tainnut 14l yli mennä. Kannattaa kulutus ketjusta vilkuilla.

Jos vetää muuten nätisti, mutta ylhäällä veto hiipuu voisin kuvitella että tulpistakin voi olla kyse. Ilmi ainakin itsellä aina aiheuttanut kummallisia kuoppia vetoalueelle ja alkanut sammuilla valoihin kun ei älyä painaa kaasua tarpeeksi.
Ayrton Senna da Silva forever

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

mulla oli tuo sama ongelma bensaa vei vaikka kuinka paljon eikä kone kiertänyt muutakun välillä yli 4000 - 5000 kierroksen, kävin sitten muukkosella ja vika koodi väitti lambdan olevan rikki mutta ihmettelin että lambda ja tulpat oli vähän aikaa sitten vaihdettu... sitten muukkosella ne sanoi että jos oon laittanu piraatti lambdan ni se ei toimi kunnolla no ostin sitten uuden lamdan (alkuperäisen) mutta se ei auttanut yhtään... eilen sitten huomasin että ilmanputsari on tukossa:D otin sen irti ihan kokeillakseni ja hyvin rupes kiertämään ja vei heti vähemmän bensaaki

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jansku »

en usko et omaan on tuota anturia vaihdettu lainkaan, joten sitä ekaks ja mitään tukoksia EI pitäis olla eikä kone muutenkaan karstassa, huomaa sen kyl hajusta et käy vähä liiankin rikkaalla. ja kyl se kylmänäkin kulkee hienosti, välil tosiaan hiukan nykimistä sun muuta jos esim. just kosteutta.ja kulutus on pahimmillaan kun polkee 22.2l/100km xD ja muuten kulutus on keskinmäärin n15l/100 ja se on mielestäni liikaa 1.8l ku on kyseessä :b

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kyllä se on liika todellakin. Jos tulppia meinaat vaihtaa ehdottomasti Briskin tulpat ja tyhjäkäyntikin paranee. Kannataa tutkia se imupuoli ei taida saada kunnolla happea, jos käy liian rikkaalla jos muuten on kunnossa. Uusi ilmansuodatin ja sitten ehkä moni ei tiedä trumpetissa on myös suodatin panos ja se voi olla todellakin tukossa jos sille ei ole tehty puhdistusta koskaan. Ilmin vaihto myös koska jos se mittaa xx g/s tuloksen aivan miten sattuu ei ole seokset kohdallaan.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Jos kovan kulutuksen lisäksi tosiaan esiintyy ajoittaista nykimistä, niin lambdaa lähtisin ensiksi epäilemään. Tulppien pitäisi kyllä kestää se 100tkm. Noissa kulutuslukemissa on kyllä puolet liikaa 1.8:lle.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

No niin, nyt on sitten tulpat vaihdettu Briskeihin, ei auttanut mitään. Kone käy miten sattuu, välillä kiertää yli 5000rpm kunnolla, välillä ei. seuraava yritys taitaa olla ilmanputsarin vaihto, sitä kun ei taida olla tehty koskaan.

Koneesta kuuluu käynnistyksen jälkeen kunnolla polkaistaessa hetken ihme "plop/poks" -ääniä, ihan kuin siellä palotapahtumassa olisi jotain päin helv*ttiä. Välillä on täysin kiihdyttäessä tehot poissa, välillä pelaa normaalisti.

En oikein ymmärrä autoni sielunelämää :crazyeyes:

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jansku »

tähän näin lisätäkseen niin tuo lambda on kunnossa,mut kun nykyään kiihdyttäessä, vaihdat pykälää suuremmalle kierrosten päätyttyä alkaa nykimään tasakaasulla...?! eli edelleen mietin tulppia syypääks...toinen ois kampiakselin ajoituksen muunnin...en nyt yhtään muista mitkä tulpat tos on kiinni mut maksoivat aikoinaan 21eur/kpl joten ilmeisesti ovat ns.kunnolliset ja juuri ne mitkä siin pitäis olla...(lue sitaateissa) ja tätä nykimistä on ollut vast täs jonkun aikaa, eli mahd.alle kk...ja auto on ollut kuitenkin juuri 160tkm huollossa joten kaikki suodattimet ym on vaihdettu...kulutus ei ole enään niin kova kuin ennen, eli n.8-9l/100km.tiedä sitten johtuuko se kaasujalasta vai ihmeestä?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Dobber kirjoitti:Uusi ilmansuodatin ja sitten ehkä moni ei tiedä trumpetissa on myös suodatin panos ja se voi olla todellakin tukossa jos sille ei ole tehty puhdistusta koskaan.
Onko trumpetissa muka suodatin, itse en ainakaan omassani ole nähnyt, missä ja minkälainen?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

jansku:

Kestikö sulla pitkäänkin tuota mahtikulutusta? Itsellä oli sama ilmiö tilapäisesti, eli meni bensaa 16,5l / 100km tovin aikaa, mutta nyt vika näyttää korjautuneen "itsestään".

Oliko samanaikaisesti vaikeuksia auton käynnistymisessä?

Edit: yhdys sana
Viimeksi muokannut Ruokoton, 05 Marras 2007, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jansku »

Ruokoton kirjoitti:jansku:

Kestikö sulla pitkäänkin tuota mahtikulutusta? Itsellä oli sama ilmiö tilapäisesti, eli meni bensaa 16,5l / 100km tovin aikaa, mutta nyt vika näyttää korjautuneen "itsestään".

Oliko saman aikaisesti vaikeuksia auton käynnistymisessä?
ei ollut vaikeuksia auton käynnistyksessä,ehkä kerran tai kaks ei jaksanut käynnistyä mut toisella kerralla ku kääns avaimesta lähti taas normisti käyntiin.mahtikulutus kesti tyyliin kuukaudesta muutamaan kuukauteen?ja sitä tässä just hieman ihmettelen et miten se kulutus on nyt ihan normaali? tai no niin sanotusti normaali :D

Vastaa Viestiin