Vaihdelaatikon nopeusanturi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Vaihdelaatikon nopeusanturi

Viesti Kirjoittaja Jarama »

En tiedä onko oikea termi mutta kyseessä siis se anturi joka esim. antaa tyhjäkäyntisäätimelle tiedon auton nopeudesta? Voi olla että olen hakoteillä mutta uskon että tällä on vaikutusta heiluvaan tyhjäkäyntiin tessussa?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllähän auton pitäisi tyhjää käydä nopeudesta riippumatta, ei se saa sammua tai muuten oikkuilla kun painat kytkintä vauhdissa.

Tyhjäkäyntikäsky tulee kaasuläpän asentotunnistimesta.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tarkoitin siis sitä että eri nopeuksilla tyhjäkäynti on erinsuuruinen, eli eikö se tieto tule tuosta "engine speed sensor":sta? Ja missä sijaitsee kun en löytänyt?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin siis tarkoitit moottorin pyörintänopeuden anturia eikä auton nopeuden anturia?

En nyt muista onko tuossa erillinen tunnistin kampiakselilla, mutta imunokka-akselilla ainakin on omansa. Senhän pitäisi periaatteessa riittää kertomaan kampiakselinkin pyörintänopeus.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Siis mistä tyhjäkäyntisäädin saa tiedon että auto liikkuu, vaihdelaatikosta? Autodatan mukaan siellä vaihdelaatikossa olisi jokin anturi, ajattelin että se antaisi väärää tietoa tyhjäkäyntisäätimelle ja siksi heiluu. Koska eikö säätimessä ole pienet rattaat jota sähköllä liikutetaan eli jos säädin olisi likainen niin luulisi että jäisi kiinni tiettyyn kohtaan eikä heijaisi.

Eli ihan kuin sähkö katkeisi ja kierrokset tippuisi ja sitten taas nousee kun virtaa tulee. Sanokaa jos esitän tyhmiä...
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kyllä omassani kierrokset putoaa tuonne vajaaseen tuhanteen kun painaa kytkimen pohjaan, oli sitten nopeus mikä hyvänsä. Tuo fjoordi tuntuu tekevän niin, että jättää kierrokset vähän korkeammalle ja pudottaa tyhjäkäynnille vasta lähes nollavauhdissa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarama kirjoitti:Siis mistä tyhjäkäyntisäädin saa tiedon että auto liikkuu, vaihdelaatikosta?
Jos se tosiaan tarvitsee sen nopeustiedon niin eiköhän se tule nopeusmittarin anturista. Hyvin mahdollista että nopeus tosiaan vaikuttaisi tyhjäkäyntikierroksiin, olen ollut huomaavinani saman jutun omassakin autossa.
Jarama kirjoitti:Koska eikö säätimessä ole pienet rattaat jota sähköllä liikutetaan eli jos säädin olisi likainen niin luulisi että jäisi kiinni tiettyyn kohtaan eikä heijaisi.
Jos läppä on likainen eikä sulkeudu kunnolla, ei Motronic tajua että nyt olisi tarkoitus käydä tyhjäkäyntiä ja siis säätää tyhjäkäyntikierroksia kaasuläppää säätämällä. Ilmavirta on kumminkin niin pientä että kone tahtoo sammua, kunnes moottorinohjaus huomaa moottorin olevan sammumaisillaan ja puuttuu tilanteeseen avaamalla kaasuläppää. Avauksen jälkeen homma palaa normaalisäätöön ja läppä vapautuu, kunnes lähes kiinni oleva läppä saa taas hetken päästä kierrokset putoamaan ja Motronic koittaa kompensoida.

Tuo on minun näkemykseni homman kulusta. Kumotkaa vapaasti diagnoosi jos siinä on jotain järjenvastaista.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Ainakaan sähkökaavioista ei moista anturia eikä yhteyttä löydy...

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mutta kun kaasuläppä on puhdistettu ja usein moni kirjoittaa että itse tyhjäkäyntisäädin jumittaa, siis arvatenkin sieltä sisältä. Jonkun kansiossa näin avonaisen säätimen.

