Jakopäänhihnaremppa ja takuu
Valvoja: Moderators
Jakopäänhihnaremppa ja takuu
Ikuisuusaihe.
3v tulossa täyteen huhtikuussa (reilut 50 tkm) ja mietin, että teetän hihnarempan Laakstenilla, osat saa parilla sadalla enkä usko työhön kuluvan myöskään enempää. Mutta. Soitto AutoMilanoon: pakettihinta 670,-. Omat osatkin voi tuoda, mutta sitten jos porsii niin ei tule maahantuoja vastaan, sanoo Milano (oma lehmä toki ojassa). Alkup. osilla ja heidän töillään ikään kuin lupailivat 3v/60 tkm takuuta.
SKF lupaa jp-sarjalleen kahden vuoden takuu (kiristin on metallia, ohjain on muovipintainen?), sen sijaan alkuperäisosien takuu on 1 vuosi/20 tkm, korjaamotakuu puoli vuotta - ja Muukkosen mukaan tämä 1 vuosi on ainoa takuu minkä he myöntävät, koska kyseessä Alfan "akilleen kantapää"...
Soitto maahantuojalle/Delta motor: "onhan niissä vähän ongelmia ollut, riippuu kovasti käytöstä ja olosuhteista pälä pälä, jos jotain satttuu niin tapauskohtaisesti katellaan ja onhan se parempi jos ei ole tarvikeosat jne jne. ympäripyöreää".
Kyllä alfan jakohihna pistää pienen ihmisen (177 cm/70 kg)pään pyörälle... Ehkä olisi viistainta viedä Milanoon, jos vaikka saisi parilla sadalla eurolla mielenrauhaa ja takuuta kolmeksi vuodeksi. Perkele. Mieluusti kyllä tukisin Laakstenia ja tarvikeosia.
3v tulossa täyteen huhtikuussa (reilut 50 tkm) ja mietin, että teetän hihnarempan Laakstenilla, osat saa parilla sadalla enkä usko työhön kuluvan myöskään enempää. Mutta. Soitto AutoMilanoon: pakettihinta 670,-. Omat osatkin voi tuoda, mutta sitten jos porsii niin ei tule maahantuoja vastaan, sanoo Milano (oma lehmä toki ojassa). Alkup. osilla ja heidän töillään ikään kuin lupailivat 3v/60 tkm takuuta.
SKF lupaa jp-sarjalleen kahden vuoden takuu (kiristin on metallia, ohjain on muovipintainen?), sen sijaan alkuperäisosien takuu on 1 vuosi/20 tkm, korjaamotakuu puoli vuotta - ja Muukkosen mukaan tämä 1 vuosi on ainoa takuu minkä he myöntävät, koska kyseessä Alfan "akilleen kantapää"...
Soitto maahantuojalle/Delta motor: "onhan niissä vähän ongelmia ollut, riippuu kovasti käytöstä ja olosuhteista pälä pälä, jos jotain satttuu niin tapauskohtaisesti katellaan ja onhan se parempi jos ei ole tarvikeosat jne jne. ympäripyöreää".
Kyllä alfan jakohihna pistää pienen ihmisen (177 cm/70 kg)pään pyörälle... Ehkä olisi viistainta viedä Milanoon, jos vaikka saisi parilla sadalla eurolla mielenrauhaa ja takuuta kolmeksi vuodeksi. Perkele. Mieluusti kyllä tukisin Laakstenia ja tarvikeosia.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Re: Jakopäänhihnaremppa ja takuu
Ainakin kohtuullisen uudessa Alfassa suosisin Milanoa ja alkuperäisosia. Mielestäni väärä paikka säästää. Takuusta hihnan osalta kannattaa vähän maksaakin. Kipeää tekee jos porsii, sekä autolle että kukkarolle.late04 kirjoitti:Kyllä alfan jakohihna pistää pienen ihmisen (177 cm/70 kg)pään pyörälle... Ehkä olisi viistainta viedä Milanoon, jos vaikka saisi parilla sadalla eurolla mielenrauhaa ja takuuta kolmeksi vuodeksi. Perkele. Mieluusti kyllä tukisin Laakstenia ja tarvikeosia.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
No jaa... En tiedä, kuinka vakavasti asiaan pitäisi suhtautua... Mulla on se käsitys, että näissä jakohihnahaavereissa on perussyynä ollut lähinnä hihnan kiristin. Olen ymmärtänyt, että ainakin vanhemmissa 156:issa ensiasennuskiristin olisi ollut melko lailla heppoista tavaraa ja sittemmin tuota osaa on alettu tehdä laadukkaammin. En tiedä piteleekö käsitys paikkojaan.
Ensimmäistä kertaa 156:eeni vaihdettiin hihnat 64 000 km:n kohdalla noin kolmen vuoden jälkeen käyttöönotosta ja kiristin oli aivan loppu. Pari viikkoa sitten vaihdettiin jakopään ja tasapainoakselin hihnat toistamiseen. Kolme vuotta ja neljä kuukautta sekä 54 000 kilometriä oli kulunut edellisestä vaihdosta. Vaihdettavat osat olivat nyt kiristimet mukaan lukien aivan hyväkuntoisia. Uudet tarvikkeet tilasin Muukkoselta niiden merkkejä tai takuita kyselemättä ja työn teetin samassa korjaamossa, jota olen käyttänyt iät ja ajat. Hintaa osille postikuluineen ja työlle kertyi yhteensä 366 €.
Ensimmäistä kertaa 156:eeni vaihdettiin hihnat 64 000 km:n kohdalla noin kolmen vuoden jälkeen käyttöönotosta ja kiristin oli aivan loppu. Pari viikkoa sitten vaihdettiin jakopään ja tasapainoakselin hihnat toistamiseen. Kolme vuotta ja neljä kuukautta sekä 54 000 kilometriä oli kulunut edellisestä vaihdosta. Vaihdettavat osat olivat nyt kiristimet mukaan lukien aivan hyväkuntoisia. Uudet tarvikkeet tilasin Muukkoselta niiden merkkejä tai takuita kyselemättä ja työn teetin samassa korjaamossa, jota olen käyttänyt iät ja ajat. Hintaa osille postikuluineen ja työlle kertyi yhteensä 366 €.
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Kyselin AutoMilanolta, sanoivat maahantuojan takuun olevan osille 3v./60.000km.
Eli varsinaista omaa takuuta eivät myönnä.
Puheeksi tuli myös tuo metallinen kiristin. Eivät osanneet kommentoida että syökö metallinen osa hihnaa nopeammin...
Mitenkäs vesipumppu?
milanon mies oli sitä mieltä ettei tarvisi 130.000km ajettuun vielä vaihtaa? Onhan siinäkin kuluvia osia.
Eli varsinaista omaa takuuta eivät myönnä.
Puheeksi tuli myös tuo metallinen kiristin. Eivät osanneet kommentoida että syökö metallinen osa hihnaa nopeammin...
Mitenkäs vesipumppu?
milanon mies oli sitä mieltä ettei tarvisi 130.000km ajettuun vielä vaihtaa? Onhan siinäkin kuluvia osia.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Itellä kans tuo jakopään remppa ajankohtainen ja varasin ajan Hilvola & Salmiselle sammonkadulle. Osat oon ostanut valmiiksi Motonetistä (remmit, laakeri ja vesipumppu) ja Heikalta (kiristimet). Huoltohistoriaa tutkiessani huomasin ettei vesipumppua oo koskaan vaihdettu, joten aattelin nyt sen vaihdattaa (160 tkm täynnä). Motonetin pumpussa oli siipipyörän lavat muovia, muttei luulis helposti kuitenkaan hajoavan. Osille tuli hintaa noin 220 euroa ja työlle luvattiin hinnaksi 250 euroa johon sisältyy myös öljynvaihto.
Jaa-a. DeltaMotorissa (=maahantuoja) ja Muukkosella minulle kyllä sanottiin osien takuun olevan vuoden ja korjaamotakuu on puoli vuotta. Epäilen vahvasti tuota maahantuojan 3 vuoden osatakuuta. Tosin uudehkossa autossa aluperäisillä osilla maahantuojan valtuuttamassa korjaamossa tehtynä (eli AutoMilano tai Delta) käytännössä tuo 3v/60tkm. varmaan toimii. [/quote]-tommi- kirjoitti:Kyselin AutoMilanolta, sanoivat maahantuojan takuun olevan osille 3v./60.000km.
Eli varsinaista omaa takuuta eivät myönnä.
Puheeksi tuli myös tuo metallinen kiristin. Eivät osanneet kommentoida että syökö metallinen osa hihnaa nopeammin...
Mitenkäs vesipumppu?
milanon mies oli sitä mieltä ettei tarvisi 130.000km ajettuun vielä vaihtaa? Onhan siinäkin kuluvia osia.
Oli vaihtopaikka mikä hyvänsä niin minä ainakin suosin metallista kiristinrullaa. Ongelmahan on se, että kiristin päästää hihnan löysälle. Sen seurauksena hihnasta lähtee osalta matkaa hampaat ja tuho on valmis. Sitten tekisin aukon siihen jakohihnan suojaan josta pääsee tarkkailemaan hihnan kireyttä. Helpompaa kun purkaa suojia pois ja voi nukkua yönsä hyvin.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kyllä on ihme jos merkkiliike ei seiso 3v ja 60tkm:n takana. Kannattaisi kysyä ensiksi maahantuojan ja sitten tarvittaessa kuluttajasuojan puoleen (ennen vahinkoa siis).
Noihin hintoihin taitaa pystyä itse vaihtamaan 10tkm välein. Jättää tasapainohihnan pois ja vesipumpun vaihtaa 60tkm välein niin kestänee.
Nähtävästi vikoja on tullut ainakin: 1.asennusvirhe, 2.liikaa kilometrejä, pettänyt jakopäänosa(t), 3.alapyörän/nokkapyörin kulumiset ja siitä johtuva hihnan kuluminen/hampaiden pettäminen, 4.vierasosa hihnan väliin (ainakin apuhihnankiristimen pettäminen ja siitä apuhihna jakopäänkoteloon)
1.stä on vaikeaa itse torjua. Jos ei tee itse (ainakin syyllinen on selvillä). Tietysti pajat joista on hyvää kokemusta ja pyörii 1-2 asentajalla ovat vähiten "sattuipas" asentaja ongelmallisia. Esim.positiivinen/negatiivinen kokemus Deltasta, edes sen yhdestä toimipisteestä, ei paljoa kerro. Kai ongelmat kertyy koulutuksesta, asenteista, provikkapalkasta ja aikatauluista. Jossain isossa organisaatiossa voisi olla hyvä tuuri saada asentaja joka tekee sitä ekoja kertoja. Tekee vielä ohjeiden kanssa ja tarkalleen. Muutaman kerran jälkeen tulee se rutiini, sitten pikku oikaisut yms....
2.nen on ehkä ongelmallisin käytettyä ostettaessa, varsinkin jos pitäis vielä ajaa Saksasta Suomeen. Muuten voinee katsoa peiliin.
3.nen taitaa olla hakusessa korjaamoissa. Itse kyllä tarkistin ko. pyörät mutta en huomannut mitään poikkeavaa, kilometrejä jo 200tkm.
4. Kotelon pitää olla ehjä. Kai tuo apuhinha on ainoa joka sen läpi pääsee jos hankaa pitempään. Joten sitä kannattaa tarkkailla.
Noihin hintoihin taitaa pystyä itse vaihtamaan 10tkm välein. Jättää tasapainohihnan pois ja vesipumpun vaihtaa 60tkm välein niin kestänee.
Nähtävästi vikoja on tullut ainakin: 1.asennusvirhe, 2.liikaa kilometrejä, pettänyt jakopäänosa(t), 3.alapyörän/nokkapyörin kulumiset ja siitä johtuva hihnan kuluminen/hampaiden pettäminen, 4.vierasosa hihnan väliin (ainakin apuhihnankiristimen pettäminen ja siitä apuhihna jakopäänkoteloon)
1.stä on vaikeaa itse torjua. Jos ei tee itse (ainakin syyllinen on selvillä). Tietysti pajat joista on hyvää kokemusta ja pyörii 1-2 asentajalla ovat vähiten "sattuipas" asentaja ongelmallisia. Esim.positiivinen/negatiivinen kokemus Deltasta, edes sen yhdestä toimipisteestä, ei paljoa kerro. Kai ongelmat kertyy koulutuksesta, asenteista, provikkapalkasta ja aikatauluista. Jossain isossa organisaatiossa voisi olla hyvä tuuri saada asentaja joka tekee sitä ekoja kertoja. Tekee vielä ohjeiden kanssa ja tarkalleen. Muutaman kerran jälkeen tulee se rutiini, sitten pikku oikaisut yms....
2.nen on ehkä ongelmallisin käytettyä ostettaessa, varsinkin jos pitäis vielä ajaa Saksasta Suomeen. Muuten voinee katsoa peiliin.
3.nen taitaa olla hakusessa korjaamoissa. Itse kyllä tarkistin ko. pyörät mutta en huomannut mitään poikkeavaa, kilometrejä jo 200tkm.
4. Kotelon pitää olla ehjä. Kai tuo apuhinha on ainoa joka sen läpi pääsee jos hankaa pitempään. Joten sitä kannattaa tarkkailla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Lainaanpa itseäni tuolta toisesta ketjusta:
Eiköhän tuolla ole sitten se 3v/60tkm takuukin.EdotL kirjoitti:Tänään kolahti luukusta peräti kaksi kirjettä Deltalta! Toisessa ehdotellaan vaihtoa 147 2.0 ts Collection:iin ja toisessa Plushuolto tarjouksia joista mielenkiintoisimpana Jakohihnan vaihto osineen alk. 499 €, ja tulppienvaihto osineen alk. 139 € !!??!
Remelillä on nyt pyöritty nippa nappa 2v ja vähän päälle 30tkm, täytyy varmaan laittaa harkintaan.
[/quote]late04 kirjoitti:. Tosin uudehkossa autossa aluperäisillä osilla maahantuojan valtuuttamassa korjaamossa tehtynä (eli AutoMilano tai Delta) käytännössä tuo 3v/60tkm. varmaan toimii.
en tiedä onko tuollaista maahantuojan valtuuttama nimitystä nykyisin edes käytössä? Takuuhuoltojahan saa tehdä kuka tahansa jos on oikeat välineet jne. takuukorjauksissa asia on sitten toisin jos olen oikein ymmärtänyt ne pitää tehdä deltassa.
Varmaan tuo "maahantuojan valtuuttama" -hieman historiaa, mutta sitten kun vahinko sattuu ja maahantuojalta perätään remonttikustannuksia niin he päättävät osallistumisesta niihin sen perusteella, ovatko osat alkuperäisosia (auton maahantuojan maahantuomia) ja onko asennustyö tehty oikein (eli paikassa, jossa noita hommeleita on enempikin tehty). Toistan vielä, että auton maahantuojan mukaan "osissa on vuoden takuu ja korjaamotakuuhan on puoli vuotta mutta tapauskohtaisesti arvioidaan vastuuta jos jotain sattuu" (tämä siis puhelimessa kerrottua).
Paluuta vanhaan asiaan. AutoMilano lupaa jakopäähinharemontille kuitenkin vain "alkuperäisten osien mukaisen takuun" kun sähköpostilla tiedustelee. Takuu siis yksi vuosi, kun SKF lupaa sarjalleen kahden vuoden takuun. Että väärää tietoa taisin antaa tässä ketjussa.
Kumma kun AutoMilano ei suostu tarkentamaan tuota "alkuperäisten osien mukaista takuuta" sähköpostitiedustelussa. Suullisesti lupasivat kolme vuotta 60 tkm, mutta tuo osatakuu on maahantuojan mukaan yksi vuosi.
Kumma kun AutoMilano ei suostu tarkentamaan tuota "alkuperäisten osien mukaista takuuta" sähköpostitiedustelussa. Suullisesti lupasivat kolme vuotta 60 tkm, mutta tuo osatakuu on maahantuojan mukaan yksi vuosi.
Nyt asia punnitaan.
Jakohihna paukahti sopivasti 34kk vaihdon jälkeen. Kilsoja oli tullut sopivat 57t! Soitin Milanoon, jossa työ tehtiin ja luvattiin ko. takuu 3v/60tkm. Soitettaessa asiasta ei ollut mitään ongelmia /kiertelyä, vaan pyysi auton paikalle korjattavaksi... Aika näyttää.
Henkilökohtaisesti milanoa käyttäessäni on ollut aina hyvä palvelu ja hommat hoitunut ajallaan mallikkaasti. Okei, hinta on kyllä vähän korkeampi -mutta ei ainakaan teltta-autoa korkeammat. Käyttäisin milanoa vieläkin ellei auton toimittaminen/noutaminen olisi logistisesti helkkarin vaikeaa...
Jakohihna paukahti sopivasti 34kk vaihdon jälkeen. Kilsoja oli tullut sopivat 57t! Soitin Milanoon, jossa työ tehtiin ja luvattiin ko. takuu 3v/60tkm. Soitettaessa asiasta ei ollut mitään ongelmia /kiertelyä, vaan pyysi auton paikalle korjattavaksi... Aika näyttää.
Henkilökohtaisesti milanoa käyttäessäni on ollut aina hyvä palvelu ja hommat hoitunut ajallaan mallikkaasti. Okei, hinta on kyllä vähän korkeampi -mutta ei ainakaan teltta-autoa korkeammat. Käyttäisin milanoa vieläkin ellei auton toimittaminen/noutaminen olisi logistisesti helkkarin vaikeaa...
Auttakaapas typerää (humanoidia).
Sain ruotsinkieliseltä pohojanmaalta tarjouksen liittyen "perushihnan vaihtoon". Hinnoitellut osat ovat jakohihna V6 24V,hihnan kiristin, kiinteä rulla ja moniurahihna V6 24V.
Huomautuksena tuossa lukee seuraavasti: Korjaukseen on lisätty "pakolliset" osat ja esimerkiksi vesipumpun ja moniurahihnan ja/tai sen kiristimen vaihdoista veloitetaan erikseen.
Ihmettelen tuossa tuota hinnoiteltua moniurahihnaa ja huomautuksena mainittua moniurahihnaa. Liittyykö kenties myös vesipumpun tms. vaihtoon moniurahihnan ja sen kiristimen vaihto vai onko kyseessä yksi ja sama asia, ilmeisesti ei ?
Entäs tuo vesipumppu, kannattaako vielä vaihdattaa, ajettu 54 tkm ?
Sain ruotsinkieliseltä pohojanmaalta tarjouksen liittyen "perushihnan vaihtoon". Hinnoitellut osat ovat jakohihna V6 24V,hihnan kiristin, kiinteä rulla ja moniurahihna V6 24V.
Huomautuksena tuossa lukee seuraavasti: Korjaukseen on lisätty "pakolliset" osat ja esimerkiksi vesipumpun ja moniurahihnan ja/tai sen kiristimen vaihdoista veloitetaan erikseen.
Ihmettelen tuossa tuota hinnoiteltua moniurahihnaa ja huomautuksena mainittua moniurahihnaa. Liittyykö kenties myös vesipumpun tms. vaihtoon moniurahihnan ja sen kiristimen vaihto vai onko kyseessä yksi ja sama asia, ilmeisesti ei ?
Entäs tuo vesipumppu, kannattaako vielä vaihdattaa, ajettu 54 tkm ?
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
- Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
- Paikkakunta: Tampere
japa kirjoitti:Auttakaapas typerää (humanoidia).
Sain ruotsinkieliseltä pohojanmaalta tarjouksen liittyen "perushihnan vaihtoon". Hinnoitellut osat ovat jakohihna V6 24V,hihnan kiristin, kiinteä rulla ja moniurahihna V6 24V.
Huomautuksena tuossa lukee seuraavasti: Korjaukseen on lisätty "pakolliset" osat ja esimerkiksi vesipumpun ja moniurahihnan ja/tai sen kiristimen vaihdoista veloitetaan erikseen.
Ihmettelen tuossa tuota hinnoiteltua moniurahihnaa ja huomautuksena mainittua moniurahihnaa. Liittyykö kenties myös vesipumpun tms. vaihtoon moniurahihnan ja sen kiristimen vaihto vai onko kyseessä yksi ja sama asia, ilmeisesti ei ?
Entäs tuo vesipumppu, kannattaako vielä vaihdattaa, ajettu 54 tkm ?
Eiköhän tuo pumppu pelitä vielä aika kauan. Mulla ainakin katsottiin vaan vaihdossa että se on OK.
Kai sillä tarkoitetaan sitä, että saamaasi tarjoukseen sisältyy jakopään "moniurahihna" + kilkkeet ja mikäli haluat, että samaan syssyyn vaihdetaan myös vesipumppu ja 2. moniurahihna, veloitetaan siitä erikseen.
Ainakin Tessussa on kaksi hihnaa: Jakopään hihna sekä apulaitehihna. Jakopään hihna luonnollisesti jakopäälle sekä vesipumpulle ja apulaitehihna laturille, ilmastoinnille jne.
Ainakin Tessussa on kaksi hihnaa: Jakopään hihna sekä apulaitehihna. Jakopään hihna luonnollisesti jakopäälle sekä vesipumpulle ja apulaitehihna laturille, ilmastoinnille jne.
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Tänään soittelin malmin deltalle. Yksi vuosi on kaikkien varaosien takuu, myös hihnanosien.EdotL kirjoitti:Eiköhän tuolla ole sitten se 3v/60tkm takuukin.EdotL kirjoitti:Jakohihnan vaihto osineen alk. 499 €!!??!
Edittiä; Jäi puuttumaan aikaisemmasta, 1v. / 20tkm.
Viimeksi muokannut -tommi-, 31 Touko 2007, 07:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Erikoista. GM:n oli kyllä se mikä huoltokirjaan oli merkitty. Jos porsi ennen vaihtoväliä niin meni tuhojen osalta 100% talolle, hihnatyönosalta prosenttuaalisesti riippuen kuinka lähellä olisi ollut normaalikin hihnanvaihto. Eli Deltan viesti on:vaihtoväli 1v/60tkm. Onkohan tuo sitten kuluttajaneuvonnan mukaista.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Äkkiseltään luulisi tilanteen olevan eri kun puhutaan ensimmäisestä 60tkm stintistä vai ännännestä.
Toisesta ketjusta:
Toisesta ketjusta:
Juniori kirjoitti:Eipä Italkon ainakaan mukisematta korvaa kaikkea. Itsellä meni juuri viikko sitten 58 tkm ja 2,5 v kohdalla hiha sekä sen mukana venttiilit ja kansi. Maahantuojan kanssa keskusteltiin, ja suostuu korvaan osat, koneistuksen ja puolet vaihtotyöstä (ei tieysti itse hihnaa).Cuore Sportivo kirjoitti:Kyllä maahantuoja sen hihnan korvaa.. Voihan ne tietysti aina jotain mumista, mutta loppupeleissä joutuu kuitenkin maksajan paikalle. Aina hihnanvaihdon jälkeen alkaa uusi takuu, joka kestää sen 60tkm/3-v!
Uskon, että vituttaa, onhan tuosta oma vaivansa.. Mutta pääasia, että hihnalla oli vielä takuu voimassa..
Eli jos jollakin on kokemusta paremmasta kohtelusta tai viitettä todellisiin tapauksiin, niin kertokaahan.
Tässä täytyy nyt keskittyä miettimään tätä takuuasiaa siten, että mistä milloinkin on kysymys.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Deltan viesti on:vaihtoväli 1v/60tkm. Onkohan tuo sitten kuluttajaneuvonnan mukaista.
Ensinnäkin takuu ei saa olla kuluttajansuojaa heikentävä. Kuluttajansuojalaissa taas todetaan, että hyödykkeen on kestettävä kohtuullisesti eli yleisen elämänkokemuksen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että keskihintainen pyykinpesukone ei voi normaalikäytöllä olla teknisesti loppu kolmen vuoden kuluttua hankinnasta, vaikka takuu olisi vain 2 viikkoa.
Autojen myyjät mielellään antavat ymmärtää, että auto poikkeasisi kuluttajasuojan osalta jotenkin pesukoneesta. Kuitenkaan se ei poikkea kuin kahdella tavalla: se on kalliimpi (vahvistaa kuluttajan oikeusturvaa) ja autossa on määräaikaishuoltoja (syntyy varauksia kuluttajan oikeusturvaan).
Jos Delta-auto myy uutta autoa, jossa on takuu, ei ole mitään ongelmaa. Jos auton takuu on 2 v. ilman kilometrirajoitusta, on päivän selvää, että takuu korvaa, jos takuuaikana auto menee rikki ja kyse ei ole normaalista kulumisesta, oli sillä sitten ajettu 20 000 tai 200 000 km. Takuuehdoissa voi olla rajoituksia, mutta nämä rajoitukset eivät ole lainvoimaisia, jos ne heikentävät kuluttajansuojaa. Jakohiohna kiristimineen on tässä tarkastelussa aivan samanlainen osa kuin mikä tahansa muukin osa. Jos se menee takuuaikana rikki ja aiheuttaa vielä lisävahinkoa, takuu korvaa, jos auton huoltoa ei ole laiminlyöty. Tässä ei ole mitään epäselvää. Ajetut kilometrit eivät ratkaise mitään, jos huolto-ohjelmaa on noudatettu. Takuuaikana näyttötaakka mahdollisesta omistajan tuottamuksesta vahinkoon, on takuun myöntäjällä. Jos siis Delta-auto epäilee, että väärässä paikassa tehty työ on aiheuttanut vahingon, heidän on tämä osoitettava. Osoittaminen lienee helppoa, jos on käytetty tarvikeosia ja tarvikeosa on rikkoutunut aiheuttaen katastrofin.
Jos taasen myytävänä on käytetty auto, ei asia juurikaan eroa uuden auton tilanteesta kuluttajansuojan osalta. Jos käytetyllä on ajettu 80 000 ja 60 000 kohdalla vaihdettu hihna katkeaa, on selvää, ettei hihna ole kestänyt, kuten sen olisi pitänyt. Autossa on ostettaessa ollut virhe. Myyjä korvaa virheellisen tuotteen ja siitä aiheutuneet lisäkulut.
Kuluttajansuojalaki koskee myös erilaisia varaosia. Jos auton huolto-ohjeissa sanotaan, että hihnanvaihto tapahtuu 60 000 km:n välein, on auton myyjäliikkeestä oltava myös saatavissa sellaisia osia, jotka kestävät tuon säädetyn ajan. Osille voidaan antaa vuoden takuu, mutta kuluttajansuojan kannalta ei takuun raukeaminen aiheuta muuta kuin näyttövelvollisuuden siirtymisen. Jos työ on tehty alkuperäisosilla, valtuutetussa korjaamossa ja autoa on huollettu ja huollon yhteydessä hihnan kireyttä ja kuntoa tarkkailtu, ei ole vaikea osoittaa, että vastuu on auton / osien myyjällä / asentajalla.
Kuluttajansuoja koskee tietenkin myös harakiriosia, tällöin vastuuseen on haettava niiden osien myyjä. Harakiriosien halpa hinta tai jopa tietyt pakkausmerkinnät voivat tosin antaa sellaisen signaalin, ettei kuluttajansuojalain mukaan voida pitää kohtuullisena olettaa osilta samaa kestoa kuin alkuperäisosilta. Jos osat kuitenkin maksavat esim 70 % alkuperäisosien hinnasta ja pakkauksessa ei mitenkään anneta ymmärtää, että näihin osiin eivät ehkä sovellu auton yleiset huolto-ohjeet, voidaan vastuuta perätä myöskin näiden osien myyjiltä. Osa ei voi tulla tiensä päähän nopeammin kuin on kohtuudella syytä olettaa. Ja on aika kohtuullista olettaa, että osa, joka neuvotaan vaihtamaan 60 000 km:n välein, kestää 60 000 km.
Periaatteessa osa voi olla kuinka vanha ja minkä hintainen hyvänsä, niin osan myyjällä on vastuu tämän osan aiheuttamista vaurioista, jos osassa on uudesta pitäen ollut valmiiksi vika, joka on aiheuttanut vahingon tai pahentanut sitä. Vika voi olla suunnitteluvika tai yksittäistä tuotetta koskeva virhe. Viallisia tuotteita ei saa myydä, ja jos myydään, niistä otetaan vastuu.
Kuluttajalla on oikeuksia myös palvelun tuottajan suhteen. Jos hihna on asennettu väärin ja se aiheuttaa vaurion, on aivan saman tekevää, onko virheestä kulunut kuukausi, vuosi vai kolme vuotta. Jos vaihdatan hihnan tänään ja laitan auton viideksi vuodeksi seisomaan, ei hihnan vaihdattaja välty vastuulta sanomalla, että joo-joo, mutku se oli silloin. Tietysti, jos hihna vanhuuttaan hapertuu, se on eri juttu, mutta jos se on asennettu väärin ja väärä asennus aiheuttaa vahingon, asiassa ei ole mitään epäselvää, asentaja maksaa. Sitten on taas eri juttu, jos asentaja sanoo etukäteen, että en ehkä osaa, voin yrittää, mutta en voi luvata.
Summa summarum: auto on käyttöesine siinä missä joku muukin eikä siihen sovelleta kuluttajansuojalakia millään tavoin lievennettynä. Auton myyjien on joskus tätä vaikea uskoa, mutta edes omistajien on muistettava tämä asia.
Hyvä kirjoitus.
Mikä jäi vähemmälle huomiolle oli se, ettet vanhaa ostaessasi osta uutta ja toisekseen, ettei myyjä ole velvollinen korvaamaan sinulle uutta hihnaa, jos käytetty hihna paukahtaa esim 57 000 km 2 v 10 kk. Tällöin maksat valtaosan itse ja myyjä (kenties) korvaa loput oletetusta / yleisestä käyttöiästä. Ennakoimattoman paukahtamisen seuraukset sen sijaan myyjä saa maksaa. Tosin tällöinkin tuo rikastumiskielto tulee mukaan kuvioon.
Eli en kritisoidakseni, vaan ihan vaan siksi että pysytään objektiivisessa arvioinnissa ja toisekseen ettei myyjä sitten kumminkaan pääsisis
yllättämään - periaatteessa ovat kyllä tietoisia KSLstä vaikka eivät sitä ehkä heti myönä
Mikä jäi vähemmälle huomiolle oli se, ettet vanhaa ostaessasi osta uutta ja toisekseen, ettei myyjä ole velvollinen korvaamaan sinulle uutta hihnaa, jos käytetty hihna paukahtaa esim 57 000 km 2 v 10 kk. Tällöin maksat valtaosan itse ja myyjä (kenties) korvaa loput oletetusta / yleisestä käyttöiästä. Ennakoimattoman paukahtamisen seuraukset sen sijaan myyjä saa maksaa. Tosin tällöinkin tuo rikastumiskielto tulee mukaan kuvioon.
Eli en kritisoidakseni, vaan ihan vaan siksi että pysytään objektiivisessa arvioinnissa ja toisekseen ettei myyjä sitten kumminkaan pääsisis
yllättämään - periaatteessa ovat kyllä tietoisia KSLstä vaikka eivät sitä ehkä heti myönä