166 hifistys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

166 hifistys

Viesti Kirjoittaja MKT »

Pitää herätellä itselle tätä kolme vuotta hengissä ollutta "projektia". Eli aiheena 166:n alkuperäishumppakoneiden hifistäminen. ICS ja sen ohjaama alkuperäis-CD-boksi saavat luonnollisesti jäädä. Kysymys kuuluukin että mistä saa napattua linjatasoisen signaalin vahvistettavaksi ja jaettavaksi edelleen uusittuun kaiutinsettiin?

166:seen sai tehtaan hifisetin, jossa tuli vahvari sekä subbariviritelmä (olikohan hattuhyllyn alla?). Vahvarikin taisi sijaita takaluukussa mistä herää ajatus että olisiko linjatasoinen signaali jo valmiiksi siellä ettei tarvitsisi vetää ICS:ltä saakka...

Onko kukaan suorittanut vastaavaa projektia? Pientä alkupotkua tarvittaisiin.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Tossa mun uudessa näyttää olevan joku 700W härpäke takakontissa ja luulisin, että linjapiuhat löytyvät sieltä. En ole kyllä katsellut noita johdotuksia tarkemmin, mutta voisi joku sopiva hetki kaivella niitä sieltä esiin ja kertoa mitä löysin. Tai sitten voit piipahtaa joku hetki täällä tsekkaamassa itse. Loppuviikon olen tosin poissa.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MrKirby kirjoitti:Tossa mun uudessa näyttää olevan joku 700W härpäke takakontissa ja luulisin, että linjapiuhat löytyvät sieltä. En ole kyllä katsellut noita johdotuksia tarkemmin, mutta voisi joku sopiva hetki kaivella niitä sieltä esiin ja kertoa mitä löysin. Tai sitten voit piipahtaa joku hetki täällä tsekkaamassa itse. Loppuviikon olen tosin poissa.
Voisihan tuota "isolohkoa" käydä muutoinkin ihmettelemässä jos tällä pikkukoneella kehtaa tulla paikalle. :wink: Lähinnä pohdin sitä että onkohan vahvarille vedetty linja- ja ohjauspiuhat valmiiksi vai onko niitä käytetty vain silloin kun ostaja on tilannut harmankardonit.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Katsokaas tämä. Vihdoinkin!

Tuohon voikin sitten jo kytkeä mp3-soittimet yms...

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

No nyt.......pitänee laittaa tilaus menemään....

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tekijä kirjoitti:Katsokaas tämä. Vihdoinkin!

Tuohon voikin sitten jo kytkeä mp3-soittimet yms...
Missähän mahtaa sijaita tuo liitin josta linjasignaalit saa ulos - toivottavasti se ei ole ICS:n takana? Pitänee tutkia asiaa jos kukaan ei ole vielä asiaa ehtinyt ihmettelemään. Kunnon kaapelit on helppo tehdä itsekin kun löytää vaan oikeat narut/liittimet.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Omassa kulkineessa kaapelit on vedetty valmiiksi takakonttiin (navin takana).

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ricambi kirjoitti:Omassa kulkineessa kaapelit on vedetty valmiiksi takakonttiin (navin takana).
Akun takaa löytyy yksi tyhjä, 9-napainen pistoke jossa näyttäisi jopa lukevan "amp". Testaamatta (vielä) asiaa voisi ajatella että tuossa olisi lähdöt etu- ja takakanavien vahvistukseen sekä herätejohto vahvarin startille. Hieno juttu jos tuo on vedetty valmiiksi, mutta miten on ajateltu vahvistettu signaali vietävän kaiuttimille? Sille en löytänyt lähtöä kontista. Jos kaiutinkaapelit pitää vetää oviin asti uudelleen, taikka ICS:n taakse, niin vaikeusaste ja kynnys laitteiston päivitykseen kasvaa huimasti. Kysäisin asiaa tuon em. linkin hollantilaiselta kaveriltakin, mutten saanut mitään vastausta. Onko joku saanut sinne yhteyttä tai jopa tilannut tavaraa?

Ovissa on muuten harvinaisen tukevasti toteutetut kaiutinpaikat 6,5" erillissarjalle. Alkuperäisen vahvistimen teholla tosin hyvälaatuisesta erillissarjasta ei saa oikein mitään irti.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Yritin kaivella vähän esiin noita oman alfan kaapelointeja, mutta en jaksanut hirveästi repiä verhoiluja, niin en päässyt puusta pitkälle. Ainakin takakaiuttimille näyttäisi menevän ihan uudet vedot. Etukajarin otin irti ja siellä oli kyllä ihan alkuperäinen kaapelointi paikallaan, enkä tiedä mihin asti uusi veto tulee...

Tulipahan samalla katottua, millainen ämyri siellä oikein on ja taitaapa olla ihan alkuperäinen - ainakin ihan onnettomalla magneetilla varustettu toi oli. Beyma rf-652. Täytyykin vissiin kokeilla tuohon paikalle jotain vähän jämäkämpää.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MrKirby kirjoitti:Yritin kaivella vähän esiin noita oman alfan kaapelointeja, mutta en jaksanut hirveästi repiä verhoiluja, niin en päässyt puusta pitkälle. Ainakin takakaiuttimille näyttäisi menevän ihan uudet vedot. Etukajarin otin irti ja siellä oli kyllä ihan alkuperäinen kaapelointi paikallaan, enkä tiedä mihin asti uusi veto tulee...

Tulipahan samalla katottua, millainen ämyri siellä oikein on ja taitaapa olla ihan alkuperäinen - ainakin ihan onnettomalla magneetilla varustettu toi oli. Beyma rf-652. Täytyykin vissiin kokeilla tuohon paikalle jotain vähän jämäkämpää.
Jees, aika hyvin on piiloitettu ja koteloitu kaikki. Oli pakko ottaa akku, navigaattori ja cd-boksi irti. Repair-cd:n mukaan taitaa vahvari vielä olla päällimmäisenä...

Tarkoitatko takakaiuttimilla takaovien kaiuttimia vai hattuhyllyn alla olevia "subbareita"?

Etukaiuttimien upotussyvyys muuten alkuperäisen ritilöinnin kanssa on vain ~50mm joten pientä modausta tarvii jos laittaa kovin tukevalla magneetilla oleva sarjan, tai sitten pitää luopua noista alkuperäisistä kankaista. Minulla on pari vinkkiä erillisseteistä omilla jakareilla, nythän diskantilta on vain suodatettu matalimmat pois loivalla konkka/vastussuodatuksella.

Pitäisi varmaan pitää 166-miitti ja purkaa takahutlarit. Tai ainakin jatkaa tätä kohta pm:nä... :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Älkääs nyt piiloutuko mihinkään. Täällä seurataan hommaa kiinnostuneena.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Täällä seurataan myös suurella mielenkiinnolla.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Niitä hattuhyllyn subbareita tarkoitin. En tiedä onko ne vaihdettu. Jotkut keltaisella kartiolla olevat "noname" Audio Systems tms ämyrit näyttivät olevan ja nekin aika heppoisesti paikoillaan parilla ruuvilla. No tuohon hattuhyllyyn taitaa ollakin aika vaikeaa saada mitään tukevampaa asennusta.

Yritän jossain vaiheessa jaksaa purkaa tuon hutlarin etuseinässä olevan takapenkkiä vasten olevan verhoilun, jotta näkisin, minne nuo piuhat menevät sieltä. Aika epäergonominen on vaan työasento, kun joutuu makaamaan mahallaan kontissa, kun on niin pirun pitkä toi takakontti. ;-)

Pahus MKT, minkä teit. Minä olin ennen ihan tyytyväinen olemassa olevaan äänentoistoon, mutta nyt heräsi kiinnostus päivittää sitä vähän paremmaksi... Vinkkejä sopivista seteistä otetaan kyllä vastaan oikein mielellään. En tosiaankaan mittaillut vielä asennussyvyyksiä sun muita, joten jos sopivia settejä on jo valmiiksi zoomailtu, niin hyvä homma.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MrKirby kirjoitti:Niitä hattuhyllyn subbareita tarkoitin. En tiedä onko ne vaihdettu. Jotkut keltaisella kartiolla olevat "noname" Audio Systems tms ämyrit näyttivät olevan ja nekin aika heppoisesti paikoillaan parilla ruuvilla. No tuohon hattuhyllyyn taitaa ollakin aika vaikeaa saada mitään tukevampaa asennusta.

Yritän jossain vaiheessa jaksaa purkaa tuon hutlarin etuseinässä olevan takapenkkiä vasten olevan verhoilun, jotta näkisin, minne nuo piuhat menevät sieltä. Aika epäergonominen on vaan työasento, kun joutuu makaamaan mahallaan kontissa, kun on niin pirun pitkä toi takakontti. ;-)

Pahus MKT, minkä teit. Minä olin ennen ihan tyytyväinen olemassa olevaan äänentoistoon, mutta nyt heräsi kiinnostus päivittää sitä vähän paremmaksi... Vinkkejä sopivista seteistä otetaan kyllä vastaan oikein mielellään. En tosiaankaan mittaillut vielä asennussyvyyksiä sun muita, joten jos sopivia settejä on jo valmiiksi zoomailtu, niin hyvä homma.
Jep, hattuhyllyn subbaset ovat ne alkuperäiseen hifipakettiin kuuluneet kovaääniset. Ei kovin optimaaliset isorumpua tai urkujalkioita toistamaan. :wink: Itse ajattelin "perinteisesti" tehdä vararengaskoteloon kunnollisen toteutuksen - kunhan joskus saisi aikaa tehdä tuon. Tai no ensin pitäisi hahmottaa linjasignaalit sekä keksiä miten etuämyreille saisi vahvistetun signaalin. Tein itse tuota purkuhommaa aika pitkälle mutta ajanpuutteen vuoksi jäi finalisoimatta, oli saatava aúto pakettiin. Avoimia kysymyksiä jäi hieman liikaa, se että meneekö kaiutinpiuhat kontista oviin on suurempia kysymyksiä.

Paras työasento löytyi istualtaan takakontista...tai välillä mahallaan...

Sorry vaan MrKirby, mutta eiköhän jaettu ilo ole kaksinkertainen ilo. :-D Hyviä 2-tiesettejä löytyy, parhaissa on usein tuota asennussyvyyttä reilusti. Kartoitus on meneillään ja jos lähiviikkoina saa setin hankittua niin kuuntelukokemuksia tullee piakkoin ja pääsee niitä kultakorvilla kuuntelemaankin.

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Tämä aihe kiinnostaa kovasti minuakin... Meikäläisen autossa kun ei ole edes niitä hattuhyllykaiuttimia vaan ainoastaan 2 x surkeat vakiosarjat etu ja takaovissa.

Onko tietoa, mitkä erillissarjat tuonne oviin mahtuisivat kokonsa puolesta ilman rakenteellisia muutoksia? 50mm rajaa aika tehokkaasti vaihtoehdot vähiin. Tuollainen vahvistinpiuha kiinnostaisi minuakin, ICS:n tehoilla ei juuri kunnollista erillissarjaa pyöritetä.
Ammattina autokauppa

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

niki kirjoitti:Tämä aihe kiinnostaa kovasti minuakin... Meikäläisen autossa kun ei ole edes niitä hattuhyllykaiuttimia vaan ainoastaan 2 x surkeat vakiosarjat etu ja takaovissa.

Onko tietoa, mitkä erillissarjat tuonne oviin mahtuisivat kokonsa puolesta ilman rakenteellisia muutoksia? 50mm rajaa aika tehokkaasti vaihtoehdot vähiin. Tuollainen vahvistinpiuha kiinnostaisi minuakin, ICS:n tehoilla ei juuri kunnollista erillissarjaa pyöritetä.
Samanlainen setti se on omassakin autossa. MrKirbyllä on paremmat jenkkakoneet.

Etuoveen menee mikä tahansa 6,5" 2-tiesetti. Tosin diskantti pitää aina askarrella paikalleen, alkuperäinen on siten kiinnitetty että siihen kiinnitykseen eivät muut sovi. Helppo rasti. Bassoelementillä on 100% standardikiinnitys, mutta magneetilla ei saa olla syvyyttä juurikaan yli 50 mm:ä tai sitten välipellin reikää ovessa pitää kasvattaa että magneetti menisi siitä läpi, nyt siinä on tosi pieni aukko. Ehkä esim DLS RS6A menisi nykyiseen paikkaan ilman muutoksia. Muitakin löytyy. Jakosuodin pitää askarrella oven sisään. Sopinee sinne. Samoin suotimelta pitää vetää diskantille uudet johdot.

Itse taidan väsätä korotusrenkaat bassoelementille.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jatketaanpa yksinpuhelua. Etuovet ovat nyt valmiina. Irrotin sisäverhoilun ja vaimensin sen samalla toiselta puolelta. 6,5" 2-tiesarjalle askartelin paikat vanhoille paikoille. Bassoelementille korotusrengas 16 mm mdf:stä ja diskantti avarrettuun koloonsa ovikahvaviritelmään. Jakosuotimelle ei löytynyt paikkaa kuin oven sisältä. Soi kauniisti, mutta epäherkemmällä setillä tehonpuute vaivaa todella paljon. Ei ehkä suositeltava parannus ilman vahvistinta - tai pitäisi valita epähifimpi setti.

Takakontti tuli purettua kokonaan. Samalla tutkin 9-napaisen tyhjän pistokkeen sielunelämää. Siihen tuleekin vain 5 johtoa, ikävä kyllä kaksi niistä antaa akkujännitteen ulos. Ja ikävä kyllä molemmista se tulee vaikka autossa ei olisi virrat päällä. Ei siis herätejohtoa. Epäselväksi jäi mitä nuo kolme johdinta antavat ulos, jännitemittari herää aavistuksen. Eli vaikeaksi menee, varmaan pakko purkaa ICS ulos ja yrittää jostain löytää linjasignaalit ja vahvistimen ohjaus.

MrKirbylle varoitus että minut saattaa löytää purkamasta 3.2:n peräkonttia :wink:

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

OK. Tuossahan tuo pihalla seisoo odottamassa. ;-)

Itse en ole nyt ehtinyt paneutua asiaa. Kunhan tyttären lakkiaiset on ohi, niin sitten varmaan voisi tuota hifistelyäkin harkita enemmän. Tosin minun korville kelpaa noi nykyisetkin ihan hyvin, mutta mukavahan noita on viritellä kaikesta huolimatta.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Takakontin purkua ei tarvikaan tehdä. Olen nyt 100% varma että linjakaapelille liitäntä löytyy ainoastaan ICS:n takaa. Purku ei vaan ole kovin helppo juttu. Palataan asiaan.
--------------------------

Sieltä ICS:n takaahan se ISO-normin mukainen lähtö löytyi. Vahvistimen ohjaus sekä linjalähdöt eteen ja taakse. Hieno juttu. Saa siis vahvistettua etukanavat sekä takakanavat voi käyttää subbarille. Takaovien kaiuttimia ei muutoinkaan tarvi kun yleensä esim. orkesterin ääni tulee edestäpäin ja siten tässäkin etukanavat ovat aivan riittävät.

Tuli samalla purettua autosta takapenkki, keskikonsolit ja osa lattiaverhoilua. Helpompi vetää kaapelit takakonttiin. Aika helppo homma itseasiassa mutta parissa kohtaa pitää kyllä tietää mitä tekee. ICS:n irroituksessa meinasi usko loppua.
Viimeksi muokannut MKT, 17 Touko 2007, 19:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Minäkin liityn keskusteluun:

Olen aika tyytyväinen äänentoistoon 166:ssa mutta puute oli hattuhyllyn kaiuttimien puuttuminen. Johtoja ei oltu vedetty hattuhyllylle, varmaan sen takia kun lisävarusteena sai nuo bassoelementit juuri tuohon hattuhyllyyn ja syöttö niille oli vahvistimelta takakontista. Vedin uudet piuhat ovien takakaiuttimista ja olenkin nyt tyytyväinen soundiin :wink: . Kaiuttimet mitkä meni suoraan hattuhyllyn reikiin ja myös kaikki ruuvit kiinnitetyksi oli Pioneerin TS-A1711, 3-tie kaiuttimet halk. 17cm.

Olin aikeessa hankkia käytetyn alkuperäisen CD soittimen mutta eipä tarvitse asentaa enään tuota rohjaketta :mrgreen: kun löytyy tämä laite:

LOUDLINK Alfa Romeo CD changer emulator, MP3 player

http://www.loudlink.eu/

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Tekijä kirjoitti:Katsokaas tämä. Vihdoinkin!

Tuohon voikin sitten jo kytkeä mp3-soittimet yms...
Kyselin innostuneena tuolta hollantilaiselta kaverilta piuhaa, jotta saisi vahvistimen kytkettyä järjestelmään. Vastauksena tuli seuraavaa:

"Sorry for this delayed reply. I don't have the line out cables anymore. You can go to your local audio shop and ask for a Becker/Blaupunt/Grundig line out cable."

- Eli käyköhän 166:een nyt sitten jotkin muiden valmistajien line-out kaapelit suoraan?
Ammattina autokauppa

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

niki kirjoitti:- Eli käyköhän 166:een nyt sitten jotkin muiden valmistajien line-out kaapelit suoraan?
Käy. Tuo laite on Beckerin tekemä ja esim. Blaupunktin kaapeli käy suoraan. Tai oikeastaan jotain toleranssia tuossa näyttää olevan sillä liitos ei ole aivan yhtä napakka kuin alkuperäisellä liitinpaketilla. Näyttää samalta mutta ei välttämättä kuulosta samalta....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla on jossain laatikon pohjalla ylimääräinen Blaukkarin line-out tökkeli, lähtee ensimmäiselle joka huutaa "hep".
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mulla on jossain laatikon pohjalla ylimääräinen Blaukkarin line-out tökkeli, lähtee ensimmäiselle joka huutaa "hep".
HEP!!

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

MKT kirjoitti:Takakontin purkua ei tarvikaan tehdä. Olen nyt 100% varma että linjakaapelille liitäntä löytyy ainoastaan ICS:n takaa. Purku ei vaan ole kovin helppo juttu. Palataan asiaan.

ICS:n irroituksessa meinasi usko loppua.
Mites tuo ICS irtoaa? Ohjeet vois olla paikallaan, ettei riko mitään.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

pikkis77 kirjoitti:Mites tuo ICS irtoaa? Ohjeet vois olla paikallaan, ettei riko mitään.
Lyhyesti: Ensin pitää kammeta irti vaihdekepin ympärillä oleva levy jossa on kiinni mm. polttoainesäiliön avausnamiska. Vinkki: kannattaa irroittaa apukuskin puoleinen jalkatilan sivuverhouslevy ja sitten kädellä työntää levy alapuolelta irti. Tuossa ei ole yhtään ruuvia vaan pelkästään klipsejä. Tuon jälkeen pitää irroittaa U-muotoinen kaulus joka oli siis tuon vaihdekepin suojalevyn + ICS:n ympärillä. Kiinni neljällä ruuvilla sekä yläosasta neljällä klipsillä.

Ja sitten ei kun ICS irti. Tässä alkaa vasta hauskuus sillä tuo ICS on kiinni molemmilta sivustoiltaan yhdellä jousikuormitteisellä liittimellä. Tarkasti zoomaamalla löytää molemmin puolin kolot joista ruuvimeisselillä painamalla ja samalla ICS:ää varovasti vetäen saa lukitukset laukeamaan. Itsellä ainakin laite istui tosi tiukassa ekalla irroituskerralla ja usko meinasi loppua kun laitteessa ei ole paljoa sellaisia ulokkeita joista voisi vetää. Seuraavilla kerroilla irroitus onnistui paljon pienemmällä voimankäytöllä. En ota vastuuta irroituksesta, uuden kapineen veroton eurooppahinta on kolme tonnia.

Noita linjajohtoja saa tosiaankin mistä tahansa alan liikkeestä muutamalla eurolla. Ylimmässä liitinrivistössä ylhäältä katsoen oikeanpuoleinen tyhjä liitin irti ja johdollinen tilalle. Blaukkarin liitin istui aika huonosti omaan soittimeen, en tiedä onko tuossa Beckerin koneessa ohuemmat liitinnastat, mutta tuli paljon harmaita hiuksia kun yritin saada kontaktin toimimaan.

Kaapelien vetoa helpottaa jos ottaa penkkien välisen konsolin irti. Samoin takapenkin ja raottaa lattiaverhoilun toiselta puolelta.

Otin joitain kuvia, voisi katsoa olisiko niissä sellaista josta olisi apua.

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

MrKirby kirjoitti:Niitä hattuhyllyn subbareita tarkoitin. En tiedä onko ne vaihdettu. Jotkut keltaisella kartiolla olevat "noname" Audio Systems tms ämyrit näyttivät olevan ja nekin aika heppoisesti paikoillaan parilla ruuvilla. .
Lopputhreadia lukematta kuulostais ihan Hertzin tuotteilta (on aikas hyviä), mutta luen loppuun ja juttelen sitten lisää....

EDIT:katson huomenna uudestaan, lähden baariin :) ainakin DLS classic b series on toiminu mulla loistavasti, suosittelen.
Tein itse - säästin

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Olisi yksi kysymys MKT:lle

Käväisin eilen hakemassa uuden erillissarjan eteen ja niinhän siinä kävi että pitäisi saada tehoa lisää. Muuten nuo ylläolevat ohjeet ovat hyvät, mutta saitko vahvistimen herätevirran sieltä ICS:n takaa vai jostain muualta?
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Alfaholisti kirjoitti:Olisi yksi kysymys MKT:lle

Käväisin eilen hakemassa uuden erillissarjan eteen ja niinhän siinä kävi että pitäisi saada tehoa lisää. Muuten nuo ylläolevat ohjeet ovat hyvät, mutta saitko vahvistimen herätevirran sieltä ICS:n takaa vai jostain muualta?
Sieltähän sekin löytyy ja oikea nasta esim. Blaukkarin tms. standardilistasta. Jos ostaa vaikka blaukkarin vahvarin liitospiuhan, niin sieltä löytyy oikealta paikalta ohjaus. Käytännössä tuo Beckerin soitin on aivan samanlainen kuin joku kaupasta hankittu din-kokoinen Becker. Onpahan vain integroitu osaksi tuota ICS-hässäkkää ja näppäinkomennot tulevat ICS:n kautta.

Pari varoituksen sanaa.

1. Ainakin minulla oli erittäin suuria vaikeuksia saada vahvistimen linjalähtöjen liitin 100% toimivaksi. Tilaa laitteen takana ei ole yhtään liikaa eli siinä vaiheessa kun tuuppaat ICS:ää paikalleen ja se lukittuu, niin todennäköisesti joku painaa nuo liittimet vinoon ja yhteys alkaa pätkimään. On muuten v-mainen juttu saada toimimaan, olen tinaillut, sulatellut liittimien muoveja....

2. Jos laitat lisää tehoa ovien erillissarjoihin, niin on pakko vaimentaa ovet kunnolla. Ja todella kunnolla. Itse olen purkanut ovet varmaan jo viisi kertaa ja lisäillyt vibroplastia vaikka kuinka paljon. Siltikin välipelti ja siinä kiinni oleva ikkunannostokoneisto onnistuvat tietyllä taajuusalueella resonoimaan. Elementille tein jo aluksi tukevamman asennuksen mdf:n avulla, mutta tuota on vielä pakko lisätä siten että elementin "korotusrengas" tulee välipellistä asti - ei siis vain sisäverhouksesta. Tai sitten pitää laittaa reippaasti alle 300W per ovi.

3. Olen tullut siihen päätelmään testilevyjen kanssa että Beckerin koneessa on pakko olla joku keskiäänikorostus. Ääni muuttuu erittäin raa'aksi kovemmilla äänenvoimakkuuksilla. Minulla on alkuperäinen kaiutinjohdotus ICS:n takaa oven sisälle, joten en tiedä onko tässä välissä jotain suotimentapaista vai onko korostus tehty laitteen sisällä. Pitäisi tutkia. Ärsyttävä se joka tapauksessa on, puheääni kuuluu erittäin selkeästi joten pelkään että tuo korostus on tehty että navin ohjeet kuuluisivat selvästi.

4. ICS maadoittaa itsensä + soitinosansa useaa eri kautta joten potentiaalieroista tulevaa vinkunaa on harvinaisen helppo saada aikaan vahvarin kanssa. Hyvä maadoituspiste (sama kaikille) sekä kunnon kaapelit vähentävät ongelmaa.

Eli ole tarkkana liittimen asennuksen kanssa, vaimenna ovet riittävästi^2, kiinnitä bassoelementti erittäin tukevasti ja varaudu dsp:n/taajuuskorjaimen hankintaan jos keskiäänialue hyppää silmälle. Hauskaa askarteluahan tuo on mutta välillä ongelmat ärsyttävät suunnattomasti.

Mainittakoon että kyllä minun auto aika kauniisti soi, kyse on enemmän kultakorvieni kuulemista pienistä jutuista. Minulla sub-taajuksia ryydittää vararenkaan tilalla lymyilevä lasikuitukotelo+laadukas subi joka hieman helpottaa ovien bassokuormaa.

Vastaa Viestiin