Itselläkin ainut vika testerissä oli ilmi ja se vaihdettiin mutta ei mitään vaikutusta, ei luulisi uusi bosch olevan viallinen. Bosch-huollossakin sanottiin että vika on todennäköisesti tyhjäkäyntisäätimessä eikä esim ilmissä tai lambdassa. Fordissa kuulemma paljon ongelmia ja poistuu tyhjäkäyntisäätimen vaihdolla. Korjaajakin puhui että säädin jumittaa (ei läppä), en vaan tajua miten. Omassa tessussanikaan tyhjäkäynti ei seilaa yhtään jos esim satasen vauhdissa lyön kytkimen pohjaan.

Vika on vaan niin yleinen että selvyys olisi hyvä saada vaikka ei taida yhtä vaihtoehtoa olla.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mitä yhteyksiä niistä sähkökaavioista löytyy?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Ei mitään, ainoa järjestelmän ulkoinen johto on kierroslukumittarin johto joka tulee puolalta.. Perkele ku tulee paskoja kuvia paskalla digikameralla, ja kaiken lisäksi liian isoja albumiin laitettavaks... Ei jaksa alkaa asentelee ohjelmaa et sais pienennettyä.. Kaiken kukkuraks korjausopaskin on saksan kielinen..

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Tässä ketjussa on hiukan samaa asiaa ja teuhkan albumissa avonainen säädin kuva: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... E4tasainen
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarama kirjoitti:Vika on vaan niin yleinen että selvyys olisi hyvä saada vaikka ei taida yhtä vaihtoehtoa olla.
Sama juttu, mulla tuo on ajoittain temppuillut samalla lailla eikä vikaa ole löytynyt. On vaan Alfa156.netin Kansa taisteli, miehet kertovat -jutuista päätellen välillä paha saada kuntoon.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Niin oliko jollain tietoa mihin tuo anturi joka on vaihdelaatikon kyljessä vaikuttaa? Antaako tiedon kierrosmittarille tai esim. ruiskun boksille vai mistä kierrosmittari saa tiedot?
Kun pelkkä teho ei riitä!

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

oletko tällaistasta lukenut? porukka on katkonu jotain mittaristolle menevää piuhaa jolla tyhjäkäynti on saatu kuriin. Eli tieto tulee Absilta. En siis suositteleja omalla vastuulla katkomiset ym tämä oli vain tiedoksi...

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... e-fix.html
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Lueskele myös Alfan sähköistä huolto-opasta. Siellä on ohjeita ja neuvoja ja vaikutuksia kerrottu kaikkeen. Monia asia ratkeaa sitäkin kautta.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Mulla kyllä viallinen lambda aiheutti tyhjäkäynnin heijaamista ja välillä jopa moottorin sammumista nimenomaan silloin, kun auto oli liikkeessä. Auton seisahtuessa käynti tasoittui heti. En kyllä vieläkään oikein ymmärrä miksi. Lambdan vaihdolla kaikki ongelmat joka tapauksessa hävisivät. Kaasuläppää en puhdistellut.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

The fuel injection control unit uses the rpm sensor to:

- determine speed of rotation
- determine the angle of the crankshaft
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Joo eli tyhjäkäyntisäätimessä ei ainakaan ole vikaa, laitoin brava 1.2:n säätimen joka on sama kuin alfassa ja oireet jatkui kun taas bravassa alfan säädin toimi moitteeta. Eli yksi mahdollisuus vähemmän.
Johtoja en rupea katkomaan...
Minulla auto ei ole koskaan sammunut, joten lambda saa vielä odotella.
Mutta oliko kellään tietoa mistä ruisku tietää että auto liikkuu, abseista tulee nopeus eikö? Mutta mistä tieto kierrosmittarille ja mikä anturi on siinä vaihdelaatikossa, siis minkä niminen jos vaikka vaihtais jos ei ole kallis???
amatööri kiittää....
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Vaihdelaatikossahan ei ole kuin peruutusvalon katkaisin/anturi, taas on opittu lisää.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin